Rallin tulevaisuus sinivalkoisin silmin

ProBale

#maximumattack
Liittynyt
8.8.2006
Viestit
159
Sijainti
Kaikkialla
Olen tässä itse ihmetellyt pitkään, että mitä suomalainen rallikansa ajattelee yleisesti ralliautoilun tilanteesta suomalaisella tasolla. Mitkä ovat mielipiteet uusista tulevaisuuksien nimistä (SM/RSJM -kuljettajat) ja mitä näette rahan lisäksi suurimmaksi ongelmakohdaksi? Tämänhetkinen taloustilanne ei salli juuri kenellekkään tavalliselle nuorelle kuljettajalle mahdollisuutta nousta lajin huipulle ilman sitä "jouhkia". Masentavalta tuntuu ajatella, että mihin meidän rakkain lajimme on ylipäätänsä ajautumassa. Kuskipaikkoja kärkkyvät ainoastaan öljyvaltioiden rahaa taskut täynnä olevat arabikuskit ja onneksemme muutama keski-euroopan autoliittojen edistämä kuljettaja. Prosentuaalinen määrä epäonnistujista on niin naurettavan suuri, että koko laji alkaa vaikuttamaan kuolleelta tai vähintääkin epätodelliselta. On vaikea ennustaa tulevaa, mutta tämänhetkinen tilanne näyttää erittäin huonolta. Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan kommenteja aiheeseen littyen, olivat ne sitten pessimistisiä tai toivoa tulevaan antavia. Tuokaa myös vapaasti esiin mielipiteet tämän hetken kansallisen tason kuljettajista, joiden toimia olette seuranneet ja keiden toivoisitte pääsevän urallaan eteenpäin. Spekulaatio ja väittely alkakoon.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Tällä erää ei EP Lapin takana ole oikeastaan ketään jonka nimen voisi nostaa framille.
Sinä aikana kun Hirvonen / Latvala ovat MM-sarjaa kiertäneet on muutama nimi noussut esiin vain painuakseen takaisin suohon. Hännisen, Ketomaan tai Nikaran en usko nousevan vakituisiksi tehdaskuskeiksi vaikka ensi vuonna Hänniselle pari rallia onkin Hyundailla luvassa. Uskon vahvasti että Boufierin ja Atkinsonin taustajoukot kykenevät pelaamaan Hännisen ulos tuostakin kuviosta ihan selvällä rahalla etenkään kun kukaan tuosta kolmikosta ei ole selkeästi toistaan yksipuolisempi kuljettaja.
Olisi voinut odottaa että joku näistä takavuosien suomalaisnimistä (Alén, Kankkunen, Grönholm etc.) olisi kyennyt/halunnut vuorostaan astumaan Jouhkin saappaisiin ja tasoittanut tietä tulevaisuuden suomalaiskuljettajille MM-sarjaan. Vaan kun ei. Bossen kait jollain tapaa manageroi paria jannua tuolla Global Rallicross sarjassa, mutta epäselvää on millaisilla panoksilla (vs. Jouhkin tai Keken panostukset) siellä pelataan. Arvaan että aika pienillä.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
On ylevää kirjoittaa rakkaimmasta lajista :D

Ralli ei ole sitä mitä se oli 80-luvulla eikä tule koskaan olemaan.Maailma on muuttunut aika paljon ja tulee vielä muuttumaan.Ja se jos kaksi meikäläistä kiertää tai ei kierrä MM-sarjaa niin se on oikeasti ihan se ja sama.

Tottakai toivotaan lajille ja suomalaisille menestystä jatkossakin.Tehtyjen virheiden määrä MM-sarjan suhteen on niin suuri että ei ole ihme jos sarja ei kiinnosta oikeen ketään.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ei sinne huipulle ennenkään ole kaikki päässeet, eikä pääse vastakaan. Formulapuolella karsinta on varmaan vieläkin rajumpaa. Rahanpuutteen lisäksi isoin ongelma suomalaisessa moottoriurheilussa on asenne. Ajetaan kalliimmalla kalustolla kun lompsa antaa myöten ja sitten on koko touhu katkolla kun lirvahtaa.

Ja nimet, joita syytä seurata: Nikara (edelleen), Korhonen, Vuorisalo, Kinnunen, Kivioja, Huovinen.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Yksi sana:Jouhki.

Sen menettäminen (TÄSSÄ TILANTEESSA!) on paha takaisku.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
On ylevää kirjoittaa rakkaimmasta lajista :D

Ralli ei ole sitä mitä se oli 80-luvulla eikä tule koskaan olemaan.Maailma on muuttunut aika paljon ja tulee vielä muuttumaan.
Olen useasti jo todennutkin, että moni autourheilulaji on kuihtunut tai ainakin menettänyt suosiotaan Suomessa rallin lisäksi mainittakoon esim. WEC. Olen myös monesti muistellut kaiholla, kuinka suosittua rallicross oli Alamäen aikoihin - nykyisin tuokin laji on kotimaisissa medioissa marginaaalissa, vaikka lajin väitetään tällä hetkellä olevan moottoriurheilusarjoista nopeiten kasvava ja saa ensi vuonna oikein MM-sarjan. F1:t ovat yksinkertaisesti vaan mielestäni yliarvostettu laji; vaikka Vettel juhlisi voittojaan seuraavat 5 vuotta Tilkeringeillä, jaksavat mediat hehkuttaa lajia maailman mahtavimpana moottoriurheilun
-luokkana.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Olen useasti jo todennutkin, että moni autourheilulaji on kuihtunut tai ainakin menettänyt suosiotaan Suomessa rallin lisäksi mainittakoon esim. WEC. Olen myös monesti muistellut kaiholla, kuinka suosittua rallicross oli Alamäen aikoihin - nykyisin tuokin laji on kotimaisissa medioissa marginaaalissa, vaikka lajin väitetään tällä hetkellä olevan moottoriurheilusarjoista nopeiten kasvava ja saa ensi vuonna oikein MM-sarjan. F1:t ovat yksinkertaisesti vaan mielestäni yliarvostettu laji; vaikka Vettel juhlisi voittojaan seuraavat 5 vuotta Tilkeringeillä, jaksavat mediat hehkuttaa lajia maailman mahtavimpana moottoriurheilun
-luokkana.
Rallicross voi kansallisella tasolla harvinaisen hyvin. SuperCars luokassa on näyttävää kalustoa ja sitä on runsaasti. MUTTA kun nämä kansallisen tason kuljettajat ja heidän autonsa ovat täysin pujottelukeppejä EM-skaboissa. Alamäen vuosien kaltaista menestystä on ihan turha lähiaikoina odotella.

Ainoastaan muutama jenkkien GRC sarjaa kiertävä kaveri on esiintynyt viime aikoina edukseen...
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
Tere
Nikara.
Oli mukava seurata Nikaran pätkäaikoja Tampereella (=ylivoimainen !!), kun kerrankin alla oli kilpailukykyinen kalusto. Niin ja ajoihan hän evo 9:llä Lapin kanssa viime vuonna usein samaa vauhtia ja kovempaakin...
 

Derrec

Active member
Liittynyt
26.9.2013
Viestit
26
Jos aiheena on suomalaiskuskien tulevaisuus rallin terävimmällä huipulla ja keskustellaan yksittäisistä pätkäajoista, niin mittakaava on ainakin minun mielestä vähän pielessä.

Kyllähän tilanne on se, että Suomesta ei vaan yksinkertaisesti löydy sellaisia Qatarin ja Abu Dabin rahamääriä millä esim nyt voitaisiin Hänniselle ostaa ns. maksupaikka Hyundailta tai mistä tahansa muusta tallista. Piste. Suomalaisen kuskin on vain oltava tuossa vaiheessa uraa A) sen verran vaihtoehtoisia kuskeja nopeampi ja B) tarpeeksi nuori, jotta uraa ja kehittymismahdollisuuksia on riittävästi edessäpäin.

Nopeus ei tule muuta kun ajamalla ja ajamaan PITÄÄ päästä tarpeeksi nuorena tarpeeksi paljon, myös Suomen rajojen ulkopuolella, jotta yhtälö toimisi. Ja tässä näen ainoan avaimen nykytilanteen muuttamiseksi paremmaksi. Nuoret suomalaiset tarvitsisivat ammattimaisempaa managerointia ja urakehityksen suunnittelua/johtamista muutenkin kuin sen nopeuden kehittämisen osalta. Jos otetaan esimerkiksi yllä mainittu Vuorisalon nimi, niin jos verrataan eroja sillä, että nyt suomalaisilta yrityksiltä kerätty 100 000 euron potti sijoitettaisiin A) Hänniselle tai B) Vuorisalolle, niin Hänninen saa sillä summalla yhden vararenkaan WRC:hen, mutta Vuorisalo kiertäisi jotakin kansallista assusarjaa 2-vetoisella jo kummasti. En tunne pätkääkään Vuorisalon rahankerrun menetelmiä, joten en halua kritisoida sitä vaan havainnollistaa tilannetta.

Yhtenä esimerkkinä voisi otta kaikkien pitämän Jussi Välimäen. Kaikki kunnia hänen menestyksekkäälle ralliuralleen, mutta en ole koskaan pitänyt Jussia VAUHDILLISESTI aivan terävimmän kärken kuskina. Nostan kuitenkin hattua erittäin korkealle sen suhteen, miten systemaattisesti kyseisessä tiimissä rakennettiin uraa Jussille siten, että se huipentui aina WRC-tasolle asti ja tuoden yhden merkittävän kansainvälisen tittelinkin. Ja vielä siitäkin huolimatta, että Jussi ei aloittanut erityisen nuorena tuota, minkä nostin yllä toiseksi kahdesta tärkeästä asiasta. Kuinka moni muistaa Jussin Mitsun väritystä/tarroitusta viimeisinä vuosina. Auto oli melkoinen tilkkutäkki. Jätkät oli tehneet ihan järkyttävän työn kaiken sen kilpailutoiminnan mahdollistamiseksi, ei ollut Jouhkeja ja muita kummisetiä taustalla. Väittäisin siis, että Jussi on suomalaisen rallimarkkinoinnin ehdoton edelläkävijä huomioiden, että kaikki tehtiin oikeasti raa'alla työllä ilman suurempaa rahoittajaa. Vai olenko eri medioista tulkinnut tilanteen ihan pieleen?

Rallimaailmassa alkaa tänäpäivänä pätemään ihan samat lainalaisuudet kuin normaalissa liiketoiminnassa. Nuoresta nousevasta rallikyvystä pitää osata rakentaa houkutteleva TUOTE! Tuotteelle pitää keksiä sellaisia ominaisuuksia, sellaista sisältöä, yms., joka kiinnostaa yrityksiä. Ja kaikki tänä pitää tehdä systemaattisesti ja suunnitellusti. Se autotallipuuhastelu ei enää riitä.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Edellämainittu asiakin vain kuvaa vaan kuinka köyhä Suomi lopulta on.

Kiitos vaan päättäjät!

Nikarasta voi tulla jotain.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
ProBale taisi jo ensimmäisessä postauksessa pitkälti kuvata tilanteen.

Korkeimman tasojen moottoriurheilulajit on mielestäni jo tilanteessa, jossa mahdollisten maksukuskien massa ja taitavuus ovat tasolla, jossa palkkakuljettajille ei ole enään tarvetta. Tehtaiden tuki on korvaantunut kuljettajasidonnaisella yksityisrahoituksella. Tämä taas tietenkin kaataa kaikki uran rakentamismallit, joissa nuoret tähtäävät ammattilaisiksi huipulle yritysten ja managerien tuilla, perustuen siihen, että sidosryhmät olettavat saavansa sijoituksensa pois korkojen kera, kun sijoitus alkaa menestyä ja tuottaa kassavirtaa takaisinpäin. ROI tai vaikka rallin kustannukset / hyödyt yritykselle suhde on WRC tasolla niin persiillään, ettei mukana ole kuin rahoittajia, jotka eivät oleta saavansa takaisin mitään merkittävää hyötyä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ympyrä sulkeutuu

Moottoriurheilun voidaan sanoa olevan palaamassa eräällä tavalla juurilleen; 100 vuotta sitten ensimmäisissä autokilpailuissa kuskeina oli vain rikkaita vapaaherroja, jotka kykenivät hankkimaan autoja. Toki tuolloin oli tärkeää kuskeille myös osata korjata autoa. Natsi-Saksa toi rata-autoiluun tehdastallit (Auto Union & Mercedes), rallipuolella Mersukin toki kokeili onneaan joissain maantiekestävyyskisoissa jo 50-luvulla kuten Mille Miglia, muta rallipoluilla ensimmäiset varsinaiset tehdastallit taisivat olla Fiat ja Ford 70-luvulla. F1:ssähän merkittävää oli toki myös tupakkasponsorien mukaantulo 60-luvun lopulla. Nyt kun tupakkasponsorit on jo monesta sarjasta "savustettu" ulos ja tehdastallit alkavat vetäytyä sarjoista, alkaa moottoriurheilu pikkuhiljaa taas olla "rikkaiden vapaaherrojen" varassa, joita ei tahdo Suomesta löytyä ainakaan moottoriurheiluun tarpeeksi suuntautuneina.
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Moottoriurheilun voidaan sanoa olevan palaamassa eräällä tavalla juurilleen; 100 vuotta sitten ensimmäisissä autokilpailuissa kuskeina oli vain rikkaita vapaaherroja, jotka kykenivät hankkimaan autoja. Toki tuolloin oli tärkeää kuskeille myös osata korjata autoa. Natsi-Saksa toi rata-autoiluun tehdastallit (Auto Union & Mercedes), rallipuolella Mersukin toki kokeili onneaan joissain maantiekestävyyskisoissa jo 50-luvulla kuten Mille Miglia, muta rallipoluilla ensimmäiset varsinaiset tehdastallit taisivat olla Fiat ja Ford 70-luvulla. F1:ssähän merkittävää oli toki myös tupakkasponsorien mukaantulo 60-luvun lopulla. Nyt kun tupakkasponsorit on jo monesta sarjasta "savustettu" ulos ja tehdastallit alkavat vetäytyä sarjoista, alkaa moottoriurheilu pikkuhiljaa taas olla "rikkaiden vapaaherrojen" varassa, joita ei tahdo Suomesta löytyä ainakaan moottoriurheiluun tarpeeksi suuntautuneina.
Merkittävä tehdastalli oli BMC 60-luvun alussa stuart turnerin johdolla:wink:
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Ranskassa on aika yksinkertainen systeemi millä valitaan tulevaisuuden kuljettajia. Alussa Peugeot järjesti valinnat mutta nykyään sen hoitaa Citroen.

Ilmoittautumismaksu on 10 € ja valintoja järjestetään kuudella paikkakunnalla jollain parkkipaikalla. Itse ajo käsittää pujottelua kartioiden välissä, 180 asteen kääntö käsijarrulla ja takaisin. Lopussa on jonkinlainen jarrutusalue. Ajo kestää n. 15 - 20 s. Finaalissa ajo kestää n. 40 – 45 s.

Vaikka näin tehtäisiin Suomessakin, niin edessä on kuitenkin sama ongelma. Mistä rahat jatkoon? Ranskan autoliitto on tukenut (ja varmaan myös Citroen) rahallisesti näitä nousevia kykyjä mutta epäilen että AKK:lla ei tällaisia resursseja ole. Sääli.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Eiköhän tota nykyautoa oo loppujenlopuks niin helppo ajaa verrattuna entisaikojen autoihin et joku suomalainen väkisinkin murtautuu vielä ihhaaaaan maailmanmestariksi saakka.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Eiköhän tota nykyautoa oo loppujenlopuks niin helppo ajaa verrattuna entisaikojen autoihin et joku suomalainen väkisinkin murtautuu vielä ihhaaaaan maailmanmestariksi saakka.
Tekniikan puolesta ehkäpä, mutta ensin tarvitaan kuski, jolle nykyiset autot ja niiden vaatima ajotyyli on saatu äidinmaidossa - siihen menee vielä pari sukupolvea ennenkuin viimeisestkin Escortit ja Starletit ja GT-Korollat on paalattu uusiokäyttöön. Ja sen jälkeen tarvittaisiin joku timojouhki joka avaisi ovet sinne WRC-talleihin isolla rahalla. Ei ole ihan kauheen tiheässä niitä kavereita, jotka ovat kykeneviä omin voimin hankkimaan miljoona-budjetin että saisivat edes mahdollisuuden näyttää osaamistaan.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Tekniikan puolesta ehkäpä, mutta ensin tarvitaan kuski, jolle nykyiset autot ja niiden vaatima ajotyyli on saatu äidinmaidossa - siihen menee vielä pari sukupolvea ennenkuin viimeisestkin Escortit ja Starletit ja GT-Korollat on paalattu uusiokäyttöön. Ja sen jälkeen tarvittaisiin joku timojouhki joka avaisi ovet sinne WRC-talleihin isolla rahalla. Ei ole ihan kauheen tiheässä niitä kavereita, jotka ovat kykeneviä omin voimin hankkimaan miljoona-budjetin että saisivat edes mahdollisuuden näyttää osaamistaan.
Tämä on totta.

Ja kun Jouhkikin katoaa kuvioista niin...voivoi
 
Ylös