Formula 1 - alennustila

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
No jaa, ykkösiä voi toki kritisoida monestakin asiasta nykyään. Mutta mun mielestä nykyisellä kuskikatraalla on helposti enempi "identiteettiä" kuin vuosikymmeniin, ainakin niiden maailmanmestaristason miesten osalta. Enkä mä nyt näe mitään ihmeempää eroa niiden Lavaggien, Tuerojen, Minardien/Chiltonien, Karthikeyanien, Marussioiden välillä, vaikka 90-luvulla tuli itsekin päällystettyä huonetta jos jonkin sortin vormuloilla.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Sama alennustila vaivaa myös rallia. Siellä tosin ei ole edes mitään vippaskonsteja käytössä ja homma on todella surkeaa. Kuskit hajuttomia ja mauttomia, autot hajuttomia ja mauttomia, koko homma on hajuton ja mauton. Formuloissa sentään ollut oikein hyvää kilvanajamista (poislukien tietenkin Vettel), oli se sitten teennäistä tai ei.

F1:ssä pitäisi nyt joku kultainen keskitie löytää. Oletan, että jotain tämän suuntaista onkin tulossa parin kauden sisällä. Mielestäni F1 autojen pitäisi olla sellaisia, että nykyajan penikat haluaisivat niitä julisteina huoneittensa seinille, kuten allekirjoittanut päällysti oman huoneensa 90 -luvulla. Nykyään, yök :eek: Seasta löytyi myös eräs melko viiksekäs mies :cool:
Osa syynä tähän kehitykseen on se, että kuskit ovat nykyaikana liian arkipäiväisiä. 90-80-luvuilla kuskit olivat tavalliselle kansalle paljon kaukaisempia ja olivat jonkin laisia myyttisiä sankareita, joihin ei saanut oikein minkäänlaista otetta.."aikamme gladiaattoreita" niin kuin Kyllönen tapasi sanoa....urheita sotureita, jotka luonnonvoimia uhmaten ajoivat 200km/h mutkiin.

Syynä tähän tietenkin on media, joka tuputtaa tätä viihdettä joka tuutista ja sen seurauksena hommasta on tehty tavalliselle kansallalle sopivaa maitokauppaviihdettä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Syynä tähän tietenkin on media, joka tuputtaa tätä viihdettä joka tuutista ja sen seurauksena hommasta on tehty tavalliselle kansallalle sopivaa maitokauppaviihdettä.
Puhumattakaan sosiaalisesta mediasta, jossa nämä ennen "Myyttiset sankarit" suoraan vastailevat faneille, ja niiden kanssa voi jopa ryhtyä väittelemään.

Toimittajiakin pommitetaan jo koko ajan kritiikillä pienestäkin virheestä tai "väärästä näkemyksestä". Ennen nämä - osin samatkin - toimittajat loivat kuskeista elämää suurempia sankareita - ainakin lukijoiden mielissä. Toimittajan sana ja näkemys oli ennen jumalan sana, koska muita lähteitä ei ollut. Nyt toimittajan näkemys on vain yksi muiden joukossa, eivätkä lukijat epäröi kyseenalaistaa sitä.
 
Viimeksi muokattu:

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Itse olen jostain syystä huomattavasti tavallista innostuneempi uudesta kaudesta kuin aikoihin. Ilmeisesti valtavirrasta selkeästi poiketen, tai sitten valittajat ovat enemmän vain äänessä.

Tuleva kausi tuo vihdoin uusia tuulia lajiin sääntömuutoksien mukana, kuten kuljettaja vaihdosten seurauksena. Lähtökohtaisesti suomalaiset ovat huomattavasti paremmassa asemassa kuin aijemmilla kausilla, sekä RB:n hallinta saattaa loppua hyvinkin todennäköisesti. Aerodynaamisenpidon heikkeneminen ja suhteessa paremman mekaanisenpidon pitäisi teoriassa tarjota parempaa kilvan ajoa. Useat kuljettajat ovat kertoneet autojen hallinnan olevan aijempaa hankalampaa. Monet tuntuvat unohtavan nämä asiat itkiessään "tehottomista, äänetömistä," moottoreista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kerrankin on pakka kunnolla sekaisin kauden alla, ja itku&nillitys on kovempaa kuin turbomoottorin ääni vissiin.:rolleyes:

Onhan se karmeaa kun kehitys kehittyy. Varmaan pitäis 50-luvun autoilla ajaa. Ilman turvavöitä. Luulen että ajotaidot oikeasti korostuu tänä vuonna näillä moottoreilla ja aerodynaamisilla säännöillä. Ja sehän nyt vissiin onkin se paha juttu, kun Newey ei voita viidettä mestaruuttaan putkeen.:thumbfh:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Autojen suorituskykyerot olivat ehkä valtavia ennen, mutta siitä huolimatta aina välillä ohituksia tapahtui ilman niitäkin tai turbon taikanappia. Ennen vanhaan muutamat huippukuskit jopa valittivat sitä miten ohittaminen on vaikeaa. Etenkin jos toinenkin kuljettaja painoi turbonappia tai kytki kierrosrajoittimen pois päältä ja sen tuloksena oli sitten taas sitä mutkissa ajelua jonossa.

Muuan kuuluisa Gilles Villeneuvekin valitti miten autot kulkivat kuin raitiovaunu kiskoilla ja joka paikka oli kipeänä. Ja olihan niitäkin kuljettajia mitkä valittivat tiettyjen ratojen olevan kuin helikopterilla olohuoneessa lentäisi tai, että miten viemäriradalla on vaikeaa ohittaa. No onneksi silloinkin löytyi aina kisan viihdemiehiä jotka pistivät luita kurkkuun näille ns. Huippumiehille.

Eli ennenkin jopa f1:n kulta-aikaan vuosina 1975-1994 on valiteltu vaikeuksia milloin mistäkin. Tosin autojen tietyllä tapaa rajoittunut teknisyys mahdollisti myös sankaritarinoita. Ei se James Huntikaan nykypäivänä paljon olisi vääntyneellä etusiivellä ajellut tai Carlos Reutemann sytytysvaurioituneella autolla voittoon kun autoissa on niin paljon tätä elektroniikkaa.
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Tuplapistekisoja voi tulla lisää vielä tälle vuodelle

Formula ykkösten kaupallisten oikeuksien haltija Bernie Ecclestone ajaa päättäväisesti läpi
kolmen tuplapistekilpailun kalenteria jo alkavalle kaudelle, kertoo saksalainen Auto Motor und Sport -lehti.

MTV Sport

Jännityksen luominen menee yhä epätoivoisemmaksi..
Se on vain ajankysymys, koska Ecclestonelta tulee kuningasidea laittaa kaikkiin kisoihin tuplapisteet.

Tuleva kausi vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta nämä pistehömpötykset pitäisi saada kyllä pois. Jos lähes kaikki tiimit puhuu näitä vastaan, en ymmärrä miten FIA voi toteuttaa ne suoraselkäisenä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Grand Slamit toimivat tenniksessä ihan mukavasti, eikä kukaan valita, että miksi noista saa enemmän rahaa ja ATP-pisteitä. Itse asiassa tenniksessä on jos jonkinlaista pisteytystä eri turnauksille. Myös siellä kauden päättäjäisturnaus on muita (paitsi Grand Slamejä) arvokkaampi pisteytykseltään.

On siitä ollut puhetta aiemminkin, että neljän kisan "Grand Slam" voisi toimia F1:ssäkin. Luonnollisesti kisat olisivat Monaco, Silverstone, Monza ja Spa. Sen jälkeen se anteliaampi pisteytys finaalikisastakaan ei kuulosta ollenkaan niin mahdottomalta ajatukselta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
On siitä ollut puhetta aiemminkin, että neljän kisan "Grand Slam" voisi toimia F1:ssäkin. Luonnollisesti kisat olisivat Monaco, Silverstone, Monza ja Spa. Sen jälkeen se anteliaampi pisteytys finaalikisastakaan ei kuulosta ollenkaan niin mahdottomalta ajatukselta.
Noiden ratojen siinä periaatteessa pitäis olla, mutta siinä on vain se ongelma, että kisat ovat liian lähekkäin toisiaan, jolloin juuri tuona aikana vahvoilla olevat tiimit saa kaiken hyödyn. Grand Slamissa pitäisi siis mielestäni olla Ensimmäinen kisa, Monaco, Monza/Spa ja viimeinen kisa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Noiden ratojen siinä periaatteessa pitäis olla, mutta siinä on vain se ongelma, että kisat ovat liian lähekkäin toisiaan, jolloin juuri tuona aikana vahvoilla olevat tiimit saa kaiken hyödyn. Grand Slamissa pitäisi siis mielestäni olla Ensimmäinen kisa, Monaco, Monza/Spa ja viimeinen kisa.
Lisäksi peräkkäin olevat Monza ja Spa suosivat samoja nopeille radoille istuvia autoja (jos nyt sadeominaisuudet saattavat olla Spassa tärkeitä myös).

Albert Park - Monaco - Spa - Interlagos olisi myös ihan OK, jos Interlagos palaisi päätöskisaksi. Erityyppisiä ratoja ja periaatteessa aika suuri mahdollisuus, että johonkin noista osuu yksi sadekisakin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Monacon jonokisa nyt hädin tuskin ansaitsee yksinkertaisia pistetäkään, saati sitten tuplapisteitä.

Muutenkin typerä idea.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Se on vain ajankysymys, koska Ecclestonelta tulee kuningasidea laittaa kaikkiin kisoihin tuplapisteet.
Samaa ajattelin ehdottaa.

Lisäksi jaettaisiin myös mitalit kolmen kesken ja kauden jälkeen kruunattaisiin kulta-, hopea- ja pronssiprinssi.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Jotenkin veikkaan, että yksikään media ei tule hehkuttamaan alkukauden kilpailuja "puolien pisteiden kilpailuina". Jos ne kaksinkertaiset pisteet ripoteltaisi tasaisesti pitkin kautta, niin se voisi olla kohtuullinen idea. Mutta jos ainut motivaatio on, että voittaja pitää saada ratkaistua viimeisessä kisassa, niin se on vain rahanahnetta tekokilpailua. Toivon tietysti, että tuplapisteiden takia Vettel voittaa viidennen peräkkäisen mestaruuden jolloin sääntö lyö itseään näpeille.

Jotenkin tuo kulukattokin hieman ihmetyttää. Luulisi että omistusportaassa jos vaihtoehdot on rahan polttaminen tai oma tasku, niin valittaisi se oma tasku. Täytyy suurilla talleilla olla hirveä kilpailuvietti jos voittaminen on tärkeämpää kuin taloudellinen tulos.

Helikopterilla olohuoneessa lentely (Monaco) ei tule muuttumaan jollei autoihin kehitetä jotain järjestelmää jolla toisen auton yli voi pompata. Se ei ole auton teknisten ominaisuuksien vika, jos Monacossa ei pysty ohittamaan. Toisaalta pääosin muilla radoilla ei ole niiden ratojen vika jos niillä autoilla ei pysty ohittamaan
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Grand Slamit toimivat tenniksessä ihan mukavasti, eikä kukaan valita, että miksi noista saa enemmän rahaa ja ATP-pisteitä. Itse asiassa tenniksessä on jos jonkinlaista pisteytystä eri turnauksille. Myös siellä kauden päättäjäisturnaus on muita (paitsi Grand Slamejä) arvokkaampi pisteytykseltään.

On siitä ollut puhetta aiemminkin, että neljän kisan "Grand Slam" voisi toimia F1:ssäkin. Luonnollisesti kisat olisivat Monaco, Silverstone, Monza ja Spa. Sen jälkeen se anteliaampi pisteytys finaalikisastakaan ei kuulosta ollenkaan niin mahdottomalta ajatukselta.
Ainakin itse tulkitsen, että tenniksessä Grand Slamit ovat kuitenkin se ykkösasia, ei kauden mestaruus (eli eniten ATP-pisteitä kauden aikana)
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Tässä on todellinen gladiaattori

Petter Northug - The Norwegian Gladiator

Aitoa ja oikeata urheilua
https://www.youtube.com/watch?v=UY-EKJ__oow

Jos Kimi Räikkönen harjoittelisi hiihtoa, jäisi hän Northugia vastaan kuin seinään.
 
Viimeksi muokattu:

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Ei ole alennustila - päinvastoin. Uudet koneet, uudet säännöt, elektroniikka... Formulat ovat kalliimpia kuin koskaan.
 
Ylös