Formula 1 - alennustila

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
On totta, että joskus kisat ovat olleet vieläkin tylsempiä. Huolestuttavaa on kuitenkin, että viimevuosien hyvä suuntaus on muuttunut taas jonoajelun vuosia muistuttavaan suuntaan. Muutama edellinen kausi ollut todella viihdyttäviä katsella. Tietynlainen ohittamisen vaikeushan kuuluu formuloihin, mutta rajansa kaikella.. viime vuosina oltiin melko hyvässä balanssissa tämän suhteen.
Tässäpä se aika hyvin kiteytettynä. Muutamana edelliskautena on nähty aika pitkälti yli 2/3:ssa kisoista hyvää vääntöä ja jänniä tilanteita, vaikka eräs Sebastien Vettel köröttelikin suurimman osan ajasta yksinään kärjessä. Nyt on kaksi kisaa ajeltu käytännössä jonossa odottaen ruutulippua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Ehkä lähinnä liian tylsän kärkitaistelun takia on vedetty liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Jonoajelun vuosina oli tylsää niin edessä, keskellä kuin takanakin pahimmillaan. Ratkaisut tehtiin suurin piirtein melkein autosta kuin autosta riippumatta varikolla ja ohittaminen oli lievästi sanottuna hyvin vaikeaa ja sitten kun vielä lisätään sittemmin tiukentunut tuomarilinja niin ohittelusta ja sen yrittämisestä tuntui tulevan erittäin rankaisuherkkää.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Sanoisko, että virtausrajoitusten, bensan- ja renkaiden kulumisen tarkkailun vuoksi. Kisailusta on tullut eräänlaista kyttäilyä.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Olen aiemminkin tämän todennut, mutta laji on ollut kaikkein tylsimmillään ajanjaksona jolloin kisat on saatu paahtaa käytännössä alusta loppuun täysillä mitään säästelemättä.

50-luvulta 90-luvun puoliväliin oli ajettava tekniikkaa säästellen ja ajovirheitä vältellen, koska keskeytys oli todellinen riski. Renkaiden ja polttoaineen säästely on sekin ollut vaihtelevassa asemassa ennenkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Renkaita oli aikanaan myös monta erilaista laatua ja erojakin niillä oli jopa radoittain erittäin paljon. Periaatteessa vanhaan aikaan 1970-luvulla tai sitä ennen olisi voinut olla hyvinkin tylsiä kilpailuja. Etenkin kun varikolla ei juuri käyty välitankkauksilla ja aina lähdettiin näin ivallisesti sanottuna niillä kaikkein kovimmilla renkailla.

Tuolloin tosin autot olivat erilaisia ja ne kuluttivat renkaitakin aivan eri tavalla. Maaefektiaikaan erääseen aikaan renkaat itsessään kestivät aivan uskomattomasti kuritusta ja vapautti tehot käyttöön täysillä ajoa varten, mutta kun renkaiden lämpötila nousi liian kuumaksi tai edes pienikin helmavika oli autossa niin autoista tuli hengenvaarallisia. Keskeytyksessä pelättiin riittävän vanhaan aikaan myös oman henkikullan säilymistäkin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
En itse näkisi, että tämän kisan tylsyys olisi hirveästi sääntöjen vika.

Ensimmäisen kierroksen jälkeen kisan järjestys oli: 1. Hamilton 2. Rosberg 3. Ricciardo 4. Vettel 5. Alonso.

Kisan nopeusjärjestys oli pitkälti sama, paitsi että Red Bullit toisessa järjestyksessä. Jännittävyys kun yleensä syntyy juuri siitä, että joku takana olevista on nopeampi kuin edellä menevä.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Turhaa viherpiipertämistä, myllyistä ei voi ottaa kunnon kierroksia jonkun helvetin bensanrajoituksen takia ja jengi vetelee säästöliekeillä eikä autoja voi kunnolla repiä. Autoja pitää käsitellä kuin kipeetä pillua kun säästellään osia ajamalla mielummin talliin kuin kisa loppuun ettei auto kulu. Joo ehkä laskee kustannuksia, mutta rajansa kaikella. Kuitenkin luokka, jossa on maailman parhaat eikä sinne pitäisi päästää viherpiipertäjiä räätälöimään sääntöjä
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Turhaa viherpiipertämistä, myllyistä ei voi ottaa kunnon kierroksia jonkun helvetin bensanrajoituksen takia ja jengi vetelee säästöliekeillä eikä autoja voi kunnolla repiä. Autoja pitää käsitellä kuin kipeetä pillua kun säästellään osia ajamalla mielummin talliin kuin kisa loppuun ettei auto kulu. Joo ehkä laskee kustannuksia, mutta rajansa kaikella. Kuitenkin luokka, jossa on maailman parhaat eikä sinne pitäisi päästää viherpiipertäjiä räätälöimään sääntöjä
Nämä ovat vasta ensimmäiset protomallit autoista. Mikään ei ole jo syntyessään valmis. Kaikki tulee kehittymään parempaan suuntaan kunhan vain jaksetaan odottaa.

Jäitä hattuun.
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Minua on ollut yllätys että miten "kontrolloidusti" tämä kauden toinen kisa meni talleilta. Luulin että testien kaltainen kaaos jatkuu vielä ainakin pari kisaa.
Kyllä minustakin tällä hetkellä tuntuu että raaka maximun attack on liian pienessä roolissa radalla. Toivotaan että nyt kun luotettavuus yms. asiat alkaa asettumaan paikalleen, niin nähdään tiukempaa puristusta. Redbullin takaa-ajo tulee varmaan ainakin olemaan mielenkiintoista.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Minua on ollut yllätys että miten "kontrolloidusti" tämä kauden toinen kisa meni talleilta. Luulin että testien kaltainen kaaos jatkuu vielä ainakin pari kisaa.
Kyllä minustakin tällä hetkellä tuntuu että raaka maximun attack on liian pienessä roolissa radalla. Toivotaan että nyt kun luotettavuus yms. asiat alkaa asettumaan paikalleen, niin nähdään tiukempaa puristusta. Redbullin takaa-ajo tulee varmaan ainakin olemaan mielenkiintoista.
Jos tipahdat kauemmaksi niin polttoaine rajoitukset ei mahdollista raivoamista esim Kimi tänään.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Turhaa viherpiipertämistä, myllyistä ei voi ottaa kunnon kierroksia jonkun helvetin bensanrajoituksen takia ja jengi vetelee säästöliekeillä eikä autoja voi kunnolla repiä. Autoja pitää käsitellä kuin kipeetä pillua kun säästellään osia ajamalla mielummin talliin kuin kisa loppuun ettei auto kulu. Joo ehkä laskee kustannuksia, mutta rajansa kaikella. Kuitenkin luokka, jossa on maailman parhaat eikä sinne pitäisi päästää viherpiipertäjiä räätälöimään sääntöjä
Ehkäpä se, että tuo moottorimäärä, joita voi käyttää kauden aikana vaikuttaa melko paljon. Se että ekan kisan tehot olisi lähellä moottorin viimeisen kisan tehoja lienee yksi iso päämäärä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24213
Sijainti
lappeen Ranta
Viherpiipertämisestä sen verran, että en näe mitään lisäarvoa siinä, että ylivoimaiseen johtoon ajanut kisan kärki jatkaisi täysillä ajamista ainakin siiheksi, että johto olisi totaalisen naurettavan ylivoimainen. Itse asiassa sekin tuo kauteen lisämausteen, että jos keskeyttää yhden kisan (muuhun kuin moottorin poikimiseen), niin sitten voi ehkä ottaa moottorista enemmän irti seuraavissa kisoissa.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Viherpiipertämisestä sen verran, että en näe mitään lisäarvoa siinä, että ylivoimaiseen johtoon ajanut kisan kärki jatkaisi täysillä ajamista ainakin siiheksi, että johto olisi totaalisen naurettavan ylivoimainen. Itse asiassa sekin tuo kauteen lisämausteen, että jos keskeyttää yhden kisan (muuhun kuin moottorin poikimiseen), niin sitten voi ehkä ottaa moottorista enemmän irti seuraavissa kisoissa.
Ei kärjessä tietenkää järkeä ole paahtaa täysillä, jos on hirvee kaula, vaarana on menettää johtoasema ajovirheeseen tai kalu ei kestä, mutta eri asia kärjen takana, jossa pitää nyt sielläkin himmailla ja ihailla maisemia säästääkseen löpöä jolloin nää nousuraivoamiset jää pois.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Onko sitten hirveästi eroa sillä, että taakse jäänyt kuljettaja A ajaa säästelemättä ja edellä kuljettaja B ajaa säästelemättä verrattuna siihen, että taakse jäänyt kuljettaja A ajaa säästellen ja edellä kuljettaja B ajaa säästellen?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mercedes on karussa, mutta Red Bull, McLaren, Ferrari, Williams, Force India ja ensimmäisessä kisassa Toro Rossokin taistelivat heti seuraavista sijoista. Ihan lupaavalta näyttää kausi kahden kisan jälkeen.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Onko sitten hirveästi eroa sillä, että taakse jäänyt kuljettaja A ajaa säästelemättä ja edellä kuljettaja B ajaa säästelemättä verrattuna siihen, että taakse jäänyt kuljettaja A ajaa säästellen ja edellä kuljettaja B ajaa säästellen?
Niinpä, toi tiivistää kaiken nykyformuloista, kilvanajoa säästellen. Tulevaisuudessa aletaan varmaan jakelee lisäpisteitä niille jotka ovat kuluttaneet bensaa vähiten. On se nyt eri asia kilpailla ja puristaa äärirajoilla kuin että puolivaloilla vääntäminen tai hiillostaminen pitää lopettaa kesken säästääkseen bensaa. Tätäkö nyt halutaan kunhan touhu on tarpeeksi vihreää...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
eri asia kärjen takana, jossa pitää nyt sielläkin himmailla ja ihailla maisemia säästääkseen löpöä jolloin nää nousuraivoamiset jää pois.
Kaikki on kiinni edelleen autosta, eikä bensan määrästä. Jos Hamiltonille olis käynyt tänään samoin kuin Kimille, olisi hän pystynyt raivoamaan kohti kärkeä ihan samalla bensamäärällä kuin edellä ajavat. Tämä todistaa, että bensan määrä ei rajoita ohituksia vaan huonompi auto, kuten on aina ollut.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Niinpä, toi tiivistää kaiken nykyformuloista, kilvanajoa säästellen. Tulevaisuudessa aletaan varmaan jakelee lisäpisteitä niille jotka ovat kuluttaneet bensaa vähiten. On se nyt eri asia kilpailla ja puristaa äärirajoilla kuin että puolivaloilla vääntäminen tai hiillostaminen pitää lopettaa kesken säästääkseen bensaa. Tätäkö nyt halutaan kunhan touhu on tarpeeksi vihreää...
Ei nykysäännöillä pelkästään bensaa pidä säästellä vaan myös moottoria on säästeltävä, koska yhden moottorin on kestettävä neljä kisaa ja se ei onnistu jos jatkuvasti ajetaan täysillä.

Ainakin Williamssin kohdalla tilanne näyttää olevan se, että bensaa ei edes tarvitse säästellä riittävän pienen kulutuksen ansiosta ja heidän tarvitsee säästellä ainoastaan moottoria sekä tarvittaessa myös renkaita.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Muistanko väärin vai aiotaanko tulevina kausina vähentää moottorien määriä vielä entisestään?
 
Ylös