MägLären, Lotus ja Caterham ei valmista autoja?
Lisää tuohon vielä Marussia.
Mutta noista talleista lähinnä McLareniin on monella fanilla erityinen tunneside. Caterham & Marussia ovat marginaalimerkkejä ja Lotuksella ei juurikaan ole tekemistä vanhan Lotus-tallin kanssa sen paremmin kuin automerkinkään.
Pointtini on se, että 2004 talleihin oli helpompi muodostaa tunneside:
Ferrari - Legendaarinen merkki.
Williams-BMW - Perinteinen kilpatalli yhdistettynä vahvaan autobrändiin.
McLaren-Mercedes - Toinen perinteinen kilpatalli yhdistettynä vahvaan autobrändiin.
Renault - Perinteitä F1:ssä.
BAR-Honda - Hondalla pitkät perinteet F1:ssä.
Sauber-Petronas - Sympaattinen yksityistalli.
Jaguar-Cosworth - Vahva autobrändi.
Toyota - Kaipa Toyotallakin on faninsa.
Jordan-Ford - Toinen sympaattinen pikkutalli. Asiakastalli, joten moottorilla ei niin suurta merkitystä.
Minardi-Cosworth - Kolmas sympaattinen ja perinteinen pikkutalli.
Mitenkäs on asian laita 2014:
Ferrari - Legendaarinen merkki.
Williams-Mercedes - Perinteinen kilpatalli. Asiakastalli, joten moottorilla ei niin suurta merkitystä.
McLaren-Mercedes - Toinen perinteinen kilpatalli. Asiakastalli, joten moottorilla ei niin suurta merkitystä.
Lotus-Renault - Ei se vanha Lotus. Rellun fanien tunnesidekään ei varmaan niin vahva, kun enää moottorintoimittaja. Toki omaa jonkun verran Enstone-brändiä.
Mercedes - Vahva autobrändi.
Sauber-Ferrari - Sympaattinen yksityistalli.
Red Bull-Renault - Kaipa jotkut Red Bullia fanittavat, ja Rellun fanitkin symppaavat, mutta ei energiajuoma samoja tunteita herätä kuin automerkki.
Force India-Mercedes - Sinällään ihan sympaattinen pikkutalli, mutta tuntuu liiaksi miljardöörin lelulta verrattuna edeltäneeseen Jordaniin, tai esim. Sauberiin nähden.
Toro Rosso-Renault - Saanee Minardin seuraajana sympatiapisteitä, mutta ei Minardin tavoin.
Caterham-Renault - Ehkä herättää tunteita Lotus/Caterham Sevenin ystävissä, mutta marginaalimerkki. Sympaattinen talli, mutta perinteet puuttuu.
Marussia-Ferrari - Käsi ylös kaikki, joiden unelma-auto on Marussia? Ei taida monta kättä nousta. Sympaattinen talli, mutta perinteet puuttuu.
Ainakin minusta tallien lista on käynyt 10 vuodessa tylsemmäksi. Vaikka pidänkin hyvänä, että tallit eivät ole enää niin suurelta osin autonvalmistajien hallussa ja niiden taloustilanteesta riippuvaisia, niin enemmän kaipaisin moottorintoimittajia. Williamsilla on minusta kohtuuvahva brändi, mutta BMW Williamsilla oli vielä vahvempi.