Sääntömuutokset 2014

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Tohon "shallower" termiin: eikös sillä veden mataluuden lisäksi voida puhu syvyyssuuntaisesta pituudesta, eli edestä katsottuna siipi pienenisi syvyyssuunnassa. Toisaalta tuo "kourun" mataloituminenkin voisi tulla kyseeseen.

Tuli vain mieleen kameramaailmasta "shallow depth of field", joka tarkoittaa (syvyyssuunnassa) kapeaa terävyysaluetta.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tohon "shallower" termiin: eikös sillä veden mataluuden lisäksi voida puhu syvyyssuuntaisesta pituudesta, eli edestä katsottuna siipi pienenisi syvyyssuunnassa. Toisaalta tuo "kourun" mataloituminenkin voisi tulla kyseeseen.
No enkös minä sitä juuri sanonut. Vesi oli vain esimerkkinä. Enivei, tässä videossa tuo nyt kuitenkin näytetään niinkuin koitin selvittää (1:53):
http://www.auto-motor-und-sport.de/video/f1-technik-reglement-2014-im-video-7913407.html
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Shallow tarkoittaa muutakin kuin matala. Esim myös kapea tai ohut. Esimerkkinä shallow closet ei tarkoita matalaa kaappia vaan sellaista johon ei oikeen syvyyssuunnassa mahdu mitään. Myös ridge gets shallower ei tarkoita että kieleke madaltuisi vaan käy kapeammaksi, tähän toki myös narrow käy korvaamaan.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
No enkös minä sitä juuri sanonut. Vesi oli vain esimerkkinä. Enivei, tässä videossa tuo nyt kuitenkin näytetään niinkuin koitin selvittää (1:53):
http://www.auto-motor-und-sport.de/video/f1-technik-reglement-2014-im-video-7913407.html
Enhän minä sinun tulkintaasi tyrmännytkään, vaan totesin, että sekin on järkevä tulkinta tuolle termille. Ja tuo videohan sen nyt todisti oikeaksi.

Toisaalta tuo "kourun" mataloituminenkin voisi tulla kyseeseen.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Shallow tarkoittaa muutakin kuin matala. Esim myös kapea tai ohut. Esimerkkinä shallow closet ei tarkoita matalaa kaappia vaan sellaista johon ei oikeen syvyyssuunnassa mahdu mitään. Myös ridge gets shallower ei tarkoita että kieleke madaltuisi vaan käy kapeammaksi, tähän toki myös narrow käy korvaamaan.
En kyllä menis oikeaoppiseksi väittään. Ei mahdu varmasti ainakaan top 4 merkitykseltään. Syvyyttä se pääasiallisesti meinaa. Kuten sun kaappiesimerkissä. Ei tietenkään suomenkielelle käänny samallalailla. Vesi on matalaa, kaappi ei ole syvä ja kevyt henkäys => shallow [water,closet,breath]. http://dictionary.reference.com/browse/shallow

c.1400, schalowe "not deep," probably from O.E. sceald (see shoal). Of breathing, attested from 1875; of thought or feeling, "superficial," first recorded c.1586. The noun, usually shallows, is first recorded 1571, from the adj.
Mutjoo, iha sama :D Itse nyt kuite ymmärsin tuon siipihomman suoraan. Koska asiayhteys.
 
Viimeksi muokattu:

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Sarja voi hyvin, kun autot ovat kauniita.

Mikä F1:ä vaivaa?

Formuloiden nykytila

Autot ovat kaikki samannäköisiä ja rumia.

Typeriä sääntömuutoksia. Joku KERS nyt vielä menee, mutta että avattava takasiipi:wall:

Poistivat vanhan hyvän pitkään käytössä olleen 10 pistettä voittajalle pistelaskusysteemin ja näin tuhosivat totutun jo F1:iin profiloituneen pistelaskusysteemin. Muutenkin koko idea siitä, että annetaan paljon pisteitä on täysin hanurista. Pisteet ovat kärsineet inflaation, eikä vertailua entisiin aikoihin voida tehdä.

Välitankkaus kiellettiin, jolloin jälleen eräs taktinen pelimahdollisuus otettiin pois. Tietenkin vedottiin turvallisuuteen, vaikka yksikään ihminen ei kuollut välitankkausten johdosta.

Nämä aikaisemmin olleet kokeilut kisabensoilla ajamiset aika-ajoissa olivat ihan turhia. Siis se 90-luvulla käytetty systeemi kokonaisuudessaan ihan aika-ajoista lähtien oli hyvä(sehän oli hyvin liberiaali nykykäytäntöön verrattuna). Miksi ne sitä lähti muuttamaan?
 
Viimeksi muokattu:

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Huoh. Tuo uusi pistesysteemihän on erinomainen.

Sitäpaitsi 9 pistettähän siitä voitosta pidempään annettiin kuin 10.

Vertailua voi tehdä vieläkin, se vain vaatii hieman laskemista. Esim. onhan netissä taulukoita, jossa kaikki pisteet on laskettu tällä uudella systeemillä.

Se vanha tunnin aika-ajo oli aika hanurista, kun loppuaikoina saattoi mennä puolikin tuntia ennen kuin yhtään autoa nähtiin radalla. Nykyinen on oikein toimiva vielä kun ensimmäinen osio ei olisi niin turha.

Mun mielestä aikamoista aika kultaa muistot tason valitusta, mutta kukin tietty tyylillään.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Minusta se 10-8-6-5-4-3-2-1 systeemi on ollut tähänastisista paras.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Se vanha tunnin aika-ajo oli aika hanurista, kun loppuaikoina saattoi mennä puolikin tuntia ennen kuin yhtään autoa nähtiin radalla. Nykyinen on oikein toimiva vielä kun ensimmäinen osio ei olisi niin turha.
Tähän siinä vedottiin, mutta eivät nämä uudet sääntömuutokset ole vieneet formuloita millään tavalla eteenpäin, eikä lisänneet suosiota. Totuus tulee katsojamääristä.

Minä henkilökohtaisesti pidin siitä 90-luvulla käytetystä aika-ajo systeemistä.

Nykysääntöjen henki on se, että kaikki saa pisteitä ja ohittaminen pitää olla itsestään selvää ja turvallisuuden eteen uhrataan kaikki. Nyt puhutaan jo jostain koppiautoista. Mikseivät saman tie aja pelkällä tietokonesimulaatiolla?
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Aikoinaan 90% kaikista Sauberin uusista innovaatiosta ja kokeiluista vei autoa vain huonompaan suuntaan ja suunnilleen sama lukema näyttää olevan näitten sääntöjenkin suhteen.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
http://www.fia.com/formula-one-regulation-changes

Formula One Regulation Changes
FIA Formula One World Championship
MON 09.12.13
Paris – 9 December 2013

Following a meeting of the F1 Strategy Group and the Formula One Commission in Paris today, the following items have been unanimously approved:

• Cost cap

The principle of a global cost cap has been adopted. The limit will be applied from January 2015.

A working group will be established within the coming days comprising the FIA, representatives of the Commercial Rights Holder and Team representatives.

The objective of the working group will be to have regulations approved by the end of June 2014.

• Pirelli Tyre test – Bahrain, 17-19 December, 2013

The F1 Commission agreed to a change to the 2013 Sporting Regulations, on safety grounds, allowing the Formula One tyre supplier to carry out a three-day test in Bahrain from 17-19 December, 2013. All Formula One teams have been invited to take part in the test and six have accepted: Red Bull Racing, Mercedes, Ferrari, McLaren, Force India and Toro Rosso.

• Driver numbers

Drivers will be asked to choose their race number, between 2 and 99, for the duration of their career in the FIA Formula One World Championship. Number 1 will be reserved for the current World Champion, should he choose to use it.

If more than one driver choses the same number, priority will be given to the driver who finished highest in the previous year’s championship.

• New penalties

The principle of a five-second penalty for minor infringements was agreed. In what form such a penalty will be applied will be discussed with Formula One’s teams in order that a new regulation be introduced for 2014 season.

• Points for the last race

Double drivers’ and constructors’ points will be awarded at the final race of the Formula One season in order to maximise focus on the Championship until the end of the campaign.

These changes are immediately applicable, given the mandate assigned to the FIA President at the last World Motor Sport Council meeting, held on 4 December in Paris.

FIA Formula One Press Office
Mitä helvettiä.
 

Iranie

Well-known member
Liittynyt
9.2.2013
Viestit
54
Mitähän tähän nyt sanois.

Driver numbers

Drivers will be asked to choose their race number, between 2 and 99, for the duration of their career in the FIA Formula One World Championship. Number 1 will be reserved for the current World Champion, should he choose to use it.

If more than one driver choses the same number, priority will be given to the driver who finished highest in the previous year’s championship.
Points for the last race

Double drivers’ and constructors’ points will be awarded at the final race of the Formula One season in order to maximise focus on the Championship until the end of the campaign.
Kuskit saa valita itselleen numeron ja kauden viimeisen kisan pisteet TUPLATAAN. Muutama muukin sääntöuudistus, mutta nämä nyt päällimmäisinä tulee silmille. Mites nyt suu pannaan? 50 pojon erolla mestariksi viimeisestä kisasta, anyone? Käsittämätöntä! Värittää varmasti mestaruustaistelua, mutta onko siinä oikeasti mitään järkeä painottaa joku kisa tuplasti toisia paremmaksi? Ne saa tuulettaa, joilla kulkee mies että vehkeet Abu Dhabissa. Mitähän FIA keksii seuraavana? Monacon voittajalle lisäksi kuusi palkintopallisijaa, ja mahdollisuus lahjoittaa 6,666% pisteistään WWF:n pandoille tai sitten Marussialle.

Lähde
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Muuten hyviä muutoksia, mutta tuplapisteet vikasta kisasta on typerää. Toki se tekee hommasta mielenkiintoisempaa, mutta urheilullisesti ei sovi.

Onneksi ei tullut (ainakaan vielä) niitä idioottimaisia kahden stopin pelleilysääntöjä.
 
Ylös