Teet moneen kertaan selväksi että teho ei vaikuta juurikaan huippunopeuteen. Olet väärässä, se vaikuttaa nimenomaan huippunopeuteen, kiihtyvyyden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Ja kisapituudessa (ja muutenkin) esm 1km/h:n lisäys suoranopeuteen on paljon, eikä puhuta edes puolesta prosentista. Mutta tämä on saivartelua ja monesti tehon lisäys tuo myös lisää vääntöä. Eriasia on mihin se sitä tuo.
Kuten todettu, kiihtyvyyteen vaikuttaa vääntö. Sen takia taas laskelmasi ja lineaari höpinät siitä paljonko joku talli häviää kierrosajoissa ei pidä paikkaansa koska sinä et tiedä millaiset vääntökäyrät eri koneissa on. On mahdollista että radoilla joilla ei päästä ajamaan lujaa (Hyvin karkea esimerkki Monaco) tuolla tehoerolla ei ole käytännössä mitään merkitystä. Auto voi kiihtyä sieltä mutkasta ihan yhtä rivakasti, kunnes ruvetaan tarvitsemaan sitä tehoa ilmanvastuksen voittamiseksi. Ero on aina vaan merkityksettömämpi jos muut kuskin siellä vaihtelee isommalle ja nostelee kaasua kun mitäs tässä kun ei kiihdy niin ei kiihdy...onko sillä siis merkitystä ollenkaan?
Ihan omakohtaista kokemustakin löytyy, kun on pärrällä harrastettu nopeusajoja. Teho puhuu vasta kun ilmanvastus rupeaa olemaan merkityksellinen.
Jalan kokonaan nostaminen kaasulta on ihan BS:ää. Kokonaan se nostetaan kaasulta kun ollaan jarrussa tai kone laukesi. Aikaisen vaihdon parhaalle väännölle tai lähemmäs sitä ymmärrän vain jos säästellään löpöä. Ei sen takia että "ei tää romu tästä nyt enää kiihdy", heitetään isompi sisään. Se ilmanvastuksen voittaminen kun vaatii kokoajan sen saman tehon.
(sori vuodatus ja nussunnussun, pikkasen viiniä tässä perjantaina)
*hakee rautalankaa*
Siis herranjestas kyllähän teho lisää kiihtyvyyttä. Kun taunukseen vaihtaa 60hv koneen tilalle 120hv koneen, kiihtyy se nopeammin 0->100km/h. Normaalistihan välityksiäkin kannattaisi muuttaa tehon lisääntyessä, jotta saataisiin optimaalinen tehon välitys liikkeeseen... tällöin sekä kiihtyvyys että huippunopeus kasvaisivat mukavasti. Vääntö ja teho ovat siis periaatteessa samoja asioita, joita voidaan välityksillä muuttaa ees taas... Jos autossa on tehoa esim. 300hv, se saadaan välityksillä joko kulkemaan lujaa tai vääntämään raskasta lastia hitaasti kyseisen voiman ollessa käytössä. Toiset koneet kuitenkin tuottavat parhaan tehonsa matalilla kierroksilla ja toiset korkeilla, riippuen miten motti on suunniteltu. Eli erilaisissa koneissa, joissa on molemmissa 300hv tehoa, saadaan välityksiä rukkaamalla sama kiihtyvyys ja huippunopeus, kun maksimiteho otetaan irti (jolloin koneissa on myös sama vääntö). Taloudellinen ajo on sitten asia erikseen, mitä en tässä ala ruotimaan.
Huippunopeuden kasvattaminen tehoilla on nykyformuloissa ongelmallisempaa, koska välityksiä ei voida muuttaa kuin kerran kaudessa. Eli käytännössä huippunopeutta voidaan kasvattaa vain kierrättämällä konetta enemmän. Kosla kun liikkuu juuri niin lujaa kuin isoimmalla välityksellä (vaihteella) kone kiertää... miinus ilmanvastukset yms. Kierroksia taas saadaan lisää kasvattamalla tehoa, mutta huippunopeuden kasvattaminen muuttuu sitä vaikeammaksi mitä kauemmas optimaalisesta tehon välityksestä mennään... vertauksena voi käyttää esim polkupyörällä sotkemista: mitä enemmän käyttää tehoja polkemiseen sen lujempaa pyörä kiihtyy ja kulkee, mutta esim. 1 vaihteella tarvitaan melko paljon eforttia, että nopeutta saadaan nostettua 1km/h siinä vaiheessa kun sotketaan jo helvetin kovaa ja ollaan kaukana optimaalisesta tehonvälityksestä (lisätään tehoja -> suhteessa lisäys vauhtiin vähäisempi, mitä kauemmas ideaalipisteestä mennään -> tekee mieli vaihtaa vaihdetta ... vastavuoroisesti ylämäessä vastuksen noustessa tekee mielivaihtaa pienemmälle).
Todennäköisesti kuitenkin nykyisissä vakiovälityksissä on jäljellä potentiaalia suurimmalla osalla radoista (suurimman vaihteen tehohuippua ei nykyisillä välityksillä saavuteta), jolloin lisätehot saadaan käyttöön myös huippunopeudessa. Toki huippunopeuteen ja kiihtyvyyteen vaikuttavat paljon ilmanvastuksen yms. kasvaminen kovemmissa nopeuksissa. Samoin kuin kiihtyvyyteen vaikuttaa renkaiden pito eli lisätehot kasvattavat kiihtyvyyttä merkittävästi vasta sen pisteen jälkeen, kun renkaat eivät mutkan ulostulon jälkeen enää lyö maksimitehoilla tyhjää.
Eli lyhyesti: pyritään saamaan niin paljon tehoa irti kuin sääntöjen puitteissa on mahdollista -> auto kulkee ja kiihtyy lujempaa.