Heikki Kovalaisen tulevaisuus 2013 jälkeen - Koittiko nyt loppu?

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Tosin bobakki viestii, että tiimi ajaa myös Le Mansissa.
Heikki myönsi että hän saattaa avustaa SARD/Morand LMP2 yhdistelmää testien merkeissä, mutta ei usko että kisoja tulee ajamaan sillä laitteella. Tavoitteet ovat Super GT:ssä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Heikki myönsi että hän saattaa avustaa SARD/Morand LMP2 yhdistelmää testien merkeissä, mutta ei usko että kisoja tulee ajamaan sillä laitteella. Tavoitteet ovat Super GT:ssä.
Super GT on siis tämän vuoden tavoite -- tulevaisuudessa mahdollisuuksia saattaa avautua muissakin sarjoissa.

Tuon haastattelun mukaan Heikin tärkeimpänä tavoitteena on kehittää pidemmällä tähtäimellä suhteita Toyotan kanssa, ja juuri tämä tavoite motivoi ryhtymään SARD-tallin kuskiksi. Jos Super GT -osallistuminen tuottaa hyviä tuloksia, niin Kovalainen haluaa jatkaa kilpauraansa Toyotan suojissa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Super GT on siis tämän vuoden tavoite -- tulevaisuudessa mahdollisuuksia saattaa avautua muissakin sarjoissa.
Ihanteelinen pesti olisi varmasti se Toyota LMP1 rattiin pääseminen, jolla kierretään FIA WEC sarjaa.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Super GT on siis tämän vuoden tavoite -- tulevaisuudessa mahdollisuuksia saattaa avautua muissakin sarjoissa.

Tuon haastattelun mukaan Heikin tärkeimpänä tavoitteena on kehittää pidemmällä tähtäimellä suhteita Toyotan kanssa, ja juuri tämä tavoite motivoi ryhtymään SARD-tallin kuskiksi. Jos Super GT -osallistuminen tuottaa hyviä tuloksia, niin Kovalainen haluaa jatkaa kilpauraansa Toyotan suojissa.

uuuh.. miten kuulostaa ihan samalta kun surullisessa Lotu...eiku caterham diilissä. Kehitetään ja tullaan ja noustaan ja hyvät suhteet ja sellanen idyllinen perhemäinen feelis on nyt kyllä menossa. Hei hei Heikki, tervemenoa unholaan. Kaveri kyllä on niin Mika Salo II ettei mitään tolkkua. Kyllä ois arvostus vähän toista kun ois tehny ton aikuisuran edes takaperin : Koppiauto-> välivuosi-> Caterham testikuski-> Caterham kuski -> McLaren -> ja sit vikaksi vuodeksi Lotus/Renault yhdistelmälle jäähdyttelemään ja pois fykkösistä.

Huoh... meidän Hessu..
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
uuuh.. miten kuulostaa ihan samalta kun surullisessa Lotu...eiku caterham diilissä. Kehitetään ja tullaan ja noustaan ja hyvät suhteet ja sellanen idyllinen perhemäinen feelis on nyt kyllä menossa. Hei hei Heikki, tervemenoa unholaan. Kaveri kyllä on niin Mika Salo II ettei mitään tolkkua. Kyllä ois arvostus vähän toista kun ois tehny ton aikuisuran edes takaperin : Koppiauto-> välivuosi-> Caterham testikuski-> Caterham kuski -> McLaren -> ja sit vikaksi vuodeksi Lotus/Renault yhdistelmälle jäähdyttelemään ja pois fykkösistä.

Huoh... meidän Hessu..

Heikillä ei ole mitään hävettävää.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Heikillä ei ole mitään hävettävää.
Kaivanko googlen kautta ne kaikki kuuluisat sutkautukset ja ajatukset mitä tää kaveri on urallansa Fykkösissä laukonut? Tietty ei pidäkkään hävetä antamiaan lausuntoja jos on oikeasti itse niihin lapsenomaisesti uskonut..tai sitten onko vika vain kuulijan ymmärtämisessä ollut, tiedä häntä sitten..

Paalulta voittoon

JVR voi tarvittaessa listata ne myös tänne jos haluaa :)
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Kaivanko googlen kautta ne kaikki kuuluisat sutkautukset ja ajatukset mitä tää kaveri on urallansa Fykkösissä laukonut? Tietty ei pidäkkään hävetä antamiaan lausuntoja jos on oikeasti itse niihin lapsenomaisesti uskonut..tai sitten onko vika vain kuulijan ymmärtämisessä ollut, tiedä häntä sitten..

Paalulta voittoon

JVR voi tarvittaessa listata ne myös tänne jos haluaa :)
Jatkakaa itkua jos helpottaa.
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Joillakin tuntuu olevan ihmeellinen käsitys jossa mikä tahansa muu kuin dominointi ja maailmanmestaruus tarkoittaa pettymystä ja noloutta. Se vaatii helvetin paljon osaamista ja oikeita valintoja että on Heikin tavoin pystynyt raivaamaan tieltään lukuisia lahjakkaita kilpailijoita. Jos esim. ajattelee nykyistä F1- maailmaa jossa kaikki on tehty sellaiseksi että vain Mercedes- talli pystyy voittamaan kisoja, ja huomioi sen että asiat ei ole niin helppoja kuin miltä sivusta katseltuna näyttää, niin minä esim. väittäisin että on hieman todennäköisempää että Bottas ei voita ikinä urallaan yhtään kisaa kuin että voittaisi. Kuulostaa typerältä mutta sitenhän nämä Formulat toimii. Heikki on tehnyt hienon uran. Tämä Japanin liike ei todennäköisesti enää kiinnosta pätkääkään, mutta ei ole minulta pois, onnea siihen :alppu:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Andonilta hyvä kirjoitus. Itseäni kiinnostaa Heikin taival. Esim. DTM:ssä ex-F1-kuskit ovat olleet melkoisia pettymyksiä, saa nähdä mikä on Heikin vauhti Nipponissa. Veikkaan kovanlaista.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Se vaatii helvetin paljon osaamista ja oikeita valintoja että on Heikin tavoin pystynyt raivaamaan tieltään lukuisia lahjakkaita kilpailijoita.
Asia on juuri näin. Jos ajattelee millainen määrä F1-kandidaatteja joka vuosi tulee roopeankkamaiset rahasäkit kädessä etsimään tallipaikkaa ja joilla lisäksi on myös ainakin kohtuulliset ajotaidot, pitää jonkun suomussalmelaisen rallienglantia vääntävän tyhjätaskun osoittaa aika jäätävää taitotasoa ja henkistä kovuutta, että voi ikipäivänä saada tallipaikan ykkösistä. Ja sitten jos oikeasti miettii sitä, että Heikki on päässyt omilla avuillaan ei pelkästään Rellulle vaan myös ehkä kaikista kovimman kuskiseulan omaavaan talliin eli McLarenille, puhutaan jo ihan uskomattoman pienistä todennäköisyyksistä ja siten sellaisesta miehestä, jota jokaisen pitäisi osata arvostaa.

Olen itse kritisoinut Heikin uran loppupuolta tietynlaisesta määrätietoisuuden puutteesta, mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö edelleen seisoisi sen vanhemman lausuntoni takana, että Heikki on kova rattimies maailman mittakaavassa millä mittarilla tahansa. Ainoastaan siellä pienten marginaalien pienissä marginaaleissa voidaan sanoa, että jotain puuttui kuitenkin.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minä olen ennenkin sanonut että suomalaiset on saaneet niin paljon menestystä moottoriurheilussa että täällä on ihmisillä jotenkin ihan vinksahtanut suhtautuminen sellaisiin kuljettajiin joista ei koskaan tule mestareita. Täällä ei oikein tunnuta ymmärtävän miten helvetin vaikeaa on yleensäkään päästä näihin ylimmän tason luokkiin, ja erityisesti ykkösiin, ja kun sen tekee vieläpä ilman mitään "kummisetiä" tai isoja sponsoreita ihan omilla kyvyillään niin kyllä tällaisellekin kuljettajalle pitäisi osoittaa enemmän arvostusta vaikka ei ihan mestaruustasolle yltäisikään.

Kyllä, Kovalaisesta on tullut vähän sellainen kuva että on liian pehmeä ollakseen ihan huippukuljettaja ykkösissä, mutta ei paskat kuljettajat McLarenille pääse ja ei niitä GP-voittajiakaan ihan joka oksalla kasva. Paljon enemmän taitaa olla sellaisia F1-kilpailun ajaneita kuljettajia jotka eivät ole kilpailua voittaneet kuin niitä jotka ovat siinä onnistuneet. Ja vielä paljon enemmän on sellaisia kuljettajia jotka ovat määrätietoisesti pyrkineet F1:iin mutta eivät ole koskaan sinne päässeet vaikka rahaakin on ollut takana.

Kaikista ei voi tulla mestareita joten kokeilkaa nyt suomalaiset hitto soikoon arvostaa edes vähän myös näitä suomalaisia jotka eivät koskaan mestariksi yllä, mutta jotka silti onnistuvat rakentamaan itselleen hyvän uran moottoriurheilussa.
 

Kyde

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
117
Itse arvostan Heikkiä. Teki hyvän uran F1:ssä, vaikka valitettavan laskusuuntainen olikin lopulta. Silti minusta uraa voidaan pitää epäonnistuneena, koska sitä mestaruutta ei tullut. Voisi olettaa, että se kuitenkin Heikin tavoitteena oli vielä Rellu ja McLaren aikoina. Offtopic vielä sen verran, että minusta suomalaisessa urheilukulttuurissa on nimenomaan se vikana, että "ihan hyvää" pidetään liian monesti riittävänä. Kyllähän se kilpaurheilussa aina pitää tavoitteena olla voitto ja mestaruus (joko lyhyemmällä tai pidemmällä aikavälillä). Tästä vinksahtaneesta ajatusmaailmasta hyvänä esimerkkinä se, että vuoden urheilijaksi (2012) kruunataan oman lajinsa olympiakakkonen, eikä suinkaan henkilöä joka on omassa lajissaan maailman paras.

Sen verran vielä voi henkseleitä Heikkiin liittyen paukuttaa, että ompas tullut nähtyä kaikki (siis se yksi) Heikin F1-voitot paikanpäällä. :alppu:
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Onko Heikin paikka vielä F1-puolella kun ei varmaa enää ykkösiin palaa. Teki kunniakkaan uran vaikka ei se ihan omien puheitten mukaan sujunutkaan.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Haaveileekohan Heguli ralliurasta, kun jossakin haastiksessa mainitsi tämän diilin yhteydessä Toyotan ja paluun mm-ralleihin??
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Tuskin ainakaan tehdastiimin autolla rallia pääsee ajelemaan. Jyskälään varmaan irtoisi auto Toyotalta.
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Revoltin ja Dinon kanssa on pakko olla hyvin pitkälti samaa mieltä. Toivottavasti Heikki saa vielä jatkossa ajaa menestyksekkäästi ja haluamallaan tasolla. Kovia rattimiehiä on tosiaan muuallakin, kuin F1:ssä. Yleistäen suomalaisille tuntuu vain iskoistuneen uskomus, että F1:n alapuolella ajavat eivät ole juuri mitään.

e: Lisätään tähän loppuun jorinaa Richard Hammondin taannoisesta F1-kokeilusta. Voidaan olettaa, että mies osaa kääntää rattia jokseenkin kohtalaisesti. Edes pikkuformuloilla ajamisesta ei tahtonut tulla mitään, ykkösestä puhumattakaan. Täytyy toki pitää mielessä, että hän hyppäsi autojen rattiin suht kylmiltään ja että osa hehkutuksesta saattoi olla showta, mutta kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Olen itse kritisoinut Heikin uran loppupuolta tietynlaisesta määrätietoisuuden puutteesta, mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö edelleen seisoisi sen vanhemman lausuntoni takana, että Heikki on kova rattimies maailman mittakaavassa millä mittarilla tahansa. Ainoastaan siellä pienten marginaalien pienissä marginaaleissa voidaan sanoa, että jotain puuttui kuitenkin.
Tällä foorumilla on kaupattu tarmokkaasti sellaista näkökulmaa, että Heikin F1-ura McLarenin jälkeen koostuisi enimmäkseen epäjohdonmukaisista valinnoista ja määrätietoisuuden puutteesta. Vastakkainenkin näkökulma on kuitenkin perusteltavissa.

Kovalaisen alkutaivalhan sujui F1:ssä autonvalmistajien omistamissa talleissa, Renaultilla ja McLarenilla. Näiden jälkeen oli siis johdonmukaista etsiä ajopaikkaa jonkin autonvalmistajan tallissa sen sijaan, että olisi pyrkinyt johonkin pikkutalliin, jolla ei ole autonvalmistajan tukea takanaan. McLarenin jälkeen Heikki tiettävästi neuvotteli Toyotan ja Renaultin kanssa, mutta pian Toyota vetäytyi F1-kehistä ja samanlaisia huhuja alkoi liikkua myös Renaultin osalta.

Kovalaisen seuraava valinta F1-kuskina osui autonvalmistaja Lotuksen tukemaan Lotus Racingiin. Fernandes päätyi jo kauden 2010 kuluessa riitoihin Lotuksen kanssa, mutta kauden alussahan Lotus oli vielä näyttävästi mukana tallin tukijana, ja Clive Chapmankin näyttäytyi varikolla Fernandesin tallia mainostamassa.

Hankittuaan nyrkkipaja-autonvalmistaja Caterhamin omistukseensa Fernandes sanoi, että yhteistyö autonvalmistajan kanssa oli alusta alkaen keskeistä hänen F1-suunnitelmilleen: autonvalmistaja rahoittaa F1-tallia ja F1-talli mainostaa autonvalmistajaa. Tällaisilla puheilla voi olettaa Fernandesin aikoinaan houkutelleen Heikin ja Jarno Trullin F1-tallinsa kuskeiksi. Fernandesin tarkoitus oli ilmeisesti Lotus Racing -aikoina (ja ehkä vielä seuraavana vuonnakin, tallin nimen vaihduttua Team Lotukseksi) ostaa tappiota tekevä autonvalmistaja Lotus ja kääntää se voitolliseksi firmaksi. Myöhemmin Fernandesin tavoitteena oli Caterhamin kasvattaminen Lotuksen kaltaiseksi autonvalmistajaksi, mutta hanke osoittautui liian kalliiksi.

Kauden 2012 lopulla ja kauden 2013 mittaan Kovalaisen useimmin haastatteluissa toistama ajatus oli, että katsotaan tämä F1-kortti loppuun asti ennen kuin aletaan suunnitella mihinkään muuhun kilpa-autoilusarjaan osallistumista. Heikin hellittämättömästä määrätietoisuudesta todistaa se, että oli valmis jopa ryhtymään tilapäisesti testikuskiksi, kun Caterhamilta luvattiin alustavasti kisakuskin paikka sen jatkoksi. Testikuskin työhän ei sinänsä Heikkiä kiinnostanut, kuten jossain haastattelussakin taisi mainita. Rahapulassa kärvistelevä Caterham joutui sittemmin pettämään lupauksensa ja ottamaan Kovalaisen sijasta maksukuskin.

Kun F1-kortti on nyt siis katsottu loppuun asti, niin Heikki on suunnannut tavoitteensa muihin kilpa-autoilusarjoihin. Kun tarkastelee Kovalaisen uravalintojen johdonmukaisuutta ja määrätietoisuutta F1-uran osalta, niin ei oikeastaan ihmetytä lainkaan, että Heikin tavoitteena on taas aiempien valintojen kanssa yhdensuuntaisesti kehittää uraansa kilpa-autoilussa autonvalmistajan tukemassa tallissa. Toyotan talli näytti varmaankin Heikistä kiinnostavimmalta vaihtoehdolta heti McLarenilta lähdön jälkeen, ja nyt Kovalainen on siis suunnannut tavoitteensa uudemman kerran yhteistyöhön autonvalmistaja Toyotan kanssa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Fernandesilla ei koskaan ollut Lotus-autofirman tukea takanaan; hän ainoastaan liisasi Lotus-nimen Colin Chapmanin perikunnalta. Tämä aiheutti myöhemmin ongelmia Lotus-autoyhtiön omistajan eli Protonin kanssa, kun Proton lisensoi Lotus-brändin Genii Capitalin ostamalle ex-Renault'lle, joka nykyäänkin tunnetaan musta-kultaisesta värityksestään. Hetken aikaahan näytti siltä, että kaudella 2012 sarjassa ajaisi kaksi Lotus-tallia, mutta Fernandes siirsi onneksi tallinsa Caterhamin brändin alle.

Kovalainen teki Caterhamin kanssa aluksi kolmivuotisen sopparin eikä hänellä tainnut itselläänkään olla kiirettä tallista pois, vaikka tulokset olivat katastrofaalisia. Tai voi olla, että kulisseissa hän etsi uutta tallia, mutta juuri tuo pitkä sopimus ja kyseenalaiset aiemmat tulokset hankasivat vastaan. Sitten olikin jo myöhäistä, sillä sopimuksen ollessa katkolla Kovalainen myönsi useampaankin otteeseen, ettei muita talleja vain kiinnosta, koska muilla kavereilla on rahaa ja he ovat ajaneet pistesijoja ja häneltä ne puuttuvat. Sopparin päätyttyä ei kelvannut enää Caterhamillekaan, vaikka siinäkin taisi lopulta painaa paljon myös muut kuin radalla nähdyt asiat.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös