ARCA / NASCAR 2014

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Kova kisa menossa, romua tulee kokoajan.

Whittin #26 Uponor Camry:

 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Hupsista. Uponor oli Whittin sponsorina jo syyskuisessa Doverin kisassa, mutta ei silloin sattunut silmiin.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Dale Earnhardt Jr. teki juuri Martinsvillessä sen mitä hänen loppukauden tavoitteisinsa kuuluukin ja voitti Martinsvillessä kolaritäyteisen ja loppukilpailun trillerissä. Näin ollen viime kierroksella chasesta pudonnut Dale Juniori sai selvästi lohtua mestaruuskamppailun oltuakin hänen kohdaltaan tällä kaudella ohi. Viimeisillä kierroksilla uusintastartin jälkeen hänen piti ohittaa neljänneksi lopulta tulleen ja pitkästä aikaa hyvän kokonaisen kisan hyvällä autolla ja ensimmäisen top-5:n sitten alkuvuoden Fontanan ajaneen Tony Stewartin, joka kyllä toi pientä ilon pilkahdusta Stewart-Haas Racingille. TS oli muutenkin top-10:n vauhdissa koko päivän, mutta lopun taktikointi pisti hänet uusintastartissa kärkeen kun pari kierrosta oli kisaa enää jäljellä ja kun muutama myös jäi hänen kanssaan radalle niin se petasi pelivaraa ja lopulta tuloksellisesti päivän maksimoimisen ilman kolariuhkaa vähän taaempana. Myös David Ragan teki saman strategisen liikkeen ja hän oli mahtavasti kymmenes top-10:n päivällä Front Row Motorsportille, joka oli tiimille ja organisaatiolle jättisaavutus.

Dale Earnhardt Jr:n voitto oli myös tunteikas, koska Martinsvillen kisaviikonlopun aikana tuli juuri 10 vuotta täyteen Hendrick Motorsportin väkeä kuljettaneen lentokoneen putoamisesta vuoden 2004 Martinsvillen jahtikisan loppuhetkillä. Silloin juuri vähän ennen voittajan ympyrää selvisi kaikille, että on tapahtunut onnettomuus organisaation väestöä, henkilökuntaa sekä muuten HMS:lle läheisiä ihmisiä kuljettavalle lentokoneelle, joka siis lähti liikkeelle ennen kisan päättymistä lähimmältä lentokentältä silloin. Tuo viime viikonloppuinen voitto Dale Earnhardt Juniorilta oli nimen omaan omistettu heidän muistolleen 10 vuotta sitten tapahtuneelle surulliselle päivälle.

Dale Earnhardt Jr:n voitto tarkoitti myös sitä, että ketään chasessa mukana vielä olevista ei saanut varmaa paikkaa vielä finaalikisaan Homestead-Miamin finaalinelikkoon mestaruuskandidaattina.

Kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/goodys-headache-relief-shot-500.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Chase for the Cup

1. Jeff Gordon (pistejohdossa) Lähtee toiselta sijalta huomiseen kisaan.

2. Ryan Newman (-3) Lähtee seitsemänneltä sijalta kisaan huomenna.

3. Joey Logano (-4) Lähtee kymmeneltä sijalta huomiseen kilpailuun.

4. Matt Kenseth (-5) Lähtee paalulta huomiseen Texasin kisaan.

Jeff Gordon oli jahtaajista ennakkosuosikin asemassa Martinsvillen pikkuruiselle ja vaativalle lyhytradalle ja sen hän tosiaankin näytti päivän aikana ollen radan ykköstähtiä. Kerran löytää sen mitä tarvitsee Martinsvillessä niin se monesti pitää vaikka auto ei olisikaan parhaimmistoa, mutta JG:llä vuorostaan on auto jolla ajaa mestaruudesta ja jälleen kuljettajakin on päässyt mestaruuteen edellytetylle tasolle kuten legendan pitääkin. Harmittavasti JG:n kohdalta voitto jäi kuitenkin niin kauas mutta niin lähelle Martinsvillessä, joten myös tämän hetkisen pistejohtajan pitää olla tarkkana seuraavassa kisassa ja sitä seuraavassa, jotka eivät ole JG:n parhaita ratoja. Ellei tietysti veny voittoon joka onkin sitten todella iso juttu.

Ryan Newman jaksaa hämmästyttää ja jälleen vaikka autolla ei missään ajeta voitosta kuin taktiikka- tai strategiapeliksi jos menee, niin silti autossa on uskomattoman tasainen suoritustaso jolla ajetaan aina aivan top-10:ssä tai todella hyvänä päivänä tuloksen maksimoitaessa top-5:ssa. Se tarkoittaa että tiimi on suoritustasoltaan erittäin hyvässä kyydissä kuten Martinsvillessäkin ja vauhtia piisaa radalla kuin radalla kärkiporukoihin sinne kyttäysasetelmiin saakka. RN:n päivä oli myös viime sunnuntaina samanlainen ja kun ruutulipulla vasta tulokset jaetaan niin silloin se sijoitus radalla vasta merkitsee vaikka olisi ollut joka puolella pakkaa ja ajanut ylinopeuttakin varikolla ja siitä letkan hännille. Ryan Newman kuitenkin selvisi tuosta taakse joutumisesta ja vaikka pienellä lyhytradalla juuri tuo on paikka missä koko ajan sattuu ja tapahtuu, niin RN selvisi siitä mitä parhaiten. Pitää edelleen yllätysmahdollisuuksia yllä jopa finaaliin saakka ja kuskin ajotaidoista periksi antamattomuuden ja kovan ajotavan suhteen se ei jää kiinni - ja tiimikin on tällä hetkellä ollut jahdissa todella hyvä kuten RCR:ltä hyvin asioiden mennessä on hyvä odottaa sen myös jatkuvan.

Joey Loganon ja Matt Kensethin päivät olivat lähes identtiset lukuun ottamatta tuota MK:n harmittavaa kolaria lähellä kisan puoliväliä. Joey Logano ajoi jälleen tutusti top-5:n ja maksimoi päivän radalla joka ei hänen aivan parhaita ole, mutta vältti suuremmat kontaktit ja kolarit päivän aikana ja on edelleen kyllä mestaruuteen edelletetyllä tasolla vaikka aina joka viikonloppu ajaisikaan suoranaisesti voitosta, mutta kuten Martinsvillessäkin niin ruutulipulla se tulos lyödään lukkoon. Matt Kensethillä meni vuorostaan erittäin mukavasti Martinsvillen pienellä radalla lähtökohdista huolimatta ja selvästi viime kausilla MK on petrannut lyhytradoilla, ja erityisesti Martinsvillellä. Ainostaan tuo kolari Kevin Harvickin kanssa jäi itseäni myös harmittamaan, jossa pian lähellä kisan puoltaväliä olleessa uusintastartissa MK menetti autonsa hallinnan kurviin taitossa ja KH oli juuri ulkopuolella karteeseen tulossa hakemassa paikkaa lukita itsensä seuraavalla suoralla sisälinjalle. Tuossa karteessa sitten MK ja KH kolahtivat niin, että kumpikin pyörähti (myös Tony Stewart osui hieman MK:n kanssa lähellä ulkoseinää) ja KH:lle tuli autoon sen verran vahinkoa, että piti valitettavasti mennä suoraan mennä tallipilttuuseen suorittamaan huoltotoimenpiteitä, jonka vuoksi tuli takkiin monta kierrosta kärjelle.

Matt Kensethin päivä jatkui tuosta aina ihan hyvään lopputulokseen saakka ja MK:lla on mahdollisuuksia kyllä ihan finaaliin saakka, jos vain pystyy ajamaan tähän mennessä kovimmalla finaalikierroksella voitosta, koska niin moni saa hyviä pistesijoja tällä hetkellä että voiton arvo on nyt todella suuri MK:lle.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Putoamisvaarassa ----------

5. Denny Hamlin (-7) Sijalta 20 lähtee liikkeelle huomiseen kisaan Texasissa.

6. Carl Edwards (-20) Yhdenneltätoista sijalta liikkeelle Texasin kisaan.

7. Brad Keselowski (-31) Lähtee todella kaukaa liikkeelle huomiseen kisaan, eli sijalta 26.

8. Kevin Harvick (-33) Hienosti viidenneltä paikalta liikkeelle Texasin kisaan huomenna!

Denny Hamlin johti jo kisaa eräässä vaiheessa ja moninkertainen Martinsvillen kaappikellon omistaja näytti olevansa jälleen hakemassa uutta kokoelmiinsa. Toisin vaan taas kävi ja DH:n auton heikkoudet tulivat esille jotka ovat tallia tällä kaudella haitanneet, on sitten kyse downforcesta tai mekaanisesta pidosta, eli ei aivan pysty auto hyödyntämään säätöjä voiton arvoisesti mutta hyvien sijoitusten suhteen kyllä. Jos voitosta puhutaan niin vanha ratapinta on se paras mahdollisuus JGR:n #11 tiimillä ja Martinsvillessä auto kesti kärjessä jonkin aikaakin hyvävauhtisesti, mutta sitten auto kulutti jälleen loppuun vauhtivarat säädöllisesti radan hieman muuttuessa rengaskumin jäädessä enemmän ja enemmmän radan pintaan. Denny Hamlinilla on kuitenkin edelleen hyvät mahdollisuudet edetä jatkoon finaaliin ja hänellä on erityisesti nyt Texasissa erittäin hyvät mahdollisuudet jos auto toimii kunnolla koko kisan.

Carl Edwards sekä jahtiin yhtenä suurimmista mestarisuosikeista voittamaan toisen tittelinsä, Brad Keselowski, ovat myös ikävässä tilanteessa pisteiden osalta ja BK:lle tämä on toinen pudotuspelikierros putkeen kun tilanne on tämä. Carl Edwardsilla kisaviikonloppu ei alkanut hyvin mutta kääntyi kisan alkaessa ihan top-10 vauhtiin kunnes oli mukana tuossa BK:n aiheuttamassa kolarissa kisan loppupuolella ja sai vahinkoa autoonsa sen verran, että vaikka se ei haittaa juurikaan Martinsvillessä jollei todella paljon tule vahinkoa, niin siltikin se hidasti hänen kulkuaan paljon ja ei varikkokäynneillä autoa saatu juurikaan paremmaksi. Nyt mitataan CE:n ja RFR:n paineensietokyky todellisesti kun finaaliin haetaan neljää kuljettajaa ja riittääkö kahdessa seuraavassa kisassa vauhti etenemään kun mahdollisuus on edelleen ja suorituskyky ratkaisee nyt enemmän kuin missään vaiheessa ennen. Brad Keselowskin vuorostaan on miltei pakko edetä finaaliin saakka, että kaikki on sitä varten ollut vauhdillisesti pedattuna jo miltei koko kauden ja myös tilillä on eniten voittoja tähän mennessä kaikista kuskeista, mutta samoin kuin viime pudotuspelikierroksella niin jälleen mestarin otteita tarvitaan finaalipaikan osalta.

Kevin Harvickilla lähti viikonloppu Martinsvillessä ikävästi käyntiin, kun aika-ajoissa tuli pari osumaa ulkoseinän kanssa ja itse kunnon nopea kierros jäi ajamatta ja startti ihan hänniltä kisaan. Kisassa alku oli hieman huono, mutta siitä eteenpäin kaikki näytti hyvältä ja top-10:ssä KH oli jo ennen kisan lähestymistä puoltaväliä ja kaikki alkoi näyttämään hyvältä - autossa oli myös kisavauhtia ihan top-5:n edestä. Mutta sitten tapahtui tuo kolari josta jo mainitsinkin Matt Kensethin kohdalla - erittäin tyypillinen Martinsvillen kolari...

Kevin Harvickilla on huomenna juhlastartti, eli uran 500:s kisastartti kyseessä! Toivottavasti juhlien kunniaksi KH ajaa voittoon ja finaaliin mestaruuskandidaattina :) Se on se tehtävä huomiselle ja auto on erittäin hyvä.

Anteeksi kuin hieman kesti raportoinnin kanssa viime viikonlopun kisasta Martinsvillestä. Liitin nyt myös mukaan aika-ajotulokset eiliseltä (tai oikeastaan tänään ajetuista aika-ajoista Texasissa) suoraan tuohon pistelaskentaan.

Huomenna siis legendaarinen Texasin puolentoista mailin ovaali Fort Worthissa on toinen kisa tällä ratkaisevalla kierroksella kohti unelmaa ja paikkaa neljän joukossa finaalikisassa. Vanha ratapinta sopii monelle erinomaisesti, koska se tuo mukanaan sopivaa luistelua ja toisilla hieman enemmän vaikeuksiin saakka, mutta kuitenkin säätömahdollisuudet sopii monelle jahdissakin olevalle tiimille jotka ovat olleet hieman vaikeuksissa uudelleen päällystetyillä 1.5 ja 2 mailin ovaaleilla. Pitkät vihreän lipun alla ajettavat juoksut tekevät radasta monelle erittäin suotuisan, koska tosiaan enemmän kyseessä päästään nyt mittelemään mies miestä vastaan ja auto autoa vastaan kenellä kulkee hyvään sijoitukseen tai jopa voittoon asti kunnolla koko kisan ajan. Kuitenkin varovainen pitää olla ja uusintastarteissa uusilla renkailla voidaan saavuttaa erittäin kovia nopeuksia kuten tämä kisaviikonlopun alku on osoittanut 200 mailin hujakoilla olevilla keskinopeuksilla henkilökohtaisilla kierroksilla, johon tosin ei tietysti kisassa taistelutilanteessa aivan päästä mutta kärjessä se voi olla mahdollista. Myös radan epätasaisemmat paikat kuljettajan pitää kaarteissa ottaa huomioon jo linjavalintaa tehdessä.

Loppukauden kisojen suhteen NelonenPro näyttää kaikki kisat jälkilähetyksenä, joista Texasin huominen kisa tulee kello 1:30 sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Mutta onneksi tämä tilanne on otettu NASCAR-faneja ajatellen huomioon ja Viasat Sport HD sekä Viasat Sport näyttää suorana huomisen kisan alkaen kisalähetyksen merkeissä kello 21:00. Toivottavasti Kevin Harvick onnistuu nyt mitä parhaimmin nousemaan täpärästä tilanteesta pisteiden osalta voittoon ja mestaruuskandidaatiksi. 1.5 mailin ohjelma on ollut tällä kaudella erittäin hyvä ja toivottavasti vähintään tulee hyvä pistepäivä. Ensi viikonloppuna on vuorostaan todellakin mahdollisuus jälleen 1 mailin radalla Phoenixissa jossa KH:lla on aktiivikuskeista eniten voittoja!
 
Viimeksi muokattu:

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
ViaPlayn kautta tulee varmaan normaalisti Viasat Motor HD -striiminä mutta mukava huomata että telkustakin voin nyt katsoa paremmalla kuvalla kun on tuo 10 eur/kk sporttipaketti :ahem:
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Oli melkoisen tylsä Texasin kisa, joten striimi meni kiinni heti maaliintulon jälkeen. Jäi taas kisan jälkeiset pikku myllyt näkemättä, olisihan tuo boiling point pitänyt arvata...

Tämä kuskien välienselvittely tarvittaessa isoinkin kirjaimin tekee lajista piirun verran mielenkiintoisemman. Ja toisin kuin esim. F1:ssä, niin välejä selvitetään julkisesti, eikä näytellä väkinäistä sopua, jota sitten vehdataan Motorhomen suojissa.

Osaako Atlas kertoa syytä siihen, jotta miksi Brad Keselowskin kunnioitus on mennyt viime aikoina näin alas, kun on ottanut osumaa kilpakumppanin nyrkistä parikin kertaa tässä kuukauden aikana? Kusipäinen hänen ajotyylinsä on, mutta sitä se on ollut koko uran ajan. Ei mielestäni ole ajanut tällä kaudella sen törkeämmin kuin ennenkään.

Oikeastaan olisi kiva, jos saisit jossain vaiheessa naputeltua mielipiteitäsi eri kuskien ajotyyleistä. Kuka on herrasmieskuljettaja? Kuka muu kuin Kyle Busch on (Bad)Ass.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Oisko syynä käsikirjoitus. Ei vaan, mutta luulis jenkeissä olevan oikeusjutun riski näissä nyrkityksissä. Maan tavan mukaisesti korvauksia voisi saada kivasti.
Formuloihin ei tosiaan sovi tällaiset. Hienostopiireissä on aina suosittu tikareita ja mieluiten selkään.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
iRacingin foorumilla tulee jenkkien seassa välissä turistua näistä Nascar-jutuista. Siellä kiinnitettiin huomiota siihen kuinka Harvick tönäisee juuri ennen myllyä Keseä selästä ja sitten vetäytyy taustalle naureskelemaan.

Sanoin tosin myös siellä paikallisille että saattaahan BK olla vaikka kuinka asiallinen häiskä mutta
jotenkin sellainen dislike-tyyppi itselle. Puhuu nasaalilla tavalla ja onhan se aika typerän näköinenkin.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Osaako Atlas kertoa syytä siihen, jotta miksi Brad Keselowskin kunnioitus on mennyt viime aikoina näin alas, kun on ottanut osumaa kilpakumppanin nyrkistä parikin kertaa tässä kuukauden aikana? Kusipäinen hänen ajotyylinsä on, mutta sitä se on ollut koko uran ajan. Ei mielestäni ole ajanut tällä kaudella sen törkeämmin kuin ennenkään.
Mielenkiintoinen kysymys kyllä. Brad Keselowskin ajotapahan on vuodesta vuoteen ollut aina hieman kortilla, mutta mitenkään takaisinmaksu-reissuluvei -asenteella mies ei ole ikinä ratin takana kisannut, eli enemmän kovaa kisailua toisten kuskien kunnioituksen rajamailla mutta ei mitenkään kolarihengessä. Kaverilla on kova voittamisen halua ja nälkä - se näkyy usemmiten kontakteilla ja todella rajulla puristamisella radalla menestyksen takaamiseksi. Hän on myös kuljettaja joka ei välitä kaverien määrästä radalla vaan ajaa täysillä talliomistajalle Roger Penskelle illasta toiseen että haluaa tehdä hänet ja tiimin ylpeäksi. Texasin kisan jälkeenhän hän sanoikin juuri, että mielummin hän hankkii vihamiehiä radalla kun istuu kotona tekemättä mitään isolla kaverijoukolla.

Brad Keselowskin tilanne tällä kaudella jo runkosarjan käynnistyttyä oli selvä sävelten suhteen, että ei monenkaan kilpakumppanin suosikki radalla, mutta jos ei tee virhearvionteja toisten kuskien kustannuksella niin ei kenelläkään hänen kanssaan sen suurempia ongelmia tule olemaan vanhoista kaunoista huolimatta; ja erityisesti kun BK:n viime kausi oli todella huono hänen tasoonsa ja tiimin tasoon nähden, niin kaikki lähinnä innolla ajattelevat BK:lle jälleen hyvää kautta ja takaisin mestaruuskandidaatiksi. Ja tällä kaudella hän todellakin on sen tehnyt ja lunastanut paikkansa ihan kärkitason mestaruustaistelijaksi ja näyttänyt paikassa kun paikassa, että #2 tiimi haluaa olla sen mestari jälleeen tällä kaudella.

Jos mennään takaisin kysymykseen, niin miten nämä ongelmat ovat sattuneet radalla ja miten BK on kilpakumppaneita tavallista enemmän ajanut vastaan kyseenalaisin keinoin. Charlotessahan kyseessä oli kisan viimeisiä kierroksia ja uusintastartti josta kaikki alkoi. Brad Keselowskin #2 oli suhteellisen hyvä auto ja hän halusi ilman muuta maksimoida päivän tuloksensa - ja tehdä se niin nopeasti kuin mahdollista heti uusintastartista ja hankkia tärkeitä pisteitä jahtia ajatellen. Mutkia matkaan tapahtui sen osalta, että myös jahtaajat Denny Hamlin ja Matt Kenseth olivat hänen ympärillään ja kaikilla sama status ajaa pisteitä niin paljon kuin mahdollista vaikka voitosta ei voinutkaan ajaa; tyyli ajaa on kuitenkin MK:lla ja DH:lla hyvin samanlainen kun taas BK:lla täysin vastakohta tuossa tilanteessa kun kaikki otetaan täysin ajamalla lyhyen ajan sisään ennen ruutulippua. Ei ketään kolaroivasti mutta jos kontaktia tulee moottoriurheilussa, niin se on vain kiistelyä asvaltinpätkästä ja blokkia sekä toisen ajattamista - ohitustarkoitus ja sen estäminen - ja BK ei peruuta näisssä tilanteissa jos ohittaminen tai estäminen käy järkeen. Kisan jälkeen menikin painiksi tunteiden kuumennettua, mutta se kuuluu aina osana NASCARia ja tuossa radalla tapahtuneissa väännöissä se oli ymmärrettävää kisojen loppuhetkien osalta kun pisteitä pitää saada niin paljon kun mahdollista (erityisesti kun voittomahdollisuudet ja hyvän pistesijan saaminen ei enää ole tuossa vaiheessa kisaa mahdollista) kun kolmen kisan pudotuspelikierrokset ovat todella ankaria epäonnistumisten suhteen ellet sitten vieraile joka kierroksella voittajan ympyrässä.

Texasissa osuma Jeff Gordonin kanssa kisa ihan loppupuolella oli myös tälläinen tilanne, että paitsi nyt menestymisen takeeksi Brad Keselowski ajoi voitosta ja panoksena pääsystä varmana tittelikamppailijana Homestead-Miamiin, joten pelejen koventuessa myös otteet pitää olla joka liikkeellä voitosta kaiken ollessa pelissä. Brad Keselowskin tarkoitus ei ollut tuolla osumalla pilata Jeff Gordonin kisaa rengasrikolla, koska tarkoituksellisesti tuollaisissa tilanteissa se on 50-50 ettei myös hänen kisansa olisi mennyt pilalle rengashankauman tai suoran rengasrikon takia, jos kuvitellusti keltainen ei olisi jostain syystä heilunut heti uusintastartin jälkeen sattuneessa tilanteessa. Tuossa vain hyvä linjaus suoraan ulkokautta sideforcella Jimmie Johnsonin ohi olisi nimen omaan ollut se vaihtoehto etenkin BK:lla jolla ei ollut niin tuoreita renkaita autossaa kun monella muulla. Jeff Gordonilla oli erittäin hyvä auto ja hän oli pystynyt haastamaan ylempääkin rataa Jimmie Johnsonin kärkipaikasta kuten hän oli jo aikaisemmin tehnyt ja oli johtanutkin kisaa muutamaan otteeseen. Turhautuminenhan se oli selvä seikka joka tuosta seurasi kisan jälkeen.

Tuo taistelu varikolla oli aika kovaotteinen BK:n ja JG:n välillä sekä kummankin tiimihenkilökunnan oltua kuin kasassa ympärillä, josta syystä nuo verijäljetkin kummankin kasvoihin tulivat kun eivät siinä tiiviissä porukassa päässeet kunnolla toisistaan ottamaan mittaa kun olivat puristuksissa monen toimesta joukon keskellä. Muutaman muunkin tiimin väkeä tuli tappeluun väliin. Chase for the Sprint Cupin uusin playoff-muoto on tuonut paljon kamppailua ja sähinää radalle ja varikolle; ja kun Brad Keselowski on kamppailussa mukana mestaruudesta kovalla ajotavallaan voittojen ollessa todella todella tärkeitä ja jollei saa voittoa, niin hyvien pistesijojen jatkon kannalta ja silloin loppukisasta erityisesti tapahtuvat kyseenalaiset tilanteet epäkuuluisan maineen omaavalta kaverilta lisäävät tietystä sitä kiukkua, kun mahdollisuudet mestaruuteen voivat mennä juuri tuosta syystä.

Tänä vuonna tosiaan lähinnä juuri uusi chase-systeemi on tehnyt todellista draamaa radalla ja kun Jimmie Johnson tippui jahdin toisella kierroksella pois mestaruuskamppailusta, niin jotenkin silloin "all bets are breaking loose" tapahtui. Ennenhän tiimeillä jahdin aikana on ollut aina mietittävänä loppuun saakka jahtia (kenellä mahdollisuudet ovat pysyneet) miten päihittää #48 tiimi mestaruuskamppailussa ja silloin on todellakin pitänyt pitää minimissä kaikenlainen extra radalla ja sen ulkopuolella mestaruushaaveiden ylläpitämiseksi. Eihän #48 tiimi ollut mestaruusvauhdissa mitenkään jahdin alettua ja siksi karsiutuikin jo toisella kierroksella, mutta pitää kuitenkin kaikki varpaillaan aina kun tiimillä on saumat edelleen mestaruuskamppailussa. Tälläkin kaudella kun katsoo tuota jahtia kuinka monella on mahdollisuus olla se mestaruuskandidaatti tai mestari, niin ei ole ennen NASCARissa tälläistä ollut kun on kaksi kisaa jäljellä, eliminointikisa ja sitten finaalikisa neljän kesken. Paljon taistelijoita pytystä, paljon draamaa!

Kirjoittelen tänään vielä hieman lisää juuri kuskeista joilla on herrasmies maine radalla sekä niistä kenellä on BK:n ja KyBun lisäksi vaikea tulla ratapsykologisesti toimeen kaikkien kanssa :)
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Oikeastaan olisi kiva, jos saisit jossain vaiheessa naputeltua mielipiteitäsi eri kuskien ajotyyleistä. Kuka on herrasmieskuljettaja? Kuka muu kuin Kyle Busch on (Bad)Ass.
Ensimmäiseksi tietysti oman suosikkini, Kevin "Happy" Harvickin, ajotapaan. Kevinin ajotapa on aina ollut kova mutta reilu ja Harvick aina mittelee radalla sijoista niin pitkään ohittaessa tai päästäessään jonkun ohitse kuin mahdollista, mutta ei millään tavoin epäreilulla tavalla koskaan. Silloin tällöin ohittaessa erityisesti toisen pitäessä tarpeettomasti takanaan, KH voi hieman suoralla käydä antamassa herätyksen pienellä etupuskuri-takapuskuri -kontaktilla, jolloin toinen antaa tilaa enemmän kilpailla tuosta sijasta sen sijaan että suoranaisesti blokkaa tai pitää linjoja kurveissa kiinni ja aiheuttaen tilanpuutetta. Myös lähinnä kisojen loppupuolella radasta riippuen pieni kontakti kurveissa avaa ohituspaikkoja, mutta se on vain pieni aerodynaaminen pois-kaasulta -liike joka avaa ajolinjan(-joja) ohitusta varten ja täysin kisailuun kuuluva tilanne.

Kuitenkin jos tilanne sitä vaatii ja toinen on selkeästi ylittänyt hyvän maun rehdin kisailun suhteen, niin KH antaa siitä kunnon kilpailijan luonteen omaavana muistutuksen radalla ja jos vielä tarvitsee, niin kisan jälkeen myös varikolla että viesti menee perille. Kevin Harvick on kuitenkin aina yksi varikon iloisempia kuljettajia kuten kauan hänellä ollut lempinimi sen sanookin :)

Sitten kun mennään herrasmieskuskeihin, niin heitä on paljonkin, mutta aina ensimmäiseksi mieleen tulee tallikaverukset Jimmie Johnson ja Dale Earnhardt Jr. Hendrick Motorsportilta. Kuusinkertainen mestari ja NASCARin suosituin kuski kisaavat myös radalla maineen mukaisesti eli rehdisti - ohitukset hoidetaan sen mukaisesti koko kisan ajan, paitsi että tietysti lopussa ajetaan sijoista ja erityisesti jos on mahdollisuudet niin voitosta, mutta ei kolaroimmalla eikä mitenkään muutenkaan epäreilusti - ja kisan aikana jos nopeampi tulee takaa ja kisaa on paljon vielä jäljellä, niin monesti kumpikin päästää haastamatta ohitse.

Myös Matt Kenseth, Denny Hamlin, Tony Stewart ja Jamie McMurray ovat myös herrasmieskuskeja ihan kilpailutilanteissa. Tony Stewart on tietysti erittäin temperamenttinen jos toinen kuljettaja ajaa mauttomasti tai riskillä - tai erityisesti väkisin blokkaamalla jota TS pitää kaikista ilkeimpänä, niin TS tekee kyllä asialle jotain. Carl Edwards kuuluu myös tähän listaan ja antaa kisan aikana aina tilaa kisailuun. Paul Menard on vuodesta toiseen ajanut erittäin mallikkaasti aiheuttamatta kenelläkkään juurikaan minkäänlaista parran pärinää. Samoin kanssa Aric Almirola. Kaikkeen tietysti pätee se, että kyllä joskus radalla jo kontaktien sattuessa voi tulla suurempaakin ohjelmaa myös jälkipyykiltä, mutta yleisesti siis ajotapa huomioiden kun puhutaan siististä ajotavasta.

Myös nuoret lupaukset ja tämän kauden rookiet, eli Kyle Larson ja Austin Dillon ovat ajaneet erittäin vakuuttavasti nuoresta iästään huolimatta eikä kenelläkään ole heistäkään ollut mitään ikävää sanottavaa.

Jos mennään siihen, että kenellä vuorostaan on sellainen ote ratista mikä saa vastakilpailijat tallikavereita lukuun ottamatta hieman aina säikähtämään, niin tosiaan Brad Keselowskin lisäksi Buschin veljekset, Kurt & Kyle, ajavat myös erittäin viihdyttävästi ja ei se ihme ole kun kumpikin on erittäin lahjakkaita rattimiehiä. Hakeutuvat monesti uusintastarteissa juuri sinne mistä monikaan ei lähde ohituksia hakemaan ja rata on tosiaan niin leveä milloin seinä tulee vastaan :) Vaikka rauhoittumista on selvästi tullut kummankin temperamenttiin, niin kyllä edelleen toisinaan mennään juuri niin paljon kuin vain autosta tehoja saa!

Ryan Newmanin ajotapa on myös yksi NASCARin hankalampia - erityisesti nimen omaan ohitustilanteissa kun RN pitäisi ohittaa, koska kaveri ei anna tuumaakaan periksi radalla ja se on tuottanut monelle vuosien mittaan ongelmia. Kilpailijana Ryan Newman on juuri todellinen tähti, kun kaikki on liossa kun hän rattiin menee. Ryan "Rocket" Newman tulee juurikin hänen ajotavastaan, kun hän monta vuotta takaperin ajeli kisoissa "voitto tai ei mitään" -asenteella ja paalupaikkoja rataennätyksillä. Hivenen on rauhoittunut vanhimmiten, mutta edelleen kyllä laittaa kampoihin minkä ehtii sijasta kun sijasta.

Greg Bifflen ajotapaan kuuluu koko radan leveyden käyttö ja näyttävät luisut ulostuloissa. Hän on myös kisattavana erittäin hankala vastus - oli kisaa paljon tai vähän ajamatta.

Joey Logano, legenda Jeff Gordon ja Clint Bowyer ovat kuskeina - kuten moni muukin - muuten rauhallisesti ajavia ja kisa ennen lopputaisteluita menee asiallisissa merkeissä. Mutta enemmän kuin muutaman kerran (tietysti JG on ajanut jo kauan niin se pitää ottaa huomioon) on jonkinnäköistä loppukierroksilla tapahtunutta häslinkiä tullut ja mielen pahoittamista. Kilpailu on aina kilpailua ja siihen sisältyy äksöniä loppukierroksille mikä on selvääkin selvempi asia, mutta joskus on menty hivenen yli rajan kisan loppuhetkillä, joka helposti johtaa suurempiin kontakteihin ja kolareihin aggressiivisen ajotavan suhteen.

Itse kisaraporttia Texasin kisasta kirjoittelen tässä lähipäivinä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Olipa kisa Texasissa! Jimmie Johnson palasi takaisin voittajan ympyrään, kisassa oli peräti 13:sta keltaista lippua joka on uusi rataennätys (ennen oli 12:sta) ja moni jahtaaja oli vaikeuksissa sekä vielä painit kisan jälkeen, josta myös NASCAR julkisti juuri rangaistukset. Myös kun jahdissa ei ole tähän mennessä ketään chasereistä voittanut, niin se tarkoittaa myös ettei yksikään ole lyönyt itseään vielä finaaliin!

Jimmie Johnson tosiaan nappasia uransa 70:n voiton (!!) Texasissa jopa hieman yllättäen, koska tippuminen jahdista toisella kierroksella ja yleensä vauhdillinen anti alkoi näyttämään siltä, että tiimi panostaa täysin hartioin jo ensi vuoden säätöihin ja autoihin tuleviin paketteihin jo alustavammin tässä kauden loppupuolella ja ajelee tämän kauden loppukisat hakien tulokset kisoista jotka ovat mahdollisia. Toisin taas, että koko viikonloppu oli täydellinen pitkästä aikaa #48 tiimiltä ja kisa meni täysin miltein heidän pillinsä mukaisesti. 18:sta kisan kuivakausi päättyi voitolla ja eniten johdetuilla kierroksilla - pitää kuitenkin muistaa, että tämä oli kolmas vuosi peräkkäin, kun JJ on voittanut Texasin jahtikisan. Loistava balanssi läpi kisan sekä päiväaikaan että ilta-aikaan. Muutaman kerran tuli uusintastarteissa ohitetuksi, mutta ei menettänyt kertaakaan kuin sijan tai kaksi ja varikkokäyntien jälkeen kun keltaiset alkoivat loppupuolella heilumaan tiheämmin, niin melkein aina sai takaisin kärkisijansa jollei ketään pysynyt radan puolella. Kisa myös päättyi kolmannella GWC-yrittämällä, eli siitä tuli muutama lisäkierros alkuperäiseen kisamatkaan.

Suuri voitto tiimille, jonka itseluottamus oli hieman alhaalla huonosti menneen jahdin vuoksi. Toi varmasti boostia tiimille ja katsotaan mihin vauhti riittää kahdessa viimeisessä kisassa. Phoenixissa Jimmie Johnson on ollut aina hyvä (hivenen uudelleen päällystyksen jälkeen ollut ajoittaisia ongelmia) ja Homestead-Miamissa #48 tiimillä oli erittäin hyvät testit (ei kuitenkaan vielä tähän mennessä yhtään voittoa uralla radalla) ja siitä JJ puhuikin voittajan ympyrässä Texasissa kuinka hyvä auto heillä on siellä.

Kisan tultuan puoliväliin ei ollut keltainen heilahtanut kuin kerran ja näytti tulevan hyvinkin tyypillinen Texasin kisa, jossa ratkaisu löytyy nimen omaan siitä kenellä se vahvin auto on, ja josta muodostuu top-10 ihan vauhdin perusteella, sekä/ja vihreän lipun alla suoritettavat varikkokäynnit sujuvat ongelmitta. Mitä vielä, että loppukisasta keltainen heilahti sitten peräti 12:sta kertaa!

Kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/aaa-texas-500.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Chase for the Cup

1. Joey Logano (johtaja, jaettu)

2. Denny Hamlin (johtaja, jaettu)

3. Ryan Newman (-2)

4. Jeff Gordon (-12)

Texasissa sattui ja tapahtui; myös Joey Loganolla oli omat kauhunhetkensä kisan aikana kun kisan loppupuolella tuli ensin huono varikkopysähdys ja sen jälkeen vielä rengasrikko radalla joka johti spinniin (josta tuli keltainen). Epätasainen kisa kuitenkin päättyi onnellisesti ja JL pelastautui loppukisan keltaisten suuren määrän vuoksi vielä ihan hyvällä sijalla maaliin ja pääsee lähtemään Phoenixiin ihan hyvistä asetelmista.

Denny Hamlin ja Ryan Newman olivat kisan aikana hyvinkin erityyppisissä asemissa. Kun Ryan Newman oli toisinaan jo top-5:ssa niin Denny Hamlin taisteli pääsystä tai pysymisestä top-10:iin/-ssä. Denny Hamlin pelasi tiimipomonsa kanssa upporikasta ja rutiköyhää ja kisan loppupuolella varikkoliikkeiden osalta otettuaan vain kaksi rengasta, kun taas muu kärkiporukka otti 4 rengasta. Tämä johti melkein totaaliseen kaaokseen mutta keltaiset kuitenkin auttoivat DH:ta pääsemään muiden kanssa kisan kuluessa samaan varikkorytmiin. Vielä tuohon päivästä top-10 niin myös Denny Hamlin pääsee hyvistä asetelmista Phoenixiin. Ryan Newmanilla oli hyvä auto kisassa erityisesti pitkillä juoksuilla ja hän selvästi näytti kyntensä ajatellen pääsyä jopa finaaliin taistelemaan pytystä, ja johon hänellä on edelleen todella hyvä mahdollisuudet kun Phoenix on hänelle ihan hyvä rata. Texasissa loppukisan aikan tullut kontakti vain teki sen verran vahinkon Ryan Newmanin autoon, että vaikka keltaisia tulikin sen jälkeen niin hän ei päivästä top-10:iä saanut, mutta tilanne huomioiden tuli maaliin ihan hyvällä sijalla ottaen huomioon mitä olisi voinut tuossakin härdellissä käydä. Kun ajatellaan, niin RN on parantanut ja parantanut jahdin kuluessa koko ajan: nyt top-5:t ovat jatkuvasti saavutettavissa tai lähellä.

Jeff Gordonilla oli radan parhaimpia autoja lyhyillä sekä pitemmillä juoksuilla ja olisi mieluusti päättänyt päivän voittoon, kun uusintastarteissa oli todella hyvin valmiuksissa aina ohittamaan Jimmie Johnsonin ja myös oli sen onnistuneesti tehnyt jo aikaisemmin pariin kertaan. Kuitenkin kontakti Brad Keselowksin kanssa pilasi Jeff Gordonin päivän, josta seurauksena oli tuo rengasrikko ja keltainen, mutta kisaa oli enää niin vähän jäljellä kokonaiskierrosmääriltään (GWC-yrityksistä huolimatta) ja lisäksi JG jäi vielä kaikessa rytinässä kierroksen kärkeen. Kisan jälkeen se meni rähinäksi, kun JG parkkeerasi BK:n auton viereen kisan jälkeen ja haki tämän tukkanuottasille tiimihenkilökuntien painiessa ympärillä. Hyvistä lähtökohdista kisaan ja jopa jo ihan voittotaisteluun balanssissa olevalla autolla lähtenyt Kasey Kahne joutui kuitenkin pettymään ja oli syynä kahteen keltaiseen ja jälkimmäisestä tuli keskeytys. Hänen tiiminsä kuitenkin riensi auttamaan Jeff Gordonia kisan jälkeen ja kummallekkin, sekä #24 ja #5 tiimille, tuli tuntuvat rangaistukset rähinöinnistä.

Ehdonalaiset, jotka kestävät seuraavat kuusi pistekisaa (eli sääntöjen mukaisesti jatkuvat ensi kauden puolelle) ja 50 000 dollarin sakot saivat #5 tiimin tiimipomo Kenny Francis (Kasey Kahne) ja #24 tiimin tiimipomo Alan Gustafson (Jeff Gordon). NASCAR laittoi myös Jeff Gordonilta kolme tiimihenkilökunnasta ja Kasey Kahnelta yhden tiimihenkilökuntaan kuuluvan välittömästi hyllylle ja sakotti myös heitä. Kaikkien rangaistukset jatkuvat myös ensi kauden puolelle.

http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2014/11/4/nascar-official-release-penalties-post-texas-fight-keselowski-gordon-harvick.html

Kaikesta huolimatta Jeff Gordonilla on erittäin hyvät mahdollisuudet edelleen edetä finaaliin hakemaan uransa 5:ttä mestaruutta. Kuitenkaan takaisinmaksuja ei kannata nyt tehdä missään nimessä vaikka Phoenix hyvin siihen soveltuukin.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
------------Putoamisraja

5. Matt Kenseth (-13)

6. Carl Edwards (-13)

7. Brad Keselowski (-17)

8. Kevin Harvick (-18)

Matt Kenseth johti alussa ja pitkästä aikaa hänenkin autonsa toimi ihan johtoauton veroisesti, mutta vaikka myöhemmin hänet ohitettiinkin kärjessä, niin pysyi ihan mukavissa asemissa top-5:n kummallakin puolen ja autosta löytyi vauhtia hyvän alunkin jälkeen, eli auto pystyi pitämään säädöllisesti balanssinsa. Lopussa tuli osumaa neljä vierekkäin tilanteessa pääsuoralla ja se maksoi erittäin paljon vaikka auto vielä ihan suhteellisen ajokelpoinen olikin, mutta korjauksia varikkosuoralla tiimin piti suorittaa. Mahdollisuudet tiimillä on jatkoon yhtä hyvät kuin kenellä muullakin, mutta viime kauden jahdissa tapahtunutta Phoenixin katastrofia ei saa enää uudestaan tapahtua.

Carl Edwardsilla oli hyvin vauhtia harjoituksissa etenkin lyhyillä vedoilla ja pidemmilläkään ei mitenkään huono auto ollut. Mutta kuten monesti saattaa tapahtua jo radan olosuhteiden pienestä muutoksesta, niin CE oli täysin hakoteillä Texasissa kun kisaa ajettiin pääsääntöisesti vihreän lipun alla aina kisan puoliväliin: Carl Edwards oli jo kaksi kierrosta kärjestä ennen kuin lopulta hänen kannaltaan sopivasta kisa muuttui keltaispainotteiseksi ja hän sai kun saikin kierroksensa anteeksi - kaiken huipuksi vielä pelastautui tuosta tilanteesta top-10:ssä maaliin! Jimmy Fennig jättää tämän kauden jälkeen tiimipomon tehtävät kun Carl Edwards siirtyy JGR:lle, joten kummallekkin olisi hieno hetki edetä Phoenixin jälkeen finaaliin, ja Phoenix on CE:lle erittäin hyvä rata edetä myös Homestead-Miamin finaalikisaan.

Brad Keselowski lähti takaa liikkeelle, alussa takkusi eteneminen ruuhkassa eikä se ennen puoltaväliä paljon parempi ollut, eikä myöskään vielä ennen kisan loppukamppailuja jolloin hänelle oli käytössään auto, jolla pystyi taistelemaan jotakuinkin top-10:n joukkoon. Hyvä taktinen ja strateginen liike pysyä radalla erään keltaisen aikana muiden käytyä varikolla nosti hänet kärkeen ja vaikka renkaat oli jonkin verran kuluneemmat kuin takana uusilla neljillä renkailla olijat, niin kaveri pystyi käsittämättömästi ajamaan kärjessä omia kisan parhaita aikojaan. Noita päätöksiä ei tehdä kun vasta ollaan täysin varmoja kärjen takanakin, että autolla pystyy keulilla ajamaan kärjessä vaikka miten kisa olisi sitä ennen mennyt ja sen tämä tiimi on ennenkin mestarillisesti esittänyt! Loppukisasta ja sen jälkeisistä tappelukahakasta olikin juttua jo aikaisemmin ja se varmasti jäi häiritsemään tiimiä muuten loistavan top-5 suorituksen jälkeenkin. Phoenixissa tiimillä ei ole laisinkaan hätää Texasin taisteluvoiton jälkeen, jos BK pysyy vain poissa vaikeuksista radalla. Auto tulee heillä olemaan vahva Phoenixissä ja erittäin todennäköisesti taistelee tämän vuoden mestaruudesta kauden finaalikisassa.

Kevin Harvick lähti kisaan hyvistä asetelmista ja auto oli pitkällä juoksulla harjoituksissa erittäin hyvä - ja sitä oli myös odotettavissa itse kisassa kun asetelmat saa vain pidettyä lyhyillä juoksuilla. Sen KH teki mitä parhaiten ja oli koko kisan ajan top-5:ssa autolla jolla olisi tarvittu vielä enemmän alun tapaisia pidempiä juoksuja vihreän lipun alla niin voittokin olisi voinut tulla kotiin! Hyvä kuitenkin näin, että oli jahtaajista paras maalissa kakkossijalla, ja ei aivan saanut Jimmie Johnsonia lopussa kiinni tuoreimmilla renkailla, jotka KH:n #4 autoon laitettiin varikolla kisan loppupuolella suurimman osan kärjestä pysyttyä radalla. Kevin Harvick tuli kuitenkin vielä loppukierroksilla Brad Keselowskista ohi pienen väännön jälkeen ja erittäin hyvät pisteet kisasta, jossa monella jahtaajalla oli ongelmia. Myös Kevin kisaili paljonkin kilpailun aikana Matt Kensethin kanssa radalla ja Martinsvillen kolarin jälkeen on onneksi päästy jatkamaan taas puhtailla papereilla - Harvickille kun Texasin kisa oli vielä erityisen hyvä, niin tästä on hyvä jatkaa! Phoenixissa ei ole muilla kahta sanaa, jos viikonloppu alkaa hyvin ja kisa menee puhtaasti, niin Kevin Harvickin pitäisi hallita ja voittaa Phoenixissa jossa KH:lla on eniten voittoja aktiivikuskeista viiden kappaleen verran! Tuohon taas yksi lisää, niin KH on finaalissa ja niin lähellä mestaruutta... :D :D Toivottavasti kaikki menee loisteliaasti ensi sunnuntain kisassa.

Kisan jälkeen Texasissa KH kävi antamassa - kun peräkkäin olivat boksit varikolla - niin pienen tönäisyn Brad Keselowskille juuri silloin kun #2 tiimin henkilökunta piteli erittäin kiukkuista (ja ei myöskään enää vain puhumaan tullutta) Jeff Gordonia varikkosuoralla. Tuon jälkeen sitten tuo kahakka alkoi ja tarkoitus tuolla töytäisyllä ei ollut muistuttaa mistään tapahtuneesta radalla KH:n ja BK:n kesken, vaan lähinnä kun Kevin näki aitiopaikalta tuon osuman BK:n ja JG:n välillä kisan loppupuolella, niin laittaa BK tappelemaan omat tappelunsa :)

Ensi sunnuntaina sitten tosiaan huipentuu tämä semifinaalikierros Phoenixissa, josta neljä lähtee tavoittelemaan Homestead-Miamiin mestaruutta. Kuitenkin pitää myös ajatella, että ei ole koskaan tähän mennessä ollut tälläistä tilannetta ennen jahdissa mitä tämä uusi systeemin on tuonut: kaikki kahdeksan kuljettajaa ovat ennen tämän kierroksen eliminointikisaa 18 pisteen sisällä!!! Ketään ei ole pystynyt chasereistä voittamaan tällä kierroksella ja lyömään itseään varmuudella pokaalin tavoitteluun päätöskilpailuun, joten kaikki sijat ovat täysin auki.. Käsittämätöntä minkälainen jännitystrilleri on tulossa, eikä ole pitkään aikaan näin paljoa jännittänyt.

Itse Phoenixin rata on yksi kalenterin haastavammista ratatyypeistä, eli suurinpiirteittäin litteä mailin ovaali sisarensa New Hampshiren tapaan. Ykköseen tullaan tiukasti jarruilla ja kääntö tapahtuu apexissa tiukasti ratilla, kahta ja puolta linjaa käytetään tarvittaessa, mutta helposti auto vikuroi ylemmäskin rataa tiukimmalta jarrutukselta tultaessa. Kakkosesta käännöllä ampaistaan läheltä ulkoseinää kohti takasuoran "suoraklippiä/-kaarretta" jota voitaisiin myös monesti sanoa tiukaksi kurviksi, koska litteähkö kohta radasta ja kovilla nopeuksilla tekevät kurvista eräänlaisen yhdistelmän kolmannen sisääntuloon. Tuossa takasuoran kaarteessa myös on sellainen mahdollisuus joka on ainut laatuaan, että kuljettaja voi ohituksia varten oikaista kaarteen sisäpuolen turva-alueelta ja uusintastarteissa se on aikamoinen näky kun moni auto ajaa suoraksi takasuoran sisäalueelle hakiessaan ohituksia. Tuossa piilee aina vaara, kun auto tulee sieltä takaisin radan puolelle, että kun kolmoseen tullaan niin jarrutusmatkat ja radan käyttö muuttuu huomattavasti jos on oikaissut takasuoran kaarteen. Kolmos- ja neloskaarteet ovat todella litteitä kaarteita - kaksi ja puoli linjaa leveitä - jolloin helposti auto poikkuroi vierustoverin kanssa kontakteihin kun rata on suht uudellakin päällysteellä erittäin liukas. Kummassakin kaarteessa, ajattaessa siihen, keskusta ja ulostuloissa kun autot liusuvat - on todella suuri kolaririski aina Phoenixin ovaalilla. Henkilökohtaisia virheitä myös nähdään paljon autojen spinnattua ulostuloon tultaessa, joten uusintastartit ovat jälleen päivän sana.

Itse kisalähetys alkaa kello 21:00 ja NelonenPro näyttää kisan pienellä viiveellä jälkilähetyksenä kello 23:00 alkaen. Kuitenkin nyt on ViaPlay Itsellä käytössä sekä striimit palvelevat myös, niin kaikki suoraa kisalähetystä katsomaan juuri yhdeksältä alkaen ensi sunnuntaina. Kisasta tulee tosiaan todellinen trilleri ja jännitys todellakin alkaa tiivistymään!!
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Tänä viikonloppuna, kuten viime viikolla Texasissa ja taas ensi viikolla Homestead-Miamissa, on alaluokat Sprint Cupin mukana joka tekee näistä tämän kauden viimeisestä kolmesta kisaviikonlopusta triplaviikonloppuja. Myös mestaruustaistelut alaluokissa ovat linjalla ratkaisujen suhteen jo tämän kisaviikonlopun aikana.

Camping World Truck Seriesissa kisaillaan ensi yönä sitten kanssa tittelistä, että Matt Craftonilla on jälleen kerran mahdollisuus tulla CWTS:n mestariksi. Kiilaa mahdolliselle kruunaukselle tekee edelleen nuori lupaus Ryan Blaney. Darrell "Bubba" Wallace Jr:lla on myös edelleen mahdollisuudet, mutta se vaatii paljon parempaa kisaa kuin kilpakumppaneilla ensi yönä.

Vuorostaan huomenna illalla Nationwide Series ottaa radan haltuunsa kisan merkeissä, ja jos Chase Elliott pystyy varmistamaan tittelin, niin hän on ensimmäinen rookie ja kaikkien aikojen nuorin kuljettaja voittamaan mestaruuden. Hänelle vastusta antaa JR Motorsportin tallikaveri Regan Smith, mutta hänen pitää olla huomattavasti kisassa parempi kuin Chase Elliott että mestaruushaaveet pysyvät kasassa Homestead-Miamiin.

Sitte hieman ikävämpiin uutisiin. SHR:n osalta valitettavasti huonompia uutisia tuli Kurt Buschin osalta, eli Delawaren osavaltiossa Doverin Poliisilaitos tutkii mahdollista päällekäymistä. Kyseessä olisi KuBun pitkäaikainen tyttöystävä Patricia Driscoll, joka on toiminnanjohtajana ei voittoa tavoittelevassa sotilaita ja heidän perheitään tukevassa järjestössä. Järjestö itsessään on tältä erää lopettanut yhteistyön #41 tiimin ja Kurt Buschin kanssa. Tapaus sattui Doverissa kisaviikonloppujen aikoihin joko kesällä ensimmäisellä kalenteriviikonloppuna tai nyt jahtiviikonloppuna kolmantena kisana chasessa, ajankohtaa ei ole vielä määritelty. Ikävä tapaus.

http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2014/11/7/kurt-busch-domestic-investigation-dover.html

Jos mennään jälleen hieman iloisempiin aiheisiin, niin Kevin Harvick oli ensimmäisten harjoitusten nopein, kun aika-ajo vauhteja haettiin jo illan aika-ajoja varten!!

http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/quicken-loans-race-for-heroes-500.raceResults.practice1.html
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Nationwide Seriesissä uskomattomasti mestaruuden otti Chase Elliott tänään!! Chase Elliott oli maalissa pari sijaa paremmin sijoittunut kuin Regan Smith ja se riitti. Camping World Truck Seriesissä mestaruustaistelu jatkuu Homestead-Miamiin saakka Matt Craftonin ja Ryan Blaneyn osalta.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Joko mennään!!1!
Drivers, start your engines! huudettu.

Mikähän on ensi viikon #Harvicking-meemi?
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Jaahas, Harvick sitten dominoi ja pääsi voitolla finaaliin. Mestaruuskiilto silmissä viimeiseen kisaan lähtevät myös Hamlin, Logano ja Newman, joka varmisti paikkansa finalistien joukossa todellisella Use the Bumper-ohituksella viimeisessä mutkassa. Mahtaa Gordonia harmittaa, kun maaliin tullessa oli vielä finalistien joukossa, mutta jäi lopulta pisteellä rannalle. Se viime kisan osuma maksoi lopulta paljon, todella paljon.

Jos pikkuhiljaa nukkumaan...
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Jaahas, Harvick sitten dominoi ja pääsi voitolla finaaliin. Mestaruuskiilto silmissä viimeiseen kisaan lähtevät myös Hamlin, Logano ja Newman, joka varmisti paikkansa finalistien joukossa todellisella Use the Bumper-ohituksella viimeisessä mutkassa. Mahtaa Gordonia harmittaa, kun maaliin tullessa oli vielä finalistien joukossa, mutta jäi lopulta pisteellä rannalle. Se viime kisan osuma maksoi lopulta paljon, todella paljon.

Jos pikkuhiljaa nukkumaan...
Aika hullua suorastaan, kuinka voitoton Newman on top 4:ssä, kun taas erinomaisen kauden ajanut Gordon ulkona.

Gordonin ja Keselowskin jäänti top 4:n ulkopuolelle pirutti sen verran, että blogiinikin tuli tekstiä (en), vaikken NASCAR:ia niin hirveästi yleensä seurannut ole.
 
Ylös