Red Bull Racing 2014: Ikuisuusmestari uuden haasteen edessä

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Ei toi Red Bull huono auto ole hylkäyksestä huolimatta.
Niin, no. Se on edelleen moottori, joka sitä pakettia liikuttaa. Kysymys on kuinka paljon myllystä revittiin liikaa tehoa. Se määrittelee kuinka "hyvä" tuo auto itse asiassa on.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Varmastikkin aeropuoli kunnossa. Bensakulutuskaan ei vaikuta olevan huono, kun pystyivät ajamaan pitkin kisaa yli sallitun bensan virtausrajan.
Mitenhän paljon se on ylittänyt sallitun rajan? Mutta olisi Ricciardo kilpaillut pallisijoita sallituissa rajoissakin.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Typerä sääntö koko virtauksen rajoittaminen. Eikö se tankin rajoittaminen jo riitä? Jos joku haluaa kuluttaa bensansa nopeammin niin eikö se riitä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4392
Typerä sääntö koko virtauksen rajoittaminen. Eikö se tankin rajoittaminen jo riitä? Jos joku haluaa kuluttaa bensansa nopeammin niin eikö se riitä.
Komppaan tätä, luulisi että maksimilastinrajoitus riittäisi riittävään ekologisuuteen. Tämähän suorastaan kannustaisi parantamaan moottorihyötysuhdetta jota nyt tavoitellaan keinotekoisin rajoituksin...
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Komppaan tätä, luulisi että maksimilastinrajoitus riittäisi riittävään ekologisuuteen. Tämähän suorastaan kannustaisi parantamaan moottorihyötysuhdetta jota nyt tavoitellaan keinotekoisin rajoituksin...
On haluttu rajoittaa, ettei siellä ole hetkittäin 1500 hv käytössä esim. aika-ajoissa. Mutta tietenkin tämä seuranta voisi olla reaaliaikainen. Jos ylität niin läpiajorangaistus.
 

Aiju

Member
Liittynyt
20.3.2013
Viestit
15
Komppaan tätä, luulisi että maksimilastinrajoitus riittäisi riittävään ekologisuuteen. Tämähän suorastaan kannustaisi parantamaan moottorihyötysuhdetta jota nyt tavoitellaan keinotekoisin rajoituksin...
Liityn ihmettelijöiden joukkoon, mutta samalla yritän ymmärtää. Ainoa äkkiä keksimäni syy hetkellisen polttoainekulutuksen rajoittamiseen voisi olla FIA halu ehkäistä bensansäästöajelua kisan loppupuolella.

Hullua tässä säännössä on ilmoittaa polttoainevirtauksen rajoitus yksikössä kg/h. Ricciardon loppuaikaa en enää löytänyt, mutta Rosbergin kisan loppuaika näyttää olevan noin 1h 33min. Nico pääsi tankillisella maaliin, eli kulutus oli korkeintaan 100kg/1,5h, mikä jää siis pitkällä aikavälillä reippahasti alle rajoituksen, jota Ricciardo on nyt toistuvasti kisan aikana rikkonut.

Polttoainevirtaushan tuskin on tasainen niin, että mielivaltaisella aikavälillä mitaten tulos olisi aina sama. Jotakin oskillointkohinaahan tuo ylitys varmaan on ollut, jos RB:n oma mittari ei sitä harvemmalla näytevälillä havaitse. Mikähän mahtaa olla virtausmittarin resoluutio? Ja missä kohtaa polttoainejärjestelmää mittari sijaitsee?

Vai selittyykö ainoastaan RB:llä ilmenneet ongelmat sillä, että RB itse on tehnyt softaa rellun koneeseen? Olisiko hetkellisen polttoainevirtauksen rajoitusta kiertämällä voinut saada etua? Ja miten silloin on ajettu? Hirveä syöttö mutkasta ulos tullessa ja coastaamalla suoran loppupäässä?

EDIT: Tosiaan, ajetaanhan näillä samoilla myllyillä myös aika-ajoissa... :eek: Ks. W124:n kommentti ylempää.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4392
Vai selittyykö ainoastaan RB:llä ilmenneet ongelmat sillä, että RB itse on tehnyt softaa rellun koneeseen? Olisiko hetkellisen polttoainevirtauksen rajoitusta kiertämällä voinut saada etua? Ja miten silloin on ajettu? Hirveä syöttö mutkasta ulos tullessa ja coastaamalla suoran loppupäässä?
Ilmeisesti FIA halusi rajoittaa tällä säännöllä moottorin maksimi tehoa, teho kun ei synny ilman poltto-ainetta oli keinot mitkä tahansa käytössä.
Kun moottoriini syötetään enemmän bensaa niin ilmamäärään voidaan vastaavasti lisätä ja tehoa saadaan suoraan verrannollisesti lisää syötetyn lisäpolttoaineen verran. Kun tiedetään Renaultin ERS ongelmat ja systeemin vajaa teho (en tiedä onko rajoitus maksimitehossa vai ajassa per kierros vai peräti kumpikin) niin voisi olettaa että RB on tällä lisäsyötöllä halunnut kompensoida ERS:n tehopuutetta juuri mutkista lähtiessä. Vaikkakaan sääntöä ei olisi absoluuttisesti rikottu (mittarin toleranssi) niin lisäsyötöstä saatu etu voi olla 15-20hv, joka kylläkin on merkityksetön ERS:n 160 hv verrattuna...
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Jännää.

Ricciardo on saanut autonsa kulkemaan. Vettel ollut pitkään Red Bullilla. Mestaruussaunoja on saunottu ja kultaa vuoltu sekä shamppanjoita ruiskuteltu enemmän kuin laki sallii.

Sitten tulee tällainen kaveri. Ricciardo. Ei pitäisi uhata Sebin asemaa, mutta niceman-Ricciardo on ylivoimaisesti kovin yllätys tähän mennessä rookie-magnustin ja venäläisen monilahjakkuuden kanssa.

Red Bull on iso kysymysmerkki. Toivottavasti eivät jatkossa sorru vilppiin, oli sitten syy mikä tahansa. Hyvinhän se Renaultin mylly pyörii, kun Red Bullin lisäksi Toro Rossolta todella yllättävän hyvä viikonloppu. Kuka olisi uskonut, huhhuh. Toivottavasti jatkuu sisartalli Toro Rossolla ainakin hyvin meno. Sanokaa mitä sanotte, mutta Daniil Kvyat tulee voittamaan kuljettajien maailmanmestaruuden, jos pääsee joskus voittavaan talliin. Kvyatin kykyjä en epäile.

Lopuksi vielä totean, että tämän vuoden autoistahan on sanottu, että nämä ovat kuljettajan autoja. Kuljettajan fiksuus, nerous, harkitsemiskyky -ja ajattelutaito tekniikasta ja kaikesta muustakin moottoritoimintaan liittyvistä asioista on tällä kaudella eduksi.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ikävä toi hylkäysepisodi RB:llä Ricciardon kohdalla Melbournessa. Daniel ajoi upean kakkossijan ja näytti kaikille oman ja autonsa voimavarat haasteellisten testien jälkeen. Harva varmaankaan odotti RB:n olevan podium vahdissa. FIA hylkäsi suorituksen, RB valitti, asia käsitellään joskus huhtikuussa. Hiton kabinettisäädöt. Ei tee hyvää lajillekaan että tulokset voi vahvistua kuukausikin kisan jälkeen. RB:llä ollaan ainakin luottavaisia että he pystyvät todentamaan sensoreiden näyttäneen väärin. Toistaalsta vastapuoli on luultavasti yhtävarma omasta kannastaan.

Itse ainakin toivon että asia ratkeaa aikanaan Ricciardon ja RedBull Racingin eduksi, olettaen etteivät ole mitän väärää tehneet. Hyvä puoli tilanteessa tietysti on että tutkitaan asia kunnolla niin ei tule tehtyä hätiköityjä päätöksiä. Mersulla ainakin oli vastaavia ongelmia polttoaineenvirtaussensoreiden kanssa niin saadaan tästä ennakkotapauskin alkanutta kautta varten.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ikävä toi hylkäysepisodi RB:llä Ricciardon kohdalla Melbournessa. Daniel ajoi upean kakkossijan ja näytti kaikille oman ja autonsa voimavarat haasteellisten testien jälkeen. Harva varmaankaan odotti RB:n olevan podium vahdissa. FIA hylkäsi suorituksen, RB valitti, asia käsitellään joskus huhtikuussa. Hiton kabinettisäädöt. Ei tee hyvää lajillekaan että tulokset voi vahvistua kuukausikin kisan jälkeen. RB:llä ollaan ainakin luottavaisia että he pystyvät todentamaan sensoreiden näyttäneen väärin. Toistaalsta vastapuoli on luultavasti yhtävarma omasta kannastaan.

Itse ainakin toivon että asia ratkeaa aikanaan Ricciardon ja RedBull Racingin eduksi, olettaen etteivät ole mitän väärää tehneet. Hyvä puoli tilanteessa tietysti on että tutkitaan asia kunnolla niin ei tule tehtyä hätiköityjä päätöksiä. Mersulla ainakin oli vastaavia ongelmia polttoaineenvirtaussensoreiden kanssa niin saadaan tästä ennakkotapauskin alkanutta kautta varten.
Samat mittarit ja anturit muillakin talleilla ja ovat ottaneet onkeen FIAn kehotuksista. Miksi Redaria pitäis TÄSSÄKIN asiassa suosia?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyse ei ole suosimisesta, vaan siitä näyttävätkö mittarit oikein.
Niin että haluat, että muutkin tallit protestoisi asiasta eivätkä korjaisi asiaa FIAn kehotuksesta kuten nyt?

CAIS jakaa sitten mestaruuden syyskuussa 2016.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Sehän tässä just on, että FIA on määrännyt sen mittarin, jonka data on tarkkailtavana. Anturit on epätarkkoja, ok, paska homma. Mutta kun kaikki muut ovat suostuneet FIA:n sääntöjä noudattamaan, niin ei voida olettaa yhden saavan erityiskohtelua asiassa.

Toinen asia on sitten se, että tuo homma on saatava kuntoon, muuten koko homma on ihan naurettavaa pelleilyä (no onhan se muutenkin). Jos FIA:n anturin tarkkuus on +-5%, niin pahimmillaanhan tuossa on 10% ero kahden anturin välillä. Vai onko se kokonaisero se 5%? Siltikin, jos on tarkempia ja luotettavampia vaihtoehtoja tarjolla, niin semmoiset käyttöön mars. FIA palkkaa jonkun kesäesan testaamaan toimittajan toimittamat anturit, että ne ovat toleranssissa. Tuolla taistellaan sekunnin kymmenyksistä ja sadasosista, jolloin tuommoisella asialla voi olla iso merkitys.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Sehän tässä just on, että FIA on määrännyt sen mittarin, jonka data on tarkkailtavana. Anturit on epätarkkoja, ok, paska homma. Mutta kun kaikki muut ovat suostuneet FIA:n sääntöjä noudattamaan, niin ei voida olettaa yhden saavan erityiskohtelua asiassa.

Toinen asia on sitten se, että tuo homma on saatava kuntoon, muuten koko homma on ihan naurettavaa pelleilyä (no onhan se muutenkin). Jos FIA:n anturin tarkkuus on +-5%, niin pahimmillaanhan tuossa on 10% ero kahden anturin välillä. Vai onko se kokonaisero se 5%? Siltikin, jos on tarkempia ja luotettavampia vaihtoehtoja tarjolla, niin semmoiset käyttöön mars. FIA palkkaa jonkun kesäesan testaamaan toimittajan toimittamat anturit, että ne ovat toleranssissa. Tuolla taistellaan sekunnin kymmenyksistä ja sadasosista, jolloin tuommoisella asialla voi olla iso merkitys.
Juuri näin. Mennään FIAn mukaan ja FIAn tehtävä on hoitaa toimivat mittarit. Jos jokainen tiimi lähtis sooloilemaan omia mittareita, niin ku(u)sessa ollaan.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Juuri näin. Mennään FIAn mukaan ja FIAn tehtävä on hoitaa toimivat mittarit. Jos jokainen tiimi lähtis sooloilemaan omia mittareita, niin ku(u)sessa ollaan.
Tässähän tulee riskinä se, että peukaloidaan ne omat mittarit ja sanotaan, että FIAn mittari näyttää väärin, vaikka todellisuudessa näyttäis oikein.

Toinen asia, jos kerran Redbullin oma mittari mittaa pitemmältä aikaväliltä keskiarvoa, eikö se tarkoita, sitä että virtauksen huippuarvo voi olla korkeampi. Tai tietenkin voihan se olla lyhyemmällä välilläkin korkea, mutta enemmän aikaa tasoittaa matalaksi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
En usko, että tallit mittarin tarkkuudesta valittaisivat jos aihetta siihen ei ole.
Ei tietenkään. Mutta joku logiikka on pakko olla, muuten olisi aivan villi länsi. Ennen yhteistä ecua kaikki epäili toisia tc:stä yms.
 
Ylös