Kauden 2014 autot

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
941
:D:D:D

Nyt tuli yks kaikkien aikojen rumimmista formuloista! Toivotaan että on nopea, mutta jumalattoman ruma toi on.:p

Karmee nokka ja vielä porraskeula. Ei hyvä luoja sentään. Jos ei Kimi ajais tuolla, niin kaikkihan tuon haukkuis. Nyt vaan ei porukka kehtaa.:eek:

Toi on formuloiden Multipla!
Helvetisti hienompi tuo on kuin esim Lotuksen keula, joka on aivan hirveä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Hieman vaikuttaa, ettei Ferrari halunnut muuttaa eturipustustaan paljoakaan. Samaten näyttää, että tuo keula estää nähdyistä eniten keulan alle muodostetun d.forcen. Toivottavasti maallikon vääriä johtopäätöksiä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Fefen porraskeulan syy on heidän käyttämässää jousitusratkaisussa jonka johdosta eivät voi aloittaa keulan laskua loivasti cockpitin kohdalta. Ihmettelen tätä koska tämän ratkaisun perusteena oli jousituksen komponenttien alhainen painopiste korkeassa keulassa. No nyt autossa ei ole korkeata keulaa joten komponentit voisivat olla sijoitettuna ylemmäksi. Uskon että ko. jousitusratkaisulla saavutettu absoluuttinen hyöty kierrosajoissa on paljon paljon pienempi kuin mitä keularatkaisu tuo häviöitä downforcessa Mclareniin verrattuna.

Korkeaa keulaahan käytettiin sen takia että sen avulla takadiffuusorille saatiin helpommin suuri nopeuksinen ilmavirtaus blow-diffua ruokkimaan.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Helvetisti hienompi tuo on kuin esim Lotuksen keula, joka on aivan hirveä.
Lotuksen keulaa emme vielä ole nähneet edestä. Mielenkiinnolla ensiviikon lottoriviä odottellessa. Mitähän Newey on keksinyt?!? :eek:
 

kamikaze

Vanhempi jarrumies
Liittynyt
26.5.2013
Viestit
444
Sijainti
Absurdistan
Vähän vaatii aikaa, että näihin uusiin linjoihin tottuu. Ainoa todella ruma viritelmä on Lotuksen haarukkanokka. Paremman näköisiä nämä ovat kuin ne leuka auki kulkeneet viime kauden kiesit.

 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Fefen porraskeulan syy on heidän käyttämässää jousitusratkaisussa jonka johdosta eivät voi aloittaa keulan laskua loivasti cockpitin kohdalta. Ihmettelen tätä koska tämän ratkaisun perusteena oli jousituksen komponenttien alhainen painopiste korkeassa keulassa. No nyt autossa ei ole korkeata keulaa joten komponentit voisivat olla sijoitettuna ylemmäksi. Uskon että ko. jousitusratkaisulla saavutettu absoluuttinen hyöty kierrosajoissa on paljon paljon pienempi kuin mitä keularatkaisu tuo häviöitä downforcessa Mclareniin verrattuna.

Korkeaa keulaahan käytettiin sen takia että sen avulla takadiffuusorille saatiin helpommin suuri nopeuksinen ilmavirtaus blow-diffua ruokkimaan.
Ferrarissa etutukivarret näyttäisi olevan vielä jyrkemäsä kulmassa kuin viime vuonna. Haetaankohan tuolla korkealla keulalla ja tukivarsien sijoittamisella levempää raideväliä mutkissa ja taas tarvittaisiin alempaa tukipistettä viime vuoden tapaan vetotankojousituksella. Miinuspuolena on tietenkin eturenkaiden suurempi kulutus.

Edit: Siis Ferrarissahan nimenomaan on korkea keula, mutta matala nokka. Siksi se laskee niin jyrkästi, koska ovat halunneet säilyttää korkean keulan mahdollisimman pitkälle. Keulan alle tarvitaan edelleen paljon ilmaa perää varten.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tolle itkemiselle korkeentaa jaksaa jengi nauraa enää. Sama kitinä AINA. Lopettakaa ny helvattu
Keulat on rumia, siivet liian leveitä, moottorit kuulostaa typerältä ja on liian pieniä, uusi numerosysteemi on typerä, kuljettajat valitsivat pelkästään mielikuvituksettomia ja tylsiä numeroita eikä esim. numeroa 69, numerot on maalattu typerällä tavalla ihan joka ikiseen kypärään, osa jopa julkeaa käyttää roomalaisia numeroita... Unohdinko vielä jotain? Onko ensi vuoden F1-sarjassa yhtään positiivista asiaa?
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Keulat on rumia, siivet liian leveitä, moottorit kuulostaa typerältä ja on liian pieniä, uusi numerosysteemi on typerä, kuljettajat valitsivat pelkästään mielikuvituksettomia ja tylsiä numeroita eikä esim. numeroa 69, numerot on maalattu typerällä tavalla ihan joka ikiseen kypärään, osa jopa julkeaa käyttää roomalaisia numeroita... Unohdinko vielä jotain? Onko ensi vuoden F1-sarjassa yhtään positiivista asiaa?
On montakin mutta nuo kolme ekaa mainitsemaasi asiaa on kyllä melkosia faktoja. Kamalia kaikki.
 

MORO551

Rekisteröity käyttäjä
Liittynyt
2.7.2012
Viestit
77
En ymmärrä miksi kaikki pitävät Lotusta rumana. Hienompihan se on ku tän kauden Ferrari
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6152
En ymmärrä miksi kaikki pitävät Lotusta rumana. Hienompihan se on ku tän kauden Ferrari
Itelle ainaki symmetrisyys on kaikki kaikessa, varsinkin jos puhutaan formuloista tai yleensäkin autoista. Ja muutenkin tuo haarukka näyttää joltain elokuvien aseelta.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Ferrari on ehdottomasti hienompi kuin viimevuotinen. Sulavasti matalalle kaartuva nokka vastaan korkea levy.
Tuntuu, että porukka ei osaa käsitellä muutosta tai sitten asenne on jo valmiina mielessä ja se sitten toitotetaan maailmalle ilman tarkempaa katsantaa. Jos haluaa katsella tylsiä tavalllisia nokkia, GP2. Jos haluaa subjektiivista kauneutta, missikisat. Kierrosaika on mielipiteistä vapaa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Olisihan se tietenkin hienompi, jos keula menisi yksinkertaisesti tuota valkoista viivaa myöten. Mutta en valita ihan hieno tuo on ja en minä aerodynamiikan päälle mitään tajua.
Ei olisi enään sääntöjen mukainen, koska etuakselin kohdalla (nokan liitos) on juuri se piste mistä kohtaa keulaa madallettiin säännöissä.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Lotus on ollut Kimin aikana joka kerta kehityksen kärkiporukassa. Vastoinkäymisiä on olleet muun muassa jousituksen yhtäkkinen kieltäminen aiemman hyväksymisen jälkeen ja renkaiden muuttaminen kesken kauden. Veikkaan, että Lotus on jälleen oikealla raiteella, mut nähtäväksi jää, että taasko heitä sorsitaan. En aliarviois heitä.

Mut Kimin onneksi eräs tärkeä henkilö on nyt ollut ferrarilla. Veikkaan Ferrarin olevan tän vuoden the talli (lue: tallimestari). Siellä on nyt sen verta satsattu. Lotukseltakin ainaki kaksi merkittävintä jätkää kaapattu. Kuskeista en tiedä, jännäksi menee kumpi voittaa. Se tosin voi selvitä jo ensimmäisten 2-5 kisan jälkeen.

Mut tosiaan, Lotus varmasti jälleen onnistuu. Onhan sitä autoa varmasti kehitetty jo ennenku porukkaa on lähteny pois. Ferrarista taas näkee, että siellä todella todella todella halutaan mestaruus, hintalapulla ei väliä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Hieman vaikuttaa, ettei Ferrari halunnut muuttaa eturipustustaan paljoakaan. Samaten näyttää, että tuo keula estää nähdyistä eniten keulan alle muodostetun d.forcen. Toivottavasti maallikon vääriä johtopäätöksiä.
Meikäläinenki maallikko, mut eikös tuo reikä keulassa luo suurempaa virtausta diffuusorille? Eli takapään pidosta kyse. Ehkä Ferrari on nyt keskittynyt johonkin muuhun. Maallikkona jatkan ja ilman tuulitunnelin datoja.. voisko tuossa olla kyse, että osa diffuusorille menevästä ilmasta napataatnki etupään downforceksi? Ku tuo keula tolleen kaartuu ylöspäin luoden alipainetta keulan alle, mut samalla vie ilmaa takapäällekki? :D Totta tuossa joku juttu on, ku nuo pippelit oli todennäköisin skenaario entiseen tietoon perustuen (pl. Lotus, joka löysi porsaanreijän).

edit: sori multipostauksesta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Meikäläinenki maallikko, mut eikös tuo reikä keulassa luo suurempaa virtausta diffuusorille? Eli takapään pidosta kyse. Ehkä Ferrari on nyt keskittynyt johonkin muuhun. Maallikkona jatkan ja ilman tuulitunnelin datoja.. voisko tuossa olla kyse, että osa diffuusorille menevästä ilmasta napataatnki etupään downforceksi? Ku tuo keula tolleen kaartuu ylöspäin luoden alipainetta keulan alle, mut samalla vie ilmaa takapäällekki? :D Totta tuossa joku juttu on, ku nuo pippelit oli oletettava tulos säännöistä, jotta voitais jatkaa entisellä linjalla.

edit: sori multipostauksesta.
Vielä kun tuossa julkistetussa autossa on aika yksinkertainen etusiipi. Australiassa se ollee täysin erinlainen jolla saadaan korjattua matalan nokan johdosta menetettyä ilmaa auton perään, jos ei tuokin jo sitä tee.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Onhan tuollainen "hienoa kun on eri näköisiä autoja" kivan neutraalisti ilmaistu, että "hiton oudon näköisiä keuloja :yuck:".
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Keulat on rumia, siivet liian leveitä, moottorit kuulostaa typerältä ja on liian pieniä, uusi numerosysteemi on typerä, kuljettajat valitsivat pelkästään mielikuvituksettomia ja tylsiä numeroita eikä esim. numeroa 69, numerot on maalattu typerällä tavalla ihan joka ikiseen kypärään, osa jopa julkeaa käyttää roomalaisia numeroita... Unohdinko vielä jotain? Onko ensi vuoden F1-sarjassa yhtään positiivista asiaa?
Kyll sielt varmaan jotain unohtui listasta :D Tärkein oli toi 69 mitä pikkupojat kaipasi et olisi voinut kikattaa sille kisan aikana ja isi olisi kysellyt et mikä se poikaa nyt vaivaa ? Turhaa kitinää. Itseäni ei häiritse noi keulat sit yhtään. Mukava kun kaikki ei ole samasta muotista.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Taidan kasata jokaisesta autosta nopeata mallit ja laittaa tuulitunnelin autotallissa pyörimään. Heitän tuloksia kunhan valmistuuvat.
 
Ylös