#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
En ollenkaan ymmärrä miksei suomalainen saisi arvostella suomalaisen urheilijan suoritusta kun siihen on syytä.
--
Jotain objektiivisuutta olisi kuitenkin hyvä harjoitella.
Pointti tässä onkin se, että sitä arvostelua tehdään silloinkin kun ei ole syytä ja se syy hakemalla haetaan. Moni tätä harrastava tuntuukin tällä juuri kohottavan itsensä "perusfanien" yläpuolelle. Objektiivisuutta ja asiantuntemusta taas yleensä parhaiten ilmentää hahmottamalla sen, että huipulla kun touhutaan on epäonnistujia aina enemmän kuin onnistujia.

Juuri tämän piirteen vuoksi kyse on huipusta.
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
Heitän oman viiltävän tulevaisuuden ennusteeni. Kuluneita tapahtumia tulee seuraamaan seuraavanlainen tapahtumakulku: Alonso ajattelee olevansa huippukuski koska tuollaisella traktorilla mitä tämänkauden Ferrari on, ajoi mm-pisteissä kolmanneksi kauden päättyessä Kimin ollessa ... jossain. Koska mestaruutta ei nähtävästi Ferrarilla tule, siirtynee Alonso mclaren-Hondalle 2015. Räikkösellä on Ferrarin kanssa sopimus kahdesta vuodesta, jolloin herran kohdalla on kaksi vaihtoehtoa

1) Ferrari alkaa loppukaudesta sopimaan Kimin käteen hyvin, jolloin Kimi itse haluaa ajaa vielä 2015. Kaudella 2015 auto sopii käteen hyvin ja Ferraria on kehitetty isolla budjetilla koko kausi 2014, niin että kauden 2015 päätteeksi Kimi vie mestaruuden Ferrarilla. Säännöthän tuskin muuttunevat kaudeksi 2015 niin paljon, etteikö Ferrari olisi ensi kaudella mahdollisesti hyvin kärjessä. Alonso ei mclaren-hondalla tule mestaruutta viemään koska Honda joutuu aloittamaan kehitystyön alusta ja antamaan tässä tasoitusta.
2) Kimi laittaa hanskat tiskiin ja Hulkenbergistä tulee Ferrarin ykköskuljettaja kaudella 2015

Lopputulos: Jos Kimi saa vielä turboFerrarin sopimaan ajotyyliinsä ja motivaatio pysyy, on hän ehkä vuoden 2015 maailmanmestari.

Edit. Tosifani ei hylkää idoliaan koskaan. Mutta tunnustaa faktat. Tunnustan faktan eli sen että nyt juuri ei kulje Kimillä. Sensijaan en menetä uskoa Räikköseen muutaman kisan perusteella. Ja mitä sitten vaikka koko kausi menisi huonosti? Kaudetkaan eivät lie veljiä keskenään.
 
Viimeksi muokattu:

tehdastallikuski

Well-known member
Liittynyt
17.1.2014
Viestit
54
Eiköhän tuo suomalaisten arvostelu ole ihan vaan vaihtoehto siihen toiseen vaihtoehtoon, jossa suomalainen on, ei vaan hyvä vaan yksiselitteisesti paras. Joidenkin mielestä Kimi on syntynyt formulan rattiin, tai hei, antakaa Kimille mikä vaan moottorikulkuinen peli niin kyllä liikkuu. Kyllähän siihen sitten vastareaktio löytyy.

Kimi on hyvä kuski, mutta esm itse olen tällähetkellä raskaasti pettynyt kaverin suorituskykyyn. Alonso vs Kimi taas oli ennen kauden alkua tapetilla, tällähetkellä näyttää selkeesti siltä että Alonso on enemmän hanskamiehiä kuin tallikaverinsa, mutta täytyy katsoa kausi loppuun ja antaa final verdict sitten.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Kimi ei ole ainoa joka kierii tuntuman puutteesta

http://www.suomif1.com/2014/04/red-bull-pomo-avasi-sebastian-vettelin-ongelmia-epatavallista/
- Me tiedämme, että Seb on erittäin herkkä sille, miten auto kääntyy mutkaan, eikä hänellä tällä hetkellä ole sitä tuntumaa, jota hän tarvitsee autolta, Horner selitti Sky Sportsin lähetyksessä.
- Hän ei pysty lukemaan renkaita, eikä hän pysty lukemaan autoa kuten normaalisti. Kunhan hän pääsee siitä jyvälle, pam, hän tulee olemaan jälleen iskussa, tallipomo vakuutti.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ollaan yhtä aikaa samalla asialla. Tuossa alla linkki Hornerin haastatteluun. Red bullilla tarkkaan tiedetään Sebastianin ongelmat ja Horner sanoo, että tekevät kaikkensa, jotta Seb saa paremman tuntuman autoon ja renkaisiin. 2012 alkukaudesta Sebillä oli myös ongelmia, mutta hän nousi pian takaisin voittojen tielle.

Sebillä on tukena kokenut ja taitava tallipäällikkö, joka tuntuu kohtelevan tasapuolisesti kuskejaan, sillä Ricciardokin saa hurjaa suitsutusta ja kisoissa hyötyy tallimääräyksistä.

Räikkösen puolesta rupesi hirvittämään. Ferrarilla on kaaos Domenicalin erottua. Uusi pomo on täysin pihalla f1-maailmasta ja ei ole teknistä tietämystä. Mistä se tuki Kimille saadaan?

http://www1.skysports.com/watch/video/sports/f1/9274837/horner-defends-vettel-blast
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Edit. Tosifani ei hylkää idoliaan koskaan. Mutta tunnustaa faktat. Tunnustan faktan eli sen että nyt juuri ei kulje Kimillä. Sensijaan en menetä uskoa Räikköseen muutaman kisan perusteella. Ja mitä sitten vaikka koko kausi menisi huonosti? Kaudetkaan eivät lie veljiä keskenään.
Juuri näin.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Miksi fanittamisen täytyy olla vastustajan pilkkaamista ja väheksymistä? Ainakin omalla kohdallani vastareaktiot syntyvät juuri siitä, että asioihin suhtaudutaan tunteella eikä järjellä. Kun on vuosikaudet lukenut suomalaisilta foorumeilta Alonsoon kohdistuvaa naureskelua, niin kieltämättä hyvältä tuntuu, kun Alonso on ollut Kimin edellä.

En ole sen enempää Kimin kuin Alonsonkaan puolella. Ärsyttää vain se, että fanikulttuuri rakentuu kielteisen kautta. Sen sijaan että oltaisiin iloisia omansa menestymisestä ja annettaisiin kunnia tallikaverillekin huomioiden kaikki tilanteeseen vaikuttavat muuttujat, niin asiat käännetään mustavalkoisiksi.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Miksi fanittamisen täytyy olla vastustajan pilkkaamista ja väheksymistä? Ainakin omalla kohdallani vastareaktiot syntyvät juuri siitä, että asioihin suhtaudutaan tunteella eikä järjellä. Kun on vuosikaudet lukenut suomalaisilta foorumeilta Alonsoon kohdistuvaa naureskelua, niin kieltämättä hyvältä tuntuu, kun Alonso on ollut Kimin edellä.

En ole sen enempää Kimin kuin Alonsonkaan puolella. Ärsyttää vain se, että fanikulttuuri rakentuu kielteisen kautta. Sen sijaan että oltaisiin iloisia omansa menestymisestä ja annettaisiin kunnia tallikaverillekin huomioiden kaikki tilanteeseen vaikuttavat muuttujat, niin asiat käännetään mustavalkoisiksi.
Ja liitty mun viestiin miten???
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Ei saa muka arvostella suomikuskeja, eihän täällä muuta ole viime päivinä tehtykään, lisäksi haukutaan minkä keretään. Kun ei Suurena Asiantuntijana saa heittää faktoja tiskiin, näyttää miten arvostellaan oikein eli sanotaan juopoksi, niin haukutaan sitten suomalaisfanit, väärin seurattu lajia, häpeäisitte, sietäisitte pysyä poissa oikeiden lajiniilojen seurasta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Räikkösen puolesta rupesi hirvittämään. Ferrarilla on kaaos Domenicalin erottua. Uusi pomo on täysin pihalla f1-maailmasta ja ei ole teknistä tietämystä. Mistä se tuki Kimille saadaan?
Tälle olisi ihan kiva saada joku perustelu. Muutakin kuin mutuilua. Tallipäällikkö on henkilöstöjohtaja, ei mikään insinööri tai F1-guru tms. aerodynaamikko.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tälle olisi ihan kiva saada joku perustelu. Muutakin kuin mutuilua. Tallipäällikkö on henkilöstöjohtaja, ei mikään insinööri tai F1-guru tms. aerodynaamikko.
No, Cristian Horner on entinen kisakuski ja toiminut jo alemmissa sarjoissa tallipäällikkönä. Eric Boullier on insinööri (ilmailu, aerodynamiikka) ja Domenicalilla talouspuolen opintoja, mutta oli Ferrarin f1-tiimissä sisällä vuosikaudet ennen tallipäälliköksi nostoaan.

Pointti oli se, että kesken kauden tulee mies pystymetsästä, joka ei aikaisemmin ole edes F1-kisassa käynyt. Onhan se nyt aikamoinen handicappi verrattuna kokemukseen ja tietotaitoon, joka muilla tallipäälliköillä on.

Ja mutuilen kyllä, koska en ole F1-tallissa työskennellyt.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
No, Cristian Horner on entinen kisakuski ja toiminut jo alemmissa sarjoissa tallipäällikkönä. Eric Boullier on insinööri (ilmailu, aerodynamiikka) ja Domenicalilla talouspuolen opintoja, mutta oli Ferrarin f1-tiimissä sisällä vuosikaudet ennen tallipäälliköksi nostoaan.

Pointti oli se, että kesken kauden tulee mies pystymetsästä, joka ei aikaisemmin ole edes F1-kisassa käynyt. Onhan se nyt aikamoinen handicappi verrattuna kokemukseen ja tietotaitoon, joka muilla tallipäälliköillä on.

Ja mutuilen kyllä, koska en ole F1-tallissa työskennellyt.
Kieltämättä uusi tallipäällikkö tuli niin puskista että väkisinkin tulee mieleen kyseessä olevan välimallin ratkaisu kunnes oikean tallipäällikön kanssa saadaan neuvottelut maaliin. Ross Brawnin siis, jos luoja suo.


Mutta, tätä keskustelua voitaneen jatkaa Ferraritoikissa.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Tosi asia lienee, että Räikkösen on saatava paketti kuntoon parissa seuraavassa kisassa tai ei kunnian kukko laula. Jos joltain voi odottaa rämpimisen jälkeen, jopa "sankarilista ajoa" niin juuri Kimiltä. Mitä tulee uuteen tallipääliköön, TS juttu antoi kyllä hieman eri kuvan Alonso lausunnosta, kun iltalehdestä luettu, "Alonso Ykkönen". Uus tallipäällikkö ottas varmaan mielellään sulan hattuun jos saa molemmat kuskit säännöllisesti podiumille. Mestaruudesta ei kannata enää keskustella, yksinkertaisesti mersu ei voi sitä enää itse ryssiä?!

Jotenkin tuntuu unohtuvan, että F1:ssä on tämä "urheilullinen" ja business puoli. Ferrrari on voitoon pyrkivä yhtiö, jonka omistajilla on takuuvarmasti vuosittaiset tuotto-odotukset ja brändi arvon kasvattaminen. Montezemololla alkaa olla pääjohtajana aika lailla paineita tuloksille... Tästä näkökulmasta tulosvastuullisen henkilöstöjohtajan palkaaminen/vaihtaminen ei tule yllätyksenä. Voisi oikeastaan kysyä, että oliko paljon vaihtoehtoja? Veikkaan kyllä että uusi tallipäälikkö on saanut selkeä ohjeet, että (Sandanderin myötä, taloudelliset fasiliteetit omaava) Alonso yritetään pitää talissa. Valitettavasti Räikkönen uhrataan silmää räpäyttämättä, jos tulosta ei ala syntyä, vaikka kuinka olis absoluuttiselta nopeudeltaa parempi kuin Alonso. Tosin tässäkin voi kysyä, että onko parempia vaihtoehtoja tälle kaudelle saatavilla?

Taitaa mennä jo seuraavaan keskusteluaiheeseen mutta... Mitä tulee urheilullisuuteen, niin hieman ihmetyttää monikansallisten yritytysten miljardisatsausket, joilla taataan teknologiaylivoima vuosiksi. Toteavat, että meillä on vaan tehty parempaa työtä, kaiken lisäksi itse laatimassa sääntöjä. Käytännössä mestaruuteeen ei ole kun neljällä tallilla mahdollisuus. Kaikki kunnia Mersun ylivoimalle, mutta lajille tämä ei ole kyllä hyväksi... Kausi on aloitettu käytännössä neljällä kaksoisvoitolla. Niin pajon kun vastutan keinotekoista tasoitusta. Ei taida olla paljon mahdollisuutta tasata sarjaa kun laittaa menestyspainoja taikka julkaista FIA:n toimesta (kauden jälkeen) käytetyt tekonlogiat kaikille talleille. (piirustusket, softat, yms.)
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Sinällään juttu lähti sivuraiteille, koska olemme KIMI-ketjussa niin mietin tätä tilannetta pelkästään Kimin kannalta. Ongelmia sopeutumisessa autoon, uusi kokematon kisainssi ja tarvitsisi ehkä erikoisosia autoonsa ja aikaa etsiä syitä. Samaan syssyyn tulee tallipäällikön vaihdos myöskin täysin kokemattomaan henkilöön.

Mutta Kimi on ennenkin ongelmansa ratkaissut, joten jospa se siitä. Ja pakko Kimin on löytää vauhtia. Räikkönen on aika hyvä silloin, kun on selkä seinää vasten.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Jotenkin tulee vähän mieleen Rosbergin siirto uransa lopulla McLarenille 1986. Keke ihmetteli kovasti Prostin käyttämiä säätöjä eikä oikein ikinä sopeutunut autoon. Jälkihän oli silloin aika rumaa mutta Prost voi toisaalta olla koko F1-historian täydellisin kuljettaja, joten ei tappiota voi kovin häpeällisenä pitää. Ei mielestäni Räikköstäkään voi Alonsolle häviämisestä haukkua. Luulen, että jos säädöt saadaan kauden mittaan osumaan paremmin kohdalleen niin Räikkönen pystyy melko hyvin haastamaan Alonsoa, mitä voidaan pitää jo todella kovana suorituksena.
 

J.O

Well-known member
Liittynyt
22.10.2007
Viestit
141
Malesiassa Kimi oli jokaisen kolmen treenin perusteella Mersujen lähin haastaja, kunnes alkoi sataa ja Magnussen puhkaisi takarenkaan kisassa. Australiassa ei sadeaika-ajossa kulkenut mihinkään, mutta kisassa ajoivat samoissa kuvissa Alonson kanssa lähes koko kisan. Kimi menetti pari sijaa siinä vaiheessa, kun joutui jonottamaan Alonson takana samanaikaisella stopilla. Bahrainissa Kimi oli aika-ajossa nopeampi ja kisassa ajoi Alonson kannassa maaliin. Minusta kritiikki Kimiä kohtaan noissa kisoissa on melkoisen liioiteltua. Saarikin pohti useaan kertaan Kiinan treeneissä vastausta siihen ”miksi Alonso on vienyt Kimiä kuin litran mittaa”. Minusta melko provosoiva kysymys, kun katsoo noiden kisojen tapahtumia. Kiina oli sitten asia erikseen, nyt oli aivan oikeastikin vauhti hukassa Alonsoon nähden.

Tietenkin huolena on, että Kiinaan tuodut päivitykset todella vain pahensivat Kimin ongelmia, mutta eipä viileä keli ja teknisten ongelmien takia vain yksi kuivan kelin harjoitus auttaneet asiaa. Kyllä ainakin minulla on luottoa, että Barcelonassa nähdään normaalimpaa menoa.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
253
Vaikka olenkin Kimi -fani, niin pakko se on myöntää että tulokset puhuvat puolestaan. Se ei ole Kimin dissaamista. Tämänhetkinen tilanne:
Kisat Alonsolle 4-0 (Alonso ollut joka kerran parempi).
Pisteet 41-11.
Podiumit 1-0.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vaikka olenkin Kimi -fani, niin pakko se on myöntää että tulokset puhuvat puolestaan. Se ei ole Kimin dissaamista. Tämänhetkinen tilanne:
Kisat Alonsolle 4-0 (Alonso ollut joka kerran parempi).
Pisteet 41-11.
Podiumit 1-0.
Voisiko joku tarkistaa tällaiset tilastot kyseisten kuskien osalta.

Ferrari-kuskimestaruudet:
Ferrari-merkkimestaruudet:
Ferrari-voitot:
Ferrari-podiumit:

Ja vertailuksi vielä montako kisaa ovat ajaneet Ferrarilla.
Ajankuluksi voisi ottaa samat vaikka Massaltakin.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Voisiko joku tarkistaa tällaiset tilastot kyseisten kuskien osalta.

Ferrari-kuskimestaruudet:
Ferrari-merkkimestaruudet:
Ferrari-voitot:
Ferrari-podiumit:

Ja vertailuksi vielä montako kisaa ovat ajaneet Ferrarilla.
Ajankuluksi voisi ottaa samat vaikka Massaltakin.
Mitä merkitystä? Tämä kausi on ainoa, jolloin kyseiset kaverit on urallaan ajaneet samanlaisella kalustolla. Voihan sitä vertailla vaikka tuossa Enstonen tiimissä eli Lotuksella ja Renaultilla tullutta menestystäkin, mutta eipä siinäkään sen kummemmin järkeä olisi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös