Atlas
NASCAR & SHR #4
- Liittynyt
- 3.3.2014
- Viestit
- 487
Kiitoksia Marquesille kehuista ja tervetuloa foorumille!Tervehdys kaikille! Hyviä raportteja ja hienoa nähdä että NASCAR-kiinnostaa muitakin suomessa. Itse oon seurannu vajaan vuoden! ja paremmalta maistuu kisa kisaltaTohon äskeseen keltasiin liittyvään kyssäriin voisin omalla ohuella kokemuksella veikata seuraavaa:
1) Välillä näyttää, että ottavat ilman mitään tapahtumaa keltaset, mutta yleensä kyseessä on "debris caution" eli joku roska tai muu vastaava radalla. Tulee melko helpostikin, ja hyvä tietenkin niin turvallisuuden kannalta.
2) Joissakin kisoissa on käytössä ns. "competition yellow". Joka käsittääkseni otetaan käytäntöön jos kisatuomaristo tms näkee asian tarpeelliseksi, esim märällä ajetut harjoitukset tai muu poikkeava asia. Sillon keltaset heilahtaa ennalta sovitulla kierroksella.
3) Ja ilmeisesti varikolle saa mennä aina kun se on auki, tosin "lead-lapillä" olevat ensin ja muut perässä...
Atlakselle todellakin isoo peukkua aivan poikkeavan hyvistä raporteista, joita todella lukee mielellään!! ja voit myös täydentää, ja korjata näitä omia näkymiksiäni tästä keltasien lippujen kysymyksestä! Huomista odotellessa!![]()
Ensimmäiseen mietteeseesi kyseessä on juuri tosiaankin "debris caution" tai sen vuoksi heilautetut keltaiset ja jossain tapauksissa tv-yhtiö ei saa ruutuihin sitä kyseistä paikkaa miksi keltaiset heilahtivat, johtuen juuri alkaneesta varikolla käynnistä keltaisen alla tai "on-air" olevasta aiheesta tai ei voida varmuudella osoittaa kenen pyynnöstä NASCAR heilautti keltaiset, eli oliko kuski joka havaitsi radalla jotakin ja/tai tiimi/spotteri. Radalla todettu lika, autosta(-ista) irronnut osa(-t) tai muuta vastaavaa irtaimistoa aiheuttaa tosiaan keltaisen, joka voi myös olla rataperäistä tietyissä aspekteissa mutta erittäin harvinaista. Erittäin tärkeä heilauttaa, koska pienikin pala jotakin radalle kuulumatonta voi aiheuttaa rengasrikon tai mennä etuilmanottoritilälle ja aiheuttaa konerikon tai vähintäänkin sylinteri hajoamisen (joka myös ennemmin tai myöhemmin johtaa konerikkoon). Myös muuta vahinkoa voi aiheuttaa kyseisen tilanteen ei-liputtaminen.
Myös pieni tihkusade aiheuttaa keltaisen lipun jos sitä tihuttaa sen verran vähän, että ei tarvitse laittaa punaista lippua ja autoja varikkosuoralle odottamaan radan kuivaamista ja uudelleen kisan starttaamista. Tuolloin vain ajetaan turva-auton perässä sen aikaa, että radan lämpö ja autoista tulevat ilmavirtaukset tekevät kierros kierrokselta radasta jälleen turvallisen - tihkusade ei kuitenkaan saa jatkua muutamaa kierrosta kauempaa, koska silloin rata kastuu jo ajamattomaksi monesta kohtaa rataa ja punainen lippu on ainoa vaihtoehto silloin.
Toiseen mietteeseesi, niin tosiaan "competition caution" kilpailukeltainen johtuu kisaa edeltäneestä sateesta, jonka vuoksi rata on vihreä (näin ollen renkaiden kestokyvystä ei osaa tarkkaa arviota sanoa tai lähdettävillä ilmanpaineilla) joten NASCARin kilpailujohto päättää sovitun keltaisen lipun, jonka kierrosluku vaihtelee tosiaan radan pituudesta jonka Loko tuossa jo hyvin ilmaisikin. Sateen on kuitenkin pitänyt olla sellainen, että esimerkiksi se on tullut "happy hourin" eli viimeisten harjoitusten jälkeen, eikä radalla ole ollut mitään toimintaa sen jälkeen niin kilpailukeltaista käytetään edellä mainitusti. Jos esimerkiksi jompi kumpi - Nationwide Series ja Camping World Truck Series - on Sprint Cupin mukana kyseisenä kisaviikonloppuna samalla radalla, niin jos sade on päättynyt ennen kyseisen luokan starttia ja kisa viedään loppuun asti ilman sadetta (ja ei sada myöskään kisan jälkeen enää ennen Cup-kisaa) niin tuo rangaskumi joka näistä kahdesta alaluokasta jää, niin pitää radan suoraan ajettavassa kunnossa myös Cup-kisaa varten, kun kuitenkin Goodyearin renkaat ja kisavedot jotka tekevät radan pinnasta pitävämmän eikä kilpailukeltaista tarvita.
Muutaman kerran kauden aikana ovat sekä toiseksi korkein sarjataso Nationwide Series sekä kolmanneksi ylin ja ensimmäinen NASCARin kansainvälinen sarja, Camping World Truck Series, samalla radalla Sprint Cupin mukana, mutta aina tälläisinä viikonloppuina CWTS:n kisa on jo ajettu ennen Cupin viimeisiä harjoituksia ja tuolloin Nationwide-kisa on se joka voi vielä "kumittaa" radan pinnoitteen ennen kuninkuusluokan kisaa.
Kolmanteen mietteeseesi, niin juuri näin tuo toimii varikkokäyntien osalta kun keltaisten alla ollaan lisänä se kuljettaja, joka on "lucky dog" eli ensimmäinen kuljettaja yhden kierroksen kärkeä perässä, joka saa kierroksensa anteeksi ja pääsee näin varikolle johtokierroksella olevien kanssa. Ehtona on vain, että hän ei ole syy tuolle keltaiselle.
Mukavaa tosiaan, että NASCARin katselijoita löytyy ja ei mitään kuin kirjoittelemaan vain omia mietteitä tänne, että on aina todella hienoa kun maailman hienoin moottoriurheilulaji saa tänne palstalle kirjoituksia!
Kisaraporttia Doverista ja ensimmäisestä neljästä Chasessa ulosjääneestä tässä ihan lähipäivinä.