ARCA / NASCAR 2014

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Erinomaisia kirjoituksia, jotka avaavat Nascarin saloja tuntemattomille:thumbup:
Kiitoksia erittäin paljon! Mukava tietää, että ovat tämän tarkoituksen myöskin ajaneet :)

Ainahan noita kirjoituksia voisi hivenen parannella, mutta kun ne suoraan tulevat lajin suurelta fanilta niin silloin tulee helposti kirjoitettua heti se mitä mielessä juolahtaa kirjoitettavaksi ja siksi ovat joskus aikamoista asioiden toistoa ja jahkailua, kun uudelleen lukee ja käy omia tekstejä tarkasti läpi - mutta olen itse ollut ihan tyytyväinen, että asiaa riittää aina paljon ja se johtuu juuri siitä mielenkiinnosta.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Atlasille kisaraporteista :thumbup:

Chasea pitäisi yrittää kattella, josko sitä vihdoinkin pääsisi jyvälle NASCARista.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Atlasille kisaraporteista :thumbup:

Chasea pitäisi yrittää kattella, josko sitä vihdoinkin pääsisi jyvälle NASCARista.
Kiitän ja on mielekästä lukea että lukijoita on ollut! :)

Ilman muuta vain katselemaan kun kauden pitkän jännittävän se oikea supermomentti koittaa ja pudotuspelit nimensä mukaisesti alkavat. Jännitys on todella aina hurjaa jo alkujaan kun jahtikisa numero 1 starttaa, ja tänä vuonna vielä otetaan ensi kertaan huomioon se, että nuo kisat pitää ennen finaalia ajaa puhtaasti kolmen kisan paketeissa.

NASCAR on pikkuhiljaa kuitenkin myös saamassa sitä kunnon katsojakuntaansa Suomessa laajenemaan päin, että vielä kun vain mediassa aletaan uutisoimaan NASCARista oikein ja asianmukaisesti, niin se auttaisi pitkällä tähtäimellä myös sitä, että mediat voisivat uutisoida enemmän kauden mittaan kun luottamus löytyisi uutisten tekemiseen ja korrektiuuteen - on toki mukavasti tietyt suomalaiset urheilumediat uutisoinneet siitä ketä on kauden päätöskisan jälkeen ollut Cup-mestari, mutta silti vielä vain enemmän saisi olla uutista kauden aikana. Toki ainahan tuo suomalaisvaje aiheuttaa oman tekijänsä, mutta katsotaan mihin Markus Niemelän ura vielä etenee ja ketä muita mahdollisia voi tulla.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sade pyyhkäisi aika-ajot, joten itse Chasen avauskisaan lähdetään ensimmäisten harjoitusten tulosten mukaan, eli Kyle Busch on paalulla Chicagolandissa sunnuntain jännittävään kilpailuun.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/myafibstorycom-400.raceResults.qualifying.html

Kevin Harvick starttaa 12:sta paikalta ensimmäiseen Chase-kisaan, joka on ihan mukava paikka startata, mutta myös uuden varikkomiehistön kanssa. Koko kauden vaivannut varikkomiehistön epätasaisuus päätettiin nyt ennen jahdin alkua laittaa väliaikaisesti kuntoon pudotuspelejen ajaksi - varikkomiehistö #4 tiimistä vaihdettiin kokonaisuudessaan päittäin jahdin ulkopuolella jääneen Tony Stewartin #14 tiimin kanssa.

Uutiset aiheesta: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2014/9/11/kevin-harvick-on-pit-crew-changes-ahead-of-chase.html ja http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2014/9/9/kevin-harvick-pit-crew-swap-tony-stewart-chase-chicagoland.html

Lauantaille ja sunnuntaille sääkartta lupailee hyvää keliä Chicagolandiin, joten ei muuta kuin jännittämään viikonlopun kulkua.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Keselowskin ohitus oli kyllä :eek!: ja sillä rehvakkaasti voittoon.

En sen pahemmin pidä kaverista mutta hienoille otteille sopii jakaa tunnustusta. :thumbup:
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Chicagolandissa saatiin sunnuntaina jahti käyntiin ja vauhdikkaalla kisallahan se myös käynnistyi.

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/myafibstorycom-400.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Chase For The Cup 2014

Pistejärjestys ensimmäisen kisan jälkeen:

1. (#2) Brad Keselowski: BK ajeli voittoon hyvällä loppukisalla, joka vei hänet ruutulipulle ensimmäisenä - pääsi sopivasti lopun uusintastartissa hyökkäysasetelmiin ja hyödynsi sen mitä parhaimmiten. Kauden viides voitto tuli hänelle hyvällä radalla, joka oli hyvä startti hänelle Chaseen. Hänen auto toimi koko kisan ajan hyvin, ei koko aikaa läheskään kärjessä (jo lähtöpaikka oli kaukana kärjestä kisaan) mutta hän ajoi tasaisesti kohti kärkeä autolla jolla pystyi voittamaan; voitto oli toinen putkeen BK:lle ja tukevoitti asemaansa ennakkosuosikkina hakemaan toista mestaruutta. -----> Jatkaa voitolla seuraavalle kierrokselle: Chicagon voitto!

2. (#24) Jeff Gordon (-7): JG:n päivä oli Chicagossa tasaisen varmaa suorittamista ja auto oli tutusti pidemmillä juoksuilla ihan radan parhaimmistoa eikä hänelle sattunut mitään vastoinkäymisiä kisan aikana, joka on tärkeä pointti nelinkertaiselle mestarille viidennen saavuttelussa, koska nyt on auto millä voittaa mestaruus ja tiimi takana - tasaisuuden pitäminen tärkeä tekijä, koska voitoista ajaminen tarvitsee myös tulosten maksimoimisen niinä päivinä kun voitto lipsahtaa.

3. (#22) Joey Logano (-10): Team Penskellä on hyvin asiat järjestyksessä, kun nyt myös tallilla on kahden kuljettajan superyhdistelmä jahdissa taistelemassa mestaruudesta ja tosiaan nyt JL:n kohdalla se antaa tallin ykköskuljettajalle, Brad Keselowskille, hyvän juoksun Chasen aikana jos kaikki menee suunnitelmien mukaan - Joey Logano on tulevaisuuden tähtiä, mutta on jo tänä vuonna näyttänyt selvää tähtiainesta kohti terävintä kärkeä ja paljon on kyse myös todella vahvasta tallikaverista joka vetää JL:ää aina parempiin suorituksiin. Sunnuntaina kisa eteni kiskomaisen tehokkaasti ja oli lopussa mahdollisuus ajaa voitosta, mutta vaikka JL ei voittoa saanut, niin sai hyvän aloituksen jahtiin.

4. (#4) Kevin Harvick (-12): KH:n ensimmäinen kisa jahdissa meni mallikkaasti; eniten johdettuja kierroksia ja auto etenkin pitkillä juoksuilla joka toimi hyvin sekä ylä- ja alalinjalla. Rata pysyi läpi kisan aika samanlaisena ilman siirtymävaiheita ja se helpotti auton säätämistä huomattavasti - KH usein aloitti ylälinjalla juoksuja, mutta juoksun edetessä siirtyi alalinjalle. Yksi ylimääräinen varikkopysähdys kisan aikana onneksi tapahtui sen verran aikaisin ettei se aiheuttanut enempää ongelmia (myös keltaisen alla) ja uusi varikkomiehistö toimi varikolla moitteettomasti tosiaan tätä yhtä pientä virhettä lukuunottamatta, jossa toisen eturenkaan pultit olivat jääneet löysälle ja aiheutti näin ollen ylimääräisen pysähdyksen. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, koska voitto on tärkein mutta lähellä kärkeä on loistava juttu, koska tasaiset suoritukset top-5:ssa ja top-10:ssä tuovat selvän mahdollisuuden ajaa mestaruudesta, mutta toki ne voitot ovat kaikki kaikessa ennen finaalia ja etenkin finaalissa Homestead-Miamissa. Todella hienona lisänä Kevin Harvick voitti lauantain Nationwide-kisan.

5. (#88) Dale Earnhardt Jr. (-17): Koko viikonloppu oli hankala Dale Juniorille eikä kisassakaan ihan hirveän paljon paremmin tulosta tullut - kuitenkin edelleen hyvällä pistetilalla taistelemassa mestaruudesta, joka on lähempänä Dale Junioria kuin ennen - enää vain huonot kisaviikonloput pitää karsia pois. Myös Hendrickin tiimin vauhdillinen puoli on todella yllättäen täysin kysymysmerkki kaikissa muissa tiimeissä paitsi Jeff Gordonilla ja Chicagolandissa Dale Jr. kärsi selvästi siitä ettei auto rullannut kunnolla vielä kisassakaan kurvejen läpi.

6. (#11) Denny Hamlin (-18): Tallipomonsa sopivasti jahdin alkuun takaisin saanut Denny Hamlin ajoi mukavan avauskisan jahtiin ja juuri näitä kisoja tämä tiimi tarvitsee. Voitto on JGR:lle vielä pitemmän ajomatkan päässä ilman bensansäästöille menevää kisaa tai villikorttikisaa (Talladega) mutta tasaisuudesta kympin joukkoon ei ole ollut ongelma DH:lle, mutta ihmeellisempi seikka onkin se, että näin lähellä kärkeä kun pystytään ajamaan niin voitonkaan ei pitäisi enää olla niin pitkän matkan päässä. Nyt Chicagolandissa juuri viikonlopun läpi ja tietenkin itse kisassa hyvää suorittamista DH:lta maksimoiden hyvin vauhdin ja tuloksen. Ongelmaton kisa häneltä.

7. (#18) Kyle Busch (-18): Lähti paalulta ja vihreällä radalla jopa näytti selvästi radan nopeimmalta, mutta sitten auto alkoi lähteä pois mukavuusalueelta ja hallintaa ei ihan täysin saatu takaisin - KyBulle tärkein olisi JGR:n kalustolla pystyä pitämään taso kuitenkin top-10:ssä ja maksimoimaan tulokset ja saamaan se ensimmäinen täysin onnistunut jahti vyölleen. Tänä vuonna kuten muillakin JGR:n autoilla, niin mestaruudesta ajaminen ei vain ole täysin realistista, mutta pudotuspeleissä yksikin täysin onnistunut kisa oikeaan paikkaan ja toisten huonommalla kisalla voi muuttaa paljon asioita.

8. (#48) Jimmie Johnson (-18): Suurimpia pettymyksiä kisan jälkeen vaikka auto oli jo viikonlopun harjoituksissa hyvä, mutta kisassa pidemmillä vedoilla auto menetti selvästi vauhtiaan koko vihreän lipun alla ajetun juoksun aikana. Kysymyksessä lieneekin jokseenkin hyvästä balanssista huolimatta vain tuo vauhdin puute, joka on tavalla ja toisella ilmennyt sitten kesän jälkeen. Jos JJ meinaa ajaa seitsemännestä mestaruudesta, niin tiukimpaan mahdolliseen paikkaan tiimi joutuu kun kyse on balanssin ja moottoritehojen yhteislaulusta. Mutta tämä tiimi on kaikesta aina tullut voittajana ylös, mutta tänä vuonna haaste on suuri kiivettäväksi. Dover on kuitenkin tulossa ja muutenkin hyviä ratoja kalenterissa tulossa, joten kyllä JJ mestaruudesta ajaa haasteista huolimatta jos puhutaan kalenteriedusta ratakohtaisesti miten tämä tiimi on niissä jahdin aikana ottanut niistä todella hyviä tuloksia.

9. (#41) Kurt Busch (-20): Kurt Busch SHR:n rivistössä Kevin Harvickin kanssa lähtee taistelemaan mestaruudesta loppuviimein hyvään tulokseen päättyneen kisan jälkeen, että KuBun ehdottomia kruununjalokiviä tulee olemaan juuri puolentoista mailin radat sekä totta kai mikä rata tahansa, jos KuBu saa autosta irti minkä haluaa ja se toimii melkein täydellisesti vain että hän ei ole sitä valitettavasti joka radalla saavuttanut tasaisesti vuosien mittaan, koska auton säätäminen NASCARin eräistä parhaimmista rattimiehistä on erittäin hankalaa kovan ajotyylin vuoksi, jolla hän käyttää autoa kurveihin - juurikin tästä kyseenollen puolentoista mailin radoilla ja suuremmilla hän on usein saanut sitä tehoa autosta irti mitä kääntyvyyden ja kaasun yhteispelillä hän saavuttaa ja saa auton hurjaan vauhtiin. Sunnuntaina yksi varikolle tulo rike, kun hän pyörähti ja osui oranssiin tötsään joka merkitsee varikkorajan radasta. Hän kuitenkin pääsi palautumaan tuosta hyvin ja ajoi hyvän lopputuloksen.

10. (#20) Matt Kenseth (-25): Tällä kaudella on ajo ollut hyvin hänen uraansa mallintavasti tulleiden tasaisten tulosten sävyttämä, mutta ne voitot ovat jääneet uupumaan yllätyksellisesti kokonaan tähän mennessä ja JGR:llä tulee kova työ saada yksi heidän kuskeistaan sinne neljän joukkoon tavalla tai toisella. Nyt sunnuntainakin auton vauhdista MK otti kaiken mitä sai ja tällä tavoin hyviä pistesijoja ottaen MK:n pitääkin edetä jahdissa ja ottaa se paikka neljän joukkoon finaalin vaikkakin autosta tosiaan hiipuu se vauhti jolla pystytään täysillä mestaruudesta ajamaan, mutta MK on yksi niistä kavereista joka ottaa sen täyden panoksen auton suorituskyvystä minkä autolla saa kun ruutulippu heilahtaa. Sunnuntaina KuBun tapaisesti pyörähdys varikolle tultaessa, ei kuitenkaan osunut onneksi oranssitötsään, mutta aikaa kului pieni tovi tuossa; palautui kuitenkin ja ajoi maaliin ihan hyvällä sijalla.

11. (#5) Kasey Kahne (-25): Koko kausi on mennyt todella alavireisesti KK:lla ja ainostaan voitto Atlantassa pelasti Kasey Kahnen jahtiin. Sunnuntaina hyvin samantapainen tarina KK:n bravuuriratatyypillä, eli 1.5 maililla, että ei ole vain autossa tarvittavia tehoja kuin väläytyksiin, muuten radan pitää olla viileä ja kuutamokelissä jos vauhti riittäisi voittoon. Tuosta pystyy hyvin määrittelemään KK:n nykyvireen, että miten keskisuurilla ja isommilla ovaaleilla auto kulkee. Mutta Loudonissa ensi viikonloppuna KK tarvitsee todella hyvän sijan ja hän on pystynyt voittamaan New Hampshiressa ja sitä hänen pitää lähteä hakemaan.

12. (#99) Carl Edwards (-29): Tarina RFR:llä on selvitä ensimmäisestä kierroksesta ja siitä eteenpäin kaikki ovat jo todellisia suursaavutuksia jos vielä tallin jommasta kummasta jahtiin selvinneestä kuskista jatkaa siitä seuraaville kierroksille. Nyt CE on viimeisessä jatkopaikassa kiinni, mutta viimeistä kauttaan tänä vuonna RFR:llä ajava Carl Edwards tietää että nyt jahdissa kaikki radalla tapahtuva tehdään altavastaajana - autojen tehot eivät vain riitä aivan kärkeen vaikka autot muuten käyttäytyisivät; ja sekin on viime viikkoina ollut hukassa tallin kaikilta autoilta. Sama laulu jatkui sunnuntaina ja työtä riittää tehtäväksi jatkopaikkoja ajatellen.

----------------------
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Putoamisvaarassa: 13. (#31) Ryan Newman (-30), 14. (#47) AJ Allmendinger (-34), 15. (#16) Greg Biffle (-38) ja 16. (#43) Aric Almirola (-52)

Tästä porukasta ainoastaan voidaan jo katsella kahden seuraavan radan ohjelmaa ja mitä on tulossa, niin Ryan Newmanin ja #31 tiimin pitäisi ilman muuta taistella jatkopaikasta jos puhutaan suoraan pisteistä - seuraavat kaksi rataa ovat aina olleet RN:lle hyviä ja RCR:n ainoana jahtaajana tänä vuonna pitää ilman muuta selvitä jatkokierroksille ja auto on suhteellisen tasaisen suorituskyvyn pitänyt koko kauden. Samalla lailla kun sunnuntainakin että tulostaso on tuota vähintään ja enintään vähän enemmän, mutta ei heitä kummassakaan oikeastaan radikaalisemmin missään radalla. AJ:n mahdollisuus piilee toisten epäonnessa ja kahdella top-15:sta suorituksella. GB:n tilanne on se, että kaksi erittäin hyvää kisaa pitää myös olla ja yhtään hukattua setuppia ei saa mukaan mahtua tai GB:n kausi päättyy epäonnistumiseen. Aric Almirolan mahdollisuudet olivat jopa edetä jahdissa seuraavalle kierrokselle hyvässä vireessä olevan #43 auton kanssa, mutta sunnuntain konerikko suoraan sanottuna teki AA:sta ensimmäisen putoajan pois jatkokierroksilta; hänen olisi pakko voittaa tai ajaa kaksi top-5:sta peräjälkeen ja myös niin, että epäonnea on muilla pisteissä AA:n edellä olevilla ja katastrofaalinen päivä siihen lisänä. Ja tuo on aivan liikaa RPM:lle tällä hetkellä, että hyvät päivät top-10:iin tai tuntumaan ei riitä kuromaan tuota etumatkaa.

Sunnuntailta voidaan mainita myös jahdin ulkopuolella olevan Chip Ganassin autojen hyvä kisa, että sekä Kyle Larson (oli kolmas) ja Jamie McMurray (oli yhdeksäs) ajoivat hyvillä autoilla paljon seinän vieressä ylälinjalla ja autoissa oli loistava vauhti eikä renkaiden kulumista heillä juurikaan esiintynyt, mutta myös kyseessä oli, että he pitivät tuota linjaa yllä ja sen tuomaa vauhtia. Alalinjalla juoksun edetessä muutama kuitenkin pystyi heidät ohittamaan kisan keston aikana, mutta lopussa sitten ennen ruutulippua renkaista otettiin kaikki irti pitkin rataa niin he saivat hyvän tuloksen kun ruutulippu heilahti.

Kuten jo mediassa ilmoitettiin ja kesällä alkoi kaikille käymään selväksi, niin RPM:n #9 tiimin Marcos Ambrose ei ollut tyytyväinen tallin edistymiseen (toki hienokseltaan talli on parantanut kausikohtaisesti) ja tuohon edistymiseen olisi kuulunut tuo jahtipaikka tällä kaudella sillä voitolla mutta myös pisteillä jos sikseen olisi näin mennyt. Koska tavoitteita ei saavutettu, niin Marcos Ambrose päätti tältä erää päättää NASCAR-uransa tähän kauteen ja RPM näin etsii #9 autoon ensi kaudeksi uutta kuljettajaa. MA siirtyy V8 Supercar -sarjaan kuitenkin tiimin, jossa toisena omistajana on NASCARin ja yleensä Yhdysvaltain eräistä parhaimmista tiimin pyörittäjistä, eli Roger Penske - eli jotakin tuttua tiimissä on Australian puolella ainakin omistajakunnassa. Toinen tiimin omistajista on V8 Supercar -legenda Dick Johnson jonka tiimi on itsenäisesti operoinut tätä ennen jo monet monet vuodet Australian kovimmassa moottoriurheilusarjassa.

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2014/9/14/marcos-ambrose-roger-penske-team-up-v8-supercars-australia.html

Seuraavaksi NASCARissa ollaan ensi sunnuntaina teknisellä ja litteällä maagisella maililla Loudonissa, New Hampshiressa. Silloin jahtikisa numero kaksi pyrähtää käyntiin lähetyksen merkeissä kello 20:00. Kaikki tällöin telkkujen ja näyttöjen ääreen jälleen kun ensimmäinen pudotuspelikierros tulee puoliväliin!
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18505
RPM näin etsii #9 autoon ensi kaudella uutta kuljettajaa.
Meinaakohan ottaa taas sellaisen kuskin tiimiin, jolla ei entuudestaan niinkään NASCAR kokemusta, vaan Open Wheel tai "koppiautouran" tekijämiehen.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Meinaakohan ottaa taas sellaisen kuskin tiimiin, jolla ei entuudestaan niinkään NASCAR kokemusta, vaan Open Wheel tai "koppiautouran" tekijämiehen.
Vaihtoehdot ovat mielenkiintoiset, koska niitä ei juurikaan ole - kaikki vaihtoehdot ovat melkein siinä että Nationwide-sarjasta nousisi joku kuninkuusluokkaan tuohon paikalle mutta se on siinä ja siinä, koska sarjan lupaavien nuorien kohdalla suunnitelmat ovat lyöty lukkoon ensi kaudesta ja tuskin paluumuuttajia takaisin on tulossa Sprint Cupiin, koska näytöt eivät ole niin hyviä että sillä päästäisiin takaisin Cup-auton rattiin. Mutta ei se mahdotonta ole, että mm. Regan Smith ja jo aikanaan RPM:llä ajanut Elliott Sadler olisi vaihtoehtolistoilla - kumpikin kaveri osaa kuitenkin ajaa voitosta tosissaan (RS:llä on yksi voitto Cupista ja ES:llä 3 Cup-voittoa).

Toinen on tuo mistä puhuit, että voisiko IndyCarista tai Euroopasta tulla #9 autoon kuski ensi kaudeksi tallikaveriksi #43 tiimin Aric Almirolalle. Ei mahdottomuus, mutta juuri tuo että ensi kaudesta eteenpäin tavoitteet ovat kahden auton saamisessa jahtiin, niin uskonpa että nyt tulee ihan NASCAR-kokemuksen ja tasokkaan uran allaan pitävä kuski luotsaamaan tuon auton etenemistä. Eli jos vielä Bobby Labonte saisi mahdollisuuden; hänhän on aikanaan kuskannut juuri tallin toista autoa - #43:sta - monet vuodet ja nyt olisi vielä tallin nykyisen toisen auton #9:n kuskin paikka auki. BL:hän on tänä vuonna ollut osa-aikaisissa kuskin tehtävissä kolmessa eri tiimissä ja ilmeisemmin vielä pitäisi vielä jokunen kisa ajaa tällä kaudella.

Nuo ovat kaikki kuitenkin auki edelleen ja kun sopimuskausia päättyy kauden jälkeen, niin voi olla, että tuo sopimuksen julkaisu tapahtuu tosiaan vasta off-seasonin aikana. Se voi myös olla pienemmässä tiimissä tällä hetkellä Cupissa oleva kaveri, jos tosiaan mahdollisuudet on ajaa autolla sijoista jo top-10:n ja jopa top-5:n luokkaa ja suorituskyky riittää siihen ja käyttää mahdollisuudet radalla, hyödyntää vauhdin näin ollen.. Rattimiehiä totta tosiaan löytyy myös häntäpään tiimeistä ja etenkin nuorisosta, jolloin aina mahdollisuus on että David Ragan saa näyttää kykynsä vielä ei-niin-nappiin menneen RFR:llä ajetun jakson jälkeen. Kaikki tämä kuitenkin selviää jo kuitenkin aika nopeasti.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18505
Louis-Philippe Dumoulin on tämän vuoden Canadien NASCAR Tire sarjan mestari.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Kohta lähtee taas. Vinkkejä noviisille ketä kannattaa seurata?
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kohta lähtee taas. Vinkkejä noviisille ketä kannattaa seurata?
Oli meinaan kyllä uskomaton kisa, keltaisten suhteen tämän kauden uusi ennätys 15 cautionilla. Tämä piti jo etukäteen ilmoittaa, että jos joku missasi kisan niin heti vain kuin mahdollista niin katsomaan uusintana tuo jännitysnäytelmä :eek!: Oli juuri kisan loppuosa aikamoista taistelua, vähän kuin mitä välillä New Hampshiren Loudonissa sattuu toisinaan. Litteä ja tekninen rata tekee uusintastartissa kurveihin ajamisen täysin side-by-side kisailuksi pienellä ajolinjalla vauhdin ja kulman saamiseksi kurveista ulos ajattaessa ja sisään jarruttaessa käytettävällä asvaltilla. Raporttia laitan jälleen alkuviikosta.

Kaikkia jahdissa olevia kannattaa seurata, eli tällä hetkellä 16:sta tämän vuoden mestaruuskandidaattia joista jo ensi viikonlopun Chase-kisassa numero 3 Doverin hirviömaililla karsitaan neljä pois ja tämän kisan jälkeen homma meni niin jännäksi Doveria varten. Itse mestaruudesta taistelevia kauden esitysten ja näyttäytymisten suhteen joista voi suoraan sanoa olevan mestaruuteen edellytettävällä tasolla tällä kaudella vahvalla tiimillä/autoilla ja ratakohtaisilla ohjelmilla jahdissa - kannattaa seurata Brad Keselowskia, Kevin Harvickia, Joey Loganoa, Jeff Gordonia ja aina pienistä vaikeuksista huolimatta laskuissa pitää huomioida kuusinkertainen mestari Jimmie Johnson.

Todella kova Chase tulee olemaan uudella playoff-systeemillä :)
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18505
Vaihtoehdot ovat mielenkiintoiset, koska niitä ei juurikaan ole - kaikki vaihtoehdot ovat melkein siinä että Nationwide-sarjasta nousisi joku kuninkuusluokkaan tuohon paikalle mutta se on siinä ja siinä, koska sarjan lupaavien nuorien kohdalla suunnitelmat ovat lyöty lukkoon ensi kaudesta ja tuskin paluumuuttajia takaisin on tulossa Sprint Cupiin, koska näytöt eivät ole niin hyviä että sillä päästäisiin takaisin Cup-auton rattiin.
Entinen IRL mestari Sam Hornish kertoi olevansa kiinnostunut kyseisestä pestistä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Entinen IRL mestari Sam Hornish kertoi olevansa kiinnostunut kyseisestä pestistä.
Kyllä, Sam Hornish Jr. olisi jälleen kiinnostunut tulemaan takaisin Cuppiin ja kyllä voi hänen puolustuksekseen sanoa että on vuosi vuodelta saanut parempia kisoja Nationwide-luokassa kokoaikaisena tai kisakohtaisesti ajavana kuten tänä vuonna. Sprint Cupista alasarjaan Nationwideen hän siirtyi vuoden 2012 jälkeen (hän ajoi kylläkin jo tuolla kaudella Nationwide-sarjaa Cupin ohella), kuninkuusluokassa hän suppasi AJ Allmendingeriä loppukauden 2012 kautena AJ:n jäätyä NASCARin lääkeainerikkomuksellisista syistä sivuun #22 auton ratista ja näin ollen pilottasi tuota autoa tuolloin kauden loppuun.

Nyt kun hän haluaa Sprint Cupiin takaisin, niin #9 autolla se olisi paljon mukavampi tuloksiin verrannollisesti katsoen, että saa paineettomammassa tilassa operoida kuin esim. viime stintillä loppukautena vuonna 2012 Roger Pensken #22 autolla. Ja suurella syyllä kyllä varmasti Richard "kuningas" Petty on kiinnostunut hänen palveluistaan, koska Sam Hornish Jr:lla on paljon kuitenkin potentiaalia näytettävänä jos saa mahdollisuuden vielä Sprint Cupista - ihan potentiaalinen jahtikuski ilman muuta.

Richard Petty Motorsportilla tuli hieman vain mutkia matkaan, koska Stanleyhan siirtyi ensi kaudella neljää autoa operoivan Joe Gibbs Racingin isoksi sponsoriksi Carl Edwardsille ja suuri sponsori Dewalt siirtyy takaisin tutulle miehelle menestystä paljon Roush Fenway Racingillä keskenään saavuttaneen Matt Kensethin sponsoriksi. RPM kuitenkin ilmoitti, että se jatkaa kahden auton organisaationa ensi kaudella, mutta sponsorihaut on käynnissä tällä hetkellä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Olipa sellainen kaaos sunnuntai-illan kisassa Loudonissa, että oksat pois. Moni jahdissa varmana eteenpäin menijänä ensimmäiseltä kierrokselta joutui todelliseen pulaan ajateltuna ensimmäisen kierroksen kolmatta kisaa ja finaalia Doverissa.

Chase for the Cup 2014

Kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/sylvania-300.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Pistejärjestys New Hampshiren jälkeen. Kirjoitan jaettuna kolmeen sakkiin, niin on helpompi kirjoittaa.

1. Brad Keselowski (jatkossa), 2. Joey Logano (jatkossa), 3. Kevin Harvick (-7), 4. Jimmie Johnson (-17), 5. Kyle Busch (-20) ja 6. Dale Earnhardt Jr. (-20)

Team Pensken kaverukset ovat kummatkin jatkossa varmasti, joten ensi kisan jännitysnäytelmään he eivät näyttele pääosia draamapuolella mutta muuten kyllä tähtiosia. Joey Loganon neljäs voitto tällä kaudella pisti hänet seuraavalle kierrokselle ja selvisi päivästä onnekkaana hyvällä autolla ja ilman häiriötekijöitä. Brad Keselowskin päivä alkoi hyvin, mutta takaiskujen jälkeen strategisesti ja myöhemmin radalla auto väärään menosuuntaan seinän vieressä näytti päivä menemän väärille urille; hyvin kuitenkin pelastautui takaiskuista hyvällä maaliintulosijalla ruutulipulle.

Kevin Harvickilla oli puhtaassa ilmassa dominoiva auto ja johtikin jälleen kerran eniten kierroksia kisassa. KH selvisi myös onneksi päivästä ilman takaiskuja, mutta lopussa pidetystä taktiikasta pidettiin hyvin kiinni ja todellinen keltaisryöppy auttoi bensansäästössä ruutulipulle yhden GWC-startista huolimatta mutta Joey Loganon paljon tuoreemmat renkaat auttoivat häntä sen verran paljon, että viimeisen uusintastartin jälkeen otti kärkitilan ja voitti. Kaksi top-5:sta Chasen alkuun tekee kuitenkin KH:lle ja #4 tiimille paljon rennomman kisan ensi viikonlopulle ja auttaa myös ajamaan jälleen täydellä voimalla vain voitosta.

Jimmie Johnson, Kyle Busch ja Dale Earnhardt Jr. kokivat hyvinkin erilaiset päivät. JJ:n auto oli alussa hyvä, mutta myöhemmin kisan alkupuolella keskivaiheille auto täristi kurveissa pahasti ja JJ oli hädintuskin kiinni top-10 paikassa. Kisan lopussa tulleissa lukuisissa uusintastarteissa ja varikkokäynneissä erilaisilla ajatuksilla kisan loppua ajatellen letka muuttui useasti ja tuolloin JJ sai autonsa pelaamaan ja pääsi lopulta top-5:n turvin turvallisemmalla ajatuksella seuraavaan kisaan, joka on hänen takapihansa uskomattomalla voittomäärällä hänen urallaan. Kyle Busch toipui kisan aikana yhdestä kolarista ja tuli maaliin jopa top-10:ssä joka oli todellinen pelastus mihin hänen päivänsä oli menossa ja hän myös hyötyi lopun keltaisista. Olisiko nyt vihdoin jahti, jossa KyBu saisi vihdoin näin päin epäonnesta onnenkäännön Chasen jatkuessa, koska useana vuonna on mennyt aina jotain ratkaisevalla hetkellä vihkoon, mutta uusi jahtisysteemi voisi olla auttava tekijä KyBun hakiessa paikkaa vaikka ihan neljän parhaan joukkoon jos vain kaikki alkaa mennä oikeille urille ensi viikonlopusta lähtien. Dale Earnhardt Jr. ajoi aika normaalin päivän mitä on viime aikoina ollut, että ei mitään suurta show'ta kärkikatraassa tv-ruuduilla lähellä kärkeä, vaan sai juuri ja juuri aikaan top-10:n päivästä yhdellä mokalla myös varikolla - näillä suorituksilla näin jatkuessa mentäisiin vielä seuraavasta kierroksesta läpi, mutta enemmän tarvitaan selkeästi että olisi edes haastaja neljän parhaimman joukkoon.

7. Jeff Gordon (-27), 8. Matt Kenseth (-40), 9. Carl Edwards (-40), 10. AJ Allmendinger (-41), 11. Kasey kahne (-42) ja 12. Ryan Newman (-42)

Jeff Gordon koki ikävän takaiskun rengasrikolla kisan lopussa - muuten olisi ollut JG:lle mitä tärkein suoritus ajatellen momentumia mitä #24 tiimi on tällä kaudella saanut aikaan. Seuraava kisa ei ole muutenkaan ole JG:llä ollut helpoin renkaille, ja nyt muutenkin tämä koko porukka on todella lähellä takaiskujen sattuessa pudotusviivaan. Matt Kensethillä ei myöskään ole varaa seuraavassa kisassa tuohon määrään selviä kontakteja jota nyt kisassa oli; oli peräti kolmessa kolarissa mukana ja yhdessä sitten auto väärään suuntaan menossa seinän vieressä. Seuraava rata Doverissa on kuitenkin MK:lle hyvä säädöllisesti ollut, eli saa autonsa hyvin toimimaan, mutta joutuu olemaan todella varovainen. Carl Edwardsilla osui onneksi tuollainen kisa nyt kohdalle, koska pitkillä vihreillä ruutulipulle olisi ollut aika selvä tekijä, että CE olisi joutunut ajamaan enää seuraavassa kisassa vain voitosta Doverissa (hyvä rata kuitenkin CE:lle) koska mahdollisuudet olisivat menneet muuten. Nyt paljon keltaisia ja epäonnistujia ja hän hyötyi siitä selkeästi erittäin paljon vaikka kisa oli häneltä muuten huono vauhdillisesti.

AJ Allmendinger virittelee yhden auton tiimillään todellista yllätyspaukkua, joka olisi tällä pienelle tiimille jo niin suuri voitto selvitä ensimmäisestä kierroksesta läpi. Hänelle myös päivä oli Loudonissa erittäin onnekas ja lopun keltaiset avittivat hänet hyvälle sijoituksille loppuviimein. Auton vauhti vaihtelee rajusti mihin tietää tämän tiimin tällä hetkellä kykenevän ja seuraava kisa Doverissa oli erittäin hyvä tältä tiimiltä kesäkuussa joten näyttää hienokseltaan jopa aika hyvältä AJ:n kannalta. Kasey Kahne ja Ryan Newman vuorostaan olivat samassa kolarissa mukana kisan aikana ja ei vauhti muutenkaan ollut kummallakaan kovinkaan hyvää ollut - vaikkakin top-10:n arvoiset autot ilman ongelmia, mutta New Hampshiressa olisi voinut paljon muuta näiltä kahdelta odottaa. Nyt Doverissa on kova paikka, mutta kummatkin ovat näyttäneet vauhtinsa kyseisellä radalla myöskin joten siinä hyvinkin mahdollisesti kumpikin jatkaa ilman ongelmia ensimmäisen kierroksen jälkeen.

-------------- Putoamisraja Doveriin.

13. Denny Hamlin (-48), 14. Greg Biffle (-48), 15. Kurt Busch (-50) ja 16. Aric Almirola (-52)

Tässä porukassa kaksi joutui heti ensimmäisellä kierroksella sellaiseen paikkaan, johon ei olisi saanut tässä vaiheessa Chasea vielä joutua, mutta katastrofaalinen kisa Loudonissa pisti tilanteen ikävälle kantille: Denny Hamlin ja Kurt Busch. DH:n ongelmaksi koitui ensin varikolla bensansyöttöjärjestelmän ongelma tankkausluukussa ja myöhemmin vielä kolari joka viimeisteli päivän. Muuten autossa oli kyllä vauhtia, mutta se jäi nyt vain pieneksi iloksi. Kurt Busch taisteli jo harjoituksista saakka saamaan kurvien keskiosan taiton kuntoon ja kisassa ajoi tasaista tasapaksua kisaa ennen lopun kontaktia ja rengasrikkoa joka myös viimeisteli päivän. Kurt Busch voi ajaa todella hyvän kisan Doverissa tai sitten harjoituksista saakka olla ongelmia ja Denny Hamlinin pitää saada vain vahva päivä aikaiseksi jo harjoituksista lähtien radalla, joka on tilastollisesti yksi hänen heikoimpiaan.

Greg Biffle tallikaverin tavoin sai mahdollisuuden taisteluun vielä Doverissa jossa häneltä on aikojen saatossa tullut erittäinkin hyviä kisoja, mutta enää ei saa missata säätöjä kuten viime viikot (kuten tämäkin kisa) ja hänen pitää vain varmasti ajaa paikasta lähellä kärkiporukkaa eikä keskisakissa tai häntäpäässä. Aric Almirolalle New Hampshiren kisa oli juuri se mitä hän tarvitsi taisteluun jatkokierroksia ajatellen ja top-10 tuli vielä mitä parhaimmalla kisalla mihin #43 tiimi parhaiten kykenee vaikka paljon keltaisia ja uusintastartteja olikin. Heillä on todellakin mahdollisuus jatkoon vielä, eli tämä tiimi olisi muuta voinutkaan toivoa tähän paikkaan.

Ei-Chasereista on jälleen pakko mainita todellista vauhtia (tai lähinnä nyt se parempaa toteuttamista) loppukaudelle löytäneiden Chip Ganassin kuskien, Jamie McMurrayn ja Kyle Larsonin tuloksia, eli jälleen kiusaamassa kärkeä aivan jopa kärkikamppailussa ja maalissa kisasta ilman ongelmia kummallakaan tuli tulokset KL:lle kakkostila ja JMacille nelostila.

Dover Delawaresta tulee sitten kolmas ja ensimmäisen kierroksen pudotuskisa, jossa selviää 12:sta jatkoon menijää seuraavalle kierrokselle. Tämä mailin pituinen ison kivimiespatsaan radan kupeessa pitävä hirviömaili on eräistä vaikeimmista ennakoida kisaolosuhteissa ja radan betonipinnoite tekee radasta erittäin liukkaan lämpimissä olosuhteissa, jossa kumia jää radan pintaan kisan edetessä. Todella kovat keskinopeudet kapeille ulostuloille tiukoilla apexeilla tekevät todella rajua toimintaa Monster Milella ja kurveihin tultaessa linjoja lähestytään kolmeltakin eri vaihtoehdolla, joten hyvin erilaisesti lähestytään kurvin kahta eri apexia tultaessa ja mentäessä. Lähetys alkaa kello 20:00 sunnuntai-iltana, joten tiukasti ruutujen ääreen nauttimaan todellisesta jännäristä! :)
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Mukavasti viikonloppu käyntiin Doverissa - erittäin mukavasti jos voi sanoa, eli Kevin Harvick paalulle seitsämännen kerran tällä kaudella ja todella hyvään paikkaan Chasen ensimmäisen kierroksen finaaliin Doverissa! :) Hyvä vauhti autossa tuoreilla renkailla ja hyvä varikkopilttuupaikka kisaan jossa sillä on todellakin suuri merkitys hirviömaililla! Huomenna sitten virittelemään kisavauhtia, joka jatkaa siitä mihin aika-ajo vauhdilla annettiin osviittaa.

Tulokset aika-ajoista: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/leaderboard/leaderboard-qualification.Qualifying.html

Viikonlopusta tulee erittäin mielenkiintoinen, ja itse kisassa sitten nähdään miten käy jahtikuplassa oleville, että ketä jatkaa ja ketä neljä karsiutuu.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Miten tuo keltasten lippujen säätö tässä oikeen pelaa? Viimekisassa pääsi ainakin mut yllättämään että nyt heiluu keltaset mutta en huomannu mitää tapahtumaa radalla. Yritin sääntöjä googletella mutta mitään 100% varmuutta en saanut. Otetaanko tuolla restartti aina välillä vaikka ei mitään olisikaan tapahtunut? Saiko varikolla käydä koska huvittaa vai pitääkö se osua noiden kaltaisten ajalle?
 

Marques

New member
Liittynyt
27.9.2014
Viestit
3
Miten tuo keltasten lippujen säätö tässä oikeen pelaa? Viimekisassa pääsi ainakin mut yllättämään että nyt heiluu keltaset mutta en huomannu mitää tapahtumaa radalla. Yritin sääntöjä googletella mutta mitään 100% varmuutta en saanut. Otetaanko tuolla restartti aina välillä vaikka ei mitään olisikaan tapahtunut? Saiko varikolla käydä koska huvittaa vai pitääkö se osua noiden kaltaisten ajalle?
Tervehdys kaikille! Hyviä raportteja ja hienoa nähdä että NASCAR-kiinnostaa muitakin suomessa. Itse oon seurannu vajaan vuoden! ja paremmalta maistuu kisa kisalta :) Tohon äskeseen keltasiin liittyvään kyssäriin voisin omalla ohuella kokemuksella veikata seuraavaa:

1) Välillä näyttää, että ottavat ilman mitään tapahtumaa keltaset, mutta yleensä kyseessä on "debris caution" eli joku roska tai muu vastaava radalla. Tulee melko helpostikin, ja hyvä tietenkin niin turvallisuuden kannalta.

2) Joissakin kisoissa on käytössä ns. "competition yellow". Joka käsittääkseni otetaan käytäntöön jos kisatuomaristo tms näkee asian tarpeelliseksi, esim märällä ajetut harjoitukset tai muu poikkeava asia. Sillon keltaset heilahtaa ennalta sovitulla kierroksella.

3) Ja ilmeisesti varikolle saa mennä aina kun se on auki, tosin "lead-lapillä" olevat ensin ja muut perässä...

Atlakselle todellakin isoo peukkua aivan poikkeavan hyvistä raporteista, joita todella lukee mielellään!! ja voit myös täydentää, ja korjata näitä omia näkymiksiäni tästä keltasien lippujen kysymyksestä! Huomista odotellessa! :)
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tohon äskeseen keltasiin liittyvään kyssäriin voisin omalla ohuella kokemuksella veikata seuraavaa:

1) Välillä näyttää, että ottavat ilman mitään tapahtumaa keltaset, mutta yleensä kyseessä on "debris caution" eli joku roska tai muu vastaava radalla. Tulee melko helpostikin, ja hyvä tietenkin niin turvallisuuden kannalta.

2) Joissakin kisoissa on käytössä ns. "competition yellow". Joka käsittääkseni otetaan käytäntöön jos kisatuomaristo tms näkee asian tarpeelliseksi, esim märällä ajetut harjoitukset tai muu poikkeava asia. Sillon keltaset heilahtaa ennalta sovitulla kierroksella.

3) Ja ilmeisesti varikolle saa mennä aina kun se on auki, tosin "lead-lapillä" olevat ensin ja muut perässä...
Competition caution on normaaleissa kisoissa kisan alussa 20-40 kierroksen kieppeillä jos rataolosuhteet on muuttuneet (satanut yöllä tjsp). Sitten taas esim. All Star -kisassa ja jossain muissakin mestaruussarjan ulkopuolisssa spessukisoissa on ihan rehdisti cautionit sitä varten, että saadaan pakka kasaan uudestaan. Samasta syystä noita debris cautioneita pistetään.

Koitin googlailla statseja, joissa näkyi aika selvästi miten se debris caution sattuu valtavalla todennäköisyydellä joko hieman ennen pit window´n aukeamista tai varikkorumban päätyttyä. Ja jos ei ekan green pit rumban jälkeen lyödä cautionia niin seuraan jälkeen viimeistään.

Ilmeisesti NASCAR on tuon analyysin saanut verkosta pois melko kattavasti: http://www.reddit.com/r/NASCAR/comments/20wjhi/how_do_you_guys_feel_about_this_is_this_bullying/

Löysin sen kuvan, tyyppi on oikea mutta vielä kun löytäisi koko artikkelin: https://twitter.com/RACINGnomics/status/405331655126437888

Löytyi koko artikkeli kuvineen: RACINGnomics on debris cautions
 
Viimeksi muokattu:
Ylös