Olen itse kritisoinut Heikin uran loppupuolta tietynlaisesta määrätietoisuuden puutteesta, mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö edelleen seisoisi sen vanhemman lausuntoni takana, että Heikki on kova rattimies maailman mittakaavassa millä mittarilla tahansa. Ainoastaan siellä pienten marginaalien pienissä marginaaleissa voidaan sanoa, että jotain puuttui kuitenkin.
Tällä foorumilla on kaupattu tarmokkaasti sellaista näkökulmaa, että Heikin F1-ura McLarenin jälkeen koostuisi enimmäkseen epäjohdonmukaisista valinnoista ja määrätietoisuuden puutteesta. Vastakkainenkin näkökulma on kuitenkin perusteltavissa.
Kovalaisen alkutaivalhan sujui F1:ssä autonvalmistajien omistamissa talleissa, Renaultilla ja McLarenilla. Näiden jälkeen oli siis johdonmukaista etsiä ajopaikkaa jonkin autonvalmistajan tallissa sen sijaan, että olisi pyrkinyt johonkin pikkutalliin, jolla ei ole autonvalmistajan tukea takanaan. McLarenin jälkeen Heikki tiettävästi neuvotteli Toyotan ja Renaultin kanssa, mutta pian Toyota vetäytyi F1-kehistä ja samanlaisia huhuja alkoi liikkua myös Renaultin osalta.
Kovalaisen seuraava valinta F1-kuskina osui autonvalmistaja Lotuksen tukemaan Lotus Racingiin. Fernandes päätyi jo kauden 2010 kuluessa riitoihin Lotuksen kanssa, mutta kauden alussahan Lotus oli vielä näyttävästi mukana tallin tukijana, ja Clive Chapmankin näyttäytyi varikolla Fernandesin tallia mainostamassa.
Hankittuaan nyrkkipaja-autonvalmistaja Caterhamin omistukseensa Fernandes sanoi, että yhteistyö autonvalmistajan kanssa oli alusta alkaen keskeistä hänen F1-suunnitelmilleen: autonvalmistaja rahoittaa F1-tallia ja F1-talli mainostaa autonvalmistajaa. Tällaisilla puheilla voi olettaa Fernandesin aikoinaan houkutelleen Heikin ja Jarno Trullin F1-tallinsa kuskeiksi. Fernandesin tarkoitus oli ilmeisesti Lotus Racing -aikoina (ja ehkä vielä seuraavana vuonnakin, tallin nimen vaihduttua Team Lotukseksi) ostaa tappiota tekevä autonvalmistaja Lotus ja kääntää se voitolliseksi firmaksi. Myöhemmin Fernandesin tavoitteena oli Caterhamin kasvattaminen Lotuksen kaltaiseksi autonvalmistajaksi, mutta hanke osoittautui liian kalliiksi.
Kauden 2012 lopulla ja kauden 2013 mittaan Kovalaisen useimmin haastatteluissa toistama ajatus oli, että katsotaan tämä F1-kortti loppuun asti ennen kuin aletaan suunnitella mihinkään muuhun kilpa-autoilusarjaan osallistumista. Heikin hellittämättömästä määrätietoisuudesta todistaa se, että oli valmis jopa ryhtymään tilapäisesti testikuskiksi, kun Caterhamilta luvattiin alustavasti kisakuskin paikka sen jatkoksi. Testikuskin työhän ei sinänsä Heikkiä kiinnostanut, kuten jossain haastattelussakin taisi mainita. Rahapulassa kärvistelevä Caterham joutui sittemmin pettämään lupauksensa ja ottamaan Kovalaisen sijasta maksukuskin.
Kun F1-kortti on nyt siis katsottu loppuun asti, niin Heikki on suunnannut tavoitteensa muihin kilpa-autoilusarjoihin. Kun tarkastelee Kovalaisen uravalintojen johdonmukaisuutta ja määrätietoisuutta F1-uran osalta, niin ei oikeastaan ihmetytä lainkaan, että Heikin tavoitteena on taas aiempien valintojen kanssa yhdensuuntaisesti kehittää uraansa kilpa-autoilussa autonvalmistajan tukemassa tallissa. Toyotan talli näytti varmaankin Heikistä kiinnostavimmalta vaihtoehdolta heti McLarenilta lähdön jälkeen, ja nyt Kovalainen on siis suunnannut tavoitteensa uudemman kerran yhteistyöhön autonvalmistaja Toyotan kanssa.