Eli hyvin sekin matkan varrella laihtui, kun ensimmäinen Williamsiin pultattu Bemu painoi 130 kiloa.V10 aikaa moottoreissa ei ollut rajotuksia, BMW V10 painoi 91kg.
Eli hyvin sekin matkan varrella laihtui, kun ensimmäinen Williamsiin pultattu Bemu painoi 130 kiloa.V10 aikaa moottoreissa ei ollut rajotuksia, BMW V10 painoi 91kg.
En ole vielä koskaan nähnyt missään autokilpailussa Hulkenbergin tapaista ohitusta aiemmin, meni Kimistä ohi puhtaasti väännöllä ja auto lähti mutkasta kuin hauki rannasta. Muutaman sadan metrin matkalla takamatkalta rinnalle ja ohi! :nope:Kuulemma ero mutkista ulostuloissa ei ollut Bahrainissa enää yhtä selkeä mersutallien ja muiden tallien välillä. Nuo lausunnot antavat vähän toivoa siitä, että ainakin osittain erot moottoreissa pystytään kuromaan umpeen tämänkin kauden aikana. Bahrainissa toki pienentynytkin ero korostui, kun suurin osa radasta ajettiin kaasu pohjassa.
Mersun sanotaan myyneen asiakastalleilleen huonompia koneita kuin mitä se käyttää itse. Ainakin painopiste olisi kuulemma korkeammalla.Varmaan, jos auto olis sama. Käsittääkseni esim aero-suuntaukset/jäähdytysratkaisut määrittää, miten komponentin sovitellaan koriin. Ellen väärin muista, nii esim mersulla on turbo erilailla verrattuna asiakastalleihin? Valmistaja antaa PU:n palikat, talli itse kokoaa ne parhaaksi näkemällään tavalla. Lisäksi painojakauma tuo peliin kans oman osansa?
Perätön väite koska FIA on standardoinut moottorin iskun, männän halkaisijan, kampiakselin keskipisteen, moottorin painon ja painopisteen sekä V-kulman.Mersun sanotaan myyneen asiakastalleilleen huonompia koneita kuin mitä se käyttää itse. Ainakin painopiste olisi kuulemma korkeammalla.
Mutta kun nuo mainitsemasi tekijät menevät monesti moottori edellä. Ei niin päin, että ensin suunnitellaan auto ja sitten laitetaan moottori. Jäähdytys menee moottorin mukaan. Eteenkin asiakastalli, joka ei voi moottorin suunnitteluun vaikuttaa juurikaan joutunee menemään moottori edellä suunnittelussa, ei tietysti täysin, mutta pitkälti.Varmaan, jos auto olis sama. Käsittääkseni esim aero-suuntaukset/jäähdytysratkaisut määrittää, miten komponentin sovitellaan koriin. Ellen väärin muista, nii esim mersulla on turbo erilailla verrattuna asiakastalleihin? Valmistaja antaa PU:n palikat, talli itse kokoaa ne parhaaksi näkemällään tavalla. Lisäksi painojakauma tuo peliin kans oman osansa?
Mitä tuohon ylipainoon tulee, niin eikös täällä ollu puhetta, että painojakauman kans kikkailu on kiellettyä? Eli jos auton etupäässä olis liikaa painoa, niin sitä pitäis kompensoida peräpäässä => painoa lisääntyy kahteen kertaan. Vai miten se meni (painojakauma sääntö), koskiko se vain moottoria?
No jokatapauksessa mersulla on omat ratkaisunsa ja asiakkailla omansa. Eiköhä joku tähän kuvatkin laita. Voit toki silti koittaa asiaa muuksi vääntää.Mutta kun nuo mainitsemasi tekijät menevät monesti moottori edellä. Ei niin päin, että ensin suunnitellaan auto ja sitten laitetaan moottori. Jäähdytys menee moottorin mukaan. Eteenkin asiakastalli, joka ei voi moottorin suunnitteluun vaikuttaa juurikaan joutunee menemään moottori edellä suunnittelussa, ei tietysti täysin, mutta pitkälti.
Eiköhän mersulla ole mietitty "paras tapa" asetella osat ja muut seuraavat sitä enemmän tai vähemmän, koska se on järkevintä heidänkin kannalta.
FIA:n säännöistä huolimatta ja osittain niistä johtuen Ferrarin V-kulma lienee tällä hetkellä korkeampi kuin muilla.Perätön väite koska FIA on standardoinut moottorin iskun, männän halkaisijan, kampiakselin keskipisteen, moottorin painon ja painopisteen sekä V-kulman.
Moottorivalmistajat ei todellakaan tee niin, että tekevät jonkun omasta mielestä parhaan ratkaisun osien sijoittelulle ja jakavat ne kilpailijatiimeille. Tiimit tekevät ne ihan itse, kuten kuvistakin voi todeta, että saman moottorivalmistajan osasijoittelussa ja jäähdytysratkaisuissa on isoja eroja. Se on yhtä kompromissien tekemistä jäähdytyksen, painon ja aeron suhteen. Jos samalla moottorivalmistajalla olisi samat ratkaisut auton sisuksissa, olisi auton ulkomuodot pitkälle samanlaisia, koska osasijoittelu pitkälti määrää esimerkiksi ponttoonien muodon.Eiköhän mersulla ole mietitty "paras tapa" asetella osat ja muut seuraavat sitä enemmän tai vähemmän, koska se on järkevintä heidänkin kannalta.
Tässä ei voi olla eroja, koska säännöt määräävät, että saman valmistajan tiimeillä pitää olla samanlaiset ratkaisut tietyissä voimayksikön osissa. Niitä ainakin ovat polttomoottori, turbo, akku, ERS-moottorit ja näiden välinen ohjauselektroniikka.Ellen väärin muista, nii esim mersulla on turbo erilailla verrattuna asiakastalleihin?
Ferrarilla niputettu ylimääräiset piuhat jollain pussinsulkijallaEdit: Laitetaanpas vielä kuvat. Kyllä Ferrari ja Sauber vain kovin erinlaisille näyttävät oikean puolen ponttoonien osasijoittelun ja jäähdytyksen suhteen. Näillä alueilla voi olla myös painoeroja tiimien välillä.
Väärin. FIA on asettanut painopisteelle ainoastaan alarajan.Perätön väite koska FIA on standardoinut moottorin iskun, männän halkaisijan, kampiakselin keskipisteen, moottorin painon ja painopisteen sekä V-kulman.
5.4 Weight and centre of gravity:
5.4.1 The overall weight of the power unit must be a minimum of 145kg.
5.4.2 The centre of gravity of the power unit may not lie less than 200mm above the reference plane.
5.4.3 The total weight of the part of the ES that stores energy, i.e. the cells (including any clamping plates) and electrical connections between cells, must be no less than 20kg and must not exceed 25kg.
5.4.4 When establishing conformity with Articles 5.4.1, 5.4.2 and Appendix 4 of the F1 Sporting Regulations, the homologated power unit perimeter will be defined in accordance with the table shown in Appendix 2 of these regulations.
5.3.1 Cylinder bore diameter must be 80mm (+/- 0.1mm).Väärin. FIA on asettanut painopisteelle ainoastaan alarajan.
Postaukseen voisi laittaa jonkun viestin, sillä pelkkä pitkän sääntölistan lainaaminen ei tuo pointtiasi välttämättä esiin... tai itse en ainakaan jaksa ruveta noita lukemaan.pitkä viesti...
Offtopic tämäkin mutta tehdas- ja asiakastallin ero tulee juuri softassa, tehdastallilla on käytössään 1. tai 2. sukupolvea tuoreempi...Postaukseen voisi laittaa jonkun viestin, sillä pelkkä pitkän sääntölistan lainaaminen ei tuo pointtiasi välttämättä esiin... tai itse en ainakaan jaksa ruveta noita lukemaan.
Asiasta kolmanteen... kuulostaa oudolta, että huonomman moottorin toimittaminen asiakastalleille olisi mahdollista. Itse en ole perehtynyt prosesseihin, mutta maalaisjärjellä ajateltuna luulisi fia:n tarkkailevan tällaisia tapauksia silmä kovana. Asianhan voisi varmistaa sillä, että moottorinvalmistaja toisi kauden alussa moottorit paikalle ja asiakastallit voisivat joukosta valita "parhaat päältä", jolloin ei mitään huijusyrityksiä voisi tehdä. Toki tietysti muiden osien sijoittelu yms. on helpompaa, kun sitä on voitu suunnitella alusta asti yhdessä moottorinvalmistuksen kanssa.
Hypoteesien spekuloimiseksi heitetään nyt vielä ilmoille, että onnistuisikohan asiakastallien "huijaaminen" softapuolella... eli emotallin softa eroaisi joltain osin asiakastallien softista. Jo kehitysvaiheessa tiedettäisiin miten koneesta saadaan kaikki irti, mutta tietoa ei kokonaan kerrottaisi asiakastalleille :idea:
Vastaan aikalailla nollapostaukseen mutta kokeillaan nyt: Niin?5.3.1 Cylinder bore diameter must be 80mm (+/- 0.1mm). --
Perätön väite koska FIA on standardoinut moottorin iskun, männän halkaisijan, kampiakselin keskipisteen, moottorin painon ja painopisteen sekä V-kulman.
Väärin. FIA on asettanut painopisteelle ainoastaan alarajan.
5.3.1 Cylinder bore diameter must be 80mm (+/- 0.1mm).
Meniköhän nyt kaikki lainaukset suunnilleen oikein. Eli FIA on asettanut muitakin ehtoja, tätä tässä kait haettiin...Vastaan aikalailla nollapostaukseen mutta kokeillaan nyt: Niin?
Paska juttu Räikkösen kannalta, jos on totta. Ollut sellainen kutina, että ferkkukuskien tasa-arvoinen kohtelu nojaisi pitkälti Domenicaliin, joka oli huhujen mukaan yksi Räikkösen ferraripaluun avainhahmoista. Muutenkin sympaattisen oloinen kaveri. Eipä tämä silti tarkoita, että seuraaja välttämättä siirtäisi Räikkösen kakkoskuskiksi, mutta riski tälle on olemassa. No, odotetaan nyt vielä kuitenkin vahvistusta uutiselle.Uumoiltuja toimenpiteitä Ferrarilla.
Lähde: Ferrarin tallipäällikkö syrjään – Räikköselle uusi pomo
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/04/1881585/lahde-ferrarin-tallipaallikko-syrjaan---raikkoselle-uusi-pomo