Jostain syystä Kimiä ajatetaan aina turhan pitkään radalla, jolloin juututaan muiden taakse ja kisat menee pilalle. Kyllä ferkulla pitäisi jo nähdä, että voittava taktiikka on tulla sisään muita ympärillä olevia aikaisemmin, ei kolme kierrosta myöhemmin. Etenkin, kun autolla ei pysty ohittamaan ja etenkin radoilla, joilla on vaikea ohittaa. Lopun renkaiden kuluminen on pieni paha siihen verrattuna, jos joka pysähdyksellä häviää kolme sijaa, jotka joutuu uudestaan ohittamaan kuluttaen renkaita ja aikaa (mikäli ohitus nyt on edes mahdollista). Esimerkiksi Massalla oli Singaporessa hyvä taktiikka, kun undercuttasi porukkaa ja lopussa sai ajella yksikseen ja säästellä renkaita. Kimillä ehkä ainoa kerta, kun on otettu sisään riittävän aikaisin on Spa ja silloin tulikin kauden paras tulos. Muistaakseni silloinkin taisi Alonso saada rangaistuksen niin panostivat kerrankin Räikköseen ja antoivat hänelle mahdollisuuden tulla oikeaoppisesti aikaisin sisään, kun Alonsolla ei ollut mahdollisuutta kunnon tulokseen. Ilman Alonson rangaistusta olisi varmaan tuostakin kisasta tullut 9:s sija, kun Kimin taktiikat olisi kustu.
Varikkopysähdysten pituudet on taas toinen seikka. Onko molemmilla eri jampat vaihtamassa renkaita, vai miten nuo Kimin pysähdykset kestää niin tautisen kauan? Alonson kohdalla on kellontarkkaa työskentelyä ja sitten, kun Kimi tulee sisään niin hierotaan munia. Singaporen varikkoajat:
Fernando Alonso 28.810, 28.912, 28.991
Kimi Räikkonen 29.164, 29.702, 30.194
Kyllä tämä kausi on selkeästi osoittanut sen, että Alonsolla on melkoinen etulyöntiasema tallissa. Tuntuu, että saa jokaiseen asiaan etuotto-oikeuden taktiikoista tiiminjäseniin ja kaikki huomio kiinnitetään hänen menestykseensä. Räikkönen saa sitten sen mitä jää jäljelle ja kukaan ei ehdi tarkistamaan hänen koneitaan kuntoon. Ei teknisten vikojen näin epäsuhta jakautuminenkaan voi kisasta toiseen selittyä pelkästään huonolla tuurilla. Nyt alkaa selittyä osaltaan myös Massan yllättävä huonous Alonson tallikaverina. Vaikka santander-puheet ovatkin tavallaan kaukaa haettuja, niin pikkuhiljaa niihin alkaa itsekin uskomaan. Eipä se nyt ihmeellistä olisi, jos järkyttäviä summia rahaa talliin työntävä sponsori vaatisi rahoilleen vastinetta siten, että varmistetaan oman kultapojan menestys. Pitää vielä muistaa mistä lähtökohdista Alonso ferkulle aikanaan päätyi. Takana oli tiukka vääntö Hamiltonia vastaan tasaväkisellä kohtelulla ja siitä suivaantunut Alonso suuntasi Renaultin kautta Ferrarille. Saattaa olla, että tuossa jupakassa, jossa miljoonat puhuivat Räikkösen sopimuksen ulos, puhuttiin myös varmistus sille, että Hamilton-Alonso ei enää toistuisi. Ja samat pykälät varmaan ovat vieläkin päällä. Jotain kertoo sekin, että sekuntikaupalla jäävää Räikköstä ei tallin uuden johdon puolesta teilata mitenkään, vaan tuki on enemmänkin Kimin puolella ja Alonsosta puhuessa pyöritellään päätä. Lieneekö kiista ykköskuskiasemasta myös esteenä Alonson jatkolle tallissa, kun ei enää jatkossa saisikaan olla etulyöntiasemassa? Veikkaan, että tämä tai ensi vuosi jää miehen viimeiseksi tallissa.
Niin ja lisätään nyt vielä, että tässä ei ollut tarkoitus teilata Alonsoa kuljettajana, vaan pohtia Ferrarin suosimaa kuskipolitiikkaa, jossa toinen kuljettaja saa selvästi paremmat eväät menestykseen. Lähteenä toimii koko kulunut kausi ja sen aikana nähdyt Ferrarin edesottamukset. Jokaisessa kisassa nimittäin tuntuu Kimin puolesta vituttavan samat temput Ferrarin osalta.