Pysyvät numerot kuljettajille

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tällä hetkellä esitetyt toiveet, valitsemisjärjestyksessä:
Koodi:
Vettel:		X
Alfonso:	14, 
Hamilton:	44
Kimi: 		7, 
Rosberg: 	6, 5, 9
Grosjean:	8, 29, 11
Massa:		19
Button:		X
Hülkenberg:	X
Perez:		11
Sutil:		X
Ricciardo:	X
Vergne:		27, 25, 21
Gutierrez:	X
Bottas:		77, 17, 11
Maldonado:	X
Bianchi:	7, 27, 77
Kvjat:		X
Magnussen:	X
Mar2:		X
Cat1		X
Cat2		X
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Itse antaisin mieluummin talleille pysyvät numerot. F1:ssä numerot on aina annettu tallikohtaisesti.
Ehdottoman samaa mieltä. Talleille numerot ja peräkkäiset sellaiset.

Eikä mitään vaihtosysteemiä, vaan jokaiselle omat (eli esim RB:n omat nrot ois 3 ja 4, mutta käyttäisivät 1 ja 2 niin pitkään kun ovat sen arvoisia). Tämä olis tarkoittanut sitä, että "klassikko" 27 & 28 olisivat pysyneet mestaruuksien ajan varatuina Williamsille.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6261
Täytyy kyllä sanoa, että ei pahemmin kiinnosta mikä numero siellä autossa on.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ehdottoman samaa mieltä. Talleille numerot ja peräkkäiset sellaiset.

Eikä mitään vaihtosysteemiä, vaan jokaiselle omat (eli esim RB:n omat nrot ois 3 ja 4, mutta käyttäisivät 1 ja 2 niin pitkään kun ovat sen arvoisia). Tämä olis tarkoittanut sitä, että "klassikko" 27 & 28 olisivat pysyneet mestaruuksien ajan varatuina Williamsille.
Joo, sitä mieltä minäkin olen, että vakionumerot pysyisivät varattuina. Oma systeemini olisi se, että tallit saisivat valita numeronsa ikänsä mukaisessa järjestyksessä, Ferrari varmaankiin heti alkuun ottaisi numerot 27 & 28, McLarenilla olisi enemmän miettimistä, 7 & 8 tuntuu meikäläiselle tutuilta, mutta esim. menestyksekäs MP4/4 oli 11 & 12. Lotus voisi miettiä, haluaako kunnioittaa enemmän Enstonea vaiko Team Lotusta. Ja ottaisiko Mersu Tyrrellin perinteiset 3 & 4?

Ja jos tulisi tilanteita, kuten 93/94 ilman puolustavaa WDC:tä, niin silloin jotenkin mielelläni näkisin WCC-tallilla numerot 0 & 2.

Lisätään vielä se, että taitaa olla autourheilun tapa antaa numerot talleille eikä kuljettajille. Eikös se mene näin ainakin IndyCarissa ja NASCARissa? Siksikään en pidä kuljettajakohtaisista numeroista. Sen verran voin toki joustaa, että tallin sisällä numerot olisivat kuljettajille pysyviä, eivätkä ne määräytyisi aakkosjärjestyksen tai edellisvuoden pisteiden mukaan. Esim. Williamsilla Bottas #5 ja Massa #6 (aakkosjärjestys). Sitten Alguersuari saisi sponssipaketin kasaan ja korvaisi Massan. A on aakkosissa ennen B:tä, mutta Bottas pitäisi vanhan numeronsa.
 
Viimeksi muokattu:

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Täytyy kyllä sanoa, että ei pahemmin kiinnosta mikä numero siellä autossa on.
Se tässä taitaa olla nimenomaan koko homman juju. Millä keinolla saataisi se numero kiinnostamaan ja myymään?
Ps. Ei muutkaan käy kommentoimassa joka ketjuun joka ei kiinnosta että ei kiinnosta.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Se tässä taitaa olla nimenomaan koko homman juju. Millä keinolla saataisi se numero kiinnostamaan ja myymään?
Ps. Ei muutkaan käy kommentoimassa joka ketjuun joka ei kiinnosta että ei kiinnosta.
Kyllähän Rossin 46-tuotteet varsin hyvin kaupaksi käy.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Nassessa numerot ovat osa kuljettajan imagea ja niillä myydään tuotteita. Jokainen tietää kuka on #48, noin esimerkiksi. Mutta siellä ne numerot myös näkyvät. F1:ssä ei olisi väliä vaikka ei olisi numeroita ollenkaan, ne eivät näy missään ja kuljettajat tunnistetaan numeroiden sijasta nimilyhenteillä.
 

Q

Well-known member
Liittynyt
28.12.2005
Viestit
63
Kyllähän Rossin 46-tuotteet varsin hyvin kaupaksi käy.
Eikös juuri sen takia kuskin itsensä valitsema numero olisikin hyvä, eikä tallin valitsema.

Paljon persoonallisempaahan olisi, jos samassa tallissa ajavilla toinen ajaa esim. numerolla 17 ja toinen vaikka 39.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6261
Joissain lajeissa kuten jääkiekossa, jalkapallossa jne. on pakko olla numerot, kun niitä ei muuten kaukaa katsottuna erota toisistaan. Formuloissa tosin on vain kaksi samannäköistä autoa ja se numerokin on niin pieni että ei sitä pahemmin TVssä näy. Tämän takia koen numerot suhteellisen turhiksi. Eriasia olisi jos talleissa olisi enemmän autoja, niin numerot olisi silloin aika tarpeellisia, mutta silloin niiden pitäisi olla esim. auton kyljessä ja kohtuullisen isoja. Tämä puolestaan veisi jonkun verran sponsoritilaa autosta ja siitä seuraisi sitä ja tätä.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Joissain lajeissa kuten jääkiekossa, jalkapallossa jne. on pakko olla numerot, kun niitä ei muuten kaukaa katsottuna erota toisistaan. Formuloissa tosin on vain kaksi samannäköistä autoa ja se numerokin on niin pieni että ei sitä pahemmin TVssä näy. Tämän takia koen numerot suhteellisen turhiksi. Eriasia olisi jos talleissa olisi enemmän autoja, niin numerot olisi silloin aika tarpeellisia, mutta silloin niiden pitäisi olla esim. auton kyljessä ja kohtuullisen isoja. Tämä puolestaan veisi jonkun verran sponsoritilaa autosta ja siitä seuraisi sitä ja tätä.
Täytyy kyllä sanoa, että ei pahemmin kiinnosta mikä numero siellä autossa on.
Edellä esitettynä syy ja seuraus. Numerot ei ole mielestäni koskaan ollut pinnalla Formula 1:ssä, paitsi silloin kun Hill ajoi nollalla ja tietysti aina hallitsevan mestarin numero ykköstä saatetaan hehkuttaa kauden ekoissa harkoissa. Noh, kyllähän kaikki sen ykkösen autoonsa haluaa. Muuten numeroilla ei tunnu olevan väliä monellekaan kuskille.

Ihan sama mitä muissa sarjoissa tehään, F1:ssä ei tarvita numeroita tunnistukseen tai fanikaman myyntiin. Kyllä ne Ferrarin ja McLarenin lippikset käy hyvin kaupaksi ilman numeromagiaa. Ja Valentino Rossinkin matsku menis varmaan hyvin kaupaksi vaikka siinä lukisi vain... tadaa, Valentino Rossi!

Formula ykkösissä yksilöivänä ja tunnistusta auttavana piirteenä on ollut vahvemmin kypärät, joiden design taas valitettavasti ei ole nykypäivänä kovin vakio edes yhden kauden sisällä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Numerot ovat kyllä olleet f1:n historian aikana todella hyvin esillä. Aikanaan oli legendaarinen Ferrarin numero 27, eräs Marlboron sponsoroiman auton numero 7 joka myöhemmin oli Maikkarinkin käytössä ahkeraan ja äkkiseltään myös mustalaisten onnennumero 9 oli liitettävissä erään valkolaisen epäonneen kaudella 1983 varsin vahvasti.:D

Ja tapauksissa joissa numero ei jostain syystä erottunut taustasta selvästi niin sitten tehtiin jotain muuta näyttävää tunnistuksen helpottamiseksi. Sama kävi myös siten, että toisen autossa oli vaikkapa kokonaan eriväriset peilit. Tämä näyttävä esimerkki oli muun muassa Sauberin kauden 1993 autoissa ja kauden 1994 Benettonin B194:ssä erään Schumacherin auton keulassa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tuohon numerouudistukseen kuuluu olennaisesti numeroiden isontaminen, ja sitä yritetäänkin toteuttaa vaikkei numerouudistus muuten onnistuisi.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että hallitsevan maailmanmestarin kuuluisi jatkossakin ajaa numerolla 1, mutta muuten kuljettajilla voisi kyllä olla pysyvä numero.

Olisi kyllä hauska nähdä valitsisiko Kimi itselleen saman numeron jota hänen idolinsa James Hunt käytti ajaessaan maailmanmestariksi vuonna 1976 vai tuumisiko Kimi, että häntä ei kiinnosta se millä numerolla hän ajaa vaan ainoastaan se, että saa ajaa voittaja-autolla.
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Olisin ehdottomasti ehdotuksen kannalla, jos numerot tulisivat pysyviksi talleille, ei kuljettajille. Kyllä mielestäni ykkösissä tallin kuskien numerot pitää olla peräkkäiset. Talleille pysyvät numerot, paitsi kun hallitseva mestari ajaa 1 & 2, jonka jälkeen pysyvät numerot palautuvat.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Numeron ne saisivat ainakin kirjoitettua oikein. Raikonnen...
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että hallitsevan maailmanmestarin kuuluisi jatkossakin ajaa numerolla 1, mutta muuten kuljettajilla voisi kyllä olla pysyvä numero.

Olisi kyllä hauska nähdä valitsisiko Kimi itselleen saman numeron jota hänen idolinsa James Hunt käytti ajaessaan maailmanmestariksi vuonna 1976 vai tuumisiko Kimi, että häntä ei kiinnosta se millä numerolla hän ajaa vaan ainoastaan se, että saa ajaa voittaja-autolla.
Maailmanmestarilla voisi olla kultakypärä niinkuin lätkässä sillä joka johtaa pistepörssiä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Eikös juuri sen takia kuskin itsensä valitsema numero olisikin hyvä, eikä tallin valitsema.

Paljon persoonallisempaahan olisi, jos samassa tallissa ajavilla toinen ajaa esim. numerolla 17 ja toinen vaikka 39.
Kyllä tallikohtaisistakin numeroista saa varsin persoonallisia. Punainen vitonen oli melkeinpä Mansellin tavaramerkki.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Maailmanmestarilla voisi olla kultakypärä niinkuin lätkässä sillä joka johtaa pistepörssiä.
Niin tai sitten sillä pistejohtajalla vois olla se kultakypärä formuloittenkin puolella.








Eiku hetkinen. Sillähän on jo.

 
Ylös