Ainakin meidän F1 hullujen pitäs mielestäni iloita näistä eroista. Olis kiva jos autot erottaa muustakin, kuin väreistä ja sponsoreista... :thumbup:Nyt kun keuloista ja niiden vaikutuksista pölistään, niin heitetään ilmaan vielä yksi vähän erilainen kommentti. Mitäpä jos nämä erinäköiset keulat onkin parasta mitä sarjalle on tapahtunut aikoihin? Jospa massoja ei kiinnostakkaan samanlaiset autot? Vaan erilaiset? Mitä jos formuloiden suosio nouseekin näiden outojen keulojen takia? Ruvetaanko joskus kaiholla muistelemaan kuinka erilaisia ja hienoja ratkasuita nämäkin autot olivat?
Tallit muuten ehdottivat viime kaudella muutosta nokkasääntöihin, koska tiesivät ratkaisujen näyttävän tältä, mutta FIA sanoi ei.Noista urpoista keuloista päästäis eroon sillä että Fia tekis keula pala esimerkin, josta määrättäisiin jokasen tallin keulapalan täyttävän jotkut muodolliset normit. määrättäsiin toleranssit ja pykälät niin että jokaisella tallilla on hiemna liikkumavaraa sen suhteen kuinka nokan muotoilee. tarkoituksena tehdä semmoinen aukoton sääntö millä kyrvät, hamsterit ja ankat jäis pois. ilmeisesti se on FIAlla ollut nytkin tarkoituksena mutta metsään meni.
Eiköhän tiimit saa muokata autoa niin paljon kuin haluavat kesken kauden, kunhan se vaan on sääntöjen mukainen.Saako keularatkaisua muuttaa kauden aikana? Toki törmäystestit yms. pitää läpäistä, mutta mahdollistavatko säännöt edes nokan radikaalia muuttamista?
No siksipä sanoin, että se on vaikeeta, koska pitää läpäistä testit ja ottaa huomioon aerot. Tuo siis pätee myös nokkapalaan. Mutta sen takana olevaa aluetta on vielä vaikeampi ruveta muuttamaan, kun niitä runkoja ei edes montaa vuodessa rakenneta ja sen muokkaaminen on hidasta ja vaivalloista.Eiköhän tiimit saa muokata autoa niin paljon kuin haluavat kesken kauden, kunhan se vaan on sääntöjen mukainen.
Ongelma vaan on se että esim. etusiiven tai nokan muuttaminen vaikuttaa kaikkeen muuhunkin. Tällöin voisi äkkiä käydä niin että joutuu koko auton suunnittelemaan aerodynamiikaltaan uusiksi ja sellainen vie niin paljon aikaa ja rahaa että se on vaikea kesken kauden tehdä.
Tää peli on jo hävitty, kun tiedetään että prosentit aerodynaamiikassa merkitsevät nykypäivänä niin paljon.Ferrari:
Itse en aerodynamiikasta juuri mitään ymmärä, mutta ei Ferrari kuitenkaan niin unessa ole etteikö tekisi tarkoituksella tuollaista noin suljettua ratkaisua. Olisikohan kyse ilmavirtojen tarkemmasta ohjauksesta keulan alle? Ja sitä kautta paremman downforcen saamista verrattuna avoimiin keuloihin.Tää peli on jo hävitty, kun tiedetään että prosentit aerodynaamiikassa merkitsevät nykypäivänä niin paljon.
Eikö yleensä matalakeulaiset autot ole yliohjaavia verrattuna korkeakeulaisiin, jotka nostavat keulaa ylös mutta parantavat peräpitoa? Hyvä Kimin kannalta :ahem:Tää peli on jo hävitty, kun tiedetään että prosentit aerodynaamiikassa merkitsevät nykypäivänä niin paljon.
Porraskeula uggly like hell! Multipla vertaus toimii erinomaisesti!
Ihan samat mietteet, niillä on pakostakin käynyt mielessä tehdä tuollainen kapea keaula, sitten kun kattoo McLarenia, niin on vaikea kuitenkaan ymmärtää, miten tuo Ferrarin nokka voisi olla yhtä tehokas, mutta tiedä nyt sittenItse en aerodynamiikasta juuri mitään ymmärä, mutta ei Ferrari kuitenkaan niin unessa ole etteikö tekisi tarkoituksella tuollaista noin suljettua ratkaisua. Olisikohan kyse ilmavirtojen tarkemmasta ohjauksesta keulan alle? Ja sitä kautta paremman downforcen saamista verrattuna avoimiin keuloihin.
Jotain rajoituksia tulee siinä kohtaa, kun aletaan muokkaamaan törmäysrakenteita. Mun käsittääkseni nuo rungot homologoidaan (tai jotain), eikä niitä ihan tuosta vain saa muuttaa, ainakaan ilman uusia törmäystestejä.Eiköhän tiimit saa muokata autoa niin paljon kuin haluavat kesken kauden, kunhan se vaan on sääntöjen mukainen.
Ongelma vaan on se että esim. etusiiven tai nokan muuttaminen vaikuttaa kaikkeen muuhunkin. Tällöin voisi äkkiä käydä niin että joutuu koko auton suunnittelemaan aerodynamiikaltaan uusiksi ja sellainen vie niin paljon aikaa ja rahaa että se on vaikea kesken kauden tehdä.
Niiden rahoilla koko sirkus lähestulkoon pyörii joten onhan sillä väliäNiin? Ne ei ole tosifaneja, joten heidän sanomisilla ei ole merkitystä.
Minun estetiikan tajussa on nyt varmasti jotain mätää kun tuo porraskeula ei hetkauta yhtään. Se on siloiteltukin sopivasti ettei sitä voi portaaksi edes kutsua. Enemmän häiritsee toi leveä nokka joka näyttää joltain ylimääräiseltä ilmanottoaukolta.Tää peli on jo hävitty, kun tiedetään että prosentit aerodynaamiikassa merkitsevät nykypäivänä niin paljon.
Porraskeula uggly like hell! Multipla vertaus toimii erinomaisesti!
Karsee