F1-Uutisia 2014

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Viime vuosina on muutenkin uhkailtu F1-sarjasta lähtemisellä vaikka kenen toimesta, joten ehkä olisi kerrankin aika nähdä puheiden konkretisoituvan.
Jotenkin tuntuu että yksi iso syy siihen miksi F1:ssä on tehty hölmöjä päätöksiä on se että näiden isojen autonvalmistajien ja tallien oikkuja ja uhkauksia on kuunneltu liikaa. Jokainen yrittää kuitenkin aina vetää kotiinpäin ja käyttävät sitten vuoron perään tätä vetäytymiskorttia, niin sillä tavalla saadaan ajettua läpi päätöksiä mitkä eivät välttämättä palvele koko lajin/sarjan etua ja ovat lajin kannalta hyvin lyhytnäköisiä. Ehkä FIA:n pitäisi vaan ihan tylysti alkaa toteamaan näille vetäytymisellä uhkaaville että "no vetäytykää sitten jos siltä tuntuu, kyllä sieltä aina joku uusi yrittäjä löytyy tilalle" ja tehdä päätöksiä jotka olisivat lajin kannalta parhaita ja veisivät sitä eteenpäin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kehityksen hinta, laskeneet katsojämäärät jne...
F1:llä on vuosittain noin puoli miljardia tv-katsojaa. "Satojen miljoonien katsojien" menetys tarkoittaisi siis vähintään katsojalukujen puoliintumista. Niin ei sentään ole käynyt. 2010 jälkeen katsojamäärät ovat pudonneet n. 65 miljoonaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5726
FIA:n ongelmana vaan on se, että se on itse luovuttanut päätäntävallan F1-talleille eikä oikein voi enää vain ottaa valtaa takaisin itselleen saamatta näpeilleen. Sen täytyy odottaa nykyisen concorde-sopimuksen raukeamista (tai missä sopimuksessa asioista onkaan sovittu). Näinhän se Ecclestonekin itki, että hän teki heikkona hetkenään typeriä sopimuksia tallien kanssa ja nyt ei voi kuin maksaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FIA:n ongelmana vaan on se, että se on itse luovuttanut päätäntävallan F1-talleille eikä oikein voi enää vain ottaa valtaa takaisin itselleen saamatta näpeilleen. Sen täytyy odottaa nykyisen concorde-sopimuksen raukeamista (tai missä sopimuksessa asioista onkaan sovittu). Näinhän se Ecclestonekin itki, että hän teki heikkona hetkenään typeriä sopimuksia tallien kanssa ja nyt ei voi kuin maksaa.
Valitettavasti vain valtit ovat tallien kourassa, jos muutama talli vielä pakkaa laukkunsa ja poistuu. Mitä pienempi tallimäärä, sitä suurempi valta yksittäisellä tallilla on. FIA ei voi pelata kovaa, koska tallien (ja moottoritoimittajien) mukanaolo on koko lajin olemassaolon kannalta välttämätöntä.

Toki, jos kustannusrakenne muutetaan sellaiseksi, että uusi tulokkaita on paljon tarjolla, niin sarja voi taas paremmin. Mutta nykyisen näköinen F1 se ei kyllä olisi. Ei talleiltaan kuin säännöiltäänkään.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Valitettavasti vain valtit ovat tallien kourassa, jos muutama talli vielä pakkaa laukkunsa ja poistuu. Mitä pienempi tallimäärä, sitä suurempi valta yksittäisellä tallilla on. FIA ei voi pelata kovaa, koska tallien (ja moottoritoimittajien) mukanaolo on koko lajin olemassaolon kannalta välttämätöntä.

Toki, jos kustannusrakenne muutetaan sellaiseksi, että uusi tulokkaita on paljon tarjolla, niin sarja voi taas paremmin. Mutta nykyisen näköinen F1 se ei kyllä olisi. Ei talleiltaan kuin säännöiltäänkään.
Parempi ois ku jäis vaan yks talli jäljelle. Sitten Ferrarillakin vois taas voittaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13804
Totta kai Horner haluaa palata V8-koneisiin, koska ne tekivät väitetysti Red Bullista ylivoimaisen. Nykyiset moottorit taas ovat Red Bullin heikkous ja tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että ne ovat sitä myös vielä ensi kaudellakin. Horner puhuu nyt ihan samanlaista paskaa kuin Mersu-pomojen sanotaan puhuvan moottorien jäädytystä puolustellessaan.

En voi kuin ihmetellä F1-päättäjien lyhytnäköisyyttä. Eikö muka ollut selvää, että jos jokin valmistaja saa selvän etulyöntiaseman moottorillaan tällä kaudella, niin laaditut säännöt tekevät eron kiinni kuromisesta hyvin vaikeaa? Vai tuleeko nyt yllätyksenä se, etteivät valmistajat olekaan kerenneet kuroa eroa kiinni yhden kauden aikana ja se on se suurin ongelmakohta? Vai onko tämä nyt vain huonojen häviäjien itkemistä, kun turpaan tulee ja Mersun periaatteessa oikeutettua etulyöntiasemaa halutaan purkaa "etuajassa"?
Itse(kin) ainakin näkisin mieluiten, että sovituilla pelisäännöillä mennään, eikä kinuta Mersulta nyt sittenkin enemmän mahkuja kehittyä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5726
Mä nyt tietysti F1-fanina haluaisin nähdä laadukkaan sarjan, jossa ajetaan kilpaa tosissaan myös voitoista eikä vain irtopisteistä ja kolmannesta sijasta. Ihan samahan se noin muuten on, muutetaanko sääntöjä yksimielisellä päätöksellä vai pidetäänkö kiinni aiemmasta yksimielisestä päätöksestä ja jatketaan jäädytystä. Ihmettelin vain jo ennen kauden alkua erittäin tiukkoja sääntöjä ensimmäistä kautta ajatellen ja nyt se kauhukuva, mikä näillä säännöillä maalattiin, on hyvin pitkälti toteutumassa. Ilmeisesti idiootit eivät vain uskoneet, että se voisi olla mahdollista. Toisaalta eihän kukaan osannut odottaa sitäkään, että nämä V6-moottoritkin olisivat erittäin hiljaisia, mikä oli myös virhearvio.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Ei ainakaan mua haittais jos palattais v8 koneisiin. Itse asiassa voisi vaikka olla niin että tallit saisivat valita käyttävätkö v6-turboa, v8 tai v10vaparia. Viherpiiperöt voi jo nyt seurata vaikka e-formuloita jos siltä tuntuu...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Se on kyllä ollut ikävää tämä hiljaisuus noista moottoreista, mutta onhan niihin jo hieman tottunut ja viime aikoina ainakin ne ovat kuullostaneet jonkin verran kovemmilta. Tosin selostajien on kyllä melkein edelleen oltava kokonaan vaiti tai vain vähäpuheisia jotta kaikki äänitaajuudet voisi kuulla. Tosin yhdellä välin tässä viime kisassa ja kuluneessa kisassa meni vähäksi aikaa joko selostamosta tai muuten vain lähetyksestä selostajien äänet pois, mutta ei moottoriäänet ja ainakin Toro Rosson koneessa ääntä riitti. Toki parempaankin on vielä matkaa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Kyllä mää uskon, että mersujen ylivoima tulee ihan jostain muusta kuin moottorista pelkästään. Siis näin jäätävä ylivoima. Miksei sitten esim Williams aja samoja aikoja? Näkeehän sen silmälläki, kuinka tasasesti se auto kulkee, kuinka hyvin se lähtee mutkista ja pysähtyy. Se menee ko kiskoilla verrattuna kaikkiin muihin. Esim Rosbergin USA:n paalukierros oli kylllä hurja näyte mihin se auto pystyy. Se muistutti jopa etäisesti 2007 ja 2008 autojen menoa.

Useiden tekijöiden summiahan nuo autot on. Moottorilla on osansa, mutta ihan ylihehkutettua.

Itse uskon, että tuo Mersujen ylivoima perustuu toimivaan voimansiirtoon. Tuskin Red Bullit mitenkään huonompia on aerodynaamisesti. Jotain ne on keksinyt, miten tää uus konsepti saadaan puremaan rataan paremmin ko muilla. Kiihdytykset, jarrutukset, energian keruu jne.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Hondan F1-moottori on siinä määrin valmis että McLarenin Twitter-viestin mukaan ajavat pikkutestit Silverstonessa huomenna 14.11.2014.
Ajokkina tämän vuotinen McLaren. Kyseessä ns. kuvauspäivä, eli saavat ajaa enintään 100km kuluvan kauden autolla.
Lisäksi tilaisuudessa nähdään pari McLaren-Hondaa ysäriltä jolloin Honda siis edellisen kerran oli Mäkkärin moottoritoimittajana.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8280
Bernie Ecclestone will drop controversial double points in Formula One next season (The Independent)

Bernie Ecclestone, the Formula One chief executive, has revealed that he is no longer pushing for a repeat of his controversial scheme to award double points at the last race of the season.
..
Ecclestone created the plan but had actually pushed for the last three races to be worth double, which would have put less emphasis on the season-ender. “One race is stupid but imagine if it was the last three races,” he told The Independent. “It means that somebody would have to have a 150-point advantage minimum to be sure they will win. The teams have not accepted it because they are bloody idiots. They are all mechanics. They think of their team in the short term.

Repeating the scheme requires consent from all of the teams and Ecclestone added: “I’m not going to propose the three races again. I’m going to let them get on with it. I don’t know what we’re going to do next year.”
..
Onneksi Bööni ajattelee kaikkien kukkaroidensa etua aina pitkällä tähtäimellä.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Onneksi Bööni ajattelee kaikkien kukkaroidensa etua aina pitkällä tähtäimellä.
Niin. En edelleenkään tajua mikä paniikki Berniellä on näitä pisteitä rukata sillä silmällä, että "jännitys" säilyisi viimeiseen kisaan asti. Aika hyvällä prosentilla mestaruudet ovat entisillä pisteilläkin ratkenneet viimeisessä tai toiseksi viimeisessä kisassa. Toki Vettelin/Red Bullin ylivoima latisti viime vuosina välillä tunnelmaa, ja nyt Mersun, mutta ei ne tuplapisteet saa niitä muita tiimejä yhtään nopeammaksi, häviävät vaan isommalla potilla. Jos Bernie haluaa tasaisemman sarjan että mahdollisimman moni kuski/tiimi on mestaruustaistelussa mukana loppuun asti, luulisi kiinnostavan hoitaa hommat niin että rahapuoli on Formuloissa tasapuolisempi, jotta isot tiimit ei jyrää jättibudjeteilla ja haali kaikkia parhaimpia suunnittelijoita/insinöörejä.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Hei, sovitaanko, että jatkamme Vettel Räikkönen Ferrari sopimusuutista Tallipaikat 2015 topicissa? Saisimme tämän aiheen yhteen topiciin. Kiitän ja kumarran.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös