Sääntömuutokset 2014

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Ei toki, jos vaikka ylivoimaisella pistejohtajalla ei sattuisikaan kulkemaan, vaikka olisi muu loppukausi kulkenut.
Kyllä, mutta jos on ennen päätös kisaa itselleen yli 25 pojon johdon saanut, niin kyllä sen kuuluisi myös mestaruus ansaita.
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Jos tälläkään ei vielä saada uutta mestaria ni seuraavaksi mm-sarjan kärkimies saa vaan puolikkaat pisteet päätöskisasta ja jos tämäkään ei vielä tuo uutta mestaria niin mm-sarjan kärkimies ei saa osallistua päätöskisaan ja kerroin pisteille määräytyy sen mukaa paljon ferrari, mclaren, mersu miehet tarvii voittaakseen mestaruuden.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tähän siinä vedottiin, mutta eivät nämä uudet sääntömuutokset ole vieneet formuloita millään tavalla eteenpäin, eikä lisänneet suosiota. Totuus tulee katsojamääristä.
Ei tule enää nykyään, kun osassa maista katsotaan ykkösiä maksukanavilta. Katsojamäärät eivät enää ole yksiselitteinen mittari. Viime vuoden lasku johtuu kuitenkin lähes yksinomaan Kiinan merkittävästä katsojakadosta. Mikä puolestaan johtuu siitä, että Aasian kisat osuivat päällekkäin muiden perinteisempien urheilutapahtumien kanssa.

Lukuja minulla ei ole, mutta voisin vaikka vannoa, että nimenomaan aika-ajojen katsojamäärät ovat odotteluaika-ajoista nousseet. Paljon enemmän actionia ja kolme kliimaksia. Vieläkin olisi tiivistämisen varaa, puolestani voisi siirtyä vaikka neliosaiseen qualiin.
Nykysääntöjen henki on se, että kaikki saa pisteitä ja ohittaminen pitää olla itsestään selvää ja turvallisuuden eteen uhrataan kaikki. Nyt puhutaan jo jostain koppiautoista. Mikseivät saman tie aja pelkällä tietokonesimulaatiolla?
Ihan kaikki ei saa pisteitä, joten peräpään tallien järjestys pitää ratkaista 11. ja 12. sijoilla. Tämä ei ole hyvä, pisteytystä pitäisi siis kenties vieläkin laajentaa (toki mielummin nuo peräpään tallit saisivat vähän petrata).

Ohittaminen ei edelleenkään ole itsestäänselvää vaikka se välillä onkin helppoa. Aina se ei sitä ole. Tämäkin on parempi kuin se ettei ohiteta ikinä (0 ohituksen kisojakin nähtiin).
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
222
farssisaatana

Farssihan tuo pistemuutos tulee olemaan, saatana
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Ihan älyvapaa uudistushan toi on.:thumbdown Toivottavasti kokee saman kohtalon kuin Bernien mitalit muutama vuosi sitten.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä, mutta jos on ennen päätös kisaa itselleen yli 25 pojon johdon saanut, niin kyllä sen kuuluisi myös mestaruus ansaita.
Nykysysteemillä. Onhan noita playoffseja sun muita muissakin lajeissa, että ei tämä nyt ihan ainutlaatuinen idea ole, että finaalissa on enemmän pelissä. Voitto vaan lätkässäkin suoraan runkosarjan voittajalle, että olisi reilumpaa.

Ja ennen kuin joku taas luulee tietävänsä minun mielipiteeni tähän asiaan, niin en ole päättänyt sitä vielä.
 

Qwerty

Active member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
42
Harvinaisen typärä sääntöuudistus tuo pistelaskun muutos, ilmeisesti jokin Bernien kuningasidea taas.

Yksi moottoririkko ja koko kauden hyvät suoritukset savuna ilmaan...
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław


Miksi?

FIA vetää taas perseestä sääntöja. Haista FIA paska. Siltä se haisee.
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Ecclestone ja muut seniilit vittuun jo tuolta johtamasta, ihan älytöntä hommaa alkaa olemaan.

Taitaa jäädä kausi kohta katsomatta.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12615
Sijainti
Sivulla viisi
Vosikohan tämä pisteuudistus olla niiden öljysheikkien tekosia? Ensin hommasivat itsellen päätöskisan, nyt samaan syssyyn kisalleen vähän lisäkiinnostavuutta. No, se oli huumoria, ehkä.

Eihän tuo nyt järin hyvä uudistus ole, mutta kyllä esimerkiksi ne mainitut mitalit olivat jo syntyessään paljon paskempi idea. Tällähän voidaan saada Abu Dhabin kisasta ihan kilvanajollisestikin aiempaa parempi, kun on enemmän pisteitä potissa.

Tuo numerointihomma tökkii myös vähän. Nähdäänkö kohta kuskien väleillä kiistoja numeroista, tjms. sekoilua? Tulee vaatimaan totuttelua.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mitä te inisette, mun mielestä hyvä juttu.


Laji päättää säännöistä, tallit osallistumisesta ja katsojat katsomisesta.


Mun mielestä urheilullisestikin ok. Kausi harjotellaan ja lopussa on kaikilla näytön paikka, niinku olympialaiset tms, kerrasta poikki. Ja hyvä näin että kauden lopussa, ovat saaneet kaikki treenata ja eipähän ehkä niin paljoa säästellä paukkuja ensi vuoteen..


Onko joku muu joka on samaa mieltä, että ihan hyvä muutos..?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo numerointihomma tökkii myös vähän. Nähdäänkö kohta kuskien väleillä kiistoja numeroista, tjms. sekoilua? Tulee vaatimaan totuttelua.
Suhtaudun kaksijakoisesti tähän numerohommaan. Toisaalta totuin seuraamiseni alkuaikoina siihen, että talleilla oli käytännössä vakionumerot (kun mestaruuksia vei lähinnä McLaren ja Williams) ja siihen sääntöön olisin paremmin sopeutunutkin. Toisaalta en tainnut suuremmin vastusta siitä poiskaan siirtymistä menestyspohjaiseen numerointiin.

Kuskikohtainen numerointi lisää jonkin verran kuskilähtöistä tarkastelutapaa, ja F1 kuitenkin on ennenkaikkea tiimiurheilua niin kauan kuin tiimeissä on enemmän kuin yksi kuski.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ecclestone ja muut seniilit vittuun jo tuolta johtamasta, ihan älytöntä hommaa alkaa olemaan.

Taitaa jäädä kausi kohta katsomatta.
Nimenomaan näin. Ei tommoinen 80-kymppinen äijä pysty enään tuolla tasolla olemaan. Turbo-moottorit ja kaikki, dementiako Bernie-setää vaivaa? Tuntuu siltä, että aivot ovat jääneet jonnekin 80-luvulle.
 
Viimeksi muokattu:

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Mitä te inisette, mun mielestä hyvä juttu.


Laji päättää säännöistä, tallit osallistumisesta ja katsojat katsomisesta.


Mun mielestä urheilullisestikin ok. Kausi harjotellaan ja lopussa on kaikilla näytön paikka, niinku olympialaiset tms, kerrasta poikki. Ja hyvä näin että kauden lopussa, ovat saaneet kaikki treenata ja eipähän ehkä niin paljoa säästellä paukkuja ensi vuoteen..


Onko joku muu joka on samaa mieltä, että ihan hyvä muutos..?
Hamilton johtaa Vetteliä 35 pisteellä ennen Abu Dhabia.
Sit joku torttuhousu Van der Garde ajaa Hamiltonin päälle toka vikalla kierroksella, ja Vettel nousee toiseksi kisassa. Hamiltonin 35 pisteen johto kaatuu sitten siihen.

Mielestäni tuo sääntö tekee kilpailun aivan liian keinotekoiseksi. Miksi juuri vika kisa tuplapisteet? Miksi ei eka kisa? Saisi nähdä kuka saa parhaimman paketin ulos heti? Miksi antaa isoille tiimeille ja isoille resursseille paremmat chaansit lopussa?

Raha haisee niin saatanasti. Ja onhan nyt olympialaiset aika muu juttu kuin tämä. Jos olympialaisetkin ratkaistasiin maailmancup pisteet+olympiakisa niin sitten voisi jotain ehkä verrata tähän tilanteeseen. Tää on vähän enemmän että Manchester City johtaa valioliigaa 5 pisteen erolla Chelsean, mutta viimieinen kierros antaa tuplapisteet. City häviää kotonaan Arsenalille kun Chelsea rökittää jotain Wes Bromwichia 8-0. Onko sitten kaikilla kivaa?
(tuo analogia toimii sillä vertaan tuota siihen että eri autot toimii eri radoilla eri tavalla. Elikkä Mersu tai Ferrari toimii loistavasti Abu Dhabissa kun taas RB ja Lotus ovat yössä).
Toinen esimerkki voisi olla esim. FA Cup finaali. Maalit jotka tehdään 0-85 min ovat 1 maalin arvoisia, mutta sen jälkeen maali onkin 2 arvoinen. Tuleepa jännittävä loppu ja aijjaj miten urheilufanit hurraavat. Eikun.....
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Otanpa kantaa näihin kaikkiin:
Tämä hyvä, olisi pitänyt ottaa käyttöön jo silloin, kun Mosley ehdotti.
Pirelli Tyre test – Bahrain, 17-19 December, 2013
Tämä hyvä, olisivat vain saaneet tehdä päätöksen aikaisemmin niin, että kaikki tiimit olisivat mukana. Uusia renkaita on pakko testata, mutta vielä tässä kuussa ei kuitenkaan päästä testaamaan todellisissa olosuhteissa - eli ensi kauden autoilla.
Driver numbers
Eiköhän tähän totu. Saisivat vielä ne numerot sitten selvemmin näkyviksikin.
New penalties (5 seconds)
Riippuu toteutuksesta. Olennaista on se, että rike-rangaistus -systeemi on selkeä.
Points for the last race
Käytännön vaikutus jää nähtäväksi. Tuplat on aika radikaali ja pitää isomman joukon MM-taistelussa mukana (mikä sinällään on hyvä), mutta siinä missä se mahdollistaa isot nousut, niin myös raa'at pettymykset. Tähän kauteen sillä ei olisi ollut mestaruuden kannalta tietenkään mitään merkitystä, mutta 2012 Alonso olisi noussut mestariksi uusilla säännöillä. Sääntö toki olisi vaikuttanut taktikointiinkin. Aika mixed feelings, en suoralta kädeltä tyrmääkään, koska säilyttää jännityksen.
 
Viimeksi muokattu:

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Täysin mielenvikaista toimintaa, ja niin läpinäkyvää, kun Abu Dhabi muutettiin päätösosakilpailuksi. Pitää toivoa, että mestaruus on ratkennut 51 pisteen erolla jo Brasiliassa, että sheikit saa pitkän nenän. Kuitenkin siinä tapauksessa muuttavat säännön viimeiseen kisaan, niin että pisteet triplataan.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Annettaisiin nuo tuplapisteet tosiaan vaikka ekasta kisasta. Mieluiten ei mistään. Ja 1. ja 2. pisteero pienemmäksi.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Ei hemmetti tuplapistee viimesestä kisasta...
Periaatteessa hyvä, mutta ei hemmetti...
Tämähän vähän niinku korostaa tuurin merkitystä mestaruuden suhteen, kaikkialla muualla onnistuu mutta sitte viimeses kisas sattuu joku ajaan päälle, niin sinne menee mestaruus/hyvä sijoitus/valmistajien mestaruus...
Eihän tää nyt oo reilua muille osakilpailuille...
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Saisi edes olla tuplasti pidempi tuo viimeinen kisa, niin tuossa voisi olla edes jotain pientä järkeä. Indycarissa aikoinaan 500 mailin kisan voitosta sai 1000 pistettä ja 100 mailin vain 200.
 
Ylös