Testikausi 2013-2014

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Ei, jäävät edelleen. Joissain olosuhteissa voivat toki lyödä F1:n häntäpään aikoja, mutta vaikka F1 hidastuisi sen "sallitun maksimin", joka ennakolta asetettiin, eli 5 sek, niin GP2 olisi vielä toisen mokoman perässä.
Nyt vasta tajusin tän asian kun tutkin, eli gp2 autot on ollu viime vuoden F1 autoja perässä sen noin 5sek f1 hitaimman ja gp2 nopeimman välillä, aika ajossa. Eli meilla tosiaan saattaa olla tilanne tällä kaudella että joissain kisoissa gp2 auto päihittää f1 aikoja. Vaikkakin jos lasketaan keskimääräiset ajat niin f1 olisi todennäköisesti sen muutoman sekunnun nopeampi. Mutta onko tämä nyt enää moottoriurheilun kuninkuusluokka?

Mielestäni nyt on menty metsään näissä asioissa nimenomaan tekniikan suhteen. Kunnon moottorit noissa f1 sais ainakin olla eikä tommosia 760hp nuhapumppuja, 900hp noin ni olisi jo parempi. Olisi se pien hajurako noihin gp2 autoihin.
 

formulaunas

Active member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
31
Nyt vasta tajusin tän asian kun tutkin, eli gp2 autot on ollu viime vuoden F1 autoja perässä sen noin 5sek f1 hitaimman ja gp2 nopeimman välillä, aika ajossa. Eli meilla tosiaan saattaa olla tilanne tällä kaudella että joissain kisoissa gp2 auto päihittää f1 aikoja. Vaikkakin jos lasketaan keskimääräiset ajat niin f1 olisi todennäköisesti sen muutoman sekunnun nopeampi. Mutta onko tämä nyt enää moottoriurheilun kuninkuusluokka?

Mielestäni nyt on menty metsään näissä asioissa nimenomaan tekniikan suhteen. Kunnon moottorit noissa f1 sais ainakin olla eikä tommosia 760hp nuhapumppuja, 900hp noin ni olisi jo parempi. Olisi se pien hajurako noihin gp2 autoihin.
En jaksa uskoa että GP2:sten vauhtiin olisi pudottu näiden tekniikkamuutosten johdosta. Oma veikkaus on että tämän kauden autot on ekassa kisassa noin 3-4 sek hitaampia kuin viime vuonna ja kauden edetessä aika ero puolittuu vielä tuosta viime vuoden ykkösiin. Joka tapauksessa tässä eletään nyt suuren muutoksen aikaa uusien koneiden ja systeemien äärellä, kestää aikansa kun näistä saadaan kaikki potentiaali irti.

Osittaisena offtopiccina. Onko joku tutustunut tämän vuoden GP2 autoihin ja tietääkö niistä noin yleisesti? Olisi mukava kuulla onko ne muuttunut täksi vuodeksi yhtään ja täten kasvanut/kaventunut tämä puheissa ollut ero ykkösiin?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nyt vasta tajusin tän asian kun tutkin, eli gp2 autot on ollu viime vuoden F1 autoja perässä sen noin 5sek f1 hitaimman ja gp2 nopeimman välillä, aika ajossa. Eli meilla tosiaan saattaa olla tilanne tällä kaudella että joissain kisoissa gp2 auto päihittää f1 aikoja. Vaikkakin jos lasketaan keskimääräiset ajat niin f1 olisi todennäköisesti sen muutoman sekunnun nopeampi. Mutta onko tämä nyt enää moottoriurheilun kuninkuusluokka?

Mielestäni nyt on menty metsään näissä asioissa nimenomaan tekniikan suhteen. Kunnon moottorit noissa f1 sais ainakin olla eikä tommosia 760hp nuhapumppuja, 900hp noin ni olisi jo parempi. Olisi se pien hajurako noihin gp2 autoihin.
Ykkösten nopeutta vähentää karsittu aerodynamiikka, jota kyllä kekseliäät insinöörit varmasti ovat jo oppineet paikkaamaan ja oppivat koko ajan lisää (niin on käynyt ennenkin), mutta nopeutta taas lisää suuremmat suoranopeudet. Suoranopeudet kenties myös saavutetaan nopeammin, koska sekä turbomoottori että isompi ja enemmän käytettävissä oleva KERS tarjoavat noin tuplaten sen väännön mitä oli viime vuonna.

En osaa yhtään arvioida kuinka paljon mutkissa hävitään ja kuinka paljon suorilla voitetaan. Ainut ilmoitettu luku on se +15 kmh suoranopeuksiin, jonka jonkun tallin inssi ilmoitti (oisko ollut FI?). 15 kilsaa on kuitenkin noin 5% lisää suorille ja jos huiput vielä saavutetaan nopeammin voitaneen suorilla puhua noin +5-10 % nopeushyödystä. Veikkaan, että oletuksena mutkissa hävitään saman verran, mutta sitä mutkien häviötä tallit ja kuskit pystyy paikkaan jatkuvasti enemmän ja enemmän. Suorilla saatava hyöty ei tule ainakaan pienenemään! :thumbup:

Ja meille katsojille tämä kaikki lienee plussaa, suuremmat suoranopeudet ja heikompi aero -> enemmän tapahtumaa mutkissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta onko tämä nyt enää moottoriurheilun kuninkuusluokka?
No mikäs sitten olisi?
Mielestäni nyt on menty metsään näissä asioissa nimenomaan tekniikan suhteen. Kunnon moottorit noissa f1 sais ainakin olla eikä tommosia 760hp nuhapumppuja, 900hp noin ni olisi jo parempi. Olisi se pien hajurako noihin gp2 autoihin.
Tehot eivät laske viime vuodesta, kun huomioidaan ERSin osuus. Tekniikka vain ei ole enää niin vanhentunutta kuin tähän asti.
 

Scalarik

Well-known member
Liittynyt
16.2.2008
Viestit
118
Sijainti
Helsinki
Julistivat kakkostestipäivän märän kelin päiväksi, rata kun oli aamulla jo kostea.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Tuosta F1-GP2-F3 -keskustelusta, että eihän se ollut kuin viimeksi 90-luvulla kun hitaimmilla ykkösillä oisi tehnyt tiukkaa F3-autojen kanssa, eikä se kenellekään (varsinkaan lajin maineelle) mikään ongelma ollut...
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Ykkösten nopeutta vähentää karsittu aerodynamiikka, jota kyllä kekseliäät insinöörit varmasti ovat jo oppineet paikkaamaan ja oppivat koko ajan lisää (niin on käynyt ennenkin), mutta nopeutta taas lisää suuremmat suoranopeudet. Suoranopeudet kenties myös saavutetaan nopeammin, koska sekä turbomoottori että isompi ja enemmän käytettävissä oleva KERS tarjoavat noin tuplaten sen väännön mitä oli viime vuonna.

En osaa yhtään arvioida kuinka paljon mutkissa hävitään ja kuinka paljon suorilla voitetaan. Ainut ilmoitettu luku on se +15 kmh suoranopeuksiin, jonka jonkun tallin inssi ilmoitti (oisko ollut FI?). 15 kilsaa on kuitenkin noin 5% lisää suorille ja jos huiput vielä saavutetaan nopeammin voitaneen suorilla puhua noin +5-10 % nopeushyödystä. Veikkaan, että oletuksena mutkissa hävitään saman verran, mutta sitä mutkien häviötä tallit ja kuskit pystyy paikkaan jatkuvasti enemmän ja enemmän. Suorilla saatava hyöty ei tule ainakaan pienenemään! :thumbup:

Ja meille katsojille tämä kaikki lienee plussaa, suuremmat suoranopeudet ja heikompi aero -> enemmän tapahtumaa mutkissa.
Muutoma asia tarvitsee ei nyt korjata mutta selventää. Kaikki puhuu nyt tästä väännöstä Bottas ja sun muut vääntö on hieman harhaan johtava termi. Koneen vääntö ja sen vääntö käyrä on lähinnä koneen ominaisuus, josta voi päätellä moottorin teho käyrän. Vanhoissa vapari koneissa se oli, niin että suuurin teho saavutetaan hyvin korkeilla kieroksille melkeen rajottajalla asti. Turbo koneillä tämä teho alue on matalammilla kierroksilla josta seuraa se, että ikäänkuin kone tuntuu antavan suuren potkun siinä vaiheesa, kun kaasua avataan vaihteen vaihdon jälkeen. Varsinkin jos konetta on kierrätetty liian ylös on käytössä suurempi teho siinä vaiheessa kun vaihteen vaihdossa kierrokset laskee. ja todennäköisesti näillä nykyisillä mottoreilla teho käyrä myöskin on huomaatvasti tasaisempi, joka tekee sen että jos karkeasti ajatellaan että näitä ennen ajatettiin kierroksilla 14 000-18 000, alkupäässa tehoa saatiin vaikka 750hp- ja lopussa se max 800hp. Voi nyt olla tilanna sitten näin että huippu on kohta onkin vaikka 12 000 jolloin koneita kannattaa kierrättää alueella 10 000-14 000 riipuen kumpaan suuntaan suurimmasta tehosta teho käyrä on parempi, mutta karkeasti tämä tarkoittaa että tehot ovat suurimmillaan huomattavasti aikaisemmin vapaasti hengittävään nähden. Pitkän kautta yritin selittää että vääntö itsessään ei merkitse mitään, asia mikä merkitsee on teho käyrä ja sen laajuus.

ja mitä aerodynaamiikkaan tulee jota on karsittu, ja tämän takia autot ilmeisesti kulkevat suorilla kovempaa. Mutta tämä muutos todennäköisesti ei kyllä nosta suoran varsinaista keskinopeutta. Kun otetaan huomioon että aerodynaamiikka tuottaa downforcea sekä ilmanvastusta, jonka ansiosta auto jossa pienempi siipi kiihtyy paremmin välin 200-300kmh kun taas se kostatuu välillä 0-200, kun ei siivestä aiheutava pito rajoitu pelkästään mutkiin kyllä se ihan samalla tavalla auttaa kiihtyvyyttä matalammissa nopeuksissa.

Nämä oli nt erittäin karkeita esimerkkejä, eivätkä pohjaudu kun mutu arviohin.

Edit pakko lisätä että osa sääntömuutoksisata on mennyt meilestäni hyvään suuntaan, esimerkiksi tämä aerodynamiikan karsiminen. Minusta mutka nopeuksia pitikin laskea mutta myöskin tehoa saisi lisätä. Näin auton ajaminen tulee oikeasti haastavammiksi ja rattimiehet erottuisivat paremmin joukosta. Tehojen nostamista pelätään turvallisuuden näkökulmasta, mutta minun mielestä mutka nopeudet ovat huoamttavasti vaarallisempi asia kun suoranopeudet. Mutkassa kun jokin osa pettää tai sattuu ajovirhe niin sitten rymisee seinissä vauhdilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
ja mitä aerodynaamiikkaan tulee jota on karsittu, ja tämän takia autot ilmeisesti kulkevat suorilla kovempaa. Mutta tämä muutos todennäköisesti ei kyllä nosta suoran varsinaista keskinopeutta. Kun otetaan huomioon että aerodynaamiikka tuottaa downforcea sekä ilmanvastusta, jonka ansiosta auto jossa pienempi siipi kiihtyy paremmin välin 200-300kmh kun taas se kostatuu välillä 0-200, kun ei siivestä aiheutava pito rajoitu pelkästään mutkiin kyllä se ihan samalla tavalla auttaa kiihtyvyyttä matalammissa nopeuksissa.

Nämä oli nt erittäin karkeita esimerkkejä, eivätkä pohjaudu kun mutu arviohin.
Ymmärtääkseni kun F1 autolla ajaa suoraan, voi kaasu olla pohjassa jo n. 100 km/h vauhdissa. Eli aika pienistä nopeuksista pitää olla kyse, että suoralla ei pito riittäisi. Näin ollen D-forcen määrän vaikutus suoralla kiihtyvyyteen on aika pieni (siis vain alhaisissa nopeuksissa), kun mutkista tullaan yleensä ulos vauhdilla jolla kaasu voidaan jo laittaa pohjaan, kunhan auto vain saadaan käännettyä suoraan linjaan. Katsoin huvikseni viime kaudelta startteja. Grafiikka kertoo, että 110-120 nopeudessa on jo kaasu pohjassa.

D-force kasvaa nopeuden neliöön, eli 80 km/h ei mitkään siivet auta juuri mitään ja 150 vauhdissa pitoa olisi riittävästi aika olemattomillakin siivillä ja muulla aerodynamiikalla.

EDIT: toki sateella ja kuluneilla renkailla tilanne muuttuu jossain määrin.
 
Viimeksi muokattu:

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Ymmärtääkseni kun F1 autolla ajaa suoraan, voi kaasu olla pohjassa jo n. 100 km/h vauhdissa. Eli aika pienistä nopeuksista pitää olla kyse, että suoralla ei pito riittäisi. Näin ollen D-forcen määrän vaikutus suoralla kiihtyvyyteen on aika pieni, kun mutkista tullaan yleensä ulos vauhdilla jolla kaasu voidaan jo laittaa pohjaan, kunhan auto vain saadaan käännettyä suoraan linjaan. Katsoin huvikseni viime kaudelta startteja. Grafiikka kertoo, että 110-120 nopeudessa on jo kaasu pohjassa.

D-force kasvaa nopeuden neliöön, eli 80 km/h ei mitkään siivet auta juuri mitään ja 150 vauhdissa pitoa on pienilläkin siivillä riittävästi.
Hyvä tarkennus. Mutta edelleenkin jos mutkasta tullaan ulos 10km/h kovempaa, menee aikaa sillä että jos huippunopeus on 10-15km/h kovempi ottaa se ero kiinni niin paljon, ettei voida edes puhua että suoralla varsinaisesti voitetaan. Todennäkösesti lyhyt suora niin hävitään pitkä suora niin voitetaan, mutta nää on näitä. Koska kyllähän suoranopeuteen vaikuttaa monet muutkin asiat kun vain huippu noepeus, vaikka kuinka laitetaisiin hanikat heti kaakkoon niin on aika olennaista millä nopeudella sinne suralle päästään lähteemään.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Muutoma asia tarvitsee ei nyt korjata mutta selventää. Kaikki puhuu nyt tästä väännöstä Bottas ja sun muut vääntö on hieman harhaan johtava termi. Koneen vääntö ja sen vääntö käyrä on lähinnä koneen ominaisuus, josta voi päätellä moottorin teho käyrän.
Täytyy myöntää, että mulle on aina ollut hiukan epäselvää se mitä teho ja vääntö toisiinsa nähden ilmoittaa. Enkä sitä vielä tähän päivään mennessäkään ole sisäistänyt.

Vääntö on akselilta mitattu vääntömomentti, yksikkönä Nm.
Teho on akselilta mitattu energian määrä, yksikkönä kW (tai hv).
Vääntö on se mikä saa auton renkaan pyörimään. Teho on se energia, jolla liikettä pidetään yllä...??

Vaikutuksensa sillä kuitenkin kait on, että uusissa voimayksiköissä on kokolailla samat tehot mutta tuplasti vääntöä verrattuna viime vuoteen?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hyvä tarkennus. Mutta edelleenkin jos mutkasta tullaan ulos 10km/h kovempaa, menee aikaa sillä että jos huippunopeus on 10-15km/h kovempi ottaa se ero kiinni niin paljon, ettei voida edes puhua että suoralla varsinaisesti voitetaan. Todennäkösesti lyhyt suora niin hävitään pitkä suora niin voitetaan, mutta nää on näitä. Koska kyllähän suoranopeuteen vaikuttaa monet muutkin asiat kun vain huippu noepeus, vaikka kuinka laitetaisiin hanikat heti kaakkoon niin on aika olennaista millä nopeudella sinne suralle päästään lähteemään.
Osimoilleen noinkin. Toisaalta taas jos on hitaampimutka, niin pito (mekaaninen varmaan sama kuin aiemmin) riittää kuten ennenkin ja vääntävämpien koneiden ansioista päästään parempaan kiihdytykseen...ehkä...
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Hyvä tarkennus. Mutta edelleenkin jos mutkasta tullaan ulos 10km/h kovempaa, menee aikaa sillä että jos huippunopeus on 10-15km/h kovempi ottaa se ero kiinni niin paljon, ettei voida edes puhua että suoralla varsinaisesti voitetaan. Todennäkösesti lyhyt suora niin hävitään pitkä suora niin voitetaan, mutta nää on näitä. Koska kyllähän suoranopeuteen vaikuttaa monet muutkin asiat kun vain huippu noepeus, vaikka kuinka laitetaisiin hanikat heti kaakkoon niin on aika olennaista millä nopeudella sinne suralle päästään lähteemään.
Juu, toki jos mutka voidaan ajaa kovempaa, niin siitä on apua suoralle. Eli mutkanopeus auttaa myös suoran alkuun. Huomioni keskittyikin vain kaasun avaamiseen ja vetopitoon.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
2014 vuoden autot ja tää ketju silkkaa shaibaa. Voisko nää ketjut ohjata oikeille urilleen pikkuhiljaa? Kiitos kaunis.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Rb ei taida saada ajettua kierroksia tänään, ainakaan kovin montaa

Tobias Grüner F1 ‏@tgruener 27m
Is Vettels day over? The champion sitting in street clothes in the RB motorhome. He will not drive anytime soon
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Hyvä huomio autosportilta.

autosport sanoi:
"Today, the Mercedes cars are averaging 14 laps per car and the Ferrari-powered machines 24 laps. Vettel has done eight laps, which means the three Renault-engined machines are averaging less than three laps each for over four hours of running."
Eli Relluilla on ongelmia...
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Sen verran tiedän että ainakin aamupäivästä ovat ajaneet märänkelin testiä, mutta ajavatko vielä?
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Rbeen päivä paketissa
Tobias Grüner F1 ‏@tgruener 7m
It's official: Red Bulls day is done. Horner just confirmed it talking to AMuS. Vettel will travel back home this afternoon.
 
Ylös