ARCA / NASCAR 2014

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kansas tarjosi eksotiikkaa koko rahalla lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, ja ensimmäistä kertaa iltakisana ajettu Kansas oli odotetun hyvä kilpailu.

Kevin Harvick oli loistava koko viikonlopun; ensiksi paalulle perjantaina rataennätyksellä ja kisassa täyttä dominointia ennen kuin tuo keltainen kesken varikkosyklin pisti valitettavasti keskikastiin, jossa likaisen ilman keskellä tekee niin puskevan auton että ohittaminen käy vaikeaksi helposti, vaikka puhtaassa ilmassa auto on kisan eliittiä (KH johti eniten kierroksia kisassa, 119 kiekkaa). Samassa tilanteessa taakse joutui myös Jeff Gordon, jolla oli loistava auto myös sekä lyhyemmillä ja pitemmillä stinteillä erityisesti. Loppupuolella kisaa kummatkin pitkän työteon ja uurastuksen jälkeen nousivat takaisin kärkisijoille. Muutama kuljettaja oli erilaisella stragedialla liikkeellä, joka oli juuri tehty kisan alkupuoliskolla keltaisten alla (mm Brad Keselowski ja Jimmie Johnson) ja he olivat luottaneet paljolti siihen, että kisan loppupuoliskolla keltaiset heilahtavat yhtä useasti kun muuten 400 mailisen aikana.

Näin ei vähän yllättäen käynyt, vaan kisan loppuosa oli yllättävän puhdas nähden siihen, että rytinää ja pyörähdyksiä oli ollut todella paljon kisassa. Näin ollen BK ja JJ joutuivat viimeisillä kierroksilla vielä pysähtymään, kun keltaisia ja sen aikana tapahtuvaa bensan säästöä ei päässyt tekemään - ikävä paikka, kun maaliin enää noin kymmenen kierrosta ja pitää tulla varikolle pysähdykselle, eli uhkapeli ei kannattanut. Jimmie Johnson oli kuitenkin 9:s (katkaisi parin huonon kisan putken) ja Brad Keselowski 13:sta.

Voittotaistelu siirtyi näin takaisin normaaleilla taktiikoille liikkeellä olleille, joten takaisin valtikka siirtyi suoraan siihen kummalla on parempi auto voittaa, Kevin Harvick vai Jeff Gordon. Gordon oli viimeisen stopin jälkeen sen verran edellä, kun Harvickilla meni pysähdys hyvin, mutta varikolle tultaessa autosta oli bensiini lopuillaan joka teki syöttöongelmia koneelle ja hidasti näin ollen kokonaisaikaa varikkosuoralla. Harvick pääsi lähelle neljännen mutkan ulostulossa ja haki ohituspaikkaa vielä pääsuoran levikkeeltä, mutta Gordon nappasi voiton niukalla erolla harmittavasti ennen KH:ta. Jos kierroksia olisi ollut yksi enemmän, niin Kevin Harvick olisi päässyt ensimmäisessä kurvissa jo rinnalle, mutta ei mitään voi, hyvä kisa kuitenkin ja auto oli todella loistava! JG:lle kauden ensimmäinen voitto, kuitenkin aika ansaitusti varmisti nyt jahtipaikan kun pistejohdossa Gordon on miltei suuremman osan kaudesta ollut.

Danica Patrick ajoi loistavan kisan ja oli 7:s - hänen parhain suorituksensa NASCARissa tähän mennessä ja sai ansaitusti paljon ylistyksiä kisan jälkeen. Kasey Kahne oli kolmas ja nappasi vasta ensimmäisensä top-5:n tällä kaudella, mutta kärkikaksikkoon matkaa oli peräti kymmenen sekuntia ja kertoi kuinka omassa sarjassa Harvick ja Gordon kilpailussa olivat.

Kisassa oli kaksi multikolaria sekä joukko pyörähdyksiä, joista kaksi meni Kurt Buschille. Myös Jamie McMurrayn kisa päättyi seinään ja auto kärähti hieman samassa tilanteessa.

Itse kausi jatkuu pistekisojen osalta vuoden suurimmalla moottoriurheiluviikonloppuna kahden viikon kuluttua Charlotesta, eli Coca-Cola 600:lla sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Sitä ennen kuitenkin on miljoonan dollarin tavoittelua All-Star kisan (johon tosiaan kuuluu karsintakisa ennen tähdistökisaa) merkeissä ensi lauantain ja sunnuntain välisenä yönä klo 3:30. Kevin Harvick lähtee Charlotteen All-Stariin ja 600:een hienoisena ennakkosuosikkina, kun 1.5 mailin ohjelma on ollut erittäin hyvä tällä kaudella ja etenkin Charloten testeissä ennen kauden alkua KH piti hirmuvauhtia. Kevin Harvickillla on kaksi voittoa 600:sta ja puolustaa viime vuotista voittoaan (sekä myös aikaisemmin on voittanut All-Star kisan). Jimmie Johnson puolustaa sekä viime- että edelliskautistaan voittoaan All-Starissa, mutta #48 tiimi ei ole aivan sillä tasolla, että he lähtisivät tällä hetkellä suosikkeina oikein mihinkään kisaan kuin Doveriin, jota he tarvitsevat juuri nyt.

Charlotte on äksöniä toisen perään, että on ihan yksi vaativimpia 1.5 mailin ovaaleja. Autoissa on paljon downforcea Charlotessa ja kun autot liimaantuvat radan pintaan kovilla nopeuksilla, niin pienestä virheestä voi tulla todella suuri. Kun tapahtuu pienikin heitähdys, niin auto lähtee todella nopeasti pyörähtämään tai jos ulkopuolella on toinen niin imuvoimasta autot osuvat helposti yhteen ja tulee suurempaa tuhoa. Myös nelosmutkan ulostulo jättää vuodesta toiseen maalipintaan naarmuja tai kosmeettisia vahinkoja.

Hienot viikonloput tulossa ja jännitettävää riittää! :)
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Voi olla että kamera valehtelee mutta näyttää kuin ajaisivat aika hämärässä parissa kohtaa rataa. Vähän eroa "overkill" F1-valaistukseen...
Tuossa kisan aikana itse myös katselin sitä ja etenkin takasuora oli todella hämärä. Ottivat kuitenkin selostamosta myös kantaa siihen ja siellä oli tosiaan ongelmia valaistuksen suhteen muutamassa kohtaa rataa, mutta ne saatiin korjatuksi aika nopeasti.

F1:ssä sehän näyttää esimerkiksi Abu Dhabissa siltä, että valaistuksen kanssa joka autolla olisi lisänä vielä oma spottivalo :)
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Joku fani äänestys oli myös ollut siitä kuka pääsee ja joku sälli äänesti netissä Doge-Wiseä 84 000 kertaa muutaman 24h:n aikana*.
Ei siitä nyt väki mitenkään raivoissaan ole, useimpien mielestä kai vaan hauska sattuma.

*netistä: "-How the hell did he fill out the captcha 84000 times in a 24hr period? There's 86400 seconds in 24 hours.."
"-Looked it up. He did multiple 24 hour voting marathons. He was like a machine doing it though, I watched him for 30 minutes or so. A vote every 5 seconds or so."

Kaveri siis oli myös kuvannut tuon nettikameraan ja jengi pystyi seuraamaan kun kaveri näpytti menemään(laittoi myös captchat joka kerta!).
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Jaa se äänestys meni noin, no kansa facebookissa on ainakin varsin tyytyväistä kun Danicaa ei kisassa nähdä. :D
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
All-Star kisa tuli ja meni lauantain ja sunnuntain välisenä yönä; ja pakko sanoa, että oli draamatäyteisin tähdistökisa aikaan, kun nyt tosiaan vaakakupissa painoi sen verran paljon tuo keskiarvosijoitus 20 kiekan osuuksilta ennen 10 kierroksen puristusta. Tuo lähtöjärjestys keskiarvojen perusteella laitetaan käytäntöön ennen viimeistä varikkopysähdystä, joten se ei määrittele järjestystä kun vihreälle lipulle tullaan viimeisen osion alkaessa vaan välissä oleva varikkokäynti määrittelee sen, että missä järjestyksessä sieltä tullaan (kuten normaalistikkin). Eli on aina etu kyllä tulla ensimmäisten joukossa sinne, mutta puhutaan kymmenyksistä ja virhe taas on suurempi juttu se, kuten aina keltaisten alla.

Se valitettava pieni kymmenysten virhe tapahtui Kevin Harvickin tiimille varikkokäynnin aikana, joka juututti sitten uusintastartissa pikkaisen ja Jamie McMurray vähän yllättäen karkasi All-Star voittoon ja miljoonan dollarin palkintoon (vaikkakin, että jos Jamie Mac voittaa niin se tapahtuu suurimmalla todennäköisyydellä juuri hänen parhaimallaan radalla, Charlotessa). KH tuli varikolle ykkösenä ennen viimeistä pysähdystä - KH:lla oli paras keskiarvo kaikista neljästä osiosta, mutta pieni virhe varikkotiimiltä siellä kuitenkin maksoi eturivin lähtöpaikan ja homman klaaramisen hallintaan selvällä johdolla startista. Mutta hyvä päivä ja ehdottomasti eliittiä koko kisan aikana, ja sponsorina oli Hunt Brothers Pizza joka on Kevin Harvickin sponsorina toiminut usein alasarjan, Nationwiden kisoissa, missä Harvick on käynyt aina vuosittain muutamia kisoja ajamassa - eli spesiaalikisaan kokeilemaan pääsi kuninkuusluokkaan Cupiin päävärejä tuomaan myös alasarjoissa vaikuttanut sponsori, joka varmasti jatkossa haluaa päästä muutaman kisan vuodessa sponssamaan #4 autoa, jos vain pystyvät (ja olisi hieno juttu). Isoon show'ssa NASCARissa sponssina oleminen on isolle firmalle aina yksi suurimpia asioita median osalta, eli jos finansiaalinen tilanne on hyvä niin näkyvyys on todella laajaa siitä eteenpäin.

JM:n voiton takaa löytyi hänen tälle vuodella tullut uusi tallipomo, eli Keith Rodden, joka oli viime vuodet näitä Hendrick Motorsportin tarkoin varjeltuja salaisuuksia ennen siirtoa Chip Ganassille ja #1 tiimiin täksi kaudeksi. Voi olla, että tästä voi tulla erittäin hyvä kombo ja jos auto pysyy JM:lle hyvänä tällä kaudella, niin kaveri kyllä pystyy ajamaan voitoista kuten on monesti urallaan näyttänyt - ja erityisesti silloin, kun sitä vähiten ylipäätään odottaa.

Kisassa nähtiin useita kolareita, johon myös Jeff Gordonin kisa päättyi teknisen murheen aiheuttamana (alla oli yksi vahvimmista autoista). Auto sinkoutui keskellä kaaretta ylös kallistusta ilman minkäänlaista ajovirhettä ja vei seinään myös Martin Truex Jr:n ja Greg Bifflen; kaikkien kisa päättyi tuohon. Myös Kyle Buschin kisa päättyi Joey Loganon kanssa törmäykseen, mutta tätä ennen takasuoralla KyBu ja Clint Bowyer matsasivat jonka seurauksena KyBun auto oli poikittain kolmoskaarteeseen kaarrettaessa jolloin JL ajautui häntä päin. A.J. Allmendingerin kisa päättyi kakkoskurvin ulostulossa liusussa sisäseinään auton lähdettyä poikittain kolme vierekkäin -ulostulon jälkeen. Toiseksi viimeisellä osiolla Ryan Newman ja Kasey Kahne (jolla oli myös vahva auto) osuivat peräjälkeen neloskurvin ulostulossa ulkoseinään ja heidän kisansa meni pieleen (RN keskeytti, KK pääsi jatkamaan, mutta auto vahingoittui aika pahasti).

Ne jolla ei ollut tähdistökisaan vieviä titteleitä tältä erää taistelivat tähdistökisapaikasta perjantaina. Itse kisaan pääsi perjantain Showdown-kisasta ensimmäinen ja toinen, eli Clint Bowyer ja A.J. Allmendinger sekä yleisöäänestyksen yllättäen voittanut Josh Wise, joka jo täälläkin puheeksi tuli, niin yhden fanin toimesta miltei taattiin tuohon kisaan meneväksi :)

Viikon päästä, sunnuntain ja maanantain välisenä yönä, tulee herkkua sitten 600 mailin verran moottoriurheilun superviikonloppuna - Coca-Cola 600 klo 00:30 alkaen! Kevin Harvick lähtee puolustamaan viime vuoden voittoaan ja toivottavasti tosiaan se uusiutuu :)
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Viikon päästä, sunnuntain ja maanantain välisenä yönä, tulee herkkua sitten 600 mailin verran moottoriurheilun superviikonloppuna - Coca-Cola 600 klo 00:30 alkaen! Kevin Harvick lähtee puolustamaan viime vuoden voittoaan ja toivottavasti tosiaan se uusiutuu :)
Eilen oli radalla toimintaa superviikonlopun alkamisen kunniaksi ja aika-ajot myös ajettiin 600:sta varten: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/coca-cola-600.raceResults.qualifying.html

Jimmie Johnson hieman yllättäen ajoi paalulle ottaen huomioon All-Star kisassa vaivannut pieni vaisuus, mutta toista viikonloppua samalla rata-alueella, niin juuri JJ on yksi kaveri joka pystyy nimenomaisesti kaivamaan sitä lisävauhtia seuraavaan kisaan samaisella radalla ja kun se on jo viikon päästä edellisestä, niin Chad Knausin muistiinpanot ovat ahkerassa käytössä ensimmäisissä harjoituksissa ja auto säädetään sopivaksi juuri downforcellisesti. Aika-ajot eivät kuitenkaan vielä tuo kun eturivin paikan lähtöön ja hyvän varikkopaikan (mutta radan paras paikka aina aloittaa kisa), joten kisasäätöihin perehtyminen vuorostaan on vuorossa lauantain harjoituksissa, ja etenkin kisassa odotettava potentiaalinen vauhti on tärkeää kun kolmannet ja viimeiset harjoitukset, eli iloinen tunti, lauantaina käynnistyy.

Ja kun All-Stars kisa aloittaa tunnelman lämmittelyn Charlotessa vuoden pisimpään kisaan, eli Coca-Cola 600:een niin vuoden lopulla Bank of America 500:ssa jahdissa JJ:n todellinen vauhti mitataan, jos hän Chasessa on; ja kyllä 6-kertaisen mestarin siellä pitää olla. Charlotessa on perinteisesti ajettu monet vuodet eniten kisoja kalenterissa Daytonan kanssa kun millään muulla venuella, eli kaksi kisaa ja yksi ei-pistekisa. Daytonassa on kahdet aika-ajokisat vielä lisänä 500:sta varten.

Danica Patrick oli aika-ajoissa neljäs, ja jatkoi siitä mihin jäi Kansasissa, jos karsintakisaa ennen All-Staria ei lasketa, jossa ei taistellut voitosta eikä faniäänestyksestä mennyt yllättäen tähdistökisaan. Kansasissa auto oli erittäin tasapainoinen ja kun se saadaan matsaamaan radan kanssa ilman hapuilua kaasun käytössä, niin DP:n auto voi olla todella vikkelä sunnuntain ja maanantain välisenä yönä; kun pitää muistaa että Charlotte ja Kansas ovat rataprofiililtaan aerodynaamisia auton rataan liimaavia ratoja, jossa uskallus ja auton pito palkitaan. Myöskin näyttää, että Danica Patrickin tallipomo Tony Gibson on löytänyt DP:lle sopivan alustan ajotyylille sopivaksi uudelleen pinnoitetuille keskipituisille ovaaleille.

Vauhti jos pysyy autoissa läpi kurvin niin silloin vauhti tulee olemaan todella kovaa. Charlotessa on vain hieman kuluneempi ratapinta kun vastaavasti Kansasissa miltein tuoreella vastaavalla asvaltoinnilla, ja vaikka vaikka Charlotessa on kolmea linjaa käytössä, niin silti se että hyvällä sarjalla tuoretta neljän satsin rengasta mobiili pureutuu rataan ja vauhtia on hirmuisesti, niin pieni virhe tosiaan johtaa yhtä nopeaan spinniin tai seinään, koska pinta ei anna juurikaan varaa korjaukseen.

Kevin Harvick starttaa sijalta 11:sta ja erittäin suuri luotto on, että KH hoitaa voiton Coca-Cola 600:sta! Kisa on pitkä ja se sopii KH:lle mitä mainioimmin, koska antaa pientä pelivaraa alulle ja pienten säätöjen tekemiselle kohti kisan loppua, jolloin sitten aletaan mittamaan keneltä löytyy se parhain auto - ja juuri, kun alkaa uupumusta olemaan monella kuskilla pitkän kisan loppupuolella. Kevin Harvickin fanistudiota kun pistän pystyyn, niin pitää myös pitää peukkuja Kurt Buschin tuplaviikonlopulla, eli ensin Indy 500 ja sieltä sitten Coca-Cola 600:aan. Ei ole kahta kysymystä ketä on uupunein autourheilija sunnuntaina! Monacon GP myös vielä päivällä, niin siinä on todellinen päivä moottoriurheilua :)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Trevor Bayne ajaa ensi vuonna täyden NASCAR Sprint Cup kauden Roush Fenway Racingin väreissä ja huhutaan puolestaan että Carl Edwards siirtyisi pois nykyisestä tiimistä. Petty tiimiä huhutaan Toyotan leiriin.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sellainen oli vuoden pisin kisa, joka sunnuntain ja maanantain välisenä yönä päätti superviikonlopun - hyvä kisa oli ja melkein sellainen kun toivoin.

Kevin Harvickilla oli hienokseltaan pikkaisen parempin auto kun Jimmie Johnsonilla, mutta JJ:n hyvä ratapaikka lopussa merkitsi karkutietä kohti 600:n voittoa ja paikkaa jahdissa kauden ekalla täysipotilla. Myöskin KH:n edessä toisena ollut Matt Kenseth (jonka KH ohitti vähän ennen viimeisiä kierroksia) jarrutti pikkaisen etenemistä ja puhtaan ilman käyttöä Jimmie Johnsonin takaa-ajoon, koska vaikka MK tuli kolmanneksi JJ:n ja KH:n jälkeen ja ajoi hyvän kisan, niin tiimi ja organisaatio vielä etsii vauhtia erityisesti keskisuurten ja suurempien ovaalien ohjelmaan ja näin ollen kärkisijoilla tällä hetkellä toimii pikkaisen jarruna, jos voitosta ajetaan. Sen tiimi on kuitenkin näyttänyt, että pystyy ajamaan tasaisempia kisoja ihan kärkitasollisesti kisasta toiseen 5-10 sijojen maastossa. Kuitenkin voiton merkitys on tänä vuonna suurempi kuin kertaakaan Cupin historiassa Chasen tultua käyttöön. Viimeisenä vuonna ennen uuden pudotuspelisysteemin tultua käyttöön Matt Kenseth ajoi hyvällä sijoituskeskiarvolla läpi koko Winston Cup kauden (silloin logona viimeistä kautta ennen Nexteliä) ja voitti vuoden 2003 mestaruuden voittaen vain yhden kisan koko vuonna, mutta tosiaan tasaisuus oli uskomatonta luokkaa top-10 sijoituksilla ja auton luotettavuudella. Tällä kaudella tiimi tarvitsee tuohon keskiarvoon vain saman tatsin voittojen suhteen, joita #20 tiimi otti viime kaudella kaikista tiimeistä eniten, eli 7.

Jimmie Johnson ajoi hyvän kisan ja palasi siihen #48 tiimin loistavaan kisavauhtiin, jota ei vielä näin hyvin ole JJ:n tiimi ole tänä vuonna saanut vietyä toteuttaen läpi koko kisan, vaikka viime kausi oli jo miltei paluu vuoden 2009 JJ-maniaan, jolloin auto oli hallinnassa suurimmassa osassa kisoissa. - Ja kun ynnätään että sääntömuutoksia ei itse autoihin juurikaan off-seasonin aikana tullut, niin kehitystyö on vain tullut perässä kolmesta mestaruuskandidaatista kahdella, JJ:llä ja MK:lla. Kevin Harvickille ei niinkään, koska vaihtoi täksi vuodeksi täysin eri autoon ja organisaation, niin sillä voi olla todella isotkin plussat jo heti alkuunsa (mm Matt Kenseth viime kaudella Joe Gibbs Racingillä ekaa kautta). Kevin Harvickille nimen omaisesti vuorostaan uusi tiimi, kalusto ja organisaatio tekevät niin paljon mitä vain voi toivoa ja kun on näin laadukas organisaatio, niin kaikki voivat olla pedattu jo alkuunsa mestaruusvauhtiin, kuten nyt näyttää todella hyvältä kahdella voitolla, kolmella sijoituksella peräjälkeen toiseksi (harmittavasti, mutta kisoista voi olla tosi tyytyväinen muuten; ja tärkein elementti eli vauhti ollut erittäin hyvää!) ja ehdottomasti ykköstiimi tällä hetkellä mestaruustaisteluun ja toivottavasti pysyykin! :)

Kahdella SHR:n autoista ei Coca-Cola 600 tullut maaliin saakka ja kolmannella oli taas huono kisa. Kurt Buschin ja Danica Patrickin kisat päättyivät savuisasti konerikkoon ja Tony Stewart vuorostaan ei saanut koko 600:n aikana autosta enempää irti, kun tähdistökisan aikana yli viikko sitten, jolloin auto ei ottanut rataan kiinni. Nyt kisassa säädöistä ja muutoksista huolimatta varikolla joita autoon tehtiin, niin mikään ei auttanut. Silti 13:sta sija on parannus huomattavasti siihen millä sijoilla hän oli kisan aikana 20:n sijoituksen nurkilla. DP oli vuorostaan vielä päiväaikaan ihan hyväkin, mutta auto ei iltaan mentäessä enää pelannut kunnolla ennen keskeytystä ja Kurt Busch, joka ajoi loistavasti kuudenneksi Indy 500:ssa niin päivä ei mennyt kovinkaan mallikkaasti ennen kun se myös päättyi dnf:ään. Kisassa nähtiin kaiken kaikkiaan kahdeksan keltaista.

Jeff Gordonin vanha vamma alaselässä palasi vaivaamaan häntä kisaviikonlopun ollessa täydessä käynnissä ja joutui jättämään iloisen tunnin väliin, mutta pystyi ajamaan maraton-kisan juuri ja juuri loppuun. Olosuhteet huomioiden jotka keskittymistä vähän häiritsivät, niin hän oli hienosti seitsemäs. Viime pistekisan voittanut 4-kertainen mestari jatkoi näin top-10:n arvoisia suorituksia.

Kisat jatkuvat hirviömaililla Doverissa sunnuntaina kello 19:30 alkaen. Tämä tulee olemaan se kisa, jossa Jimmie Johnson ja #48 tiimi todella pystyvät näyttämään missä mallissa todella tehtaalla alustat ja osat ovat verrattuna kilpakumppaneihin. Ehdoton suosikki viikonlopulle. Toivottavasti kuitenkin #4 tiimi parantaa yhden sijan viime kisoihin ja juhlii voittajan ympyrässä kivimies-palkinnon kanssa! :)

Trevor Bayne ajaa ensi vuonna täyden NASCAR Sprint Cup kauden Roush Fenway Racingin väreissä ja huhutaan puolestaan että Carl Edwards siirtyisi pois nykyisestä tiimistä. Petty tiimiä huhutaan Toyotan leiriin.
Yllättävä veto Roushilta, mutta Wood Brothersissa osa-aikaisena viime kaudet ajellut Trevor Bayne on kyllä ihan lupaava nuori kaveri, joten voi olla hyväkin liitto tämä, vaikka TB ei ole vielä alasarjassa Nationwidessa päässyt taistelemaan tai voittamaan mestaruutta, joka olisi nuorelle kuskille melkein ehdoton lippu Cupiin ja erityisesti suureen organisaatioon. Kyle Larson on tietysti poikkeus, mutta EGR on keskisuuri tiimi ja KL sai paikan juuri loistavilla otteilla Nationwidessa autolla, joka oli keskikalustoa niin se herätti mielenkiinnon Cupin puolella tästä lupauksesta. Trevor Baynellä on kuitenkin Daytona 500 voitto vuodelta 2011, joka oli todellinen cindarella tarina tuo.

Carl Edwardsin tilanne tulee mielenkiintoiseksi, koska hän ajaa sopimusvuotta kuten Greg Bifflenkin; ja vaikka Jack Roush mahdollisesti ajattaa neljää autoa ensi kaudella (#99, #16, #17 ja #6 joka otetaan takaisin käyttöön juuri Trevor Bayneä varten) niin mahdollisuus on aika korkea, että CD ei tiimissä ensi kaudella aja ja menisi näin organisaatioon johon tulisi joko neljäs auto (JGR tai RCR) tai jopa Penskelle johon tulisi kolmas tiimi - ottaen huomioon, että tallissa on jo kolmas tiimi, joka on osa-aikainen (#12) jota kuskaa Ryan Blaney ja Juan Pablo Montoya tänä vuonna valitut kisat. Greg Bifflen pitäisi tehdä jatkosopimus ja jatkaa #16 tiimissä tämän kauden jälkeen ja saada tallipomon Matt Puccian kanssa auto takaisin oikealle polulle.

Tuo Fordin tilanne on ollut aika heikko Penske Racingiä lukuun ottamatta tällä kaudella jo jonkin aikaa ja etenkin toisella merkin lippulaivalla, eli Roush Fenway Racingillä nuo ongelmat ovat erityisesti Matt Kensethin lähdettyä tallista vuoden 2012 jälkeen, tiivistynyt jo katastrofaaliseksi. Jossain kisoissa voi tulla hyväkin tulos mm Carl Edwardsin voitto Bristolissa, mutta minkäänlaista systemaatiikkaa tallilta ei voi odottaa, että onko mitään mahdollisuuksia kympin joukkoon ja jos on, niin koko kisa menee kuitenkin taistellessa huonosti käyttäytyvän auton kanssa sijojen 15-20 välillä. Viime kauden runkosarjan jälkeen ennen jahtia CD oli tasapaksulla runkosarjalla, johon kuitenkin kaksi voittoa sisältyi, niin voitti runkosarjan pistejohtajana. Noista voitoista tulleet kuusi pistettä tulivat CD:n mukaan jahtiin (voitosta kolme pistettä) mutta Chasessä tulivat kuitenkin realiteetit vastaan ja erityisesti kun katsotaan mestaruuskamppailuun vaadittua vauhtia.

Katsotaan kuitenkin mitä Carl Edwards tämän kauden jälkeen tekee - kaksi kertaa jahdissa toiseksi tullut yli 20-kertainen Cup-voittaja on eräs parhaista kalustosta kaiken tehon käyttöön ottava kuski, joka on tulokaskaudesta lähtien (kaluston ollessa terässä) ollut aina mestaruuskandidaatteja. Pystyy ajamaan limiitillä ja ajamaan tosiaan uskomattoman kovaa, kun vaan auto pysyy säädöissä mukana. Etenkin tuo, että kesken kauden vuonna 2012 hänen pitkäaikainen tallipomonsa, Bob Osborne, jäi selittämättömästä syystä sairaseläkkeelle toistaiseksi niin edelleen painaisi hieman #99 tiimiä ja CaEdia. Noh, nykyään kyllä tallipomona löytyy eräs varikon parhaista, eli Jimmy Fennig pilttuusta, joten tämä yhdistelmä varmasti pysyy jatkossa ja mitä CD meinaa ensi kaudesta eteenpäin, niin JiFe voi hyvinkin jatkaa Carl Edwardsin kanssa.

Richard Petty Motorsportin siirtyminen Toyotalla on aika varma myös, koska jo kerran ei montaa kautta sitten Dodgesta Fordille vaihtanut tiimi ei oikein ole kuin muutamia ajoittaisia hyviä tuloksia saanut, ja pidemmällä tähtäimellä kuitenkin edelleen jää ailahtelevaksi suorituskyvyksi, joten Toyotan leiriin ja mahdollinen yhteistyö Joe Gibbs Racingin kanssa ei olisi lainkaan huonompi ajatus. Valmistajissa tällä hetkellä juuri Chevrolet on ollut hyvä kuten aina, joten se lisää hieman aina painetta muiden valmistajien suuntaan vaikka jokaisella on hyviä lippulaivoja ja loistavia tiimejä ylipäätään.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Se olisikin Doverin vuoro hetken kuluttua. Keli vaikuttaa hyvälle, toivotaan hyvää kilpailuakin :)
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Se olisikin Doverin vuoro hetken kuluttua. Keli vaikuttaa hyvälle, toivotaan hyvää kilpailuakin :)
Hyvä kisa myös tuli ja vauhdikkailla tapahtumilla Fox Sportsin NASCARin televisionti päättyi tältä kaudelta Yhdysvalloissa, että kolmetoista kisaa tuli ja meni todella nopeasti. Ensi viikolla TNT jatkaa kuuden kisan verran alkaen Poconosta (kesäkausi) ja ESPN & ABC näyttää loppukauden 17:sta kisaa totutusti. Ensi vuodelle tulee kuitenkin suuria muutoksia televisiointeihin USA:ssa, kun NBC tulee takaisin televisioimaan Sprint Cupia kahdeksan kauden jälkeen.

Doverista muodostui juuri sellainen kun odoteltiin ja etenkin sen vuoksi, että nähtiin onko #48 vielä kuitenkin veturinkuskin paikalla ja kyllähän JJ homman nappasi juuri ennen Brad Keselowskia, joka sai vielä yhden mahdollisuuden lopussa muutaman kierroksen ennen maalia keltaisen tultua Casey Mearsin rengasrikon vuoksi. Mutta tämä oli lähinna kosmetiikkaa, että jos JJ vain saa hyvän uusintastartin, niin kyllä Jimmie Johnson menee menojaan; niin vahva auto oli koko päivän eikä voida muuta sanoa, että se oli 6-kertaiselle mestarille yhdeksäs voitto Doverissa. Vähän tuli vain "mitä jos"-ajatus Kevin Harvickin tilannetta ajatellen jollei se eturengas olisi varikkokäyntejen jälkeen mennyt litteäksi.. Kisa oli silloin puolivälissä ja juuri tuo renkaan hajoaminen tapahtui uusintastartin jälkeen jolloin KH johti ja auto oli yhtä hyvä kun JJ:llä (KH oli ennen varikkokäyntejä ohittanut JJ:n edellisen uusintastartin aikana ja otti kontrollin kärjessä ennen keltaista). Tästä ei keltaista tullut, kun rengas kuitenkin onneksi tyhjeni/hajosi sen verran siististi ettei rikkonut mitään ja Kevin Harvick pääsi varikolle linkuttamaan, mutta kaksi kierrosta kärjestä... Kun kisa päättyi niin KH jäi lopulta kierroksen ja sijalle 17:sta. Vauhtia onneksi on ja luottavaisia fanikunnan pitää olla näistä otteista, joita tiimi on esittänyt läpi kauden! Tästä kohti Poconoa ja kohti kauden kolmatta voittoa :)

Doverin hirviömaili ei tällä kertaa ollut kovin ystävällinen isäntä kovinkaan monelle kuljettajalle ja muistutti miksi kivimiestä pitää aina varoa. Doverin "isohko" nähtiin sekä kummallinen ratapinnan hajoaminen kakkoskurvin tiukassa tiivistyskohdassa jossa juuri tullaan kaasulle ennen ulostuloa, josta Jamie McMurray joutui kärsimään kun betonipala nappasi kovassa vauhdissa etusuojalevyyn kiinni ja betonipaloja kimposi niin, että myös toisesta Doverin radan ylittävän sillan lasiin tuli myös särö. Radan kakkosmutkaa paikattiin tämän jälkeen pikakovettuvalla betonilla juuri tuosta paikkaa sekä myös toista pienempää jälkeä vähän lähempänä ulostuloa. JMac sai myös suurta vahinkoa etusuojalevyyn, mutta pystyi jatkamaan. Näistä, sekä big onesta että radan pinnan lohkeamisesta, tuli punaiset liput FedEx 400:ssa.

Kyle Busch (joka johti kisan ensimmäiset yli 80 kierrosta) ajautui päivän ensimmäiseen kolariin Clint Bowyerin kanssa nelosen ulostulossa, joka vuosien mittaan on näyttänyt hyvin samantyyppisiä kolareita - kun autot kiipeävät leveästä kaarteesta kolmelta eri linjalta ulostuloon, niin rata tiivistyy "apex"-kohdaltaan noin puolitoista auton levyiseksi (kuten kakkosenkin ulostulossa) joten kun autot nousevat ylös seinän viereen jouset ylempänä, niin yleisin on juuri toisen auton klippaus, joka on seinän vieressä kun tila loppuu ja kummatkin tässäkin tilanteessa siihen osuivat seinään kovaa. Clint Bowyer säästyi vähemmällä kun hänen eturenkaansa säilyi, mutta Kyle Busch meni suoraan vielä etusuoran päässä seinään ja tuhosi autonsa siihen kuntoon, että kisa päättyi. KyBu meinasi myös lähteä vieä kostoreissulle, mutta tiimi sai hänet ylipuhuttua, että #15:sta spotterin piikkiin tilanne menee hyvinkin pitkälti eikä kuskin, koska tälläisissä tilanteissa tarkkailijoiden pitää nimensä mukaisesti olla tarkkoja, koska kuljettaja katsoo rataa todella tarkasti eteen ja omaa linjaa suorille tulossa joten tarkkailutasanteelta pitää tulla ilmoitus jos toinen auto on juuri laittamassa nokkaa sivulle vierestä.

Tässä vielä lopulliset tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/fedex400-benefiting-autism-speaks.html

Tämän viikon sunnuntaina tosiaan vuorossa on konstikas kolmio Poconossa, joka on NASCARin ovaaleista eräs omalaatuisimmista ovaaleista kolmella todella haastavalla kaarteella. Tässä ihan pari kautta sitten rata uudelleen päällystettiin ja toi erittäin kovat kurvinopeudet mukanaan, kuten uusi pinta tekee. Joka kurvi radalla on erilainen ja tuo aina oman suuren annoksensa autojen säätämiselle ja balanssille. Jimmie Johnson lähtee hakemaan tämän kauden kolmatta voittoa putkeen, mutta toivottavasti Kevin Harvickille ei tule minkäänlaisia ongelmia kisassa ja ottaa tosiaan voiton! Kisalähetys alkaa NelonenProlla TNT:n miehityksellä kello 19:00.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Viikonloppuna NASCAR EuroWhelen sarjan - Brands Hatch viikonloppu, siellä Markus Palttala ajelee debyyttiä. (Entry lista)
Kisalähetys alkaa NelonenProlla TNT:n miehityksellä kello 19:00.
Jännä sinällään ettei heillä oo suomalaista miehitystä Pro:lla noita selostamassa, mut silloin kun Kimi ajoi yhden niin selostuskopissa olivat Ian-Eric Waden/Heikki Malinen parivaljakko.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Jännä sinällään ettei heillä oo suomalaista miehitystä Pro:lla noita selostamassa, mut silloin kun Kimi ajoi yhden niin selostuskopissa olivat Ian-Eric Waden/Heikki Malinen parivaljakko.
Tämä parivaljakko oli tosiaan selostamassa silloin, kun Kimi Räikkönen teki debyytin NASCARin alasarjoihin pari kautta sitten sekä Camping World Truck Seriesissä ja Nationwide-sarjassa Charlotessa.

Alkuperäistä selostusta olen itse aina fanittanut, ja vaikka suomalaiskaksikko selviytyi ihan hyvin tuolloisesta haasteesta kun suomalaiset jännittivät KR:n puolesta täältä Suomesta saakka, niin vaikka KR olisi saanut mahdollisuuden vielä vuoden lopulla Watkins Glenillä ajaa Cupissa Robby Gordonin silloisella #7 autolla (ei kuitenkaan saanut, romutti autonsa testeissä ja ei saanut paikkaa #7:ssa ajaa WG:n kisaviikonloppuna) niin kyllä alkuperäinen amerikkalainen selostus olisi siinäkin tapauksessa pitänyt ehdottomasti olla jos vaikka KR olisi ajanut Cup-kisassa silloin (näin hypoteettisesti ajateltuna).

Tuossa tuo kaikki tieto jota alkuperäinen tarjoaa lähetyksessä tulee jo tunnelman luonnista aina kisaa edeltäviin haastatteluihin ja spekulointeihin kisasta - on raporttia itse viikonlopun kulusta, kenellä vuorostaan vahvinta autoa piisaa kisaan lähdettäessä aina mitä iloinen tunti näytti autojen mittasuhteita (stintit, hyvä lyhyillä, pidemmillä vai pitääkö tasaisesti vauhdin loistavasti tai huonosti) edellisenä päivänä ennen kisapäivää. Tuohon vielä viimeisimmät ja tuoreimmat uutiset varikolta kisaviikonlopulta ja yleisesti NASCARin suurimmat uutisaiheet, niin näin monet vuodet kun innokkaana fanina on NASCARia seurannut, ei voisi ajatella muuta kun alkuperäisen kunnollisen amerikkalaisen selostuksen :)

Sitten ajattelee vielä itse kisaa, kun on kaikki tulee suoraan katsottavaksi on-airina ja play-by-playna kotisohville katsojille, eli suorat raportit varikolta kanavan varikkotoimittajilta välittömästi selostamoon murheiden sattuessa kenelle vain radalla sekä taktiikat, varikkokäynnit ja eri tiimejen radioliikenne lähetyksen aikana tuodaan (yleensä pienellä viiveellä johtuen mahdollisesta huonosta kielenkäytöstä radiossa) selostamoon analysoitavaksi selostajan ja kommentaattoreiden kesken ja liittäen se tieto sitten radalla olevaan sen hetkiseen tilanteeseen ja kertoen näin ollen katsojille kyseisien kisassa nähtävien tapahtumien johdannaiset. Selostamosta tarjotaan tärkeitä pointteja ja uusintoja katsojalle katsottavaksi ja pitää jatkuvasti telkun äärellä olijat mietteliäänä mahdollisista seuraavista radalla tapahtuvista käänteistä; ennen kaikkea juuri mainittu tunnelma on suuressa osassa. Itselle kun katselee niin jännittyneenä telkkua jo ennen kisan alkua, niin NASCARin televisioijat on aina vuosikaudet tehnyt todella hyvää työtä itse lähetyksen rakentamisen kanssa aina kohti voittajan ympyrää ja jännitystila on kasvanut kokoajan lähetyksen edetessä.

Tuon takia monesti nuo "dubbaukset" ei onnistu, kun kaikki olennainen tieto jää täysin selvittämättömäksi tai selviää hyvin vähäisesti, kun selostajat (ymmärrettävästi) koittavat selostaa suoraan vain mitä sillä hetken tapahtuu ruudulla, mutta tuohon lisäten, että samaten kun he ovat selostajia he ovat myös katselijoita itsessään alkuperäiselle lähetykselle.

Tuohon voisi käyttää samanlaista ratkaisua jota Viasat käyttää edelleen NASCARin kanssa, eli alkuperäinen lähetys mutta kun mainoskatko tulee Amerikassa, niin ruotsalainen selostaja jatkaa sen tauon ajan, joten miksei Suomessakin mahdollisesti voisi tauon aikana olla pientä yhteenvetoa suomalaisittain NelonenProlla... Täällä Skandinaviassa lähetyshän jatkuu livenä televisiokameroiden liimantueessa kisaa johtavaan kuskiin (tai auton katolla oleva kamera jatkaa kuvaa) niin kauan, kun Amerikassa mainoskatko päättyy ja palataan takaisin live-lähetykseen Yhdysvalloista.

TNT:een kesäkauden Poconosta aloittaa tutusti Adam Alexander (pääselostaja) ja kaksi entistä kuskia, Wally Dallenbach Jr. ja Kyle Petty. ESPN:illä ja ABC:llä vuorostaan loppukauden aina huikeaan finaaliin saakka pääselostaa Allen Bestwick ja hänellä selostamossa kommentoimassa ja analysoimassa on entinen todella kova kuljettaja ja Cup-mestari vuodelta 1999, eli hienosti Dale Jarrett ja kova tallipomo aikoinaan ollut ja sittemmin myöhemmin lopettanut Andy Petree. Nyt Fox Sportsin televisiointikauden päätyttyä Doverissa ensi vuoden Daytona 500:sta jäi odottelemaan pääselostaja Mike Joy ja entinen huippukuski Darrell Waltrip, mutta selostamotiimin kuuluva entinen huipputallipomo, Larry McReynolds, jatkaa tututusti vielä Fox-kauden jälkeen TNT:n mukana varikkoanalyytikkona ja jokapaikanhöylänä :)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Täällä Skandinaviassa lähetyshän jatkuu livenä televisiokameroiden liimantueessa kisaa johtavaan kuskiin (tai auton katolla oleva kamera jatkaa kuvaa) niin kauan, kun Amerikassa mainoskatko päättyy ja palataan takaisin live-lähetykseen Yhdysvalloista.
Ruotsin puolella NASCAR kisoja selostaa Ted Westerfors ja sitten se entinen WSR 3.5 mestari Alx Danielsson yrittää saada paikkaa jostain alemmista NASCAR luokista, oli ARCA kisassa Daytonassa mukana.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ruotsin puolella NASCAR kisoja selostaa Ted Westerfors ja sitten se entinen WSR 3.5 mestari Alx Danielsson yrittää saada paikkaa jostain alemmista NASCAR luokista, oli ARCA kisassa Daytonassa mukana.
Kyllä tosiaan, kiitos korjauksesta. Viasat Motor omana moottoriurheilukanavana näyttää Ruotsissa tosiaan NASCARia ruotsalaisena selostuksena. Itse en ole vielä Viasat Motoriin tutustunut, kun Suomessa sitä ei voi mihinkään pakettiin saada, mutta nähdään tuleeko Suomeen joskus Neloselle tai Viasatille oma moottoriurheilukanavansa.

Poconossa ensimmäiset harjoitukset starttaavat kello 19:00 ja niitä voi seurata täältä: http://www.wiziwig.tv/competition.php?part=sports&discipline=motorsports
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Kyllähän jenkkiselostus on se ainoa oikea. En minä ainakaan kaipaa suomiselostusta, vaikka toki nykytekniikalla se voisi olla toisena raitana mikäli tv-yhtiö kokisi tarpeelliseksi palveluksi katsojalle. Olisi hauska tietää Nelosen katsojamäärät nasselle, kisat kun kuitenkin ajetaan pääasiassa mukavasti sunnuntai-illan prime timeen meikäläisittäin ja paketti on varmaan jo monella lätkän/rallin/koripallon tms. takia hankittuna.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
NASCAR Whelen Euro - Brands Hatch American Speedfest viikonlopun avauskisan voitti Eddie Cheever Jr, toiseksi sijoittui Ander Vilarino, kolmanneksi Frédéric Gabillon ja Markus Palttala oli kahdeksas. Toisen kisan voittoon ajoi puolestaan Ander Vilarino, toiseksi hänen perässään Anthony Kumpen, kolmanneksi Christophe Bouchut ja Palttala oli yhdeksäs
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Pocono oli odotetun nopea ja rikas tapahtumiltaan mitä pidemmälle päivä meni sunnuntai-iltana, ja myös yksi kauden yksi kovimmista seinään osumisista nähtiin ja siitä seurannut jälkipuinti.

Brad Keselowski johti kisaa huimat 95/160 mutta viimeisillä kierroksilla ilmanottoritilään ilmaantunut roska aiheutti hänelle päänvaivaa ja auto alkoi kuumentumaan - mikä Poconon vauhdeissa on odotettava lopputulos, vaikka kierroksia on vähän jäljellä niin konerikkoon ei paljoa tarvita koneiden käydessä kuumana alusta alkaen, ja viimeinen mitä voi tapahtua on likaa ritilällä Long Pondilla jos kierroksia on tosiaan muutamakin vielä jäljellä. Tästä syystä hän ajatteli ykköskurvissa ottaa lähikontaktin Danica Patrickiin joka oli kaksi kierrosta kärjestä seinään osumisen takia ja puhdistaa suorassa imussa auton keulan ilmavirtauksella. Mutta DP teki virheen tai ajatti autonsa ylös ykkösessä ja näin BK joutui liftaamaan kaasultaan ja imusta ei ollut mitään hyötyä ja näin ollen takaa kurvista täydellä balanssilla tullut Dale Earnhardt Jr. ohitti Brad Keselowskin ykkösen ulostulosta sisäkautta. Junior lopulta piti eron marginaalisesti vähän yli puolen sekunnin ja sekunnin välillä loput kierrokset ja voitti kisan; ironisinta oli se, että BK ei lopultakaan saanut etugrilliä puhtaaksi vaan roska oli edelleen kisan päätyttyä keulassa. - Ei päässyt tarpeeksi lähelle Dale Jr:ia puhdistusta varten, mutta toisaalta auto kesti kun kestikin loppuun.. Jos ajatellaan, niin BK:n ja Paul Wolfen bensansäästötkin ovat vuosien varrella olleet todella läheltä piti -tilanteita, josta he voitot ovat ansainneet joten miksi sunnuntaina olisi ollut pienen riskin kanssa myös maaliin ajo voittoon ylikuumentuvalla autolla - Fordit ovat koneiltaan tänä vuonna olleet luotettavuudeltaan kuitenkin todella vakuuttavia Pensken ja Roushin leireissä.

Dale Juniorille voitto oli kauden toinen ja satavarma lippu Chaseen tällä kaudella. Junior ajoi aika tasaisen kisan alusta loppuun ja autoa hiottiin läpi varikkopysähdyksien ja se mahdollisti kyttäysasetelmista alusta aina lopun voitto-ohitukseen toisen epäonnen kautta. Tämä on myös Dale Earnhardt Juniorille ensimmäinen tuplavoitto kausi sitten vuoden 2004, eli kymmenen vuotta on ehtinyt kulumaan kun kansan ykkös-suosikki on vieraillut enemmän kun kerran voittajan ympyrässä.

Kisa itsessään oli BK:n hurjan alkulatauksen jälkeen täysin Stewart-Haas Racingin show'ta ja erityisesti voidaan sanoa, että kuten vähän povailin niin Smoke alkaa taas pääsemään kesän tullessa loistovauhtiin alkukauden totutteluiden ja uuden tallipomon Chad Johnstonin tutustumisen jälkeen, sen verran vanhaa TS:ää nähtiin radalla. Yhdessä vaiheessa kisaa SHR:llä oli kolmoisjohto, eli TS johti, Kevin Harvick oli toisena ja Kurt Busch kolmantena sekä myös DP oli hienosti lähellä kympin joukkoa kisan puolivälissä. Mutta hirvittävä epäonni kohtasi valitettavasti, että ainoastaan KuBu sai hyvän sijan oltuaan kolmas (missasi kuitenkin yhden varikkokäynnin aikana pilttuunsa ja menetti aikaa) mutta Kevin Harvick - tämä tilanne harmittaa vieläkin ikävästi - oli toisena kun taas rengasrikko pilasi päivän ja KH joutui taakse kaiken tapahduttua vihreän lipun alla, mutta säilyi onneksi muilta vaurioilta ja taisteli ruuhkasta hienosti sijalle 14:sta. Tony Stewart vuorostaan keltaisen alla ajoi varikon sisälle ylinopeutta ja sai varikon läpiajorangaistuksen, mutta myös TS taisteli itsensä hyvin sijalle 13:sta. DP tosiaan rikkoin renkaansa ja osui seinään häviten kaksi kierrosta kärjelle ja tuli maaliin sijalla 37. SHR:n autot näyttivät loistavaa kisavauhtia nopealla Poconon radalla ja konstikkaalla kolmiolla pito oli silmiä hivelevää. Suoranopeudet olivat loistavat johtuen nimen omaan hyvien kurvien keskustan nopeuksien vuoksi, jossa SHR:n autot olivat organisaatioista selvästi vahvin porukka sunnuntaina.

Kevin Harvick oli loistava kaikissa harjoituksissa ja aika-ajoissa neljäs paikka lupasi nopeaa kärkipaikkaa kisan alussa. Mutta BK meni kovaa alkuhetkistä alkaen ja vaikka KH oli kisassa monesti toisena ja lähellä BK:ta ennen kuin TS siirtyi johtoon keltaisen jälkeen, niin ohi ei vain päässyt ja etenkin se yllätti, että #4:llä oli vaikea ohittaa suoraan ruuhkassa kun otetaan huomioon hyvä vauhti koko viikonlopun. Ohittaminen oli kaikille tietysti vaikeaa ja ratapaikka ja hyvät uusintastartit olivat kaiken a ja o. Kuitenkin mahtava juttu on hyvä auton vauhti josta voi olla todella tyytyväinen kuten myös koko tiimin työskentelystä hyvien autojen eteen! Mukava myös kun tallikaveritkin pitivät hyvää kyytiä ja koko SHR:n voima veti letkaa kisan aikana! :)

Jimmie Johnson, joka starttasi sijalta 20 ei aivan päässyt sellaisen hyvän auton balanssin makuun jo kun viime vuoden Poconon kisoissa, oli lopulta kuudes osuttuaan myös yhteen varikolla Marcos Ambrosen kanssa keltaisen alla. Kasey Kahne, Carl Edwards ja Kyle Busch saivat vahinkoa lopun suuressa kolarissa jossa Kasey Kahnen auto osui todella kovaa seinään ykkösen ulostulossa Kyle Buschin kyljen takaosan jäätyä kiinni KK:n keulaan josta kummankin matka jatkui seinään, mutta KyBu irtaantui juuri ennen ja sai vain lievää vahinkoa kylkeen. KK:n auto osui kovaa seinään ja jatkoi matkaa vielä osuman jälkeen suoraan pitkin ilman jarruja, josta sitten myös Carl Edwars kolahti päin takaa ja siitä vielä ulkoseinään. Kasey Kahne ajautui vielä tunnelikurvissa uudestaan seinään ja vauhti hiljentyi vasta seinään nojatessa. Kummankin, sekä Kasey Kahnen että Carl Edwardsin kisa päättyi, mutta Kyle Busch pystyi jatkamaan. Kisan jälkeen KK ei ollut lainkaan hyvällä päällä KyBun päälle, eikä taas Kyle Busch ollut tyytyväinen koko päivänä auton käytökseen joka erityisesti oli huonoa kolmoskurvissa. Tuo Kasey Kahnen osuman ulkoseinään oli kyllä yksi tämän kauden kovimpia iskuja joita on tullut, mutta onneksi oli kunnossa tuon jälkeen!

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/pocono-400.raceResults.results.html

Seuraavaksi jatketaan myös pari vuotta sitten uudelleen päällystetyllä Michiganin 2 mailia pitkällä ovaalilla, jolla tullaan mittaamaan tämän kauden kovimmat nopeudet tähän mennessä ja jota myös testit ovat puoltaneet. Radan fyysisyys muuttui uuden pinnan vuoksi täysin erilaiseksi, että ennen kun radalla oltiin 4-5 rinnakkainkin parhaimmillaan, on nyt 2,5 autoa leveä ajolinja jossa ei virheisiin ole varaa ja nopeudet takaavat myös renkaille kovia hetkiä etenkin kummankin mutkan keskellä josta kallistus ja vauhti pitää maksimoida. Michiganin todella nopean upea kisa starttaa sunnuntaiehtoona kello 19:00.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Dreyer & Reinbold Racingin miehistön jäsen kertoi että on suuri mahdollisuus nähdä 19-vuotias Sage Karam ensi vuonna NASCARissa, tänä vuonna hän on ajanut Indy500 kisan DRR:n ja Daytona 24h:n Ganassin väreissä. Hän on viime vuoden Indy Ligts mestari.
 
Ylös