Siihen että niiden autojen täydellinen aero on ollut suunniteltu kiertämään ympäri tyhjää rataa ainakin viimeisen 15 vuoden ajan, joten taistelutilanteessa puolustavalla autolla on lähtökohtaisesti epäreilu etu, kun se takanaoleva auto hidastuu sekunnin kierros ilman tyhjää rataa. (En tosin osaa sanoa miten 2014-spec vaikuttaa sitten, toivottavasti edes vähän parempaan suuntaan mennään.)Mihin on jäänyt se entinen, rehellinen vääntö mies miestä vastaan?
Maksukuskeja on, koska Sauber-kategorian F1-tiimien pitää nykyisellään löytää monta kymmentä miljuunaa euroa että se saa F1-auton kiertämään sitä rataa edes kahden sekunnin päässä kärjestä. Nykyisessä taloustilanteessa ja F1:n näkyvyyden pienetessä entisestään johtuen maksukanaville siirtymisestä, on hivenen vaikeaa löytää semmoisia rahoja muualta sponsoreilta kuin kuskien namusediltä.Totta, totta, maksukuskeja on aivan liikaa, mutta mitä asialle pitäisi tehdä?
Sellaista ei ole koskaan ollutkaan, paitsi joidenkin mielikuvituksessa. Naurattaa, se Keke ylistys-video Youtubessa, johon koottu Rosbergin "ilmiömäisiä" ohituksia. Jäänyt vain mainitsematta, että ne roppakaupallaohitukset ja huimat takaa-ajot olivat moadollisia, koska autojen suorituskykyerot oli valtavia; joko lähdöstä maaliin, tai sitten kisan aikana joltakin hajosi puolet vaihteista jne jne.Mihin on jäänyt se entinen, rehellinen vääntö mies miestä vastaan?
No eipä ole DRS kaudella ollut vielä kisaa jossa kaksi kuskia joka kierroksella vaihtavat järjestystä nappia painamalla. Joissain kisoissa se toki helpottaa huomattavasti ohittamista, mutta niitä DRS alueitahan säädetään koko ajan paremmiksi. Yleensä se DRS ohituskin vaatii paljon alustusta onnistuakseen, eikä välttämättä riitä siltikään jos toisella on auto erilaisissa säädöissä. Ihan hyvää mies miestä vastaan vääntöä (no homo) se on ollut vieläkin.No mikä järki siinä sitten on, että nappia painamalla vaihdellaan järjestystä tuon tuosta?
Kun tosiaan mietitään muutama vuoskymmen taaksepäin niin se etu on ollut takana olevalla autolla. Silloisten autojen aerodynamiikalla imussa tulemalla pääsi ilmaiseksi kovempaa, ja sieltä oli helpompi yrittää ohi. Sitten voikin spekuloida oliko tämä etu sen enempää tai vähempää lähtökohtaisesti epäreilu, kuin käänteinen nykytilanne.Siihen että niiden autojen täydellinen aero on ollut suunniteltu kiertämään ympäri tyhjää rataa ainakin viimeisen 15 vuoden ajan, joten taistelutilanteessa puolustavalla autolla on lähtökohtaisesti epäreilu etu, kun se takanaoleva auto hidastuu sekunnin kierros ilman tyhjää rataa.
No en olisi lainkaan varma tuosta. Viime vuonna DRS-alueita laitettiin kaksi vissiin joka radalle, vaikkei siinä mitään järkeä olisi ollutkaan. Ikään kuin FIA yrittäisi aivopestä katsojat uskomaan, että "tää on ihan hyvä systeemi tää takasiipijuttu, ihan oikeesti hei. Kattokaa nyt kun tulee tilanteita". Liian usein nämä "tilanteet" ovat nappi pohjaan ja purjehtii ohi -tyyppisiä sijoituksen vaihtoja, eivät jännittävää kilvanajoa. Eniten kismittää se, että DRS-alue laitetaan sille radan parhaalle ohituspaikalle, vaikkei sitä siellä välttämättä edes tarvittaisi. Mutta omapahan on mielipiteeni. Siitä olen samaa mieltä Villeneuven kanssa, että kun tälle tielle on kerran lähdetty, niin vaikea on enää perääntyä. Aitoa kilvanajoa pitää hakea muista sarjoista.Joissain kisoissa se toki helpottaa huomattavasti ohittamista, mutta niitä DRS alueitahan säädetään koko ajan paremmiksi.
Näinpä. Joku kovempi vaativuusperuste olisi edes kiva. Viiminen kisa on vaan käytännössä 2 kisaa samoilla lopputuloksilla. On (tupla)keskeytyksiä ja (tupla)pistesijoja yhdellä kertaa :nope: :thumbdown4 tuntia nordschleifea -kisasta voisi hyvinkin jakaa haasteellisuutensa takia tuplapisteet. Se, että jokin kisa on kauden viimeinen kisa, on köyhä syy tuplapisteille, omasta mielestäni siis. :nope: