Kauden 2014 autot

Kulkki

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
245
Ehkä samat ongelmat Lotuksella on seuraavissa testeissä, mitä muilla Relluilla on tällä viikolla..

Lähetetty minun GT-P5100 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Lisää kuvia McLarenin taka tukivarsista, jos löytyy toi on liian pieni mikä tossa yllä oli. Takaa näyttävät siltä, että eivät voi tehdä muuta ku haittaa, mutta kai kiissä täytyy joku järki olla. Luin kyllä, että tarkotus luoda takapuolelle alipaine ja tehostaa diffua, mutta eikö noista tule älytön ilmanvastus, vaikka liikkuvatkin nopeaden mukaan jousituksen liikkuessa d-forcen seurauksena jne jne.... eli lisää kuvia!!!
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Nyt oli viiltävä syväanalyysi! Millä niitä mahdollisia ongelmia pystytään ratkaisemaan jos ei osallistuta testeihin?
Alien eel lienee tarkoittanut että suhteessa ei menetä niin paljon koska muutkaan renault - tallit eivät juuri pääse ajamaan.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei tainnut Lotus menettää paljon mitään kun ei testeihin osallistunut...
Pistämätöntä logiikkaa. Noita samoja ongelmia on sitten Lotuksen kiva ratkoa Bahrainissa kun muut keskittyvät jo varsinaisiin säätöihin ja pystyvät ajamaan kovaa.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Alien eel lienee tarkoittanut että suhteessa ei menetä niin paljon koska muutkaan renault - tallit eivät juuri pääse ajamaan.
No vähän tämän kaltasta hain, mutta ilmeisesti ei käynyt ihan hirveän selväksi tuosta viestistä...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Pistämätöntä logiikkaa. Noita samoja ongelmia on sitten Lotuksen kiva ratkoa Bahrainissa kun muut keskittyvät jo varsinaisiin säätöihin ja pystyvät ajamaan kovaa.
Pötyä, jos ongelmat olivat Renaultin puolella niin he ratkovat ongelmia. Joten Lotus "säästi" pari testipäivää!
Jos ongelmat ovat niin tiivisti yhteydessä autoon, että vain omat testit auttavat, niin ei siltikään Lotus mitään menettänyt.

PS: Tämä teksti sillä varauksella, että testien väliin jättäminen ei syö testipäiviä. Mutta jos syö, niin sitten menettivät hieman..
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Linkkiä tuohon Rellun ERS ongelmaan? Melko käsittämätöntä että moottoria ajettu penkissa ties miten kauan ja testeissä kaikki kärsii samasta valuviasta...
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Lisää kuvia McLarenin taka tukivarsista, jos löytyy toi on liian pieni mikä tossa yllä oli. Takaa näyttävät siltä, että eivät voi tehdä muuta ku haittaa, mutta kai kiissä täytyy joku järki olla. Luin kyllä, että tarkotus luoda takapuolelle alipaine ja tehostaa diffua, mutta eikö noista tule älytön ilmanvastus, vaikka liikkuvatkin nopeaden mukaan jousituksen liikkuessa d-forcen seurauksena jne jne.... eli lisää kuvia!!!
Mielenkiintoista... enää pitäisi tietää mistä tuossa on kyse...
http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dpl1429ja038.jpg

Mäkissä on myös muutaman vuoden takaa tutut 'savupiiput' ?
http://en.espnf1.com/PICTURES/CMS/22600/22663.jpg

Force India on ihan kuin siipeensä saanut tuon uuden nokkansa kanssa.. :/
http://en.espnf1.com/PICTURES/CMS/22600/22695.jpg
 
Viimeksi muokattu:

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Olisko mahdollista, että saatais tän topicin ekalle sivulle kuvat kaikista tän kauden autoista? Esim. joku kuva mistä näkyy koko auto.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Gary Anderson selittää mäkin innovaatiota

http://www.autosport.com/news/report.php/id/112341

Tiivistettynä, lisää downforcea hitaissa mutkissa ja vähemmän ilmanvastusta kovissa nopeuksissa.
Tämä osio vielä menee järkeen "It creates an area of low pressure behind these blockers and this then increases the velocity of the airflow travelling underneath the car, generating more downforce from the underfloor."
mutta että vähentäisi vastusta kovissa nopeuksissa _verrattuna perinteiseen_ tukivarsiratkaisuun...
noh, virtaukset ja vastukset on monimutkaisempia kiemuroita kuin mihin meidän ajattelukyky riittää joten uskotaan Garya kunnes parempi analyysi tuosta löytyy...
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ei kyllä voi olla molempia, tarkottaakohan, että ilmanvastus vähenee sitten vauhdin kasvaessa verrattuna hitaan vauhdin asentoon, mutta tuskin sentään voi olla pienempi kuin tavallisilla tukivarsilla.

Hitaan vauhdin d-force edun voi vielä uskoa, mutta en mitenkään keksi miten voisi olla pienempi ilmanvastus kovassa vauhdissa, luulen, että ei tosiaan tarkoita verrattuna muihin, vaan verratuna siihen hitaaseen vauhtiin. Eli siis vastus vähenee, verrattuna siihen asentoon, mikä on hitaissa vauhdeissa.

Tosta muodosta olis kiva saada vielä parempi käsitys kyllä....
 
Viimeksi muokattu:

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Ei kyllä voi olla molempia, tarkottaakohan, että ilmanvastus vähenee sitten vauhdin kasvaessa verrattuna hitaan vauhdin asentoon, mutta tuskin sentään voi olla pienempi kuin tavallisilla tukivarsilla.

Hitaan vauhdin d-force edun voi vielä uskoa, mutta en mitenkään keksi miten voisi olla pienempi ilmanvastus kovassa vauhdissa, luulen, että ei tosiaan tarkoita verrattuna muihin, vaan verratuna siihen hitaaseen vauhtiin. Eli siis vastus vähenee, verrattuna siihen asentoon, mikä on hitaissa vauhdeissa.

Tosta muodosta olis kiva saada vielä parempi käsitys kyllä....
Jep, näin mäkin tuon haluan tulkita... eli kovassa vauhdissa asema muuttuu ('raot aukeavat') jolloin tuosta ei ole niin paljon haittaa kuin 'hitaan mutkan asennossa' olisi...
Jos Andersson nyt yleensäkään on oikeilla jäljillä tuossa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Pakko myöntää että tämä McLaren näyttää kyllä hienolta :)


Ei läheskään niin paha kuin promokuvissa :ahem:
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
En lukenut ylläolevaa artikkelia, mut itseä kiinnostais eniten, että miten se olisi laillinen systeemi (Tuo mäkin perä)? Ku selostusten perusteella rikkoo kahta sääntöä ainaki:
1) nuo ripustimet tulisi olla aerodynaamisesti neutraalit?
2) liikkuvat aerodynaamiset osat on kiellettyjä?

edit: ah:
These blockers must be part of the suspension itself, but there is a very fine line between an independent shroud, which would be illegal, and something that is all one part and I'm sure that McLaren has ensured it complies with the rules.

This appears to meet all requirements of the regulations in terms of location and structure.
Nähtäväksi jää..
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei kyllä voi olla molempia, tarkottaakohan, että ilmanvastus vähenee sitten vauhdin kasvaessa verrattuna hitaan vauhdin asentoon, mutta tuskin sentään voi olla pienempi kuin tavallisilla tukivarsilla.

Hitaan vauhdin d-force edun voi vielä uskoa, mutta en mitenkään keksi miten voisi olla pienempi ilmanvastus kovassa vauhdissa, luulen, että ei tosiaan tarkoita verrattuna muihin, vaan verratuna siihen hitaaseen vauhtiin. Eli siis vastus vähenee, verrattuna siihen asentoon, mikä on hitaissa vauhdeissa.

Tosta muodosta olis kiva saada vielä parempi käsitys kyllä....
Voikohan asia olla toisella tasolla. Eli että nuo ripustuksessa tuollaisenaan ja yksistään aiheuttavat enemmän ilmanvastusta kuin vaakatasossa olevat, mutta nuo pystymallit saavat sellaiset ilmavirtaukset esim takasiiven suuntaan, että takasiipi ei enää aiheutakkaan niin paljoa ilmanvastusta ja näin ollen kokonaisuutena on saavutettavissa etua?


En tiedä muuta kuin, että me keskusteluissa pysytään ensimmäisellä tasolla vaikka asiat varmaan ratkotaan kolmannella tasolla josta me ei ymmärretä tuon taivaallista.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tämä osio vielä menee järkeen "It creates an area of low pressure behind these blockers and this then increases the velocity of the airflow travelling underneath the car, generating more downforce from the underfloor."
mutta että vähentäisi vastusta kovissa nopeuksissa _verrattuna perinteiseen_ tukivarsiratkaisuun...
noh, virtaukset ja vastukset on monimutkaisempia kiemuroita kuin mihin meidän ajattelukyky riittää joten uskotaan Garya kunnes parempi analyysi tuosta löytyy...
Kai se voi vähentää vastusta perinteiseen, mikäli pienellä ilman ohjaamisella vähennetään pyörteitä perässä?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Kai se voi vähentää vastusta perinteiseen, mikäli pienellä ilman ohjaamisella vähennetään pyörteitä perässä?
Mun mielestä kyseessä on diffun päällä olevasta ilmapatsaasta, mitä pienempi tämä on sitä vähemmän ilmanvastusta.
 
Ylös