Kauden 2014 autot

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Williamssilla ja RB on hyvin samantapaiset keulat, Wiljamssilla vain jonkinverran avarampi kuin RB, tiedä sitten onko parempi vai huonompi.
 

Conrod

Member
Liittynyt
30.12.2013
Viestit
10
Enempää tietämättä olis kuvitellut että Airbusin tuella olis Catiin löytyny vähemmän ristiriitaiset muodot, kai tuo tunnelissa on kuiten toiminut ..
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ferrarin nokka toimii juuri kuin on ajateltu. Pyöreä nokka ja kamerat ohjaa ilmavirtoja sivuille, sieltä keulan alle ja ponttooneja kohti.
 
Viimeksi muokattu:

JamboJamster

Active member
Liittynyt
16.6.2012
Viestit
29
Caterhamin keula on kyllä hirvitys. Viime vuosien ruma porraskeula ja uusi kärsä yhdistettynä. Mutta hyvä juttu on se että nähdään pitkästä aikaa selkeästi toisistaan erottuvia autoja.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6154
En jaksanut edellisiä sivuja lukea, enkä tiedä onko tästä puhuttu, mutta mahtaako tuo Caterhamin etusiipi kestää mitään?
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Force India ja Caterham on nämä formuloiden tuksut... :D Ei juma noita keulia oikeesti.. Mut Mersu ja Red Bull jopa miellyttää silmää. :thumbup:
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Näyttää niinku olis halkeama tua siivessä.
Kätevän näkönen tapa tutkia ilmavirtoja, näyttää tuo italian lippu aiheuttavan aikamoisen virtauksen tarran kulmissa :D
Jep, asettaisin tuon Shellin logon ihan kärkeen niin se ohjaisi ilmat vielä nopeammin keulan alle :tongue:
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
On kyllä aikamoisia virityksiä osalla talleista.. Huokuu sitä ettei pikkutalleilla ole resursseja kehittää auton aerodynamiikkaa täysin uusiksi ja siksi on turvauduttu tuommoiseen ...säilytetään vanha, edes jotenkin ymmärretty filosofia ja täytetään sääntöpykälä mahdollisimman vähän virtauksiin vaikuttavalla 'tikulla'. On helppo ennustaa että esim Caterham on entistäkin kauempana kärjestä tänä vuonna...
Ferrari on alkanut näyttää jo ihan siedettävältä.. vielä jos on nopea niin siitä tulee kaunis...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Paitsi ettei ole. Ellei sitten ole taas toleranssit kyseessä.

Jos nokan kärjen pitää olla tietyllä korkeudella, niin Mersussahan tuo nokan kärki on sitten kahdella puolella keskilinjaa, ja keskilinjalla itsellään vielä uloke, joka ei ole itse riittävän matalalla.
Haa! Se nokka ei olekaan yhtenäinen, kuten tästä kuvasta näkyy. MUTTA yhtenäinen poikkileukkaus katsotaan 50 mm nokan etummaisesta kohdasta. Lainaus säännöistä.
It must have a single external cross section, in horizontal projection, of more than 9000mm² at a point 50mm behind its forward-most point.
Lotuksen toisen kärjen pitää siis mun käsityksen mukaan olla vähintään tuon 50 mm toista pidempi.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Tuo Cateri näyttää tuossa kuvassa vähän joltain GP2 tai 3:selta.

Onhan tuo aika hirvitys.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Haa! Se nokka ei olekaan yhtenäinen, kuten tästä kuvasta näkyy. MUTTA yhtenäinen poikkileukkaus katsotaan 50 mm nokan etummaisesta kohdasta. Lainaus säännöistä.


Lotuksen toisen kärjen pitää siis mun käsityksen mukaan olla vähintään tuon 50 mm toista pidempi.
Tämä oli justiin se mitä hain, eli siinä on 50 mm varaa pelata ja kikkailla. Eipä ole tullut sääntökirjaa luettua, jäänyt vaan mieleen että yksi kärki olla pitää. Aika nokkelaa siis Mersulta, mutta varmaan melko helppo kopioida jos joku tuossa hyötyä omaan kokonaisuuteensa näkee.

Olisi kiva nähdä kuva Mersusta suoraan edestäpäin, jotta näkisi minkämoinen onkalo siinä loppupeleissä on, vai kaareutuuko runko ulospäin jo hieman taaempana.

Eipä siellä kyllä mitään suurta pullistumaa olla edes voi, kun katsoi linjaa ennen viiksiä ja viiksien jälkeen...
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Force India ja Caterham on nämä formuloiden tuksut... :D Ei juma noita keulia oikeesti.. Mut Mersu ja Red Bull jopa miellyttää silmää. :thumbup:
Vahva komppaus tälle. Näinköhän Kovalainen on huokaissut helpotuksesta kun välttyi tuolla Caterhamilla ajamiselta?
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Kai sitä silmä on vähän tottunut kun Williamsinkaan nokka ei ole enää niin paha miltä niissä ekoissa kuvissa näytti:thumbup:

Jännät nuo peilien kannattimet.



 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Jos on keulat erikoisia, niin sitä on myös perät.

Caterhamin räpellys :yuck:


Force Indian tupla "monkey seat" + keskikannattimet. :D


Williamsin ei mitään. :confused:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
On kyllä Gaterhamilla melkoinen keula !!! Tuolla keulalla luulisi saavan ainakii ilmaa sinne alle ? jos sinne sitä kaivataan. Huh. Toi on TODELLA erilainen jo ku muilla. Toivon ihan että olisi TODELLA toimiva ratkaisu ja talli nousisi keskikastin kanssa taistelemaan. Olisihan se mukava kun ei olisi kahta heittopussia sarjassa vaan olisi näin että: Kärki, ja sit tasaista muilla takana. Pisteet tosta omaperäisyydestä mut kauneuspojoi en taida jakaa nyt =))
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
On vissiin Caterhamin keulan muotin ööh... muotti (siis se mallikappale, jonka päälle leivotaan muotti, jolla sitten tehdään varsinaiset auton osat) tehty ihan vanerista ruuvaamalla ja kärkiosa sorvaamalla puusta ja sitä sitten sahailtu ja lisätty materiaalia taaemmas. Ja lopuksi kitillä sisäpyöristykset ja lopuksi hiottu pinta sileeksi ja ulkokulmat pyöristetty.

Päinvastoin kuin mitä joskus joltain kanavalta näin "supertehtaat" tms. -ohjelmassa kun Williamsin F1-auton kehittelyä näyttivät. Tekivät mallit riittävän moniakselisella cnc-jyrsimellä ja niistä sitten varsinaiset muotit. Tuntuisi ainakin hiton typerältä suunnitella tommonen laatikko+pyöryläpötkö -hirvitys ja sitten sellaista työstää moniakselisella cnc-jyrsimellä. Mutta mistäpä noista tietää.
 
Ylös