Jos aiheena on suomalaiskuskien tulevaisuus rallin terävimmällä huipulla ja keskustellaan yksittäisistä pätkäajoista, niin mittakaava on ainakin minun mielestä vähän pielessä.
Kyllähän tilanne on se, että Suomesta ei vaan yksinkertaisesti löydy sellaisia Qatarin ja Abu Dabin rahamääriä millä esim nyt voitaisiin Hänniselle ostaa ns. maksupaikka Hyundailta tai mistä tahansa muusta tallista. Piste. Suomalaisen kuskin on vain oltava tuossa vaiheessa uraa A) sen verran vaihtoehtoisia kuskeja nopeampi ja B) tarpeeksi nuori, jotta uraa ja kehittymismahdollisuuksia on riittävästi edessäpäin.
Nopeus ei tule muuta kun ajamalla ja ajamaan PITÄÄ päästä tarpeeksi nuorena tarpeeksi paljon, myös Suomen rajojen ulkopuolella, jotta yhtälö toimisi. Ja tässä näen ainoan avaimen nykytilanteen muuttamiseksi paremmaksi. Nuoret suomalaiset tarvitsisivat ammattimaisempaa managerointia ja urakehityksen suunnittelua/johtamista muutenkin kuin sen nopeuden kehittämisen osalta. Jos otetaan esimerkiksi yllä mainittu Vuorisalon nimi, niin jos verrataan eroja sillä, että nyt suomalaisilta yrityksiltä kerätty 100 000 euron potti sijoitettaisiin A) Hänniselle tai B) Vuorisalolle, niin Hänninen saa sillä summalla yhden vararenkaan WRC:hen, mutta Vuorisalo kiertäisi jotakin kansallista assusarjaa 2-vetoisella jo kummasti. En tunne pätkääkään Vuorisalon rahankerrun menetelmiä, joten en halua kritisoida sitä vaan havainnollistaa tilannetta.
Yhtenä esimerkkinä voisi otta kaikkien pitämän Jussi Välimäen. Kaikki kunnia hänen menestyksekkäälle ralliuralleen, mutta en ole koskaan pitänyt Jussia VAUHDILLISESTI aivan terävimmän kärken kuskina. Nostan kuitenkin hattua erittäin korkealle sen suhteen, miten systemaattisesti kyseisessä tiimissä rakennettiin uraa Jussille siten, että se huipentui aina WRC-tasolle asti ja tuoden yhden merkittävän kansainvälisen tittelinkin. Ja vielä siitäkin huolimatta, että Jussi ei aloittanut erityisen nuorena tuota, minkä nostin yllä toiseksi kahdesta tärkeästä asiasta. Kuinka moni muistaa Jussin Mitsun väritystä/tarroitusta viimeisinä vuosina. Auto oli melkoinen tilkkutäkki. Jätkät oli tehneet ihan järkyttävän työn kaiken sen kilpailutoiminnan mahdollistamiseksi, ei ollut Jouhkeja ja muita kummisetiä taustalla. Väittäisin siis, että Jussi on suomalaisen rallimarkkinoinnin ehdoton edelläkävijä huomioiden, että kaikki tehtiin oikeasti raa'alla työllä ilman suurempaa rahoittajaa. Vai olenko eri medioista tulkinnut tilanteen ihan pieleen?
Rallimaailmassa alkaa tänäpäivänä pätemään ihan samat lainalaisuudet kuin normaalissa liiketoiminnassa. Nuoresta nousevasta rallikyvystä pitää osata rakentaa houkutteleva TUOTE! Tuotteelle pitää keksiä sellaisia ominaisuuksia, sellaista sisältöä, yms., joka kiinnostaa yrityksiä. Ja kaikki tänä pitää tehdä systemaattisesti ja suunnitellusti. Se autotallipuuhastelu ei enää riitä.