ARCA / NASCAR 2014

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Tervehdys kaikille! Hyviä raportteja ja hienoa nähdä että NASCAR-kiinnostaa muitakin suomessa. Itse oon seurannu vajaan vuoden! ja paremmalta maistuu kisa kisalta :) Tohon äskeseen keltasiin liittyvään kyssäriin voisin omalla ohuella kokemuksella veikata seuraavaa:

1) Välillä näyttää, että ottavat ilman mitään tapahtumaa keltaset, mutta yleensä kyseessä on "debris caution" eli joku roska tai muu vastaava radalla. Tulee melko helpostikin, ja hyvä tietenkin niin turvallisuuden kannalta.

2) Joissakin kisoissa on käytössä ns. "competition yellow". Joka käsittääkseni otetaan käytäntöön jos kisatuomaristo tms näkee asian tarpeelliseksi, esim märällä ajetut harjoitukset tai muu poikkeava asia. Sillon keltaset heilahtaa ennalta sovitulla kierroksella.

3) Ja ilmeisesti varikolle saa mennä aina kun se on auki, tosin "lead-lapillä" olevat ensin ja muut perässä...

Atlakselle todellakin isoo peukkua aivan poikkeavan hyvistä raporteista, joita todella lukee mielellään!! ja voit myös täydentää, ja korjata näitä omia näkymiksiäni tästä keltasien lippujen kysymyksestä! Huomista odotellessa! :)
Kiitoksia Marquesille kehuista ja tervetuloa foorumille! :)

Ensimmäiseen mietteeseesi kyseessä on juuri tosiaankin "debris caution" tai sen vuoksi heilautetut keltaiset ja jossain tapauksissa tv-yhtiö ei saa ruutuihin sitä kyseistä paikkaa miksi keltaiset heilahtivat, johtuen juuri alkaneesta varikolla käynnistä keltaisen alla tai "on-air" olevasta aiheesta tai ei voida varmuudella osoittaa kenen pyynnöstä NASCAR heilautti keltaiset, eli oliko kuski joka havaitsi radalla jotakin ja/tai tiimi/spotteri. Radalla todettu lika, autosta(-ista) irronnut osa(-t) tai muuta vastaavaa irtaimistoa aiheuttaa tosiaan keltaisen, joka voi myös olla rataperäistä tietyissä aspekteissa mutta erittäin harvinaista. Erittäin tärkeä heilauttaa, koska pienikin pala jotakin radalle kuulumatonta voi aiheuttaa rengasrikon tai mennä etuilmanottoritilälle ja aiheuttaa konerikon tai vähintäänkin sylinteri hajoamisen (joka myös ennemmin tai myöhemmin johtaa konerikkoon). Myös muuta vahinkoa voi aiheuttaa kyseisen tilanteen ei-liputtaminen.

Myös pieni tihkusade aiheuttaa keltaisen lipun jos sitä tihuttaa sen verran vähän, että ei tarvitse laittaa punaista lippua ja autoja varikkosuoralle odottamaan radan kuivaamista ja uudelleen kisan starttaamista. Tuolloin vain ajetaan turva-auton perässä sen aikaa, että radan lämpö ja autoista tulevat ilmavirtaukset tekevät kierros kierrokselta radasta jälleen turvallisen - tihkusade ei kuitenkaan saa jatkua muutamaa kierrosta kauempaa, koska silloin rata kastuu jo ajamattomaksi monesta kohtaa rataa ja punainen lippu on ainoa vaihtoehto silloin.

Toiseen mietteeseesi, niin tosiaan "competition caution" kilpailukeltainen johtuu kisaa edeltäneestä sateesta, jonka vuoksi rata on vihreä (näin ollen renkaiden kestokyvystä ei osaa tarkkaa arviota sanoa tai lähdettävillä ilmanpaineilla) joten NASCARin kilpailujohto päättää sovitun keltaisen lipun, jonka kierrosluku vaihtelee tosiaan radan pituudesta jonka Loko tuossa jo hyvin ilmaisikin. Sateen on kuitenkin pitänyt olla sellainen, että esimerkiksi se on tullut "happy hourin" eli viimeisten harjoitusten jälkeen, eikä radalla ole ollut mitään toimintaa sen jälkeen niin kilpailukeltaista käytetään edellä mainitusti. Jos esimerkiksi jompi kumpi - Nationwide Series ja Camping World Truck Series - on Sprint Cupin mukana kyseisenä kisaviikonloppuna samalla radalla, niin jos sade on päättynyt ennen kyseisen luokan starttia ja kisa viedään loppuun asti ilman sadetta (ja ei sada myöskään kisan jälkeen enää ennen Cup-kisaa) niin tuo rangaskumi joka näistä kahdesta alaluokasta jää, niin pitää radan suoraan ajettavassa kunnossa myös Cup-kisaa varten, kun kuitenkin Goodyearin renkaat ja kisavedot jotka tekevät radan pinnasta pitävämmän eikä kilpailukeltaista tarvita.

Muutaman kerran kauden aikana ovat sekä toiseksi korkein sarjataso Nationwide Series sekä kolmanneksi ylin ja ensimmäinen NASCARin kansainvälinen sarja, Camping World Truck Series, samalla radalla Sprint Cupin mukana, mutta aina tälläisinä viikonloppuina CWTS:n kisa on jo ajettu ennen Cupin viimeisiä harjoituksia ja tuolloin Nationwide-kisa on se joka voi vielä "kumittaa" radan pinnoitteen ennen kuninkuusluokan kisaa.

Kolmanteen mietteeseesi, niin juuri näin tuo toimii varikkokäyntien osalta kun keltaisten alla ollaan lisänä se kuljettaja, joka on "lucky dog" eli ensimmäinen kuljettaja yhden kierroksen kärkeä perässä, joka saa kierroksensa anteeksi ja pääsee näin varikolle johtokierroksella olevien kanssa. Ehtona on vain, että hän ei ole syy tuolle keltaiselle.

Mukavaa tosiaan, että NASCARin katselijoita löytyy ja ei mitään kuin kirjoittelemaan vain omia mietteitä tänne, että on aina todella hienoa kun maailman hienoin moottoriurheilulaji saa tänne palstalle kirjoituksia! :)

Kisaraporttia Doverista ja ensimmäisestä neljästä Chasessa ulosjääneestä tässä ihan lähipäivinä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Doverissa ajettiin pitkiä juoksuja vihreän lipun alla joka maksoi neljälle jatkopaikan seuraavalle jatkokierrokselle huonosti käyttäytyvän auton takia.

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/aaa-400.raceResults.results.html

Jatkotilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Chase for the Cup

Ensimmäiset neljä putoajaa:

13. AJ Allmendinger: AJ:lle Doverin kisa oli täysi mahdollisuus seuraavalle jatkokierrokselle, riippuen miten muilla paremmissa asemissa oleville tiimilähtöisesti menee tuo kisa. Valitettavasti AJ missasi auton setupin kisaviikonlopun aikana ja ainostaan kisassa suurempi keltaisryöppy ja lukuisat varikkokäynnit ja sen aikana tulleet autoon tehtävät muutokset olisivat voineet kääntää tämän sarjan eräimmän positiivisimman kuskin kisan eri suuntaan. Näin ei käynyt ja taistelu toiselle kierrokselle jäi aika ohueksi pyristelyksi suurempia tiimejä vastaan.

Positiivisinta ilman muuta tällä yhden auton JTG/Daughertyn organisaatiolle oli jahtiin selviäminen joka tosiaan käänsi osakseen paljon mediahuomiota; erityisesti se voitto Watkins Glenissä joka viimeisteli AJ:n olemisen Chasessa.

14. Kurt Busch: KuBun osaksi voi sanoa, että KH:n kanssa lähti SHR:n värejä puolustamaan Chaseen ja Doverissa olisi pitänyt olla varma kisa lähellä kärkeä kympin sakissa, mutta kaikkea muuta siitä tuli ja KuBu joutui aika katastrofaalisesti jo ulos jahdin tässä vaiheessa. Ensimmäisen kauden tiimi SHR:llä suoraan lähinnä kuitenkin Gene Haasin huostassa ja jälki alkoi olla aika hyvää jo ennen jahdin alkua - niin hyvää ettei KuBua olisi välttämättä voinut laskea olevan täysin ulkona edes neljän parhaimman taistelusta kauden finaalissa. Kuitenkin Chase osoitti uudella playoff-menetelmällään, että tulokset eivät saa hyppiä ja kahta huonoa viikkoa ei vain yksinkertaisesti yhden hyvän kaverina saa osua edes ensimmäisellä kierroksella. Doverista muodostui taistelu auton kanssa joka ei pitkillä vihreän lipun alla ajetuilla juoksuilla pelannut edes hätyyttelemään kärkeä.

Positiivisinta on ollut kuitenkin KuBun taistelutahto tällä kaudella, joka ei tähän mennessä ole kokenut yhtäkään hermoromahdusta osakseen ja tosiaan miten tiimi alkoi KuBun ajotaidot tietäen antamaan hyviä autoja etenkin ennen jahdin alkua ja vakiinnuttamaan tiimiä osana NASCARin parhaimmistoa. Myöskin alkukauden voitto Martinsvillessä niin uutena tiiminä - ja etenkin vasta yhteistä säveltä hakiessa - oli kova juttu ja sillä Kurt Busch löi tiketin Chaseen. SHR:llä on hyvä kalusto tehtaalla ja Kurt Busch sai siitä enemmän ja enemmän tuloksia paremmaksi, mutta harmittavasti jahti päättyi nyt ensimmäiselle kierrokselle.

15. Greg Biffle: Greg Bifflen kausi oli erittäin laimea ja playoff-paikkakin hänelle varmistui vasta runkosarjan päätöskisan jälkeen. RFR:llä ei ole ollut helppoa, että Carl Edwards lähtee eri tiimiin ja GB:n pitkäaikainen sponsori, 3M Performance, päätti lähteä ensi kaudeksi Jeff Gordonille. Kuitenkin loppukaudesta selvästi alkoi tulla parempia suorituksia ja Greg Biffle oli alkuvuoden kisoihin katsoessa keskiarvollisesti lähellä tai enemmän kymmenettä sijaa paremmalla sijalla maalissa juuri playoff-kauden ollessa lähellä. Kuitenkin sama jarrutus keskiletkassa joka Doverissa tiimillä oli ja aiheutti jahdista tippumisen, oli myös monesti sama takakeno joka vuotta on hallinnut tämä tiimin kohdalta - ei vain yksinkertaisesti ole saatu uutta sääntöpakettia missään tallin autoissa tai GB:n autossa tämän kauden aikana muutamaa poikkeusta lukuunottamatta toimimaan ja se oli liikaa GB:lle etenemisen kannalta jo ensimmäiselle kierroksella. Totuuden nimissä, niin on se myös isojen ovaalien ekspertiltä hirveä pettymys, mutta tiimi ennen jahtia tiesi mahdollisuudet ja siihen ynnätään ratkaisuhetkillä jo parempien tuloksien jälkeen ihmeellinen tiputus jälleen suorituskyvyssä juuri ennen Chasen alkua ja heti Chasen alettua.

Positiivisinta kuitenkin voi kuitenkin sanoa, että talli luottaa Greg Bifflen ja tallipomo Matt Puccian yhteispeliin edelleen; näin ollen juuri yhteispeli hiotaan niin hyväksi kuin mahdollista vaikka autoissa olisi toivomisen varaa ja talli sen myös tietää mistä on tulosten taso on johtunut. Siksi kun GB:llä on hyvä päivä niin se tosiaan on hyvä päivä ja hän pystyi kauden eräillä ratkaisuhetkillä parantamaan selvästi tasoaan ja onnistuneet testit ennen runkosarjan viimeisiä kisoja petasivat sen, että tiimi oli jahdissa ilman voittoja. Kuitenkin vain se tallilla mihin RFR on kyennyt, niin oleva tuloksellisesti huonompi ajanjakso on edelleen menossa, kuten kuin viime kaudellakin; Greg Bifflen tallikaverilla Carl Edwardsilla on menossa lähes samanlainen kausi kuin edellisellä kaudella kahdella voitolla ja erittäin tasapaksuilla esityksillä.

16. Aric Almirola: RPM:n osalta jahti päättyi, mutta iloisiin ilmeisiin kuitenkin vaikka Dover oli aikamoinen suoralasku keskipakan hännillä. Ilman ensimmäisessä kisassa tullutta konerikkoa tilanne olisi voinut olla hyvinkin erilainen, mutta sitten vaikka toinen kisa oli hyvä niin myös Doverin olisi sitä pitänyt olla; AA vain missasi setupin kuten AJ:kin. Erittäin hyvä oli kuitenkin taisteluilme tiimillä ja tätä juuri RPM:ltä ollaan odoteltu, että koska sen tallin autoista on jahdissa edustusta ja nyt tosiaan AA oli vielä tiiminsä legendaarisen numeron kera siellä. Kuitenkin vain tämä on RPM:n suurin ongelma mikä kaipaa ratkaisua, että mikä on tasaisuuden tae kun kauden aikana ajetaan kuudella erilaisella ratatyypillä joista neljällä jahdissa ajetaan, eli hyvän radan jälkeen pitäisi pysyä kilpailukyky myös luotettavana huonommilla autolle sopivalla radoilla. Siinä tiimillä ja kokonaisuudessaan tallin kummallakin autolla on huipputiimeihin matkaa.

Positiivisinta ilman muuta on Aric Almirolan kaudessa ollut tuo Daytonan kesäkisan voitto joka hänet Chaseen toi, vaikka olikin sateen lyhentämä, mutta millä merkityksellä kun tuo numero meni voittajan ympyrään Daytonassa ja sillä pääsy jahtiin. Ikimuistoinen hetki NASCARissa ja AA:lle sitä myös vaikka playoffit jäivät nyt lyhyeen, mutta voitto jo pudotuspeleissä mukanaolo.

Vaikka tämän neljän osalta nyt mestaruuskamppailu päättyikin, niin kisattavaa on kuitenkin vielä paljon tältä kaudelta jäljellä. Aina kun kierroksien jälkeen neljä seuraavaa tippuu, niin näiden tippuneiden pisteet sykronoidaan samalla pistelaskuluvulle jo Chasesta tippuneiden kanssa, jolloin myös tästäkin jo ensimmäisellä kierroksella tippuneista on mahdollisuus jopa taistella vielä pisteissä viidennestä tilasta!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Jatkossa:

Brad Keselowski
Joey Logano
Kevin Harvick
Jimmie Johnson
Jeff Gordon
Kyle Busch
Dale Earnhardt Jr.
Matt Kenseth
Ryan Newman
Carl Edwards
Denny Hamlin
Kasey Kahne

Jatkoonmenijöistä ei yllätyksiä, että tuohon vielä lisänä se, että tosiaan Jeff Gordon voitti ensimmäisen kierroksen finaalin Doverissa ja se oli hänelle jo kauden neljäs voitto. JG:llä menee hyvin kuten koko kauden aikana ja vaikka minkään kierroksen voittoja ei lasketa seuraavalle kierrokselle lisäpisteinä, niin on se aina se saavutuksista se kaikista suurin jonka kisaviikonloppuna saat - ja mikä itseluottamuksen lähde.

Kevin Harvick jälleen dominoi, johti yli puolet kierroksista ja varikolla oli selvä etu muihin ensimmäisellä varikkopilttuupaikalla ennen varikolta lähtöjärjestyksen määräävää mittauspistettä joka helpotti todellisestikin - kuten melkein kaikilla radoilla - varikolta ensimmäisenä tuloa ja johtopaikan pitämistä varikkokäyntien jälkeen ja hyvän edun uusintastartteihin. Nyt vain vihreän lipun alla tulleen varikkokäynnin jälkeen ei mennyt kuin muutama kierros siitä, niin toinen eturengas hajosi ja jälleen kerran katkeraakin katkerampi voiton karkaaminen hyppysistä... Onneksi siitä tuli keltainen, ettei jäänyt kierroksia kärjelle, mutta vasta monen korjausoperaation ja edestakaisin varikollakäynnin jälkeen ennen vihreää lippua uusintastartin merkiksi auto saatiin myös etulevyn kohdalta kuntoon joka tuossa renkaan hajoamisessa vaurioitui ratapintaa vasten. Auto tosiaan saatiin ihan ajettavaksi takaisin, mutta yksinkertaisesti pakan seassa ajaminen ei tehnyt päivää yhtään helpommaksi eikä näin ollen kympin joukkoon päästy :nope:

Onneksi jos esitykset jatkuvat tälläisinä - kuten varmasti jatkuvat - ja saat päivästä hyvän tuloksen vaikka voitto karkaisikin, niin neljän joukkoon ilman muuta pääsy ja finaalissa paras neljästä kuskista niin mestaruus on lähellä :) Kuitenkin vielä pitää kierroksia selvitellä ja seuraavat kolme kisaa ovat KH:lle hyviä vaikka Talladega onkin villikortti, mutta Kansas ja Charlotte ovat puolentoista mailin radoista KH:lle erittäin hyviä - olisi jälleen mahdollisuus johtaa eniten kierroksia, ja jos se voittokin sieltä tulisi niin olisi varma paikka seuraavalle kierrokselle ilman minkäänlaista hätää Talladegassa.

Doverissa ei nyt ollut Jimmie Johnson paraatia ja vaikka päivästä JJ sai hyvän sijoituksen, niin ensimmäinen kerta sitten vuoden 2007 kun JJ ei johtanut kisassa kierrostakaan Doverin hirviömaililla. Tämä on aina ollut mittapuu tiimin suorituskyvylle ja koska rima on asetettu niin korkealle tiimin osalta Doverissa, niin jotenkin jäi miettimään miksei kuitenkaan autolla ajettu aivan kärjessä vaan hieman perässä koko kisan ajan. Tuolla juuri tiimi pystyy takuuvarmasti parhaimpaansa ja ei kertaakaan kärjessä, niin jotenkin alkaa miettimään JJ:n mestaaruuden puolustusta, että mahtaako olla tällä kaudella varastossa vauhtia neljän parhaimman joukkoon pääsemiseksi, mutta se selviää aivan lähiaikoina.

Seuraavaksi 12:sta Chasessa jatkoonpäässyttä jatkaa tosiaan taistelua Kansasin puolentoista mailin ovaalilla sunnuntai-iltana lähetyksen startatessa kello 20:00. Huomenna kisaviikonloppu alkaa ja alkaa autojen hienosäätäminen sanojen mukaisesti kaksi vuotta sitten uudelleen päällystetyllä, paljon downforcea omaavalla Kansas Speedwaylla jossa vauhdit ovat todella kovat - ja kuten tiedetään, niin rata muuttui uuden ratapinnan jälkeen äksönipaikaksi. Pito on äärirajoilla joka kierros ja lipeäminen johtaa varmaan pyörähdykseen ja kisassa uusintastarteissa ihan monen auton kolarirysiksi; sekä myös vieri vieressä kamppailu voi helposti johtaa kontaktiin ja kolariin - ei vain kahden ajolinjan ollessa tiivisti vieressä - vaan ihan pidon ja autojen imun mennessä liian ylitse sopivuusalueen.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kansasin kisasta muodostui rengasongelmien sävyttämä ja todella kovien nimien ollessa nyt kisan jälkeen putoamisuhan alla. Joey Logano vuorostaan jatkaa ensimmäisenä tältä kierrokselta jatkoon voitolla Kansas Speedwaylla.

Kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/hollywood-casino-400.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Chase for the Cup

1. Joey Logano (jatkossa), 2. Kyle Busch (-6), 3. Carl Edwards (-9) ja 4. Ryan Newman (-9)

Joey Logano tosiaan ajoi todella suureen voittoon ja jatkoon seuraavalle kierrokselle. Koska tämä kierros on erityisen vaikea kolmen radan kierros ja Talladega vielä lymyämässä juuri kolmantena ja kierroksen finaalina, niin tämä voitto oli JL:lle todella suuri; ei tarvitse laisinkaan pelätä kahta seuraavaa kisaa. Muutenkin esitys oli loistava Kansasissa, että kisan alkupuolella ei vielä ollut ihan kärkivauhdissa juoksun mennessä pitempään ja pitempään ensimmäisellä stintillä, mutta kun ylälinjaa alettiin saamaan askel askeleelta kohti seinää pitävämmäksi lämpimissä olosuhteissa (oli yllätys että rata laajeni kahdesta linjasta kolmeksi ja puolikkaksi linjaksi, mutta yksi syy oli juuri hieman lämpimämpi keli kuin muuten kisaviikonloppuna ja hitaammat vauhdit, joka mahdollisti ajettavan linjan levittämisen) niin kun rata alkoi pitämään ylhäältä niin silloin JL otti komennon eikä menettänyt johtoaan kuin pieneiksi toveiksi enää kisan aika - joko varikkopysähdysten aikana - tai ihan juoksun alussa ennen kuin hänen renkaansa alkoivat toimimaan paremmin parin kierroksen jälkeen. JL:n varikkohenkilökunta oli myös todella loistavia koko päivän aikana ja hän sai hyviä varikkopysähdyksiä koko päivän, strategia- ja taktiikkapelillä tietysti riippuen millä sijalla tuli varikolta, mutta aina lähellä kärkeä ja jos oli sama ajatus 2-4 renkaan vaihdosta kuin muulla porukalla kärjessä, niin tuli aina ykkösenä ohi mittauspisteen.

Kyle Buschille uusi jahtisyysteemi sopii erittäin hyvin, kuten myös Carl Edwardsille ja Ryan Newmanille. KyBulle Kansas on aina ollut hänen heikoin ratansa, mutta nyt sunnuntaina uran ensimmäinen top-5:n Sprint Cupissa todellakin teki hänelle Chasea ajatellen sekä jatkoonmenemisen kannalta erittäin mukavan. Kaikki Kyle Buschin kannalta meni oikein jo Cup-kisaan valmistautuessan, kun hän voitti lauantaisen Nationwide-kisan Kansasissa ja antoi mukavan boostin sunnuntaiselle kuninkuusluokan kisalle. Kaikki meni häneltä hyvin kisassa sunnuntaina ja autossakin oli vauhtia suht hyvin ja ei ollut vaikeuksissa minkäänlaisissa, niin KyBu sai vihdoinkin täysin puhtaan kisan josta hänen on hyvä jatkaa hänen eräälle parhaimmalle radalle (vaikka tulokset voittojen suhteen ovat jääneet vielä nollille mutta on pystynyt ajamaan kärkiporukassa ja kärjessä monessa Charloten kisoissa) eli Charlotte Motor Speedwaylle.

Carl Edwards ja Ryan Newman ovat aika samassa tilanteessa kuin Kyle Busch - ja vielä hivenen enemmän KyBuun nähden hyötyvät kolmen kierroksen tippumiskierroksista - johtuen juuri hieman vauhdillisen suorituskyvyn ollessa jäljessä muita ihan kärjessä olijoita ja siitä todella onnistuneesta yhdestä hyvä kisaviikonlopusta joka tarjoaa toisille tulleiden epäonnien myötä mahdollisuuden taistella pääsystä jatkoon, jos kaikki kahdessa seuraavassa kisassa menee edes lähellä top-10:iä. Nyt sunnuntaina kumpikin ajoi hyvät kisat ja Roush Fenway Racingin #99 tiimillä ja Richard Childress Racingin #31 tiimillä on hyvä saumat mennä eteenpäin, kun luotettavuus pelaa sekä tulee hyviä varikkokäyntejä sekä radalla auto pitää vauhdin mukavahkosti. Paljon on tietysti parannettavaa pitemmällä juoksulla kuten sanottuna aletaan puhumaan ihan kärjestä, mutta kummallakin tallilla on täysi tuki ainoastaan kummankin kuskin takana kun ovat organisaatioidensa ainoat kuskit Chasessa. Charlotessa on päivän mennessä mutkitta odotettavissa ihan top-10:n arvoinen suoritus kummaltakin.

Ainoa haastaja kisan loppupuolella Joey Loganolle oli superlupaus Kyle Larson, jonka lahjakkuuden kaikki tietävät, mutta se että ensimmäisenä vuotena Cupissa ajaa näin hyviä kisoja - ja ennen kaikkea - nousujohteisia, ei alussa heti kärjen vauhdissa vaan saa auton kisan kuluessa sellaiseksi kuin mitä haluaa niin se on sitten täyttä kaasua kohti kärkeä. Nyt #42 tiimi jäi hieman liikaa päivän viimeisessä uusintastartissa ja kun hän ja Joey Logano käyttivät samaa ylälinjaa niin se tasapainotti pitkälti eron viimeisillä kierroksilla vaikka KL oli jo päässyt aika lähelle. Tasavertoiset autot kuitenkin, mutta jälleen kerran KL joutui pettymään - vaikkakin kyllä voi sanoa että se uran ensimmäinen voitto on aivan oven avauksen päässä ja mietitään realiteetteja nyt hyvään vauhtiin päässen Chip Ganassi Racing with Felix Sabatesin kohdalta, niin ei nuorukainen jäänyt kauaksi edes jahdista ja olisi voinut jo voittaa jahdissa 2-3 kisaa, niin kyllä on huimaa vauhtia! Tuohon vielä lisänä, että myös tallin toinen auto, eli #1 tiimi on myös ollut erittäin hyvä todella melkein pääsääntöisesti myös nyt loppukaudesta, joten vakuuttavia suorituksia on ajanut veteraanikuljettaja Jamie McMurray myös.

5. Denny Hamlin (-11), 6. Kevin Harvick (-15), 7. Matt Kenseth (-17) ja 8. Jeff Gordon (-17)

Denny Hamlin ajoi Kansasissa tasaisen päivän ja vakiinnutti suorituksellaan ihan hyvät lähtökohdat seuraavaan kisaan. DH on ajanut päivän niin mennessä jo pitemmän tovin tasaisia päiviä aika lähellä kärkiporukkaa joten myös tässä vaiheessa Chasea uusi playoff-systeemi on auttanut myös DH:ta ja KyBun tapaan kun saavat puhtaita kisoja vyölleen, niin kaikki menee tässä vaiheessa hyvin jatkoonmenemisen kannalta - vielä pieni harppaus suorituskyvyssä eteenpäin, mutta tässä vaiheessa tämä riittää. Charlotessa myös Denny Hamlin on ajanut toisinaan erinomaisia kisoja ja nyt voisi olla mahdollisuus ihan top-5:een; iltaolosuhteet Charlotessa ovat aina olleet Joe Gibbs Racingille parhaimmat mahdolliset.

Kevin Harvickin päivä Kansasissa alkoi - tai koko viikonloppu alkoi - kauden kahdeksannen paalupaikan osalta mitä parhaiten ja KH johti mallikkaasti kisan alkupuoliskolla kunnes rata alkoi laajenemaan lähemmäs seinää ja KH:n auto toimi parhaiten alalinjalla. Tietysti siihen luotettiin, että rata olisi kuten ennenkin pysynyt kaksilinjaisena, mutta olosuhteiden vuoksi tosiaan sen kykeni ajamalla laajentamaan. Näin ollen muiden löytäessä sieltä vauhtia, niin Kevinin auto ei vain toiminut käännössä keskeltä kunnolla ylälinjalla ja alalinjalla vuorostaan ei saanut ulostulossa tarpeellista vauhtia. Kurvejen sisääntulo toimi hyvin, mutta hieman kokonaisvauhtia ei saanut hyödynnettyä parhaalla mahdollisella tavalla. Sitten kisan aikana vielä Harvickin piti tulla varikolle vuotaneen eturenkaan vuoksi vihreän lipun alla, joka jätti kierroksella kärjestä, mutta parempi tulla varikolle kuin osua seinään ja jäädä monta kierrosta kärjelle kun jahdissa ollaan. Kevin Harvick sai myöhemmin kierroksen anteeksi ja sijoittui lopulta ihan kohtuullisen hyvin ja päivästä saatiin pelastettua ihan mukava pistepotti.

Charlotessa KH on ollut todella loistava viime vuodet ja samanlaisesti myös tänä vuonna. Parasta olisi saada se voitto nyt ja todellinen helpotus ennen Talladegan villikortin kisaa, jossa voi tapahtua mitä vain. Kuitenkin erittäin hyvä pistepäiväkin voi antaa selkeää etumatkaa viivalle ja sekin olisi mukava juttu. Stewart-Haas Racingin suorituskykyyn voi onneksi todellakin olla tyytyväinen ja #4 tiimi todellakin on voittajasuosikki Charlotteen!

Matt Kenseth ja Jeff Gordon sijoittuivat juuri KH:n taakse Kansasissa. Heidän kohdaltaan Matt Kenseth joutui taistelemaan kisan alkupuoliskon ja vasta loppua kohden alkoi virkoamaan ja sai suht hyvän sijoituksen itse kisaan rinnastetuille sijoituksille jossa päivän vietti. Jeff Gordon oli vuorostaan vahva kisan alkupuolella, mutta sitten pieni kontakti seinän kanssa (osuttuaan hivenen toisen auton kanssa neloskurvin ulostulossa johti tuohon) juuri alkupuoliskon loppuvaiheilla aiheutti JG:lle yllättäen ongelmia, vaikka autoon ei juuri tullut kuin pientä kosmeettista lommoa. Tästä syystä hän sitten vietti myös ruuhkassa ajettavuusongelmien vuoksi koko kisan ja jäi myös kärjen ulkopuolelle.

Kummallakin on kuitenkin tulossa hyvä rata Charlotessa ja odotettavissa top-5 suoritus. MK:lla voi olla mahdollisuus kärkikahinaan jos tulee varikkotaktikointia ja strategiaa kuvioihin sekä totta kai - auto toimii vauhdillisesti sen suuntaisesti, että uhkapelaaminen mahdollistaisi jopa voiton. JG:llä voi olla mahdollisuus ihan voittoon saakka täysin vauhdin puolesta, ja kun tiimin suorituskykyä katsoo, niin on myös yksi vahvimpia voittajasuosikkeja.

Pisteissä kuitenkin on sellainen tilanne, että ei ole varaa myöskään kenelläkään jahdissa nyt pudotusviivan yläpuolella olevilla ajautua ongelmiin Charlotessa.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
------------------- Putoamisvaarassa

9. Kasey Kahne (-25)

10. Brad Keselowski (-39)

11. Dale Earnhardt Jr. (-42)

12. Jimmie Johnson (-44)

Täällä löytyy sitten sellainen nimikatras, että kuuluisaa oksaa poies.

Kasey Kahne on tietysti sellainen joka ei ole vakuuttanut ja jopa ilman Kansasin epäonnistumista voisi hyvinkin tällä listalla muutenkin olla kolmen kierroksen jälkeen, koska ihmeellisesti KK ei ole saanut autoon kauden aikana huomattavasti lisää vauhtia edes puolentoista mailin kisoissa, jossa hän on aina ollut hyvä. Nyt sunnuntaina kisan loppuvaiheilla osui puolittaisella spinnillä seinään muuten aika kohtuullisen esityksen jälkeen ja jäi kauas hyvistä sijoista.

Charlotte on kuitenkin Kasey Kahnen paras rata ja nyt olisi tunnetun Charloten Kasey Kahnen ylälinjalta suorille ampaisun paikka, jolla hän on kisoja voittanut CMS:llä.

Brad Keselowski ja Dale Earnhardt Jr. ovat ikävässä paikassa, BK jahdin alettua mestarisuosikki ja Dale Junior haastaja-asemassa. Nyt sunnuntaina kummatkin osuivat seinään ja päivästä jäi huonot sijoitukset. Dale Junior jopa epäilyksien alla sai autonsa pelaamaan erinomaisesti viikonloppuna ja jälleen uudelleen päällystetty rata teki Dale Jr:stä voittajasuosikin - hän myös johti kisaa tuolloin kun eturengas hajosi ja osui seinään. BK vuorostaan oli saamassa hänen ei suosikkeihin kuuluvasta Kansasista hyvän sijoituksen kunnes myös hänen eturengas hajosi ja osui sen vuoksi seinään. BK joutui aikamoiseen paikkaan jo tässä vaiheessa Chasea, mutta suorituskyvystä se ei jää kiinni - nyt vain BK tarvitsee onnea ja kisatulosten maksimoinnin kahtena seuraavana viikkona.

Charlotessa Brad Keselowski on voittajasuosikkeja aivan kuten hänen tiimikaverinsa Joey Loganokin ja syy löytyy ihan Roger Pensken autojen suorituskyvystä ja siitä tehosta sekä alustasta jolla autot toimivat puolentoista mailin ovaaleilla ja muutenkin ratatyypistä riippumatta. Dale Earnhardt Jr:n kohdalta voidaan sanoa, että jos Kansasissa saatua vauhtia saadaan hyödynnettyä paljon samanlaisia piirteitä omaavalle Charlotelle niin kisasta voi ihan top-5 suoritus olla realistinen.

Sitten, jos BK aiheutti Kansasin jälkeen otsikoita, niin Jimmie Johnsonin tämän hetkinen pistesijoitus kyllä pisti aikamoisen hulinan mediassa. Syitä on monia ja kaikki lähinnä alkoi jo aika-ajoissa tulleesta spinnistä ja starttipaikasta joka oli ihan letkan häntäpäässä. Harjoituksissa ei minkäänlaista vauhdin lisäystä ollut havaittavissa koko viikonloppuna kisavauhdissa ja tavoitteeksi tuli lopulta ennen kisaa kysyttäessä vain johtokierroksella pysyminen(!) joka on #48 tiimille aivan sanoin kuvailematon tilanne, kun puhutaan tavoitteista Chasessa ja jahdissa tässä vaiheessa jo oltaessa. Autosta uupui vauhtia vain yksinkertaisesti kuten on hyvin dokumentoitu ennen jahtia ja Chasen aikana tuosta vaisuudesta, ja nyt se kulminoitui neljän auton kolariin takasuoralla kakkosmutkasta tultaessa, jossa JJ oli osallisena ja kisa meni siinä pieleen. Kuusinkertainen mestari jäi lopulta ihan häntäpäähän ja laittoi tiimin todella erikoiseen tilanteeseen. Kauden aikana oli juuri puhetta, että uusi playoff-systeemi hieman voi olla JJ:lle hankalampi ja nyt on sellainen tilanne sitten, että JJ joutuu todella tekemään kahtena seuraavana viikkona hyvät suoritukset päästäkseen jatkoon tältä kierrokselta.

Charlotessa aikaisemmin tällä kaudella Jimmie Johnson kuitenkin voitti, mutta se alkoi olla tiimille juuri tämän kauden parasta aikaa ja aika pian sen jälkeen on nopeus ollut hakusessa enemmän ja vähemmän. Nyt Jimmie Johnsonin olisi hyvä saada top-5 suoritus ja kuten Dale Earnhardt Juniorin sekä Brad Keselowskin, niin saada myös onnekas päivä. Kasey Kahnen tilanne on selkeästi parempi, mutta kyllä KK:nkin pitää silti ajaa hyvällä sijalla maaliin. Talladegassa voi tulla sellainen kisa, että pisteet voivat mennä miten päin tahansa ja ketä vain voi voittaa, niin Charlotessa hyvän päivän saaminen on todella tärkeätä.

Kuten jo mainittukkin, niin seuraava kisa on lauantain ja sunnuntain välisenä yönä Charlotte Motor Speedwaylla kisalähetyksen startatessa kello 02:00. CMS:llä juuri tämä Chasessa oleva kisa tällä legendaarisella 1.5 mailin radalla pitää nimenään mielestäni siisteimmän kilpailunimen koko kauden aikana, eli Bank Of America 500. Itse kisa on myös kauden yksi isoimpia yksittäisiä kisoja ja kun se on Chase-kisa niin se on todella iso kisa ja merkitsee myös jahdin tulemista puoliväliin. Paljon on kuitenkin jahtaajilla pelissä ja ottaen huomioon todella suuren näytön radan varrella pitävän CMS:n haasteet, niin päivästä voi tulla monelle chaserille pitkä päivä. Ratahan itsessään uudelleen päällystettiin monta vuotta sitten, mutta edelleen pitää ratapinta juuri uusitun ratapinnan haasteita radassa itsessään ja on myös jo ennen uudelleen päällystystä ollut samanlainen ja erityisesti nykyään vielä enemmän tuo näitä piirteitä esille. Todella nopeatempoinen, todella isot määrät downforcea omaava ja todellisestikkin kuskin ja alustan pintaan liimaava rata jossa kurveihin sisääntulo, keskusosa ja ulostulo vaativat todella suuret määrät keskittymistä, koska pienikin lipeäminen johtaa välittömästi seinään tai spinniin - ja kuten monesti nopearytmisillä radoilla - toisen auton imu vieri vieressä ajattaessa näin aerosensitiivisellä radalla tekee aika hurjaa tanssahtelua suuri kallisteisella 2.5-3.0 linjan radalla, jossa uusintastartit ovat todella varovaisesti otettavia. Pääsuora on myös rajusti taittuva ja siihen vielä lisänä että nurmikkoklipit ovat heti radan vieressä, niin äksönia on koko radan verran. Jännittävä kisa tulossa telkkujen ja näyttöjen äärellä!
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9805
Sijainti
Helsinki
Onko ikinä Nascarissa pohdittu vakavissaan moottoriratojen lisäämistä pokaalijahtiin?
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Onko ikinä Nascarissa pohdittu vakavissaan moottoriratojen lisäämistä pokaalijahtiin?
Hyvä kysymys ja se todellakin mietityttää monia faneja.

Puhetta on aika-ajoin ollut erittäin paljonkin, kun nyt 2000-luvulla moottoriratakisat ovat saaneet NASCARissa enemmän suosiota kuin ennen ja jo järjestäen ovat olleet huippukisoja kaikille NASCARin seuraajille ja Pohjois-Amerikassa on selkeästi ollut myönteinen kuva viime vuodet moottoriratojen lisäämisellä nimenomaisesti tämän mahtavan moottoriurheilulajin kalenteriin.

Chase for the Cupissa tosiaan ajetaan neljällä eri ratatyypillä, joista 1.5 mailisia ovat Chicagoland, Kansas, Charlotte, Texas ja Homestead-Miami. Mailin ratoja ovat New Hampshire, Dover (konfigurointi on kuitenkin erilainen kallistukselta) ja Phoenix. Kahtena muuna ratatyyppinä on superspeedway Talladega ja lyhytrata Martinsville, jotka ovat Chasen villikorttiradat - Martinsvillessä tietysti pystyy kontrolloimaan kisaa hyvällä autolla, mutta kolari omasta syystä tai toisen syystä sekä taktiikat/strategiat ja lukuisat keltaiset tekevät myös siitä äkkiä arvaamattoman.

Moottoriradasta on ollut paljonkin debaatteja että jahtiin tulisi, mutta NASCAR haluaa pitää hyvästä syystä villikorttikisana jahdissa juuri Talladegan joka on kyllä äksöniradoista täydellisellä arvaamattomuudella ja isoissa draftiletkoissa faneille katsomoon siitä joka menee "että mitään ei voi ennakoida ja mitä vain voi tapahtua ja voittaja voi olla ketä vain ruutulipulla" -lausahduksen kanssa. Se tekee mestaruuskamppailijoilla siitä sen kisan josta pitää vain tulla ehjin nahoin ruutulipulle ja pisteitäkin pitäisi vielä saada mukavasti - voitto nyt olisi todella suuri asia kaiken sen taistelun jälkeen. Tuota samaa kilpailukaartia nykyään juuri moottoriratakisat myös edustavat erittäin arvaamattomilla, monimausteisilla ja viihdyttävillä kisoilla, mutta NASCAR haluaa pitää kalenterin jahdin osalta juuri tuollaisena että on enemmän ratoja joissa onnistuneella kisalla tullaan realistisella sijoituksella auton vauhtiin nähden maaliin, ratoja joissa se on hivenen hankalampaa ja sitten se yksi rata jossa se menee monesti täysin onnella.

Vaikka moottoriratakisa vastaa monesti "kaikkea mitä kuski ei voi kontrolloida" -radoista Martinsvillen luokkaa, jossa hyvällä autolla voit ajaa toisista riippumatta voittoon niin siltikin moottoriratakisa jahdissa menisi väkisinkin Talladegan kanssa kilpasille tuosta kisakalenteripaikasta. Kuitenkin voi hyvinkin olla, että moottoriratakisa tulisi kalenteriin Chaseen, mutta ilmeisemmin lähinnä muuten kisakalenteriin ennen Chasen alkua - tai mihin kohtaan vain kautta - voidaan kolmas moottorirata lisätä. Kisakalenteri jahdin osalta on toiminut kauan erittäin onnistuneesti ja NASCAR ei tule sitä mitä luultavasti muuttamaan vähään aikaan.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Anthony Kumpen voitti tämän vuoden euroopan NASCAR Whelen sarjan mestaruuden
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
No tietysti! En muistanut katsoa Charlotten iltakisaa ja heti oli #myllytsallittu...

Ensi viikonlopun Talladegasta voi tulla mielenkiintoista. Monella ennakkoon suurella mestarisuosikilla (Keselowski, Dale Jr.) pakko saada hyvä tulos, oikeastaan pakkovoitto, jos aikovat jatkaa chasessa. Ja ilmeisesti kauden aikana Keselowski kerännyt vähän pahaa verta, kuten myllytkin osoitti, niin ei tule helppoa. Mutta tulee katsojan kannalta jännittävää!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Jes, jes, jes ja jes ja jes!! :) Kevin Harvick vihdoin sai sen kauden kolmannen voiton ja mihin paikkaan se lauantain ja sunnuntain välisenä yönä Charlotessa tuli ennen toisen kierroksen finaalia ja jatkossa ollaan näin varmasti! :)

Kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/bank-of-america-500.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Chase for the Cup

1. Joey Logano (jatkossa), 2. Kyle Busch (-6), 3. Kevin Harvick (jatkossa), 4. Ryan Newman (-11), 5. Carl Edwards (-12), 6. Jeff Gordon (-14), 7. Denny Hamlin (-15), 8. Kasey Kahne (-31)

Eniten johdettuja kierroksia, ja vaikka ei nyt paalulta lähdettykkään, niin nousujohteisesti kisa meni juuri niin oikeaan suuntaan kuin voi onneksi vihdoin ja viimein sanoa että kisan saatiin lyötyä lukkoon! Kevin Harvick klaarasi hienosti kotiin viimeisen uusintastartin ja ajoi voittoon. Auto oli hyvä koko viikonlopun ja välillä kisassa pitemmillä vihreillä juoksuilla eroa oli toisena olevaan liki viittä sekuntia. KH:lla toivottavasti seuraavaa voittoa ei tarvitse odotella näin kauaa, koska varmuus voittamiseen todellakin näin upeaan paikkaan tulleen voiton myötä varmasti nostatti luottotasot kaikista suurimmilla vaihteelle nyt kun voitto ennen Talladegaa on koko jahdin käännekohta ja eräistä halutuimmista, ja sen Kevin Harvick sekä Joey Logano ovat saavuttaneet. Nyt katseet voi todellakin alkaa suuntamaan kohti mestaruuskamppailua ja KH:lla ei ole muita kuin hyviä ratoja tulossa jatkossa seuraavalla kierroksella, joista vielä juuri Phoenix on kolmannen kierroksen finaalina. Talladegaan voi lähteä parhaimmalla mahdollisella asenteella, eli ajamaan reippaasti ja ilman jännitysmomentteja - se sitä mistä moni kuljettaja on kateellinen KH:lle ja JL:lle.

Hienosti totta tosiaan se voitto saatiin kotiin Charlotesta ja toi tosiaan oikeudenmukaisuutta mukanaan kun niin monta voittoa on mennyt sivu suun tällä kaudella, mutta kun hanat aukaistiin ensimmäisen kerran pitkään aikaan, niin tuli ainakin tärkeään paikkaan!

Toinen varma jatkoonmenijä tältä kierrokselta on tosiaan Kansasissa voiton napannut Joey Logano ja hän ajoi jälleen hyvä suorituksen myös Charlotesta. Ei mikään nappiviikonloppu, mutta kun kisa eteni ja eteni kohti loppua, niin JL oli kuin taas tilauksesta top-5:ssa. JL ei ole kertaakaan chasen aikana sijoittunut neljättä sijaa huonommin viidessä kisassa ja se kyllä pistää kilpakumppaneille miettimistä, mutta myös ottaen huomioon playoffien intensiivisyyden, niin äkkiäkö vie yksi huono kisa todellisestikin jo pulaan. Nyt kuitenkin myös Joey Logano pääsee ilman jännitysmomentteja kisamaan toisen kierroksen finaaliin Talladegaan.

Kyle Busch aloitti paalulta ja tuli viidentenä maaliin. JGR:n testeistä Charlotesta ennen itse jahtikisaa oli selvästikkin hyötyä ja vaikka kisavauhdin suhteen tilanne oli aika selvä, että ei vielä ihan voitosta pysty ajamaan, niin kuitenkin aika-ajoissa tuoreilla renkailla kovilla ratavauhdeilla JGR:n autot suoriutuivat hyvin; poikkeuksena Matt Kenseth. Kyle Busch ja Denny Hamlin ovat kumpikin aika vahvasti kiinni jatkopaikassa, mutta Talladegassa ei ole varaa kuitenkaan letkassa tapahtuviin tai muutamankaan auton joukoissa tapahtuviin hillittömiin draftiohituksiin eikä toisen auton työntämisiin ettei tule sitten takaiskuja. Siksi epäilenkin kokonaisuudessaan monen kahdeksan joukossa nyt olevan lähtevän taktiikkapelillä liikenteeseen joukon hännille, yleensä tiimikavereiden tai sovittujen yhdistelmien eri tallien autojen lähtiessä samalla strategialla.

Denny Hamlin myös varmasti lähtee soveltamaan ihan hyvin menneen Charloten kisan jälkeen tätä määriteltyä riskitöntä päivää, koska sen verran moni ajaa pudotusviivan alapuolella niin kovaa vain yrittääkseen olla ihan kärkiletkassa (-oissa) ihan kärjessä tai kärjen tuntumassa Talladegassa.

Jeff Gordon tuli maaliin samalla sijalla kuin lähti, eli toisena. Tasaisen varma kisa ja myös tukku johdettuja kierroksia päälle - ei ihan voittaja-auto ollut nyt JG:n alla mutta selvästi top-5:n auto sekä erittäin hyvä loppukisa myös, joka onnistui juuri kuten JG halusi pisteiden kannalta. Jeff Gordonin kisavauhdista voi hyvin paljon määritellä alun perusteella ja jos vaikka nyttenkin lauantain ja sunnuntain välisenä yönä JG johti paljon kierroksia, niin silti auto oli siinä pisteellä eli se voi liikkua hivenen siihen suuntaan, että ei ole se voittaja-auto välttämättä kuitenkaan vaan taistelun kautta tekee palauttavan suorituksen top-5:een ja nyt itse iltakisassa teki sen parhaimmalla mahdollisella tavalla. Oikeastaan tuloksen maksimoiminen ilman että valahtaa heikoimpiin sijoituksiin kisan edetessä. JG voi myös lähteä Talladegaan hieman vapaammin, mutta samalla lailla kuin kaikki kahdeksan joukossa voitotta olevat, että enemmän riskittömällä ajolla ajamaan kisaa ja loppua kohden sitten ottamaan riskejä.

Ryan Newmanille ja Carl Edwardsille voi kyllä antaa paljon arvostusta. Ketään ei oikein lähtenyt veikkaamaan tämän kauden chasessa, että RCR:n tai RFR:n autot olisivat menossa jatkoon toiselta kierrokselta, mutta niin on vain käymässä jos sunnuntaina kaikki menee edes joten kuten hyvin Talladegassa. Nyt Charlotessa kummaltakin hyvin rakenneltu kisa ja autoissa oli mukavasti myös vauhtia pitemmillä vihreillä lipuilla - ei aivan top-5:sen mutta jos loppu osuu kohdalleen, niin top-10:n vauhtia ja näin myös kävi. Uusi playoff-systeemi on toden totta laittanut mukavasti myös kunniaa tasaisten päivien tuomisella maaliin ihan hyvillä sijoilla, koska pitää muistaa että kuten ennenkin, niin nykyäänkin NASCARin suurin motto on edelleen kuskeille ja organisaatioille tasaisten suoritusten ylläpitäminen ja niistä parantaminen jotka tulevat sitten voittoina. Kympin joukossa jos ylläpitää suoritustasoa ja kaikki varikkohenkilökunnasta omaan tiimipomoon on valmiina vain parantamaan hieman suorituskyvyn ollessakin perässä ihan kärkeä, niin hyvät suoritukset seuraavat toisiaan ja päivät maksimoidaan niin hyväksi kuin mahdollista. Tämä riittää pitkälle kunhan ei mitään erittäin huonoa viikonloppua satu uudessa playoff-systeemissä tästä eteenpäin.

Kasay Kahne on sitten kahdeksan joukossa olevista siinä kintaalla, että miten hän mahtaa reagoida Talladegaan. Charlotessa ei oikein KK:lla kulkenut odotetulla tavalla missään vaiheessa kisaa ja kaikki odottivat häneltä kisan edetessä ihan kärkivauhtia. Nyt jäi ilman yhtäkään johdettua kierrosta ja aika pliisuksi se suoritus kyllä jäi radalla, joka on ehdottomasti KK:n vahvin - eli aikamoinen suorioitumistaisteluhan Kasey Kahnen kohdalta jahti on ollut eikä se yhtään helpommaksi käy. Nyt oli top-10:ssä nipin napin Charlotessa ja ei oikeastaan voi sanoa mitään muuta KK:n kohdalta, että hänen on pakko lähteä monesta kahdeksan joukossa olevista poiketen myös taistelemaan Talladegassa heti kärkipakassa, mutta pyrkiä myös mahdollisesti ajattamaan itseään myös letkan häntäpäässä; riippuen paljon mitä edessä pisteissä olevat ja pudotusviivan alapuolella olevat tekevät.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
----------------- Putoamisvaarassa

9. Matt Kenseth (-32)

10. Brad Keselowski (-50)

11. Jimmie Johnson (-57)

12. Dale Earnhardt Jr. (-57)

Ei se yhtään paremmaksi vain käynyt koko porukalla Charlotessa vaan heikompaan suuntaahan se valahti tällä porukalla.

Matt Kenseth kärsi huonosta autosta Charlotessa joka ei ollut ihan samassa vedossa kuin tallikavereillaan, mutta hän on tilanteessa, että hän pystyy vielä hivenen ajattelemaan myös pisteitä - kuitenkaan mihinkään ylipositiivisuuteen ei ole varaa ja voitto nyt olisi ihan pakollisena takeena vain armottomasta Talladegasta myös MK:n kohdalta, mutta jos viime kaudella eniten voittoja napsinut ja pisteissäkin toiseksi tullut eräistä NASCARin parhaista kisojen maksimoijista haluaa jatkokierroksille toisen kierroksen finaalin jälkeen, niin Talladegassa olisi tosiaan vain ajettava voitosta koko kisan mentaliteetilla, koska pisteissä hyvälle sijalle ajaminen ajattaa tilanteen arpapeliksi ja pitäisi monella jahdissa olevalla olla ongelmia kisassa. MK:lla ja JGR:llä on hyvä superspeedway-paketti ja sen varaan Matt Kensehtin jatkoonmeno nojautuu Talladegassa.

Brad Keselowskin tilanteeseen ajattelin juuri laittaa myös Matt Kensethin ja Denny Hamlinin sekä Tony Stewartin kanssa tulleet kisan jälkitaistelut. Itse kisa oli joten kuten aika vaisu myös BK:lta - vaikkakin ihan top-10:n vauhdissa - mutta ei sitä BK:ta joka Charlotessa on kärjessä tai kärjen tuntumassa ja kisaviikonloppu oli hyvin paljon samanlainen kuin hänen tallikaverillaan Joey Loganolla, mutta kääntyi tyystin eri suuntaan kisan ratkaisuhetkillä.

Nyt kisan loppupuolella tulleet nahinat radalla sotkivat BK:n kisan, eli kontakti Matt Kensethin kanssa ja ongelmat vapaasta tilasta radalla Denny Hamlinin kanssa, jotka johtivat eripuraan ruutulipun jälkeisellä varikolletulokierroksella. Tuossa samassa tilanteessa hän myös kolautti vahingossa suutuspäissään varikkosuoralla paikoillaan omalle pilttuupaikalleen ajoa varten odotelleeseen Tony Stewartiin joka oli tilanteeseen täysin ulkopuolinen. TS peruutti takaisinmaksuna BK:ta päin. Kummallekkin tilanteesta sakot, BK:lle 50 000 dollaria ja TS:lle 25 000 dollaria ja ehdonalaisessa NASCARin sääntökirjan mukaisesti seuraavat neljä kisaa, eli päättyy ennen kauden finaalia, Homestead-Miamia.

Samalla varikolletulokierroksella kisan jälkeen myös hän otti yhteen Denny Hamlinin kanssa radalla ja vielä myöhemmin Matt Kensethin kanssa, joka oli autossa ollessaan jo ottanut kypärän ja HANS-niskatuen pois päältään. Tämä kulminoitui Brad Keselowskin ajettua suoraan autonsa kanssa varikkotraileri-/huoltoalueelle, jossa autosta kiivettyään ajautui ensin hässäkkään Denny Hamlinin kanssa ja vielä myöhemmin Matt Kensethin kanssa oikein fyysiseen kamppailuun jonka BK:n tiimipomo Paul Wolfe sai lopetettua nopeasti väliintulollaan.

Paljon turhautumista ja ymmärrettävistä syistä: ei ole helppo tilanne, kun melkein lähempänä on putoaminen jahdista kuin jatkoon meno ja erittäin dramaattisesti myös BK on siinä tilanteessa jo tässä vaiheessa. Koko kauden vauhti ihan mestaruuteen edellyttämällä tasolla ja vielä ennen jahtia ja jahdin alettua, mutta epäonnistumiset juuri tällä kierroksella ovat laittaneet kahden vuoden takaisen mestarin kovaan paikkaan ja ainoa mahdollisuus jatkoon menosta on villikorttikisa Talladegan harteilla, joten paljon on onnen varassa, jos Brad Keselowskin mestaruuden tavoittelu jatkuu Talladegan jälkeen - ja jatkoon kelpaa ainoastaan oikeastaan voitto.

Tallikaverukset Jimmie Johnson ja Dale Earnhardt Jr. ovat pakkovoiton edessä Talladegassa Charloten epäonnistumisen jälkeen, erityisesti tämä on kaikille täysin kaaottista kun JJ tuli jahtiin puolustamaan viime kauden kuudetta mestaruuttaan ja tavoittelemaan sitä historiallista seitsemättä ja Dale Junior vuorostaan on vakuuttanut suurimman osan kautta ja saanut vihdoin NASCAR-kansan uskomaan, että hänellä voi olla aineksia jopa mestaruuskandidaattien joukkoon kauden finaaliin, kun tämä on ollut hänen paras kautensa NASCARissa moneen moneen vuoteen.

Jimmie Johnson aloitti pirteästi ja oli jopa ihan tyytyväinen pitkästä aikaa auton balanssiin aina kisa puoleen väliin saakka, josta eteenpäin auto hiipui juoksujen aikana selkeästi vihreällä lipulla ja lopulta loppukisasta varikkotaktiikka ei pelannut laisinkaan kuten piti. Tuolloin myös kisan aikana Jimmie Johnson ja hänen tiimipomonsa Chad Knaus ottivat yhteen tiimiradiossa oikein kunnolla auton toimimattomuudesta. Tätä on aina aika-ajoin tapahtunut JJ:n hieman kuivempien kausien aikana mutta ei juurikaan ikinä silloin kun jahti on menossa, koska silloin tämä tiimi on parhaimmillaan. Tämä kertoo jotakin tämän hetkisestä tilanteesta itse tiimissä ja on todella kova paikka Talladegassa päästä jatkoon ja sekin on se pakkovoitto. Muuten jos JJ tipahtaa tässä vaiheessa jahtia, niin se on todella juttu NASCARissa koska se voi hyvinkin merkitä myös hänelle hänen uransa huonointa sijoitusta NASCARin pudotuspeleissä.

Dale Earnhardt Juniorilla vuorostaan hajosi kisan aikana vaihdekeppi, eli itse vaihdin, ja näin ollen hän kärsi samasta ongelmasta kuin JJ tämän vuoden toisella kertaa kun oltiin Michiganissa loppukesästä. Se jätätti hänet nopeaista korjailuista huolimatta äkkiä kärkitohinoista ja oli jotenkin myös tavallaan kuvailevaa miten Dale Jr:n jahti on edennyt tähän mennessä pirteästä Kansasista huolimatta, mutta sielläkin oli rengasrikko, muuten ongelma on ollut vauhti. Charlotessa auto oli muuten kohtuullinen koko kisaviikonlopun. Talladegassa myös Dale Earnhardt Jr. on pakkovoiton edessä. Steve Letarte tosiaan lopettaa Dale Juniorin tiimipomona tähän kauteen joten harmittavasti juuri kun Dale Jr. on jälleen päässyt vihdoin ja viimein lähelle menestystä edellyttämää vauhtia, niin se että tippuminen on lähellä chasessa niin myös se, että koska on seuraavaksi jälleen näin hyvät mahdollisuudet Dale Jr:n olla jahdissa ja voittaa chasessa kisoja ja jopa mahdollisesti taistella mestaruudesta.

Muista on jälleen pakko mainita loistavan kisan ajaneet tallikaverukset Ganassi/Sabatesilta, eli #1 Jamie McMurray oli kolmas ja #42 Kyle Larson oli kuudes. Nousujohteisia vahvoja kisoja ja autot sen lisäksi että pitävät vauhtinsa, niin myös selvästi paranevat kisan edetessä. Se on hyvä merkki.

Aric Almirolan #43 auton tallikaveri selvisi myös viime viikolla. Juuri ennen Charloten kisaviikonloppua tehtiin ilmoitus, että Sam Hornish Jr. on #9 tiimin uusi kuljettaja ensi kaudella takaisin Austraaliaan lähtevän Marcos Ambrosen jättämälle kuskin paikalle.

Seuraavaksi sitten mennään nopeusrajoittimilla, jotka pitävät autojen tehot alhaisempina kovan vauhdin takia, Talladega Superspeedwaylla, joka ei esittelyjä kaipaa. Talladega on NASCARin pelätyimpiä ratoja, on leveydeltään leveämpi kuin toinen nopeusrajoitinrata, eli legendaarinen Daytona International Speedway, mutta myös kun draftiletkoja voi tulla vieri viereen neljästä viiteen kappaletta niin silloin ison kolarin "big one" mahdollisuus lisääntyy järjettömästi, kun se on sitä jo kahden letkan ollessa vieri vieressä. Moni ottaa taktiikakseen ja strategiakseen olla takana (erityisesti juuri jahdissa kohtuulisen hyvissä asemissa olevat) ja odottaa että suurin taistelu draftissa asettuu yhdeksi jonoksi ja hallinoida myös hivenen edes omaa kisaa suurimpien letkoista muodostuvien automassojen ollessa edessä päin. Myös vaara vaanii monessa vähän pienemmässä isohkossa ja monen autojen kolareissa, mutta luultavasti myös oikein "the big one" tulee näyttäytymään. Sen takia se tekee kuskeille siitä erittäin stressaavan ja arvaamattoman. Kisan lopussa moni voi myös kokeilee tandemia, mutta nykyisellä sääntöpaketilla se ei tosiaan onnistu kuin vähän aikaan, kun autot lämpenevät niin nopeasti. Kisalähetys alkaa sunnuntai-iltana kello 20:00 ja silloin on taas NASCAR-fanit ruutujen ja näyttöjen äärellä!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Brad Keselowski teki selkä seinää vasten sen Talladegassa, jota ei välttämättä huomioiden rata ja niin monella kuin mahdollisuus voittoon on, niin ei olisi voinut pitää kuin tuuripelinä. Mestari kuitenkin piti mestarin otteet ja kovissa paineissa ajoi pakkovoittoon ja seuraavalle kierrokselle. Talladegassa myös nähtiin se käsittämättömin, eli kuusinkertainen mestari ja tällä kaudella titteliään puolustanut Jimmie Johnson tippui jo tässä vaiheessa Chasea pois jatkokierroksilta.

Kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/geico-500.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Neljä pudonnutta:

Kyle Busch: KyBu lähti itse kisaan loistavista asemista pisteissä kolmen joukossa olleena ja vähintääkin varmalla päivällä olisi turvannut paikkansa seuraavalla kierroksella. Kuitenkin oli mukana päivän suurimmassa kolarissa kisan keskivaiheilla, joka vei miehen 50 minuutiksi varikolle ja radalle päästyään hänellä oli vielä mahdollisuus, jos kolareita olisi tullut enemmän tai kisan viimeisillä kierroksilla olisi hieman maaliintulojärjestys muuttunut, mutta sitä ei tapahtunut ja näin ollen KyBun varma jatkopaikka meni Talladegassa tippumiseen - oli näin ollen se ainoa jahdissa olevista jota suuri speedway koetteli pahiten.

Kyle Busch ei oikeastaan - kuten koko JGR:n organisaatio - ole tällä kaudella ollut mitenkään kärkivauhdissa, mutta edelleen puhtailla sijoituksilla tallin kuljettajat ovat edenneet aika mukavasti eteenpäin ja kaksi edelleen jatkaa jahdissa. Kuitenkin jahdin edetessä tarvitaan vauhtia entistä näyttävämmin ja se onkin mielenkiintoisin vaihe organisaatiolla, että pystyykö tosiaan vastaamaan huutoon. Kyle Buschin osalta kuitenkin kausi päättyi mestaruustaistelun osalta jälleen pettymykseen - ja jälleen meni monella mietintään, että koska Kyle Busch taistelee siitä mestaruudesta tosissaan kun kaikki tietävät minkälaisesta rattimiehestä on kyse.

Kasey Kahne: Mitäänsanomaton kausi päättyi tittelikamppailun osalta myös KK:lla Talladegassa. Ei mitään ongelmia ja ihan hyvällä sijalla maalissa, mutta kolareiden vähyys ja sitä kautta keskeyttäjien määrä jäi pieneksi jos mukana olisi ollut jahdissa olevia, joka olisi KK:ta auttanut Talladegassa; sekä tietysti että maalissa järjestys olisi voinut olla ihan erilainen.

Kasey Kahne on kyllä tänä vuonna kamppailut - kuten Hendrick Motorsport vaihtelevin määrin - vaihtelevien ratojen tuomasta vapaasta auton korkeuteen liittyvistä säädöistä autojen mataluuteen katsoen. Sääntöpaketti joka tälle kaudelle tuli koskien vapaata auton korin korkeutta ilman rajoituksia, on juurikin haitannut KK:ta paljon sekä hänen tallikavereitaan Jimmie Johnsonia (erittäin selvästi) ja etenkin loppukaudesta myös auton nopeuksiin katsoen myös Dale Jr:ää (vaihtelevasti). Jeff Gordon vuorostaan on selvästi hyötynyt sääntöpaketista ja sen mukana tulleet aliohjattavuudesta autoissa HMS:llä kun etenkin JJ taas pitää enemmän yliohjaavasta. Kasey Kahne on erittäin hyvä kuljettaja ja edelleen menestystä herkeämättä häneltä odotetaan, mutta tämän vuoden osalta ei KK jatka tosiaan mestaruuskamppailussa.

Jimmie Johnson: JJ kyllä teki kaikkensa Talladegassa: johti eniten kierroksia, oli ihan radan eliittiä draftissa ja kaikki näytti jälleen sellaiselta JJ-päivältä toimistossa, jossa kaikki joutuvat voiton suhteen taistelemaan Jimmie Johnsonia vastaan. Kuitenkin kisan ihan lopussa GWC-tilanteessa kaksi kierrosta ennen maalia, JJ oli ensin menettänyt kärkipaikkansa edellisessä uusintastartissa, mutta oli edelleen kympin sakissa - kuitenkin tässä GWC-tilanteen uusintastartissa JJ ei saanut lainkaan apuja draftaamiseen takaa kärkeen nousemiseen ja tippui autojen mentyä kummaltakin puolta jonoissa ja linjoja vaihdellen JJ:n ohi, joka jätti hänet kauaksi kärjestä ja aiheutti katastrofaalisesti Jimmie Johnsonin karsiutumisen chasen seuraavilta kierroksilta.

Kun NASCARia on fanina niin monet hienot vuodet seuraillut, niin aina Jimmie Johnson on menestynyt ja ollut tosiaan se kuljettaja joka pystyy pelaamaan toisten kuskien kanssa mielipelejä, ja kun kaikki tietävät kuinka vahvasta tiimistä on kyse ja vielä kun radalla ei ole väliä kuin hieman säätöjen täysin oikein saamiseksi voi kestää hieman kauemmin tai vaikka ei täysin onnistuisikaan, niin silti päivästä on tullut melkein aina hyvä sijoitus. Tuohon vielä ynnätään JJ:n omat parhaimmat radat, niin eipä tarvitse monesti miettiä kuinka kovaa jälkeä näillä radoilla on tullut voitoilla ja johdetuilla kierroksilla. Nyt tänä vuonna tämä mestaruuskamppailu ei luonannut lainkaan JJ:n tapaisesti kolmesta voitosta huolimatta ja ei kauden aikana pystynyt oikein pääsemään tasolleen - ja edellinen voitto on siis kesäkuulta ja vasta Talladegassa päätti uransa pisimmän kisaputken, joissa ei ole johtanut kierrostakaan. Viimeksi kun JJ:llä on ollut kausia jolloin hän oli selvästi hieman kärkeä perässä, oli kausi 2011, ja sitä edellisenä kautena 2010, jolloin hän kuitenkin pystyi voittamaan mestaruuden kaikesta huolimatta loistavan taistelun kautta.

Nyt kuitenkin vaikka tippui mestaruuskamppailusta, niin pääsee hakemaan hieman lohtua Martinsvillestä joka on hänen ihan parhaita ratojaan Doverin kanssa.

Dale Earnhardt Jr: Dale Juniorin päivä oli mollivoittoinen Talladegassa. Erittäin hyvä päivä ja paljon johdettuja kierroksia, mutta sitten kolari joka aiheutti tuon GWC-tilanteen ihan kisan loppukierroksilla. Kolarissa tuli sen verran pahaa jälkeä, että vaikka Dale Jr. pysyi kärjen kanssa samalla kierroksella, niin auto oli sen verran vaurioitunut että sen kanssa ei draftissa voinut enää tehdä oikein mitään ja se tarkoitti myös jahdin jatkokierroksilta tippumista. Sekä vielä se, että kisaa oli kolarin jälkeen enää kaksi kierrosta jäljellä ja ei enää uutta GWC-starttia tullut.

Dale Earnhardt Juniorin loppukauden tavoitteet ovat varmasti vain ajaa niin täysillä kuin vain voi kisojen voitoista ja antaa televisioanalyytikon töihin ensi kaudeksi vetäytyvälle Steve Letartelle mukava läksiäislahja. Ehdottomasti parasta Dale Jr:ää aikoihin tällä kaudella Dale Juniori on esittänyt, mutta harmittavasti hänen kannaltaan jahti päättyi näin aikaisessa vaiheessa. Kuitenkin kolme voittoa ja vielä lisää hakemassa tällä kaudella pettymyksestä huolimatta, joten Dale Earnhardt Jr:llä on hyvät mahdollisuudet päättä tämä kausi ihan positiivisesti.

Tällä viikolla tuli myös sellaisia uutisia, että Stewart-Haas Racing tekee tallipomo swäpin, eli vaihdoksen, #41 ja #10 autojen suhteen. Tämä tarkoittaa, että tällä kaudella ensimmäistä kauttaan tallipomona Kurt Buschille toiminut Danel Knost siirtyy Danica Patrickille loppukaudeksi ja vuorostaan Danica Patrickille tällä kaudella tallipomona luotsannut kokenut Tony Gibson siirtyy vuorostaan Kurt Buschille, mutta nämä siirrot tulevat voimaan Martinsvillen kisaviikonlopun jälkeen. Siirrolla haetaan tässä vaiheessa kun neljä kisaa on ajamatta (ja siirron tapahtuessa kolme kisaa), niin tiimien asettumista ja yhteissävelien löytymistä ensi kautta ajatellen kun testaamista ei saa ensi kaudella enää harjoittaa laisinkaan. Myös pidemmällä juoksulla hyvä tilanne kummallekkin tiimille nämä muutokset, jotka koskevat myös autojen preppaajahenkilökuntaa kisaviikonlopuille, eli myös ne vaihtuvat toistensa kesken. Ainostaan itse varikkohenkilökunta pysyy samana kuin tähänkin asti.

Huomenna (siis tänään) kirjoittelen sitten enemmän kahdeksasta jatkoonmenijästä juuri, kun myös kisaviikonloppu itsessään starttaa NASCARin lyhyimmällä radalla, eli Martinsvillessä!
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Chase for the Cup

Jatkossa:

Joey Logano
Kevin Harvick
Brad Keselowski
Ryan Newman
Denny Hamlin
Matt Kenseth
Carl Edwards
Jeff Gordon

Talladegassa tosiaan Brad Keselowski venyi ikävimmässä paikassa, eli pakkovoiton tarpeessa Talladegassa, voittoon ja pääsi näin ollen jatkokierroksille mitä häneltä vähintäänkin odotettiin mutta tiukoille meni. Alussa kolarivahinkoa auton kylkeen mikä ei kuitenkaan ollut mitenkään dramaattista ja auton pelattavuus toimi normaalisti - siitä eteenpäin oli letkassa eri paikoilla kunnes lopussa venyi kärkeen ohi Ryan Newmanin ja sai apua yllättäen hänen Charloten kisan jälkeen painikahakoissa olleelta parhaimmalta ystävältään Matt Kensethiltä ja ajoi voittoon hyvällä draftiavulla. BK:lle voitto oli kauden kuudes ja vaikka tiukoille meni jatkoonpääsyn kannalta, niin selvisi kuitenkin jatkoon kuten pitikin.

Kevin Harvickilla ja Joey Loganolla ei ollut minkäänlaisia suorituspaineita Talladegassa ja se teki kisasta mahdollisimman hienoimman kuin mahdollista eli nauttia ja ajaa voitosta ilman paineita, kiitos voittojen aikaisemmin kierroksella. KH:lle alussa tuli Ganassi-Sabatesin autoista öljyä lasille (ei kuitenkaan teknisistä syistä vain autoissa oli sama ongelma auton laitossa valmiiksi kisaa varten jolloin tämä muita autoja haittaava ongelma ilmeni) joka aiheutti ongelmia draftissa näkyvyyden suhteen, mutta se saatiin varikolla onneksi putsattua. Myöhemmin kisassa vielä spinnaus varikkosuoralla pienien kontaktien vuoksi, mutta ei mitään onneksi pahempaa ja KH:lle hienosti top-10 Talladegassa ja lopussa vielä ihan päästiin lähelle voittokamppailua, mutta drafti ja linjat heittelivät sen verran momentumin puolesta että ei tällä kertaa voittoa tullut. Mutta hyvä jatkaa tästä! :)

Joey Logano oli myös osallisena päivän ensimmäisessä kolarissa, jossa hänen tallikaverinsa Brad Keselowski sai hieman autonsa kylkeen vahinkoa. Mutta JL:n matka jatkui korjailujen jälkeen ja saavutti melkein top-10:n ruutulipulla.

Muuten ei mitään erikoisempaa tapahtunut jahtaajien kesken ja aika varman päälle monet ottivat kisan kulun vietettyään paljon aikaa pakan takana, joka melkein kostautui Jeff Gordonille kun loppukisasta sieltä nouseminen ei luonannutkaan kunnolla ja JG jäi keskipakan hännille. Vain kolme pistettä jäi plussaa putoamisviivalle, eli lähellä oli katastrofi että kaikki Hendrick Motorsportin kuljettajat olisivat pudonneet jatkokierroksilta (ja kyllähän se myös kävikin, kun kolme tippui ja vain yksi HMS:n tiimeistä käsittämättömästi vain jatkaa). Myös Denny Hamlin ja Carl Edwards jäivät kauaksi kärjestä, mutta heidän onnekseen tilanne Talladegan toisen kierroksen finaalikisassa ei enää hirveästi lopussa muuttunut kolareiden tai pakan heittelevyyden vuoksi, joten he myös varmistivat jatkoonpääsyn vaikka taktiikka/strategia ei aivan onnistunutkaan.

Matt Kenseth sai parhaimman sijan jonka voi voittajan jälkeen saada ja sinetöitti jatkoonpääsynsä sillä ja jopa tosiaan auttoi Brad Keselowskia saadeen heidät draftissa hieman etulyöntiasemaan muihin linjoihin nähden, koska heidän vetämä joukkonsa selvästi sai parhaimman draftivedon.

Ryan Newman ajoi myös top-5:n ja oli ihan kisan loppuhetkillä vielä kärjessä kunnes Brad Keselowski ohitti hänet tiukan blokkaustilanteen jälkeen. Jatkokierroksille pääsyn juhlintaan tuli kuitenkin pieni säikähdys kun auto ei läpäissyt kisan jälkeisiä tarkastuksia, mutta NASCARin päätarkastuskeskuksessa auto todettiin ihan sääntöjen mukaiseksi ja auton peräpää oli kontaktin vuoksi alempana kuin sai olla (joka siis todettiin täydellisellä katselmalla kontaktista johtuneeksi). Superspeedway-kisoissa tämä on yleistä kun joskus bump-draftingissa kun ollaan etenkin kisan loppupuolella, niin osumat ovat etunokalle ja takapuskurille aika kovia.

Ihan hetken päästä alkaakin aika-ajot NASCARin lyhyimmällä radalla piskuisella Martinsville Speedwaylla, jossa kurveihin taitot ja ulostulot vastaavat aivan monen moottoriratojen kurvien taittoja eikä kallistusta ole juurikaan. Jarruille ja balanssille rata on erittäin vaikea, koska kurveihin ajattaessa käytössä on kaksi linjaa ja taitossa auton pitäisi kääntyä sisällä ja pureutua keula edellä radan pintaan hyvin/hyvän kurvin ulostulossa saatavan nopeuden saamiseksi. Kun joka kierros on haastava jo harjoituksissa kuluneilla renkailla ja aika-ajoissakin tuoreilla renkailla yksistäänkin vetonsa ajaessa ilman ruuhkaa niin tullen, niin ei tarvitse kahdesta sanoa, että kisassa tulee jälleen rymisemään kunnon lyhytrata-äksönimäisesti joka kierroksella kun jokunenkin on vierekkäin pikkuruisissa ja kapeissa kaarteissa. Autot nojaavat toisiinsa kylki kyljessä ja jarrutuksessa etu- ja takakulman ottaessa kontaktia ja ulostuloissa apexikohdissa autot lähtevät kääntymään ja kiihdyttämään, niin tilanpuute kolauttelee autoja yhteen. Keltaisia on jälleen paljon odotettavissa ja erityisesti uusintastartit ovat erittäin vaarallisia monien autojen kolareiden vuoksi tai ylipäätään monelle autolle voi harmittomastakin tilanteesta tulla vahinkoa, kun tilaa on niin vähän ja autot ovat jatkuvasti kuin "sämpylöiden" välissä.

Kisalähetys alkaa sunnuntaina kello 19:00 Martinsvillestä, joten kaikki jälleen tuolloin televisioiden ja internettien ääreen!
 
Viimeksi muokattu:

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Kohta Martinsville. Tästä voi tulla jännä vääntö. :ahem:
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Ja suomalaisedustus Nascarissa nähtävästi kasvaa. Uponor sponssaa tässä Martinsvillen kisassa Cole Whittia. :ahem:

Edit. Tai no, suomalais-ruotsalaisedustus...
 
Viimeksi muokattu:

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Ja suomalaisedustus Nascarissa nähtävästi kasvaa. Uponor sponssaa tässä Martinsvillen kisassa Cole Whittia. :ahem:

Edit. Tai no, suomalais-ruotsalaisedustus...
Joo, huomasin saman. Hieno homma, varsinkin kun oman alani firma. :ahem:
 
Ylös