Heikki Kovalaisen tulevaisuus 2013 jälkeen - Koittiko nyt loppu?

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Toki on rehellisesti todettava, että vaikka Heikki olisi lähtenyt alonsomaiset 120% lasissa hakemaan rahoitusta uralleen, ei hänellä kauheasti olisi ollut mahdollisuuksia näitä Brasilian jne. massikeisareita vastaan. Toki ennen Lotus-tuurauskeikkaa miehen ajotaitoja ilmeisesti kuitenkin vielä arvostettiin suht korkealla, että ehkä Heikki olisi vähän pienemmälläkin rahasummalla voinut jonkun tallipaikan löytää.
Jos nyt mietitään hipin skenaariota, että Heikki olisi ajanut Caterhamilla loppuun saakka niin kovassa joukossa Heikki olisi ollut työtä hakemassa kun ilman paikkaa jäi tulevalta kaudelta Magnussen, Vergne ja Sutil. Näitä vastaan kuskimarkkinoilla Heikillä ei olisi ollut mitään saumaa. Joten uran paketointi olisi ollut edessä viimeistään viime kauden jälkeen.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Nyt kun muistelen, edes Toyota ei onnistunut rakentamaan alusta alkaen menestyvää tiimiä (montako vuotta yrittivät)?
2002-2009 Toyota kiersi sarjaa ja tiimin rakentaminen tietysti alkanut jo ennen tuota ajanjaksoa. Saldona 3 paalua, 13 podiumia, ei voittoja. Kuitenkin aika paljon paremmin kuin Caterhamilla.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Le Mansiinkin on sen verta paljon aikaa että hyvin ehtisi liittyä johonkin tiimiin(toki protopuolelle mieluiten) ja ajaa kisan kesällä.
Toki koko sarjan ajo olisi vielä hienompaa.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
2002-2009 Toyota kiersi sarjaa ja tiimin rakentaminen tietysti alkanut jo ennen tuota ajanjaksoa. Saldona 3 paalua, 13 podiumia, ei voittoja. Kuitenkin aika paljon paremmin kuin Caterhamilla.
Eihän Toyota ja Caterham mahdu edes samaan lauseeseen. Toyotan aikoina oli testaaminen vapaampaa ja Caterhamin budjetti oli hyttysen paskaa verrattuna Toyotan budjettiin.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Tunteeko Toni Vilander Heikkiä? Ovat kuitenkin lähes saman ikäisiä ja ajoivat hetken GP2:sessa yhtä aikaa. Olisi hienoa nähdä Kovis GT-autojen puikoissa, Spassa, Le Mansissa, Fujissa. Eihän sitä tiedä mistä tykkää, ellei ole koskaan kokeillut.
Kuitenkin muut F1-kuskimme ovat jatkaneet uraansa, Keke (DTM), JJ (ALMS), Häkä (DTM), Salo (Le Mans).
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ihan hyvä yhteenveto, Heikiltä tuli arviointivirhe, kun lähti yksityistalliin, joka aloitti hyvin pitkälti tyhjästä.
Enemmänkin pakkovaihtoehto kuin virhearviointi. Pikkutallithan Heikki oli kerennyt jo tyrmätä siihen asti kun muuta ei ollut enää vaihtoehtona, joko ajamaan tai työttömäksi.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5167
Eihän Toyota ja Caterham mahdu edes samaan lauseeseen. Toyotan aikoina oli testaaminen vapaampaa ja Caterhamin budjetti oli hyttysen paskaa verrattuna Toyotan budjettiin.
Budjetti oli varmasti Toyotaa pienempi mutta kuitenkin aika mahtipontisilla suunnitelmilla Fernandes talliaan lähti perustamaan. Marussian ja HRT:n organisaatiot olivat paljon pienempiä ja budjetit niukempia. Ehkä talli olisikin vielä mukana, jos alkuvaiheessa olisi lähdetty maltilla mukaan ja rakennettu pienestä tiimistä suurempaa vuosi kerrallaan. Jotain ihmeellistä siinä oli, että vaikka moottorit vaihtuivat Fordeista Relluihin ja mukaan tuli kersiä ja teknistä yhteistyötä Red Bullin kanssa ja vielä se (surullisen) kuuluisa Toyotan tuulitunnellikin, niin autot eivät silti pärjänneet vauhdillisesti yhtään paremmin Marussian rinnalla.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Budjetti oli varmasti Toyotaa pienempi mutta kuitenkin aika mahtipontisilla suunnitelmilla Fernandes talliaan lähti perustamaan. Marussian ja HRT:n organisaatiot olivat paljon pienempiä ja budjetit niukempia. Ehkä talli olisikin vielä mukana, jos alkuvaiheessa olisi lähdetty maltilla mukaan ja rakennettu pienestä tiimistä suurempaa vuosi kerrallaan. Jotain ihmeellistä siinä oli, että vaikka moottorit vaihtuivat Fordeista Relluihin ja mukaan tuli kersiä ja teknistä yhteistyötä Red Bullin kanssa ja vielä se (surullisen) kuuluisa Toyotan tuulitunnellikin, niin autot eivät silti pärjänneet vauhdillisesti yhtään paremmin Marussian rinnalla.
Silti en vertaisi Caterhamia ja Toyotaa kun budjetit ihan eri maata sekä testaamis-säännöt. Toyota budjeteissa kärkipäätä ja oli joskus isoinkin budjetti kun taas Caterhamin häntäpäässä
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Kovalainen ajoi maaliin tunturirallissa.

EDIT_ luokassaan palkintopallille
Hyvin meni tunturiralli ja erittäin kunnioitettava tulos sinänsä vieraassa elementissä ratinvääntäjänä. Lahjat ja työmotivaatio ovat tallessa. Nyt vaan pitää liikkua jo ja alkaa kohta julkistamaan seuraavaa kilpasarjaa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Tää ei nyt oikee natsaa. Onko se Fernandesin vika jos mikään talli ei halunnut palkata Heikkiä? Vaikka Fernandes olisi jatkanut Heikin kisakuskin pestiä niin missä Heikki ensi kaudella olisi kun kyseinen talli on jo uponnut? Joka tapauksessa uran paketointi olisi ollut edessä piakkoin. Muiden tallien kiinnostavuus Heikkiä kohtaan oli melko olematonta ja vierailu Lotuksen ratissa surkeilla tuloksilla romutti viimeisetkin toiveet kisakuskin paikasta, ja F1-uran lopulle lisää vauhtia antoi Heikki itse toteamalla itsensä palkalliseksi kuskiksi vielä Lotustulostenkin jälkeen nykyajan maksukuskiviidakossa. On siinä peilin katsomisen paikka, jos alkaa etsimään syitä miksi F1-ura päättyi eikä syyttää Fernandesia.
Tarkoitinkin Fernandesin F1-tallia ja omaa katuautotehdasta koskevia hankkeita kokonaisuudessaan -- en pelkästään kauden 2014 osalta, kuten näytät olettavan. Toisin sanoen, tarkoitin että jos Fernandes olisi saanut suunnittelemansa katuautobisneksen (joko Lotuksen tai Caterhamin) toimimaan ja F1-tallinsa kehittymään suunnitelmien mukaan, niin Heikillä olisi ollut tilaisuus esitellä ajotaitojaan vahvassa keskikastin tallissa useiden vuosien ajan, eikä Fernandesin tallilla olisi ollut tarvetta korvata Kovalaista maksukuskilla.

Jossitteluahan tuo tietysti on, mutta juuri tuollaista hanketta Fernandes ja Gascoyne kaupittelivat Kovalaiselle ja Trullille aikoinaan, ja tuollainen tavoite vakuutti Heikin ja Jarnon liittymään Fernandesin talliin. Fernandesin hankkeet eivät kuitenkaan onnistuneet, mistä johtuen Heikin ainoa tilaisuus näyttää ajotaitojaan paremmassa tallissa tuli 2013 Räikkösen tuuraajana Lotuksella -- sekin vain kahden kisaviikonlopun ajaksi ja hyvin lyhyellä varoitusajalla. Fernandesin hankkeiden epäonnistumisesta johtui myös, että Caterhamin kuljettajavalinnat osuivat Heikin sijasta kahteen maksukuskiin kausilla 2013 ja 2014.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kovalainen ajoi maaliin tunturirallissa.

EDIT_ luokassaan palkintopallille
SM1 luokassa kolmanneksi. On se tosiaan vähän enemmän kuin vain maaliin pääseminen. Jossain haastiksessa tunturin yhteydessä Heikki sanoi että ajaa tänä vuonna kilpaa rata-autosarjassa. Tiedotetaan sitten myöhemmin että missä.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tarkoitinkin Fernandesin F1-tallia ja omaa katuautotehdasta koskevia hankkeita kokonaisuudessaan -- en pelkästään kauden 2014 osalta, kuten näytät olettavan. Toisin sanoen, tarkoitin että jos Fernandes olisi saanut suunnittelemansa katuautobisneksen (joko Lotuksen tai Caterhamin) toimimaan ja F1-tallinsa kehittymään suunnitelmien mukaan, niin Heikillä olisi ollut tilaisuus esitellä ajotaitojaan vahvassa keskikastin tallissa useiden vuosien ajan, eikä Fernandesin tallilla olisi ollut tarvetta korvata Kovalaista maksukuskilla.

Jossitteluahan tuo tietysti on, mutta juuri tuollaista hanketta Fernandes ja Gascoyne kaupittelivat Kovalaiselle ja Trullille aikoinaan, ja tuollainen tavoite vakuutti Heikin ja Jarnon liittymään Fernandesin talliin. Fernandesin hankkeet eivät kuitenkaan onnistuneet, mistä johtuen Heikin ainoa tilaisuus näyttää ajotaitojaan paremmassa tallissa tuli 2013 Räikkösen tuuraajana Lotuksella -- sekin vain kahden kisaviikonlopun ajaksi ja hyvin lyhyellä varoitusajalla. Fernandesin hankkeiden epäonnistumisesta johtui myös, että Caterhamin kuljettajavalinnat osuivat Heikin sijasta kahteen maksukuskiin kausilla 2013 ja 2014.
Onhan tätä asiaa käsitelty ennenkin mutta mieluusti jauhetaan lisää ja pistetään realismia peliin.

Kyllähän Fernandesin projekti ollu alusta asti yhtä toiveajattelua eikä moni varmaan yllättynyt kun talli poistui areenoilta nollakerholaisena. Kerran jo Caterhamin kaltaiset tallit tyrmänneenä Heikki varmasti tiesi minkälaiseen kasaan on kätensä pistämässä, paskakasaksihan se osottautui odotetusti, pakko on pakko kun ei ollut muuta vaihtoehtoja. Mutta tämä että Caterhamin takia ura loppui niin osittain joo, koska olihan Heikki matkaamassa Toyotalle ennen kuin se upposi. Kyllä tässä sopassa oli Heikin omakin lusikka, eikös vielä kalastellut julkisesti muita tallipaikkoja kun oli radiossa kuulutellut satavarmaa pestiä ykkösissä, josta Fernandes ei tykännyt ja jätti Heikin tyhjin käsin.

Pääsihän siellä keskikastissa taitonsa näyttämään esim. di Resta, Magnussen, Vergne ja Sutil. Heikillä vielä alla Lotusnäytöt, jotka karkoittivat lopullisesti tallit kintereiltä. Ei tuolla nykyään paikkaa saa ellei ole rahaa tai huipputaitoa, Heikki teki selväksi ettei hänellä ole kumpaakaan, mutta yrittää kuitenkin.

Eikä unohdeta että ilman Caterhamia Heikin ura olisi todennäköisesti päättynyt jo 2009.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
No kunhan menee jonnekkin ajamaan. Suomella ei ole huippuja kuin kolmessa sarjassa. F1, WEC ja Ralli.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tuli tuosta 2009-vuodesta mieleen minkä joku mainitsi että jos silloin olisi Heikki mennyt jo johonkin toiseen isoon
sarjaan niin menestystä olisi jo kuinka. Mutta kun pitää olla niin hankala.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kovalaisen ura kaatui siihen, että hän pysyi liian kauan Lotuksella/Caterhamilla paremman menestyksen toivossa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kun nyt vielä saataisiin jenkeistä pari sarjaa(ensisijassa toki Indy ja Nascar) haltuun ja sitten V8 Supercars ja DTM.
 
Ylös