ARCA / NASCAR 2014

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kiitoksia, mukava tietää että kisaraportteja on luettu! :)

Jotta että mitä? :D
Katselin jo tuota ennenkin, mutta kun sanansäilää tulee suoraan mielikuvista kirjoitettavaksi, niin alkaa mennä suoraan lähetyksissä käytettävät englanninkieliset termit ja suomalaiset vastaavat sekaisin, joista tulee sanoille tälläisiä hybridimuotoja :D "Winning strategy" muuntautui kirjoitetun tarkastuksenkin jälkeen tuohon muotoon suomenkielessä ilman epäilystäkään oikeinkirjoituksesta; sanojen ääntämiseen suomeksi g- ja d-kirjain muuttuivat meikäläisen kielioppia vastaavaksi ja "strategia"-sanasta tuli tuon näköinen.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kattelin ensin että hassuttelet tragedia sanalla mutta putosin kyllä ihan totaalisesti kun yhdistit sen muotoon "voittostragedia" :D
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Älkää ihmetelkö jatkossa, jos tälläisiä kämmejä tulee enemmänkin. Meikäläisen analyyttiset kirjoitelmat sisältävät jokaiselle luettavaa NASCARista, mutta myös oppimateriaalia miten ei kirjoiteta tiettyjä - "öhöm" - sanotuksia sellaisenaan foorumille vaikka se itsestä monen tarkastuksen jälkeen näyttää edelleen yhtä hyvältä :D

Ensimmäiset harjoitukset Cupista alkoi juuri ja koko ilta täynnä ohjelmaa Kentuckysta kun myös Nationwide-sarja on Sprint Cupin mukana tänä viikonloppuna! Puolen yön jälkeen aika-ajot Cupissa. Tänne seuraamaan päivän kulkua: http://www.wiziwig.tv/competition.php?part=sports&discipline=motorsports
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Team Pensken autot eturiviin, eli ei mikään yllätys kaiken kaikkiaan katsottuna aika-ajo suorituksiin. Brad Keselowski paalulle ja Joey Logano toinen, Kevin Harvick oli hienosti viides. Tässä tulokset viimeiseltä eli kolmannelta kierrokselta: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/leaderboard/leaderboard-qualification.html

Mainintoja: Jimmie Johnson ja Dale Earnhardt Jr. jäivät sijoille 25 ja 29, eli pahat paikat todellakin kahdelle Hendrickin kuskille lähteä miltei samoilla tehtaalta tuoduilla alustoilla, mutta katsotaanpa miten lauantain ja sunnuntain välinen yö etenee itse kisassa. Huonot paikat varikolla aina vaikeuttavat kisan käymistä vaikka hyvin muuten menisikin.

Viralliset, kokonaiset, aika-ajo tulokset tulevat myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Darrell Wallace Jr luultavasti ajamassa täyden Nationwide kauden ensi vuonna.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kentuckyssa oli viihdyttävä 400-mailinen lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/quaker-state-400-presented-by-advance-auto-parts.html

Brad Keselowski oli murskaavan ylivoimainen johdettuaan kisaa 199/267 kierrosta ja ansaitsi voiton paalulta. Ylivoimaisuudesta ja suveneerisuudesta kertoi jotakin sekin, että ainoastaan kaksi muuta kuskia ylipäätään johti kisaa hänen lisäkseen jossakin välissä, eli Joey Logano (37) ja Kyle Busch (31). Suoraan kun harjoituksissa katseli BK:n menoa niin tiesi, että kisa voi mennä aika nappiin kun sen verran loistava balanssi oli autossa eikä kisassa hänen kaaraansa koko 267 kierroksen aikana muutoksia tehty kuin aivan pieniä. Kilpakumppaneilla oli paljon vaikeuksia löytää ajokulmaa ja -linjaa pomppujen ylitse, mutta BK ajoi pomppuisella Kentuckyn 1.5 mailin ovaalilla kuin raiteilla, jota ei ole vielä näin hyvin ajettu tällä radalla viimenä kolmena kertana kun Kentucky sai Cupin kisan radalle yhdelle kisaviikonlopulle vuodessa. Nyt neljäs kerta toden sanoi pidon suhteen vaikka rata käy aina vain haastavammaksi vuosi vuodelta ratapinnan kulumisen johdosta. Brad Keselowski voitti vihreän osavaltion radalla myös vuonna 2012, joten tämä oli hänen toinen voittonsa kyseisellä venuella kaikkiaan neljästä.

Juhlintamenoissa kisan jälkeen voittajan ympyrässä mies sai myös haavaumia toiseen kämmeneeseen kesken juhlinnan, kun samppanjapullo hajosi korokkeen reunukseen ja aiheutti ikävän näköisen vekin, mutta onneksi BK:lle ei mitää pahempia käynyt ja se paikattiin välittömästi rata-alueen terveysasemalla. Mies itse totesi, että olisi pitänyt pidättäytyä oluessa eikä lähteä hurjastelemaan samppanjalla.

Kevin Harvickin viikonloppu oli hienoisesti mollivoittoinen, koska mukavana boostina ja lohdutuksena Cupin kisaan KH voitti perjantain ja lauantain välisenä yönä ajetun Nationwiden kisan jossa oli mukana jälleen pitkästä aikaa. Itse ison show'n kisassa kuitenkin parhaimmillaan toisenakin ollessa sijoitus pomppi varikkokäyntien jälkeen kärkisijojen ja keskipakan välissä ja loppukisasta hallintapuoli alkoi pikkaisen yllättäen pitkällä juoksulla olemaan hankalampaa ja näin ollen sijoitus oli lopulta seitsemäs. Ei huono kisa, mutta ensimmäinen kilpailu sitten Martinsvillen jolloin ei suoranaisesti ole voittaja-autoa puhtaassa kilpailukyvykkyydessä kisaviikonloppuna, mutta silti vahva auto kuitenkin, jolla top-5 tai top-10 tuodaan. Tuossa Martinsvillen kisassa keväällä Kevin Harvick oli myös 7:s. Kuitenkin loistava todiste siitä, että huonompanakin viikonloppuna silti top-10 on ilman ongelmia jo täysin itseluottamusta sanoen selvyys ja kun hallinta ja vauhti matsaavat niin voitto on ainoa mitä haetaan!

Hendrickiltä vähän samanlainen kisa kun SHR:ltä, että ei yllättäen mitään säväyttävää ja ehdot olivat kisan edetessä samaa luokkaa - eli pomput olivat vain aika pahoja säädöille jo harjoituksista lähtien. Kyseessä on myös se, että kun ajokorkeus on SHR:llä ja Hendrickillä ollut edellä muita huipputiimejä alkukaudesta (Team Penske on lyhyillä vedoilla tasoissa ja pidemmillä vedoilla juuri ihan lähellä) niin röykkiöinen Kentucky toi tuohon sovitelmaan ehkäpä juuri sen pulman radan konfiguraation vuoksi mitä ratapintaan tulee, mutta ainutkertainen rata 1.5 mailisten ohjelmassa ja radoilla millä ajetaan. Tämä antoi selkeästi muille taistelumahdollisuuden.

Mainintoja: Jimmie Johnson oli yllättävän vaisu. Lähti kisaan kaukaa keskijoukosta ja taisteli kisassa 10-20 sijojen välillä koko kilpailun tullen lopulta sijalla kymmenen juuri maaliin. Chad Knaus ei tällä kertaa saanut autoa aivan sellaiseksi kuin Jimmie Johnson halusi, mutta kuitenkin top-10 vaatimattomalla suorituksella - rima on laitettu #48 tiimin toimesta aina korkealle, joten vähänkin vaisut otteet huomioidaan välittömästi. Aktiivikuskeista eniten voittoja tähän mennessä 1.5 mailisilla radoilla kuusinkertaisella mestarilla, mutta ensimmäinen täysosuma Kentuckyssa jäi vielä odottamaan. Kisassa oli alussa parikin rengasrikkoa samasta syystä, eli ylälinjan harmaata (eli käyttämätöntä) ratapintaa hivenen kokeilemaan lähteneet Denny Hamlin ja Kyle Larson kokivat samanlaisen rengasrikon ja kovan seinään osumisen, mutta olivat onneksi kunnossa osumien jälkeen. Kisan aikana ihan omia aikojaan pyörähtänyt Alex Bowman sai aikaan todellisen ketjureaktion, kun pyörähdyksestä tullutta rengas-sauhua välttelemään lähtenyt Aric Almirola osui sivusta tulleeseen Jamie McMurrayhin joka vuorostaan tästä ja takaa vielä osuneen Kasey Kahnen osumasta pyörähti ja osui rataviivan vieressä turva-alueen kupeessa olleeseen Alex Bowmaniin vielä. Kaikille vahinkoa, mutta ainostaan Aric Almirola joutui keskeyttämään.

Seuraavaksi mennään radalle joka ei esittelyjä kaipaa Daytona Beachillä, eli Daytonaan ja kesän perinteinen Coke Zero 400 kello 1:30 lauantain ja sunnuntain välisenä yönä! Daytona 500 kauden avauskisana on se kruununjalokivi heti lopputalvesta/alkukeväästä, mutta tämä kauden toinen kisaviikonloppu on erittäin loistava kesäkisa sata mailia lyhemmällä kisalla, mutta erittäin kiivaalla äksönillä. Draftikisoihin ei koskaan voi suoranaista suosikkia sanoa, vielä aikanaan kun Daytonassa ajettiin vanhalla ratapinnalla ennen uudelleen päällystystä, pystyi varovaisesti arvioimaan suosikkeja harjoitusten ja aika-ajojen jälkeen. Tuolloin tuo pito ja tuo radan pomppuisuus kovilla vauhdeilla rajoittimilla toi hallintapuolen myös esille, mutta nykyään kun rata sai uuden pinnan vanhan tilalle, niin venuesta tuli sileä ja ehdottomasti hyvä draftauspaketti vaaditaan ilmaisvirtauksille sensitiivisille autoille, jolloin "slingaus" saadaan onnistumaan ryhmätandemissa hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1416
Sijainti
Home
Märkä viikonloppu oli Ranskan Tours Speedwaylla, mutta siitä huolimatta ajoivat niissä olosuhteissa, eilen kisan voiton nappasi Ander Vilarino, ennen Eddie Cheever Jr:ää ja Frederic Gabillonia.

Tämän päivän Euro Whelen NASCAR kisan hoiti kotiin Mathias Lauda, hänen perässä toiseksi sijoittui eilisen päivän voittaja Ander Vilarino ja kolmas oli Victor Guerin.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Sateiden viivästyttämä CokeZero400 (On muuten todella pahaa litkua) vihdoin vauhdissa Daytonassa. Tosin en ihmettele, vaikka jossain vaiheessa sataisikin.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Nassea on mukava katsoa mutta tuo patriotismin sairas ylikorostaminen tuo kyllä Starship Troopersin mieleen erittäin vahvasti. Jenkkien kansallinen kuva on kyllä yksi vitsi.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Nassea on mukava katsoa mutta tuo patriotismin sairas ylikorostaminen tuo kyllä Starship Troopersin mieleen erittäin vahvasti. Jenkkien kansallinen kuva on kyllä yksi vitsi.
Itseäni ei vituta lain. Maassa maan tavalla.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Siellähän ois ARCA kisakin kohta alkamassa, Winchesterin pikkuovaalilla. Tuossa yks streami. Sellainen rata et ihme jos ei romuralliks mene.

Edit: toi streami ei kyl pelitä kunnolla, etsittävä varuiks toinen.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Itseäni ei vituta lain. Maassa maan tavalla.
Kun tämän olisikin nähnyt 4Prolta niin olisi säästynyt mainoksilta mutta kaikki nuo tähtilippumainokset, mikä kanava tämä nyt onkaan, kun Racefansonlysta katsoo niin hur hur.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sadetta piisasi Daytona Beachillä itsenäisyyspäiväviikonloppuna USA:ssa ja koko viikontaitteen jatkunut sade tulee ja sade menee -tahti lopulta siirsi kisan ensin lauantain ja sunnuntain väliseltä yöltä sunnuntain varhais iltaan ja sen startattua lopulta kisa jouduttiin toisen keltaisen tultua tästä syystä keskeyttämään sateen vuoksi kokonaan, mutta onneksi kilpailu oli ylittänyt yli puolivälin ja näin ollen kisasta tuli virallinen 112/160 ajetun kierroksen jälkeen - näin ollen tämän vuotinen kesäklassikko jäi pikkaisen lyhyeksi, mutta ainakin saatiin ajettua kaiken vetisten hetkien jälkeen.

30 vuotta sitten kesäklassikon voittoa vuonna 1984 voittajan ympyrässä juhli Richard Petty kuuluisalla #43 autolla, joka oli hänelle uran 200:s ja viimeinen voitto NASCARissa. Spesiaalia tuosta teki vielä sen, että silloinen Yhdysvaltain presidentti Ronald Reagan oli sitä myös juhlistamassa RP:n kanssa. Sittemmin John Andretti voitti NASCARin eräällä kuuluisimmista numeroista Martinsvillessä vuonna 1999 ja kului 15 vuotta että sateen lyhentämässä kisassa osavaltion oma kasvatti, eli Aric Almirola, toi #43:sen takaisin voittajan ympyrään. Aika fiksusti ajettu kisa pysyen poissa vaaran tieltä ja vielä oltua aivan oikeassa paikassa oikeaan aikaan, kun suuren luokan sade päätti kisan 22 kierrosta sen jälkeen kun se oli saavuttanut virallisen rajapyykin. Richard Petty Motorsportille tärkeä voitto ja jo #43 autolla lupaavia otteita aika ajoin esittänyt AA tulee olemaan jahdissa aika varmasti ja tuleekin vaikka vielä muutama kova kaveri voiton nappaisikin loppukauden aikana mikä luultavasti tuleekin tapahtumaan.

Kurt Busch oli kolmas johdettuaan eniten kisassa kierroksia (36), mutta auto käy läpi vielä NASCARin päämajan tarkemmat tarkastukset autoon tällä viikolla, kun säätömahdollisuuksia paljonkin omaava "ratatanko" eli track bar oli huomattu kisan jälkeisessä tarkistuksessa olleen halki ja auton laillisuus tarkastetaan lisätutkimuksilla. Kyseinen tanko on todella tärkeä kun autolle haetaan ajokorkeutta ja sen käyttäytymisen maksimoiva hallinta yhdistettynä auton jousitukseen kaaran etupään napatessa rataan peräpään jousien pitäessä oikean korkeuden. Tällä juuri tuodaan intermediateilla, short trackeillä, maileilla, road courseilla ja suuremmilla ovaaleilla (paitsi Daytona ja Talladega) juuri kurvien hyviä keskinopeuksia esille hyvän balanssin niin sen tehdessä, eli en usko että mitään rangaistavaa tulee Daytonassa ja toivottavasti ei tulekkaan. Nopeusrajoittimet kisassa omaavat näillä kahdella legendaarisella radalla ajattaessa eivät juuri hirveästi pidä autoille balanssillista säätämistä kisaviikonlopun aikana, joskin ihan muutamia pikkusäätöjä voi tulla, mutta ei niin paljon että siitä tulisi juurikaan suurta hyötyä.

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/coke-zero-400-powered-by-cocacola.raceResults.results.html

Kisassa nähtiin kaksi isohkoa, tai voitaisiin sanoa yksi iso ja yksi jätti - big one ja huge one. Ensimmäinen tuli kierroksella 20 juuri ennen kun kisanjohto olisi heittänyt sovitun keltaisen viikonlopun sateiden takia, että kuskit ja tiimit voisivat tarkistaa autojen kunnon ja renkaat. Tässä kolarissa oli mukana peräti 16 kuljettajaa, johon mukaan lukeutui valitettavasti Kevin Harvick. KH selvisi periaatteessa itse kolarin läpi, mutta kun tri-ovalilla Marcos Ambrosen auto pyyhkäytyi kohti pääsuoran suurta nurmikeskikenttää (MA oli muuten silti maalissa kymmenes) ja kolahti Jimmie Johnsoniin (jonka kisa myös päättyi tähän) niin JJ auto lähti kohti ulkoseinää jolloin KH teki väistöliikkeen ja auto lähti aika kovassa nopeudessa kohti nurmialuetta. Tuo nurmi oli todella vetinen sateiden jäljiltä, jolloin auton keula upposi spoileria myöden sinne ja tuhosi pohjalevyn ja jouset. KH tuli vielä ennen kisan päättänyttä sadetta varikolta radalle ja nousi hännillä muutaman sijan, mutta sellainen kisa tuosta tuli valitettavasti. Tuossa kolarissa mukana ollut ja myös ennen kisan päätöstä radalle palannut Tony Stewart ei ollut tilanteesta kovin tyytyväinen Ricky Stenhouse Jr:n kanssa. Danica Patrick selvisi päivän kahdesta kolarista todella pienillä osumilla ja tuli maaliin sijalla 8:n.

Kisan toisessa jättiluokan kolarissa oli mukana peräti 26 autoa enemmän ja vähemmän osallisina ja oli tämän vuoden suurin kolarirysä. Kierroksella 98 tapahtunut kolari päätti jälleen monen hyvän auton kisan ja lopulta radan ja nurmialueen välissä olevalle suoja-kiihdytysalueelle katolleen päätyi myös Kyle Busch, mutta onneksi vain jo vauhdin oltua matala ja auto kaatui vain katolleen siitä osuman jälkeen. Myös hyvin jälleen superspeedwayllä esiintynyt Jamie McMurrayn kisa päättyi tuohon jättikolariin. Radalla iltakisana ajettava Coke Zero 400 ei ole päiväkisana ajettu aikoihin joten kaikille oli kokemus uusi ja rata oli todella liukas vauhtien kanssa, joka myös osalta johti näihin kahteen kolariin. Talladegassa kummatkin kisat ovat rata-asteiltaan lähemmäs samaa luokkaa.

Seuraavaksi vuorossa on TNT:n kesäsarjan viimeinen kisa Loudonin New Hampshirestä ennen kuin ESPN & ABC ottavat televisioinnin haltuun loppukaudeksi. New Hampshiren lähetys starttaa kello 19:00 sunnuntai-iltana. Rata itsessään on NASCARin eräitä teknillisimmistä ja hyvin pitkälti harjoituksissa tullaan näkemään jo kenellä tulee olemaan auto joka toimii myös sunnuntaina, jos rata ei koe suunnattomia kelivaihteluita; ainoastaan aika-ajojen onnistuminen ja hyvän varikkopaikan saaminen parantaa suoritusta entisestään koska ohittaminen on todella hankalaa NHMS:llä, koska rata itsessään on niin litteä, että kallistuskulmaa ei juurikaan paljoa ole joka taas johtaa kurveissa jarrutuksen osuttua myöhään niin suoraan ulkopuolella olevaa kylkeen, jonka vuoksi uusintastartit ovat tärkeitä hetkiä kisan aikana. Vuosien saatossa nimen omaan Loudonissa keltaiset ruokkivat keltaisia yhteenosumien vuoksi ja myös omiin nimiin menevät spinnit ovat aika ajoin tapahtuneet. Radalla on ajolinjaa n. 2½ leveyttä ja kurvien keskellä ollaan aina ohitustilanteessa kylki kyljessä ja lähekkäin. Jännittävää kisaa odottelemaan! :)
 
Viimeksi muokattu:

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Hieno homma AA:lle.

Tuo 26 kotteron suma oli onneksi kuitenkin suhteellisen lievä carnage. Kyle oli ainoa katollaan ja sekin tuli "hidastettuna" kun McMurray (?) tuuppasi hiljaa kylkeen. Ketään ei tainut sattua oikeasti. :ahem:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Saas nähdä mitä nyt tapahtuu NASCARille kun perustivat RTA (Race Team Alliance) liittoutuman, se ei kaikken mielestä kuulemma välttämättä kovin hyvältä näytä kun yhdeksän top-tiimiä liittoutuu. Siellä mm Ganassi-Penske suuntaan pelkopersiissä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Oli hieno asia kyllä tuo voitto Aric Almirolalle. Tosiaankin on tehnyt aika pitkäjänteisen työn kun ylipäätään aikoinaan valittiin Richard Petty Motorsportille pari kautta sitten, joka oli myös monille yllätys mutta on kyllä saanut paljonkin aikaiseksi aika ajoin. Hyvä kuljettaja nimenomaisesti juuri radoilla jossa on kovat keskinopeudet uudelleen päällystämisen jälkeen, jolloin ajetaan pidon äärilaidoilla vieden kaasulla niin maksimia mitä kaarre antaa myöden. Eniten tiimillä on edelleen (kuten Marcos Ambrosellakin) yleensä ottaen mailin ja puolentoista mailin ohjelmien kanssa erityisesti kun radan päällyste on iäkkäämpää. Lyhytrata-ohjelma on ihan hyvissä kuosissa kummassakin tiimissä. Mitä muuten AA:han niin NASCARin ehdottomasti aliarvostetuimpia kuljettajia, joten voitto teki todella mahtavaa US Air Force #43 tiimille ja koko organisaatiolle.

Ketään ei tosiaan onneksi loukannut itseään sunnuntaisessa isossa kolarirysässä ja näissä jäteissä on kuitenkin se juttu, että kaikessa rajuudessaan ja suuruudessaan ovat loppuviimein niitä pienimpiä tällejä joita kuski kokee ratin takana. Autoja osuu joka puolella toisiinsa, että on ylä- ja alapuolella rataa ja tasaanteella mutta kuitenkin kun osumat jatkavat tulemista niin hidastavat koko ryppään etenemistä renkaat sauhuten ja koko suuri rysä sitten jämähtää aika yhtenäiseksi tiivistelmäksi. Keskinopeus pysyy alussa aina korkealla kaaroilla isohkon tapahtuessa, mutta koko radan blokilla sitten pikkuhiljaa se myös laskee suunnattomasti autojen tultua alas kallistukselta tasoitusalueelle ja kohti nurmea. Ainoa riskitekijä on aina se kenestä (keistä) tilanne alkaa ja he yleensä saavat ne pahimmat iskut, kun autoilla on siinä vaiheessa eniten liikkumavaraa iskuihin, mutta siitä edespäin ainoastaan väistön ja jo turvassa kolarilta ajatteleva (joka säilyttää nopeuden) voi saada kovan iskun. Suunnatonta vahinkoa nuo totta vieköön autoille tekevät isossa kolarissa mukana oleville, niin yleensä noin puolella kolarissa menee auto siihen kuntoon että sitä ei enää saada korjattua ratakelpoiseksi kisan aikana ja keskeytys tulee.

Tuossa kun Kyle Buschin auto kaatui tuossa tasoitusalueella, niin se oli Cole Whitin #26 auto joka tuli kallistukselta alas sellaisessa kulmassa, että juuri pysähtymäisillään ollut Kyle Buschin auto kaatui siihen osumaan miltei paikaltaan.

Kurt Buschille tuli rangaistuksia Daytonan rikkomuksista, eli häneltä vähennettiin kymmenen henkilökohtaista pistettä ja Gene Haasilta kymmenen omistajapistettä. Myös tallipomo Daniel Knost sai 10 000 dollarin sakot tapahtuneesta.

Tuo suurien tiimien finansiaalisia asioita ajava liittouma olikin vähän ajan kysymys ja nyttenhän se sitten tapahtui. Katsotaan mitä siitä tulee - toivottavasti toimii hyvin kaikin puolin ja NASCARin kattojärjestö sekä tiimit tulevat jatkossakin olemaan rahallisia puolia ajatellen samoilla linjoilla.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
NASCAR Whelen kuskeista Frédéric Gabillon osallistuu NASCAR K&N Pro Series East - Watkins Glen kisaan.

Entinen Champ Car kuski Andrew Ranger voitti tänään Canadien Tire NASCAR sarjan - Edmonton International Racewaylla käydyn kisan, se oli hänen 19 voitto tässä sarjassa. Paalulta kisaan startannut entinen IndyCar kuski Alex Tagliani oli maalissa kolmastoista.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Onko Brad Keselowski ottamassa mestaruus-suosikin viitan numero 1? New Hampshire oli sunnuntaina kaikkea yhtälailla samanlaista kun Kentucky yli kaksi viikkoa sitten.

138/305 johdettua kierrosta koko kisassa ja nuo neljä ylimääräistä kierrosta kokonaismäärään 301 ajettavan sijasta tuli green-white-checkered lopun vuoksi, eli loistava suoritus jälleen #2 tiimiltä. Ei mitään ongelmia kisan aikana, täysin virheetön ja taktistenkin varikkokäyntien jälkeen jos neljä rengastakin otti monien ottaessa vain kaksi, niin nousi järjettömän määrän sijoja lyhyessä ajassa ennen kuin edes nuo neljä rengasta saavuttavat selvän edun otettuun kahteen nähden ja vielä radalla jossa uusintastarteissa ohittaminen on paikka paikoin todella hankalaa etenkin kun renkaat eivät ole vielä lämmenneet kunnolla. Yksi kuljettaja on tunnetusti Loudonissa onnistunut kurvien keskustan saamaan siihen kuntoon, että pystyy saavuttamaan huomattavan määrän toisiin kurvien keskustan käännöksestä kaasulle ja kuin raketti ulos eli aina kisan voittaja - ja sunnuntaina siinä vuoden 2012 mestari onnistui täydellisesti ja #2 auto oli taikaa. BK:n ollessa ratin takana ja Paul Wolfen säätäessä sitä ja kun alusta pelaa niin on NASCARin ihan totisesti eräistä parhaista kuski-tallipomo -akseleista kun PW tietää lähestulkoon kaiken mitä BK autoltaan haluaa kovaa menemiseen ja erityisesti että auto säilyttää tuon vauhdin.

Alkukaudesta alkaen Penske Racing on ollut parhaimmistoa, etenkin lyhyillä vedoilla jo nuo eturivin paikat aika-ajoista ja harjoituksista kertovat auton olevan hyvällä ajokorkeudella ja hyväkuntoisilla renkailla todella hyvässä vauhdissa ja Fordin moottori on antanut mukavasti tehoja Pensken autoille. Radasta on vain pikkaisen riippunut, että siirtyikö se hyvä aika-ajovauhti myös kisaan ettei tarvinnut hirveästi alkaa muuttamaan mitään pidemmillä vedoilla joka on se todella ratkaiseva tekijä. Siinä tuli hivenen Hendrickin ja SHR:n perässä ratakohtaisesti kun taas joissain on ollut todella maaginen, mutta se keskiarvollinen sijoituksellisuus on heitellyt. Kuitenkin nyt voidaan sanoa kisavauhdin olevan täydellistä Team Pensken autoilla ja meno on alkaa olla jokapaikassa mestaruuskauteen tarvittavan näköistä BK:lla joka on kiperä paikka kilpakumppaneille, etenkin kun myös Joey Logano on ajanut hyvän kauden ja parantaa vain.

Sunnuntainakin JL oli toisena ja kaksoisjohto oli vankalla pohjalla ennen kuin kierrosta ohittaessa 72-vuotiasta veteraanikuljettajaa Morgan Shepherdiä (joka sai paikan ajaa #33 autoa NHMS:n viikonloppua varten) ulkokautta kurviin tultaessa Morgan Shepherdin auto linkosi alhaalta ylös osuen JL:ään ja kummatkin spinnasivat JL:n osuen kovaa seinään ja Shepherdin osuessa vielä häneen. Morganin kisa vielä jatkui, mutta Loganon kisa päättyi tuohon kolariin ja sanankäänteet olivat todella kovaa luokkaa kisan jälkeen, mutta kuten kisatirehtööri Robin Pemberton sanoi niin jo monta kierrosta kisasta kärjestä jäänyt Morgan Shepherd kuitenkin piti miniminopeuden yläpuolella vauhtiaan ja on läpäissyt kaikki terveydentarkastukset ja minimivaatimukset että saa edelleen hypätä Cup-auton rattiin. Tuossa oli enemmänkin kyseessä ihan tyypillinen New Hampshiremainen yhteenosuma, jossa ulkopuolen imu aiheuttaa sisäpuolella olevan vain ajautuvan rataa ylös ja suoraan joka kääntää kummatkin miltei aina ympäri jos ollaan tulossa vasta käännös indexiin kurvissa. Sitä tapahtuu myös vaikka toinen olisi huomattavasti toista hitaampi näin toisen imusta sensitiivisellä ja tiukan käännön omaavilla radoilla, jossa ei kallistusta ole juurikaan lainkaan.

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/camping-world-rv-sales-301.raceResults.results.html

Jimmie Johnson starttasi paalulle ajaneen Kyle Buschin jälkeen sijalta kaksi, mutta jo heti alun ensimmäinen takarenkaan rengasrikko jätti hänet kierroksella kärjestä ja hetken päästä samainen rengas hajosi uudelleen joka johti pyörähdykseen ja kovaan osumaan kurvin ulkoseinän kanssa, mutta onneksi oli ihan kunnossa osuman jälkeen. Ainoana vain, että jo toisena kisana jahdissa ajettavan NHMS:n kisadata jäi todella pieneksi ensimmäisestä ajettavasti kisasta kauden aikana sekä tuo mielenkiintoinen seikka, että JJ:n autossa rengaspaineet olivat todella alhaalla juuri auton perässä vasemmalta puolelta, joka auttaa autoa kääntymään painon ollessa nokalla lievästi samaisella puolella auttaen "forward biteen" ja kaaran kääntymiseen kriittisellä hetkellä kurvin keskellä kaasulle, mutta tällä kertaa se oli vain liikaa renkaan kestolle ottaa tuota painetta kun oikean puolen renkaat ottavat taas hieman yleistä pienempää painoa rataan. Joey Logano koki samanlaisen rengasrikon harjoituksissa viikonlopun aikana. JJ:n saldo kesän startatessa tähän mennessä on ollut Poconossa 6:s, Michiganissa 1:n, Sonomassa 7:s, Kentuckyssa 10:s ja Daytonasta sekä Loudonista keskeytykset.

Kevin Harvickin päivä oli todella mollivoittoinen ja ruuhkassa kisan puolen välin jälkeen oli aikamoisia ajettavuusongelmia, valitettavasti. Kuitenkin päivästä josta oli muodostumassa paha pettymys, niin Rodney Childersin hyvä taktinen heitto ottaa lähellä kisan loppua keltaisen tultua toisen puolen renkaat ja hyvä ratapaikka oli todella kannattava sijoitus. Yleensä tänä vuonna aina jokin on vienyt voiton pois, mutta nyt näytti että huonosta päivästä olisikin muodostumassa hyvä. Kuitenkin strateginen ajatus oli, että missään nimessä ei saa tulla keltaista viimeisillä kierroksilla kun viime varikkopysähdyksestä oli aikaa ja kaikki perustui bensansäästöön. Justin Allgaierin seinään osuma aivan muutama kierros ennen loppua vei kisan lisäajalle ja näin mentiin todella ikävään tilanteeseen siitä huolimatta että KH oli toisena viimeisessä uusintastartissa. Jeff Gordon oli samalla taktiikalla liikkeellä ja hänen autostaan bensa loppui ennen uusintastarttia ja KH:lle valitettavasti myös kävi samoin heti kun lippu heilahti ensimmäisen green-white-checkered yrityksen merkiksi ja Kevin Harvick ajoi autonsa suoran sivulle letkan tultua ohi :nope: KH tuli maaliin sijalla 30. Seuraavaan kisaan voittoa tavoittelemaan!

Samalla taktiikalla maaliin tuli kuitenkin (juuri ja juuri, bensiini loppui heti ruutulipulla) Kyle Busch joka tuli toiseksi; ja piristäväksi rautaisan Joe Gibbsin tähtitiimin suorituksesta teki se, että Matt Kenseth oli neljäs ja Denny Hamlin kahdeksas. Pitkästä aikaa näytti myös kisavauhdin olleen jo lähelle sitä mitä tältä organisaatiolta voi odottaa koko kisan ajan eli alkaisiko myös JGR heräilemään pienestä horroksestaan mestaruustaistoon?

Sunnuntainen kisa myös merkkasi Turner Sportsin jäähyväisiä ainakin toistaiseksi pitkäksi aikaa NASCARille 32 vuoden jälkeen, eli oli viimeinen TNT:n kesäsarjan kisa tältä vuodelta ja viimeinen myös televisioyhtiölle tältä erää. Kiitoksia TNT:lle hyville lähetyksille joita olen telkusta saanut katsella (itse kanava on aina ollut vain tunnettu Yhdysvalloissa televisioista ja Suomessa streameistä katselijoille lukuisista mainoksista), ja tuota pientä miinusta lukuun ottamatta itse kanavalle yleisesti, olen nauttinut itse lähetysten katselusta ja Adamin, Wallyn sekä Kylen jutuista. Kiitos!

ESPN ja ABC aloittaa loppukauden 17:sta kisan näyttämisen vähän alle kahden viikon kuluttua, kun ensi viikonloppu on vapaa viikonloppu Cupissa viimeistä kertaa tälle kaudella ennen loppurutistusta ja kaikki kuskit saavat vähän kerätä voimia tämän loman aikana (osa osallistuu kuitenkin Nationwiden kisaan Chicagolandissa ensi viikonloppuna). Tämän jälkeen kahden viikon päästä sunnuntaina kello 19 alkaa lähetys Brickyard 400:sta, Indianapolisista! :) Kauden toiseksi suurin yksittäinen kisa maailman eräällä legendaarisimmista venueista ja tuo kuuluisa pääsuoran tiiliskivilaatoitus odottaa jälleen huulipareja antamaan suuren luokan muiskaituksen kumiselle ja vanhalle pinnalle.

Itse rata on NASCARissa hyvin paljon rinnastettavissa Poconon triangleliin mutta vauhdit kuitenkin ovat aina säilyneet vanhalla ratapinnalla ja on hyvin paljon kurvineen kuitenkin erilainen kuin Poconon uudelleen päällystetty rata. Aerodynamiikka, uusintastartit sekä vauhdin ja käännön ylläpitäminen kurvista ulos ovat tärkeitä elementtejä Indianapolisissa. Rata on neljällä kurvillaan todella haastava ja mutkiin sisään ajettaessa ruuhkassa auto yleensä puskee jonka jälkeen kaasulla alkaa perä luistamaan alta, tämän vuoksi rata on NASCARin kalenterissa eräistä vaikeimmista paikoista ohittaa. Kurveissa kanttareita käytetään linjan optimaalisen ajoitukseen auton ja kanttarin välimatkan suhteen ja suorilla imusta haetaan ohituspaikkoja toisinaan todella moni auto vierekkäin. Itse viikonlopun startatessa moni tiimi vie auton aika sääntöjen rajoille auton kallistukseen auttavien alustakulmien kanssa.
 
Ylös