ARCA / NASCAR 2014

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Suomalaiset tiedotusvälineet ovat sekoilleet kyllä huolella tässä tapauksessa. Yle jopa ilmoitti, että onnettomuus tapahtui NASCAR Sprint Cup kisassa. Lähteenä jutuissa on yleensä Autosport, jonka väittäisin käyttävän oikeita termejä, mutta silti suomalaiset vetävät NASCARin mukaan joka kerta.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Suomalaiset tiedotusvälineet ovat sekoilleet kyllä huolella tässä tapauksessa. Yle jopa ilmoitti, että onnettomuus tapahtui NASCAR Sprint Cup kisassa. Lähteenä jutuissa on yleensä Autosport, jonka väittäisin käyttävän oikeita termejä, mutta silti suomalaiset vetävät NASCARin mukaan joka kerta.
On kyllä huolella sekoiltu. Eihän täällä osata jumalauta erottaa edes rata-autoilua rallista. Katto pään päällä = ralliauto.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Auto-ohjelmien suomennoksissakin Discolla etc melkein aina racecar=ralliauto.

Nationwidestä hyvä muistuttaa että tunnin tai jotain(voi alkaa aiemminkin...) kuluttua Mid-Ohiossa pärähtää. Eli hienolla oikealla radalla mennään.

Edit. Lähetyksen alussa tulee mielenkiintoista footagea kun NW-kuskit saa opetusta rata-ajoon.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Carl Edwards on virallisesti Joe Gibbs Racingin neljäs kuljettaja ensi vuonna ja näin organisaatio lisäsi #19 tiimin kavalkaadiinsa.

Tästä asiaan liittyen ja kisaraporttia Michiganista myöhemmin.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Jeff Gordon hamuaa 13 vuoden jälkeen takaisin mestaruuskantaan ja nostamaan mestaruusmääränsä viiteen.

Todella läpihuutojuttu oli JG:n kisa Michiganissa sunnuntaiehtoona. Paalulle ensin lauantaina, hyvä auto harjoituksissa läpi viikonlopun ja kun kisa koitti niin ainoastaan Joey Logano pystyi laittamaan hieman kapulaa rattaisiin, mutta viimeisessä kilpailun uusintastartissa JG meni menojaan heti ensimmäisestä kurvista eteenpäin ja voitti jo kolmannen kisansa tänä vuonna ja tämä oli hänen uransa 91:s voitto. Jeff Gordon ja #24 tiimi on ollut viime viikot hurjassa vireessä - jopa parantaneet jo hienosti mennyttä kautta pala palalta - ja Michiganissa tullut voitto merkautti myös tiimin jo 16:sta top-10:iä 23:sta ajetusta kisasta tällä kaudella. Ajoitus Alan Gustafssonin nuottipapereissa on viikosta viikkoon - erityisesti ESPN/ABC-televisiontikauden alettua - ollut auton suhteen esimerkillistä. Indianapolisista tämä loppukauden televisiontisopimus alkoi kyseisellä kanavalla (ABC on yhteistyökumppani lauantai-iltojen kisojen puolesta) Yhdysvalloissa, niin Jeff Gordon on ollut uskomattomassa kyydissä: Indianapolisissa voitto, Poconossa hyvä auto, mutta tyytyminen top-10:iin, Watkins Glenissä paalulle ja dominoiva alkukisa ennen mystistä sähkövikaa ja nyt Michiganista voitto.

Vähän näyttää aika-ajoin, että Hendrickin tehtaalla JG olisi hieman kuin ottamassa tallin ykköskuljettajan viittaa takaisin, jos nyt mestaruuskantaan tänä vuonna kykenee; on nimittäin kuin päinvastoin iskukyky ollut nyt Jeff Gordonilla ja Jimmie Johnsonilla. Nyt JG on joka viikko lähes voittaja-autossa ja JJ joutuu tosiaan taistelemaan auton säätöjen kanssa viikonlopun ja voittamaan sitten miltei sen top-10:in jollei ongelmat vie sitäkin pois.

Nyt Jimmie Johnson kylläkin katkaisi hirvittävän kisasarjan - joskin pieni pulma oli matkassa - joka hänellä on ollut sitten kesäkuisen edellisen Michiganin kisan jälkeen, jonka hän voitti silloin. Kisan alussa (JJ starttasi sijalta 30) JJ ei edistynyt juuri lainkaan ja kun Kyle Busch toi ensimmäisen keltaisen osuttuaan seinään kierroksella 5 neljännen kurvin ulostulossa ja osuttuaan seinään vielä ensimmäisen kurvin sisääntulossa hangaten seinää, niin JJ tuli varikolle ja autoon laitettiin neljä tuoretta rengasta Chad Knausin strategiavetona. Tankata ei saa, jos sovittu kilpailukeltainen on tulossa kierroksella 20 johtuen öisistä sateista. Kuitenkaan Jimmie Johnson ei edennyt vaan jämähti sijalle 34 ja koko viikonlopun jatkunut (joskin jo parempi lauantai) hitaus auton kanssa näytti jatkuvan. Kuitenkin (kuten Kansas) juuri muutaman vuoden vasta uudella asvalttipinnoitteella ajettavilla radoilla vaan puhdas ilma on niin kriittinen, että autojen vauhti voi olla ruuhkassa todella paljon hitaampaa kun autoa ei saa pidettyä kaasulla kurveissa tarpeeksi kunnolla ettei ilmavirrat sitä vaikeuttaisi huomattavasti. Mutta kun muut tulivat kisakeltaisen aikana sisälle niin JJ jatkoi taktisella päätöksellä radalla (tosin tietenkin eri varikkosyklillä kuin moni muu joka on aina riski) ja kun vihreä heilahti, niin JJ kierrosajat parantuivat liki sekunnilla ja pystyi vielä pitämään kärkipaikan kun silloin kakkosena ollut Joey Logano oli aivan #48 auton takakontissa kiinni muttei päässyt ohi #22 autollaan. Kuitenkin hajonnut vaihdekeppi kisan aikana oli lähellä pilata JJ:n kisan ja ymmärrettävästi todella kauan kestäneestä yhteisajallisesta varikkokäynnistä muodostui JJ:lle takkiin kärjelle kierroksen verran ja jääminen silloin top-20:n ulkopuolelle. Tuolloin vihreän lipun aikana hänelle heitettiin autoon pihdit, jolla hän saisi auton pois varikkopilttuusta vaihteille (ja saikin lopulta nelosvaihteelle) ja lopulta keltaisen aikana auton vaihdekeppi korjattiin tiimin mekaanikkojen toimesta ja väliaikaisratkaisu toimi kisan loppuun. Jimmie Johnson sai lopulta kierroksensa anteeksi ja tuli maaliin sijalla 9:n.

Tuohon mukaan mahtui suurinpiirteittäin samoilla sijoilla ja taktiikalla liikkeellä kisassa ollut loppukisan taistelu Ryan Newmanin kanssa, joka johti radalla osumiin näiden kahden kesken ja myöhemmin #31 autoon täksi vuodeksi Jeff Burtonin tilalle Richard Childress Racingille siirtyneen Ryan Newmanin kohtaamiseen varikolla JJ:n kanssa, joka pienen turhautumisen jälkeen kuitenkin päättyi ilman mitään suurempaa draamaa.

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/pure-michigan-400.html

Kevin Harvickilta mukava päivä jälleen: auto käyttäytyi täydellisesti ja vaikka hieman joutui vauhdissa antamaan periksi kisan voittaneelle Jeff Gordonille, niin pääsi kuitenkin viimeisessä uusintastartissa kolmanneksi sijoittuneen Joey Loganon ohi pitäen radan toiseksi nopeinta vauhtia JG:n jälkeen, mutta jo neljäs peräkkäinen kakkostila Michiganista! Vaikka tuloksellisesti upeaita suorituksia niin neljä kakkostilaa voisivat aina olla neljä voittoa... Kuinka ollakkaan KH jakaa kärkitilan samalla radalla peräkkäin otetuista kärkitiloista juuri Dale Jarrettin kanssa; DJ:llä aikoinaan sama toistui Rockinghamin röykkyisellä ja vaativalla lyhytradalla myös neljästi peräkkäin. Juuri ESPN:n selostuskopista DJ totesi kuitenkin kisan ollessa viimeisillä kierroksilla että vaikka ne nyt harmittaa, niin myöhemmin voi miettiä kyllä sijoituksiaan noissa kisoissa ja ajatella että kuinka hyviä päiviä voi samalla radalla olla noin monta peräkkäin. Noh, #4 tiimi Kevin Harvickin ajaessa voittoon Bristolissa jälleen voittajan ympyrään! :)

Ensimmäinen keltainen Kyle Buschin takia ja toisessa Danica Patrickin (oli silti maalissa 18:sta kuten myös hänen takanaan maaliin sijalla 19:sta tuli Brian Vickers joka myös pyörähti loppukisasta) pyörähdyksestä johtuneesta 7:n auton kolarirysästä muodostui myös tällä hetkellä paikasta jahtiin kisailevalle Matt Kensethille ikävä, kun hän oli myös osallisena tuossa ja jäi kauaksi kärjestä. Ainoastaan Denny Hamlin oli 7:s Joe Gibbs Racingin porukasta top-10:ssä ja vaikka auto oli loistava kurveissa läpi nopean Michiganin, niin suorilla etenkin Hendrickin koneille DH myönsi melkein jokaisen muun huipputiimin tulevan nyt perästä huippunopeuksien puolesta nimen omaan. SHR:lle kisa oli KH:n lisäksi hyvä myös Kurt Buschille kunnes eräässä lopun useista uusintastarteissa hän taisteli jo kärkipaikasta ensimmäisessä kurvissa Joey Loganoa vastaan, kun hän lipesi ja osui seinään ulostulossa ykkösmutkassa auton lähdettyä tanssimaan sivuluisussa - tämä jätti korjaamisten takia myös Kurt Buschin valitettavan kauaksi kärjestä. Jeff Burton joka tuurasi Tony Stewartia Michiganissa, oli alussa jo ihan mukavassakin vauhdissa kunnes myös hän kohtasi ongelmia autoon tulleen oljyvian takia ja jäi myös kauas kärjestä.

Brad Keselowski oli myös lopulta kahdeksas vaikka kisan loppupuolella hänen autostaan hajosi rengas kolmannen kurvin sisääntulossa ja ajatui nojaamaan seinää vasten pitemmän matkan. Kuitenkin rengas hajosi niin, että hän ei ollut viellä ehtinyt kääntää sisälle kurviin jolloin auto olisi mennyt todella kovaa ikävässä kulmassa seinään vaan juuri, kun hän oli juuri alkanut taittamaan ja näin auto melkein jatkoi suoralta suoraan seinää pitkin kurvia. Korjaukset #2 tiimi teki ilman että olisi jäänyt kierroksia kärjelle keltaisen alla ja näin toivat auton maaliin kunnon loppuajolla top-10:ssä.

J.J. Yeley joka tuurasi #83 autossa lauantain harjoituksissa pahasti seinään osunutta Ryan Truexia (joka kuitenkin selvisi lievällä aivotärähdyksellä) oli lopulta maalissa sijalla 30 ja oli osallisena myös tuossa Danica Patrickin pyörähdyksestä johtuneeseen joukkokolariin.

Sitten lauantain ja sunnuntain yönä pärähtää klo. 2:00 kolesseumilta Tenneseestä, Bristolista. Yksi vuoden ehdottomia kohokohtia vuoden maailman nopeimmalta puolimailiselta lauantai-iltana, jolloin kuuluisaa betonipäällystettä käytetään jopa pienessä tilassa kolmen ja puolen auto mitalla ja vasta kisan edetessä alkaa käydä selvemmäksi tuo ylälinjan käyttö - paitsi että ohittamiseen jopa 160 000 ihmistä vetävälle Bristolin gladiaattoriareenalla pitää pystyä tekemään alhaalta slingshottejen muodossa jolloin vieri vieressä, kylki kyljessä autot hankaavat kurvien keskellä toisiaan ohittamistarkoituksissa (ja myös turhautumistarkoituksissa) ja ulostuloissa otetaan radan indexin kapeutuessa rajusti kunnolla yhteen. Yksikin ajovirhe tai liian luistavasti kurviin toisen vierellä ajaminen johtaa miltei automaattisesti vähintään muutaman auton joukkokolariin ja kun lyhytradalla tulee ahdasta näissä nopeuksissa tilan loputtua kesken, niin en yhtään ihmettelisi jos myös big one nähtäisiin. Kaikki siis telkkujen ja näyttöjen äärelle tuolloin!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ketä vain kykenee tänä yönä näyttöjen äärelle, niin tosiaan Camping World Truck Seriesille on tänään jo kisa Bristolissa: http://www.wiziwig.tv/competition.php?part=sports&discipline=motorsports

Tuo johtuu nimenomaisesti tuosta, kun kummatkin alasarjat ovat Cupin mukana tänä viikonloppuna. Sprint Cup on lauantai-illan superkohokohtana ja Nationwide on perjantai-iltana niin välissä on ymmärrettävästi yksi vapaapäivä kisoista radalla jolloin lava-autot ottavat yhteen siellä jo tänään.

Amerikkalaisessa jalkapallossa NFL:ssä aikoinaan mainetta SuperBowl-finaalivoitoilla ja legendaarisen valmentajan statuksella Joe Gibbs päätti oman valmentajauransa jälkeen satsata toiseen intohimoiseen lajiinsa, eli NASCARiin ja laittaa 90-luvulla oman NASCAR-tiimin pystyyn (ja tuohon aikaan kun pystyit lyömään heti pohjan Cup-tiimille, niin se myös pian pystyi mahdollisesti saavuttamaan voittajatallistatuksen ja tähtiorganisaationimikkeen) jolloin se lähti yhden auton tiimistä liikkeelle (Dale Jarrett aloitti, sitten DJ siirtyi Robert Yatesille ja tilalle tuli Bobby Labonte) jonka aikana tiimi laajentui kahden auton tiimiksi vuonna 1999 (juuri Dale Jarrettin mestaruusvuosi Robert Yatesin tiimissä) kun tiimi alkoi menestymään BL:n ajaessa tiimin ainoata autoa ja laajentui näin kahdeksi autoksi Tony Stewartin hypätessä toiseen autoon, #20 autoon ja tallin silloinen ykkösauto oli juuri #18 BL:n ajaessa sitä. BL ajoi loistavasti toiseksi pisteissä vuonna 1999 ja Tony Stewart ajoi uskomattoman avauskautensa tiimissä voittaen jopa pari kisaa juuri perustetulla tiimillä. Vuonna 2000 JGR saavutti jättipotin, kun varma ja kisan aina rytmillisesti loistavasti ajava Bobby Labonte voitti Cup-mestaruuden silloisen Winston Cup -nimikkeellä ja näin organisaatio todisti olevansa tähtiainesta.

#18 auto Bobby Labontella oli silloin ykkösauto (ja aina nimen omaan voittajayhdistelmä oli tuolloin Bobby Labonte ja Atlanta Motor Speedway), mutta pian #20 autosta tuli tiimin ykkösauto Tony Stewartin oltua jo kova haastaja heti alkuaan kokeneelle BL:lle ja näin kävi lopulta silloin kun TS voitti uransa ensimmäisen Cup-mestaruutensa vuoden 2002 Winston Cup -kaudella ja toisensa vuoden 2005 Nextel Cup -kaudella. BL:llä oli muutamia hyviä kisoja JGR:llä erittäin lahjakkaan Tony Stewartin tallikaverina tuolla aikavälillä (erityisesti kaikkien aikojen eniten keltaisia kisassa olleessa maratoonikisassa Coca-Cola 600 vuodelta 2005, jolloin hän joutui viimeisellä kierroksella ja viimeisessä kaarteessa taipumaan Jimmie Johnsonille kisa voitosta ja tullen toisena maaliin) mutta siirtyi juuri 2005 kauden päätyttyä Richard Petty Enterpriselle vuodeksi 2006, kun kuitenkin loistava kuljettaja ja NASCAR-mestari; tuomaan näin ollen silloin tuohon tiimin itselleen uutta vauhtia ja olemaan tallin tähtikuski #43 autossa joka auttaa pidemmällä tähtäimellä paljon organisaatiota.

JGR:llä näin tallin menestyspaineet jäivät täysin TS:lle, joka kuitenkin oli jo kaksikertainen mestari ja potentiaali hyvin tiedossa mitä mies saa radalla aikaan. #18 autoon tuli vielä aika vähäisillä näytöillä kuitenkin potentiaalinen kuski, J.J. Yeley, ja tuona vuotena talli laajensi juuri kolmanteen autoon #11 tiimin liittyessä remmiin, lupaavan lyhytradoilla kasvatuksensa saaneeseen Denny Hamlinin ollessa kuljettajana. #11 tiimi ajoi jo pari kisaa aloituksena vuoden 2005 puolella.

Paljon muuttui kuitenkin nopeasti, kun J.J. Yeley ajoi tallissa pari kautta kunnes lopulta Hendrick Motorsportilta pois siirtynyt Kyle Busch värvättiin tallin #18 autoon, joka monen mielestä oli se jättikaappaus (KyBu lahjakkuus tiedetään, moni povasi hänestä jo Cup-uransa alkaessa #5 autossa Hendrick Motorsportilla tulevan ehkäpä jopa kaikkien aikojen kuljettaja). Tallin kaksikertainen mestari Tony Stewart siirtyi vuodeksi 2009 omaan tiimiinsä, joka perustettiin yhteisomistuksessa toisen omistajan Gene Haasin vanhan tallin rakenteille jossa alkuunsa TS hyppäsi #14 autoon (A.J. Foytin käyttämään numeroon, hänen lapsuuden idolinsa) ja Ryan Newmanin ajaessa toista tallin autoa, #39. Joe Gibbs Racingin line-upin muodosti vuodesta 2009 eteenpäin todella lahjakas Joey Logano (juuri #20 autoon TS:n tilalle, eli heti median mielenkiinnon kohteeksi) ja #11 Denny Hamlin ja #18 Kyle Busch.

Nykyään viime kaudesta lähtien Joey Logano siirtyi Roger Penskelle vuoden 2012 NASCAR Sprint Cup mestari #2 tiimin Brad Keselowskin tallikaveriksi (#22 autoon ja on nyt tosiaan alkanut näyttämään lupauksia) hakemaan uralle hieman uutta starttia, kun kaikki ei mennyt aivan putkeen #20 autossa hänen hieman kokemattomuutensa vuoksi ja muutenkin tiimiin menestyspaineiden takia. Siitä eteenpäin Joe Gibbs Racing teki suuren kaappauksen ja hankki #20 autoon Matt Kensethin, vuoden 2003 NASCAR-mestarin jonka tasainen ja vahva ajotapa sopi loistavasti kahden lupaavan KyBun ja DH:n vastapainoksi. MK teki heti kovaa jälkeä viime vuonna ja voitti miltei mestaruuden ellei toiseksi viimeisin kisa olisi mennyt niin alakanttiin Phoenixissa.

Nyt ensi kaudesta eteenpäin talli tekee sen mitä jokainen mahtiorganisaatio NASCARissa, eli laajentaa 4-auton operatiiviseksi talliksi. Saa nähdä miten se toimii, että moni muukin suurista organisaatiosta on tehnyt saman (kuten RFR ja RCR) mutta resurssien ja kilpailukyvyn pysymisessä korkealla, vähentäneet tiimejä myöhemmin. Nyt Joe Gibbs Racingille #19 autoon hyppää tosiaan Carl Edwards, Matt Kensehtin vanha tiimikaveri joka luonnollisesti tuo JGR:n organisaatiolle hurjat menestyspaineet juuri ensi vuodesta starttaavan 4-auton organisaation toimesta, johon sisältyy aikamoinen tähtinippu mestaruuden olevan se tavoite kaikille - samalla lailla kuten SHR:llä ja HMS:llä on mestaruuden tultava organisaatioon jonkin tallin kuskien puolesta.

Mitä tulee noihin sääntömuutoksiin, niin tuo ikävä tapaus parin viikon takaa Canandaigua Motorsport Parkista toimi NASCARille vihjeenä, että Yhdysvaltain johtava moottoriurheilusarja pystyy parantamaan myös oman sarjansa turvallisuutta. Robin Pemberton sanoi nimen omaan, että joskus turvallisuustekijöiden parantamiseen katsotaan lajin ulkopuolelle ja nyt tämä sääntö astui juuri NASCARissa voimaan viime kisasta Michiganista alkaen. Itse hiekkakiitureilla varmasti myös sarjakohtaisesti kyseinen sääntö astuu voimaan, koska näitä sarjoja tuo tapaus kosketti turvallisuutta ajatellen erittäin paljon ajatellen kaikkia mitä hiekkaradoilla on tapahtunut viime vuosina muutenkin. Paljon on ollut puhetta, että NASCAR ottaisi haltuunsa ja sanktiotavakseen näitä pieniä hiekkasarjoja mutta vielä ovat pysyneet suurin osa itsenäisinä kilpailusarjoina, mutta kuten puhetta on ollut niin tulevaisuudessa nähtävästi monikin nykyisistä kilpailusarjoista on NASCARin alaisuudessa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Bristol ei ketään jättänyt varmasti tylsistyneeksi lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Joe Logano voittoon ja tallikaveri Brad Keselowski toinen Team Penskelle. Oli kummallakin loistavat autot ja erityisesti BK:n loistava kilpailun loppuosa ja taas voittoon ajanut JL oli koko kisan ajan vahva; melkein ainoa jonka auto pystyi laukaisemaan kurvin ylhäältä alas läpi indexikohdan hyvään suoravauhtiin lyhyeille suorille koko kisan ilman mitään vikurointeja. Kun auto on kummaltakin puolelta ja edestä että takaa ilman juuri minkäälaisia kolhuja ja naarmuja, niin silloin on kyllä tehnyt melkoisen päivätyön jatkuvassa ruuhkassa ja osumatta melkeinpä kenenkään hyvän auton ja ratin monintaituruuden puolesta. Joey Loganolle uran ehdottomasti yksi tähtihetkiä kauden kolmannella voitolla ja ilmoittautuminen tosiaankin taisteluun mestaruudesta vähintäänkin Bristolin voitolla (vaikka kummatkin Roger Pensken autot ovat koko kauden olleet aina jossakin kärjen lähellä jollei kärjessä, hieman vain ollut ratakohtaista) joka JL:lle oli todellinen voitto NASCARin eräällä monimutkaisimmista ja vaikeimmista radoista erityisesti kun vielä Bristolin kolosseumin nopeudet lyhytradaksi ovat kovaa luokkaa ja se tosiaan testaa kuskin. Penske Racingillä on nyt yhteensä kuusi voittoa tältä vuodelta, kun Brad Keselowski on myös kolmesti ollut voittajan ympyrässä.

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/irwin-tools-night-race.raceResults.results.html

Bristol Motor Speedway uudelleen figuroitiin vuoden 2007 ensimmäisen kisan jälkeen joka ajetaan keväällä ja syksyllä se toi näytille uuden ratatyypin jossa pystyi ajamaan linjoittain koko radan leveydeltä kun kisa eteni vanhan yhden linjan sijasta, joka alalinjana toimi vuosikymmenet Bristolissa. Fanit vain eivät olleet tyytyväisiä uuteen konfiguraatioon kun vuoden 2007 syksyn kisassa uudella ratapinnalla ja levennetyissä ja vähemmän kallistusta omaavissa kaarteissa ei enää käytetty juuri lainkaan puskuria vanhojen vuosien tapaan ja vaikka oltiin Bristolissa tuossa lyhytratojen eliittiradalla ja toimintanäyttämöllä 160 000 ihmisen kolosseumilla, niin silloin uuden Bristolin iltakisassa jopa kuvat paljastivat muutaman ratahenkilöstöön kuuluvan nukkuvan kisan aikana, joka oli käsittämätöntä Bristolissa jossa keltaisia ja kolareita on aina riittänyt vanhalla ratatyypillä ja ratahenkilöstön pitää aina olla valppaina. Rata on tästä eteenpäin fanien pyynnöstä kokenut turva-aitojen jatkamista kurveista suorille tiukemman ulostulon saamiseksi, joka tuo äksöniä juuri indexeistä ulostuloihin ja nyt ei kauaa aikaa kun kurvejen ylälinja tehtiin vähempikallistuiseksi seinien vierestä joten sen käyttö vaikenisi ja toi kurvejen sisälle ajoon ja keskiöön lähemmäs auto vs. auto ja porukkakeskiöisemmän ajon vieri vieressä perä perässä.

Nyt on ollut jo viime vuodesta lähtien merkkejä uuden Bristolin alkavan tuovan enemmän ja enemmän vuosi vuodelta vanhasta Bristolista tuttuja piirteitä takaisin ja lauantain ja sunnuntain välisenä yönä oli äksöniä oikein huolella. Viiden auton kolarikasa, jossa myös mukana ollut Kyle Busch ajautui kisan jälkeen nokkapokille tallipomonsa, Steve Rogersin, kanssa kun KyBu ei ollut tyytyväinen autoon tehtyjen huoltojen toimimattomuudesta ja kun vikoja ei saatu selville. Kolari pian myös sen jälkeen, kun kärjessä silloin ollut Denny Hamlin ei saanut tarpeeksi hyvää vauhtia kurvista ulos ja toisena hyvin silloin ollut Kevin Harvick osui DH:n kurvin ulostulossa sillä seurauksella, että DH:n auto kääntyi, osui sisäseinään ja tuli takaisin radalle juuri keskelle mutkaa johon Dale Earnhardt Jr. tuli ja kolahtivat kovaa yhteen. Denny Hamlin osoitti tyytymättömyytensä KH:ta kohtaan heittämällä HANS-niskatuen KH:n autoa päin, mutta onneksi DH leppyi varikkoalueella eikä enää suunnitellut kostoreissua radalle kuten haastattelussa ilmaisi ja Kevin Harvick pyysikin varikkokeskustelussa olevan pahoillaan kolarista ja käski lähettää pahoittelut #11 tiimille kisan aikana. Muutenkin kisassa oli tämän lisäksi spinnejä, yhteenosumisia ja seinäraapimisia koko kisan ajan. Yksi syy nimenomaan on se, että nyt ylälinjaa käytetään preferoituna auton vauhdin kannalta läpi kurvejen ja kaikki hakeutuvat sille, jolloin juuri Bristolissa tuttua perässäolemista tapahtuu vain hiukan eri linjalla kuin ennen ja ohitukset pitää pystyä tekemään melkeinpä järjestään alakautta. Tuossa tosiaankin #22 ja #2 autot olivat hyviä kisassa.

Kevin Harvickilla oli tosiaan mielenkiintoinen iltakisa Bristolissa - ja kaikki oli todellakin mahtavasti aika-ajojen jälkeen, kun KH ajoi paalulle Bristolissa ja jätti juuri NASCARin kovimmassa vauhdissa viime aikoina olleen Jeff Gordonin toiseksi. Noin top-10:n auto, parhaimillaan ihan top-5:n auto, mutta kurvien keskeltä ei aivan saanut käännettyä kaarteen kallistukselta niin paljon alas leikaten, että suorilla olisi pystynyt haastamaan aina edessä olevan suoraan ohitusmahdollisuuteen seuraavassa kaarteessa mutta jos pääsi ajamaan kärjessä, niin sen verran hyvä auto, että toimi kuitenkin letkan edessä hyvin. KH käyttikin paljon ihan ylälinjaa ja siitä sen seunustaa aivan koko ulostulon ajan, ja vaikka se näytti aika ajoin aika vaaralliselta, niin auto piti ihan hyvä kurvi- ja suoravauhdin sen avulla. Lopussa harmittavasti tullut varikon läpiajorangaistus jätti lopussa pahalle paikalle radalle johtikierroksella olevien hännille ja kun ohittaminen on hankalaa, niin KH kipusi muutaman sijan, mutta jäi harmittavasti sijalle 11:sta juuri top-10:n ulkopuolelle. Noh, ensi kisa Atlantassa on eräitä kauden odotettavampia kisoja KH:lle, on eräitä Kevinin parhaita ratoja ja näin hyvällä tiimillä mikä tänä vuonna on ollut, niin #4 tiimiltä odotetaan sitä kauden kolmatta voittoa vähintääkin Atlantasta :)

Muuta huomioitavaa kisasta oli Jeff Gordon vaisu kisa alkua lukuunottamatta kun hän jämähti keskipakkaan tullen maaliin sijalla 16:sta (hänellä oli kuitenkin omat vastoinkäymisensä kisassa). Jimmie Johnson selvisi kahdesta läpiajorangaistuksesta, oli hyvä rataan liimautunut auto ja tuli maalin sijalla 4 ja näin ollen viime kisassa tullut ensimmäinen top-10:n aikoihin sai jatkoksi ensimmäisen top-5:n aikoihin. Kisassa eniten kierroksia (148) johtanut Jamie McMurray oli #1 autollaan lopulta lopun varikkokäyntejen ja uusintastartin jälkeen maaliin sijalle 8. Tony Stewartia jälleen Bristolissa tuurannut Jeff Burton oli lopulta hyvin tasapainoisen kisan jälkeen 15:sta.

Seuraavaksi mennään jälleen sunnuntain ja maanantain väliselle yölle sitten Coca-Cola 600:n, eli Atlantassa tämän vuoden ainoa kisa starttaa kisalähetyksen muodossa kello 2:00 yöllä. Nykyään jo parin kauden ajan vain kerran harmittavasti kauden aikana ajettava Atlanta on 1.5 mailin radoista edelleen siitä harvinaisuus, että ratapäällystys on edelleen vanhaa ratapintaa ja tuo mukaan aikamoista luistelua autojen kanssa, kovat keskinopeudet tästä huolimatta ja myös renkaiden säästelyä, joka laittaa kuljettajan kokeilemaan eri ajolinjoja pomppuiselle ja liukkaalla Atlanta Motor Speedwaylla. Auto koitetaan kuten monesti 1.5 mailin radoilla saada pitäytymään keskellä kaasun käytön olevan niin maksimissa kuin auto vain antaa ja saada loistava ulostulonopeus, tai hypätä kurviin sisälle suoraan ylintä linjaa mutkassa ja ajaa seinän vierestä kurvin läpi hyvällä nopeudella ulos kaarteesta. Kuitenkin vanhempi ratapinta luistattaa autoa sen verran, että joskus helpoiten auto on saatu toimimaan radan alimmalla linjalla ihan rataviivan vieressä jos se vähänkin pitää kiinni radan pinnasta. Kevin Harvick on viime vuosina saanut ajettua todella mallikkaasti radan alalinjalla, mutta KH käyttää mielellään myös autoa heti seinän vieressä saaden aina suorilla tehtyä tarvittavia ohituksia. Moni kuljettaja on silti kisa aika kurvejen keskilinjalla tai kokeilee kurveissa eri ajolinjoja 1-2 mutkassa rinnastettuna 3-4 mutkassa.
 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Pitäis kyllä ottaa tuo Nelonen Pro kanavapaketti, että vois katsoa nämä kisat kunnon ruudulta, eikä aina joltain live-streamilta.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Oral-B 500 oli ihan hyvä kisa. Lopun yllätykset ja Harvickin jäätävä epäonni petasi Kahnelle voiton joka meinasi jo mennä ensimmäiseen Green-White-Checkersiin. Myöhästyin kaupanpäälle töistä kun ruutulippu heilui vasta n. 06:50 Suomen aikaa. :eek:

Hieno homma että Kahne pääsi Chaseen...ja Kenseth myös. :thumbup:
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Oral-B 500 oli ihan hyvä kisa. Lopun yllätykset ja Harvickin jäätävä epäonni petasi Kahnelle voiton joka meinasi jo mennä ensimmäiseen Green-White-Checkersiin. Myöhästyin kaupanpäälle töistä kun ruutulippu heilui vasta n. 06:50 Suomen aikaa. :eek:

Hieno homma että Kahne pääsi Chaseen...ja Kenseth myös. :thumbup:
Oli erinomainen kisa kaiken kaikkiaan ja ainakin sen 195 kierroksen ajan jota Kevin Harvick johti letkaa, mutta Kasey Kahnelle tosiaan voitto ja lippu jahtiin sekä rennompi runkosarjan päätöskisa ensi viikonloppuna Richmondissa.

Kyllä kun NASCARia katsoo, niin voi hieman joustaakkin aikataulujen kanssa - sen verran spektaakkelimaisia jännityshetkiä ja loistavaa moottoriurheilua :)

Kasey Kahne tosiaan ajoi voittoon Atlantassa sunnuntain ja maanantain välisenä yönä, ja suoraan sanoen se tuli hieman puun takaa vaikka kisa jo alkujaan auringon laskettua Georgian osavaltiossa alkoi melkein jo valaistuksen alla - ja se jos mikä juurikin sopii KK:lle erinomaisesti. Mutta vauhdillisesti KK:n kisa ei mennyt lähellä kärkeä vaan aivan lopussa auto tosiaan heräsi kun pito lisääntyi entisestään ja Kenny Francis sai auton melkeinpän ensimmäistä kertaa tänä vuonna oikeaan aikaan kisassa säädöiltään sellaiseksi josta Kahne piti ja näin ollen kauden ensimmäinen voitto hänelle vasta kauden kolmannella (!) top-5:lla. Kausi on Kaseylla mennyt hyvinkin mollivoittoisesti, eikä sitä 1.5 mailien radoilla tavattua mahtia ole tänä vuonna ollut laisinkaan eikä myöskään KK:n bravuurit, eli valaistusten aikana ole tullut tulosta siihen malliin mitä ollaan odotettu - erityisesti juuri 1.5 mailien radoilla, kun muutamaan otteeseen totutusti keskikokoluokan ovaaleilla on tänä vuonna ilta-aikaan ajettu lauantain ja sunnuntain välisenä yönä sekä nyt kahteen kertaan sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Nyt ensimmäistä G-W-C -yritystä ennen varikolla KK menetti kärkitilan, mutta lopun kahden kierroksen shootoutissa hän päihitti Matt Kensethin (joka myös tosiaan odotetusti varmisti paikan jahtiin) ja näin ollen oli ruutulipulla ensimmäisenä.

Kasey Kahnella ja #5 tiimillä riittää silti paljon vielä tehtävää, että saisivat pakkansa kuntoon Hendrickin tehtaalla, kun tallikaverit ovat kaikki tänä vuonna voittaneet kolmesti ja hänen kanssaan tehtaalla yhteistilat ja -kehityksen jakava Jeff Gordonin #24 tiimi on ollut paria viime kisoissa tullutta takaiskua huolimatta ihan tämän vuoden eliittiä. Nyt kuitenkin suunta on oikea ja vaikka hymyä ei ihan vielä kauden ensimmäisestä voitosta irronnut voittajan ympyrässä kuten olisi luullut (johtuen nimen omaan hieman vielä kärjen takana olemisesta) niin tämä oli askel parempaan ja ehdottomasti että saa suunnata katseet jo ensimmäiselle Chasen kierrokselle ja ajaa Richmondissa rennommin Chasen kokoonpanon päättävässä kisassa, jossa vielä jännitettävää monella riittää edelleen.

Paluun rattiin tehnyt Tony Stewart aloitti kisan vihreällä radalla, joka sopii Tonylle erittäin hyvin, todella railakkaasti ja heti ensimmäisillä kierroksilla hän ajoi kolme vierekkäin ulkokautta ohi, kun renkaissa oli pitoa niin ohittaminen oli myös mahdollista heti starteissa (paitsi ulkopuolelta startatessa oli kaikilla sama ongelma uusintastarteissa, jolloin pääsuoraklipillä ei ollut pitoa yhtään ulkopuolella). Kun kuitenkin aurinko laski jo aika pian startista ja alettiin mennä valojen alle, niin Stewartin ajama top-5:n sillä hetken alkoi kuitenkin ottaa takapakkia ja pian hän oli jo top-10:n ulkopuolella, kun auto ei enää toiminut ulkolinjalla kurveissa niin hyvin kuin kisan alkupuolella, eikä saanut kunnollista vauhtia kurveista edes pidon kasvettua. Sitten uusintastartissa Kyle Buschin kanssa osuminen ja seinään kummatkin sillä seurauksella, että auton balanssi kärsi osuman seurauksena ja lopulta kisan puolenvälin jälkeen eturengas antoi periksi ja hän osui seinään ja joutui keskeyttämään. Tony Stewart ajoi kuitenkin loistavan kisan ennen ongelmia ottaen huomioon kaiken mitä tuossa vähän aikaa sitten tapahtui ja mitä hän on kokenut - ja hän tosiaan tuli ja teki kaiken mitä vain voi hänen taitonsa tietäen odottaa ratin takana tekevän; TS:lle ilman muuta parasta terapiaa tuon kokemuksen jälkeen oli vain päästä tekemään sitä mistä pitää, eli mitä hän itsekkin sanoi, päästä vain kilpailemaan NASCARiin takaisin - ja mikä parempi kuin hyvä auto läpi viikonlopun, johon Chad Johnston tosiaan panosti niin paljon ja enemmän johon tallipomo vain voi, että se olisi heti kilpailukykyinen kun autot pyörähtävät ensimmäistä kertaa radalle. Nyt 41:s tila keskeytyksen takia, mutta 26:s pisteissä, eli jahtikelpoinen vielä (pitää olla kolmenkymmenen joukossa, jotta voitto merkitsee pääsyä jahtiin) voitolla Richmondissa jonka TS haluaa saavuttaa ja voittaa #14 tiimille.

Tulokset Atlantasta: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/oralb-usa-500.raceResults.results.html

Pisteet ennen runkosarjan finaalia: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html


Muita huomioitavaa oli Jimmie Johnsonin toinen peräkkäin 4:s tila ja kolmas peräkkäinen top-10, kun hän oli 9:s Michiganissa. #48 tiimi alkaa hivenen olla jo paremmassa iskukyvyssä, vaikka viikonloppu ei Atlantassa ollut täydellinen kisaviiikonlopun aikana vaivanneen balanssin vuoksi, joka heitätti autoa kurveissa luistattaen ja jousien ei-niin-hyvin pehmeästi niitä vastaanottavan, mutta kisassa illan tullen auto alkoi virkoamaan ja myös hyvin autoa ilta-aikaan ajattava ja oikeita säätöjän ajettavuuteen Chad Knausilta pyytäen JJ sai hyvän tuloksen aikaiseksi, vaikka aivan voittotaisteluun ei #48 autolla ollutkaan.

Matt Kenseth oli toinen ja varmisti että kaikki JGR:n autot ovat jahdissa - yllättävän myöhään se varmistui vasta MK:n kohdalla. Matt Kenseth on ollut koko kauden top-10:stä huolimatta suuri pettymys, mutta nyt katsotaan mitä alkaa tapahtumaan kun itse mestaruudesta taistelu käynnistyy. MK on kuitenkin ajanut tasaisesti läpi kauden, mutta JGR:n kaikissa autoissa (#20 Matt Kenseth, #11 Denny Hamlin ja #18 Kyle Busch) on ollut vain huolenaiheina juuri keskimittaiset ovaalit (sekä suuremmat) ja mailin litteiden ovaalien ohjelma, joka juuri ajokorkeuden kautta konvertoi käytössä olevaa tehoa autoissa läpi kierroksen ja erityisesti suoravauhtia puolentoista mailin radoilla - autot ei vain ole kiihtyneet kurvien jälkeen johtuen monesti keskellä mutkaa tapahtuvasta kaasun käytöstä, kuinka paljon ja kuinka nopeasti - kääntyykö auto tarvittavan nopeasti, pitääkö renkaat ja jouset sekä liimaantuuko auto rataan tehojen saatavuuden puolesta; läpi kurvin tapahtuva auton konflikti radan pinnan suhteen, jossa valintaisesti ovaalin kallistuksesta riippuu miten ajetaan kurviin, mutta kääntyminen ja siitä jo nokan pitäisi alkaa näyttämään indexistä kurvin alalinjan suuntaan lähelle rataviivaa että auto kanuunoi siitä itselleen suoravauhdin ilman että tarvitsee hirveästi naputella kaasua tai helpata. Lyhytradoilla ja superspeedwaylla JGR:n autot ovat olleet ihan hyvässä kyydissä, mutta ilman muuta nyt Chaseen mentäessä pitää keskimittaisten ohjelma olla kunnossa, riippumatta onko uutta vai vanhempaa ratapintaa kun puhutaan auton yleisestä tehosta - Atlanta oli jo paljon parempi koko organisaatiolta.

Danica Patrick ajoi myös uransa parhaan sijoituksen ja oli maalissa 6:s. Lupaa erittäin hyvää boostia loppukaudelle ja katsotaan miten DP saa tuloksia aikaan - nyt ainakin tallipomo Tony Gibson sai auton todella ajettavaksi DP:lle. Stewart-Haas Racingin autot ovat tänä vuonna KH:n lisäksi ajaneet hyviä suorituksia kesästä alkaen aika ajoin, että alkaa löytymään myös KH:n tallikavereilla se tarvittava säädöistä autojen kovaa menemiseen.

Kevin Harvickilta aivan loistava kisa Atlantassa ja #4 tiimi oli menossa vihdoin siihen kauden kolmanteen voittoon, mutta kappas: kisan lopussa taas kaikki meni mönkään ja sijalla 19:sta maaliin.. :nope: Varikolta paalun kautta ansaittu ensimmäinen pilttuupaikka ei ollut lainkaan ylilyöntiasetelmassa, kun kahdessa ensimmäisessä pilttuussa oleva asfaltti oli todella liukasta ja muilla paikoilla olevasta betonipinnoitteesta moni sai autonsa varikkokäynneillä täyteen vauhtiin ja nopeasti (moni kyllä luistelikin myöskin). 195 johdettua kierrosta ylivoimaisesti eniten ja vaikka monta kertaa varikkokäynneillä johtosija menikin, niin siitä huolimatta uusintastarteissa ulkopuolen liukkaudesta huolimatta Kevin otti ulkokautta ohituksia ja juoksusta ja haasteesta riippuen, ennemmin tai myöhemmin, aina kärkipaikan takaisin ja kasvatti eroa. Ainoa haastaja kisan alussa oli Jeff Gordon, mutta JG osui seinään rengasrikon jäljiltä ja jäi kaksi kierrosta kärjelle, mutta kovalla taistelulla juuri kisan lopussa pääsi takaisin johtokierrokselle eli sai jäädyt kierrokset anteeksi ja sijoittui lopulta 17:sta. Denny Hamlin oli toinen haastaja, mutta DH:n auto jäi ennen lopun mylläköitä juuri noin top-10:n autoksi kunnes tosiaan hän käytti mahdollisuutensa lopussa ja tuli maaliin kolmantena.

Kasey Kahne oli lopussa se kaveri joka ajoi kärjessä Kevin Harvickin edessä, mutta juuri ennen valkoista lippua tuli keltainen Kyle Buschin ja Martin Truex Jr:n törmäiltyä (josta myös kisan jälkeen käytiin kiivasta keskustelua näiden kahden toimesta) ja Harvick sai mahdollisuuden ottaa varikolla kärkipaikka, mutta ei jälleenkään valitettavasti onnistunut. Uusintastartissa eturivin takana, KH koitti päästä huonon uusintastartin ottaneen Paul Menardin ohi ulkokautta sillä seurauksella, että viime kisan voittaja Joey Logano oli juuri vieressä seinän viereisellä linjalla, jolloin tuli kontaktia ja kumpikin (sekä Harvick että Logano) seinään sekä muutamalle muullekkin autolle vahinkoa kolarissa. Joey Logano oli lopulta maalissa 14:sta ja Paul Menard 18:sta. Kevin Harvickille on onneksi jälleen tulossa hyvä lyhytrata runkosarjan finaalissa ensi viikonloppuna, eli Richmondissa hakemaan sitä kauden kolmatta voittoa radalla, joka sopii KH:lle erinomaisesti!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kevin Harvickille kuitenkin lohtua Atlantasta toi Nationwide-kisan voitto lauantain ja sunnuntain väliseltä yöltä, johon KH osallistui ja voitti ylivoimaisesti :) Tosiaan, runkosarja tiivistyy sitten ensi lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 2:00 Richmondissa, Virginiassa. Tällöin tuossa kisassa selviää lopullisesti kenellä kaikilla 16:sta kuljettajalla jahti alkaa siitä viikon päästä Chicagolandin 1.5 mailin ovaalilla Chase For The Cupin avaavalla kisalla. Itse taistelu viivan tuntumassa käydään sijoilla 15-18:

15. Ryan Newman (-125)
16. Greg Biffle (-144)
17. Clint Bowyer (-167)
18. Kyle Larson (-168)

Voitolla tietysti ketä vain tuosta tai taaenmpaakin pisteissä saa lipun jahtiin (tosiaan pisteissä kolmenkymmenen joukossa pitää olla, mutta kaikki joilla on potentiaalisuutta voittaa tosiaankin on heittämällä kolmenkymmenen joukossa vaikka olisi kuinka paljon keskeytyksiä). Itse Richmond tarjoaa superspeedwayn tuntua lyhytradalla, 0.7 mailia, jossa jälleen auton kääntyminen keskellä on kaikki kaikessa ja kaasulle hyvissä ajoi auton pysyessä pienellä kallistuksella alalinjalla rataviivan vieressä. Renkaiden kuluessa myös hieman ylilinjaa käytetään paremman suoravauhdin saamiseksi, mutta jarrujen käytön suhteen pitää olla todella tarkkana, kun tehdään ryntäyksiä kurveihin jarrulla - monet kerrat Richomondissa on tullut keskeytyksiä nimen omaan jarruongelmien vuoksi kun jarrulevyt ovat hajonneet tai rikkoneet renkaan kuumuuden vuoksi, jolloin seinään osuminen on hyvinkin mahdollinen. Myöskin kakkos- ja nelokaarteen ulostulot ovat erilaisia, kun kakkosmutkassa tullaan litteällä suoralle ja vuorostaan neloskaarteen ulostulossa tullaan kallistusta omaavalle kaartevalle pääsuoralle. Richmondin rata tarjoaa todella lähellä, vieri vieressä tapahtuvaa lyhytrata-äsköniä, jossa sattuu ja tapahtuu. Itselle Richmondin lyhytrata on eräitä suosikkiratoja. Kaikki jännittämään lauantain ja sunnuntain välisenä yönä telkkareiden ja striimien äärelle kun selviää Chase For The Cupin 2014 playoffien kuskikokoopano kokonaisuudessaan mestaruustaisteluun!
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ensimmäiset harjoitukset ovatkin jo käynnissä Richmondin jännittävän kisaviikonlopun merkeissä, viimeinen kisa ennen jahtia ja jännitys on tosiaan tiivistymässä ketä ne viimeiset paikat Chase For The Cup 2014 pudotupeleihin saa. Nyt aika-ajo-säätöjä haetaan ensimmäisissä harjoituksissa sekä kisasäätöjä alustavasti ja myöhemmin viimeiset harjoitukset, joissa sitten käydään täysillä kisavetojen kimppuun, joissa pidempiä vetoja ajetaan niin paljon kuin mahdollista setuppien toimiessa, jolloin ei tarvita kuin pientä hienosäätöä juoksujen välissä. Hektinen aikataulu pitää vielä sisällään päivän kohokohdat, eli Sprin Cupin aika-ajot ja Nationwide Seriesin kisan. Nyt meneillään oleva harjoitus ei tule lainkaan Yhdysvalloissa telkusta, mutta NASCARin kotisivuilta live leaderboardista voi seurailla tutusti nopeuksia ja kierrosaikoja sekä ajettuja kierrosten määrää: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/leaderboard/leaderboard-practice.html

Hienosti Kevin Harvick on nopeimpana tällä hetkellä! :)

Myöhemmät harjoitukset, eli viimeiset harjoitukset tulevat telkusta sekä aika-ajot ja niitä voi seurata täältä: http://www.wiziwig.tv/competition.php?part=sports&discipline=motorsports

Kuten jo paljon puhetta riittikin mediassa, niin toiseksi suurimman sarjatason, eli NASCAR Nationwide Seriesin, nimi muuttuu NASCAR XFINITY Seriesiksi ensi kaudesta alkaen.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Kuten jo paljon puhetta riittikin mediassa, niin toiseksi suurimman sarjatason, eli NASCAR Nationwide Seriesin, nimi muuttuu NASCAR XFINITY Seriesiksi ensi kaudesta alkaen.
Ei hullumpi nimi, näin kyllä arvelin käyvänkin.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ei hullumpi nimi, näin kyllä arvelin käyvänkin.
Hieno nimi kaikin puolin ensi vuodeksi NASCARin toiseksi ylimmälle sarjatasolle, ja tosiaan kymmenen vuotinen diili kyseessä NASCARin ja Comcastin kanssa. Silloin kuin tuo sopimus julkistettiin jonkin aikaa sitten, niin oli vain tosiaan julkistamistilaisuus seuraava askel, että mikä se virallinen sarjan nimi olisi - mikä siis sopii NASCARille ja Comcastille brändillisesti - ja XFINITY tuotemerkkinä oli se ehdoton melkein jo sopimuksen julkistamisesta, mutta sopimusten ja asiaan liittyvien seikkojen/asioiden hoitaminen kuntoon laati työtä ja nyt se tällä viikolla saatiin julkistettua.

Ensimmäisten harjoitusten nopein oli hienosti Kevin Harvick, ja keskinopeus/-aika oli myös top-3 vauhtia! :) Harjoituksissa tämä ensimmäinen harjoitus oli juuri kolme tuntia ja seuraava on sitten tunnetusti "happy hour" iloinen tunti (erilaisella merkityksellä tänä viikonloppuna vain kuin yleensä) - joka on spesiaali aina tällä viikonloppuna tämän nopeatempoisen perjantain johdosta Richmondissa - joten tämä jo ajettu harjoitus oli nimen omaan pääsääntöisesti kisavedoille ja jälkimmäinen harjoitus on aika-ajovetoja varten, joten tuollainen korjaus piti sanoa tähän paikkaan :)
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Chase For The Cup 2014



Richmondin kisan jälkeen otettu yhteispotreettikuva mestaruuspystin kera. Kuvassa on tämän vuoden Chase For The Cupin 2014 pudotuspelejen kokoonpano, jotka lähtevät taistelemaan mestaruudesta ensi viikonloppuna jahdin aloituksena näin tutusti syyskuussa Chicagolandista aina Homestead-Miamin finaaliin marraskuussa, jossa neljällä se mahdollisuus näistä 16:sta gladiaattorista edelleen on tämän lyhyen mutta niin pitkän kymmenen kisan jahdin aikana. (Huom. 15 kuljettajaa pääsi yhteiskuvaan; kuvasta puuttuu Jimmie Johnson, joka Richmondin kisan jälkeen kärsi pahasta nestevajauksesta kuumassa kelissä ajetun runkosarjan päätöskisan lauantai-illassa ja varikolla huimauksen sekä lepäämisen seurauksena meni radan terveyskeskukseen nesteytykseen tunniksi ja ei siksi päässyt kyseiseen yhteiskuvaan - JJ onneksi oli jo paremmassa kunnossa selvästi kun hän pääsi lähtemään terveyskeskuksesta.

Brad Keselowski vei suvereenin tyyliin Richmondin kisan miltei täydellisellä saldolla - ei jäänyt paljon vajaaksi että olisi johtanut kaikki kierrokset. BK otti kauden neljännen voittonsa - joka on kaikista jahdissa olevista eniten - joten BK lähtee ykkösenä pudotuspeleihin voitoilla tulleista lisäpisteillä. Ryan Newman lähteeä vuorostaan puolustamaan RCR:n värejä jahtiin ja Greg Biffle tulee tallikaverinsa Carl Edwardsin seuraksi pitämään RFR:n lippua korkealla. Clint Bowyer ei päässyt jahtiin (hirveä pettymys tämä kausi MWR:lle), joten CB ei ole mukana tällä kaudella mestaruustaistelussa ja tulokaskuljettaja Kyle Larson myös jäi jahdin ulkopuolella, mutta erittäin hyvä kausi tämä KL:lle on kaiken kaikkiaan ollut. Tony Stewart pysyi jahtikelpoisena vielä Richmondissa, mutta tänäkään vuonna kolminkertainen Cup-mestari ei ole mestaruustaistelussa mukana - ihan ymmärrettävistä syistä kuitenkin tänä ja viime vuonna TS ei ole mukana ollut, viime kaudella loukkaantumisen vuoksi koko loppukausi pois ja tänä vuonna tuo ikävä onnettomuus jonka vuoksi TS vietti suruaikaa ja oli vasta Atlantassa takaisin ratin takana.

Richmondin kisassa oli tosiaan yllättävän vähän tapahtumia runkosarjan päätöskisaksi ja yhtenä syynä oli luonnollisesti se, että ajolinjoja laajennettiin kisan alkupuolella jo erittäin lähelle seinää ajettavuuden vuoksi, koska lauantai-ilta oli erittäin kuuma ja rata liukas, niin ajettavuudelle olisi monia korjausvaihtoehtoja radan puolella. Siksi läheltä lähelle -toimintaa oli yllättävän vähän kurveissa juuri kun autot nousivat koko radan leveydeltä kurveissa ylös rataa.

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/federated-auto-parts-400.raceResults.results.html

Jahdin 16:sta kuskia ja voitoista tulleet lisäpisteet: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Brad Keselowski ajoi paalulta siis suoraan voittoon ja hän johti 383/400 kierroksesta (!). Nelospaikalta kisaan lähtenyt Kevin Harvick tuli maaliin viidentenä ja ajoi todella mallikkaan kisan ja kahteen kertaan vihreän lipun alla KH pääsi kuittamaan BK:n kärjestä, mutta kummallakin kerralla juuri keltainen tuli melkein hetipian ohituksen jälkeen, jolloin varikkokäynneillä BK ansaitsi kärkipaikan takaisin. KH oli ainoa BK:n lisäksi joka johti kisassa, eli Kevinille meni nuo loput 17:sta kierrosta nimiin. KH nimen omaan sai hyvin tuon ylälinjan toimimaan ja kisan alkupuolella se tuotti huomattavaa etua, mutta toisin kuin yleensä, Richmondissa kun kumia jää radan pintaan niin se voi muuttua hyvinkin liukkaaksi kisan loppupuolta kohden, jolloin autot eivät hyödy siitä enää niin hyvin ja aletaan tulemaan takaisin kahdelle alalinjalle rataviivan viereen. Nyt lauantai-iltana se pelasi aika hyvin ihan kisan loppuun kohden.

Kuitenkin voi olla todella luottavainen Harvickin suhteen, että tänä vuonna mahdollisuudet mestaruuteen ovat paremmat kuin koskaan ja #4 tiimi on mestaruuskandidaatteja ihan varmasti jos ei epäonnea ja huonoja varikkokäyntejä satu nyt matkalle, kun eliminaatiokierrokset Chasessa alkavat. Kevin Harvick toivottavasti on neljän mestaruustaistelijan joukossa ennen finaalia ja siihen luotetaan ja ollaan varmoja! :) Siitä kohti sitä unelmaa ja Sprint Cup mestariksi! :)

Richmondin lyhytradalla pitkät vihreän lipun alla ajetut juoksut, kuuma ilma ja toimimaton kypärätuuletin voi olla ikävä yhdistelmä vaikka ruokailut ja nesteytys olisi mennyt hyvin ennen kisaa ja olisi NASCARin yksi kovakuntoisimmista kavereista. Tämän tosiaan Jimmie Johnson koki lähdettyään kisaan sijalta 3 ja tultua maaliin sijalla 8. Kisan jälkeen mies ei ollut hirvittävän hyvässä kunnossa ja hänet vietiin nesteytykseen pian autosta noustaan juuri ja juuri omilla voimillaan. Tunnin hoidon terveyskeskuksessa ja viisi litraa kehoon annettua nestettä JJ kuitenkin oli onneksi ihan hyvissä voinneissa haastattelupaikalla. Mestaruuden puolustaminen starttaa JJ:llä ja 7:n Cup-mestaruuden tavoittelu ihan normaalisti.

Kisareportaaseihin tulee jahdin alettua tulee sen verran muutoksia, että niissä keskitytään illan pääottelijoihin pelkästään, eli 16:sta Chasessa olijaan ihan omalla kappalejaolla, joissa on sijoitus ja analyysi tämän kuskin osalta kyseisessä kisassa ja tietysti mikä on pistesijoitus Chasessa. Voitolla tietysti ansaitsee aina lipun seuraavalle pudotuspelikierrokselle. Kevin Harvick tietysti omana suosikkikuljettajana on se mitä seurataan niin jännitystä pitäen, mutta tasapuolisesti myös muista kirjoittelen. Myös tuo muuttuu aina kolmen kisan jälkeen, että kirjoittelu ja oma jako tulee aina jatkoon selvinneille. Myös jahdin ulkopuolelta kisakohtaisesti mainitaan jonkin kuskin hyvin ajama kisa jos se saavuttaa erityismaininnan (hyvä sijoitus, tapahtuma(-t) radalla tai jopa voitto(!) )

Myös aina ne kuskit jotka eivät pääse seuraavalle Chase-kierrokselle, tippuvat pisteissä rinnastetusti takaisin loppufieldin kanssa samoilla pisteluvuille mitä ne vastaisivat muihin kuskeihin verrattuna jahdin ulkopuolella - nythän niinkuin aina, Chasessa olijoiden pisteluvut siirtyvät omalle luvulleen, eli 2000 pistettä ja lisänä joka voitosta tulleet kolme lisäpistettä, joita siis Brad Keselowski sai 12 lipistettä. Aina jatkokierroksille menijät nousevat uudelle tuhat-pisteluvulle.

Chase For The Cup -pudotupelikisat:

---------------
16 aloittaa.

1. Chicagoland
2. Loudon
3. Dover
--------------- 12 jatkaa.
4. Kansas
5. Charlotte
6. Talladega
--------------- 8 jatkaa.
7. Martinsville
8. Texas
9. Phoenix
--------------- 4 jatkaa finaaliin.

10. Homestead-Miami

Mestari selviää suoraan sijoituksella.

---------------

Ensi sunnuntaina sitten kello 20:00 alkaa jännitysnäytelmä Chicagolandista, 1.5 mailin ovaalilla jolla ei ajeta kaudessa kuin tällä kisaviikonloppuna. Vanha ratapinta ja renkaiden kuluminen tulevat isoon osaan, mutta radalla on kolme ajolinjaa juuri ratapäällysteen iän vuoksi, jolloin myös seinän vierestä haetaan hyviä vauhteja. Radan pää- ja takasuora ovat kuitenkin eri kallisteiset ja eri taittoiset, joten myös säätelyn varaan jää maksimoitu koppiauto, jolla saa kaiken hyödyn irti kun auto luistelee suurimman osan ajasta kaarteissa. Auton pitää myös pitää vauhtinsa pidemmillä juoksuilla hyvin, eli renkaiden kestokuntoa haetaan jo ensimmäisistä harjoituksista alkaen. Kaikki kisaviikonloppuna jälleen telkkujen ja näyttöjen ääreen! :)
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9808
Sijainti
Helsinki
Erinomaisia kirjoituksia, jotka avaavat Nascarin saloja tuntemattomille:thumbup:
 
Ylös