Formula 1 - alennustila

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Mun mielestä on aika sama miltä ne formulat kuulostaa, jos kisat on vaan hyviä. Mutta olihan se aika huvittavaa, kun safety carin ääni peitti kokonaan alleen formuloiden "äänet". :)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3445
Sijainti
Lahti
En mä nyt oikein ymmärrä. Eilinen kisahan oli melkoista ilotulistusta alusta loppuun. Pauke voisi olla kovempi, mutta saahan ne vaikka porata reikiä pakoputkiin tai laittaa jonkun räpättimen sinne renkaisiin, jotta melu nousee. Siis jos se lisäpauke välttämättömäksi koetaan. Olen minäkin noita kisoja seurannut säännöllisesti ihan sieltä 90-luvun alusta asti, ja ei tämä nyt ole lähimainkaan sieltä ankeimmasta päästä mitä on koettu. On ollut meinaan välillä sellaisia kokonaisia kisakausia, että leukaperät on ollut haukottelusta revetä. Itse asiassa osa kisoista oli takuuvarmoja ja turvallisia päivätorkkujen paikkoja. :)

ps. edellinen kisa oli tosin aikas tylsä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Juan Pablo Montoya: Avattava takasiipi on tehnyt ohittamisesta F1-sarjassa aivan liian helppoa.

– Se on hyvä juttu show'n kannalta. Tarkoitan, että show on hyvä, koska ohituksia tehdään, mutta mielestäni ohittaminen on taidetta.
Nyt se tuntuu siltä, kuin antaisi Picassolle Photoshopin, Montoya muotoili.

– Täytyi ajatella ja olla valmis riskeeraamaan paljon. Nyt sijoituksista ei tarvitse taistella. Kun tulee suoralle ja on riittävän lähellä,
niin DRS-nappia painamalla pääsee kaverista ohi seuraavaan mutkaan tultaessa, Montoya kritisoi.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/04/1886054/montoyalta-varikas-vertaus-ohitusapu-kuin-photoshop-picassolla

:nope:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Jos DRS poistettaisiin, niin sitten valitettaisiin kun ei tuu ohituksia. F1-fanit on ehkä vittumaisin ryhmä urheilun puolella. Mikään ei kelpaa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ainakin keskustelua saadaa aikaan kun mielipiteitä on niin monia. :)

Onhan se turhan keinotekoista että nappia painamalla mennään ohi, toki tuo se mutkiin lisää taistelua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Montoya sanoi:
Nyt sijoituksista ei tarvitse taistella. Kun tulee suoralle ja on riittävän lähellä, niin DRS-nappia painamalla pääsee kaverista ohi seuraavaan mutkaan tultaessa, Montoya kritisoi.
Niin, ensin pitää päästä lähelle. Ihan samoin se toimi imun kanssa parikymmentä vuotta sitten. Vain, jos takanaolija on lähellä jo valmiiksi, taistelu jää vähäiseksi. Enimmäkseen kuitenkin nähdään muita kuin helppoja ohituksia. Kimillä voisi olla kerrottavaa Montoyalle kuinka helppoa se ohittaminen DRS:llä on, jos alla on Lotus ja edellä Mersu.

Muistutettakoon taas vaihteeksi, että FIA ehdotti rajoitettua maaefektiä/venturi-tunneleita ponttooneihin, mutta tallit totesivat, että hemmetin kallista, kun vastaava lopputulos saadaan aikaan huomattavasti halvemmalla avattavalla takasiivellä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Niin, ensin pitää päästä lähelle. Ihan samoin se toimi imun kanssa parikymmentä vuotta sitten.
Vain, jos takanaolija on lähellä jo valmiiksi, taistelu jää vähäiseksi. Enimmäkseen kuitenkin nähdään muita kuin helppoja ohituksia.
Kuitenkin imua hyödyntääkseen piti/pitää olla ns. puskurissa kiinni, eli sekunneissa paljon alle sen nykyisen yhden?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuitenkin imua hyödyntääkseen piti/pitää olla ns. puskurissa kiinni, eli sekunneissa paljon alle sen nykyisen yhden?
Jos sekunneissa on jo alle yhden päässä, niin ei sitä kovin monta sekuntia lähempänä voi olla ;)

Jos ulostulo mutkasta tai suoranopeus oli parempi, niin kyllä siihen imuun ehti suoralla kauempaakin (varsinkin nykysuorilla). Mutta DRS (tai se tarjottu vaihtoehto) luotiin nimenomaan korvaamaan sitä tosiasiaa, että mutkassa seuraaminen oli olennaisesti vaikeutunut. FIA halusi maaefektillä helpottaa mutkassa seuraamista, mutta tiimit valitsivat toisin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nykyisessä systeemissä on se hyvä puoli, että oikeasti nopea voi nousta kaukaa takaakin keulille, kun pääsee ohi hitaammista.

Olis ollut surkeaa katsottavaa Boltteri Australiassa jossain Trullijunassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Ainoastaan hieman vaisuhkoja ääniä ja Mersun ylivoimaa lukuunottamatta juuri mitään äärimmäistä ei tällä hetkellä ole pielessä lajissa. Sen sijaan tulevaisuuden uhkakuvat leijuvat vahvasti ilmassa. Tosin tuo Mersun ylivoima muutaman vuoden Red Bullin ylivoiman ja tallin omien aerodynamiikkaongelmien jälkeen on ainakin omasta mielestäni aivan sallittua. Kunhan ei tietenkään ihan koko loppukautta vedä tylsäksi.:dunno:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Montoya ja Williams oli viimeinen parivaljakko, josta oikeasti pidin.

Montoyahan oli yksi sarjan parhaista ohittelijoista. Nöyryytti Schumacheria monta kertaa.
Ikimuistoisin ohitus on tietenkin vuoden 2001 Brazilia

nimim AnarchistMetalhead kommentti
"that was montoya in a heavier car (1 stop strategy) in just the third f1 race of his career overtaking the then 3 times world champion schumacher with little effort"
https://www.youtube.com/watch?v=C9Ve9BOIIac

Siksikö FIArrari otti DRS:n käyttöön, jotta tällaiset Montoyat ei pääse kukkoilemaan? Ilmankos Schumacher löi päänsä, kun ei ollut tottunut ilman DRS:ää ajamaan siis laskettelemaan. Siinä oppii nääs samalla kontrollia. DRS on siis turvallisuusriski.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Siksikö FIArrari otti DRS:n käyttöön, jotta tällaiset Montoyat ei pääse kukkoilemaan? Ilmankos Schumacher löi päänsä, kun ei ollut tottunut ilman DRS:ää ajamaan siis laskettelemaan. Siinä oppii nääs samalla kontrollia. DRS on siis turvallisuusriski.
Kannattaa laittaa se korkki kiinni jo tässä vaiheessa. :rolleyes:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Montoya ja Williams oli viimeinen parivaljakko, josta oikeasti pidin.

Montoyahan oli yksi sarjan parhaista ohittelijoista. Nöyryytti Schumacheria monta kertaa.
Ikimuistoisin ohitus on tietenkin vuoden 2001 Brazilia

nimim AnarchistMetalhead kommentti
"that was montoya in a heavier car (1 stop strategy) in just the third f1 race of his career overtaking the then 3 times world champion schumacher with little effort"
https://www.youtube.com/watch?v=C9Ve9BOIIac

Siksikö FIArrari otti DRS:n käyttöön, jotta tällaiset Montoyat ei pääse kukkoilemaan? Ilmankos Schumacher löi päänsä, kun ei ollut tottunut ilman DRS:ää ajamaan siis laskettelemaan. Siinä oppii nääs samalla kontrollia. DRS on siis turvallisuusriski.
Schumin mm-tittelit ovat aikaan ennen DRS:ää. Mutta kivasti pääsit nyt tölvimään kooma-potilasta, hieno juttu.

Et kuitenkaan mainitse, miten Pablo kaatuili 'tenniskentällä' etkä sitä, ettei voittanut lopulta mitään, ennenkuin ajohommat Paksu-Pablolta loppuivat F1:ssä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Schumin mm-tittelit ovat aikaan ennen DRS:ää. Mutta kivasti pääsit nyt tölvimään kooma-potilasta, hieno juttu.

Et kuitenkaan mainitse, miten Pablo kaatuili 'tenniskentällä' etkä sitä, ettei voittanut lopulta mitään, ennenkuin ajohommat Paksu-Pablolta loppuivat F1:ssä.
Pata kattilaa jne.
 
Ylös