Kauden 2014 autot

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tarkemmin tarkasteltuna myös yläkuvassa näkyy kuinka punaisella alueella on aukot mottorikopan alle. Jotain DRD virityksiä?

 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Nyt kun keuloista ja niiden vaikutuksista pölistään, niin heitetään ilmaan vielä yksi vähän erilainen kommentti. Mitäpä jos nämä erinäköiset keulat onkin parasta mitä sarjalle on tapahtunut aikoihin? Jospa massoja ei kiinnostakkaan samanlaiset autot? Vaan erilaiset? Mitä jos formuloiden suosio nouseekin näiden outojen keulojen takia? Ruvetaanko joskus kaiholla muistelemaan kuinka erilaisia ja hienoja ratkasuita nämäkin autot olivat?
 

BayerKraft

Active member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
26
Ferrarin etusiiven uloin kohta on edempänä kuin "nokka". Mclarenilla taas nokka, aka lerssi, on ulompana kuin siiven mikään kohta. Uskoisin että tällä on jotain positiivista vaikutusta Ferrarin aeroon ja erityisesti siihen, kuinka paljon auton alle saadaan ilmaa. Tästähän joku laittoi kommenttia, että Ferrari kärsisi designillaan auton alle saatavasta ilmamäärästä.

Olisiko tähän jotain kommentoitavaa?
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Nyt kun keuloista ja niiden vaikutuksista pölistään, niin heitetään ilmaan vielä yksi vähän erilainen kommentti. Mitäpä jos nämä erinäköiset keulat onkin parasta mitä sarjalle on tapahtunut aikoihin? Jospa massoja ei kiinnostakkaan samanlaiset autot? Vaan erilaiset? Mitä jos formuloiden suosio nouseekin näiden outojen keulojen takia? Ruvetaanko joskus kaiholla muistelemaan kuinka erilaisia ja hienoja ratkasuita nämäkin autot olivat?
Ainakin meidän F1 hullujen pitäs mielestäni iloita näistä eroista. Olis kiva jos autot erottaa muustakin, kuin väreistä ja sponsoreista... :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Noista urpoista keuloista päästäis eroon sillä että Fia tekis keula pala esimerkin, josta määrättäisiin jokasen tallin keulapalan täyttävän jotkut muodolliset normit. määrättäsiin toleranssit ja pykälät niin että jokaisella tallilla on hiemna liikkumavaraa sen suhteen kuinka nokan muotoilee. tarkoituksena tehdä semmoinen aukoton sääntö millä kyrvät, hamsterit ja ankat jäis pois. ilmeisesti se on FIAlla ollut nytkin tarkoituksena mutta metsään meni.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6152
Mitä jotkut valittaa, että joka vuosi sama itku autoista? Minun mielestä tänä vuonna on "itketty" aika helvetin paljon enemmän kuin yleensä. Ja eikö olisi aihetta? Eihän noita autoja edes Kimi ajaisi, jos näkisi sen nokan ajaessa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Noista urpoista keuloista päästäis eroon sillä että Fia tekis keula pala esimerkin, josta määrättäisiin jokasen tallin keulapalan täyttävän jotkut muodolliset normit. määrättäsiin toleranssit ja pykälät niin että jokaisella tallilla on hiemna liikkumavaraa sen suhteen kuinka nokan muotoilee. tarkoituksena tehdä semmoinen aukoton sääntö millä kyrvät, hamsterit ja ankat jäis pois. ilmeisesti se on FIAlla ollut nytkin tarkoituksena mutta metsään meni.
Tallit muuten ehdottivat viime kaudella muutosta nokkasääntöihin, koska tiesivät ratkaisujen näyttävän tältä, mutta FIA sanoi ei.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Senverran muuten huomauttua näistä uusista autoista, että taas Ferrari näyttää vähiten innovatiiviseltä, aiva niinkuin olisi menty yli siitä mistä aita on matalin.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Toivottavasti Lotuksen ratkaisu ei toimi. Muuten kaikki siirtyy tohon koska ilmavirta teoriassa parempi :wall:
 

JamboJamster

Active member
Liittynyt
16.6.2012
Viestit
29
Saako keularatkaisua muuttaa kauden aikana? Toki törmäystestit yms. pitää läpäistä, mutta mahdollistavatko säännöt edes nokan radikaalia muuttamista?
Eiköhän tiimit saa muokata autoa niin paljon kuin haluavat kesken kauden, kunhan se vaan on sääntöjen mukainen.
Ongelma vaan on se että esim. etusiiven tai nokan muuttaminen vaikuttaa kaikkeen muuhunkin. Tällöin voisi äkkiä käydä niin että joutuu koko auton suunnittelemaan aerodynamiikaltaan uusiksi ja sellainen vie niin paljon aikaa ja rahaa että se on vaikea kesken kauden tehdä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ugliest Ferrari ever? :yuck:

Mites muuten oliko säännöisä jotain mainittu siitä että keulan kärjen pitäisi ylettyä etusiiven yli aika pitkälle, kuten muillakin tähän asti on ollut?
Ferkun nokkahan jää reilusti alle etusiiven päätyosan kuitenkin....
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Eiköhän tiimit saa muokata autoa niin paljon kuin haluavat kesken kauden, kunhan se vaan on sääntöjen mukainen.
Ongelma vaan on se että esim. etusiiven tai nokan muuttaminen vaikuttaa kaikkeen muuhunkin. Tällöin voisi äkkiä käydä niin että joutuu koko auton suunnittelemaan aerodynamiikaltaan uusiksi ja sellainen vie niin paljon aikaa ja rahaa että se on vaikea kesken kauden tehdä.
No siksipä sanoin, että se on vaikeeta, koska pitää läpäistä testit ja ottaa huomioon aerot. Tuo siis pätee myös nokkapalaan. Mutta sen takana olevaa aluetta on vielä vaikeampi ruveta muuttamaan, kun niitä runkoja ei edes montaa vuodessa rakenneta ja sen muokkaaminen on hidasta ja vaivalloista.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Tää peli on jo hävitty, kun tiedetään että prosentit aerodynaamiikassa merkitsevät nykypäivänä niin paljon.

Porraskeula uggly like hell! Multipla vertaus toimii erinomaisesti!

Karsee
 
Viimeksi muokattu:

formulaunas

Active member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
31
Tää peli on jo hävitty, kun tiedetään että prosentit aerodynaamiikassa merkitsevät nykypäivänä niin paljon.
Itse en aerodynamiikasta juuri mitään ymmärä, mutta ei Ferrari kuitenkaan niin unessa ole etteikö tekisi tarkoituksella tuollaista noin suljettua ratkaisua. Olisikohan kyse ilmavirtojen tarkemmasta ohjauksesta keulan alle? Ja sitä kautta paremman downforcen saamista verrattuna avoimiin keuloihin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tää peli on jo hävitty, kun tiedetään että prosentit aerodynaamiikassa merkitsevät nykypäivänä niin paljon.

Porraskeula uggly like hell! Multipla vertaus toimii erinomaisesti!
Eikö yleensä matalakeulaiset autot ole yliohjaavia verrattuna korkeakeulaisiin, jotka nostavat keulaa ylös mutta parantavat peräpitoa? Hyvä Kimin kannalta :ahem:

*toiveajattelee*
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Itse en aerodynamiikasta juuri mitään ymmärä, mutta ei Ferrari kuitenkaan niin unessa ole etteikö tekisi tarkoituksella tuollaista noin suljettua ratkaisua. Olisikohan kyse ilmavirtojen tarkemmasta ohjauksesta keulan alle? Ja sitä kautta paremman downforcen saamista verrattuna avoimiin keuloihin.
Ihan samat mietteet, niillä on pakostakin käynyt mielessä tehdä tuollainen kapea keaula, sitten kun kattoo McLarenia, niin on vaikea kuitenkaan ymmärtää, miten tuo Ferrarin nokka voisi olla yhtä tehokas, mutta tiedä nyt sitten :p
 

molotow

Albiino Hottentotti
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
74
Sijainti
(00=[][]=00)
Ferkun keulasta tulee mieleen sujuvalinjainen delfiini, tulee olemaan dominoiva Kimin käsissä, musta peräosa on jotain peittelyä, tulee muuttumaan kun kausi alkaa. Forza Ferrari, Forza Kimi :thumbup:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Eiköhän tiimit saa muokata autoa niin paljon kuin haluavat kesken kauden, kunhan se vaan on sääntöjen mukainen.
Ongelma vaan on se että esim. etusiiven tai nokan muuttaminen vaikuttaa kaikkeen muuhunkin. Tällöin voisi äkkiä käydä niin että joutuu koko auton suunnittelemaan aerodynamiikaltaan uusiksi ja sellainen vie niin paljon aikaa ja rahaa että se on vaikea kesken kauden tehdä.
Jotain rajoituksia tulee siinä kohtaa, kun aletaan muokkaamaan törmäysrakenteita. Mun käsittääkseni nuo rungot homologoidaan (tai jotain), eikä niitä ihan tuosta vain saa muuttaa, ainakaan ilman uusia törmäystestejä.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Tää peli on jo hävitty, kun tiedetään että prosentit aerodynaamiikassa merkitsevät nykypäivänä niin paljon.

Porraskeula uggly like hell! Multipla vertaus toimii erinomaisesti!

Karsee
Minun estetiikan tajussa on nyt varmasti jotain mätää kun tuo porraskeula ei hetkauta yhtään. Se on siloiteltukin sopivasti ettei sitä voi portaaksi edes kutsua. Enemmän häiritsee toi leveä nokka joka näyttää joltain ylimääräiseltä ilmanottoaukolta.

Jotenkin vaan tätä Ferraria katsellessa tuntuu, että taas ovat menneet töhöilemään sen tuulitunnelin kanssa.
 
Ylös