Formula 1 - alennustila

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Grand Slamit toimivat tenniksessä ihan mukavasti, eikä kukaan valita, että miksi noista saa enemmän rahaa ja ATP-pisteitä. Itse asiassa tenniksessä on jos jonkinlaista pisteytystä eri turnauksille. Myös siellä kauden päättäjäisturnaus on muita (paitsi Grand Slamejä) arvokkaampi pisteytykseltään.

On siitä ollut puhetta aiemminkin, että neljän kisan "Grand Slam" voisi toimia F1:ssäkin. Luonnollisesti kisat olisivat Monaco, Silverstone, Monza ja Spa. Sen jälkeen se anteliaampi pisteytys finaalikisastakaan ei kuulosta ollenkaan niin mahdottomalta ajatukselta.
Ei tenniksessä voi keskeyttää itsestä riippumattomista syistä, ellei sellaiseksi halua laskea jotain harvinaisia loukkaantumisia. Tenniksessä pelataan turnaus ja sen lopputuloksena paras voittaa eikä siitä ole mitään kyseenalaistettavaa. F1 ei ole siinä mielessä ihan niin yksinkertaista.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Puhutaan alennustilasta sitten kun pisteita saa sen mukaan mita kisajarjestaja maksaa FIA:lle ja CVC:lle.

Tyyliin taa nyt voimaan tullut vika kisa maksaa enemman ja siita saa tuplat, mutta sovellettuna kaikkiin kisoihin lompakon paksuuden mukaan. Euroopan kisoista 10% pojot, paitsi Monacosta triplat. Jenkeista normipojot ja Brasiliasta valuuttakurssivaihtelun mukaan.

Tallit tietty osallistuis vain ja ainoastaan niihin kisoihin mitka ois heille hyoty-hintasuhteeltaan kiinnostavia!

Kuskit voi vaihtaa isotissisiin ekonomisteihin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei tenniksessä voi keskeyttää itsestä riippumattomista syistä, ellei sellaiseksi halua laskea jotain harvinaisia loukkaantumisia. Tenniksessä pelataan turnaus ja sen lopputuloksena paras voittaa eikä siitä ole mitään kyseenalaistettavaa. F1 ei ole siinä mielessä ihan niin yksinkertaista.
Juuri näin. Homma toimisi niin kauan kuin epäonnistumiset olisivat kuskista johtuvia, mutta eihän siinä ole mitään järkeä, että jonkun viiden markan osan hajoaminen aiheuttaa yhdessä kisassa kaksi kertaa isomman pistemenetyksen pahimmalle kilpailijalle kuin jossain toisesssa kisassa. Koska vaikka mitä sanotaan, niin suuri yleisö seuraa tasan kuskien MM-taistoa ja ainoastaan häviävän pientä vähemmistöä kiinnostaa millään tasolla tallien välinen kilpailu (jolloin siis tekniset viatkin ovat laskettavissa "itsestä johtuviksi").
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Juuri näin. Homma toimisi niin kauan kuin epäonnistumiset olisivat kuskista johtuvia, mutta eihän siinä ole mitään järkeä, että jonkun viiden markan osan hajoaminen aiheuttaa yhdessä kisassa kaksi kertaa isomman pistemenetyksen pahimmalle kilpailijalle kuin jossain toisesssa kisassa. Koska vaikka mitä sanotaan, niin suuri yleisö seuraa tasan kuskien MM-taistoa ja ainoastaan häviävän pientä vähemmistöä kiinnostaa millään tasolla tallien välinen kilpailu (jolloin siis tekniset viatkin ovat laskettavissa "itsestä johtuviksi").
Ja tuohon vielä kaupan päälle ne keissit joissa joku täysin randomilla tavalla lopettaa toisen kilpailun, kuten vaikka Koba ja Massa Melbournessa. Tennisvertailulla tarkoittaa suunnilleen sitä että kesken Nadalin ja Murrayn kamppailun, katsomosta hyppää Federer ja vetää Nadalia turpaan.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ja tuohon vielä kaupan päälle ne keissit joissa joku täysin randomilla tavalla lopettaa toisen kilpailun, kuten vaikka Koba ja Massa Melbournessa. Tennisvertailulla tarkoittaa suunnilleen sitä että kesken Nadalin ja Murrayn kamppailun, katsomosta hyppää Federer ja vetää Nadalia turpaan.
Paras tähän mennessä lukemani perustelu sille, miksi tennistä ei jaksa katsoa edes sitä vähää alkua.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Grand Slamit toimivat tenniksessä ihan mukavasti, eikä kukaan valita, että miksi noista saa enemmän rahaa ja ATP-pisteitä. Itse asiassa tenniksessä on jos jonkinlaista pisteytystä eri turnauksille. Myös siellä kauden päättäjäisturnaus on muita (paitsi Grand Slamejä) arvokkaampi pisteytykseltään.

On siitä ollut puhetta aiemminkin, että neljän kisan "Grand Slam" voisi toimia F1:ssäkin. Luonnollisesti kisat olisivat Monaco, Silverstone, Monza ja Spa. Sen jälkeen se anteliaampi pisteytys finaalikisastakaan ei kuulosta ollenkaan niin mahdottomalta ajatukselta.
Kuka muuten voitti viimevuonna tenniksen mm-sarjan? Kuinka monta osakilpailua tenniksen mm-sarjaan kuuluu? Tennisvertaus ei istu formuloihin ollenkaan. Tennismestarit muistetaan Grand Slameista, ei siitä kuka oli kerännyt kissanristiäisistä eniten ATP-pisteitä vuosittain. Tennispelaajat valitsevat itse mihin kilpailuihin osallistuvat, halutuimpiin keskivertopelaajat pääsevät vain karsimalla ja taso, rahapalkinnot ja ATP-pisteet ovat sen mukaisia, turnauksia myös järjestetään ympäri maailmaa samaan aikaan. Eikä tuo tenniksen ATP-lista ole mikään mestaruusarja vaan lähinnä pisteytys, jolla pelaajat sijoitetaan turnauksissa ottelukaavioon. Golfissa on sama juttu. Pikkuturnauksia kierretään ensinnäkin ansaitakseen rahaa ja toisekseen keräämällä tarpeeksi pisteitä tai sijoituksia jotta pääsisi pelaamaan neljään Major-turnaukseen.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kylläpä jäi tästäkin viikonlopusta taas melko paha maku suuhun. Säästö- ja sääntöpuuhastelu on vedetty ihan naurettavalle tasolle.

Ketä oikeasti kiinnostaa mennä paikan päälle seuraamaan noiden ekoformuloiden pörinää? Ohittaminenkin vaikuttaa tällä kaudella taas erittäin vaikealta, joten säästöjonossa ajeluksi menee nuo kisat väksinkin.

Koskahan saataisiin jotain fanien kannalta oikeasti kiinnostavia muutoksia. Kaksi kisaa ja toiseen lähdettäisiin esim. mm sarjan käännetyssä järjestyksessä. Välitankkaukset myös takaisin.

Itse jaksoin seurata noin 20 kierrosta tämän päivän kisaa. Ei vaan ollut mitään jännitystä sen jälkeen. :nope:
 
Viimeksi muokattu:

pekeke

Well-known member
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
136
Joo kyllä pahalta tuntuu tämä säästelytouhu.

Myös siksi, että yksi talli ajelee jälleen helppoja voittoja ja voi säästellä kärjessä, vaikka tähän varmaan haettiinkin muutosta nimenomaan.

Noh, toivotaan että tämä tästä paranee ja seuraava kisa heti perään. :)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Ainoa vähän huono juttu näinä päivinä on ollut lähinnä äänien vaisuus, mutta keskimäärin ensimmäiseen kilpailuun verrattuna äänet kuuluivat paremmin. Lisäksi jos ei kärkiajelua lasketa niin kyllä siellä viihdettä nähtiin. Kamui-san järjesti ainakin viihdettä koko rahalla. Liekö taas ohjaajan ongelmia ollut tällä erää. Ai niin ja olihan tietysti huonoa myös tuo tuomariston liiallinen tiukkailu ja sekoilu rangaistusten kanssa mikä laskee myös lajiarvoa tällä menolla.

Aika-ajossa nähtiin jo 12 700 kierroksen ylittäminen Force Indian kuljettajan toimesta joten mahdollisesti vielä kauden aikana nähdään ainakin lähellä 15 000 kierroksen rajaa.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Täytyy sanoa, että itsekin olen huolestunut tulevien kisojen jännittävyyden suhteen. Äänistä en niin välitä ja sääntömuutokset muutenkin ovat yleensä hyvästä, mutta ohittamisen vaikeus ja säästelymeininki ovat parissa ensimmäisessä kisassa osoittautuneet tunnelmantappajiksi. Ensimmäisten kymmenen kierroksen jälkeen, Melbournen kisaa katsellessani, olin täpinöissäni, kun tapahtumia riitti joka puolella ja sääntömuutokset näyttivät värittäneen kilpailua huomattavasti. Sitten todellisuus iski ja loppukisa ajettiin jonossa. Malesiassa sama toistui, paitsi nyt lähdössäkään ei ollut sen suurempaa draamaa, mitä nyt pari ohitusta nähtiin. Kun luotettavuus saadaan paremmaksi ja suorituskykyerot tasoittuvat kauden loppua kohden, nähdään mahdollisesti kisoja, joissa ohitetaan vain tulemalla aikaisemmin renkaanvaihtoon. :thumbdown

Kun vertaillaan Melbournen lap charttia tältä ja viime vuodelta, on viimevuotisessa huomattavasti enemmän "syheröä" eli ohituksia ja tapahtumia on ollut riittämiin. Tänä vuonna safety car aiheutti keskelle kisaa vähän säpinää, mutta muuten on aika suoraa linjaa ensimmäisten kierrosten jälkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Ei nuo renkaat silti mitään uskomatonta stinttimäärää muodosta, mutta pitää vielä katsoa muutama kisa ennen kuin antaa isomman tuomion noista renkaista. Sauberin miesten ohella ainakin Kamui Kobayashi järjesti viihdettä tähän kisaan ja hyvä niin. Sauberitkin suhteellisen heikosta kilpailustakin huolimatta.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Ehdottomasti teknologiamuutosten kannalla. Kisat vaan taitaa tulla aika tylsiksi :wall:

Tehojen ja rajoitteiden puolesta tätä lähestytyään väärästä suunnasta. Olisivat sitten vasta rajoittaneet , kun olis alkanut mennä liiaan kovaa? Nyt odotellaan kausi pari, että saadaan kierrosajat samalle tasolle mitä ne ovat olleet.
10 kertainen budjetti ja vauhdit lähes GP2 tasolla. Puhumattakaan virtausrajoituksista, jolla saadaan kaikki ajeleen kiltisti jonossa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
FIA tuntuu keksineen ikiliikkujan.

Tee sääntömuutos → kuuntele valitusta
Kuuntele valitusta → tee sääntömuutos
Tee sääntömuutos → ja niin edelleen

Aina kun F1 on kokenut suuremman sääntömuutoksen niiden 20+ -vuoden aikana mitä itse lajia olen seurannut ovat fanit valittaneet. Tämän päivän kisaa tylsäksi väittäneille todettakoon "te ette ole tylsää kisaa nähneetkään".
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
FIA tuntuu keksineen ikiliikkujan.

Tee sääntömuutos → kuuntele valitusta
Kuuntele valitusta → tee sääntömuutos
Tee sääntömuutos → ja niin edelleen

Aina kun F1 on kokenut suuremman sääntömuutoksen niiden 20+ -vuoden aikana mitä itse lajia olen seurannut ovat fanit valittaneet. Tämän päivän kisaa tylsäksi väittäneille todettakoon "te ette ole tylsää kisaa nähneetkään".
On ilmeisesti unohtunut ne ajat kun Shumacher avasi kolmessa kierroksessa kymmenen sekunnin kaulan, Trulli veti kymmentä kuskia perässään ja kisoissa oli hyvällä tuurilla yksi tai kaksi ohitusta,
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
On ilmeisesti unohtunut ne ajat kun Shumacher avasi kolmessa kierroksessa kymmenen sekunnin kaulan, Trulli veti kymmentä kuskia perässään ja kisoissa oli hyvällä tuurilla yksi tai kaksi ohitusta,
Näihin juuri viittasin. Ja kukaan ei edes yrittänyt ohitusta radalla vaan ainoastaan välitankkauksen yhteydessä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Niin ja maaliinkin pääsee vain muutama auto tällä kaudella FIA:n sääntöjen takia...., eiku
 
Viimeksi muokattu:

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Itseäni viihdyttänyt tapahtumat enempi, mitä moneen vuoteen. Malesian eka mutkayhdistelmä ei joka vuosi tänään nähtyjä vääntöjä tarjoa. Turbot vissiin potkaisee arvaamattomammin ja takana olevalla on parempi mahdollisuus yrittää sen 0,5km/h kovempaa luistatusta välttäen.

Äänet ovat sivuseikka.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Kyllä näissä kisoissa viimeisen 5 vuoden sisällä on jo ollut suhteellisesti enemmän viihdettä kuin mitä huonoimmillaan aikavälillä 1998-2008 olikaan. Kilpailussa nähtiin edelleenkin kuitenkin taktisia hyviäkin ajoja. Nico Hülkenbergin huippuajo tänään oli osin erikoisen taktiikan ja Force Indian renkaansäästökyvyn ansiota. Ainoastaan takarenkaissa Nicolla oli ongelmia muutaman kerran liiallisen luiston kanssa, mutta muuten ajoi todella hyvin.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
On totta, että joskus kisat ovat olleet vieläkin tylsempiä. Huolestuttavaa on kuitenkin, että viimevuosien hyvä suuntaus on muuttunut taas jonoajelun vuosia muistuttavaan suuntaan. Muutama edellinen kausi ollut todella viihdyttäviä katsella. Tietynlainen ohittamisen vaikeushan kuuluu formuloihin, mutta rajansa kaikella.. viime vuosina oltiin melko hyvässä balanssissa tämän suhteen.
 
Ylös