Michiganissa sattui ja tapahtui ensimaileista lähtien ja stragedinen päätös johti kisan voittoon.
Jimmie Johnson otti kolmannen voittonsa neljästä viime kisasta ja viidennen voiton putkeen Hendrick Motorsportille, kun ei-pistekisaa All-Staria ei lasketa. Kisan puolivälissä tullut stragedinen päätös tuoda JJ varikolle keltaisen aikana osottautui oikeaksi taktiikaksi ja kun lopussa ei keltaisia tullut ja auto oli noin top-3 auto, niin muut samalla varikkosyklillä olijat eivät pystyneet vastaamaan tähän haasteeseen. JJ pystyi ottamaan vihreän alla parikymmentä kierrosta ennen loppua neljä rengasta ja kiireettömästi tankkauksen, koska teki tämän kärkipaikalta ja ilman mitään huolta johdon puolesta riinnastettuna samalla taktiikalla liikkeellä olleisiin - ja kuitenkin kun kierroksia oli sen verran vielä jäljellä niin monelle mahdollinen hyöty ottamalla vain pelkästään tankkauksen tai lisänä tuoreet toisen puolen renkaat, eivät olisi tuoneet sitä etua ajallisesti radalla lopussa, kun #48:n etumatka ja varikkosykli/-taktiikka oli niin hyvä Chad Knausin toimesta.
Kevin Harvick tuli todella lähelle kisan ollessa viimeisillä kierroksilla, mutta kierrokset loppuivat jälleen harmittavasti kesken :nope: Hyvä kisa kuitenkin, ja ottaen huomioon että KH oli toisella varikkosyklillä liikkeellä kun kisan voittostragedia, niin hyvin KH nousi vielä läpi joukon; ja erityisesti pääsi todella lähelle JJ:tä juuri kun ylempi linja alkoi laajenemaan ja ottamaan pitoa, niin Kevin Harvick sai hyvän vauhdin suorille. Rodney Childersin luoma taktiikka oli todella hyvä, mutta se keltainen jäi vaan uupumaan lopusta mistä se jäi nyt valitettavasti kiinni. Tällöin varikolle ensimmäisten joukossa ja ekasta pilttuusta radalle kisan voittavalla päätöksellä taktiikan suhteen. Tämä oli Kevin Harvickille neljäs toinen sija tänä vuonna jos All-Star lasketaan mukaan, eli pienestä on jäänyt kiinni. Tähän vielä, että tämä oli kolmas peräkkäinen toinen sija MIS:llä kun KH oli viime vuonna kummassakin kisassa toinen. Noh, tästä sitten vain sija paremmaksi joka viikonloppu niin ei mitään hätää
Tulokset:
http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/quicken-loans-400.html
KH johti eniten kierroksia, eli 63 ja etenkin ratapaikka oli jälleen erityisen tärkeä, koska eilenkin epäpuhtaassa ilmassa ajaminen oli hankalaa ja puhdas ilma oli jälleen se ehdoton valtti - kuten uudelleen päällystetyillä radoilla on ilmavirtauksien ja vauhtien puolesta. J.P. Montoyan debyytti tällä vuodella päättyi 18:sta sijaan ja ajoi aika tasapainoisen kisan, erityisesti nousujohteisen ilman virheitä ja nousi lopussa ensi kierroksen kärjestä johtokierrokselle ja kun auto alkoi olla jo ihan ajettava niin sitten vielä top-20:iin. Indianapolisissa sitten vielä JPM ajaa tänä vuonna tosiaan toisen starttinsa #12 tiimissä.
Fordin 34 voittoa ja merkeistä selkeästi eniten Michiganissa voittajien ympyrässä vierailleena ei paljoa painoarvoa ollut sunnuntaina, kun puhutaan Jack Roushin takapihasta ja Fordin vahvoja koneita 1.5 ja 2 mailin historiassa juuri RFR:llä. Ennen viikonloppua ajattelin, että jos tänä vuonna Roushin tiimien pitää nousta esiin niin nyt olisi heidän vahvimmalla radalla mahdollisuus - vaikka uudelleen päällystyksen jälkeen ei enää hallita kaasun käyttöä joka linjalla kaarteissa ja pito keskittyy alalinjan kahteen viereiseen ja puolikkaaseen linjaan, niin silti mitä se on organisaatiolle ollut historian saatossa. Lauantaina happy hourin jälkeen kuitenkin varikolla Carl Edwardsia haastateltiin TNT:llä ja kun kysyttiin mahdollisista pienistä ongelmista niin CE totesi, että kysymys on paljon suuremmista vastoinkäymisistä auton hallinan kanssa. Tuosta kun katsoi kisassa Carl Edwardsin ja tiimikavereiden Greg Bifflen (nelinkertainen voittaja Michiganissa) sekä Ricky Stenhouse Jr:n (osui nelipyörä-liusulla seinään kisan alussa, joten ajettavuus kärsi aerodynaamisesti) vauhtia ja muisteli tuota haastattelua, niin kyllähän se koko organisaation panos oli kisassa tosiaan vastoinkäyminen ja lopputulos talleista ainostaan Greg Bifflen tultua maaliin viimeisenä autona johtokierroksella sijalla 20, niin olihan tuo katastrofi.
Fordin koneet kyllä tuottavat tehoa, mutta kurvien keskellä vauhdin saaminen kaasulla ja säännöstelty ajokorkeus näyttäisivät olevan tällä hetkellä Roush Fenway Racingille ne suurimmat ongelmat.
Seuraavaksi sitten juhannusviikonlopun kunniaksi ajetaan perinteisesti Infineon Racewayllä, Sonomassa, eli kauden ensimmäinen moottoriratakisa kahdesta ennen Watkins Gleniä loppukesästä. Tulee aikamoinen trilleri, keltaiset, bensansäästöt ja taktiset & stragediset muunnokset sekä totta kai - uusintastartit. Loppupuolella kisaa uusintastartit jos tulee, niin tulevat olemaan todella kaaottisia ja ilman muuta henkilökohtaisia virheitä pitää vältellä koko päivän ajan. Kaikista suurimmaksi asiaksi nousee kuitenkin jälleen hyvin käyttäytyvä auto ja hyvä ratapaikka läpi kisan. Etenkin mitä enemmän puremaa kurveissa ja pehmeät kanttarin ylitykset ilman peränluistatusta olevat avainasioita Infineonissa, koska kanttarit ovat monesta kohtaa erittäin korkealla. Sonomassa lähetys käynnistyy kello 21:00 sunnuntaina!
Yllättävän siisti kisa, ei pahemmin kolaroitu. Tosin aika vähän tiiviinä nippuina autot olivat, erot kasvoivat varsin suuriksi. Varikolla sit oli enemmänkin säätämistä, ilmeisesti muutamasta autosta ehti bensa loppua, tahtoi olla vaikea saada varikolta liikkeelle.
Michiganissa tuo uusi ratapinta oli aika kohtelias tosiaan ARCA-sarjan kisassa ja yllättävän vähillä keltaisilla kisa suoritettiin. Erot venyivät samalla tavalla kun Poconossakin ja olivat tosi suuria letkan venyessä.
Tuo ratapinta ja kuinka tuore se on, niin koskettaa nimenomaisesti vauhdillista puolta ja pidon äärirajoilla ajamista, että juurikin viikonlopun kaikista kisoista juuri Sprint Cupissa oli tapahtumaa läpi kisan, juuri aerodynaamisia ja ilmavirtauksilla aiheutuneita kolareita sekä spinnejä. Tuo näyttää sen radan todellisen luonteen loistavassa NASCARin kuninkuusluokassa, koska juurikin kovat nopeudet ja ihan puhtaasti todella kovat hevosvoimat tuovat radan haasteet esiin ja sen kuinka reunalla autot ovat läpi kierroksen erityisesti juuri tuoreilla renkailla.