Formula 1 - alennustila

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18209
Keskinopeuteen vaikuttaa aika olennaisesti Safety Car. Monta niitä oli 2013 GP2-kisassa?
En tiedä, mutta F1-kisassa ei ollut yhtään. Eli sillä ei voi selittää F1 kisan hidasta keskituntinopeutta.
Minimipaino on nykysäännöillä aika lähellä (eroa kolme kiloa jos oikein katsoin), mutta F1:n kisat ovat pidempiä, joten sekin vaikuttaa keskinopeuteen vaikka polttoainemäärä rajallinen onkin. Kumman GP2-kisan keskinopeutta katsoit, featuren vai sprintin?
GP2 sprinttikisassa 179,225 ja featuressa 178,302 (km/h). F1:ssä voittaja 185,441, nopein häntäpään kuski 179,986 ja toiseksi paras 178,477. Okei, tuo nopein oli nyt tarkistaessa kymmenyksiä nopeampi kuin GP2, mutta käytännössä voisi sanoa, että ovat yhtä nopeita. Toki tuo lyhyempi kisan pituus vaikuttaa, mutta silti tuo ero on minun mielestäni turhan pieni. F1:ten pitäisi olla se kuninkuusluokka myös nopeuden puolesta, eikä GP2:ten pitäisi päästä hyppimään silmille ollenkaan.
Lisäksi voi kysyä ovatko kierroksen tai kaksi jäävät ja uusien sääntöjen kanssa eniten kamppailevat köyhät tallit edes mikään mittatikku?
Mahtuivat kuitenkin 107 prosentin sisälle kevyesti, joten pelkästään tallia ei voi syyttää.
Kuten totesit, vauhtia tulee vielä lisää. Huolestuttavaa olisi, jos jo tässä vaiheessa oltaisiin viime kauden tasossa.

-Edit- Vielä sen verran, että vauhtiahan - suoravauhtia - on saatu lisää, mutta mutka-ajaminen on vaikeutunut. Eikö tämä ole about se, mitä on toivottu?
Joo tuleehan sitä, mutta tuo mainittu 4 sekuntia kauden aikana kuulostaa aika paljolta. Mutta saa nähdä.

Ja kyllä mä ainakin otan alentuneet mutkavauhdit ilolla vastaan. Malesiassakin kolmossektorin eka mutka oli oikeasti mutka ensimmäistä kertaa moneen vuoteen.

Yksi asia mitä mä odotan mielenkiinnolla, on kuivan kelin aika-ajokierrokset. Niistä pääsee hyvin vertamaan grafiikoiden avulla kuinka erilaisia ne autot on viimekautisiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiedä, mutta F1-kisassa ei ollut yhtään. Eli sillä ei voi selittää F1 kisan hidasta keskituntinopeutta.
Mjoo, taisin muistella vielä Australiaa.

Toki tuo lyhyempi kisan pituus vaikuttaa, mutta silti tuo ero on minun mielestäni turhan pieni. F1:ten pitäisi olla se kuninkuusluokka myös nopeuden puolesta, eikä GP2:ten pitäisi päästä hyppimään silmille ollenkaan.
Mielipidekysymys toki, mutta minua ei haittaa, että kakkoskategorian luokat (GP2 & WSR3.5) olisivat aivan F1:n kintereillä. Sillä tavalla kuskit ovat valmiimpia sarjanousuun. Onhan F2-kalustoa aikoinaan ajanut samoissa kisoissakin F1:n kanssa.

FIA määritti, etteivät uusien sääntöjen autot saisi olla yli 5 sekuntia vanhoja hitaampia. Mielestäni tämä tavoite autojen nopeuskehitys huomioiden saavutettiin aika hyvin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Niin, siis vauhtia lähti pois, kun karsittiin aerodynamiikkaa, mikä mun mielestä on hyvä. Huippunopeudethan ovat olleet ihan hyviä tänä vuonna. Jos olis isommat äyskärit edessä ja takana sekä isommat diffusöörit, niin kovempaahan noi autot kurveissa menisi. Mutta ei se tekis noista yhtään hauskempia katsoa, päinvastoin. Jos autot kulkis kuin raiteilla kurveissa sairaan kovaa, niin huonompaan suuntaan mentäisiin.

Mun mielestä.
Minusta karsitun aerodynamiikan korvaaminen leveämmillä renkailla olisi paras ratkaisu. Näin mutkanopeudet säilyisivät ennallaan, mutta perässä seuraaminen olisi helpompaa, koska pitoa ei häviäisi niin paljon. Lisäksi, jos metrimääräinen ero on sama, niin kovemmalla vauhdilla ajettaessa aikaero on pienempi, joka auttaisi ohitusten syntymistä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Minusta karsitun aerodynamiikan korvaaminen leveämmillä renkailla olisi paras ratkaisu. Näin mutkanopeudet säilyisivät ennallaan, mutta perässä seuraaminen olisi helpompaa, koska pitoa ei häviäisi niin paljon. Lisäksi, jos metrimääräinen ero on sama, niin kovemmalla vauhdilla ajettaessa aikaero on pienempi, joka auttaisi ohitusten syntymistä.
Miksi niiden pitäisi säilyä ennallaan? Nimenomaan mutkanopeuksissa on oltu kaikkein lähinnä ihmisen kestokyvyn rajoja.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Miksi niiden pitäisi säilyä ennallaan? Nimenomaan mutkanopeuksissa on oltu kaikkein lähinnä ihmisen kestokyvyn rajoja.
Niin, eihän F1 saa olla liian vaikeaa. Varsinkin kun kuskit otetaan sponssipaketin eikä taitojen perusteella. :rolleyes:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mutkanopeudet ja taito ei liity toisiinsa millään tavalla.
Eikä varsinkaan ihmisen fyysiset rajat ja taito.

-e-
Ja ei niitä maksukuskeja tällä hetkellä oikeasti edes ole niin kovinkaan paljoa. Katsokaapa vaikka mitä tahansa 90-luvun alkupään kisojen lähtölistoja joissa puolet kuskeista on italialaisia tusinakuskeja.

-e2-
Niin ja ei pelkästään määrä, vaan myös laatu. Nykyiset maksukuskitkin on aika isolta osalta GP2 mestareita tai ainakin moninkertaisia voittajia.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutkanopeudet ja taito ei liity toisiinsa millään tavalla.
Liittyy ne vähintään välillisesti. Enemmän pitoa mutkassa = helpompi ajaa = korkeammat mutkanopeudet. Pitoa pois ja mutkanopeudet laskee ja vaikeus kuskille lisääntyy, koska auto lähtee irti helpommin. Suorat ne helppoja on ajaa, vain mutkissa korostuu taito.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Eikä varsinkaan ihmisen fyysiset rajat ja taito.

-e-
Ja ei niitä maksukuskeja tällä hetkellä oikeasti edes ole niin kovinkaan paljoa. Katsokaapa vaikka mitä tahansa 90-luvun alkupään kisojen lähtölistoja joissa puolet kuskeista on italialaisia tusinakuskeja.

-e2-
Niin ja ei pelkästään määrä, vaan myös laatu. Nykyiset maksukuskitkin on aika isolta osalta GP2 mestareita tai ainakin moninkertaisia voittajia.
Jos GP2-sarjassa voittaa kolmen-neljän kauden aikana pari hikistä kisaa niin se on ilmeisesti runsasta menestystä ja laadun tae F1-luokkaan? Esimerkiksi Ericsson on täysi täytekuski, mutta ei sillä väliä ole kuka niitä hitaimpia kärryjä ohjaa. GP2:n laatu on kaudesta 2005 romahtanut melkein huutonauruosastolle monivuotisine ja yli-ikäisine veteraaneineen. Toisin sanoen GP2 on mädättynyt tusinakuskitehtaaksi. Giancarlo Serenelli never forget.

GP2-kilpailun voitto ei merkitse isossa kuvassa nykyään enää hevon paskaa. GP3 on lyhyen olemassaolonsa aikana tuottanut jo kaksi kuskia suoraan kuninkuusluokkaan. Formula Renault'n kakkoset 2010, 2011 ja 2012 sekä mestari 2013 ovat mukana. Jos jossain sarjassa on maksukuskiongelma niin se on GP2.

Toki siitä samaa mieltä, että jokavuotinen maksukuskitaivastelu alkaa käydä väsyneeksi. Todella yllättävää, että kaikki maailman parhaat kuljettajat eivät mahdu samaan lähtöruudukkoon ja että sponsorirahalla voi olla vaikutusta maailman kalleimman lajin poliittisiin päätöksiin. Oikeasti "maksukuskitilanne" on ollut käytännössä stabiili hurjimpien kasinovuosien 1994-95 jälkeen. Väsäsin joskus jotain tilastoa 2003 ja 2013 kuljettajien GP-kokemuksesta ja saavutuksista, GP-voittajissa oli yhden tai kahden kuskin heitto ja myös ajettujen kilpailujen määrässä marginaalisia eroja.

Myös itku pitkien kuljettajien syrjinnästä on kovin liikuttavaa. Eihän tuolla ole kuin jotain 184-senttisiä korkeintaan, ymmärtäisin jos rutinaa tulisi Justin Wilsonin tai Alex Wurzin kokoluokan karjulta. Nythän mm. Adrian Sutilia kiukuttaa vain siksi, koska pastalautasesta saa syödä enää kolme neljäsosaa entisen täyden satsin sijasta.
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Maksukuskeista

Mielestäni maksukuskeja on nykyään aivan liikaa, varsinkin talleissa joissa pitäisi tulla myös menestystä. Vertauksena esim. kymmenen vuoden takaiseen, 2004 kaudella maksukuskeja taisi olla peräti 4 vai 5... Tänä vuonna ainoastaan Ferrari, Mercedes ja Red Bull ovat talleja joilla ei maksukuskeja ole. Jotenkin on aivan helvetin raivostuttavaa katsoa, kun joku Maldonado kääntelee rattia tallissa joka oli viime kaudella valmistajien sarjassa neljäs, tällainen ei olisi tullut kysymykseenkään aiemmin. Maldonadonkin kohdalla tuntuu lähinnä siltä, että kaverin suurin vaikutus tallille on tuodun rahatukun lisäksi, hiilikuidun tarpeen kymmenkertaistuminen. Tarjolla olisi varmasti parempiakin kuskeja jotka myös veisivät talleja ja täten lajia urheilullisessa mielessä eteenpäin, mutta kun lompakon paksuus ratkaisee kuskipaikat. Ei sieltä maksukuskeista kyllä sitä tulevaa mestaria kaiveta.

Ei 10 vuotta sitten olisi tullut kyseeseenkään, että esim. McLarenilla olisi ajellut joku Giorgio Pantano, kuten Perez viime kaudella, vaikka rahaa olisi ollut kuinka paljon. Maksukuskien suurin ongelma on siinä, että sillä lompakon paksuudella kompensoidaan puuttuvaa ajotaitoa, koko helvetin uran ajan, joka vain jatkuu ja jatkuu ja jatkuu. Formula ykkösissä on ollut ihan normaalia, että näyttöpaikkaa varten joihinkin pienempiin talleihin kaivellaan vähän kuvetta ja se paikka hyödynnetään, ja jatkossa ei tarvitse enää pulittaa kun on huomattu, että taidot riittävät, varsinkin niissä varakkaammissa tiimeissä. Tai vastakkaisessa tapauksessa pistetään pihalle, kun taidot eivät ole riittäneet. Mielestäni on ihan ok, että Ericssonit, Kvyatit ja muut pääsevät kokeilemaan siipiään F1-sarjassa. Päähän ottaa se, että siellä roikkuvat jotkut Madonadot, Perezit ja pienellä varauksella Grosjeanit ja Chiltonit vuosia mukana, vaikka on selvää, ettei näistä kavereista tule mitään kestomenestyjiä.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
On hassua, että otat Ericssonin esimerkiksi niistä kuskeista joiden sopii kokeilla siipiään. Eihän se päässyt mihinkään GP2:ssakaan. Sitä paitsi ymmärtääkseni Perez ei tuonut McLarenille rahaa, vaan sen Sauber-suoritukset 2012 vakuuttivat ihan oikeasti McLarenin siitä että tässä kurvailee palkkaamisen arvoinen tuleva maailmanmestari (jälkiviisastelu on muuten kivaa...).

F1 on nykyään ihan perkeleen kallista ja kun sponsoreita ei kiinnosta enää pistää satoja miljoonia vuodessa muihin kuin kärkitalleihin, ei ole mikään ihme että Maldonadolla on kysyntää.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Mielestäni maksukuskeja on nykyään aivan liikaa, varsinkin talleissa joissa pitäisi tulla myös menestystä. Vertauksena esim. kymmenen vuoden takaiseen, 2004 kaudella maksukuskeja taisi olla peräti 4 vai 5... Tänä vuonna ainoastaan Ferrari, Mercedes ja Red Bull ovat talleja joilla ei maksukuskeja ole. Jotenkin on aivan helvetin raivostuttavaa katsoa, kun joku Maldonado kääntelee rattia tallissa joka oli viime kaudella valmistajien sarjassa neljäs, tällainen ei olisi tullut kysymykseenkään aiemmin. Maldonadonkin kohdalla tuntuu lähinnä siltä, että kaverin suurin vaikutus tallille on tuodun rahatukun lisäksi, hiilikuidun tarpeen kymmenkertaistuminen. Tarjolla olisi varmasti parempiakin kuskeja jotka myös veisivät talleja ja täten lajia urheilullisessa mielessä eteenpäin, mutta kun lompakon paksuus ratkaisee kuskipaikat. Ei sieltä maksukuskeista kyllä sitä tulevaa mestaria kaiveta.

Ei 10 vuotta sitten olisi tullut kyseeseenkään, että esim. McLarenilla olisi ajellut joku Giorgio Pantano, kuten Perez viime kaudella, vaikka rahaa olisi ollut kuinka paljon. Maksukuskien suurin ongelma on siinä, että sillä lompakon paksuudella kompensoidaan puuttuvaa ajotaitoa, koko helvetin uran ajan, joka vain jatkuu ja jatkuu ja jatkuu. Formula ykkösissä on ollut ihan normaalia, että näyttöpaikkaa varten joihinkin pienempiin talleihin kaivellaan vähän kuvetta ja se paikka hyödynnetään, ja jatkossa ei tarvitse enää pulittaa kun on huomattu, että taidot riittävät, varsinkin niissä varakkaammissa tiimeissä. Tai vastakkaisessa tapauksessa pistetään pihalle, kun taidot eivät ole riittäneet. Mielestäni on ihan ok, että Ericssonit, Kvyatit ja muut pääsevät kokeilemaan siipiään F1-sarjassa. Päähän ottaa se, että siellä roikkuvat jotkut Madonadot, Perezit ja pienellä varauksella Grosjeanit ja Chiltonit vuosia mukana, vaikka on selvää, ettei näistä kavereista tule mitään kestomenestyjiä.
Huvittavaa ketä otat esimerkeiksi. Maldonado voitti Gp2:n ylivoimaisemmin kuin kukaan muu ja voitti kilpailun ykkösissä. Pantano oli niin hidas ja kädetön, että Nico Rosberg piti hänen kuvaa seinällään. Perez voitti Buttonin aika-ajoissa. Grosjean ei nopeudessa hävinnyt yhtään Kimille.
Anna ylivoimainen auto kenelle tahansa noista, niin ovat mestareita kauden lopussa.
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tänä vuonna ainoastaan Ferrari, Mercedes ja Red Bull ovat talleja joilla ei maksukuskeja ole.
Eikös Mclaren kuulu myös tähän kategoriaan, vai tuoko Magnussen jotain massia talliin? Joku aika sitten joku olisi pitäny vielä Ferraria maksukuskitallina Alonson takia, mutta nykyään puheet ovat varmaan hiljentyneet kun samassa tallissa ajaa Kimi, jonka liksan maksaa Shelli.... :rolleyes:
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
"Maksukuskeja" solvataan kohtuuttoman paljon tällä palstalla, koko termi on jotenkin kliseisesti väännetty tukemaan stereotypiaa jossa jonkun banaanivaltion diktaattorin veljenpoika pistetään F1:n rattiin korruptiosuhteidensa takia. Maldonado nyt jumalauta voitti ansaitusti sen yhden viikonlopun jossa Williams oli parhaalla autolla liikenteessä. Ei varsinaisesti eroa mitenkään jostain Vettelistä joka ihan samalla tavalla voittaa silloin kun on parhaalla autolla liikenteessä. Arvostan molemmat suunnilleen yhtä korkealle.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13721
Pantano oli niin hidas ja kädetön, että Nico Rosberg piti hänen kuvaa seinällään.
Enpä ole tämmöistä kuullutkaan... Mikä juttu lie?

Maldonado nyt jumalauta voitti ansaitusti sen yhden viikonlopun jossa Williams oli parhaalla autolla liikenteessä. Ei varsinaisesti eroa mitenkään jostain Vettelistä joka ihan samalla tavalla voittaa silloin kun on parhaalla autolla liikenteessä. Arvostan molemmat suunnilleen yhtä korkealle.
:D Jep...
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Huvittavaa ketä otat esimerkeiksi. Maldonado voitti Gp2:n ylivoimaisemmin kuin kukaan muu ja voitti kilpailun ykkösissä. Pantano oli niin hidas ja kädetön, että Nico Rosberg piti hänen kuvaa seinällään. Perez voitti Buttonin aika-ajoissa. Grosjean ei nopeudessa hävinnyt yhtään Kimille.
Anna ylivoimainen auto kenelle tahansa noista, niin ovat mestareita kauden lopussa.
Aika-ajosta ei jaeta pisteitä. Perez on pari kertaa väläyttänyt, mutta huipulla pitää pystyä tasaisiin suorituksiin. Kyllähän Sergio kieltämättä ajoi hyvin 2012 kauden Sauberilla, mutta seuraavalla kaudella tuli Mäkillä Buttonilta iha selkeästi turpaan, tosin rehellisyyden nimissä toinen kausi olisi voinut kääntyä Sergiolle. Silti kaverin ajaminen ei ole ollut kovinkaan vakuuttavaa. Tarkoitus ei ollut täysin lytätä häntä. Maldonado voitti Gp2-mestaruuden peräti neljännellä kaudella, siinä missä esim. Hulkenberg pyyhki tallikaverillaan Maldonadolla täysin lattiaa ja vei mestaruuden hyvillä suorituksilla heti ensiyrittämällään. Se, että Maldonado onnistui voittamaan yhden kisan on hienoa, mutta mites se muu kausi meni? Ei todellakaan hyvin. Tämän jälkeenkään ei ole Maldo vakuuttanut millään osa-alueella. Grosjean on kategoriassa pienellä varauksella, hänen otteensa GP2-sarjassa ja viime kauden lopussa olivat tosi hyviä. Nyt odotellaan vain realisoituuko kaverin potentiaali täysin, vai oliko viime kauden menestys vain sattumaa, nyt Grossun suoritustason pitäisi pysyä suhteessa kalustoon vähintään samalla tasolla.

Tarkoitus oli yleisesti kuvata sitä tilannetta joka noissa maksukuskeissa ottaa päähän esimerkein, ei lytätä yksittäisiä kuljettajia, paitsi ehkä Maldonado... :D Ja miksi esim. Ericcsonin pitää päästä kokeilemaan siipiään: Siksi, etteivät saavutukset aikaisemmissa sarjoissa välttämättä korreloi täysin F1-menestykseen, pitää antaa mahdollisuus. Ja mielummin annetaan sille Ericssonille mahdollisuus kuin katsellaan vielä yksi kausi jotain Charles Piciä... Toisaalta, mielummin olisin Ericcsonin tilalla katsonut mihin esim. Robin Frijns olisi pystynyt...

Kyllähän nuo kuskit ylivoimaisella kalustolla pystyisivät voittamaan mestaruuden, olettaen tietenkin, että tallikaverina olisi joku kokematon tai muuten vain sysipaska kuski, eikä esim. em. Hulkenberg...
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Eikös Mclaren kuulu myös tähän kategoriaan, vai tuoko Magnussen jotain massia talliin? Joku aika sitten joku olisi pitäny vielä Ferraria maksukuskitallina Alonson takia, mutta nykyään puheet ovat varmaan hiljentyneet kun samassa tallissa ajaa Kimi, jonka liksan maksaa Shelli.... :rolleyes:
Eikös Magnussenin pääsyä McLarenille tukenut bestseller.dk -firma joillain miljoonilla?

Jos sitä, että Santander alkoi tukemaan Alonsoa joka oli jo menestynyt kuski, aletaan vertaamaan maksukuskiin ollaan hakoteillä. Sittenhän muuan Michael Schumacher oli myös maksukuski, mm. Deutsche Vermögensberatung diileineen... :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös