Formula1 - 2013 - Abu Dhabi - Osakilpailu

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Näissä me suomalaiset kyllä hävitään, eikä voi syyttää kuin itteämme. Suomalainen menee tuomariston kuultavaksi niin sanotaan kuinka asiat ovat (mielellään kolme sanaa maksimi) ja annetaan tuomareitten tehdä päätös. Eri kulttuurista tulevat selittävät tunteella, vispaavat käsiä ja vakuuttavat tuomarit että itse asiassa heitä tässä rikottiinkin eikä toistepäin ja näin se rangaistus jää saamatta.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Mutta jos kerta varikolta tulevan tulee väistää niin miksi Vergnen olisi pitänyt tietää (nähdä kuolleeseen kulmaan) että Alonso ajaa verenmaku suussa johonkin typerään väliin. Tuossa tapauksessa pitäisi noinkin kokeneen kuskin älytä, että tämä radalla ajava kuski ei välttämättä voi tietää, että varikolta tulee joku kolmeasataa rinnalle, kun ottaa huomioon vielä millainen varikkosuora on ja iltavalaistus. Vergne ajoi sitä kakkosmutkan ajolinjaa mitä kaikki ajavat ja Alonso kuvitteli että hän varikolta tultuaan, voi huoletta ajaa myös ajolinjalle, kyllä se Vergne väistää.
Unohda se varikolta tuleminen jo. Sillä ei tilanteeseen ollut muuta merkitystä kuin, että Vergne ei tajunnut Alonson olevan siellä missä oli tekemässä ohitusta. Vaikka tottakai pitäisi.

Ei kummallekaan rankkua, mikä on oikein. Ja Vergne on vallan hyvin tilanteen kommentoinut ja kiitellytkin Alonsoa väistöliikkeestä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Varikolta tulevan pitää väistää, mutta ei ulos radalta. Alonso hyötyi radalta ulos ajamisesta, joten siitä kuuluisi hänelle rangaistus.
Rinnalle kerinneelle tulee jättää tilaa. Ei se varikoltatulo -status iänkaiken kestä. Alonso oli jo rinnalla takapyörien tasolla johon oli Vergneltä jäänyt tilaa kunnes sulki linjan. Alonson vaihtoehdot siinä vaiheessä törmätä tai väistää.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
. Suomalainen menee tuomariston kuultavaksi niin sanotaan kuinka asiat ovat (mielellään kolme sanaa maksimi) ja annetaan tuomareitten tehdä päätös. .
Höpö, höpö. Kyllä kilpa-ajoissa syyllisyys noin pääsääntöisesti kielletään ihan päivänselvissäkin jutuissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Niin saatetaan tehdäkin. Toisaalta taas on se yleinen valittamisen kynnyskin muuttunut 80-luvun tai vielä 90-luvunkin päivistä varsin paljon.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
http://www.youtube.com/watch?v=zl4ywB46eFo&feature=youtu.be

Siinä olisi sitten abu dhabin starttia, multa tulee nyt jatkossa yleensä joka kisan startti ja jos joku kova mälli sattuu tulemaan niin voi plussana tulla.
Jos oot tuon videon ladannu, nii a) -tanan paska laatu, b) kuulut näihin idiootteihin, jotka tunnustaa tekijänoikeusrikkomuksensa
All rights belong to Formula One Management
I do not own any of the materials
© Formula One Management
edit: laita vielä oma nimes tuohon, nii saa maikkari hoidettua homman nopeammin.
edit2: kiitti jokatapauksessa tyhjästä.
 
Viimeksi muokattu:

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Unohda se varikolta tuleminen jo. Sillä ei tilanteeseen ollut muuta merkitystä kuin, että Vergne ei tajunnut Alonson olevan siellä missä oli tekemässä ohitusta. Vaikka tottakai pitäisi.

Ei kummallekaan rankkua, mikä on oikein. Ja Vergne on vallan hyvin tilanteen kommentoinut ja kiitellytkin Alonsoa väistöliikkeestä.
Vähän niinku Grosjean (Lotus) ohitti Massan (Ferrari) Unkarissa radan ulkopuolelta koska sen piti väistää Massaa sillä muuten olis osunut. Romainillakaan ei ollut muita mahdollisuuksia. Tais vaan tulla rankkua siitä. Ehkä sen takia kun ei ollut selkeesti tuoreempia renkaita alla vai oliko, en muista.

Kyllä tässä vaan jotenkin tuntuu taas siltä, että ihan henkilöstä ja tallista johtuen on jätetty rankaisematta.

E: Ei mutta unohda sinäkin omat näkemyksesi, sillä minä pidän niitä väärinä.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Varikkotiellä on vähän ahdasta väistellä mihinkään suuntaan.

Edelleenkin haluan nähdä se sääntökohdan muotoilun, jossa varikoltatulijalla on ainoana vastuu väistämisestä.
En tuohon varikoltatulija-touhuun ota kantaa, mut mistäs tämä takinkääntö? Johtuuko se taas tuomareista? Mikä sun oma kantas on asioihin? Aiemminhan olet tuota toisen ulosajamista puolustanut, koska tuomareiden tulkinta. Nythän se tuomareiden tulkinta oli suurimman osan mielestä varmaankin moraalisesti oikein, mut täysin päinvastaista aiemman linjan kanssa.

Toinenki tulkinta mitä jätettiin käyttämättä oli se, että radan ulkopuolelta ei saa tulla vaarallisesti takaisin. Eikä radan ulkopuolelta saa ohittaa.

Näinollen:
Jos on tiukka tilanne,nii parempi "ajautua" shikaani suoraksi ja ohittaa sitä kautta. Nojoo, tiedän. Mut pointtini oli se, että siellä on säännöt ja säännöille hitosti ennakkotapauksia joita voi käyttää. Näillä tuomareiden tulkinnoilla ei taas vaihteeksi ole mitään linjaa.

Muutama pinnalla oleva sääntö, jotka menee näemmä taas uusiksi viimeisimpien parin kisan perusteella?
1) Auto ei saa poistua rata-alueelta, mut saa. (aika-ajot)
2) Radan ulkopuolelta ei saa ohittaa, mut saa. (Alonso)
3) Mutkan ulkopuolella olevan saa puskea ulos, mut ei saa. (Eipä tästä nyt rankkuakaan tullut, mut silloin kohdasta 2 ois pitäny rankkua pukata)

Mites nuo nyt V***U menee lopulta? Ois varmaan fiksuinta kattoa iha sitä sääntökirjaa eikä tulkita näin päin v..
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Vähän niinku Grosjean (Lotus) ohitti Massan (Ferrari) Unkarissa radan ulkopuolelta koska sen piti väistää Massaa sillä muuten olis osunut. Romainillakaan ei ollut muita mahdollisuuksia. Tais vaan tulla rankkua siitä. Ehkä sen takia kun ei ollut selkeesti tuoreempia renkaita alla vai oliko, en muista.

Kyllä tässä vaan jotenkin tuntuu taas siltä, että ihan henkilöstä ja tallista johtuen on jätetty rankaisematta.

E: Ei mutta unohda sinäkin omat näkemyksesi, sillä minä pidän niitä väärinä.
Ei tuolla varikolta tulemisella taida oikeasti itseisarvoisesti olla yhtään mitään merkitystä. Webslaven vinkistä koitin itsekin tuota hakea,mut en löytänyt säännöistä mitään mainintaa asiasta.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
En kyseenalaista tuota periaatetta, mutta vähän kyllä kyseenalaistan sen, että täydessä vauhdissa varikkotiellä olevan saisi kiilata ulos radalta. Siksi olisi mielenkiintoista nähdä tuo sääntökohta, johon parikin hahmoa on viitannut. Itse en sitä Sporting Regulationsistä löytänyt (liekö liitteissä).
Jossain vaiheessa varikolta lähtevälle heilutettiin sinistä lippua, mutta viime aikoina en kyllä ole tätä huomannut.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Jossain vaiheessa varikolta lähtevälle heilutettiin sinistä lippua, mutta viime aikoina en kyllä ole tätä huomannut.
Nykyään palaa varikon ulostulo -portilla sininen ja vihreä valo. Mutta joo joku linja tuohon tuomarointiin. Ihan kisa-ja kuskikohtaista nykyään.

Mutta jos siinä kurvissa olisi ollut seinä eikä turva-alue, lyön vetoa että Alonso ei olisi sinne änkenyt jos edes vähän järkeä on päässä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Rinnalle kerinneelle tulee jättää tilaa. Ei se varikoltatulo -status iänkaiken kestä. Alonso oli jo rinnalla takapyörien tasolla johon oli Vergneltä jäänyt tilaa kunnes sulki linjan. Alonson vaihtoehdot siinä vaiheessä törmätä tai väistää.
Vaihtoehdot olivat törmätä, väistää tai ohittaa radan ulkopuolelta. Alonso valitsi ohittamisen joka oli väärin riippumatta siitä toimiko Vergne oikein tai väärin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tuohon varikoltatulija-touhuun ota kantaa, mut mistäs tämä takinkääntö? Johtuuko se taas tuomareista? Mikä sun oma kantas on asioihin?
Alkuperäinen ajatukseni oli, että sija olisi pitänyt antaa takaisin. Nyt haluaisin nähdä FIA:n perustelut ja nähdä tilanteen uudestaan (useasta kulmasta ja incarista), koska ilmeisesti tulkitsin tilanteen väärin.
Aiemminhan olet tuota toisen ulosajamista puolustanut, koska tuomareiden tulkinta.
Höpö höpö, en ole puolustanut, tuomitsen kiilaamisen ehdottomasti. Mielestäni FIA:n tulkinta mutkan ulostulossa on hölmö. Asian esiintuominen ei tarkoita, että olisin sen kanssa samaa mieltä. Tuohon tapaukseen se tulkinta ei kuitenkaan päde, koska Alonso työnnettiin pihalle jo keskellä mutkaa.
Muutama pinnalla oleva sääntö, jotka menee näemmä taas uusiksi viimeisimpien parin kisan perusteella?
1) Auto ei saa poistua rata-alueelta, mut saa. (aika-ajot)
Tätä ei ole koskaan tulkittu erityisen tiukasti, vain jos ulkona käynnistä on saanut (selvää) etua siihen on puututtu. Asfalttialueet ovat vain tehneet hommasta räikeämpää. Mielestäni pitäisi puuttua huomattavasti kovemmalla kädellä.
2) Radan ulkopuolelta ei saa ohittaa, mut saa. (Alonso)
Olisi tosiaan kiva nähdä tapaus ja perustelut. Oliko ohitus jo alkanut ja vasta sitten Vergne vei tilan?
3) Mutkan ulkopuolella olevan saa puskea ulos, mut ei saa. (Eipä tästä nyt rankkuakaan tullut, mut silloin kohdasta 2 ois pitäny rankkua pukata)
Mutkan ulostulossa (ja vain siellä) sisäpuolella oleva saa (jostain kumman syystä) olla huomioimatta ulkopuolella olijaa ja ajaa suoraan ulkoreunaan käytännössä siis pakottaen ulkopuolella olevan ulos.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Alkuperäinen ajatukseni oli, että sija olisi pitänyt antaa takaisin. Nyt haluaisin nähdä FIA:n perustelut ja nähdä tilanteen uudestaan (useasta kulmasta ja incarista), koska ilmeisesti tulkitsin tilanteen väärin.

Höpö höpö, en ole puolustanut, tuomitsen kiilaamisen ehdottomasti. Mielestäni FIA:n tulkinta mutkan ulostulossa on hölmö. Asian esiintuominen ei tarkoita, että olisin sen kanssa samaa mieltä. Tuohon tapaukseen se tulkinta ei kuitenkaan päde, koska Alonso työnnettiin pihalle jo keskellä mutkaa.
Pahoitteluni siis. Olen saanut jotenki sellaisen käsityksen, että olet ollut puolustamassa näitä aiempia puskemisia. En ole varmaan ainut, jolle riittäis, että kuha noi tuomareiden tulkinnat ois kisasta toiseen lähellä toisiaan eikä päinvastaisia.

Mutkan ulostulossa (ja vain siellä) sisäpuolella oleva saa (jostain kumman syystä) olla huomioimatta ulkopuolella olijaa ja ajaa suoraan ulkoreunaan käytännössä siis pakottaen ulkopuolella olevan ulos.
Näinhän juuri totesin? Mikäli toimenpide oli oikeutettu, niin miksi Alonso sitten oli oikeutettu radan ulkoapuolen ohittaan? Tämän mukaanhan saisi siis aina oikoa toisen ohi, kun ei jätetä tilaa? Jos nyt taas vaikka tuomaritki löytäs jälleen uuden tulkinnan seuraavaan kisaan :p edit: no, ok. en oo nyt tältä muistilta iha varma onko se mutkaa ja sen loppua sillä kohtaa missä ko. episodi tapahtu.

edit2: aloin miettiin, että pitäiskö tuossa olla varikkosuoran viivat pidemmälle, mut mitä se merkkais, ku kuitenki ajellaan mistä lystätään :p
 
Viimeksi muokattu:

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Eli Vergnen olisi pitänyt joka kierroksella kytätä kyseissä oikealle kääntyvässä, 3-4G:n flat-out-mutkassa vasempaan peiliin, ettei vaan joku Alonso raivoa yhtäkkiä varikkosuoralta rinnalle? Mielestäni varikolta radalle palattaessa kuuluu väistää ihan niin kuin kuuluu ajovirheen jälkeenkin, ei tuossa muuten ole mitään järkeä, eikä kovin turvallista. Mutta kaippa se sininen valo jotain siellä varikonulostuloportilla tarkoittaa, tiedä sitten tarviiko sitä noudattaa.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Nämä asfaltoidut reuna-alueet ja jatkuva viivojen ulkopuolella ajelu on kyllä harvinaisen perseestä. Jokainen voi vetää ihan reikä päässä miten sattuu, koska siitä saa välitöntä hyötyä eikä laskua tarvitse kuitata ikinä. Tuomaristolle selitetään niitä näitä kaalinpäitä ettei ollut oma vika enkä hyötynyt ja tuo pakotti plaaplaa koska JALAN NOSTAMINEN KAASULTA EI VAIN OLE VAIHTOEHTO. Kun radan vieressä oli hiekkaa, heikommassa asemassa oleva siirsi jalan jarrulle jos ei halunnut välitöntä keskeytystä. Aika-ajot myös ihan arsesta. VMP! :thumbdown:nope::yuck: Angsti.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Nämä asfaltoidut reuna-alueet ja jatkuva viivojen ulkopuolella ajelu on kyllä harvinaisen perseestä. Jokainen voi vetää ihan reikä päässä miten sattuu, koska siitä saa välitöntä hyötyä eikä laskua tarvitse kuitata ikinä. Tuomaristolle selitetään niitä näitä kaalinpäitä ettei ollut oma vika enkä hyötynyt ja tuo pakotti plaaplaa koska JALAN NOSTAMINEN KAASULTA EI VAIN OLE VAIHTOEHTO. Kun radan vieressä oli hiekkaa, heikommassa asemassa oleva siirsi jalan jarrulle jos ei halunnut välitöntä keskeytystä. Aika-ajot myös ihan arsesta. VMP! :thumbdown:nope::yuck: Angsti.
:thumbup:
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
aloin miettiin, että pitäiskö tuossa olla varikkosuoran viivat pidemmälle, mut mitä se merkkais, ku kuitenki ajellaan mistä lystätään :p
Varikon ulostulon viivat koskee vain varikolta tulevaa. Radalla olevaa ne ei koske mitenkään.

Tuo varikkotiehän on melkoinen fiasko.. Oli varaa rakentaa tunneli muttei suunnitella minne se johtaa :D

Mutta kaippa se sininen valo jotain siellä varikonulostuloportilla tarkoittaa, tiedä sitten tarviiko sitä noudattaa.
Keltaisten valojen osalta oli viime kauden päätöskisan yhteydessä juttua, ettei niitä ole pakko noudattaa vaan vain perinteisiä lippuja. Liekkö sama sinisen valonkin kanssa. Lähinnä kai sen valon tarkoitus on kertoa, onko sieltä rataa pitkin tulossa ketään vai ei. Luulisi että sille rataa pitkin tulevallekin talli varoittaisi.. Ilmeisesti ei. Tai Toro Rossolla oltiin unessa.
 
Ylös