#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
En ymmärrä tätä sinun logiikkaa. Tehoa on liian vähän, jos kuski ei joudu yhtään itse kaasua säätämään mutkista lähdettäessä. Liikaa pitoa, liian vähän tehoja, sitähän se F1 on ollu kasarin jälkeen. Mutta en kyllä ymmärrä miten voit pitää vallitsevaa tilannetta jotenkin normina. Kyse on säännöillä luodusta anomaliasta. Kunnon kilpa-autossa on lähtökohtaisesti tehoa niin paljon, että se sutii joka tilanteessa jos lappu on lattiassa. Auto on alitehoinen jos kaasun saa pohjaan jossain kohtaa rataa! :ahem:
Puhuin moottorin ajettavuudesta, tarkoittaa, että kuski pystyy hallitsemaan tehoja helpohkosti kaasun käytöllä ilman että siinä on kumempia tehopiikkejä. Ei siis tarkoita, että pitäisi pystyä lähtemään kaasupohjassa mutkista. Myös edellisillä moottoreilla tilanne oli se, että "tehoa niin paljon, että se sutii joka tilanteessa jos lappu on lattiassa", mutta sitä pystyi hallitsemaan kaasun käytöllä. Samaan siis pyritään nyt tai millä tahansa muullakin moottorilla.
 
Viimeksi muokattu:

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Puhuin moottorin ajettavuudesta, tarkoittaa, että kuski pystyy hallitsemaan tehoja helpohkosti kaasun käytöllä ilman että siinä on kumempia tehopiikkejä.
Alonso mainitsi että mutkasta lähdettäessä pitää ennakoida koska turbon tuottama voima tulee mukaan. Eli kyllä sieltä tehopiikkejä tulee:

"On the exit of the corner the driveability is different because the turbo is coming in so you need to anticipate when the power will come."
Miten muuten tulevan kauden renkaat, nehän on nyt kovempaa seosta kuin viime vuonna, sopiiko Kimille vai tuleeko ongelmia renkaan lämpötilojen kanssa?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Alonso mainitsi että mutkasta lähdettäessä pitää ennakoida koska turbon tuottama voima tulee mukaan. Eli kyllä sieltä tehopiikkejä tulee:
Se onkin Ferrarin ongelma, näin ei saisi tapahtua. Nuo piikit ovat kuluttaneet testeissä takarekainta aivan liikaa. Polttomottorin ja ERS:n yhdistelmää ei ole saatu vielä toimimaan, ihan tuota on Ferrariltakin sanottu ettei ole pystytty käyttämään kaikkea tehoa ERSsistä. Sähkömoottorin avulla tehopiikit saadaan häivytettyä. Sähkömoottorilla tehdään suuri osa kiihdytyksestä ja pidetään joitain sylinterejä lomalla, kun vauhtia on tarpeeksi käynnistellään polttomoottoreita.
 
Viimeksi muokattu:

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Miten muuten tulevan kauden renkaat, nehän on nyt kovempaa seosta kuin viime vuonna, sopiiko Kimille vai tuleeko ongelmia renkaan lämpötilojen kanssa?
Riippuu siitä millaisen auton Ferrari on rakentanut, jos auton on taipuvainen ylikuumentamaan renkaita niin sitten kovemmat sopii, jos taas onkin päivastoin niin Kimi kärsii etenkin aika-ajoissa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
No jos nyt lukisit mitä olen kirjoittanut ensin.

Sanoin että Kimi ajotyyli on virheherkkä ulostuloissa. Nyt kun uusissa moottoreissa on aiempaa enemmän vääntöä alhaisilla kierrosluvuilla, etusiipeä on kavennettu, takasiivestä on otettu elementtejä pois ja pienennetty. Kisassa kulumeilla renkailla, hitaissa mutkissa --> luistelua ja spinnauksia.
Tämä nyt on hyvä esimerkki siitä, miten oikeista pohjatiedoista vedetään väärät johtopäätökset.

Jos autot muuttuvat luistaviksi, suosii se luonnollisesti sellaisia kuljettajia jotka osaavat autoa luistattaen ajaa ja aktiivisesti ohjata liukua. Pulassa taas ovat ne, joille hallitussa luistossa ajaminen on muita vaikeampaa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tämä nyt on hyvä esimerkki siitä, miten oikeista pohjatiedoista vedetään väärät johtopäätökset.

Jos autot muuttuvat luistaviksi, suosii se luonnollisesti sellaisia kuljettajia jotka osaavat autoa luistattaen ajaa ja aktiivisesti ohjata liukua. Pulassa taas ovat ne, joille hallitussa luistossa ajaminen on muita vaikeampaa.
Nii, mut kuluuko renkaat enemmän kevyessä luistossa vai raskaan downforcen alla? Eturenkaat varmasti kärsii enemmän jos auto puskee mutkassa kuin, että takarenkaat kevyestä lipsuttelusta kiihdytyksessä.

Tottahan tuo seuraava viesti, mut onhan siitäki ollut juttua, että Kimillä kulu takarenkaat enempi kuin Grosjeanilla(olikoha Allison). Joka on vissiinki pienempi paha nähdyn perusteella.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Nii, mut kuluuko renkaat enemmän kevyessä luistossa vai raskaan downforcen alla? Eturenkaat varmasti kärsii enemmän jos auto puskee mutkassa kuin, että takapää hieman lipsuttelis.
Jos nyt tuo Räikkönen viime kaudellakin ajoi tuolla tyylillä ja sai renkaansa kestämään muita paremmin, niin voisihan tuosta jotain johtopäätöksiä vetää.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tämä nyt on hyvä esimerkki siitä, miten oikeista pohjatiedoista vedetään väärät johtopäätökset.

Jos autot muuttuvat luistaviksi, suosii se luonnollisesti sellaisia kuljettajia jotka osaavat autoa luistattaen ajaa ja aktiivisesti ohjata liukua. Pulassa taas ovat ne, joille hallitussa luistossa ajaminen on muita vaikeampaa.
Niin, ja ajaako etu- vai takarenkaat luistossa. Kimillä luistaa takapää, mutta etupään ja ohjauksen tulee olla tarkka, Alonso taas päinvastoin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Niin, ja ajaako etu- vai takarenkaat luistossa. Kimillä luistaa takapää, mutta etupään ja ohjauksen tulee olla tarkka, Alonso taas päinvastoin.
Ainakin viime kaudella takapään luisto oli pienempi ongelma, kuin Hamiltonin/Perezin harrastamat rajut liikkeet, jotka johtivat herkästi renkaan kuorimiseen.

Monesti myös aliohjaava auto on aliohjaava jokaisessa mutkassa kun taas yliohjaava luistaa vain paikoitellen → rasittaa rengasta harvemmassa paikassa. Monestihan nimenomaan hyvä pito nopeissa mutkissa on johtanut takarenkaiden menetykseen. Luistava takapää sopivassa paikassa saattaa jopa säästää rengasta koska se vähentää sivuttaissuuntaista rasitusta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Monesti myös aliohjaava auto on aliohjaava jokaisessa mutkassa kun taas yliohjaava luistaa vain paikoitellen → rasittaa rengasta harvemmassa paikassa. Monestihan nimenomaan hyvä pito nopeissa mutkissa on johtanut takarenkaiden menetykseen. Luistava takapää sopivassa paikassa saattaa jopa säästää rengasta koska se vähentää sivuttaissuuntaista rasitusta.
Voi olla että sopivan yliohjaava kuluttaa renkaita mutkissa vähemmän, mutta Kimillä Lotuksella meni muutamassa kisassa luisteluksi takapään pidon kadotessa ensin ja vauhti katosi täysin. Jos eturenkaat kuluvat takarenkaita nopeammin pystyy ajamaan parempia kierrosaikoja kuin päinvastoin, luistavalla takapäällä ei kiihdytyksestä tule mitään. Vettelilläkin taisi muutamaan otteeseen eturenkaat kulua kankaalle mutta ihan hyviä kierroksia väänsi vielä. Alonsokin lienee aliohjaavalla ajava joka pitänyt rengaskulutuksen hyvin hallinnassa ja lähtee mutkista hyvin stinttien loppuun asti.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Monesti myös aliohjaava auto on aliohjaava jokaisessa mutkassa kun taas yliohjaava luistaa vain paikoitellen → rasittaa rengasta harvemmassa paikassa.
Kilpa-auto puskee aina, ero on siinä, kuinka paljon.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Valtteri sanoi is urheilussa että turbo sopii suomalaisille. Joten uskotaan pois ja piste.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Valtteri sanoi is urheilussa että turbo sopii suomalaisille. Joten uskotaan pois ja piste.
Eerikinpoika sanoi jossain haastattelussa että turbossa on pieni viive, joka voi tehdä hallinnasta hankalempaa. Arveli Kimin pyörähtäneen testeissä sen vuoksi ja arveli pyörähtelyjä tapahtuvan paljon kisoissa.
 

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Arveli Kimin pyörähtäneen testeissä sen vuoksi ja arveli pyörähtelyjä tapahtuvan paljon kisoissa.
Tässä on muuten Sutilin ulosajo Jerezin testeissä:

https://www.youtube.com/watch?v=zJ-C21RgAfI

Tässä hänen kommentti:

"Also to get a feeling for the tires is quite tricky. The hard tire is very hard, so it is going to be a big challenge to make them work.

“Towards the end of the session, we did a few installation laps. On the last one, the tires lost a lot of temperature. It caught me by surprise when I accelerated out of the corner, shifting up from third to fourth on a straight line, and suddenly the car snapped and I went off. It’s all repairable, but it will be a long night.”
Aika yllättävällä tavalla lähtee hanskasta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Villeneuven Jaskan mukaan Kimi on kuumakalle ja jäämieheily on teeskentelyä.

- Kuljettajien ei pidä olla ystäviä. On vain hyvä asia, jos tallin sisällä on taistelua. Se on positiivista Ferrarille. Heillä ei ole ollut kaksintaistelua vuosiin, Villeneuve ruoti.

- Jos Kimi on vahvempi, Fernando ei ole ollenkaan iloinen. Se toimii myös toisinpäin. Kimi vain teeskentelee olevansa "Jäämies", vaikka hän on oikeasti kuumaverinen.
http://www.iltalehti.fi/formulat/2014030918108307_fo.shtml
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Kiimi! Kiimi! :thumbup:

Peter Windsor esitteli jossain tälle forumille linkatussa pätkässä kuljettajien

ajolinjoja mutkissa. Kaikki muut? esimerkitapaukset, paitsi McLarenin Magnusen

ajoivat huomattavan pyörein ajolinjoin. Voisiko tämä johtua nimenomaan uudesta

voimanlähteestä? Jos vauhti tippuu liikaa, niin turbo sakkaa tai sitten joudutaan

pyörittämään sitä enemmän sähköllä. Tai tulee se turbolagi ja sen jälkeen tehopiikki

ja renkaat sutii enemmän. Tai sitten kiinteiden vaihdevälitysten aikaan ensimmäinen

vaihde on välitetty niin pitkäksi, ettei nopeutta vaan saa tiputtaa liikaa?

Eiköhän vähintään yksi veikkaus osu oikeaan.. :tongue:
Ainakaan vaihdevälityksistä näiden ajolinjojen ei pitäisi johtua. Pitäähän samalla askilla selvitä esimerkiksi Monacon neulansilmistä. Väännön massiivinen kasvaminen on luultavasti aiheuttanut tämän trendin ajotyyleissä, koska pehmellä ja pyöreällä ulostulla on helpompi hallita vääntöä. Turbo tuskin sakkaa, sillä sitä voidaan hallita sähkämoottorilla, joka voidaan ohjelmoida toimimaan myös näissä tilanteissa. Yleisesti moottorin erilainen luonne pakottaa kuljettajat sopeuttamaan ajotyyliään mainitsemaasi suuntaan.

Btw. Maikkarin tunnin mittaisessa koosteessa moottoreiden äänet ei kuullostanut yhtään hullummilta, jopa melko munakkailta. Ensi viikonloppua odotellessa...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös