Mutkanopeuksiin vaikuttaa downforcen määrä. Teholla (tai sylinterimäärällä ) ei ole vaikutusta, jos mutkaa ei kuitenkaan pysty vetämään talla pohjassa.Niinpä niin... Paino sanalla "melkein"... Jo V8 Formulat näyttivät etanoilta V10 Formuloihin verrattuna, varsinkin mutkissa.
Mutta nämä nuhapumput ovat kuitenkin huomattavasti nopeampia kuin ne tonniturbot. Kuten olen aiemminkin sanonut, ei nämä autot saa elinkaaren tässä vaiheessa olla tasapäisiä kaikkien aikojen nopeimpien autojen kanssa, koska kehitystä tapahtuu sekuntitolkulla jo tämän kauden aikana. Ei että FIA 2004-kierrosaikoihin paluuta hinkuaisikaan.Mielestäni F1 alennustila, johtuu pitkälti vääränlaisesta viestinnästä ja liian tiukoiksi vedetyistä tehorajoista. Jos uuteen moottriyksikköön olisi laitettu sen verran enempi tehoja, että olis jääty ~2s kierrosennätyksistä. Fanit kehuis kuorossa kuinka haastava F1 sarja on ja turbot olisi saaneet ainakin allekirjoittaneen hyväksynnän. Nyt ne on tuollaisia 600hv nuhapumppuja... tosimiehet kun aikanaan hanskas 1000hv myllyjä!
Nopeuksien kiinnoittaminen tulee johtumaan etupäässä muista seikoista kuin tehoista.On helvetin typerää odottaa että insinöörit saavat tehoerot kiinni... parempi olisi rajoittaa niitä sitten kun ne alkaa tuottamaan liikaa.
No, juu. Onhan näissä yksiköissä ennenäkemätön vääntökäyrä. Toisekseen pakokaasun ohjauksesta johtunut dowforcen lasku taitaa olla suurin syy kierrosaikojen hidastumiseen... mutta mutta mitä enempi tehoja sen hankalampi sitä on hallita. mm Kimi ja Bottas totesivat haluavansa lisää tehoja myllyyn. Jossain se teoreettinen mutkanopeus tietysti on, mutta toinen kuski sen vaan vetää samalla autolla nopeammin. Väittäsin vielä että tehokaammalla autolla tuo ero on suurempiMutkanopeuksiin vaikuttaa downforcen määrä. Teholla (tai sylinterimäärällä ) ei ole vaikutusta, jos mutkaa ei kuitenkaan pysty vetämään talla pohjassa.
Mutta nämä nuhapumput ovat kuitenkin huomattavasti nopeampia kuin ne tonniturbot. Kuten olen aiemminkin sanonut, ei nämä autot saa elinkaaren tässä vaiheessa olla tasapäisiä kaikkien aikojen nopeimpien autojen kanssa, koska kehitystä tapahtuu sekuntitolkulla jo tämän kauden aikana. Ei että FIA 2004-kierrosaikoihin paluuta hinkuaisikaan.
Nopeuksien kiinnoittaminen tulee johtumaan etupäässä muista seikoista kuin tehoista.
Ei vain se nopeus, vaan näyttävyys. Tonniturbot näyttivät melko haastavilta ajettavilta. ~1000hv jä toinen käsi ratissa ja toinen vaihdekepissä.Mutkanopeuksiin vaikuttaa downforcen määrä. Teholla (tai sylinterimäärällä ) ei ole vaikutusta, jos mutkaa ei kuitenkaan pysty vetämään talla pohjassa.
Mutta nämä nuhapumput ovat kuitenkin huomattavasti nopeampia kuin ne tonniturbot. Kuten olen aiemminkin sanonut, ei nämä autot saa elinkaaren tässä vaiheessa olla tasapäisiä kaikkien aikojen nopeimpien autojen kanssa, koska kehitystä tapahtuu sekuntitolkulla jo tämän kauden aikana. Ei että FIA 2004-kierrosaikoihin paluuta hinkuaisikaan.
Nopeuksien kiinnoittaminen tulee johtumaan etupäässä muista seikoista kuin tehoista.
Itse olen noita "tonniturboja", joissa siis oikeasti ei koskaan ollut mitään tuhannen hp:n tehoja, pikkupoikien hiekkalaatikkokinastelusta huolimatta, nähnyt kisoissa. Ajo niillä oli lähinnä narettavaa katsella: mutkat mentiin pääsääntöisesti rullaamalla, sitten suoralla potkaistiin kaasu pohjaan. Se se vasta hienoa olikin, VMP.Ei vain se nopeus, vaan näyttävyys. Tonniturbot näyttivät melko haastavilta ajettavilta. ~1000hv jä toinen käsi ratissa ja toinen vaihdekepissä.
Turboviive oli ilmeisesti melkoinen ja yhtäkkiä auto ampaisi kun olisi potkaistu selkään.
Nousseen minimipainon ja kovempien renkaiden ohella (ja tehon laskun).No, juu. Onhan näissä yksiköissä ennenäkemätön vääntökäyrä. Toisekseen pakokaasun ohjauksesta johtunut dowforcen lasku taitaa olla suurin syy kierrosaikojen hidastumiseen...
Toisaalta Bottas sanoi myös, että väännön takia nämä autot ovat jo nyt vaikeampia ajettavia kuin viimevuotiset. Levottomampi perä näissä nykyisissä on (insinöörit toki tekevät pyöreää päivää poistaakseen tämän ongelman).mutta mutta mitä enempi tehoja sen hankalampi sitä on hallita. mm Kimi ja Bottas totesivat haluavansa lisää tehoja myllyyn.
Minä ainakin olin täysin varautunut siihen, että tämän kauden autot ovat aluksi lähemmäs 5 sek. hitaampia, mutta kirivät nopeasti eron pois. Eikä se ollut minulle mikään ongelma. Olen katsellut yli 15 sek. hitaampia autoja ihan sujuvasti - Keken aikaan.Aiempi veisti tietysti oli pilke silmäkulmassa kirjoitettu. Pointti kuitenkin oli, että näitten uusien autojen elikaaren alkupäätä olis voinut lähestyä hieman toisesta suunnasta. Sillä kun on aika suuri merkitys onko nämä hitaampia kuin viime vuotiset autot, vaikka syykin on kokonaisuudessa.
No se tässä se varsinainen farssi onkin, että Ferrari V6-vaatimuksellaan vesitti koko World Engine-ajatuksen. Näistä tuli sitten ihan yhtä F1-spesifisiä moottoreita kuin edeltäjistäänkin.Varsinkaan kun syy moottori muutokseen ei ollut auton hidastaminen?!
Toisaalta aika huippua verrattuna esim. Schumacherin dominointiaikoihin Ferrarilla. Silloin oli "hienoa" katsella suurinpiirtein koko lähetyksen ajan kun Schumacherin Ferrari tulee ja Schumacherin Ferrari menee, eikä muista autoista näkynyt parin ensimmäisen kierroksen jälkeen vilaustakaan. Sitten silloin tällöin näytettiin uusintana jos taaempana tapahtui jotain.Nykyinen televisiointi on aliarvoista. Joku FOMin visio, että autojen pitää näyttää hitailta leluilta. Kamerat matalalle radan viereen ja autot pysäyttävää zoomia voisi rajoittaa. Formulat pitäisi saada näyttämään nopeammilta ja korkeuserot suuremmilta kuin oikeasti.
Lähtöäköön ei välttämättä tarvisi näyttää uusintana kierroksella kolme.
Heh.
Onko sulla mitään kuvaa siitä, mitä nämä autourheilun ystävät nykyään sitten seuraa?Aika epätoivoisia ovat nämä uudet sääntöehdotukset. Megafoneja, keinotekoisia kipinöitä, seisovia uusintastartteja, jne.
Saas nähdä, saadaanko näillä tarpeeksi viihdettä haluavia katsojia korvaamaan lajin jättäneet autourheilun ystävät.
Jalkapallon MM kisoja. Jalkapalloa ei ole pilattu miljoonalla keinotekoisella säännöillä ja showmeininkiin tähtäävillä typerillä kalentereilla. Peli on pysynyt suht samana.Onko sulla mitään kuvaa siitä, mitä nämä autourheilun ystävät nykyään sitten seuraa?
Juu, kieltää pitäisi sellaiset kimiäiset nousut.Juuri näin ja juuri siksi tämä laji on nyt pilattu. Oli aikoja, jolloin kuka tahansa tulokas oli alussa vaikeuksissa. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että ei mene montaa vuotta kun varmaan aletaan hypätä suoraan kartingista F1:iin ja samantien ollaan konkareiden vauhdissa. Ongelmat tulevat vain radan ulkopuolisista asioista, ei ajamisesta sinänsä.
Autosportin forumilla näkee tämäntyylisiä kommentteja:Onko sulla mitään kuvaa siitä, mitä nämä autourheilun ystävät nykyään sitten seuraa?