Sääntömuutokset 2014

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Kukaan meistä ei (kai?) viel tiedä edes miltä ne nyt sit loppupeleissä tulevat etusiivet näyttämään, mutta silti osataan jo kehua kauniiksi ja myös haukkua rumaksi. Itse meinasin odottaa ihan et näen niitä ennen kuin kauneuspisteitä rupean jakamaan. Toki jos jollain teistä nyt oikeasti on varmaa tietoa ni kertokaa ny ihmees meille muillekkii ! Tai jos jopa satut omistamaan piirustukset tai kuvan ni tänne vaan rohkeasti !
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Kukaan meistä ei (kai?) viel tiedä edes miltä ne nyt sit loppupeleissä tulevat etusiivet näyttämään, mutta silti osataan jo kehua kauniiksi ja myös haukkua rumaksi. Itse meinasin odottaa ihan et näen niitä ennen kuin kauneuspisteitä rupean jakamaan. Toki jos jollain teistä nyt oikeasti on varmaa tietoa ni kertokaa ny ihmees meille muillekkii ! Tai jos jopa satut omistamaan piirustukset tai kuvan ni tänne vaan rohkeasti !
Vastaavia kuvia uusista keuloista on ollut jo useammissa paikoissa(hahmotelmia). Faktoista en tiedä sen enempää ja kommentoin vain edellä postattua kuvaa, jonka koen täysin sallituksi.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12586
Sijainti
Sivulla viisi
Kukaan meistä ei (kai?) viel tiedä edes miltä ne nyt sit loppupeleissä tulevat etusiivet näyttämään, mutta silti osataan jo kehua kauniiksi ja myös haukkua rumaksi. Itse meinasin odottaa ihan et näen niitä ennen kuin kauneuspisteitä rupean jakamaan. Toki jos jollain teistä nyt oikeasti on varmaa tietoa ni kertokaa ny ihmees meille muillekkii ! Tai jos jopa satut omistamaan piirustukset tai kuvan ni tänne vaan rohkeasti !
Mitä vouhotat?

Niin kauan kuin oikeista autoista ei vielä kuvia ole, niin eikö se ole ihan mukava höpötellä sitten noista spekuloivista kuvista? Ja kuten Anaatti jo totesi, on melko todennäköistä että siellä uusien autojen joukossa tulee myös jotain noiden kuvien kaltaista olemaan. Tätä tukee myös esim. tuo mainitsemani Neweyn lausahdus. Taisi joku muukin uusia autoja suunnittelevista jotain kommentia tuosta autojen ulkonäöstä jossain heittää.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Jos toi keula tulee tuommoisena ohkaisena jatkeena, niin mitä veikkaatte, kuka poikkaisee omansa ensimmäisenä?
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Jos toi keula tulee tuommoisena ohkaisena jatkeena, niin mitä veikkaatte, kuka poikkaisee omansa ensimmäisenä?
Maldonado, Perez tai Grosjean.
Eikö tuolla "sormella" olis hyvä kairata edellä ajavan takarengasta James Bond tyyliin, eihän kosketuksille minkään mahda.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5770
Luulenpa, että ensi vuonna nähdään useampikin varikkostoppi tuon nokan hajoamisen takia. Mikä tuon merkitys yleensä on?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8226
Neweyn innovaationa keulaan aktiiviuloke, joka lerputtaa suorilla ja jäykistyy mutkissa. Vai oliko se nyt toisinpäin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7519
Tuo sormi nousee DRS-napista ylös ja sillä voi tukkia edessä ajavan pakoputken, joka on tuota varten tuotu suoraan takasiiven alle.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12586
Sijainti
Sivulla viisi
Tuo toimii ylöstaitettuna myös keskisormen näyttämisen korvikkeena edellä meneville autoille. Tämä sääntömuutos on FIA:n tapa kiittää Webberiä hienosta urasta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei tuo Piolan luonnos mielestäni niin kamalalta näytä kuin jotkut aikaisemmat. Sallivatkohan säännöt etusiiven ripustamisen keskikölillä tyyliin Tyrrel (matalammalla keulalla vain)? Se kai noissa säännöissä alunperin oli tarkoituksena että keula kiinnittyisi suoraan etusiipeen, mutta eiköhän tallit edelleen riiputtamalla sen asenna vaikka keula alas meneekin.

 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ei tuo Piolan luonnos mielestäni niin kamalalta näytä kuin jotkut aikaisemmat. Sallivatkohan säännöt etusiiven ripustamisen keskikölillä tyyliin Tyrrel (matalammalla keulalla vain)? Se kai noissa säännöissä alunperin oli tarkoituksena että keula kiinnittyisi suoraan etusiipeen, mutta eiköhän tallit edelleen riiputtamalla sen asenna vaikka keula alas meneekin.

Tästä ja tuosta Piolan havainnekuvasta tulee väkisinkin mieleen se että saako noin terävää keulaa enää autoihin tulla, tyyliin -95 Mäcci jossa osa keulaa puhkaisi rungon?
Toisaalta noin pitkälle siiven yli tuleva ja terävä nokka voisi hyvinkin osua renkaaseenkin....
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5224
Luulenpa, että ensi vuonna nähdään useampikin varikkostoppi tuon nokan hajoamisen takia. Mikä tuon merkitys yleensä on?
Enpä usko, en enää. Olin alkujaan hyvin skeptinen leveän etusiiven suhteen juuri samoista syistä. Rikkoutuneiden siipien määrä ei kuitenkaan tainnut kasvaa, eikä siitä ainakaan mitään kroonista ongelmaa tullut. Tuo keularatkaisu vaikuttaa kuitenkin olevan kuin luotu edellä ajavan renkaiden puhkomiseen, mutta etusiipikin on ollut siihen hyvä väline jo aiemmin.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Enpä usko, en enää. Olin alkujaan hyvin skeptinen leveän etusiiven suhteen juuri samoista syistä. Rikkoutuneiden siipien määrä ei kuitenkaan tainnut kasvaa, eikä siitä ainakaan mitään kroonista ongelmaa tullut. Tuo keularatkaisu vaikuttaa kuitenkin olevan kuin luotu edellä ajavan renkaiden puhkomiseen, mutta etusiipikin on ollut siihen hyvä väline jo aiemmin.
Minusta ylileveä siipi + liikaa härpäkkeitä siivessä, johtivat nimenomaan siihen että niitä siivenpalasia lenteli joka kisassa, vaikka ei aina niin että siipi kannattaisi vaihtaa. Tosin, kuten mainitsitkin, niin välillä sillä leveällä siivellä sai kivasti toisen renkaan puhkottua ilman että tarvitsee itse tulla varikolle. Joten ei se turha ollut, vaati tosin tarkkaa työtä kuskilta. Tuolla keulanjatkeella vaikuttaisi renkaiden puhkomisen olevan liian helppoa, joten sitä ei ehkä kauaa sallita. Puhkomista siis.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Luulenpa, että ensi vuonna nähdään useampikin varikkostoppi tuon nokan hajoamisen takia. Mikä tuon merkitys yleensä on?
Se että FIA taas kerran kirjoittivat säännöt päin helvettiä, joten tallit päätyvät tuohon löysän kikkelin näköiseen ratkaisuun.
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Se että FIA taas kerran kirjoittivat säännöt päin helvettiä, joten tallit päätyvät tuohon löysän kikkelin näköiseen ratkaisuun.
En tajua miten he tuossa aina onnistuvat, no eiköhän tuo keula muuteta heti kun ensimmäinen kumi puhkeaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5224
Minusta ylileveä siipi + liikaa härpäkkeitä siivessä, johtivat nimenomaan siihen että niitä siivenpalasia lenteli joka kisassa, vaikka ei aina niin että siipi kannattaisi vaihtaa. Tosin, kuten mainitsitkin, niin välillä sillä leveällä siivellä sai kivasti toisen renkaan puhkottua ilman että tarvitsee itse tulla varikolle. Joten ei se turha ollut, vaati tosin tarkkaa työtä kuskilta. Tuolla keulanjatkeella vaikuttaisi renkaiden puhkomisen olevan liian helppoa, joten sitä ei ehkä kauaa sallita. Puhkomista siis.
Mielestäni renkaiden puhkominen keulapalalla on kylläkin vaikeampaa, koska se sijaitsee auton keskilinjalla. Etusiiven kulmat osuvat renkaisiin usein ohitustilanteissa pienen virhearvion johdosta, mutta keulalla törkkäisy on paljon epätodennäköisempää, koska se vaatii jo lähes peräänajon takaa tulevalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kukaan meistä ei (kai?) viel tiedä edes miltä ne nyt sit loppupeleissä tulevat etusiivet näyttämään, mutta silti osataan jo kehua kauniiksi ja myös haukkua rumaksi. Itse meinasin odottaa ihan et näen niitä ennen kuin kauneuspisteitä rupean jakamaan. Toki jos jollain teistä nyt oikeasti on varmaa tietoa ni kertokaa ny ihmees meille muillekkii ! Tai jos jopa satut omistamaan piirustukset tai kuvan ni tänne vaan rohkeasti !
Se on varmaa tietoa, että etusiivet tulevat kapenemaan (sääntöjen vaatimuksesta), mikä jo yksistään tekee niistä paremman näköisiä.
Luulenpa, että ensi vuonna nähdään useampikin varikkostoppi tuon nokan hajoamisen takia. Mikä tuon merkitys yleensä on?
FIA totesi, että keulat olivat jo niin korkeita, että oli vaara että ne voisivat nousta sivuponttoonin päälle ja kohti kuskin päätä. Lisäksi ne alkoivat jo haitata kuskin näkökenttää. Pienempi pointti oli esteettisyys, mutta sen insinöörit sitten torpedoivat innovaatioillaan.
En tajua miten he tuossa aina onnistuvat, no eiköhän tuo keula muuteta heti kun ensimmäinen kumi puhkeaa.
Ehkä tuohonkin keksitään jonkinlainen "vanity panel". ;) FIA on väistämättä aina heikommassa asemassa kuin F1-tallien insinöörit, koska sääntöjä laativa joukko on paljon pienempi kuin se, joka niistä etsii porsaanreikiä.

-Edit- Toistuva valituksen aihe on se, että FIA:n pitäisi tehdä vapaammat säännöt ja sitten kun insinöörit hyödyntävät sääntöihin jätettyjä vapauksia, niin valitetaan, että FIA mokasi. :confused:
 
Viimeksi muokattu:

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Mielestäni renkaiden puhkominen keulapalalla on kylläkin vaikeampaa, koska se sijaitsee auton keskilinjalla. Etusiiven kulmat osuvat renkaisiin usein ohitustilanteissa pienen virhearvion johdosta, mutta keulalla törkkäisy on paljon epätodennäköisempää, koska se vaatii jo lähes peräänajon takaa tulevalta.
Mutta se yltää pidemmälle kuin siipi, eli jos sillä todella haluaa vahingossa törkätä toista renkaaseen niin se on naurettavan helppoa. Pitää vain toivoa ettei tuolla ole yhtään sellaista reikäpäätä, joka niin tahalleen vahingossa tekisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta se yltää pidemmälle kuin siipi, eli jos sillä todella haluaa vahingossa törkätä toista renkaaseen niin se on naurettavan helppoa. Pitää vain toivoa ettei tuolla ole yhtään sellaista reikäpäätä, joka niin tahalleen vahingossa tekisi.
Tuossa olisi pienellä spekulaatiolla kaksi vaihtoehtoa:

a) ei kannata tahallaan, koska renkaan pyörimissuunnan takia tuhoaa myös nokan.

b) kannattaa, koska nokan kärjen poistuessa enemmän ilmaa pääsee keulan alle.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kun alkavalla kaudella ajetaan kaikki radat samalla välityksellä, mihin sillä oikein pyritään?
 
Ylös