Formula 1 - alennustila

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Lähinnä tuolloinkin kyllä vain Österreichringin radalla, mutta kyllä niitä ohituksia jopa Mika Salon väittämällä ja tavallaan ihan oikeaksi todetulla Mikki Hiiri-radallakin nähtiin.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Lajiin kuuluu olennaisesti innovatiivinen teknologia. Moottorin muuttaminen voimayksiköksi on jo sinällään saavutus... Aiemmat 7-8s nopeammat kierrosennätykset, alkoivat ehkä jo vaarantamaan kuljettajien turvallisuutta.

Mielestäni F1 alennustila, johtuu pitkälti vääränlaisesta viestinnästä ja liian tiukoiksi vedetyistä tehorajoista. Jos uuteen moottriyksikköön olisi laitettu sen verran enempi tehoja, että olis jääty ~2s kierrosennätyksistä. Fanit kehuis kuorossa kuinka haastava F1 sarja on ja turbot olisi saaneet ainakin allekirjoittaneen hyväksynnän. Nyt ne on tuollaisia 600hv nuhapumppuja... tosimiehet kun aikanaan hanskas 1000hv myllyjä!

On helvetin typerää odottaa että insinöörit saavat tehoerot kiinni... parempi olisi rajoittaa niitä sitten kun ne alkaa tuottamaan liikaa. Yksinkertaisesti F1 ajaminen pitää olla sen verran haastavaa, ettei sinne tulla rookkiena ja vedetä eka kisassa palkintopallille. Toisekseen muiden luokkien, kuten GP2 pitää jäädä selkeästi jalkoihin. Tällä haastavuus tasolla, sinne voidaan ottaa ajamaan kaiken maailman maksukuskeja... hyviä kuskeja ne on kaikki, mutta parhaat erottuu kyllä muista luokista?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niinpä niin... Paino sanalla "melkein"... Jo V8 Formulat näyttivät etanoilta V10 Formuloihin verrattuna, varsinkin mutkissa.
Mutkanopeuksiin vaikuttaa downforcen määrä. Teholla (tai sylinterimäärällä ;)) ei ole vaikutusta, jos mutkaa ei kuitenkaan pysty vetämään talla pohjassa.
Mielestäni F1 alennustila, johtuu pitkälti vääränlaisesta viestinnästä ja liian tiukoiksi vedetyistä tehorajoista. Jos uuteen moottriyksikköön olisi laitettu sen verran enempi tehoja, että olis jääty ~2s kierrosennätyksistä. Fanit kehuis kuorossa kuinka haastava F1 sarja on ja turbot olisi saaneet ainakin allekirjoittaneen hyväksynnän. Nyt ne on tuollaisia 600hv nuhapumppuja... tosimiehet kun aikanaan hanskas 1000hv myllyjä!
Mutta nämä nuhapumput ovat kuitenkin huomattavasti nopeampia kuin ne tonniturbot. Kuten olen aiemminkin sanonut, ei nämä autot saa elinkaaren tässä vaiheessa olla tasapäisiä kaikkien aikojen nopeimpien autojen kanssa, koska kehitystä tapahtuu sekuntitolkulla jo tämän kauden aikana. Ei että FIA 2004-kierrosaikoihin paluuta hinkuaisikaan.
On helvetin typerää odottaa että insinöörit saavat tehoerot kiinni... parempi olisi rajoittaa niitä sitten kun ne alkaa tuottamaan liikaa.
Nopeuksien kiinnoittaminen tulee johtumaan etupäässä muista seikoista kuin tehoista.
 
Viimeksi muokattu:

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Mutkanopeuksiin vaikuttaa downforcen määrä. Teholla (tai sylinterimäärällä ;)) ei ole vaikutusta, jos mutkaa ei kuitenkaan pysty vetämään talla pohjassa.

Mutta nämä nuhapumput ovat kuitenkin huomattavasti nopeampia kuin ne tonniturbot. Kuten olen aiemminkin sanonut, ei nämä autot saa elinkaaren tässä vaiheessa olla tasapäisiä kaikkien aikojen nopeimpien autojen kanssa, koska kehitystä tapahtuu sekuntitolkulla jo tämän kauden aikana. Ei että FIA 2004-kierrosaikoihin paluuta hinkuaisikaan.

Nopeuksien kiinnoittaminen tulee johtumaan etupäässä muista seikoista kuin tehoista.
No, juu. Onhan näissä yksiköissä ennenäkemätön vääntökäyrä. Toisekseen pakokaasun ohjauksesta johtunut dowforcen lasku taitaa olla suurin syy kierrosaikojen hidastumiseen... mutta mutta mitä enempi tehoja sen hankalampi sitä on hallita. mm Kimi ja Bottas totesivat haluavansa lisää tehoja myllyyn. Jossain se teoreettinen mutkanopeus tietysti on, mutta toinen kuski sen vaan vetää samalla autolla nopeammin. Väittäsin vielä että tehokaammalla autolla tuo ero on suurempi

Aiempi veisti tietysti oli pilke silmäkulmassa kirjoitettu. Pointti kuitenkin oli, että näitten uusien autojen elikaaren alkupäätä olis voinut lähestyä hieman toisesta suunnasta. Sillä kun on aika suuri merkitys onko nämä hitaampia kuin viime vuotiset autot, vaikka syykin on kokonaisuudessa.

Varsinkaan kun syy moottori muutokseen ei ollut auton hidastaminen?!
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mutkanopeuksiin vaikuttaa downforcen määrä. Teholla (tai sylinterimäärällä ;)) ei ole vaikutusta, jos mutkaa ei kuitenkaan pysty vetämään talla pohjassa.

Mutta nämä nuhapumput ovat kuitenkin huomattavasti nopeampia kuin ne tonniturbot. Kuten olen aiemminkin sanonut, ei nämä autot saa elinkaaren tässä vaiheessa olla tasapäisiä kaikkien aikojen nopeimpien autojen kanssa, koska kehitystä tapahtuu sekuntitolkulla jo tämän kauden aikana. Ei että FIA 2004-kierrosaikoihin paluuta hinkuaisikaan.

Nopeuksien kiinnoittaminen tulee johtumaan etupäässä muista seikoista kuin tehoista.
Ei vain se nopeus, vaan näyttävyys. Tonniturbot näyttivät melko haastavilta ajettavilta. ~1000hv jä toinen käsi ratissa ja toinen vaihdekepissä.

Turboviive oli ilmeisesti melkoinen ja yhtäkkiä auto ampaisi kun olisi potkaistu selkään.

Olisin hieman skeptinen tuon sekuntitolkulla nopeutumisen suhteen Adrian Newey kertoi lähtevänsä osin siksi, että nykyisiä autoja on

melko mahdoton paljoakaan enää kehittää, koska tiukat säännöt.

http://www.youtube.com/watch?v=4JIXPqgwQHk
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Vuoden 1984 jälkeen turbomoottoreissa se turboviive oli paljon marginaalisempi ilmiö. Itsessään ongelmallisempi oli tehojen tuotto suhteessa moottorin lämpöön ja kestoon. Vähän liian nopea purkautuminen aiheutti pahimmillaan saman tien moottoririkon. Toisaalta taas turboautot olivat erittäin haastavia ajaa. Automaattista tai pikemmin puoliautomaattista vaihdelaatikkoa lähinnä testailitiin turboajan lopulla Williamsin ja Ferrarin toimesta.

Autoissa ei tietenkään ollut ohjaustehostimia ja myöhemmin kun vielä mittarit autoissa lisääntyivät ja ajotietokoneet ohjelmineen alkoivat näytellä omaa osuuttaan ajamisessa niin eräs sananlasku ainakin Ferrarilla kaudella 1986 piti paikkansa siitä, että mieluummin lähes kiehuvan asteen öljynpaineet kuin liian matalat.

Ja Ferrarilla oli erilaisia ohjelmia muun muassa bensansyöttöä ja turbon ahtopaineita varten muistaakseni noin 6-9 kappaletta kaudella 1986. Eli on siinäkin ollut tekemistä. Tosin tekniikka oli mitä oli ja esimerkiksi kisamoottoreilla auton tehorajoituksia pystyi kiertämään 1990-luvun alunkin autoissa käytetyn ns. Mini-Turbon eli auton ratin sivulle kytketyllä tappokytkimellä joka ei tietenkään ollut se auton hätäkatkaisin vaan käytännössä turboautossa säätökeppi tai tehonappi ja sittemmin vaikkapa Ayrton Sennan 1992 McLarenissa moottorirajoitin.

Sen irti vetäisemällä pystyi hetken aikaa ajamaan kisavedossakin kuin olisi ajanut aika-ajoissa. Ongelma tosin oli bensankulutus ja muutenkin suhteellisesti arvioiden turboilla pystyi vielä ensimmäisen sukupolven ja vielä rajallisesti toisenkin polven turboila ajamaan enemmän limiitillä kuin kolmannen polven turboilla tai siitä eteenpäin kiitos FISA:n sen ajan sääntömuutosten ja välitankkauskiellon. Vaikka aiemminkin aika-ajon ja kisan tehojen välillä oli eroa niin kolmannen polven turboista eteenpäin ja myöhemmin turbokauden saavuttaessa huippunsa 1986 erot olivat tehojen osalta silloin jo valtavia kiitos säästöajon.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1423
Ei vain se nopeus, vaan näyttävyys. Tonniturbot näyttivät melko haastavilta ajettavilta. ~1000hv jä toinen käsi ratissa ja toinen vaihdekepissä.

Turboviive oli ilmeisesti melkoinen ja yhtäkkiä auto ampaisi kun olisi potkaistu selkään.
Itse olen noita "tonniturboja", joissa siis oikeasti ei koskaan ollut mitään tuhannen hp:n tehoja, pikkupoikien hiekkalaatikkokinastelusta huolimatta, nähnyt kisoissa. Ajo niillä oli lähinnä narettavaa katsella: mutkat mentiin pääsääntöisesti rullaamalla, sitten suoralla potkaistiin kaasu pohjaan. Se se vasta hienoa olikin, VMP.
Jos nyt tehoja nostettaisiin huomattavasti, tilanne olisi täysin eri. Nykyteknologialla tehon saataisiin niin nätisti ulos, että Kimin ja Valtterin haikailemat "erotellaan miehet pojista koneet", olisi pelkkää haaveilua. Autoista tulisi silti yhtä helppoja ajaa kuin nykyisetkin.
Jos poistettaisiin automaattilaatikot, ohjaustehostimet ja laitettaisiin ihan perinteiset kaasuvaijerit läppärunkoihin, alkaisi eroa tulla ihan nykyisilläkin tehoilla :ahem:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Jos tonniturboilla tarkoitetaan juurikin 1980-luvun turboautoja niin kyllä niissä parhaimmillaan jopa se puolitoista tuhatta hevosvoimaa piisasi ja kilpailuissakin jopa jonkin verran yli tuhannen hevosvoiman. Äärirajana ilman hetkittäisiä äsken mainitsemiani sykäyksiä joilla turborajoitinta kierrettiin niin veikkaisin äärirajan asettuneen muuten 1200-1350 hevosvoiman paikkeille kisoissa. Siitä eteenpäin bensansyöttö oli jo niin korkea, että sitä ihan täyttä tehoa eli legendaarista 1500 hevosvoimaa tuskin otettiin edes Lentävällä Tiikerilläkään irti. Ainakaan ilman, että moottori olisi räjähtänyt kilon paloina kisoissa.

Yleisesti ottaen se korkein kisaluku on ollut joissakin lähteissä mainittuna 1014 hevosvoimaa ja keskiarvo on ollut 700-950 hevosvoimaa kilpailuissa. Vertailun vuoksi Ferrarin kauden 1981 toisen polven turbomoottorin ensimmäisissä versioissa kyettiin parhaimmillaan ottamaan irti 600 hevosvoimaa, mutta kisoissa 500-550 hevosvoimaa. Tosin Gilles Villeneuven sanottiin pikaistuksissaan ottaneen ne puuttuvat hevosvoimatkin irti moottorista.

Joka tapauksessa vanhemman polven turbomoottoreilla oli vielä sinällään etu uusiin nähden, että ilmeisesti polttoaineensäästön ja monen muunkin syyn kuten lämpöongelman takia turbomoottorien huippukehitys polki vielä pitkään paikallaan 1980-luvun alussa. Ja siten autojen pysyessä melko samanlaisina voitiin autoista vielä ottaa tehoja irti ilman, että mentiin säästöajoon tai sinällään pilattiin ajonautintoa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No, juu. Onhan näissä yksiköissä ennenäkemätön vääntökäyrä. Toisekseen pakokaasun ohjauksesta johtunut dowforcen lasku taitaa olla suurin syy kierrosaikojen hidastumiseen...
Nousseen minimipainon ja kovempien renkaiden ohella (ja tehon laskun).
mutta mutta mitä enempi tehoja sen hankalampi sitä on hallita. mm Kimi ja Bottas totesivat haluavansa lisää tehoja myllyyn.
Toisaalta Bottas sanoi myös, että väännön takia nämä autot ovat jo nyt vaikeampia ajettavia kuin viimevuotiset. Levottomampi perä näissä nykyisissä on (insinöörit toki tekevät pyöreää päivää poistaakseen tämän ongelman).
Aiempi veisti tietysti oli pilke silmäkulmassa kirjoitettu. Pointti kuitenkin oli, että näitten uusien autojen elikaaren alkupäätä olis voinut lähestyä hieman toisesta suunnasta. Sillä kun on aika suuri merkitys onko nämä hitaampia kuin viime vuotiset autot, vaikka syykin on kokonaisuudessa.
Minä ainakin olin täysin varautunut siihen, että tämän kauden autot ovat aluksi lähemmäs 5 sek. hitaampia, mutta kirivät nopeasti eron pois. Eikä se ollut minulle mikään ongelma. Olen katsellut yli 15 sek. hitaampia autoja ihan sujuvasti - Keken aikaan.
Varsinkaan kun syy moottori muutokseen ei ollut auton hidastaminen?!
No se tässä se varsinainen farssi onkin, että Ferrari V6-vaatimuksellaan vesitti koko World Engine-ajatuksen. Näistä tuli sitten ihan yhtä F1-spesifisiä moottoreita kuin edeltäjistäänkin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24334
Sijainti
lappeen Ranta
Nykyinen televisiointi on aliarvoista. Joku FOMin visio, että autojen pitää näyttää hitailta leluilta. Kamerat matalalle radan viereen ja autot pysäyttävää zoomia voisi rajoittaa. Formulat pitäisi saada näyttämään nopeammilta ja korkeuserot suuremmilta kuin oikeasti.
Lähtöäköön ei välttämättä tarvisi näyttää uusintana kierroksella kolme.
Toisaalta aika huippua verrattuna esim. Schumacherin dominointiaikoihin Ferrarilla. Silloin oli "hienoa" katsella suurinpiirtein koko lähetyksen ajan kun Schumacherin Ferrari tulee ja Schumacherin Ferrari menee, eikä muista autoista näkynyt parin ensimmäisen kierroksen jälkeen vilaustakaan. Sitten silloin tällöin näytettiin uusintana jos taaempana tapahtui jotain.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Puhumattakaan aiempien vuosikymmenten kisoissa joihin jopa Murray Walker itsekin vihastui. Muun muassa Espanjan Grand Prixin 1978 tv-kuvaus oli legendaarisen huono. Walkerin mukaan suurin osa kilpailusta meni Mario Andrettin tai Ronnie Petersonin kuvaamiseen ja muita autoja ei juurikaan näytetty radalla. Japanin Suzukassa 1993 edelliskauden tv-ohjauksesta poiketen se oli todella huono. Startin jälkeen esimerkiksi Mika Häkkistä ei nähty kuin 40 sekuntia koko kisassa ja muutoin nähtiin lähinnä Ayrton Sennaa, Ukyo Katayamaa, Aguri Suzukia, Toshio Suzukia ja satunnaisia muita kärkimiehiä. Muita ei sitten juuri näytettykään.

TV-ohjaus kisoissa on heikentynyt viimeisen kahden vuoden aikana varsin paljon. Oltuaan melko hyvä varsin pitkään. On jäänyt niin Bruno Sennan, Esteban Gutierrezin, Giedo van der Garden noususuorituksia ja jopa viime kauden Valtteri Bottaksenkin ohitusnäytöksiä tai kaksinkamppailuja Gutierrezin kanssa suurilta osin näyttämättä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24334
Sijainti
lappeen Ranta
Keinotekoisia kipinöitä luvassa :D

http://www.autosport.com/news/report.php/id/114525

voi luoja...
Heh.

Mulla on semmonen käsitys, että magnesium kipinöisi paremmin. Varsinkin sadekelillä. Eivät vissiin uskalla sellaisia (magnesiumpalkkeja siis) autoihin laittaa, kun tulisi liian massiivinen spektaakkeli siitä ja katselijamääriät räjähtäisivät yli kaikkien kuviteltavissa olevien rajojen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Aika epätoivoisia ovat nämä uudet sääntöehdotukset. Megafoneja, keinotekoisia kipinöitä, seisovia uusintastartteja, jne.

Saas nähdä, saadaanko näillä tarpeeksi viihdettä haluavia katsojia korvaamaan lajin jättäneet autourheilun ystävät.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Aika epätoivoisia ovat nämä uudet sääntöehdotukset. Megafoneja, keinotekoisia kipinöitä, seisovia uusintastartteja, jne.

Saas nähdä, saadaanko näillä tarpeeksi viihdettä haluavia katsojia korvaamaan lajin jättäneet autourheilun ystävät.
Onko sulla mitään kuvaa siitä, mitä nämä autourheilun ystävät nykyään sitten seuraa?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Onko sulla mitään kuvaa siitä, mitä nämä autourheilun ystävät nykyään sitten seuraa?
Jalkapallon MM kisoja. Jalkapalloa ei ole pilattu miljoonalla keinotekoisella säännöillä ja showmeininkiin tähtäävillä typerillä kalentereilla. Peli on pysynyt suht samana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juuri näin ja juuri siksi tämä laji on nyt pilattu. Oli aikoja, jolloin kuka tahansa tulokas oli alussa vaikeuksissa. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että ei mene montaa vuotta kun varmaan aletaan hypätä suoraan kartingista F1:iin ja samantien ollaan konkareiden vauhdissa. Ongelmat tulevat vain radan ulkopuolisista asioista, ei ajamisesta sinänsä.
Juu, kieltää pitäisi sellaiset kimiäiset nousut.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Onko sulla mitään kuvaa siitä, mitä nämä autourheilun ystävät nykyään sitten seuraa?
Autosportin forumilla näkee tämäntyylisiä kommentteja:

"Enää ei viitsi katsoa joka kisaa"
"IndyCar ei ole yhtään vähemmän keinotekoista, mutta ainakin parempaa kilvanajoa"
"WEC on teknisesti kiinnostampi sarja"
 
Ylös