Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Myös koko asiaa on aika mahdoton uskoa eli että tallin kaksi autoa olisivat niin eri painoiset, Revoltin mainitsemista syistä.
Kuinka eri painoiset oletat niiden olevan?

Mikä on merkityksellinen painoero jne..?

Faktaa kuitenkin on, että Melbournesta lähtien Kimin autoon on tehty Kimiä varten osia.
http://www.iltalehti.fi/formulat/2014031718131217_fo.shtml

Minä en ole ottanut kantaa painoeron määrään, mutta on täysin mahdollista että alunperin esim. hiilikuituisia osia on aikataulun, testin tai muun takia korvattu vaikka alumiinista koneistetuilla. tms.

Ja tuosta merkittävyydestä sen verran, että pienestähän se on noissa kiinni. Kilo väärässä paikassa vaikuttaa painonjakauman optimointiin, painopisteeseen jne. Ylipainon kyseessä ollessa kilo näkyy suoraan kellossa ja vastaa lähes 1,5:ttä litraa kisabensaa.


edit: aha. Bladerunner näköjään poisti puheenvuoronsa johon viittasin.
 
Viimeksi muokattu:

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Pidän edelleenkin äärimmäisen epätodennäköisenä, että huipputallilla olisi kahden kuskin autoissa mitään merkittävää painoeroa. Miksi olisi? Miten sellaiseen tilanteeseen voitaisiin päätyä? Ymmärrän jonkun todella pienen eron tilapäisesti, joka voi syntyä siitä, että vain toinen kuski saa jonkun uuden osan, mutta se, että toinen ajaisi 2/3 kaudesta merkittävästi painavammalla autolla ei vain ole uskottavaa.

Olen edelleenkin varma, että Kimi on vastannut hieman ohi kysymyksestä.
Paitsi, että Kimin autoon ja etupäähän on tehty jotain muutoksia. Kuten kaikki tiedetään Kimin omasta tahdosta, ehkä nämä osat eivät tuolla aikatalulla ole mitenkään "paino-optimoituja". Ne kun eivät valmistu miltään normikonepajalta. Vaativat todella tarkat materiaalitestaukset jne... muutama kilo tuntuu realiselta. Mutta se onkin noissa ympyröissä ja vääräässä paikassa paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jossakin vaiheessa oli juttua, että Kimin auton 'ylipaino' johtuisi siitä, että painoja joudutaan sijoittamaan sellaisiin paikkoihin jolla autoa saataisiin paremmin Kimille sopivaksi.

Senkin Kimi on todennut, että keulan saa tarkaksi ja häntä mielyttäväksi, mutta sen jälkeen perä on täysin pilalla, eikä pitoa enää ollenkaan siellä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kuinka eri painoiset oletat niiden olevan?

Mikä on merkityksellinen painoero jne..?

Faktaa kuitenkin on, että Melbournesta lähtien Kimin autoon on tehty Kimiä varten osia.
http://www.iltalehti.fi/formulat/2014031718131217_fo.shtml

Minä en ole ottanut kantaa painoeron määrään, mutta on täysin mahdollista että alunperin esim. hiilikuituisia osia on aikataulun, testin tai muun takia korvattu vaikka alumiinista koneistetuilla. tms.

Ja tuosta merkittävyydestä sen verran, että pienestähän se on noissa kiinni. Kilo väärässä paikassa vaikuttaa painonjakauman optimointiin, painopisteeseen jne. Ylipainon kyseessä ollessa kilo näkyy suoraan kellossa ja vastaa lähes 1,5:ttä litraa kisabensaa.


edit: aha. Bladerunner näköjään poisti puheenvuoronsa johon viittasin.
Jos painavampia osia on tehty, niiden on pitänyt kokonaisuudessaan olla Kimille nopeampia, koska miksi käyttää niitä muuten? Joskus joku ratkaisu saattaa olla painavampi, mutta nopeampi ratkaisu. Esimerkiksi Ferrarin moottorikonstruktiossa tavoiteltiin kokoa suorituskyvyn kustannuksella, mutta metsään mentiin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Jos painavampia osia on tehty, niiden on pitänyt kokonaisuudessaan olla Kimille nopeampia, koska miksi käyttää niitä muuten? Joskus joku ratkaisu saattaa olla painavampi, mutta nopeampi ratkaisu. Esimerkiksi Ferrarin moottorikonstruktiossa tavoiteltiin kokoa suorituskyvyn kustannuksella, mutta metsään mentiin.
Juuri näin. Eli nyt tämä niin monen ilolla käyttämä tuore "Kimin auto on 15 kiloa painavampi ja siksi hän on Alonsoa hitaampi" -kortti ei vain oikein toimi. Auto voi olla painavampi (en tosin edelleenkään usko, että mitenkään merkittävällä tavalla), mutta se on Kimille siten nopeampi.
 

noksu

Well-known member
Liittynyt
21.3.2011
Viestit
69
Sijainti
Lappeenranta
Juuri näin. Eli nyt tämä niin monen ilolla käyttämä tuore "Kimin auto on 15 kiloa painavampi ja siksi hän on Alonsoa hitaampi" -kortti ei vain oikein toimi. Auto voi olla painavampi (en tosin edelleenkään usko, että mitenkään merkittävällä tavalla), mutta se on Kimille siten nopeampi.
No minä ainakin olen pitänyt koko ajan selviönä, että Kimin auto on ns. siirtymävaiheessa, kun siitä koitetaan rukata Kimille ideaalia. Ja tässä siirtymävaiheessa se ei välttämättä ole lainkaan niin nopea kuin alkuperäinen versio (muutenkaan kuin painonsa puolesta), ja tulokset saattaisi hyvinkin olla parempia, jos Kimi vain ajelisi sillä alkuperäisellä Alonsolle tehdyllä autolla (vaikka se olisikin täysin Kimin mieltymysten vastainen). Mutta (toivon mukaan) lopulta sitten siitä autosta saataisiin Kimille ideaali, ja tulokset olisivat kokonaisuudessaan loppujen lopuksi parempia, kuin että jos Kimi olisi koko ajan ajellut sillä mieltymyksiensä vastaisella autolla.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Pat Fry Singaporen aika-ajon jälkeen: "Fernando näytti, mihin hän pystyy tällä radalla ". Siis huom(!) "mihin hän pystyy", ei "mihin Ferrari pystyy".
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Mitenköhän jäljellä olevat radat sopeutuvat Ferrarille? Suzuka, Austin, Interlagos, Abu Dhabi, mitä näitä vielä on? Abu Dhabista voi tulla ihan hyvä tulos, kun siellä on niitä Ferrarille sopivia hitaita mutkia. Tai no Spa osoitti sen, että ei se aina pidä paikkaansa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pat Fry Singaporen aika-ajon jälkeen: "Fernando näytti, mihin hän pystyy tällä radalla ". Siis huom(!) "mihin hän pystyy", ei "mihin Ferrari pystyy".
Miksi irrottaa yksi lause pitkästä kommentista? Fry puhuu molemmista kuskeista positiiviseen sävyyn. Toki Singapore on Alonsolle erityisen sopiva rata ja Fry korostaa, että siellä (kuten katuradoilla yleensä) kuljettajallakin on merkitystä.

Pat Fry sanoi:
"This was undoubtedly one of the closest qualifying sessions of the season, with the top six cars all within just over three tenths of one another. On this track, a good set-up and a high level of aerodynamic downforce makes the difference and at every corner you can gain or lose a lot of time. And, as is the case at all street circuits, the abilities of the drivers comes to the fore. I would like to be commenting on a better result, because both Kimi and Fernando didn't make any mistakes. Kimi was comfortable with the car all weekend and we are sorry that he had a software problem on his final Q3 run, because he could definitely have got a better result. This incident confirms just how important is reliability, especially at this point in the season. Fernando showed what he can do on this track and it's always a pleasure to see him at work. Like Kimi, he improved in every session, getting the most out of the package he had. In free practice, we saw a significant performance difference between the two Pirelli compounds and I'm sure that will make the race particularly absorbing. At this point of the season, reliability plays a key role and here in Singapore, an appearance from the Safety Car is almost guaranteed. Therefore we will have to keep an eye on all the variables in play and try and bring home as many points as possible for the team."
Selected team and driver quotes
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Miksi irrottaa yksi lause pitkästä kommentista? Fry puhuu molemmista kuskeista positiiviseen sävyyn. Toki Singapore on Alonsolle erityisen sopiva rata ja Fry korostaa, että siellä (kuten katuradoilla yleensä) kuljettajallakin on merkitystä.
Kuha jaarittelee. Kimi itsekin myönsi, että kakkos-sektori kusi joka kerta. Mut joo samaa mieltä, että ei dissannu Alonsoa.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Minäkin kiinnitin huomiota siihen, että Alonson keskisektori oli aina rutkasti parempi kuin Kimin. Vetikö Kimi muut sektorit kovempaa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuha jaarittelee. Kimi itsekin myönsi, että kakkos-sektori kusi joka kerta.
Noh, tuo oli Ferrarin virallisesta tiedotteesta, eikä Kimikään siinä suoritustaan kritisoinut, valitti vain tekniikan pettämistä. Harvoinpa noissa mitään kamalan kriittistä on.
Mut joo samaa mieltä, että ei dissannu Alonsoa.
Eihän siitä ollut käsittääkseni kysekään Froilanin kommentissa. Fry vain kehui molempia kuskeja, eikä pelkästään Alonsoa. Siksi tuollainen yksittäisen lauseen irrottaminen pisti silmään.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Minäkin kiinnitin huomiota siihen, että Alonson keskisektori oli aina rutkasti parempi kuin Kimin. Vetikö Kimi muut sektorit kovempaa?
Olikohan Q2 aikana kun näytettiin ruudussa, että Alonsolla oli nopein aika kakkosessa ja Kimillä nopeimmat ykkösessä ja kolmosessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Melko hyvä tulos kaikkiaan tallilta tänään. Ilman turva-autoa olisi ehkä ollut vielä vähän parempi ja ilman renkaiden loppumisen pelkoa ja ehkä hieman liian aikaista pysähdystä lukuunottamatta mukiinmenevä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minä näkisin että Kimi menetti tänään paljon huonoihin stoppeihin. Ainakin ensimmäinen ja kolmas stoppi olivat n. sekunnin hitaampia kuin Alonsolla ja pahimmilla kilpailijoilla, ja ainakin osittain näiden takia Kimi jäi vähän jumiin sellaisten taakse jotka eivät välttämättä olleet häntä nopeampia. Tuolla Ferrarilla ei vaan näköjään pääse oikein kenestäkään ohitse kun suoranopeus ei riitä, joten huono taktiikka ja hitaus varikolla kostautuu pahasti.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Noh, tuo oli Ferrarin virallisesta tiedotteesta, eikä Kimikään siinä suoritustaan kritisoinut, valitti vain tekniikan pettämistä. Harvoinpa noissa mitään kamalan kriittistä on.

Eihän siitä ollut käsittääkseni kysekään Froilanin kommentissa. Fry vain kehui molempia kuskeja, eikä pelkästään Alonsoa. Siksi tuollainen yksittäisen lauseen irrottaminen pisti silmään.
Millä lailla lyhyessä kommentissani oli Alonso-Räikkönen -vertailua, häh???
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Miten hemmetissä Kimin varikkotaktiikka onnitutaan aina sössimään niin että tippuu monta sijaa, jää jumiin jonkun taakse ja kisa on sitten siinä. Surkea kisa muutenkin :wall:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös