Lotus F1 Team 2014: Huipulta pohjalle?

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Sitähän ei tiedä kuinka paljon nuo sponssit tuovat rahaa.
Juurikin näin. Sisääntuleva rahamäärä on paljon olennaisempi kuin sponsorien määrä. Esimerkiksi tässä Minardissa on ihan "kunnioitettava" määrä erilaisten sponsorien logoja, mutta hirveän isoa sponsoria ei tainnut olla. Fondmetal oli osaomistaja Rumin tuoma, Avex Group oli ainakin Nakanon sponsori ja Tuerolla taisi olla aika paljon pikkutukijoita.

 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Brawn-tallinkin sinnittely F1:ssä kauden 2009 loppuun asti oli melkoista sponsorien kalastelua; ainakin Wikipedian mukaan Canon ja Sony (Pictures) olivat yhden GP:n aikaisia rahoittajia. Tallin pelastukseksihan koitui moottorivalmistajan haltuun päätyminen.

Voimme jossitella vaikkapa ajatuksella, että Renault hankkisi entisen tehdastallinsa takaisin. Tämä tosin on vain utopiaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Kaupan vahvistus piti tulla kuukausi sitten, 2 viikkoa sitten, viime viikolla, maanantaina, eilen...

Asian kanssa kävi kuten täällä foorumilla ennustettiin, huijari koko ukko. :wall:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kiinnostaa kyllä, ongelma on pyydetty hinta. Sponsorointihan on markkinointipanostus ja sen odotetaan tuovan investoitu raha takaisin.
Tallien kannalta on ongelmallista se, että isot sponsorit tekevät mieluummin diilin Bernien kanssa radanvarsimainoksista kuin lätkivät tarrojaan autoihin. Isot plakaatit näkyy paremmin telkkarissa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tallien kannalta on ongelmallista se, että isot sponsorit tekevät mieluummin diilin Bernien kanssa radanvarsimainoksista kuin lätkivät tarrojaan autoihin. Isot plakaatit näkyy paremmin telkkarissa.
Kuluttajamainonta on pieni osa sponsoroinnin kokonaisuutta. Lisäksi näkyminen autoissa tuo enemmän mahdollisuuksia markkinointiin kuin radanvarsimainonta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Eipä taida Bernielläkään olla mitään vakisponsoreita. Ratamainokset vaihtuvat melkein kisasta toiseen. LG oli nyt viisi vuotta F1-sarjalle tekniikkatoimittajana mm. ajanottolaitteistojen osalta ja siksi sen brändi on ollut lähetyksissä näkyvissä vakituisesti. Luulisin rahavirtojen liikkuneen myös LG:n suuntaan, tuskin pelkällä mainospaikalla on kuluja katettu. Nythän LG lähtee sopparin päätyttyä ja tilalle tulee Rolex. Liekö lähtö seurannut LG:n omasta halusta vai Böönin aloitteesta.
 

satalankku

Well-known member
Liittynyt
4.11.2011
Viestit
57
Olisiko aika ottaa lusikka kauniiseen käteen ja palauttaa tupakka-firmat takaisin sponsoreiksi? Eikös joskus taannoin em. tuotteiden mainontakieltoa pidetty yhtenä suurimmista syistä kisojen siirtämiselle EU:n ulkopuolelle?
Voisin kuvitella, että retro-Lotus tai Mäcci kylpisi rahassa, Ferrarista puhumattakaan.
Tekopyhyys tappaa lajin, tosin energiajuoma tuntuu porskuttavan vahvasti, mutta eikö tuokin tuote ole kyseenalainen, ainakin monet ketjut kieltäytyvät sitä lapsille myymästä.
Jeesustelua voi aina harrastaa, mutta pieni salamyhkäisyys ja kielletyn hedelmän maku tuskin ainakaan haitaksi markkinoinnille on?
Cokiksestahan piti taannoin huhujen mukaan tulla Ferrarin "iso"sponssi, ei tullut. Värit olisivat toimineet.
Turhaa tukarointia, myönnän.
Öljy-yhtiöitten lienee turha pumpata sponssaamiseen mielettömiä summia, jokaisen autoilijan on kuitenkin tankattava. Ok, tankkaisin simpukka-asemalta kalliimpaa korkea-oktaanista, jos olisi auto joka sitä vaatisi, mutta nykyiseen "Nissan Shitboxiin" valitsen menoveden mittarihinnan mukaan= halvin lähistön asema voittaa. Kimin perusteella ostin tietenkin taas simpukalta Lego-autoja, ilman tankkausta.
Saa ampua aamunkoitteessa...:alppu:
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Olisiko aika ottaa lusikka kauniiseen käteen ja palauttaa tupakka-firmat takaisin sponsoreiksi?
Wikipedia tietää kertoa, että Ferrari pystyi Malboroa mainostamaan viimeisellä kaudella vain kolmessa kisassa. Bahrainissa, Monakossa ja Kiinassa se onnistui 2007 vielä laillisesti. Miten lie sitten F1-lähetysten laita, saisiko niitä kisoja edes näyttää Euroopassa jos kisat ajettaisiin maissa missä tupakkasponsorointi edelleen onnistuisi?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ketkä lienee suurimmat f1-sponsorit?
Arvaus:

Santander, Red Bull ja Marlboro (Philip Morris).

Santander maksaa about puolien kisojen radanvarsimainoksista Ferrarin ja McLarenin sponsoroinnin lisäksi. Ainakin kahden kisan nimisponsori myös.

Red Bull tuhlaa kahden tallin verran, vaikka nyttemmin on muitakin sponsoreja alkanut enemmän tulla autoihin.

Red Bullin jälkeen Marlboro lienee suurin yksittäinen tallin sponsori, ja ilmeisesti omistaa koko auton mainostilan ja muiden rahat tulee Marlboron kautta. Maksoi Ferrarille yhteensä miljardin vuosien 2005-2011 aikana.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mitenkä Marlboro (Philip Morris) on saanut tuon mainonnan toimimaan,
kun tupakkia ei saa mainostaa(?)
Sitä käytetään sidosryhmien hoitamiseen, ei mainostamiseen, vaikutetaan tukkureihin, suuriin jälleenmyyjiin, politiikkoihin jne.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitenkä Marlboro (Philip Morris) on saanut tuon mainonnan toimimaan, kun tupakkia ei saa mainostaa(?)
Vain he tietävät, mutta kaiketi mielikuvamainonnan kautta (ja kaikkien lajia seuraavien tietoisuuden kautta). Marlboro on lopulta poistunut tiimin nimestä (ilmeisesti viime kaudeksi). Myös Ferrarin uuden logon väitetään edelleen olevan Marlboron piilomainontaa sen ollessa puolikas Marlboron logosta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Vain he tietävät, mutta kaiketi mielikuvamainonnan kautta (ja kaikkien lajia seuraavien tietoisuuden kautta). Marlboro on lopulta poistunut tiimin nimestä (ilmeisesti viime kaudeksi). Myös Ferrarin uuden logon väitetään edelleen olevan Marlboron piilomainontaa sen ollessa puolikas Marlboron logosta.
Jep, ja auton väri ei ole mikään perinteinen Maranellon punainen vaan Philipp Morrisin markkinointimiesten tarkasti määrittelemä.
 
Ylös