EDIT: Omasta mielestäni biobensat on vähän ojasta allikkoon -tyyppinen ratkaisu jos ympäristöä haluaa ajatella.On the subject of a move away from petrol, Todt added: "Our team is talking with the teams to see if we can introduce [2022 regulations] directly with biofuel.
"This would be a game-changer. This is the direction in which we are searching."
Ehkä isossa mittakaavassa näin, mutta rajatulla kilpailukäytöllä erikoisen korkeaoktaanisen kisabensan vaihtaminen bioetanoliin olisi mitä suurimmassa määrin ympäristöteko. Ja lisäksi taloudellistakin. Jos taas markkinointia haluaa ajatella, niin etanolivehkeet ei valmistajien kataloogeissa ole lainkaan niin suuressa huudossa kuin hybridit.EDIT: Omasta mielestäni biobensat on vähän ojasta allikkoon -tyyppinen ratkaisu jos ympäristöä haluaa ajatella.
FIA rally director Yves Matton (above) said the timeline to the new regulations laid out earlier this season remains in place. The supplier of much of the equipment to be used in the 2022 specification cars will be revealed soon.
Matton said: “We made a study with the companies able to provide the kind of hybrid equipment we need. We have their feedback and now the manufacturers will receive a complete study to decide which kind of hybrid we will use. The formal decision will be made in October.
“We are following the plan. At the end of December we will have technical regulations fixed and announced at that month’s World Motor Sport Council meeting. We are 100 per cent following the timeline we introduced nine months ago.”
One of the concerns for the current teams is the need for additional in-season testing to prepare the cars through 2021. Matton said the FIA would address that.
He said: “We didn’t work on the sporting regulations yet. From what we did in the past, we will allow extra days to work on the car.”
Matton also confirmed his intention to maintain the current cost of the cars in an effort to bring new manufacturers to the sport.
“We are working to keep the cost of the car at the current level. With the manufacturers we are working to see what we can do with the cars and not to spend any money on engineering which is not giving back a return on investment in terms of marketing,” he said.
The next generation World Rally Cars will run with the same 1600cc turbocharged engines in use today.
Jos ja kun noita R5:n koneitakaan ei saa säädettyä normi pumppubensalle vaan niille oli annettava erivapaus käyttää moottorinvalmistajan toimittamaan erikoisbensaa, niin kuinkahan tyyriiksi tulisi WRC-koneiden konvertointi käymään E85:lla? Ihan tuosta vaan tankkaamalla se ei kyllä onnistu.EDIT: Omasta mielestäni biobensat on vähän ojasta allikkoon -tyyppinen ratkaisu jos ympäristöä haluaa ajatella.
No ei luulisi, että kovin kallista. Normi henkilöautohan osaa säätää itse seoksen sopivalle, riippuen bensiinin laadusta.Jos ja kun noita R5:n koneitakaan ei saa säädettyä normi pumppubensalle vaan niille oli annettava erivapaus käyttää moottorinvalmistajan toimittamaan erikoisbensaa, niin kuinkahan tyyriiksi tulisi WRC-koneiden konvertointi käymään E85:lla? Ihan tuosta vaan tankkaamalla se ei kyllä onnistu.
Jotenkin naurattaa vähän Wilsonin esiintyminen jonkin näköisenä mogulina ja kartanon herrana. Itse kun mieltää hänet -80 luvun olemukseen, hieman pikkupoikamaiseksi rallikuskiksi.Wilson Kauppalehden haastattelussa https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/7ad3a170-d5a1-4519-b782-d1d04bedafbf
Mikään rajattu ja pienen porukan teko ei ole ympäristöteko, koska sillä ei ole mitään vaikutusta. Eli siltä osin turhaa tuubailua. Muistetaan myös rahtaamiseen käytettävät lentokoneet yada yada.Ehkä isossa mittakaavassa näin, mutta rajatulla kilpailukäytöllä erikoisen korkeaoktaanisen kisabensan vaihtaminen bioetanoliin olisi mitä suurimmassa määrin ympäristöteko. Ja lisäksi taloudellistakin. Jos taas markkinointia haluaa ajatella, niin etanolivehkeet ei valmistajien kataloogeissa ole lainkaan niin suuressa huudossa kuin hybridit.
Ei se nyt varmaan maltaita maksaisi. Alla esimerkkinä Citikka DS3 R3. Eikä se työmäärä eroa vaikka olisi R5 tai WRC. Tietenkin jos alkaa hieroa asetukset ihan pilkun päälle niin meneehän siihen enemmän aikaa.Jos ja kun noita R5:n koneitakaan ei saa säädettyä normi pumppubensalle vaan niille oli annettava erivapaus käyttää moottorinvalmistajan toimittamaan erikoisbensaa, niin kuinkahan tyyriiksi tulisi WRC-koneiden konvertointi käymään E85:lla? Ihan tuosta vaan tankkaamalla se ei kyllä onnistu.
Joku vuosi sitten oli juttua (muistini mukaan) Peugeotin r5:sta jota ei saatu mapattua suomalaiselle siviilibensalle. Pitkän vääntämisen jälkeen saivat sitten vapauden käyttää R5:ssa valmistajan speksien mukaista polttoainetta, josta piti tietty toimittaa referenssinäytteet AKK:lle.Ei se nyt varmaan maltaita maksaisi. Alla esimerkkinä Citikka DS3 R3. Eikä se työmäärä eroa vaikka olisi R5 tai WRC. Tietenkin jos alkaa hieroa asetukset ihan pilkun päälle niin meneehän siihen enemmän aikaa.
https://boutique.citroenracing.com/cms/web/upload/documentation/349/57d95f36182fd.pdf
Fuel race mapping
Kit DS3 R3 is delivered with the SP98 mapping. It is possible to modify the mapping to use a specific fuel race by buying one of the options below :
Elf Turbo evo 360 €
Panta Max 360 €
Wladoil 102 Rally 360 €
Sunoco CF 360 €
Carless Hiperflo WRC Gasoline1 360 €
Ei se penkissä säätö, vaan oikeaan polttoaineen ja ilman väliseen seossuhteeseen tarvittava polttoaineen määrä, joka E85 tyylisillä litkuilla on kolmanneksen suurempi kuin pelkällä bensalla. Eli käytännössä ainakin suuttimet ja bensapumppu(t) tarvisi päivittää eikä tankin koossakaan varmaan ylimääräisiä ole. Plus sitten päälle se, että kaikkien järjestelmän osien pitäisi kestää korkeaseosetanolia, vrt. kaikilla kaupasta ostettavilla ei saa ajaa edes 95E10:llä.Ei se nyt varmaan maltaita maksaisi. Alla esimerkkinä Citikka DS3 R3. Eikä se työmäärä eroa vaikka olisi R5 tai WRC. Tietenkin jos alkaa hieroa asetukset ihan pilkun päälle niin meneehän siihen enemmän aikaa.
Muistin myös itse lukeneeni tosta jutusta ja sun linkkaaman jutun päivämäärän perusteella löytyi VMn stoori (VM 10/2013) aika nopeasti. M-Sportilta tilatun pumppubensaohjelmaa ei saatu toimimaan ja epäilivät sen liittyvän R5n korkeasta ahtopaineesta ja puristussuhteesta (sääntöjen mukaa 2,5 bar absoluuttinen ja puristussuhde 10,5:1). En nyt ole mikään asiantuntija näissä jutuissa mutta on sellainen tuntuma että Mitsu evoissa on käytetty korkeampaa ahtopainetta kuin 2,5 bar. Puristussuhde on sitten toinen juttu.Joku vuosi sitten oli juttua (muistini mukaan) Peugeotin r5:sta jota ei saatu mapattua suomalaiselle siviilibensalle. Pitkän vääntämisen jälkeen saivat sitten vapauden käyttää R5:ssa valmistajan speksien mukaista polttoainetta, josta piti tietty toimittaa referenssinäytteet AKK:lle.
Edit: https://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/muut/553611/Kiista+polttoaineesta+puhuttaa+autourheiluvakea
Tiedän että kulutus on suurempaa E85lla mutta ja mun vastaus taisi olla yksinkertaistettu versio . Olisi mielenkiintoista tietää minkälaisia muutoksia on jouduttu tekemään niissä Mitsuissa joissa käytetään E85.Ei se penkissä säätö, vaan oikeaan polttoaineen ja ilman väliseen seossuhteeseen tarvittava polttoaineen määrä, joka E85 tyylisillä litkuilla on kolmanneksen suurempi kuin pelkällä bensalla. Eli käytännössä ainakin suuttimet ja bensapumppu(t) tarvisi päivittää eikä tankin koossakaan varmaan ylimääräisiä ole. Plus sitten päälle se, että kaikkien järjestelmän osien pitäisi kestää korkeaseosetanolia, vrt. kaikilla kaupasta ostettavilla ei saa ajaa edes 95E10:llä.
Jos nyt puhutaan Suomesta, jossa E85 on jätteistä valmistettua, niin tuolla päivityksellä saataisiin hyötyjä:
-enemmän tehoa ja vääntöä
-kustannuksia alas
-lämpökuormia alas moottori/turbo ->
-imagohyödyt
Ymmärrän kyllä miksei tätä ajeta läpi, voin kuvitella terävämmän pään harrastajien purnaamisen jos pitäisi jotain muutoksia tehdä vehkeisiin. Saattaisi vaan harrastusedellytykset E85:llä olla paljon paremmat, siihen mallii tuo ilmastoähky saa jalansijaa :dunno: