Formula 1 - alennustila

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Maksukanavista ja yhden tallin ylivoimasta.
Ja autojen äänistä tietysti, älä unohda autojen ääniä.

Mutta vakavasti ottaen, en ihmettelisi yhtään vaikka ainakin osassa lajin vannoutuneinta seuraajakuntaa mielenkiinto olisi lopahtanut nimenomaan näiden kaikenmaailman sääntövempulointien vuoksi. Itselläkin on kiinnostus parin-muutaman viime vuoden aikana ollut hiipumaan päin, mutta mitään varsinaista syytä en siihen osaa antaa. Laji tuntui jotenkin paljon kiehtovammalta vielä viime vuosikymmenellä, vaikka kisat nykyään aika hyviä ja viihdyttäviä ovatkin. En tiedä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Katselin tuossa boksilta Poconon Nascaria(alun vasta) niin mietin siinä kun 60 vuotta(okei, on niissä moderniakin mukana) vanhat moottorikonstruktiot kiertää yli 9K
niin F1:sten käytännön 12K on aika nolo lukema.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Katselin tuossa boksilta Poconon Nascaria(alun vasta) niin mietin siinä kun 60 vuotta(okei, on niissä moderniakin mukana) vanhat moottorikonstruktiot kiertää yli 9K
niin F1:sten käytännön 12K on aika nolo lukema.
Suuri osa F1:iä seuraavista ei tiedä paljonko nykyiset moottorit kiertävät. Vielä suurempi osa ei välitä siitä. Suuren kierrosluvun ei pitäisi olla mikään itseisarvo. Olivatko 2006-vuoden 22000 kiertävät V8:t moottorisuunnittelun kohokohta?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ja autojen äänistä tietysti, älä unohda autojen ääniä.
Luulen kanssa, että ääniä tässä haettiin. Jos olisivat tuplanneet autojen aiheuttaman äänenpaineen, niin televisiokatselijoiden määräkin olisi tuplaantunut.
Suuri osa F1:iä seuraavista ei tiedä paljonko nykyiset moottorit kiertävät. Vielä suurempi osa ei välitä siitä. Suuren kierrosluvun ei pitäisi olla mikään itseisarvo. Olivatko 2006-vuoden 22000 kiertävät V8:t moottorisuunnittelun kohokohta?
Alle 20000 radalla kiersivät. Eikä ne kierrokset kaikkea tosiaan merkitse, sylinterien lukumäärällä on myös merkityksensä.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Maksukanavista ja yhden tallin ylivoimasta.
Nuo ovat kieltämättä vieneet katsojia. Shown takia tehdyt säännöt (kuten DRS + huonot renkaat) ovat todennäköisesti lisänneet viihdearvoa, vaikka kaltaiseni puristi ei niistä pidäkkään.

Kisojen määrän vähittäinen nousu on ehkä myös vaikuttanut vähentyneenä kiinnostuksena yksittäisiin kisoihin, varsinkin kun Aasian kisojen ajankohta ei ole täysin ideaali.

Yhden asian nostaisin myös esiin. Autonvalmistajien vähentynyt määrä. Automerkit yhdistivät ihmisiä F1:een, kymmenkunta vuotta sitten mukana oli Mersu, BMW, Honda, Toyota, Ferrari, Renault ja Jaguar (plus Jordanilla Fordiksi rebadged Cosworth). Nyt mukana vain Mersu, Rellu, ja Ferkku.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nuo ovat kieltämättä vieneet katsojia. Shown takia tehdyt säännöt (kuten DRS + huonot renkaat) ovat todennäköisesti lisänneet viihdearvoa, vaikka kaltaiseni puristi ei niistä pidäkkään.

Kisojen määrän vähittäinen nousu on ehkä myös vaikuttanut vähentyneenä kiinnostuksena yksittäisiin kisoihin, varsinkin kun Aasian kisojen ajankohta ei ole täysin ideaali.

Yhden asian nostaisin myös esiin. Autonvalmistajien vähentynyt määrä. Automerkit yhdistivät ihmisiä F1:een, kymmenkunta vuotta sitten mukana oli Mersu, BMW, Honda, Toyota, Ferrari, Renault ja Jaguar (plus Jordanilla Fordiksi rebadged Cosworth). Nyt mukana vain Mersu, Rellu, ja Ferkku.
MägLären, Lotus ja Caterham ei valmista autoja?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
MägLären, Lotus ja Caterham ei valmista autoja?
Lisää tuohon vielä Marussia.

Mutta noista talleista lähinnä McLareniin on monella fanilla erityinen tunneside. Caterham & Marussia ovat marginaalimerkkejä ja Lotuksella ei juurikaan ole tekemistä vanhan Lotus-tallin kanssa sen paremmin kuin automerkinkään.

Pointtini on se, että 2004 talleihin oli helpompi muodostaa tunneside:

Ferrari - Legendaarinen merkki.
Williams-BMW - Perinteinen kilpatalli yhdistettynä vahvaan autobrändiin.
McLaren-Mercedes - Toinen perinteinen kilpatalli yhdistettynä vahvaan autobrändiin.
Renault - Perinteitä F1:ssä.
BAR-Honda - Hondalla pitkät perinteet F1:ssä.
Sauber-Petronas - Sympaattinen yksityistalli.
Jaguar-Cosworth - Vahva autobrändi.
Toyota - Kaipa Toyotallakin on faninsa.
Jordan-Ford - Toinen sympaattinen pikkutalli. Asiakastalli, joten moottorilla ei niin suurta merkitystä.
Minardi-Cosworth - Kolmas sympaattinen ja perinteinen pikkutalli.

Mitenkäs on asian laita 2014:

Ferrari - Legendaarinen merkki.
Williams-Mercedes - Perinteinen kilpatalli. Asiakastalli, joten moottorilla ei niin suurta merkitystä.
McLaren-Mercedes - Toinen perinteinen kilpatalli. Asiakastalli, joten moottorilla ei niin suurta merkitystä.
Lotus-Renault - Ei se vanha Lotus. Rellun fanien tunnesidekään ei varmaan niin vahva, kun enää moottorintoimittaja. Toki omaa jonkun verran Enstone-brändiä.
Mercedes - Vahva autobrändi.
Sauber-Ferrari - Sympaattinen yksityistalli.
Red Bull-Renault - Kaipa jotkut Red Bullia fanittavat, ja Rellun fanitkin symppaavat, mutta ei energiajuoma samoja tunteita herätä kuin automerkki.
Force India-Mercedes - Sinällään ihan sympaattinen pikkutalli, mutta tuntuu liiaksi miljardöörin lelulta verrattuna edeltäneeseen Jordaniin, tai esim. Sauberiin nähden.
Toro Rosso-Renault - Saanee Minardin seuraajana sympatiapisteitä, mutta ei Minardin tavoin.
Caterham-Renault - Ehkä herättää tunteita Lotus/Caterham Sevenin ystävissä, mutta marginaalimerkki. Sympaattinen talli, mutta perinteet puuttuu.
Marussia-Ferrari - Käsi ylös kaikki, joiden unelma-auto on Marussia? Ei taida monta kättä nousta. Sympaattinen talli, mutta perinteet puuttuu.

Ainakin minusta tallien lista on käynyt 10 vuodessa tylsemmäksi. Vaikka pidänkin hyvänä, että tallit eivät ole enää niin suurelta osin autonvalmistajien hallussa ja niiden taloustilanteesta riippuvaisia, niin enemmän kaipaisin moottorintoimittajia. Williamsilla on minusta kohtuuvahva brändi, mutta BMW Williamsilla oli vielä vahvempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Luulen kanssa, että ääniä tässä haettiin. Jos olisivat tuplanneet autojen aiheuttaman äänenpaineen, niin televisiokatselijoiden määräkin olisi tuplaantunut.
Television moottorivolyymin nostamiseenhan ei tarvita muuta kuin toisenlainen miksaus. Autoihin se ei muutoksia vaadi.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
https://www.youtube.com/watch?v=ngb9INIc5UM - Tulipahan katsottua pitkästä aikaa kilvanajosta pätkä kaudelta 2001, niin todellakin voidaan sanoa, että F1 on todellisessa alennustilassa. Olin jo tottunut nyky V6 moottorien pörinään ja turbojen suhinaan ja lähes unohtanut miten nopeita autot olivat tuohon aikaan. Etenkin mutkissa ero on V-A-L-T-A-V-A nykyaikaan. Ei tuollaista limitillä ajoa enää nähdä tai nähdään kyllä limitillä ajoa, mutta kaukana se on tuosta. F1 oli tuolloin miesten laji ja nyt lähinnä poikien karting-kisa aina moottorin ääniä myöten... DRS:n avulla on toki ohituksia saatu lisää ja showta paremmaksi, etenkin lajista vähemmän ymmärtäville, mutta kyllä ohituksista on viehätys hävinnyt, kun nyt ei tarvitse painaa kuin nappia.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Vanhojen videoiden argumenttiarvoa tietysti alentaa, että valitaan jännittävät kisatilanteet esimerkeiksi. Tai sitten valitaan video F1 Digital (1996-2002) lähetyksistä (ilman selostusta), missä kamerakulmat ja ohjaus ei rajoittunut mainosten näyttämiseen tai autojen zoomaamiseen suoralla. Toisentyyppisellä ohjauksella ja kameroiden käytöllä nykylähetyksiin saataisiin piristystä.
Autojen äänille ja tehoille ei mikään toki auta.

Viime kanadan kisa oli mahtava sen takia, että siihen liittyi F1:stä lähes hävinnyt elementti: Ennustamattomuus.
Ennustamattomia tapahtumia ovat tekniset ongelmat, voimasuhteiden heittely, erilaiset taktiikat, ajovirheet ja kolarit ja sää.
Säätä lukuun ottamatta Kanada tarjosi ennustamattomia yllätyksiä, joista Ricciardon voitto oli suurin.

Nykyään FIA tajuamattaan (tai tarkoituksellisesti) on onnistunut minimoimaan yllätysten mahdollisuuden: teknisiä ongelmia ja yllätyksellisiä keskeytyksiä ei tule, koska osien täytyy kestää. Kehityksen jäädytys voi lukittaa voimasuhteet vuosikausiksi samoille sijoille. Anteeksi antavat radat eivät tuota yllätyksiä, koska ajovirheistä ei tule ajanmenetyksiä/keskeytyksiä. Sateessa ei ajeta. Aiemmin sade tarjosi yllätyksellisimmät kisat ikinä (Monaco 1996, Belgia 1998).
Ilman yllätyksiä pahimmassa tapauksessa kaikki 24 autoa ajaa kiassa maaliin lähes samoilla sijoilla, kun lähtivät kisaan. Valencia 2011 on pahin esimerkki kisasta, joka ei tarjonnut yhtään yllätystä. Tämän vuoden Kanada oli siinä vastakohta.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1423
Tulipahan katsottua pitkästä aikaa kilvanajosta pätkä kaudelta 2001, niin todellakin voidaan sanoa, että F1 on todellisessa alennustilassa. Olin jo tottunut nyky V6 moottorien pörinään ja turbojen suhinaan ja lähes unohtanut miten nopeita autot olivat tuohon aikaan. Etenkin mutkissa ero on V-A-L-T-A-V-A nykyaikaan. Ei tuollaista limitillä ajoa enää nähdä tai nähdään kyllä limitillä ajoa, mutta kaukana se on tuosta. F1 oli tuolloin miesten laji ja nyt lähinnä poikien karting-kisa aina moottorin ääniä myöten... DRS:n avulla on toki ohituksia saatu lisää ja showta paremmaksi, etenkin lajista vähemmän ymmärtäville, mutta kyllä ohituksista on viehätys hävinnyt, kun nyt ei tarvitse painaa kuin nappia.
Voi kiesus näitä kirjoituksia. Kanadassa mentiin jo melkein viime vuoden vauhtia. Ylipäätään, yhdestä videosta on ihan naurettavaa alkaa päätellä jostakin mutkanopeudesta. Uusimmassa VM:ssä Newey:n haastattelussa oli yksi RB parin vuoden takaa, jossa oli enemmän downforcea kuin niissä 80- luvun maaefektiautoissa. Eli mutakanopeudet oli sillä kovemmat, koska ei renkaat ole niin paljoa voineet huonontua.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24334
Sijainti
lappeen Ranta
Television moottorivolyymin nostamiseenhan ei tarvita muuta kuin toisenlainen miksaus. Autoihin se ei muutoksia vaadi.
Niinpä. Itse tosin pidän siitä, että kuuluu mm. renkaiden ulvonta varikolta lähdettäessä.

Itse toikin aiheesta vielä niin saattaahan se jokusten silmään näyttää meno hitaalta kun ei äänetkään ole niinkuin ennen -> alennustila.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Tai puhumattakaan siitä, että jotkut pitävät lähinnä jonoajon vuosina tunnettua tiettyä aikakautta jotenkin erityisen loistokkaina itsessään. Joskin suurin piirtein niihin aikoihin tapahtui kenties se suurin suomalaismenestys ja vielä muutamassa kisassa tuomarit armahtivat kisan keskeytykseltä vaikkakin jo silloin rajoilla mentiin. Joten onhan se tavallaan ymmärrettävää.

Silloin kyllä lajin kannalta oli vähän aikaa loppua itseltäni kokonaan. Etenkin kun Schumi alkoi kulkea voitosta voittoon ja suomalaisillakin oli vaikeaa joskin ei se mitään peruuttamatonta ollut kun kyse oli Räikkösen menestyksen kasvun vuosista. Välillä näytti se menestys tulevan vähän liiankin nopeasti, mutta toisin kävi. Mikä tavallaan on huono juttu jälkikäteen katsoen, mutta tavallaan ehkä ihan hyväkin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24334
Sijainti
lappeen Ranta
Tai puhumattakaan siitä, että jotkut pitävät lähinnä jonoajon vuosina tunnettua tiettyä aikakautta jotenkin erityisen loistokkaina itsessään.
Se saattaa hämätä, että niiltä ajoilta löytyy tallenteita jokusista erittäin loistokkaista ohituksista. Mikä (ohitusten loistukkuus siis) johtuu juuri siitä, että ohittaminen oli vaikeaa ja tapahtui yleensä varikkokäyntitaktiikoiden avulla, paitsi ne muutamat loistokkaat ohitukset. Muuten ajettiin sitten jonossa. Ei kyllä ole kovin hienoa seurata koko F1-kautta muutaman loistokkaan ohituksen vuoksi.

Ja sitten tietysti oli ne äänet, joita ei pidä unohtaa...
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Nykyinen televisiointi on aliarvoista. Joku FOMin visio, että autojen pitää näyttää hitailta leluilta. Kamerat matalalle radan viereen ja autot pysäyttävää zoomia voisi rajoittaa. Formulat pitäisi saada näyttämään nopeammilta ja korkeuserot suuremmilta kuin oikeasti.
Lähtöäköön ei välttämättä tarvisi näyttää uusintana kierroksella kolme.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Jaa no eivät edes äänetkään olleet jonoajon vuosina enää niin kovinkaan hyviä. Toki ehkä vielä toistaiseksi parempia ovat kuin nykyään liian hiljaiset moottorit. (Poislukien ajoittain todella kovia liikkeelle lähdön ääniä tai renkaiden vinkumista mitä viimeksi taidettiin kunnolla kuulla ehkä 1980-luvun lopussa tai 1990-luvun alussa.) Ehkä parhaimmat äänet olivat juurikin nämä ihan parhaimmat turbovuosien äänet ja nämä vuosien 1989-1995 aikavälin moottoriäänet. Tosin 1970-luvun puolivälistä sen loppuun asti moottoriäänet olivat jopa näitäkin parempia joskin huonoimmillaan myös helvetin meluisia.

Kerrankin ei saanut eräästäkin Matti Lammin selostamasta radiokisasta mitään selvää kun selostus meni suurin piirtein näin. Kisaa en muista millään mutta taisi olla jokin Hollannin kisa ehkä kenties. Autojen moottoriäänet ovat lainausmerkeissä seuraavassa muistelussa:

Ja siellä ''Rorroaargh!'' ajaa sitten... ''Rrroaarghrrgrhröng! klonk klonk'' Rosberg.... ''Rooarr, rrooong, rroooong!'':eek:

Ja lopulta Lammi sanoikin sitten:

Onko siellä... ''Hräng rooaar, rrooong, rrooooong rronghkablam'' Rosberg... Keskeyttää!!! (Tuossa vaiheessa Lammi huusi täyttä kurkkua kun keskeytyshetkellä ääni oli ensin hukkua moottoriäänien alle.:D)

Eli ei ne liian kovatkaan moottoriäänet välttämättä olleet kovin hyväksi. Ja suomalaisen lajiseurannan alkuaikoina sai aina lehdistä lukea etenkin vanhemmilta ihmisiltä ja kuulla muutenkin valituksia heiltä usein siitä, että formulat ovat liian meluisia ja ne pilaavat radion soittotunnin.:D
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Voi kiesus näitä kirjoituksia. Kanadassa mentiin jo melkein viime vuoden vauhtia. Ylipäätään, yhdestä videosta on ihan naurettavaa alkaa päätellä jostakin mutkanopeudesta. Uusimmassa VM:ssä Newey:n haastattelussa oli yksi RB parin vuoden takaa, jossa oli enemmän downforcea kuin niissä 80- luvun maaefektiautoissa. Eli mutakanopeudet oli sillä kovemmat, koska ei renkaat ole niin paljoa voineet huonontua.
Niinpä niin... Paino sanalla "melkein"... Jo V8 Formulat näyttivät etanoilta V10 Formuloihin verrattuna, varsinkin mutkissa. Eikä toteamukseni nyt koske vain tuota yhtä videota. YouTubesta löytyy vaikka kuinka paljon lisää hyviä
esimerkkejä. Ja eipä ole taittu rikkoa ainuttakaan rataennätystä sen jälkeen tai edes päästy kohtalaisen lähelle, kun V10:t hylättiin vai olenko väärässä? Kyllä mutkanopeuksien hidastuminen oli silminnähtävissä. Sitä ei vaan
monikaan enää muista, kun hitaampiin vauhteihin on nyt totuteltu jo useampi vuosi.

Muistan edelleen kauden 2006 kisan Malesiassa, jossa ainakin yksi radan kameroista on pidetty vuodesta toiseen samassa S-mutkassa. Kun ensimmäisen kerran kamera kuvasi kyseistä mutkaa kisan alettua, luulin oikeasti, että
turva-auto on tullut radalle. Niin paljon hitaammin V8 kilurit näyttivät ajavan kyseisen mutkan läpi edelliseen kauteen verrattuna.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Nykyinen televisiointi on aliarvoista. Joku FOMin visio, että autojen pitää näyttää hitailta leluilta. Kamerat matalalle radan viereen ja autot pysäyttävää zoomia voisi rajoittaa. Formulat pitäisi saada näyttämään nopeammilta ja korkeuserot suuremmilta kuin oikeasti.
Lähtöäköön ei välttämättä tarvisi näyttää uusintana kierroksella kolme.
Samaa mieltä. Ja pitäisi saada myös Span ja Teksasin kaltaisia ratoja enemmän, missä niitä korkeuseroja oikeasti on. Olin todella pettynyt, kun Turkki putosi pois kisakalenterista. Se rata on mainio.
Onneksi A1-Ring (nykyisin RedBull-Ring) palasi kalenteriin. Vaikka rataprofiili on muuten ehkä hieman tylsä, niin siellä on myös mukavia nousuja ja laskuja. Monet hyvät kisat on sielläkin ajettu.
 
Ylös