Sääntömuutokset 2014

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Nyt kun on vähän sulatellut tuota pistehommaa, niin ei se enää niin kovasti haittaa. Säännöt on etukäteen selvät kaikille ja niiden mukaan mennään. Ja jos noilla 50 pisteen takaa ohi menoilla haluaa pelotella, niin pitää muistaa että nykyäänkin on mahdollista voittaa 25 pisteen takaa vikassa kisassa. En vieläkään sitä kannata, mutta pitäisin suunniteltua kahta pakollista stoppia (ja renkaiden käyttörajoitusta) vielä pahempana.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Alko kiehtomaan toi ajatus tupla pitkästä kisasta viimesenä huipennuksena. Silloin toi pistelasku systeemikin olisi ihan hyvä noin. Siinähän sitä ajeltaiskin sitte 100kg tankis rataa ympäri keskinopeudella 100km/h yhen pysähyksen taktiikalla. Sopii ainakin mulle kun voi ottaa päiväunet välis ja herätä sitte virkeenä kattomaan lopun kisasta :D
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
No ensin ärsytti tämä pistelasku. Lopulta kuitenkin ihan ok. Vaikutus selvähkössä johtoasemassa olevaan talliin ja kuljettajaan on ainakin siinä mielessä positiivinen, että niiden varmojen pisteiden kurvailu alkaa myöhemmin kaudesta jos ollenkaan.

Ilmankin olisi pärjätty. En rupea kuitenkaan pelihousujani repimään ennen kuin suomalainen häviää mestaruuden tämän takia. Tunteet pelissä eikä auta vaikka säännöt kaikille samat.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Ensin Schumi 11v sitten ja nyt Vettel painosti FIA:n pistesääntö uudistukseen. :alppu: Joo ymmärtäisin tuplapisteet jos kisakin olisi 600km muttamutta... :rolleyes: Not good.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Sääntömuutokset ovat kuin huono vitsi, mutta valitettavasti eivät edes vitsi vaan totta.

Kohta varmaankin muutetaan sääntöjä golfin FedEx Cupin tyyliin niin, että päätöskisassa kuka tahansa voi vielä nousta mestaruuteen, ja että top 5:lle mestaruus on varma päätöskisan voitolla.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Saisi edes olla tuplasti pidempi tuo viimeinen kisa, niin tuossa voisi olla edes jotain pientä järkeä. Indycarissa aikoinaan 500 mailin kisan voitosta sai 1000 pistettä ja 100 mailin vain 200.
Tuo viimeinen kisahan voisi tosiaan olla jotenkin spesiaali. Vaikkapa kaksiosainen sprinttikisa tai tuplasti pidempi maratonkisa. Silloin tuossa tuplapisteiden antamisessa olisi edes jotain järkeä.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6151
Numerot ihan sama, mutta mitä ovat tuossa tuplapisteissä ajatelleet? Ajaisivat ennemmin koko kauden näin, ja laajentaisivat pistesijoituksia taaksepäin. Tuntuu pahalta ensimmäistä mestaria kohtaan, joka häviää FIAn pelleilyn takia.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Jos 2000-luvulla tuplasääntö olisi ollut voimassa, mestari olisi vaihtunut vuosina 2003 Schumi > Kimi, 2008 Hamilton > Massa ja 2012 Vettel > Alonso. Ei sinänsä ihan merkityksetön pykälä.

*****
Tosin mestaruuden ratkeaminen jäi näinä vuosina muutenkin viimeiseen kisaan.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
En anna kyllä mitään painoarvoa tollaselle pistelaskun muutokselle. Vittu tuplapisteet Abu Dhabista. Menee vain koko ajan enemmän ja enemmän oksettavan show-meiningin suuntaan. Alkaa pikkuhiljaa kiinnostus siirtyä kohti WEC:tä.

Yhtäkkiä Bernien mitalitkaan ei kuulosta enää lainkaan utopistiselta idealta. Eikä sadettajat. Saatikka sitten sakkoringit/oikopolut/kiertotiet.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ja jos noilla 50 pisteen takaa ohi menoilla haluaa pelotella, niin pitää muistaa että nykyäänkin on mahdollista voittaa 25 pisteen takaa vikassa kisassa.
Mikä on pointtisi tässä? Eihän sillä ole merkitystä paljon normaalivoitosta saa pisteitä vaan sillä, että vikasta kisasta saa tuplapisteet. Vaikka voitosta saisi normaalisti 10 pistettä, olisi silti ihan yhtä idiootti tilanne 20 tuplapisteen kohdalla.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Jos tallit ovat epätasaisia, niin ei mikään pistekikkailu tilannetta muuta. Tasoittavana tekijänä voisi toimia vaikka lähtöjärjestys käännetyn sarjatilanteen mukaan. :confused:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Mikä on pointtisi tässä? Eihän sillä ole merkitystä paljon normaalivoitosta saa pisteitä vaan sillä, että vikasta kisasta saa tuplapisteet. Vaikka voitosta saisi normaalisti 10 pistettä, olisi silti ihan yhtä idiootti tilanne 20 tuplapisteen kohdalla.
Helpompi hyökätä tuota sääntömuutosta vastaan kun unohtaa, että pisteitä tulee paljon enemmän jo muutenkin kuin vielä pari vuotta sitten.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Helpompi hyökätä tuota sääntömuutosta vastaan kun unohtaa, että pisteitä tulee paljon enemmän jo muutenkin kuin vielä pari vuotta sitten.
Tuosta tulee mielee yksi Fake Charlie Whitingin twiitti, että palattaisiin vanhaan voitto=10p systeemiin, niin erot pienenisivät.

Nykysysteemillä piste-erot luonnollisestikin ovat suurempia, mutta johtuen ainoastaan saatavilla olevien pisteiden 2,5-kertautumisella.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
286
Typerää ja keinotekoista taas kerran. Samaa mieltä siinä, että vikassa kisassa pitäisi sitten olla edes jotain spesiaalia eli esim. pidempi. Paras olisi kyllä juuri sprinttimalli, että olisi kaksiosainen kisa. Mutta sekin on vähän hassua, mitä eroa siinä on että on yksi kisa enemmän kuin että olisi kaksi samassa, keinotekoista yhden kisan korostamista anyways.

Mutta siis ihan oikeasti, tämä on lähinnä typerää, taatusti ei tällä mitään viihdearvoakaan paranneta, ainoastaan tuon yhden kisan merkitystä, mutta toisaalta koko pitkän sarjan kustannuksella. Yhtä hyvin voisi ruveta lisäilemään jotain lisäbonuksia radoille, että kun osuu vaikka johonkin härpäkkeeseen kesken ajon, tipahtaa muutama piste tilille kuin jossain tietokonepelissä tms. höhlää.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Helpompi hyökätä tuota sääntömuutosta vastaan kun unohtaa, että pisteitä tulee paljon enemmän jo muutenkin kuin vielä pari vuotta sitten.
Ei sillä ole merkitystä sarjan tasaisuuteen paljon määrällisesti tulee pisteitä, vaan pisteiden välisillä suhteilla. 100, 80, 60... pistettä olisi käytännössä aivan sama kuin 10, 8 ,6... . Lähes sama suhde (K. Augustin mainitsema 2,5 -kerroin) on myös nykyisissä verrattuna edelliseen pistelaskujärjetelmään, pois lukien 2, 9, 10 -sijat ja muutamat pyöristykset tasalukuhin.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ei sillä ole merkitystä sarjan tasaisuuteen paljon määrällisesti tulee pisteitä, vaan pisteiden välisillä suhteilla. 100, 80, 60... pistettä olisi käytännössä aivan sama kuin 10, 8 ,6... . Lähes sama suhde (K. Augustin mainitsema 2,5 -kerroin) on myös nykyisissä verrattuna edelliseen pistelaskujärjetelmään, pois lukien 2, 9, 10 -sijat ja muutamat pyöristykset tasalukuhin.
Prosenttiosuu
100-72-60-48-40-32-24-16-8-4

2003-2009 pistelaskulla erot olivat:
100-80-60-50-40-30-20-10

Sitä ennen puolestaan:
100-60-40-30-20-10

Ja sillä kaikkein pisimpään käyetyllä:
100-67-44-33-22-11

Ja kaikkein ensimmäiselläkin:
100-75-50-38-25

Ja se mitä tässä haettiin takaa?
No se, että kakkospaikasta 60% on liian vähän, mutta 80% aivan liikaa. Tuo nykyinen 72% on oikein passeli.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Mitäs jos kisassa ykkönen, kakkonen ja kolmonen saisi, kultaa, hopeaa ja pronssia, ns. mitalisysteemi ja siitä sijat 4-10 pisteitä? Kullat ratkasee ja jos yhtä paljon, aletaan vertailee hopea ja pronssi mitaleita.
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Jos jaettais vaan pisteet reilusti sen mukaan että kuka tuo eniten sponsorirahaa rahaa tallille niin asiat asettuisi oikeisiin mittasuhteisiin. Raha on kuiteski niin tärkeä asia formulatallin pyörittämisessä.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Reiluinta että kuskeja kierrätettäs eri autoissa, sillon tiedettäs kuka on kuka. Kuskilla oma penkki joka sit siirretää seuraavassa kisassa toiseen autoo :D.

Siinä se tosi sopeutuja ja rattimies erottuis, ainii, tää oliki F1, koskaan ei tiedetä kuka on paras, kun mestarilla ylivoimane auto. Jos joku kuski väläyttelee nopeutta, niin sitten on kommentoijia et se ja se sillä autolla ois vieny mestaruuden :D.
 
Ylös