Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Millä lailla lyhyessä kommentissani oli Alonso-Räikkönen -vertailua, häh???
Ei millään. Tuollainen valikoiva poisjättäminen vain synnyttää vääriä mielikuvia lukijoissa. Vika voi toki olla lähteesikin.

Korostit kuitenkin, että Fry kehuu nimenomaan kuskia. Laajempi asiayhteys kertoo, että Fry tuossa nimenomaan halusi tuoda esiin kuskin merkityksen tällä radalla, joten mikäs ihme se siinä valossa oli? Mutta ei Fry pelkästään Alonsoa kehunut, kuten lyhyestä lainauksestasi voisi päätellä.
 
Viimeksi muokattu:

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Jostain syystä Kimiä ajatetaan aina turhan pitkään radalla, jolloin juututaan muiden taakse ja kisat menee pilalle. Kyllä ferkulla pitäisi jo nähdä, että voittava taktiikka on tulla sisään muita ympärillä olevia aikaisemmin, ei kolme kierrosta myöhemmin. Etenkin, kun autolla ei pysty ohittamaan ja etenkin radoilla, joilla on vaikea ohittaa. Lopun renkaiden kuluminen on pieni paha siihen verrattuna, jos joka pysähdyksellä häviää kolme sijaa, jotka joutuu uudestaan ohittamaan kuluttaen renkaita ja aikaa (mikäli ohitus nyt on edes mahdollista). Esimerkiksi Massalla oli Singaporessa hyvä taktiikka, kun undercuttasi porukkaa ja lopussa sai ajella yksikseen ja säästellä renkaita. Kimillä ehkä ainoa kerta, kun on otettu sisään riittävän aikaisin on Spa ja silloin tulikin kauden paras tulos. Muistaakseni silloinkin taisi Alonso saada rangaistuksen niin panostivat kerrankin Räikköseen ja antoivat hänelle mahdollisuuden tulla oikeaoppisesti aikaisin sisään, kun Alonsolla ei ollut mahdollisuutta kunnon tulokseen. Ilman Alonson rangaistusta olisi varmaan tuostakin kisasta tullut 9:s sija, kun Kimin taktiikat olisi kustu.

Varikkopysähdysten pituudet on taas toinen seikka. Onko molemmilla eri jampat vaihtamassa renkaita, vai miten nuo Kimin pysähdykset kestää niin tautisen kauan? Alonson kohdalla on kellontarkkaa työskentelyä ja sitten, kun Kimi tulee sisään niin hierotaan munia. Singaporen varikkoajat:

Fernando Alonso 28.810, 28.912, 28.991
Kimi Räikkonen 29.164, 29.702, 30.194

Kyllä tämä kausi on selkeästi osoittanut sen, että Alonsolla on melkoinen etulyöntiasema tallissa. Tuntuu, että saa jokaiseen asiaan etuotto-oikeuden taktiikoista tiiminjäseniin ja kaikki huomio kiinnitetään hänen menestykseensä. Räikkönen saa sitten sen mitä jää jäljelle ja kukaan ei ehdi tarkistamaan hänen koneitaan kuntoon. Ei teknisten vikojen näin epäsuhta jakautuminenkaan voi kisasta toiseen selittyä pelkästään huonolla tuurilla. Nyt alkaa selittyä osaltaan myös Massan yllättävä huonous Alonson tallikaverina. Vaikka santander-puheet ovatkin tavallaan kaukaa haettuja, niin pikkuhiljaa niihin alkaa itsekin uskomaan. Eipä se nyt ihmeellistä olisi, jos järkyttäviä summia rahaa talliin työntävä sponsori vaatisi rahoilleen vastinetta siten, että varmistetaan oman kultapojan menestys. Pitää vielä muistaa mistä lähtökohdista Alonso ferkulle aikanaan päätyi. Takana oli tiukka vääntö Hamiltonia vastaan tasaväkisellä kohtelulla ja siitä suivaantunut Alonso suuntasi Renaultin kautta Ferrarille. Saattaa olla, että tuossa jupakassa, jossa miljoonat puhuivat Räikkösen sopimuksen ulos, puhuttiin myös varmistus sille, että Hamilton-Alonso ei enää toistuisi. Ja samat pykälät varmaan ovat vieläkin päällä. Jotain kertoo sekin, että sekuntikaupalla jäävää Räikköstä ei tallin uuden johdon puolesta teilata mitenkään, vaan tuki on enemmänkin Kimin puolella ja Alonsosta puhuessa pyöritellään päätä. Lieneekö kiista ykköskuskiasemasta myös esteenä Alonson jatkolle tallissa, kun ei enää jatkossa saisikaan olla etulyöntiasemassa? Veikkaan, että tämä tai ensi vuosi jää miehen viimeiseksi tallissa.

Niin ja lisätään nyt vielä, että tässä ei ollut tarkoitus teilata Alonsoa kuljettajana, vaan pohtia Ferrarin suosimaa kuskipolitiikkaa, jossa toinen kuljettaja saa selvästi paremmat eväät menestykseen. Lähteenä toimii koko kulunut kausi ja sen aikana nähdyt Ferrarin edesottamukset. Jokaisessa kisassa nimittäin tuntuu Kimin puolesta vituttavan samat temput Ferrarin osalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15007
Jotenkin tuntuu siltä, että Alonso saattaa pysyä Ferrarilla aina alkuperäisen kaavan mukaisesti kauteen 2016 asti. Etenkin kun ei olisi enää kuin pari vuotta muutenkin sopimusta jäljellä ja ei Hondan paluukaan mikään teknisesti varma juttu ole McLareninkaan osalta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5644
Alonso on nyt 33-vuotias ja olisi liki 36-vuotias kauden 2017 alkaessa. Tuossa iässä tuskin ajatellaan "enää pari vuotta", jos haluaa mestaruuden voittaa. Tilaisuuksiin täytyy sitä paitsi tarttua kun niitä aukeaa, sillä eri ovet ovat auki eri aikaan. McLaren voi voittaa kaudella 2017 kaikki kisat ja mestaruudet mutta ihan toisten kuljettajien voimin.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Vaikuttaa siltä että Alonso on lähdössä. Ferrari ei halua antaa Alonsolle mahdollisuutta katsella tallien kilpailukykyä ensi vuonna vaan vaatii sitoutumaan uuteen sopimukseen mutta Alonson ehdot eivät Gazettan mukaan hyväksyttäviä..

Jos Alonso ei sitoudu niin tilalle halutaan Vettel. Vettel täysin vapaa vasta 2016 joten ensi vuonna voidaan joutua ajamaan kaksikolla Bianchi-Kimi
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15007
Toki voihan McLaren saada aikaan ihmeitä vuoteen 2017 mennessäkin, mutta Alonsolla ei välttämättä saata riittää kärsivällisyys ja kun tallipäällikkönä on edelleen myös Ron Dennis niin saa nähdä. Toki Prostin kaltainen unohdus pahemmista ajoista on mahdollinen.
 

jokke79

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
313
Tuntuu tosiaan, että Ferrarilla mielistellään Alonsoa ja kaikki panos ja taktiikat sun muut Alonson hyväksi. Varmaan yrittävät epätoivoisesti saada Alonsoa jatkamaan. Toivottavasti Alonson mahdollinen lähtö ratkeaa pian, että alkaisivat panostamaan Kimiinkin ja saisimme loppukaudesta vähän balsamia haavoihin.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tuntuu tosiaan, että Ferrarilla mielistellään Alonsoa ja kaikki panos ja taktiikat sun muut Alonson hyväksi. Varmaan yrittävät epätoivoisesti saada Alonsoa jatkamaan. Toivottavasti Alonson mahdollinen lähtö ratkeaa pian, että alkaisivat panostamaan Kimiinkin ja saisimme loppukaudesta vähän balsamia haavoihin.
Jos pykälänkin olisin enemmän sekaisin ja Kimifanittaja kuin mitä nyt olen, olisin varmaankin parrikaadeilla huutamassa tätä, + salaliittoteoriaa kesken jätetystä aika-ajokierroksesta.
 

jokke79

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
313
Jos pykälänkin olisin enemmän sekaisin ja Kimifanittaja kuin mitä nyt olen, olisin varmaankin parrikaadeilla huutamassa tätä, + salaliittoteoriaa kesken jätetystä aika-ajokierroksesta.
Eipä tässä nyt mikään foliohattu tarviste olla tajutakseen kuka on selkyä ykköskuski. Tahalliset koneen sabotoinnit jne. kuulostaa kyllä hieman liian radikaalilta, mutta Ferrarin ja Alonson tietäen ne ovat täysin mahdollisia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15007
Viimeinen koneen sabotointi Ferrarilla on tapahtunut selvästi kaudella 2007 ja silloin sabotoitiin niin Kimin kuin Felipenkin konetta. Tämä siis virallisesti tunnustaen. Epäviralliset ns. Sabotoinnit ovat toki mahdollisia, mutta en oikein usko niihin kaikkiaan tallin tilanteet huomioon ottaen.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Viimeinen koneen sabotointi Ferrarilla on tapahtunut selvästi kaudella 2007 ja silloin sabotoitiin niin Kimin kuin Felipenkin konetta. Tämä siis virallisesti tunnustaen. Epäviralliset ns. Sabotoinnit ovat toki mahdollisia, mutta en oikein usko niihin kaikkiaan tallin tilanteet huomioon ottaen.
Mistas tassa nyt on kyse? Itse muistan vaan Felipen sinetin poiston aika-ajojen jalkeen ja tama tapahtui Fernandon aikakaudella.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
2007, Monaco ja Nigel Stepney. Valkoinen jauhe tankissa.
Ajattelinkin et oli vakoiluskandaalin kuviosta kyse. Stepney oli vissiin aika sekavassa mielentilassa. Tapahtuiko taa missa vaiheessa kisaviikonloppua ja oliko suoraa vaikutusta tuloksiin?
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Ajattelinkin et oli vakoiluskandaalin kuviosta kyse. Stepney oli vissiin aika sekavassa mielentilassa. Tapahtuiko taa missa vaiheessa kisaviikonloppua ja oliko suoraa vaikutusta tuloksiin?
Kiukutteli kun ei saanu teknisen johtajan paikkaa. Taisi olla ennen aika-ajoja tai sen jälkeen. Lauantaina kumminkin, ei ollut vaikutusta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15007
Lähinnä siksi kai kun tilanne havaittiin ajoissa. Stepney halusi myös aktiivisesti osallistua päätöksentekoon aikanaan tallissa eli parempi asema olisi ollut korkeintaan vain väline suurempaan kunniaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
Sebastian Vettelin kisainsinöörinä Toro Rossolla toiminut Riccardo Adami on siirtymässä Ferrari-tallin riveihin, kertoo italialainen Autosprint-lehti.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Lehden mukaan Alonson käsitys tilanteesta oli se, että hänen esityksensä viimeisten viiden vuoden aikana antaisivat hänelle vahvan aseman neuvotteluissa. Mattiaccilla oli kuitenkin asiasta toinen näkemys.
- On sanottu, että [neuvottelun] päätti raivostunut Alonso, joka kertoi pomolleen, että tämä on kusipää ja marssi tiehensä, lehti kertoo.
Terrrrrrrrrrrrrrrrrrvemenoa, Alonso :D Ai mikä ego? Hieno mies tämä Mattiacci :thumbup:

http://www.suomif1.com/2014/10/paljastus-ferrari-neuvottelu-paattyi-raivoon-fernando-alonso-rajahti/
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös