Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Kuulemma ero mutkista ulostuloissa ei ollut Bahrainissa enää yhtä selkeä mersutallien ja muiden tallien välillä. Nuo lausunnot antavat vähän toivoa siitä, että ainakin osittain erot moottoreissa pystytään kuromaan umpeen tämänkin kauden aikana. Bahrainissa toki pienentynytkin ero korostui, kun suurin osa radasta ajettiin kaasu pohjassa.
En ole vielä koskaan nähnyt missään autokilpailussa Hulkenbergin tapaista ohitusta aiemmin, meni Kimistä ohi puhtaasti väännöllä ja auto lähti mutkasta kuin hauki rannasta. Muutaman sadan metrin matkalla takamatkalta rinnalle ja ohi! :nope:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Varmaan, jos auto olis sama. Käsittääkseni esim aero-suuntaukset/jäähdytysratkaisut määrittää, miten komponentin sovitellaan koriin. Ellen väärin muista, nii esim mersulla on turbo erilailla verrattuna asiakastalleihin? Valmistaja antaa PU:n palikat, talli itse kokoaa ne parhaaksi näkemällään tavalla. Lisäksi painojakauma tuo peliin kans oman osansa?
Mersun sanotaan myyneen asiakastalleilleen huonompia koneita kuin mitä se käyttää itse. Ainakin painopiste olisi kuulemma korkeammalla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Mersun sanotaan myyneen asiakastalleilleen huonompia koneita kuin mitä se käyttää itse. Ainakin painopiste olisi kuulemma korkeammalla.
Perätön väite koska FIA on standardoinut moottorin iskun, männän halkaisijan, kampiakselin keskipisteen, moottorin painon ja painopisteen sekä V-kulman.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Varmaan, jos auto olis sama. Käsittääkseni esim aero-suuntaukset/jäähdytysratkaisut määrittää, miten komponentin sovitellaan koriin. Ellen väärin muista, nii esim mersulla on turbo erilailla verrattuna asiakastalleihin? Valmistaja antaa PU:n palikat, talli itse kokoaa ne parhaaksi näkemällään tavalla. Lisäksi painojakauma tuo peliin kans oman osansa?

Mitä tuohon ylipainoon tulee, niin eikös täällä ollu puhetta, että painojakauman kans kikkailu on kiellettyä? Eli jos auton etupäässä olis liikaa painoa, niin sitä pitäis kompensoida peräpäässä => painoa lisääntyy kahteen kertaan. Vai miten se meni (painojakauma sääntö), koskiko se vain moottoria?
Mutta kun nuo mainitsemasi tekijät menevät monesti moottori edellä. Ei niin päin, että ensin suunnitellaan auto ja sitten laitetaan moottori. Jäähdytys menee moottorin mukaan. Eteenkin asiakastalli, joka ei voi moottorin suunnitteluun vaikuttaa juurikaan joutunee menemään moottori edellä suunnittelussa, ei tietysti täysin, mutta pitkälti.

Eiköhän mersulla ole mietitty "paras tapa" asetella osat ja muut seuraavat sitä enemmän tai vähemmän, koska se on järkevintä heidänkin kannalta.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mutta kun nuo mainitsemasi tekijät menevät monesti moottori edellä. Ei niin päin, että ensin suunnitellaan auto ja sitten laitetaan moottori. Jäähdytys menee moottorin mukaan. Eteenkin asiakastalli, joka ei voi moottorin suunnitteluun vaikuttaa juurikaan joutunee menemään moottori edellä suunnittelussa, ei tietysti täysin, mutta pitkälti.

Eiköhän mersulla ole mietitty "paras tapa" asetella osat ja muut seuraavat sitä enemmän tai vähemmän, koska se on järkevintä heidänkin kannalta.
No jokatapauksessa mersulla on omat ratkaisunsa ja asiakkailla omansa. Eiköhä joku tähän kuvatkin laita. Voit toki silti koittaa asiaa muuksi vääntää.
 

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
1737
Sijainti
Suomi Finland
Perätön väite koska FIA on standardoinut moottorin iskun, männän halkaisijan, kampiakselin keskipisteen, moottorin painon ja painopisteen sekä V-kulman.
FIA:n säännöistä huolimatta ja osittain niistä johtuen Ferrarin V-kulma lienee tällä hetkellä korkeampi kuin muilla.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eiköhän mersulla ole mietitty "paras tapa" asetella osat ja muut seuraavat sitä enemmän tai vähemmän, koska se on järkevintä heidänkin kannalta.
Moottorivalmistajat ei todellakaan tee niin, että tekevät jonkun omasta mielestä parhaan ratkaisun osien sijoittelulle ja jakavat ne kilpailijatiimeille. Tiimit tekevät ne ihan itse, kuten kuvistakin voi todeta, että saman moottorivalmistajan osasijoittelussa ja jäähdytysratkaisuissa on isoja eroja. Se on yhtä kompromissien tekemistä jäähdytyksen, painon ja aeron suhteen. Jos samalla moottorivalmistajalla olisi samat ratkaisut auton sisuksissa, olisi auton ulkomuodot pitkälle samanlaisia, koska osasijoittelu pitkälti määrää esimerkiksi ponttoonien muodon.

Edit: Laitetaanpas vielä kuvat. Kyllä Ferrari ja Sauber vain kovin erinlaisille näyttävät oikean puolen ponttoonien osasijoittelun ja jäähdytyksen suhteen. Näillä alueilla voi olla myös painoeroja tiimien välillä.



 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ellen väärin muista, nii esim mersulla on turbo erilailla verrattuna asiakastalleihin?
Tässä ei voi olla eroja, koska säännöt määräävät, että saman valmistajan tiimeillä pitää olla samanlaiset ratkaisut tietyissä voimayksikön osissa. Niitä ainakin ovat polttomoottori, turbo, akku, ERS-moottorit ja näiden välinen ohjauselektroniikka.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Edit: Laitetaanpas vielä kuvat. Kyllä Ferrari ja Sauber vain kovin erinlaisille näyttävät oikean puolen ponttoonien osasijoittelun ja jäähdytyksen suhteen. Näillä alueilla voi olla myös painoeroja tiimien välillä.
Ferrarilla niputettu ylimääräiset piuhat jollain pussinsulkijalla :D
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Perätön väite koska FIA on standardoinut moottorin iskun, männän halkaisijan, kampiakselin keskipisteen, moottorin painon ja painopisteen sekä V-kulman.
Väärin. FIA on asettanut painopisteelle ainoastaan alarajan.

5.4 Weight and centre of gravity:
5.4.1 The overall weight of the power unit must be a minimum of 145kg.
5.4.2 The centre of gravity of the power unit may not lie less than 200mm above the reference plane.
5.4.3 The total weight of the part of the ES that stores energy, i.e. the cells (including any clamping plates) and electrical connections between cells, must be no less than 20kg and must not exceed 25kg.
5.4.4 When establishing conformity with Articles 5.4.1, 5.4.2 and Appendix 4 of the F1 Sporting Regulations, the homologated power unit perimeter will be defined in accordance with the table shown in Appendix 2 of these regulations.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Väärin. FIA on asettanut painopisteelle ainoastaan alarajan.
5.3.1 Cylinder bore diameter must be 80mm (+/- 0.1mm).
5.3.2 The crankshaft centre line must lie on the car centre line and 90mm (+/-0.5mm) above the reference plane. The power unit may only transmit torque to the gearbox by means of a single output shaft that must be co-axial with the crankshaft. The output shaft must rotate clockwise when viewed from the front of the car.
5.3.3 Valve stem diameter must not be less than 4.95mm.
5.3.4 All elements of the power unit specified in the relevant column of the table in Appendix 2 of these regulations must be installed in the union of the volumes that exist between two vertical planes normal to the car centre line separated by 700mm and in a box 150mm long, 250mm wide and 800mm high which lies symmetrically about the car centre line immediately ahead of the front vertical plane.
5.3.5 Power unit mountings may only comprise six M12 studs for connection to the survival cell and six M12 studs for connection to the transmission. All studs must be used and may be fitted on the survival cell, power unit or transmission. The installed end of the studs must be M12 and the free end may be a different diameter.
The mounting faces of the studs for connection to the survival cell must lie on the forward of the two planes described in Article 5.3.4 and be located at Y215/Z15(2), Y340/Z260(2) and Y175/Z420(2).
The mounting faces of the studs for connection to the transmission must lie on one vertical plane normal to the car centre line and be located at Y100/Z15(2), Y150/Z140(2) and Y255/Z345(2).
A tolerance of +/- 0.2mm will be permitted on all of the above dimensions, all dimensions refer to the centre of the studs.
The distance between the two planes is fixed at 480mm (+/-0.2mm).
Any part which provides an additional load path from the survival cell to the gearbox, with a connection to the power unit, may only do so if this is incidental to its principal purpose.
5.3.6 The ES must be installed wholly within the survival cell.
5.4 Weight and centre of gravity :
5.4.1 The overall weight of the power unit must be a minimum of 145kg.
5.4.2 The centre of gravity of the power unit may not lie less than 200mm above the reference plane.
5.4.3 The total weight of the part of the ES that stores energy, i.e. the cells (including any clamping plates) and electrical connections between cells, must be no less than 20kg and must not exceed 25kg.
5.4.4 When establishing conformity with Articles 5.4.1, 5.4.2 and Appendix 4 of the F1 Sporting Regulations, the homologated power unit perimeter will be defined in accordance with the table shown in Appendix 2 of these regulations.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
pitkä viesti...
Postaukseen voisi laittaa jonkun viestin, sillä pelkkä pitkän sääntölistan lainaaminen ei tuo pointtiasi välttämättä esiin... tai itse en ainakaan jaksa ruveta noita lukemaan.

Asiasta kolmanteen... kuulostaa oudolta, että huonomman moottorin toimittaminen asiakastalleille olisi mahdollista. Itse en ole perehtynyt prosesseihin, mutta maalaisjärjellä ajateltuna luulisi fia:n tarkkailevan tällaisia tapauksia silmä kovana. Asianhan voisi varmistaa sillä, että moottorinvalmistaja toisi kauden alussa moottorit paikalle ja asiakastallit voisivat joukosta valita "parhaat päältä", jolloin ei mitään huijusyrityksiä voisi tehdä. Toki tietysti muiden osien sijoittelu yms. on helpompaa, kun sitä on voitu suunnitella alusta asti yhdessä moottorinvalmistuksen kanssa.

Hypoteesien spekuloimiseksi heitetään nyt vielä ilmoille, että onnistuisikohan asiakastallien "huijaaminen" softapuolella... eli emotallin softa eroaisi joltain osin asiakastallien softista. Jo kehitysvaiheessa tiedettäisiin miten koneesta saadaan kaikki irti, mutta tietoa ei kokonaan kerrottaisi asiakastalleille :idea:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Postaukseen voisi laittaa jonkun viestin, sillä pelkkä pitkän sääntölistan lainaaminen ei tuo pointtiasi välttämättä esiin... tai itse en ainakaan jaksa ruveta noita lukemaan.

Asiasta kolmanteen... kuulostaa oudolta, että huonomman moottorin toimittaminen asiakastalleille olisi mahdollista. Itse en ole perehtynyt prosesseihin, mutta maalaisjärjellä ajateltuna luulisi fia:n tarkkailevan tällaisia tapauksia silmä kovana. Asianhan voisi varmistaa sillä, että moottorinvalmistaja toisi kauden alussa moottorit paikalle ja asiakastallit voisivat joukosta valita "parhaat päältä", jolloin ei mitään huijusyrityksiä voisi tehdä. Toki tietysti muiden osien sijoittelu yms. on helpompaa, kun sitä on voitu suunnitella alusta asti yhdessä moottorinvalmistuksen kanssa.

Hypoteesien spekuloimiseksi heitetään nyt vielä ilmoille, että onnistuisikohan asiakastallien "huijaaminen" softapuolella... eli emotallin softa eroaisi joltain osin asiakastallien softista. Jo kehitysvaiheessa tiedettäisiin miten koneesta saadaan kaikki irti, mutta tietoa ei kokonaan kerrottaisi asiakastalleille :idea:
Offtopic tämäkin mutta tehdas- ja asiakastallin ero tulee juuri softassa, tehdastallilla on käytössään 1. tai 2. sukupolvea tuoreempi...
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Perätön väite koska FIA on standardoinut moottorin iskun, männän halkaisijan, kampiakselin keskipisteen, moottorin painon ja painopisteen sekä V-kulman.
Väärin. FIA on asettanut painopisteelle ainoastaan alarajan.
5.3.1 Cylinder bore diameter must be 80mm (+/- 0.1mm).
Vastaan aikalailla nollapostaukseen mutta kokeillaan nyt: Niin?
Meniköhän nyt kaikki lainaukset suunnilleen oikein. Eli FIA on asettanut muitakin ehtoja, tätä tässä kait haettiin...

Edit. Ja tuosta alarajasta se on sama kaikissa Mersun koneissa ne, kun kaiketi pitää olla identtisiä eli painopiste voi olla korkeammalla, mutta se on sitten sekä Mersulla, että Force Indialla.
 
Viimeksi muokattu:

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Uumoiltuja toimenpiteitä Ferrarilla.

Lähde: Ferrarin tallipäällikkö syrjään – Räikköselle uusi pomo
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/04/1881585/lahde-ferrarin-tallipaallikko-syrjaan---raikkoselle-uusi-pomo
Paska juttu Räikkösen kannalta, jos on totta. Ollut sellainen kutina, että ferkkukuskien tasa-arvoinen kohtelu nojaisi pitkälti Domenicaliin, joka oli huhujen mukaan yksi Räikkösen ferraripaluun avainhahmoista. Muutenkin sympaattisen oloinen kaveri. Eipä tämä silti tarkoita, että seuraaja välttämättä siirtäisi Räikkösen kakkoskuskiksi, mutta riski tälle on olemassa. No, odotetaan nyt vielä kuitenkin vahvistusta uutiselle.
 

Montezemolo

Well-known member
Liittynyt
28.11.2013
Viestit
85
Ja markkinointi-merkonomi tilalle. Anna mun kaikki kestää:nope:

http://www.linkedin.com/pub/marco-mattiacci/3/b44/123


Kyllä tilalle pitäisi saada joku kovemman kaliberin mies. Semmonen, joka saa vähän jöötiä inssi-laumaan. Tuo Mattiaccin valinnan on pakko olla seurausta, että kaikki muut ( Brawn, Todt, Briatore jn) kanditaatit kieltäytyneet.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
Isompaa siivousta/toimintatapojen muutosta tms. kaipaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös