Ralliuutisia, vol 2

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2029
Väittäisin kyllä, että jos vaikka ralliauto olisi haihtunut yleisön joukkoon tuossa Nuutisen kuvasarja kohdassa vs. Moksin isossa risteyksessä oranssille aidalle asti jonkun toppahousun retkijakkaralle, niin keskusteltaisiin varsin erilaisesta polemiikeista ja tutkinnassa saattaisi ehkä jopa nousta keskustelun aiheeksi "merkitty katselualue".
Keskustelun sävy voisi olla erilainen, jos auto syöksyisi oranssin aidan taakse, mutta järjestäjän vastuu ei muuksi muutu. Katsoja voi huoletta allekirjoittaa vastuuvapautuslomakkeen, mutta yleisötapahtuman alueelle astuessaan hän vapautuu nimenomaan omasta vastuustaan.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1291
Vähän, kun matopurkkia saatiin auki, niin pitää jatkaa paatosta. :D Hauska on sinänsä myös seurata tiettyä moralisointia ja nuhjeita rallien järjestäviltä tahoilta näitä ns. "b-ryhmäkuvaajia" kohtaan, joiden klipit ovat ainoita, jotka keräävät +1 milj. katsojakertoja Youtubessa. Joukossa on toki varsin asiallisiakin ja fiksuja kuvaajia, kuten esim. tämä norjalainen Motorsportfilmer.net-kanavan ylläpitäjä, joka osaa yhdistää vauhdikkaan kuvaamisen ja turvallisen katselupaikan tuotoksissaan.

Mutta WRC:n ja NORF:n paras yksittäinen markkinointihenkilö ei ole kukaan heidän omasta organisaatiosta, vaan se seinähullu puolalainen kameransa kanssa kyytipaikassa sillä 1-2 milj. tuben katselukerrallaan. Ja varmasti järjestävä organisaatiokin tämän tiedostaa..
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5551
Sijainti
Suonionkatu 1 C

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Itselleni on jo loppupelissä ihan sama mitä NORF:in järjestäjät tekee tai ovat tekemättä noiden katselualueiden osalta. En tule enää euroakaan kantamaan heidän tapahtumaansa enkä suostumaan vapaaehtoiseksi järkkäriksi ko. tapahtumaan. Hommasta on mennyt ns. maku jo kauan sitten. Ajakoot sitten tulevaisuudessa sähköautoillaan "rallia" tai järjestäkööt yhdessä Jalkaliiton kanssa mäkiautokisoja johonkin laskettelurinteeseen. Teknisesti R5 ja WRC autot ovat liki yhtä mielenkiintoisia kuin B-ryhmä parhaimmillaan eikä mukana ole enää jotain Trabantteja ja pikku Ännän autoja venyttämässä letkaa turhaan vaan tapahtuma on kokolailla sopivan kompakti. Mutta sitten homma pilataan näillä katsojakarsinoilla, alati kiristyvällä hinnoittelulla yms.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Sääntöjen vastainen auto on tietysti sääntöjen vastainen. Siinä ei selittämällä saa mustasta valkoista. Mutta kokonaan toinen juttu sitten on näiden luokitusten pikkutarkkuus joka tuntuu yltävän jokaiseen pieneenkin nippeliin. Nykyään auton luokkarit näyttävät olevan monikymmensivuisia vihkoja kun ennen wanhaan selvittiin kahdella tai kolmella A-nelosella jossa oli määritelty vain ne oleellisimmat jutut ja muutoin annettiin tilaa omalle tuotekehitykselle. Urbaanilegenda kertoo että vielä A-ryhmän kulta-aikoina mm. Sundströmin Mikon Cameli-Mazdassa olisi ollut omaa tuotekehitystä oleva vaihteisto joka myös kesti siinä missä tehdasautojen vaihteistot hajoilivat tämän tästä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Minusta on ihan hyvä, että autojen luokitukset on rajalliset, etenkin pikkuluokkien autoissa. Jää kisat sitten enemmän kuskien ajotaidoilla ratkaistavaksi.

Ja tässäkin Citroenin tapauksessa olisi voitu saada kansallinen poikkeusluokitus jarrusatulalle jos olisi vaan tajuttu kysyä ennakkoon. Toivottavasti seuraavalla kerralla tällaisessa tilanteessa ollaan viisaampia.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Nykyään auton luokkarit näyttävät olevan monikymmensivuisia vihkoja kun ennen wanhaan selvittiin kahdella tai kolmella A-nelosella jossa oli määritelty vain ne oleellisimmat jutut ja muutoin annettiin tilaa omalle tuotekehitykselle.
Tästä ku ottaa taas mutun ja nostalgian pois ni ei hirveesti jää. Montako a-ryhmän luokkaria oot lukenu?

Edit: Jotta ei jäis pelkän kritiikin asteelle, niin ensimmäisessä käteeni osuneessa on 16 sivua pelkkää perusautoo ja 4 sivua turboa ennenkun alkaa ees Variante Option sivut. Ja näissä option varianteissa on sitten ne kisaosat, tietenkin. Kokonaisuudessaan 94 sivua tuo kyseinen (R11 Turbo) optioineen, korjauksineen, supply variantteineen jne.
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
890
Sijainti
Pohjois-Karjala
Ei nyt millään pahalla nimimerkki Don Vito, mutta onko joka asiasta pakko etsiä se negatiivinen puoli ja latistaa keskustelu? "Kun ennen oli sitä ja tätä", mutta kun se entinen aika ei palaa enää, vaikka kuinka toivoisi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Sääntöjen vastainen auto on tietysti sääntöjen vastainen. Siinä ei selittämällä saa mustasta valkoista. Mutta kokonaan toinen juttu sitten on näiden luokitusten pikkutarkkuus joka tuntuu yltävän jokaiseen pieneenkin nippeliin. Nykyään auton luokkarit näyttävät olevan monikymmensivuisia vihkoja kun ennen wanhaan selvittiin kahdella tai kolmella A-nelosella jossa oli määritelty vain ne oleellisimmat jutut ja muutoin annettiin tilaa omalle tuotekehitykselle. Urbaanilegenda kertoo että vielä A-ryhmän kulta-aikoina mm. Sundströmin Mikon Cameli-Mazdassa olisi ollut omaa tuotekehitystä oleva vaihteisto joka myös kesti siinä missä tehdasautojen vaihteistot hajoilivat tämän tästä.
Onneksi on FIA:n historiasivut (jotka eilen oli kumossa). Mazdan A-ryhmän luokituslappu on 70 sivua pitkä

https://historicdb.fia.com/sites/default/files/car_attachment/1486771202/homologation_form_number_5415_group_a.pdf
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2029
Mistä lähtien on ollut hyväksyttävää kutsua kautta sanalla sesonki?

Vielä lystimpää tallipomolla on, kun tiimin toiseksi kuljettajaksi ehdotetaan Ott Tänakia, tämän hetken nopeinta rallikuskia maailmassa: toinen hallitsee WRC-sarjaa nyt ja pari seuraavaa sesonkia, toinen mahdollisesti useammankin vuoden siitä eteenpäin.
 
Ylös