ARCA / NASCAR 2014

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ensimmäinen kisaviikonloppu kahdesta Sprint Cupissa käynnistyy Juan Pablo Montoyan osalta tunnin kuluttua ensimmäisillä harjoituksilla, eli kello 18:00 nähdään #12 osa-aikaistiimi Brad Keselowskin ja Joey Loganon tallikaverina tänä viikonloppuna ja myöhemmin sitten vielä Indianapolisissa kauden toiseksi suurimmassa kisassa. Nyt on loistava kalusto alla ja aktiiviura NASCARissa JPM:llä päättyi viime marraskuussa, niin ei ole kovin pitkä aika kun kolumbialainen on ratissa Cupissa ollut. Osa-aikainen Team Pensken auto käytössä, mutta erityisesti valmisteltu auto niille kisaviikonlopuille minne tänä vuonna tuodaan mm. Kansasissa Ryan Blaney ajoi ihan mallikkaan kisan auton ratissa. Voidaan myös puhua projektitiimistä monelta osin.

Tätä katsomaan tuosta todelliseksi aarreaitaksi paljastuneesta sivustosta, joka epätoivoisen haun kautta löytyi ja vielä hyvinkin yksinkertaisilla hakusanoilla Googlesta "livetv:tä!" :)

Tässä: http://www.wiziwig.tv/competition.php?part=sports&discipline=motorsports
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Siellähän on ilmeisesti ARCA kisa alkamassa http://cricfree.eu/fox-sports-1-usa-live-stream.php (Corrigan Oil 200 @ Michigan). Saa nähdä millaista romurallia luvassa, en oo pariin vuoteen tainnu ARCA kisaa edes nähdä.
Austin Theriault voitti ensimmäisensä lähtönsä ARCA-sarjassa ja Mason Mitchell oli jälleen kerran toinen. Sarjan legenda Frank Kimmel oli 7:s.

Mutta loistavaa kaikella tapaa oli Cupin aika-ajot, jossa Kevin Harvick ajoi rataennätyksen ja kovimmalla nopeudella paalulle sitten vuoden 1987!! Todella loistavaa! :) Tässä tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/quicken-loans-400.raceResults.qualifying.html
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Austin Theriault voitti ensimmäisensä lähtönsä ARCA-sarjassa ja Mason Mitchell oli jälleen kerran toinen. Sarjan legenda Frank Kimmel oli 7:s.
Yllättävän siisti kisa, ei pahemmin kolaroitu. Tosin aika vähän tiiviinä nippuina autot olivat, erot kasvoivat varsin suuriksi. Varikolla sit oli enemmänkin säätämistä, ilmeisesti muutamasta autosta ehti bensa loppua, tahtoi olla vaikea saada varikolta liikkeelle.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Michiganissa sattui ja tapahtui ensimaileista lähtien ja stragedinen päätös johti kisan voittoon.

Jimmie Johnson otti kolmannen voittonsa neljästä viime kisasta ja viidennen voiton putkeen Hendrick Motorsportille, kun ei-pistekisaa All-Staria ei lasketa. Kisan puolivälissä tullut stragedinen päätös tuoda JJ varikolle keltaisen aikana osottautui oikeaksi taktiikaksi ja kun lopussa ei keltaisia tullut ja auto oli noin top-3 auto, niin muut samalla varikkosyklillä olijat eivät pystyneet vastaamaan tähän haasteeseen. JJ pystyi ottamaan vihreän alla parikymmentä kierrosta ennen loppua neljä rengasta ja kiireettömästi tankkauksen, koska teki tämän kärkipaikalta ja ilman mitään huolta johdon puolesta riinnastettuna samalla taktiikalla liikkeellä olleisiin - ja kuitenkin kun kierroksia oli sen verran vielä jäljellä niin monelle mahdollinen hyöty ottamalla vain pelkästään tankkauksen tai lisänä tuoreet toisen puolen renkaat, eivät olisi tuoneet sitä etua ajallisesti radalla lopussa, kun #48:n etumatka ja varikkosykli/-taktiikka oli niin hyvä Chad Knausin toimesta.

Kevin Harvick tuli todella lähelle kisan ollessa viimeisillä kierroksilla, mutta kierrokset loppuivat jälleen harmittavasti kesken :nope: Hyvä kisa kuitenkin, ja ottaen huomioon että KH oli toisella varikkosyklillä liikkeellä kun kisan voittostragedia, niin hyvin KH nousi vielä läpi joukon; ja erityisesti pääsi todella lähelle JJ:tä juuri kun ylempi linja alkoi laajenemaan ja ottamaan pitoa, niin Kevin Harvick sai hyvän vauhdin suorille. Rodney Childersin luoma taktiikka oli todella hyvä, mutta se keltainen jäi vaan uupumaan lopusta mistä se jäi nyt valitettavasti kiinni. Tällöin varikolle ensimmäisten joukossa ja ekasta pilttuusta radalle kisan voittavalla päätöksellä taktiikan suhteen. Tämä oli Kevin Harvickille neljäs toinen sija tänä vuonna jos All-Star lasketaan mukaan, eli pienestä on jäänyt kiinni. Tähän vielä, että tämä oli kolmas peräkkäinen toinen sija MIS:llä kun KH oli viime vuonna kummassakin kisassa toinen. Noh, tästä sitten vain sija paremmaksi joka viikonloppu niin ei mitään hätää :)

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/quicken-loans-400.html

KH johti eniten kierroksia, eli 63 ja etenkin ratapaikka oli jälleen erityisen tärkeä, koska eilenkin epäpuhtaassa ilmassa ajaminen oli hankalaa ja puhdas ilma oli jälleen se ehdoton valtti - kuten uudelleen päällystetyillä radoilla on ilmavirtauksien ja vauhtien puolesta. J.P. Montoyan debyytti tällä vuodella päättyi 18:sta sijaan ja ajoi aika tasapainoisen kisan, erityisesti nousujohteisen ilman virheitä ja nousi lopussa ensi kierroksen kärjestä johtokierrokselle ja kun auto alkoi olla jo ihan ajettava niin sitten vielä top-20:iin. Indianapolisissa sitten vielä JPM ajaa tänä vuonna tosiaan toisen starttinsa #12 tiimissä.

Fordin 34 voittoa ja merkeistä selkeästi eniten Michiganissa voittajien ympyrässä vierailleena ei paljoa painoarvoa ollut sunnuntaina, kun puhutaan Jack Roushin takapihasta ja Fordin vahvoja koneita 1.5 ja 2 mailin historiassa juuri RFR:llä. Ennen viikonloppua ajattelin, että jos tänä vuonna Roushin tiimien pitää nousta esiin niin nyt olisi heidän vahvimmalla radalla mahdollisuus - vaikka uudelleen päällystyksen jälkeen ei enää hallita kaasun käyttöä joka linjalla kaarteissa ja pito keskittyy alalinjan kahteen viereiseen ja puolikkaaseen linjaan, niin silti mitä se on organisaatiolle ollut historian saatossa. Lauantaina happy hourin jälkeen kuitenkin varikolla Carl Edwardsia haastateltiin TNT:llä ja kun kysyttiin mahdollisista pienistä ongelmista niin CE totesi, että kysymys on paljon suuremmista vastoinkäymisistä auton hallinan kanssa. Tuosta kun katsoi kisassa Carl Edwardsin ja tiimikavereiden Greg Bifflen (nelinkertainen voittaja Michiganissa) sekä Ricky Stenhouse Jr:n (osui nelipyörä-liusulla seinään kisan alussa, joten ajettavuus kärsi aerodynaamisesti) vauhtia ja muisteli tuota haastattelua, niin kyllähän se koko organisaation panos oli kisassa tosiaan vastoinkäyminen ja lopputulos talleista ainostaan Greg Bifflen tultua maaliin viimeisenä autona johtokierroksella sijalla 20, niin olihan tuo katastrofi.

Fordin koneet kyllä tuottavat tehoa, mutta kurvien keskellä vauhdin saaminen kaasulla ja säännöstelty ajokorkeus näyttäisivät olevan tällä hetkellä Roush Fenway Racingille ne suurimmat ongelmat.

Seuraavaksi sitten juhannusviikonlopun kunniaksi ajetaan perinteisesti Infineon Racewayllä, Sonomassa, eli kauden ensimmäinen moottoriratakisa kahdesta ennen Watkins Gleniä loppukesästä. Tulee aikamoinen trilleri, keltaiset, bensansäästöt ja taktiset & stragediset muunnokset sekä totta kai - uusintastartit. Loppupuolella kisaa uusintastartit jos tulee, niin tulevat olemaan todella kaaottisia ja ilman muuta henkilökohtaisia virheitä pitää vältellä koko päivän ajan. Kaikista suurimmaksi asiaksi nousee kuitenkin jälleen hyvin käyttäytyvä auto ja hyvä ratapaikka läpi kisan. Etenkin mitä enemmän puremaa kurveissa ja pehmeät kanttarin ylitykset ilman peränluistatusta olevat avainasioita Infineonissa, koska kanttarit ovat monesta kohtaa erittäin korkealla. Sonomassa lähetys käynnistyy kello 21:00 sunnuntaina!

Yllättävän siisti kisa, ei pahemmin kolaroitu. Tosin aika vähän tiiviinä nippuina autot olivat, erot kasvoivat varsin suuriksi. Varikolla sit oli enemmänkin säätämistä, ilmeisesti muutamasta autosta ehti bensa loppua, tahtoi olla vaikea saada varikolta liikkeelle.
Michiganissa tuo uusi ratapinta oli aika kohtelias tosiaan ARCA-sarjan kisassa ja yllättävän vähillä keltaisilla kisa suoritettiin. Erot venyivät samalla tavalla kun Poconossakin ja olivat tosi suuria letkan venyessä.

Tuo ratapinta ja kuinka tuore se on, niin koskettaa nimenomaisesti vauhdillista puolta ja pidon äärirajoilla ajamista, että juurikin viikonlopun kaikista kisoista juuri Sprint Cupissa oli tapahtumaa läpi kisan, juuri aerodynaamisia ja ilmavirtauksilla aiheutuneita kolareita sekä spinnejä. Tuo näyttää sen radan todellisen luonteen loistavassa NASCARin kuninkuusluokassa, koska juurikin kovat nopeudet ja ihan puhtaasti todella kovat hevosvoimat tuovat radan haasteet esiin ja sen kuinka reunalla autot ovat läpi kierroksen erityisesti juuri tuoreilla renkailla.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Nationwide Insurance nimi putoamassa luultavasti pois NASCAR kakkossarjan pääsponsoroinista ja uudeksi olisi tulossa Comcast Xfinity. Miltä kuulostaisi NASCAR Comcast Series nimenä ?

Whelen NASCAR kuski Eddie Cheever III haaveilee NASCAR Sprint Cup urasta.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Nationwide Insurance nimi putoamassa luultavasti pois NASCAR kakkossarjan pääsponsoroinista ja uudeksi olisi tulossa Comcast Xfinity. Miltä kuulostaisi NASCAR Comcast Series nimenä ?

Whelen NASCAR kuski Eddie Cheever III haaveilee NASCAR Sprint Cup urasta.
Busch Series vaikutti kakkos-sarjan päänimenä vuosikymmenet ja Nationwide hyppäsi remmeihin sen jälkeen 2007 kaudesta alkaen. Kuitenkin hyppääminen Cupiin ja Juniorin sponsorointiin ensi kaudesta alkaen 12 kisaksi niin tarkoittaa alasarjan nimenmuunnosta, kun tehtävät kuninkuus-sarjassa koittavat. Mielenkiintoista kuinka kaikki tulevat pikkuhiljaa ympäri, koska Comcast Xfinity omistaa NBC Sportsin joka taas näyttää ensi kaudesta lähtien Sprint Cupia koko toisen puolen ja siihen kaupanpäällisiksi myös vielä viimeistä kautta Nationwide-nimellä kulkevaa alasarjaa puolikkaan kautta.

Joten aika odotettu kuvio, että Comcastista tulee suuri yhteistyökumppani televisionnissa ja vielä saa mitä luultavammin kakkos-sarjan nimen haltuunsa sarjan nimenä. Nationwideen meni oman tottumisensa Busch Seriesin jälkeen, mutta kyllä "maanlaajuinen" sarja on alasarjana Cupille ja CWTS:stä ylöspäin ponkaiseville ollut täysin nimensä mukainen. Totuttelun jälkeen tämä tuorein otsikko on kyllä hieno nimi, että superspektisesti hyvä lausua tuo, kun kysytään mitä meinaa katsella lauantai-iltana netistä :) Hieman salaperäisyyttä ja satellisiuutta myös nimi omaa teknologisessa mielessä.. Pidän jo nyt vaikka nimiä ei vielä papereissa olekkaan.

Eddie Cheever III:s on aika lupaava kuljettaja ja on Euro Whelenissä ajanut hyvin, että ei mahdottomuus ole lähitulevaisuudessa päästä kampeamaan ihan sarjatasoja ylöspäin NASCARissa ja se uraauurtava lähtökohta sopimuksella CWTS:lle ja siitä vielä nykyiseen Nationwide-sarjaan ja lopulta vakuuttaa taidoillaan pääsystä Sprint Cupiin. Katsotaan miten kaverin tie tästä etenee.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Pientä sadetta ilmeisesti ilmassa? Tai enempi tihkua taitaa olla, saa nähdä mitä tosta tulee.

Edit: liian kosteaa slickseille, liian kuivaa sadekelin renkaille, ajellaan sit hetki turva-auton takana.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Puoleen väliin kisaa päästiin, nyt sateen takia safety car. Ite kattelen kisaa vakkaripaikastani coolsporilta http://www.coolsport.tv/stream36-live-nrl-rugby-streaming.html

Edit: kaikille pakollinen varikkokäynti., jonninmoiset saderenkaat alle. Noi tulee kyl nopeasti sulamaan alle ellei vettä tule enempää.

Edit 2: Täähän on hauskaa, taistellako sijoituksista vai yrittääkö pitää auto radalla.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
En katsonut, mut Taglianilla loppui bensa kolme kierrosta ennen maalia, SC:n aikana, nous, sitä ennen vielä kolmessa kierroksessa sijalta 20, sijalle kaksi. Voittoon Road Americassa ajoi Brendan Gaughan.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Oiskohan jossain Taglianin autosta incaria parin viimeisen kierroksen osalta. Ihan mieletön nousu koko letkan takaa toiseksi.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Sonomassa tuskin tarvitsee sadetta pelätä. Tosin eilisen kisan perusteella tuo kyllä oman hupinsa mukaan.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Gordonin talli teki männäviikolla ison sponssisopimuksen autoon #24 Panasonicin kanssa. Väritys lienee kisakohtainen, ja näkyy olevan jo Sonomassa. Legendaarinen Dupont on muisto vain.
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Voishan tuonkin kattoa, näin kesälomalla jaksaa valvoa myöhempään. Ja kiinnostaa vähän enemmän kuin tuo ovaalinkierto.

Onhan tässä jo 24 Heures du Mans, 24h Rennen Nurnburgring, WTCC Spa ja Formula 1 Itävalta kattottuna...
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Voishan tuonkin kattoa, näin kesälomalla jaksaa valvoa myöhempään. Ja kiinnostaa vähän enemmän kuin tuo ovaalinkierto.
Olihan siinä tapahtumia. Autot vaan näyttivät ihan kaameilta ajo-ominaisuuksiltaan, tottunut katselemaan LMP1/GTE/GT3 jne autoja.

Ja muistan taas miksi ei en ole katsellut noita nasse/yms kisoja.... tuo jenkki-televisiointi... Voi herrantähden kuinka paljon mainoksia.... 3 kierrosta kisaa, 2 kierrosta mainoksia jne... taas ymmärtää miksi jenkeissä on tuota yli-lihavuutta, joka mainoskatkolla KFC yms ruokapaikkojen mainoksia... Söin itsekkin joka välis jotain hyvää :eek:

Oppinut kai liian hyvälle WEC yms streameistä??? :confused:
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Tilanteet kääntyivät aika-ajojen tuloksista melkoisesti ja mekaaninen pito renkaiden kestävyyttä ajatellessa oli sunnuntai-illan teemana Sonoman teknillisellä ja vaativalla radalla.

Carl Edwards otti suuren voiton johdettua Kaliforniassa toiseksi eniten kierroksia AJ Allmendingerin jälkeen (AJ:n kisa meni piloille yhteenosumassa Brian Vickersin kanssa kisan loppupuolella). Carl Edwards ajoi tasapainoisen kisan; ei nopein lyhyillä tai pidemmillä vedoilla eikä mitään kovin väläyttävää, mutta piti auton top 3-5:ssä koko päivän ja huolehti renkaista pitäen ne koko vedoilla iskukykyisinä, eikä kuluttanut autoa aggressiivisellä ajolla. Muutenkin tämä voitto oli täysi voitto koko Jack Roushin organisaatiolle, kun viime kisan jälkeen Michiganissa oli sen verran kritiikkiä surkean kisan jälkimainingeissa, että siitä kompiminen voittoon tuli mainioon aikaan. Loistava päivä muutenkin Roushilla, että Greg Biffle ajoi myös top-10:iin ja Ricky Stenhouse Jr:llä oli hyvä päivä menossa ennen lopun kontaktia ja spinniä.

Täysin vastoin RFR:n historiallista politiikkaa autojen iskukyky on tällä hetkellä lyhytradoilla ja moottoriradoilla - täysin päinvastoin tosiaan mitä RFR:n autojen vahvuudet ovat olleet ja missä se paras vauhti on autoista saatu irti (pari kautta sitten RFR:n Fordin koneet olivat ehdotonta eliittiä 1.5-2 mailin ovaaleilla). Lyhytradat ja moottoradat ovat tallille ainoa paikka pärjätä tällä hetkellä, koska yksinkertaisesti vauhti tulee auttamattomasti perässä muita huipputiimejä ja erityisesti Hendrickin koneistusta ja alustoja välittömästi moottorollista vauhtia kurvien keskellä vaativilla suuremmilla ovaaleilla. Myös jo vauhdillista puolta tarjoavat, enemmän kurveissa moottorillista vauhtia tarvitsevat lyhytratojen isoveljet, eli mailin radat, ovat jo haaste ja menevät puolentoista mailin ja kahden mailin ohjelman kanssa Roushilla tuohon vaikeuksia aiheuttavaan ohjelmaan. Hyvä prosentti ollut CE:llä kuitenkin näissä kisoissa joissa on koko päivän ollut kisavauhdissa kärjen kanssa ja pystynyt lopussa taistelemaan oikeasti voitosta ja myös luotettavasti ajanut autoa maaliin kauden kisoissa, josta myös totta kai varma pääsy jahtiin kahdella voitolla ja lisäksi myös hyvällä pistepaikalla tällä hetkellä kautta.

Myöskin Aflacin mukanaolo on niissä valituissa kisoissa jossa on #99:n sponsori, niin on tuonut sitä toivottua lisävauhtia CE:n menoon kuin vanhojen aikojen kunniaksi: kaksi kertaa kun CE on uransa aikana ollut runner-up mestaruudelle, niin Aflac on ollut pääsponsori, ja CE:n pitäisi saada kyseinen sponssi takaisin kokoaikaisesti - alkaisi taas vauhtia löytyä enemmän kun vielä tallipomona on Jimmy Fennigin tapainen nero :)

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/toyota-save-mart-350.raceResults.results.html

Marcos Ambrose joutui jälleen pettymään Infineonissa - tällä kertaa syy sama kuin viime vuonna, eli yksinkertaisesti auto ei pureutunut kurveista ulostullessa rataan ja joutui luistattamaan alustaa. Kuitenkin top-10 ja seuraava realistinen mahdollisuus #9:llä on ajaa voitosta tosissaan on Watkins Glenillä loppukesästä. Kevin Harvick johti kolmanneksi eniten kierroksia kisasta ja kaikki näytti todella hyvältä puolivälissä kilpailua, mutta huono varikkopysähdys, väärään aikaa lehahtaneet keltaiset ja sen vuoksi stragedia meni uusiksi - oli se mikä teki päivästä sen mikä siitä tuli johtuen tuosta kolahduksesta Clint Bowyerin kanssa vielä joka pilasi kisan ja KH tuli maaliin sijalla 20. KH sanoikin in-car audiossa tuohon varikkokäyntiin ennen tuota kolaria, että alkaa käymään jo vanhaksi tuo varikolla tulevat takaiskut. Mutta voittoasenteella jälleen Kentuckyyn.

Seuraava kisa on tosiaan Kentuckyssa, Spartassa jossa 1.5 mailinen erittäin röykkiöinen ja balanssia vaativa kisa alkaa lähetyksen merkeissä kello 1:30 lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Kenen alusta pitää vauhdin pomppuisissa kurveissa on vahvoilla ja etenkin kaasun käytön suhteen saavutetaan hyviä nopeuksia jos auto antaa sen myöden. Linjoja on noin 2.5 auton mittaa ja tasapainoinen kaara kun on alla, niin kurveista pääsee ulos ilman kaasulta ylimääräisiä poistuloja - myös vihreän lipun alla ajetaan varmasti pitempin stintti illan aikana ja se pistää harjoituksissa välittömästi paljon pidempien vetojen viimeistelylle, että kisavauhti on alusta saakka hyvää.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Gordonin talli teki männäviikolla ison sponssisopimuksen autoon #24 Panasonicin kanssa. Väritys lienee kisakohtainen, ja näkyy olevan jo Sonomassa. Legendaarinen Dupont on muisto vain.
Ei hassumpi kisa JG:ltä uuden sponsorin mukana ollessa, että kakkostila ja 14:sta top-5:n Sonomassa. Vaikka on aikaa vierähtänyt viime kerrasta kun Jeff Gordon juhli moottoriradalla, niin jos ei vaikeuksia tule matkan varteen missään muodossa, Jeff Gordon sen top-5:n nappaa. Nousujohteinen kisa eilen ja piti autosta hyvää huolta ja päihitti tallikaverinsa. Edelleen yksi NASCARin ehdottomasti parhaista moottoriradoilla.

Tuo Dupontin siirtyminen ykkös-sponsorista sivurooliin vain valikoituihin muutamiin kisoihin yllätti itseni pari kautta sitten (ja nyt tosiaan kokonaan sivussa), mutta toisaalta ymmärrettävää koska JG:n uran alusta saakka on mukana ollut niin jossakin vaiheessa tulee tälläinen vaihe, että tulee muutoksia. Drive To End Hunger on nykyään ollut jo pari kautta tuo ykkös-sponssi JG:llä ja siihen Axalta (otti kaupan myötä haltuun Dupontin sponsorisopimuksen), Panasonic ja Pepsi remmissä niin kyllä nelinkertaiselle mestarille edelleen luottoa löytyy kun pitääkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös