Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä se kannattaa panostaa kaikki Alonsoon, Kimi ei nyt näytä ehtivän sopeutua/sopeuttaa.
Mersu näyttää niin vahvalta että mm:t voi Alonsokin unohtaa aika pian. Kannattaa keskittyä valmistajien kakkossijaan eli molempiin kuskeihin. Ja tilanteen salliessa sortaa tiimin edun vastaisesti toimivaa kuskia.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Seurasin sellaista kisaa, jossa totuus iski vasten kasvoja. Salaa toivoin, että Ferrari on peitellyt nopeuttaan tai että taivaasta putoaa sekunnin verran vauhtia.
Eihän se tilanne nyt noin dramaattinen ollut. Ferrarit 4. ja 7. ja takaa on tulossa vaan Massa ja ehkä Vettel ja Ricciardo, tiiä siitä Red Bullista nyt ton hylsyn jälkeen. Oliko muita nopeita takana? Jos sähkövika vielä oli jotenkin merkittävä ja se saadaan korjattua, ja muutenkin säätöjä kondikseen, niin eihän tässä nyt pistekamppailusta olla vielä ulkona.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei Ferkut ehdi edes Mersusta seuraavaksi.
McLarenia vastaan voi olla vaikeaa kun Magnussen näyttää aika hyvältä ensimmäisen kisan perusteella. Mutta Williamsin ja Red Bullin päihittämiseen pitäis kyllä olla kohtalainen sauma maailman parhailla kuskeilla :)
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Mielenkiintoista, olisiko tästä lisää tietoa?

Kuinka helvetin tukeva sen suojan pitää olla jos siitä tulee 3 kiloa lisää painoa?!
Pikaisella googlauksella löytyi tämmöinen
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/03/1871252/
Lisäksi kiistely turbon suojakuoresta sai päätöksensä, kun Kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti, että kuori on pakollinen kaikissa F1-moottoreissa. Ferrarin mukaan suoja ei ollut tarpeellinen, mikä sai Mercedeksen takajaloilleen. Mersu perusteli tarpeellisuutta räjähdysvaaralla, mutta myös painorajoituksilla lienee osuutta asiaan.
Uutisessa ei puhuta mitään suojan painosta, joten toi 3 kiloa saattaa hyvinkin olla jotain mun muistiharhoja. Kuten jo aiemmassa viestissäni sanoin, kuulostaa suorastaan epärealistisen paljolta.

Vastaavasti voivat sitten keventää turbon rakennetta?
Näin olettaisin itsekin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei Ferkut ehdi edes Mersusta seuraavaksi.
Ferrari oli valinnut varmistelevan taktiikan Melbourneen ja sanoivatkin sen etukäteen. Luotettavuusongelmia oli odotettavissa yhdelle jos toiselle, joten taktiikka oli ihan perusteltu, mutta todellisuudessa niitä ongelmia nähtiin odotettua vähemmän. "Keskikastin" talleilla oli varaa ottaa enemmän riskiä ja ne olivat käytännössä samassa vauhdissa. Ja silti vehkeet kesti.

Kunhan Maranellossa vain päätetään mennä vähän lähempänä riskirajaa nousee vauhtikin. Tärkeät pisteet avauskisasta on nyt otettu, ja tiedetään missä muut menevät. Nyt voidaan keskittyä kilpailukykyyn (ja erityisesti Kimin tapauksessa myös auton käyttäytymiseen).

Vähemmän varmaan saatiin kuin odotettiin, mutta mikään katastrofi Australian GP ei ollut. Mercedes ja Williams ovat vähän karussa, mutta muut on täysin voitettavissa.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kuinkahan paljon tämä vaikutti kisan kulkuun?

"Ferrarilla oli ongelmia kisassa, eivätkä kummatkaan kuljettajat pystyneet hyödyntämään uutta ERS-systeemin tuottamaa teholisääkään."
Lähde 17.3 Turunsanomat
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kuinkahan paljon tämä vaikutti kisan kulkuun?

"Ferrarilla oli ongelmia kisassa, eivätkä kummatkaan kuljettajat pystyneet hyödyntämään uutta ERS-systeemin tuottamaa teholisääkään."
Lähde 17.3 Turunsanomat
Pystyivät hyödyntämään, mutta eivät kokonaan, eli osa sähkömoottorin tehoista jäi käyttämättä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eipä Ferrari hirveesti pysty tekemään moottorin painolle enää mitään, kun moottorit on homogeloitu vuoteen aika pitkäksi aikaa.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Lupaavaa siis kaikin puolin. Auto 18 kiloa ylipainava ja lisää tulossa turbon takia :thumbup:

18 kiloa ei kyllä saa mitenkään auton painosta pois, satojenkin grammojen viilaamisen pitäs olla hankalaa. Jos kyse moottorista, jota ei edes saa muuttaa, ni ei hyvin mene.

Lieköhän tuota 18 kiloa ikinä vahvistetaan...
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Vähän ihmettelen, että kuski ei saisi päättää noin henkilökohtaisen välineen toimittajaa. Muut ajovarusteet nyt on sama mistä tulevat, mutta kypärä on vähän erijuttu.
Kimihän ajoi Arailla uran alun ennekuin vaihtoi Ferrarilla Schuberttiin vuonna 2007. Ilmeisesti nyt on sitten saanut erivapauksen soppariinsa. Alonso myöskin käytti Arain kypärää ennen Ferrari uraa, tästä päätellen ei ilmeisesti vain ole hoksannu pyytää erivapautta aikanaan.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
En millään jaksa uskoa että autosta olisi suunniteltu noin ylipainoinen. Ihan puppua :yuck:
No ei varmaan olekkaan alunperin, mutta ehkä on jouduttu tekemään asioita, joita ei alunperin osattu ottaa huomioon. Tyyliin sähkömoottorista, akuista tai bensamoottorista tuli painavampi kuin aluksi luultiin. Tuo 18 kg on toki vain huhu...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Onkohan kisasta saatava data niin tarkkaa, että Ferrari pystyy simulaattorissaan ajamaan Melbournen kisan uudelleen ilman kuskia ja näin hakemaan auton säätöjä lennosta.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Huvitti vähän, kun eräässä Urheilusanomissa eräs toimittaja oli varma, että Kimi on Maranellon kakkoskuski.

Massa nyt ei pystynyt laittamaan kapuloita Alonson rattaisiin. Mitäs sopii tiimipelaajaksi. Paras juttuhan se oli, kun Massa ilmoitti, että hän on ykköskuski. Bottas vaan nauroi ja sanoi, että en mä Massaa ykkösenä pidä. Onhan sillä massaa, mutta en mä ole siitä yhtään huolissani. Katsotaan miten kisat menee, sanoi Bottas.

Kimin pahin huolenaihe on se, että onko selkä 100 prosenttisessa iskussa. Kimi tarvitse mitään simulaattoreita tai testejä hirveästi, on vain oikeasti maineensa veroinen luonnonlahjakkuus. Juuri se Kimin kaistapäisyys ja kylmyys kun Ferrari kulkee, niin braken ystävä ei Kimi juuri ole. Kunnon kaahaaja. Unohtakaa limitit sun muut, Kimi saattaa kepittää Alonson.

1-0 Alonsolle aika-ajot ja kisa. Kimiltä paha virhe aika-ajoissa. Alonsolle muuten minun on nostettava iso käsi siitä, että hän myönsi rehellisesti, että hänhän sanoi, että hänellä oli onnea aika-ajoissa, en tiedä tarkalleen missä oli onnea, mutta ilmeisesti kierrosten ajamiseen se liittyi. Valtterillahan kävi heikosti, kun rata olisi kuivunut koko ajan ja Vallella jäi ihan parista sekunnista miehen itsensä mukaan se, että olisi päässyt ainakin yhden nopean ajostintin vetämään.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kimin pahin huolenaihe on se, että onko selkä 100 prosenttisessa iskussa. Kimi tarvitse mitään simulaattoreita tai testejä hirveästi, on vain oikeasti maineensa veroinen luonnonlahjakkuus. Juuri se Kimin kaistapäisyys ja kylmyys kun Ferrari kulkee, niin braken ystävä ei Kimi juuri ole. Kunnon kaahaaja. Unohtakaa limitit sun muut, Kimi saattaa kepittää Alonson.
Aikamoista höpöä. Simulaattoria ja etenkin testikilometrejä tarvitsee näiden autojen kanssa kipeästi jokainen. Luonnonlahjakkuus ei noihin teknisiin systeemeihin auta, niitä kun ei perstuntumalla hoideta. Kimi ei myöskään koskaan ole ollut kuskina mikään "kaistapäinen kaahaaja", oikeastaan päinvastoin ja etenkin comebackinsa jälkeen. Todella harkitseva, rauhallinen ja tasainen. Kisoissa ei ole näkynyt mitään suuria yksittäisiä ilotulituksia aiheuttavia suorituksia vaan enemmänkin tasaisen tappavaa menoa, jonka osalta vasta lopputulokset ovat lunastaneet aplodit.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kimi kertoi eräässä haastattelussa simulaattorin olleen hyvä mm. ratinnappuloiden opettelussa. On tärkeää, että ajaessa ei tarvitse tavallaan miettiä nappulaviidakon saloja, vaan tieto kuskille tulee niin sanotusti selkäytimestä. Tämä vain harjoittelemalla ja lisää harjoittelemalla (simulaattorissa)
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ferrari oli valinnut varmistelevan taktiikan Melbourneen ja sanoivatkin sen etukäteen. Luotettavuusongelmia oli odotettavissa yhdelle jos toiselle, joten taktiikka oli ihan perusteltu, mutta todellisuudessa niitä ongelmia nähtiin odotettua vähemmän. "Keskikastin" talleilla oli varaa ottaa enemmän riskiä ja ne olivat käytännössä samassa vauhdissa. Ja silti vehkeet kesti.

Kunhan Maranellossa vain päätetään mennä vähän lähempänä riskirajaa nousee vauhtikin. Tärkeät pisteet avauskisasta on nyt otettu, ja tiedetään missä muut menevät. Nyt voidaan keskittyä kilpailukykyyn (ja erityisesti Kimin tapauksessa myös auton käyttäytymiseen).

Vähemmän varmaan saatiin kuin odotettiin, mutta mikään katastrofi Australian GP ei ollut. Mercedes ja Williams ovat vähän karussa, mutta muut on täysin voitettavissa.
Ferrarin mukaan aero on loistava, kuten myös vaihdelaatikko, mutta Power Unit tuottaa vaivaa. Siellä on Magneti Marellin ja Bolognan yliopiston viisaimmat insinöörit tehneet hommia, mutta ratkaisua ei vielä ole. Onko Kimi jo heitetty bussin alle Lucan toimesta? Ei ole tullut seurattua.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Eipä Ferrari hirveesti pysty tekemään moottorin painolle enää mitään, kun moottorit on homogeloitu vuoteen aika pitkäksi aikaa.
Käsittääkseni luotettavuutta parantavia ja hintaa tiputtavia muutoksia saa edelleen tehdä, joten on siellä jotain vielä tehtävissä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Ferrarin mukaan aero on loistava, kuten myös vaihdelaatikko, mutta Power Unit tuottaa vaivaa. Siellä on Magneti Marellin ja Bolognan yliopiston viisaimmat insinöörit tehneet hommia, mutta ratkaisua ei vielä ole. Onko Kimi jo heitetty bussin alle Lucan toimesta? Ei ole tullut seurattua.
Italialaiset tunnetusti hallitsee sähköt...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös