Formula 1 - alennustila

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On se nyt eri asia kilpailla ja puristaa äärirajoilla kuin että puolivaloilla vääntäminen tai hiillostaminen pitää lopettaa kesken säästääkseen bensaa. Tätäkö nyt halutaan kunhan touhu on tarpeeksi vihreää...
Pöh, tuo nyt on ihan siitä kiinni millaiseksi auto tehdään. Bottas on sanonut, ettei hänen ole tarvinnut säästellä, on voinut puristaa ja hiillostaa ihan sydämensä kyllyydestä. Vain liian janoisilla autoilla tarvitsee erikseen säästellä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Omasta mielestäni laji on ollut alennustilassa 2011 lähtien. Ikinä en ole DRS:tä pitänyt, siihen kun lisäsi RBR:n ylivoimaisen kauden, ja pienen F1-ähkyn edelliskausilta, niin kiinnostus alkoi mennä alamäkeä. 2012 miellytti meikäläistä vielä vähemmän tiukasta mestaruustaistelusta ja Kimin paluusta huolimatta, renkaiden merkitys kasvoi liian suureksi. 2013 olikin sitten aivan onneton kausi. Alkukaudesta renkaat olivat aivan liian suuressa roolissa, loppukaudesta onneksi ei enää, mutta RBR:n ylivoima oli tylsää katsottavaa. Alkukausi 2014 ei siksi ole mielestäni ollut niin paha. Renkaat eivät ole olleet niin suuressa roolissa, yksi talli dominoi, mutta sen muuttuminen RBR:stä Mersuksi on ollut edes jotain virkistystä, ja Mersun takana onkin avoimempaa useamman tallin välillä. Moitteita silti hiljaisista moottoreista ja päätöskisan tuplapisteistä.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Ihmettelen suuresti miten joku voi pitää nykyvormuloita parempina kuin kausia 09-13? No,makuasioita kai.
Saapa nähdä minkälaisen pazkamyrskyn tuleva Bahrainin viikonloppu herättää..kun GP2:set ajavat oman kisansa,ja sitten "Ykköset" omansa.Saletisti tulee sanomista,se on varma.
Katsoin su-iltana Indycarin kauden avauskisan ja mietin että jopa on hienoa kisailua.Tämä on formulaa.Tälläistä sen olla pitää.Samalla tuli mieleen miten pahasti ykköset on hakoteillä.
Tästä voi jokainen tsekata ja miettiä kumpi sarja näyttää ja kuulostaa paremmalta.Kilvanajosta nyt puhumattakaan....

https://www.youtube.com/watch?v=-Kd40v5yj7c onboard kierros
https://www.youtube.com/watch?v=Jwg8H3Gu_zw kisa highlights.

Toivon mukaan oma mielipide F1:stä muuttuu kauden mittaan.
 

pekeke

Well-known member
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
136
Nämä ovat vasta ensimmäiset protomallit autoista. Mikään ei ole jo syntyessään valmis. Kaikki tulee kehittymään parempaan suuntaan kunhan vain jaksetaan odottaa.

Jäitä hattuun.
Nusnus, eikös F1 auto ole aina protomalli. Aina sieltä insinööri löytää jotain näprättävää eikä siitä tule ikinä valmista. :)
Tarkoitit varmaan ensimmäistä kehitysversiota.

Täytyy kyllä ihmetellä miten hyvin autot kestivät maaliin tässä kisassa, kun miettii oikeasti miten monimutkainen tuo moottori+turbo+ers systeemi on ja miten pahat nuo olosuhteet oikeasti oli tässä kisassa. Hyvää työtä tehty, softavikoja oli enemmän nähtävissä.

Itse en noista äänistä niin välitä, niitä ei kuule television kautta muutenkaan. Turboäänet kyllä herättää pikkupojan miehen sisällä joka kerta :)
Tietty paikanpäällähän se on eri asia, mutta nyt on mahdollisuus päästä myös mm. Lontoon keskelle ja Moskovaan ajamaan kisoja?

Ainahan kärjessä on säästelty autoa, se on kai tallin homma yrittää hillitä kuskia. Nyt lisärasituksena on myös nämä bensasählingit ja renkaat.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Nusnus, eikös F1 auto ole aina protomalli. Aina sieltä insinööri löytää jotain näprättävää eikä siitä tule ikinä valmista. :)
Tarkoitit varmaan ensimmäistä kehitysversiota.
Protomallia tarkoitin, sellaisiahan ne aina ovat ja toivottavasti myös tulevat pysymään. Ehkä Protoversio tai protomallin kehitysversio voi olla oikeampi nimitys. Kehitysversioksi yleensä kutsutaan jonkun "valmiin" tuotteen uutta versioita jotka eivät ole enää protoja.

Tämä on vain turhaa saivartelua joka ei johda mihinkään.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ihmettelen suuresti miten joku voi pitää nykyvormuloita parempina kuin kausia 09-13? No,makuasioita kai.

Toivon mukaan oma mielipide F1:stä muuttuu kauden mittaan.
Itsehän pidän enemmän nykyautoista kuin viime kauden vinkujista. Lisäksi ovat keskenään erilaisia eri talleilla.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Pöh, tuo nyt on ihan siitä kiinni millaiseksi auto tehdään. Bottas on sanonut, ettei hänen ole tarvinnut säästellä, on voinut puristaa ja hiillostaa ihan sydämensä kyllyydestä. Vain liian janoisilla autoilla tarvitsee erikseen säästellä.
Pöh. Polttoaine on F1:n ainoa energianlähde.

Jos polttoainetta jää käyttämättä, eikä silti ole nopein kertoo vaan auton puutteista. Hyvällä autolla polttoainetta joutuu säästämään. Tämä ei kuitenkaan toimi toisin päin tyyliin auto on hyvä, jos joutuu säästämään polttoainetta.

Ja kuljettajan näkökulmasta kaikki polttoaineensäästö ei automaattisesti tarkoita, etteikö saisi puristaa/ajaa täysillä.

Ei kovaa mutta täysillä.

p.s.
Joko polttoaineen virtaus tai määrä, tai energian kierrätys olisi pitänyt olla rajoitteeton. Nyt nopeuskilpailusta on tullut hyötysuhdekilpailu eikä tällaisenaan tule säilyttämään mielenkiintoani.

Maksimi ilmamäärän rajoittaminenkin olisi ollut polttoainerajoitusta parempi vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Ihmettelen suuresti miten joku voi pitää nykyvormuloita parempina kuin kausia 09-13? No,makuasioita kai.
Saapa nähdä minkälaisen pazkamyrskyn tuleva Bahrainin viikonloppu herättää..kun GP2:set ajavat oman kisansa,ja sitten "Ykköset" omansa.Saletisti tulee sanomista,se on varma.
Katsoin su-iltana Indycarin kauden avauskisan ja mietin että jopa on hienoa kisailua.Tämä on formulaa.Tälläistä sen olla pitää.Samalla tuli mieleen miten pahasti ykköset on hakoteillä.
Tästä voi jokainen tsekata ja miettiä kumpi sarja näyttää ja kuulostaa paremmalta.Kilvanajosta nyt puhumattakaan....

https://www.youtube.com/watch?v=-Kd40v5yj7c onboard kierros
https://www.youtube.com/watch?v=Jwg8H3Gu_zw kisa highlights.

Toivon mukaan oma mielipide F1:stä muuttuu kauden mittaan.
Katsoin saman IndyCar -kisan ja totesin, että ei ollut mikään erikoinen kisa. Yli puolet kisasta oli tosin äänet mutella, niin jäin hienoista pörinöistä paitsi. Tais mennä siinä pilalle. :thumbfh: Aion kuitenkin jatkossakin katsoa sarjaa ja ymmärrän, että hyviä kisoja tulee vielä tuossakin sarjassa.

Mitä tulee F1:sten nopeuteen, niin vähän enemmän voisi vauhtia olla. Mielummin koneissa, jotta säilyisi täksi kaudeksi tullut vaikeustaso. Mutta kyllähän noihin tulee vielä tällä kaudella vauhtia lisää, nyt ollaan noin 4-5 sekuntia viime kauden autoja perässä. Katsoin viime kauden GP2-kisojen tuloksia, niin voittaja-autolla oli nopeampi keskituntinopeus kuin Carterhameilla ja Marussioilla Malesiassa.

Bensansäästelyä ei mun mielestä ainakaan ole ollut mitenkään erikoisen paljon kahdessa ekassa kisassa. Tähän viittaa myös se, että ruudussa näkynyt bensagrafiikka oli kaikilla ihan hyvin hallussa. Jos bensa olisi rajoittava tekijä, niin Williamshan olisi dominoinut kisaa. Renkaatkin olivat paremmat kuin viime vuonna. Oikeastaan tuosta vaisummasta kilvanajosta ja vähäisemmistä ohituksista voisi päätellä, että säästelyn tarve on pienempi kuin parina viime kautena. Tiedä sitten onko nyt valittavat hahmot eriä kuin viime kausina äänessä olleet? Toivottavasti, ihan kunkin oman mielenterveyden kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Itsekin pidän IndyCarin kilvanajosta F1:tä enemmän. Renkaat eivät nouse niin suureen rooliin ja push-to-pass on DRS:ää parempi systeemi.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Katsoin su-iltana Indycarin kauden avauskisan ja mietin että jopa on hienoa kisailua.Tämä on formulaa.Tälläistä sen olla pitää.Samalla tuli mieleen miten pahasti ykköset on hakoteillä.
Tästä voi jokainen tsekata ja miettiä kumpi sarja näyttää ja kuulostaa paremmalta.Kilvanajosta nyt puhumattakaan....
No enpä tiedä. Kyllä tuo IndyCar näytti tuon koosteen perusteella sellaiselta maksimissaan viiden markan formulalta noin niinkuin yleisilmeensä osalta. Ei mitään maailmanluokan menoa vaan ihan sellaista kivaa pikku paikalliskisailua kun katseli radanvarsia, varikkoaluetta, podiumia jne. Kisailun laatuun en ota kantaa, mutta sen perään jos on, niin karting lienee paras laji seurata.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Oli kyllä ihan paska kooste tuosta indycar-kisasta, sen perusteella ei kannata sarjasta mitään johtopäätöksiä vetää. Varsinkin kun tässä kyseessä oli keskimääräistä tapahtumaköyhempi kisa. Toki on totta tuo huomio, että sieltä ei löydy f1:n loputtomiin hiottua teknologiaa, valtavan budjetin tiimejä ja umpisterilisoituja ratoja, vaan sellainen "paikalliskisailun" henki on mukana.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jotkut sanoo, että F1 kuulostaa pölynimurilta, mutta IndyCar näyttää sille. Onko noi perän levennykset IndyCareissa sen vuoksi, että voi ajaa kylki kylkeä vasten?
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Ohituksia

Yksi asia mikä tossa highlightsissa pisti silmään oli n. minuutin kohdalla ollut Will Powerin hieno ohitus Takuma Satosta. F1-sarjassahan tästä olisi huudettu puolituntia radioon, että "näitkö näitkö, unbelievable ynms" ja ohitus olisi ollut automaattisesti tuomariston tutkinnassa, kaiken maailman ei jättänyt tilaa ynms ynms bullshitin vuoksi.

Ja alennustilaan liittyen, ainakin nämä kaksi ensimmäistä kisaa ovat olleet melko tylsiä. Ohittamisesta ei meinaa taas tulla mitään. Mikä siinä taas on, että parilla viimekaudella ohittaminen onnistui kyllä ja nyt ollaan palattu siihen, että ajellaan kuin junanvaunut.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Jotkut sanoo, että F1 kuulostaa pölynimurilta, mutta IndyCar näyttää sille. Onko noi perän levennykset IndyCareissa sen vuoksi, että voi ajaa kylki kylkeä vasten?
Kankut ja takapuskurit on turvavaruste, noi kun kiertää jokusen ovaalinkin joka vuosi, ja edellinen kinneri oli sekä kova lentämään että kova käyttämään toisten kinnerien takapyöriä laukaisualustana. Lisätiedot youtubesta hakusanalla Dan Wheldon.

Ihan pirun rumiahan nuo indycarit on noiden johdosta, mutta samalla ne kankut ovat yllättäen (vahingossa?) ratkaisseet sen perusongelman joka moderneissa F1-autoissa on, eli niillä pystyy oikeasti ajamaan myös toisen auton imussa. Sen johdosta indycareilla voi järjestää tiukkaa "flatout" kilvanajoa myös tuollaisille katuradoille, joilla F1-autoilla ei olisi toivoakaan ohittamisesta edes DRS:n, kerssin ja juustorenkaiden kanssa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mitä tulee F1:sten nopeuteen, niin vähän enemmän voisi vauhtia olla. Mielummin koneissa, jotta säilyisi täksi kaudeksi tullut vaikeustaso. Mutta kyllähän noihin tulee vielä tällä kaudella vauhtia lisää, nyt ollaan noin 4-5 sekuntia viime kauden autoja perässä. alta.
Niin, siis vauhtia lähti pois, kun karsittiin aerodynamiikkaa, mikä mun mielestä on hyvä. Huippunopeudethan ovat olleet ihan hyviä tänä vuonna. Jos olis isommat äyskärit edessä ja takana sekä isommat diffusöörit, niin kovempaahan noi autot kurveissa menisi. Mutta ei se tekis noista yhtään hauskempia katsoa, päinvastoin. Jos autot kulkis kuin raiteilla kurveissa sairaan kovaa, niin huonompaan suuntaan mentäisiin.

Mun mielestä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Mitä tulee F1:sten nopeuteen, niin vähän enemmän voisi vauhtia olla. Mielummin koneissa, jotta säilyisi täksi kaudeksi tullut vaikeustaso. Mutta kyllähän noihin tulee vielä tällä kaudella vauhtia lisää, nyt ollaan noin 4-5 sekuntia viime kauden autoja perässä. Katsoin viime kauden GP2-kisojen tuloksia, niin voittaja-autolla oli nopeampi keskituntinopeus kuin Carterhameilla ja Marussioilla Malesiassa.
Nykyiset F1-autot ovat vielä käytännössä raakileita, joten kauden edistyessä kierrosajat tulevat ilmanmuuta paranemaan ja joidenkin arvioiden mukaan kierrosajat tulevat paranemaan 3-5 sekuntia eli kauden lopussa voidaan olla jo samoissa kierrosajoissa viime vuoden autojen kanssa.

Monzan kaltaisilla supernopeilla radoilla pystyttäisiin luultavasti jo tämänhetkisillä autoilla ajamaan vähintäänkin samoja kierrosaikoja viime vuoden autojen kanssa, koska huippunopeudet tämänhetkisissä autoissa ovat jo nyt nopeammat kuin viime vuoden autoissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Katsoin viime kauden GP2-kisojen tuloksia, niin voittaja-autolla oli nopeampi keskituntinopeus kuin Carterhameilla ja Marussioilla Malesiassa.
Keskinopeuteen vaikuttaa aika olennaisesti Safety Car. Monta niitä oli 2013 GP2-kisassa?

Minimipaino on nykysäännöillä aika lähellä (eroa kolme kiloa jos oikein katsoin), mutta F1:n kisat ovat pidempiä, joten sekin vaikuttaa keskinopeuteen vaikka polttoainemäärä rajallinen onkin. Kumman GP2-kisan keskinopeutta katsoit, featuren vai sprintin?

Lisäksi voi kysyä ovatko kierroksen tai kaksi jäävät ja uusien sääntöjen kanssa eniten kamppailevat köyhät tallit edes mikään mittatikku?

Kuten totesit, vauhtia tulee vielä lisää. Huolestuttavaa olisi, jos jo tässä vaiheessa oltaisiin viime kauden tasossa.

-Edit- Vielä sen verran, että vauhtiahan - suoravauhtia - on saatu lisää, mutta mutka-ajaminen on vaikeutunut. Eikö tämä ole about se, mitä on toivottu?
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Laitetaan tää nyt vaikka tänne.

Bahrainissa "isot päät" kokoontuu politikoimaan.
http://www.jamesallenonf1.com/2014/04/a-big-month-ahead-behind-the-scenes-in-formula-1/

Ferrari ja RedBull/Renault koittaa varmasti lobbailla esim. nuo bensansyöttösensorit kokonaan veks ja näin samalla kätevästi kuroa eroa Mersuun, mutta mihin vedoten? Turvallisuus-kortti ei ole nyt saatavilla.

Kaudesta toiseen, vuosikymmenestä toiseen, F1 ei petä. Urheilullisuus/tekniikka/politiikka vääntää kättä!! Jos noista kolmesta yhdenkään ottaa pois, ei enää ole kyseessä Formula 1.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Keskinopeuteen vaikuttaa aika olennaisesti Safety Car. Monta niitä oli 2013 GP2-kisassa?

Minimipaino on nykysäännöillä aika lähellä (eroa kolme kiloa jos oikein katsoin), mutta F1:n kisat ovat pidempiä, joten sekin vaikuttaa keskinopeuteen vaikka polttoainemäärä rajallinen onkin. Kumman GP2-kisan keskinopeutta katsoit, featuren vai sprintin?

Lisäksi voi kysyä ovatko kierroksen tai kaksi jäävät ja uusien sääntöjen kanssa eniten kamppailevat köyhät tallit edes mikään mittatikku?

Kuten totesit, vauhtia tulee vielä lisää. Huolestuttavaa olisi, jos jo tässä vaiheessa oltaisiin viime kauden tasossa.
Gp2 tallin budjetti on 2m ja auto maksaa noin 500k. Caterham kuluttaa noin 100m per vuosi. Köyhyys on suhteellista.
Kuitenkin nopeus on ihan puhtaasti säännöistä riippuvainen. Diffuusorin koko vapaaksi ja F1 olisi 30s nopeampi.

btw
Gp2 autoissa on 580 hevosvoimaa ja painoa hiukan enemmän, joten niiden täytyy tuottaa enemmän downforcea kuin F1 autot päästäkseen noin lähelle kierrosajoissa. Miksi ykkösillä on edelleen vaikeampi ohittaa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Gp2 tallin budjetti on 2m ja auto maksaa noin 500k. Caterham kuluttaa noin 100m per vuosi. Köyhyys on suhteellista.
Tottakai, köyhyys on suhteessa kustannuksiin. Toinen joutuu kehittämään autonsa itse, toinen ostaa valmiina, eikä edes saa kehittää sitä itse eteenpäin.
 
Ylös