Formula 1 - alennustila

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kuten aikaisemmin todettua, ylivoimaisesti suurin ongelma ovat nykyradat ja niiden turva-alueet. Toinen iso ongelma on mielestäni testikielto ja tiettyjen osien kehityksen jäädyttäminen. Kolmantena tulee sitten keinotekoinen viihteellisyys ynnä muu paska.
Vitutti tuo eilinen kisa sen verran että kävin oikein miettimään asioita mitkä minulla on viime vuosina tökkinyt ykkösissä oikein erityisesti:

1. Radat on pilattu liialla asfaltoinnilla
Nykyisin ajaminen muistuttaa jotain pleikkarilla sähläystä sikäli että voi vetää ihan surutta radalta ulos ilman että siitä kärsii. Joskus siitä saattaa jopa hyötyä kun antaa vaan mennä reilusti ulos. Tämä johtuu tietenkin tästä täysin överiksi menneestä turva-alueiden asfaltoinnista joka on ehkä pahin virhe mitä ykkösten kohdalla on tehty. Kisoista on hävinnyt paljon yllätyksellisyyttä kun ulosajosta ei enää rankaista keskeytyksellä/auton rikkoutumisella kuin aniharvoin.

2. Autot on pakotettu säännöillä liian luotettaviksi
Tuohon kisojen yllätyksellisyyden häviämiseen on vaikuttanut paljon myös kun autot ovat liian luotettavia ja keskeytyksiä nähdään äärimmäisen vähän. Ennen kisoissa riitti jännitystä kun tallit tasapainottelivat suorituskyvyn ja luotettavuuden hienolla rajalla. Aina sai jännittää vielä silloinkin kun oma suosikki oli ylivoimaisessa johdossa, että kestäähän se auto nyt maaliin asti.

3. Kehityksen jäädyttäminen ja testikielto
Tästä on seurannut se että kun joku tekee Mersun tyyliin aivan ylivoimaisen auton talven aikana, niin muilla ei ole sitten enää mitään mahdollisuutta ottaa tätä tallia kiinni kauden aikana. Ja kun tallit eivät enää saa testata niin varakuljettajatkin joutuvat hyppäämään aika kylmiltään rattiin jos tuuraustehtävä kutsuu, ja viime vuosina kaikki tuuraajat ovat lähes poikkeuksetta epäonnistuneet pahasti.

4. Liian helppo ohittaminen DRS:llä
DRS olisi ihan OK jos siitä tehtäisiin sellainen että se mahdollistaa ohitusyrityksen, mutta ei tee siitä ohituksesta automaattista kuten nykyisin niin monesti tapahtuu. Ihan liian usein näkee kun joku tulee DRS:n avulla keskellä suoraa heittämällä ohi ilman että edellä ajavalla on mitään mahdollisuutta puolustautua.

5. Kisojen vieminen haistapaskan maiden haistapaskan radoille
Hyviä ratoja on poistunut kalenterista ja tilalle tullut jotain puitteiltaan komeita mutta hengettömiä kisoja jossain banaanimaissa ym. diktatuureissa. Putin GP oli jotenkin kaiken kruunu kun Putler näkyi kuvissa ehkä enemmän kuin kilpailijat.

6. Epäonnistunut rahanjako
Ykkösissäkin rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy, ja lajin sisäinen rahanjako tukee tätä. Myös kaupallisten oikeuksien hallitsija vetää aivan liian suuren siivun tuloista itselleen. Lisäksi F1 on minusta epäonnistunut muutenkin uusien lajifanien hankinnassa kun kisat on viety maksukanaville, vanha seniili ukko ei ymmärrä yhtään netin ja SoMen tärkeyttä vaan esim. kaikki videot poistellaan koko ajan Youtubesta kun pyritään maksimoimaan tulot lyhyellä tähtäimellä. Tämä kaikki kun yhdistetään siihen että pienten tallien autoilla ei ole enää mitään mahdollisuutta pistesijoille kuin ihan äärimmäisissä poikkeustilanteissa (lue kohdat 1 ja 2) niin eipä ihme että pikkutallien talous on aivan kuralla ja talleja alkaa pikkuhiljaa pudota pois leikistä.

7. Kuljettajat eivät osaa enää ohittaa
En tiedä oikein mistä tämä johtuu mutta rehti taistelu ohitustilanteissa ei näytä enää kuuluvan ykkösiin. Nykyisin ohitukset ovat lähes poikkeuksetta sellaisia että vedetään keskellä suoraa DRS:n avulla ohitse, tai sitten vaihtoehtoisesti sellaisia että syöksytään rinnalle ihan silmät kiinni ja pakotetaan ohitettava ulos radalta tai vedetään surutta kylkeen.

Tässä nyt nämä suurimmat asiat mitkä tuli mieleen, noiden lisäksi on vielä monta muutakin pikkuasiaa mitkä eivät nyt tule mieleen. Joka tapauksessa laji on minusta mennyt ja menossa edelleen erittäin huonoon suuntaan ja tällä kaudella on huomannut miettivänsä oikeastaan jokaisen kilpailun aikana että "miksi minä tätä paskaa oikein edes katson".
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Vitutti tuo eilinen kisa sen verran että kävin oikein miettimään asioita mitkä minulla on viime vuosina tökkinyt ykkösissä oikein erityisesti:

1. Radat on pilattu liialla asfaltoinnilla
Nykyisin ajaminen muistuttaa jotain pleikkarilla sähläystä sikäli että voi vetää ihan surutta radalta ulos ilman että siitä kärsii. Joskus siitä saattaa jopa hyötyä kun antaa vaan mennä reilusti ulos. Tämä johtuu tietenkin tästä täysin överiksi menneestä turva-alueiden asfaltoinnista joka on ehkä pahin virhe mitä ykkösten kohdalla on tehty. Kisoista on hävinnyt paljon yllätyksellisyyttä kun ulosajosta ei enää rankaista keskeytyksellä/auton rikkoutumisella kuin aniharvoin.

2. Autot on pakotettu säännöillä liian luotettaviksi
Tuohon kisojen yllätyksellisyyden häviämiseen on vaikuttanut paljon myös kun autot ovat liian luotettavia ja keskeytyksiä nähdään äärimmäisen vähän. Ennen kisoissa riitti jännitystä kun tallit tasapainottelivat suorituskyvyn ja luotettavuuden hienolla rajalla. Aina sai jännittää vielä silloinkin kun oma suosikki oli ylivoimaisessa johdossa, että kestäähän se auto nyt maaliin asti.

3. Kehityksen jäädyttäminen ja testikielto
Tästä on seurannut se että kun joku tekee Mersun tyyliin aivan ylivoimaisen auton talven aikana, niin muilla ei ole sitten enää mitään mahdollisuutta ottaa tätä tallia kiinni kauden aikana. Ja kun tallit eivät enää saa testata niin varakuljettajatkin joutuvat hyppäämään aika kylmiltään rattiin jos tuuraustehtävä kutsuu, ja viime vuosina kaikki tuuraajat ovat lähes poikkeuksetta epäonnistuneet pahasti.

4. Liian helppo ohittaminen DRS:llä
DRS olisi ihan OK jos siitä tehtäisiin sellainen että se mahdollistaa ohitusyrityksen, mutta ei tee siitä ohituksesta automaattista kuten nykyisin niin monesti tapahtuu. Ihan liian usein näkee kun joku tulee DRS:n avulla keskellä suoraa heittämällä ohi ilman että edellä ajavalla on mitään mahdollisuutta puolustautua.

5. Kisojen vieminen haistapaskan maiden haistapaskan radoille
Hyviä ratoja on poistunut kalenterista ja tilalle tullut jotain puitteiltaan komeita mutta hengettömiä kisoja jossain banaanimaissa ym. diktatuureissa. Putin GP oli jotenkin kaiken kruunu kun Putler näkyi kuvissa ehkä enemmän kuin kilpailijat.

6. Epäonnistunut rahanjako
Ykkösissäkin rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy, ja lajin sisäinen rahanjako tukee tätä. Myös kaupallisten oikeuksien hallitsija vetää aivan liian suuren siivun tuloista itselleen. Lisäksi F1 on minusta epäonnistunut muutenkin uusien lajifanien hankinnassa kun kisat on viety maksukanaville, vanha seniili ukko ei ymmärrä yhtään netin ja SoMen tärkeyttä vaan esim. kaikki videot poistellaan koko ajan Youtubesta kun pyritään maksimoimaan tulot lyhyellä tähtäimellä. Tämä kaikki kun yhdistetään siihen että pienten tallien autoilla ei ole enää mitään mahdollisuutta pistesijoille kuin ihan äärimmäisissä poikkeustilanteissa (lue kohdat 1 ja 2) niin eipä ihme että pikkutallien talous on aivan kuralla ja talleja alkaa pikkuhiljaa pudota pois leikistä.

7. Kuljettajat eivät osaa enää ohittaa
En tiedä oikein mistä tämä johtuu mutta rehti taistelu ohitustilanteissa ei näytä enää kuuluvan ykkösiin. Nykyisin ohitukset ovat lähes poikkeuksetta sellaisia että vedetään keskellä suoraa DRS:n avulla ohitse, tai sitten vaihtoehtoisesti sellaisia että syöksytään rinnalle ihan silmät kiinni ja pakotetaan ohitettava ulos radalta tai vedetään surutta kylkeen.

Tässä nyt nämä suurimmat asiat mitkä tuli mieleen, noiden lisäksi on vielä monta muutakin pikkuasiaa mitkä eivät nyt tule mieleen. Joka tapauksessa laji on minusta mennyt ja menossa edelleen erittäin huonoon suuntaan ja tällä kaudella on huomannut miettivänsä oikeastaan jokaisen kilpailun aikana että "miksi minä tätä paskaa oikein edes katson".
Lähes täysin samanlaisia ajatuksia kuin mitä olen itse miettinyt.

Tuon rahanjaon nostaminen esiin on itseasiassa aika oleellinen juttu mielestäni. Lajissa pyörii kuitenkin taatusti niin paljon rahaa, että jos siitä nykyistä huomattavasti suurempi osuus siirrettäisiin suoraan talleille ja nykyistä tasapuolisemmin, helpottaisi pientenkin tallien talousongelmat varmasti. Lähtökohtana pitäisi olla, että F1-tallia pystyy pyörittämään uskottavalla tasolla lajin sisältä tulevalla rahalla. Jokainen talli voisi sitten tämän summan lisäksi kerätä rahaa kehitystyöhön yms. sponsoreilla ja muulla ulkopuolelta tulevalla rahalla. Jos vakaa rahoitus olisi kunnossa lajin sisältä tulevalla rahalla talleille riittäisi kyllä kilpailun kannustamiseksi kilpailu itse menestysbonuksista kilpailun sijaan. Turhaa glamouria voisi muutenkin karsia ja siirtää se autojen kehitykseen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
En itse keksi mitään naurettavampaa sääntöä kuin sen, että radalta ulos ajaminen on kiellettyä, jos siitä saa ajallista hyötyä. Tällaisia sääntöjä ei yksinkertaisesti saisi olla, koska radat pitäisi tehdä sellaisiksi, ettei radalta poistumisessa vaan ole mitään järkeä. Luotettavuudesta minulla ei ole sinällään valittamista. Harva halunnee sitä, että mestaruudet ratkaistaan keskeytyksillä. Sitä paitsi jo 80-90-luvuilla oli aivan normaalia, että huippunimet keskeyttävät 1-2 kertaa kaudessa. Mersuilla on tälläkin kaudella ollut enemmän teknisiä ongelmia kuin monella mestaruuden voittaneella kuljettajalla 20-25 vuotta sitten.

Jatkuvasta rengaspelleilystä on kyllä pakko päästä eroon. Se on mielestäni bensan säästämistäkin suurempi kilpa-ajoa rajoittava tekijä. Ongelma on se, ettei Pirelli osaa tehdä kunnollisia renkaita, ei ainakaan nykyisellä määrällä rengastestejä. Rengasvalmistajaa ei tulla vaihtamaan vielä hetkeen, joten tällekään asialle ei voida mitään.

Periaatteessa kustannusten rajoittaminen teennäisin keinoin on huono asia, mutta maailmantalous on tällä hetkellä heikossa jamassa ja sen pitäisi ehdottomasti näkyä myös F1:ssä paitsi tallien kaatumisena niin myös päättäjien pehmentävinä päätöksinä kulujen rajoittamisessa ja liikevoiton jakamisessa. Bernie vain meni paljastamaan, että hän on myynyt sielunsa saatanalle ja jättänyt päätökset taloudellisista asioista rikkaimpien tallien ja oman pomonsa eli CVC:n bisnesenkeleiden valtaan. FIA:kin on täysin voimaton, koska concorde-sopimuksessa päätäntävalta annetaan tälle isompien tallien muodostamalle kimpalle. F1-sarjalla ei siis ole mitään toivoa ennen nykyisen concorden vanhenemista vuonna 2020 (vaimillloinkaseoli). Kuka tahansa silloin onkin puikoissa – Bernie se ei ole – niin toivottavasti hänellä on nykyisiä pomoja enemmän järkeä päässään.
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
En itse keksi mitään naurettavampaa sääntöä kuin sen, että radalta ulos ajaminen on kiellettyä, jos siitä saa ajallista hyötyä. Tällaisia sääntöjä ei yksinkertaisesti saisi olla, koska radat pitäisi tehdä sellaisiksi, ettei radalta poistumisessa vaan ole mitään järkeä.
Sääntö sinänsä on ihan oikein, eihän radan rajojen ulkopuolella ajaminen saisi tuoda hyötyä. Mutta olet täysin sataprosenttisen oikeassa siitä, että radat pitäisi suunnitella niin, että kuljettajat ei siellä haluakkaan ajella. Esim. Austinissa näimme kuinka kuskit vuoronperään vetelivät ties millaisilla linjoilla ja ulkoilivat siellä turva-alueilla. Rosbergkin kävi ensimmäisellä kierroksella toka vikassa mutkassa ulkona. Äärimmäisen turhauttavaa ja hyvin silmiinpistävää katsella, kuinka kaikki nämä uudempien sukupolvien kuskit (jtn. Bottasta ja Ricciardoa lukuunottamatta) tulevat ihan huoletta ihan ylikovaa kokoajan ja jos lipeää niin ei se mitään. Grosjeankin kisan lopussa olisi mielestäni ansainnut jo jonkun rangaistuksen kun rikkinäisen etusiiven kanssa yritti ajaa ihan täysiä ja monta kertaa yhden kierroksen aikana kävi ulkona. Montakohan kuskia olisi päässyt maaliin jos turva-alueet olisivatkin olleet hiekkaa? Jos ajat leveäksi, näin pitäisi käydä: https://www.youtube.com/watch?v=p_kkp0fOmzI . Onko tuossa muka hengenvaara jollain tavalla olemassa? Ymmärrän kyllä että vedetään asfaltit kaikkiin tiukimpiin jarrutuspaikkoihin, mutta kyllä nyt on menty jo ihan liiallisuuksiin.

DRS on mielestäni ihan ok, F1-autot on nykypäivänä niin nopeita että ohittaminen ilman sitä on vaikeaa. Kunhan se DRS-alue on säädetty oikein. Esim. Austinissa ja ainakin Monzassa se alue oli hieman turhan pitkä ja näin ollen mahdollisti turhan helpon ohituksen. Säännöt ovat nykypäivänä muutenkin ovat ihan ok, kunhan tuosta kaikenlaisesta säästelystä päästäisiin eroon.

- Ainakin 10 "voimayksikköä" per kausi ja kierrosrajoitukset pois
- Bensarajoitukset pois, mutta kisat ajetaan ilman välitankkauksia
- Tallit ja kuskit saisivat valita vapaasti neljästä kuivan kelin seoksista mieleiset kaksi aina jokaista viikonloppua varten. Seokset pitäisi olla kuitenkin vierekkäiset. Eli ei voi valita pehmeintä ja kovinta. Tällöin renkaat istuisivat mahdollisesti paremmin eri autoihin ja eri kuskien ajotyyleille.

Nämä olisi minun alustavat ehdotukset, jotka voitaisiin realistisesti ajatellen jopa toteuttaa. V10-myllyt tuskin paluuta tekevät vaikka saahan sitä haaveilla...
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Vitutti tuo eilinen kisa sen verran että kävin oikein miettimään asioita mitkä minulla on viime vuosina tökkinyt ykkösissä oikein erityisesti:

1. Radat on pilattu liialla asfaltoinnilla
Nykyisin ajaminen muistuttaa jotain pleikkarilla sähläystä sikäli että voi vetää ihan surutta radalta ulos ilman että siitä kärsii. Joskus siitä saattaa jopa hyötyä kun antaa vaan mennä reilusti ulos. Tämä johtuu tietenkin tästä täysin överiksi menneestä turva-alueiden asfaltoinnista joka on ehkä pahin virhe mitä ykkösten kohdalla on tehty. Kisoista on hävinnyt paljon yllätyksellisyyttä kun ulosajosta ei enää rankaista keskeytyksellä/auton rikkoutumisella kuin aniharvoin.

2. Autot on pakotettu säännöillä liian luotettaviksi
Tuohon kisojen yllätyksellisyyden häviämiseen on vaikuttanut paljon myös kun autot ovat liian luotettavia ja keskeytyksiä nähdään äärimmäisen vähän. Ennen kisoissa riitti jännitystä kun tallit tasapainottelivat suorituskyvyn ja luotettavuuden hienolla rajalla. Aina sai jännittää vielä silloinkin kun oma suosikki oli ylivoimaisessa johdossa, että kestäähän se auto nyt maaliin asti.

3. Kehityksen jäädyttäminen ja testikielto
Tästä on seurannut se että kun joku tekee Mersun tyyliin aivan ylivoimaisen auton talven aikana, niin muilla ei ole sitten enää mitään mahdollisuutta ottaa tätä tallia kiinni kauden aikana. Ja kun tallit eivät enää saa testata niin varakuljettajatkin joutuvat hyppäämään aika kylmiltään rattiin jos tuuraustehtävä kutsuu, ja viime vuosina kaikki tuuraajat ovat lähes poikkeuksetta epäonnistuneet pahasti.

4. Liian helppo ohittaminen DRS:llä
DRS olisi ihan OK jos siitä tehtäisiin sellainen että se mahdollistaa ohitusyrityksen, mutta ei tee siitä ohituksesta automaattista kuten nykyisin niin monesti tapahtuu. Ihan liian usein näkee kun joku tulee DRS:n avulla keskellä suoraa heittämällä ohi ilman että edellä ajavalla on mitään mahdollisuutta puolustautua.

5. Kisojen vieminen haistapaskan maiden haistapaskan radoille
Hyviä ratoja on poistunut kalenterista ja tilalle tullut jotain puitteiltaan komeita mutta hengettömiä kisoja jossain banaanimaissa ym. diktatuureissa. Putin GP oli jotenkin kaiken kruunu kun Putler näkyi kuvissa ehkä enemmän kuin kilpailijat.

6. Epäonnistunut rahanjako
Ykkösissäkin rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy, ja lajin sisäinen rahanjako tukee tätä. Myös kaupallisten oikeuksien hallitsija vetää aivan liian suuren siivun tuloista itselleen. Lisäksi F1 on minusta epäonnistunut muutenkin uusien lajifanien hankinnassa kun kisat on viety maksukanaville, vanha seniili ukko ei ymmärrä yhtään netin ja SoMen tärkeyttä vaan esim. kaikki videot poistellaan koko ajan Youtubesta kun pyritään maksimoimaan tulot lyhyellä tähtäimellä. Tämä kaikki kun yhdistetään siihen että pienten tallien autoilla ei ole enää mitään mahdollisuutta pistesijoille kuin ihan äärimmäisissä poikkeustilanteissa (lue kohdat 1 ja 2) niin eipä ihme että pikkutallien talous on aivan kuralla ja talleja alkaa pikkuhiljaa pudota pois leikistä.

7. Kuljettajat eivät osaa enää ohittaa
En tiedä oikein mistä tämä johtuu mutta rehti taistelu ohitustilanteissa ei näytä enää kuuluvan ykkösiin. Nykyisin ohitukset ovat lähes poikkeuksetta sellaisia että vedetään keskellä suoraa DRS:n avulla ohitse, tai sitten vaihtoehtoisesti sellaisia että syöksytään rinnalle ihan silmät kiinni ja pakotetaan ohitettava ulos radalta tai vedetään surutta kylkeen.

Tässä nyt nämä suurimmat asiat mitkä tuli mieleen, noiden lisäksi on vielä monta muutakin pikkuasiaa mitkä eivät nyt tule mieleen. Joka tapauksessa laji on minusta mennyt ja menossa edelleen erittäin huonoon suuntaan ja tällä kaudella on huomannut miettivänsä oikeastaan jokaisen kilpailun aikana että "miksi minä tätä paskaa oikein edes katson".
Allekirjoitan. Lisäisin, että autoihin pitäisi saada kunnon formula-äänet eikä tuollaista pihinää. Myös tehoja tarvittaisiin lisää heti, yli 1000hv olisi minimi. Myös rengasvalmistajia tarvittaisiin useampi ja typerä rengas-sarjojen käyttöpakko pitäisi poistaa (saisi erilaisempia taktiikoita kehiin). Myös kaikki bensankulutusrajoitukset ja moottoriyksikkö-määrä rajoitukset pitäisi heittää jorpakkoon.
 
Viimeksi muokattu:

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Vitutti tuo eilinen kisa sen verran että kävin oikein miettimään asioita mitkä minulla on viime vuosina tökkinyt ykkösissä oikein erityisesti:

1. Radat on pilattu liialla asfaltoinnilla

3. Kehityksen jäädyttäminen ja testikielto

6. Epäonnistunut rahanjako
Näistä olen kaikista samaa mieltä. Radat ovat liian anteeksiantavia. Kolmonen ja kutonen liittyy hyvin vahvasti toisiinsa. Testikielto pitää olla koska paskasta rahanjaosta johtuen pienemmillä talleilla ei olisi kuitenkaan varaa testata yhtä paljon kuin isoilla. Erot kasvaisivat. Nykytilanteen ainut hyvä asia on, että tallien väliset erot ovat todella pienet, kun verrataan vielä vaikka 10 vuoden takaiseenkin tilanteeseen.

2. Autot on pakotettu säännöillä liian luotettaviksi

4. Liian helppo ohittaminen DRS:llä
Luotettavuudesta en itse valita, koska autojen hajoamiset ovat aina vituttaneet kovasti. :D Yleensä ne sattui aina väärille kuskeille. Suosikin auton hajoamisen aiheuttamaa vitutusta ei koskaan ole peitonnut inhokin auton hajoamisesta koettu tyydytys. DRS:n näen autojen kehityksestä aiheutuneena pakollisena pahana. Autojen on liian vaikea nykyisellä aerodynamiikalla ajaa peräkkäin ja DRS mahdollistaa ne vähätkin ohitukset. Ei ollut eilenkään mikään täysin automaattinen push-to-pass ja joillakin radoilla ei ole mahdollistanut ohitusta ollenkaan.

5. Kisojen vieminen haistapaskan maiden haistapaskan radoille
Tästä periaatteessa voisin olla samaa mieltä, mutta mietin, että mitä ne vaihtoehdot olisivat? MM-kalenterissa on yhä iso liuta tärkeitä legendaarisia ratoja, joiden en halua nähdä häviävän: Australia, Spa, Monaco, Suzuka, Brasilia, Silverstone, Monza ja Kanada ainakin näin äkkiseltään. Mitä vanhoja ratoja pitäisi tuoda takaisin? (Tästä taitaa olla oma topikkikin) Vanha Hockenheim on aina miellyttänyt itseäni, mutta oliko sielläkään kisaaminen ihmeellistä? Toisaalta uusista radoista olen tykännyt ainakin Abu Dhabista ja eilisestä Teksasista.

7. Kuljettajat eivät osaa enää ohittaa
Tästä olen eri mieltä. Minun käsitykseni mukaan nykyiset autot eivät (vieläkään) mahdollista ohitusta. Aerodynamiikkasääntöjä on yritetty joka vuosi muutta niin, että takanatulevan olisi helpompi ajaa lähempänä. Vaikka kehitystä on tapahtunut, ei vieläkään olla päästy mihinkään vakioluokan tasapäiseen vääntöön. Tästä johtuen ohituksen mahdollisuudet ovat parhaimmat DRS-alueella tai riittävältä etäisyydeltä tehdyllä syöksyllä, jolla otetaan apex omiin nimiin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Samaa mieltä Dinon listasta. Se tosin vain pahensi vitutusta, koska en näe miten ne idiootit jotka tämän kaiken ovat aikaansaaneet voisi millään saada tajuamaan tilannetta ja korjaamaan sitä oikeaan suuntaan.

Pilalla. Pilalla koko laji. Surullista.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Samaa mieltä Dinon listasta. Se tosin vain pahensi vitutusta, koska en näe miten ne idiootit jotka tämän kaiken ovat aikaansaaneet voisi millään saada tajuamaan tilannetta ja korjaamaan sitä oikeaan suuntaan.

Pilalla. Pilalla koko laji. Surullista.
Se on kyllä erikoista että FIA ummistaa silmänsä tältä kaikelta kritiikiltä. Olen selannut noita brittiläisiäkin foorumeita ja samoilla linjoilla sielläkin mennään kuin täällä. Ja Ferrarihan teetti myös sen kyselyn alkuvuodesta ja siihenkin vastanneista suurin osa oli nykytrendiä vastaan.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Tuomariston kolariselvittelyista kun toisinaan purnataan, niin entäpä jos se jätettäisiin kuskeille tyyliin Gordon/Keselowski? :p
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Luotettavuudesta minulla ei ole sinällään valittamista. Harva halunnee sitä, että mestaruudet ratkaistaan keskeytyksillä. Sitä paitsi jo 80-90-luvuilla oli aivan normaalia, että huippunimet keskeyttävät 1-2 kertaa kaudessa. Mersuilla on tälläkin kaudella ollut enemmän teknisiä ongelmia kuin monella mestaruuden voittaneella kuljettajalla 20-25 vuotta sitten.
Itselleni liiallinen luotettavuus kyllä tökkii. Olet kyllä oikeassa siinä, että ei MM-taulukon kärkinimet ennenkään keskeyttäneet kun maksimissaan muutaman kerran vuodessa. Mielestäni on kuitenkin oleellista huomioida keskeyttäneiden määrä ylipäätään. Ennen autoja pystyi ajattamaan esimerkiksi moottorien suhteen kovalla riskirajalla jos vauhti ei muuten riittänyt. Tämä johti suuriin keskeyttäneiden määriin mutta välillä myös iloisiin yllätyksiin kun vehkeet kestivätkin maaliin asti. Nykyään kun autot ovat entistä helpompia ajaa, autot pomminkestäviä, hitaammasta pääsee aina ohi ja radatkin sellaisia ettei ulos vain pysty ajamaan niin ainut jännitys on siinä, kuka onnistuu köröttelemään niin etteivät renkaat vaan lipeä toimintaikkunan ulkopuolelle.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Jotakin pitää tehdä. Omakin kiinnostukseni on myös pienentynyt ja olen huomannut, että laji on hyvää unilääkettä. Nukahdan lähes kisassa kuin kisassa koska touhu on tappavan tylsää. Aallonpohjasta on onneksi vain yksi tie eli ylöspäin.

Rahanjakoon täytyy puuttua vaikka se kolauttaakin Ferraria. Ei voi olla oikein, että jotkut saa massia rutosti vain sen takia, nimi on Ferkku tai McLada. Edelleen lisää rengasvalmistajia olisi hyvä taikoa touhuu mukaan, palauttaa välitankkaukset ym. jotta touhuun tulee kunnolla säpinää. Nyt ei voi edes spekuloida riittääkö gaso ja kuinka paljon kullakin on tankissa tavaraa sekä miten kunkin valmistajan renkaat sattuvat millekin radalle sopimaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Jotakin pitää tehdä. Omakin kiinnostukseni on myös pienentynyt ja olen huomannut, että laji on hyvää unilääkettä. Nukahdan lähes kisassa kuin kisassa koska touhu on tappavan tylsää. Aallonpohjasta on onneksi vain yksi tie eli ylöspäin.

Rahanjakoon täytyy puuttua vaikka se kolauttaakin Ferraria. Ei voi olla oikein, että jotkut saa massia rutosti vain sen takia, nimi on Ferkku tai McLada. Edelleen lisää rengasvalmistajia olisi hyvä taikoa touhuu mukaan, palauttaa välitankkaukset ym. jotta touhuun tulee kunnolla säpinää. Nyt ei voi edes spekuloida riittääkö gaso ja kuinka paljon kullakin on tankissa tavaraa sekä miten kunkin valmistajan renkaat sattuvat millekin radalle sopimaan.
Caterham löysi toisenkin tien.

Ecclestone astui kyllä paskaan tehdessään nuo diilit, joilla isoille tiimeille maksetaan nimibonuksia ilmeisesti samassa määrin kuin valmistajien mestaruudesta kuittaa. Joko Böönillä puntti tutisi oikein huolella tai sitten hän ajatteli, ettei sillä ole kuitenkaan mitään väliä ja että se on helppo tapa vaimentaa puheet kilpailevista sarjoista ja niin edelleen. Mun mielestä kuitenkin menestysbonukset täytyy säilyttää, koska ajattelen tiimien alkavan taas siirtyä selkeämmin ykkös- ja kakkoskuljettajiin, mikäli valmistajien sarjassa menestyminen ei enää tuota selvää rahallista hyötyä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
4. Liian helppo ohittaminen DRS:llä
DRS olisi ihan OK jos siitä tehtäisiin sellainen että se mahdollistaa ohitusyrityksen, mutta ei tee siitä ohituksesta automaattista kuten nykyisin niin monesti tapahtuu. Ihan liian usein näkee kun joku tulee DRS:n avulla keskellä suoraa heittämällä ohi ilman että edellä ajavalla on mitään mahdollisuutta puolustautua.
Tämä nyt on todettu jo vaikka kuinka monta kertaa, mutta toistetaan vielä: Jos takana-ajava on lähellä jo suoran alussa tai suoranopeus selvästi suurempi, ohitus on helpon näköinen. Se oli sitä myös silloin, kun autoista sai vielä kunnon imuavun. Systeemi, jossa ohitukset olisivat joka tilanteessa vaikeita olisi melkoisen monimutkainen ja katsojille vähintäänkin hämärä.
Ongelma on se, ettei Pirelli osaa tehdä kunnollisia renkaita, ei ainakaan nykyisellä määrällä rengastestejä.
Osaisihan se, mutta ei nyt haluta renkaita, jotka sekä kestävät hyvin että ovat hyvin pitäviä. Se vasta tylsää olisi.
Mielestäni on kuitenkin oleellista huomioida keskeyttäneiden määrä ylipäätään. Ennen autoja pystyi ajattamaan esimerkiksi moottorien suhteen kovalla riskirajalla jos vauhti ei muuten riittänyt. Tämä johti suuriin keskeyttäneiden määriin mutta välillä myös iloisiin yllätyksiin kun vehkeet kestivätkin maaliin asti.
Ilman luotettavuussääntöjäkin riskiotto ei nykyään ole kannattavaa. Vähäisetkin pisteet on aina parempi kuin ei pisteitä ollenkaan. Ei noita moottorivalmistajia nykypäivänä saa tekemään useammin hajoavia moottoreita, vaikka säännöt sen mahdollistaisivatkin. (Tulee tässä kyllä mieleen sekin, että miksi "autourheilun kuninkuusluokassa" pitäisi olla epäluotettavia autoja? Eikö se ole vähän kuin sarjan imagon heikentämistä? Eivät osaa tehdä maaliin asti kestäviä.)
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ei auta loputon itsepetoskaan vaan on myönnettävä kiinnostuskiikareiden olevan enemmän tai vähemmän hukassa sarjaa kohtaan tällä hetkellä. Johtuuko sitten kaikonneista äänistä, harvenevista talleista vaiko Mersun motin ylivoimaisuudesta? Lie kaikista kolmesta.

Piti oikein Wikipediasta kurkata koska on viimeksi ollut kausi jolloin vain kaksi tallia on kyennyt voittamaan. Sehän oli 2007. Se kuitenkin tuntui kaikkea muuta kuin tylsältä kaudelta. Näinkö vahvasti sitä sittenkin seuraa fanilasien läpi koko sarjaa?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Kyllä Pirelli on ihan aikuisten oikeasti ollut kujalla siitä, miten renkaita pitäisi F1:iin tehdä. Haluttiinpa renkaista pitkä- tai lyhytikäiset, niin ne voivat olla siitä huolimatta ajettavuudeltaan hyvät – Pirellit eivät ole. Huono pito ei ole mikään ominaisuus, joka parantaisi kisaamista. Ehkä jos se edes johtaisi ajovirheisiin, mutta turva-alueet viimeistään pilaavat senkin. Kuljettajat ovat nimenomaan valittaneet niistä renkaiden ominaisuuksista, joita Pirelli ei ole seoksiin erityisesti suunnitellut vaan ne vain ovat siellä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Osaisihan se, mutta ei nyt haluta renkaita, jotka sekä kestävät hyvin että ovat hyvin pitäviä. Se vasta tylsää olisi.
Sepä se. 60 Aika-ajokierroksta yhdellä renkaanvaihdolla ja Mersu voittaisi kaikki kahdella kierroksella.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä Pirelli on ihan aikuisten oikeasti ollut kujalla siitä, miten renkaita pitäisi F1:iin tehdä. Haluttiinpa renkaista pitkä- tai lyhytikäiset, niin ne voivat olla siitä huolimatta ajettavuudeltaan hyvät – Pirellit eivät ole.
Haaste talleille. Ei sen mitään ruusuilla tanssimista pidä ollakaan.
Huono pito ei ole mikään ominaisuus, joka parantaisi kisaamista.
Nopeasti heikkenevä pito on. Toki itsekin kannattaisin sitä, että aeropitoa vähennettäisiin ja rengaspitoa parannettaisiin (muttei kestävyyttä). Aeroja pitäisi vain ensin karsia rankalla kädellä, jotta siihen päästäisiin. Tallit eivät ole oikein suostuvaisia siihen.
Ehkä jos se edes johtaisi ajovirheisiin, mutta turva-alueet viimeistään pilaavat senkin. Kuljettajat ovat nimenomaan valittaneet niistä renkaiden ominaisuuksista, joita Pirelli ei ole seoksiin erityisesti suunnitellut vaan ne vain ovat siellä.
No voi nyyh, ajaminen onkin haastavaa eikä helppoa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Se on kyllä erikoista että FIA ummistaa silmänsä tältä kaikelta kritiikiltä. Olen selannut noita brittiläisiäkin foorumeita ja samoilla linjoilla sielläkin mennään kuin täällä. Ja Ferrarihan teetti myös sen kyselyn alkuvuodesta ja siihenkin vastanneista suurin osa oli nykytrendiä vastaan.
Fanien ehdotukset tuppaavat olemaan sellaisia, että niissä unohdetaan se suurin ongelma eli lajin kalleus ja moni ehdotuksista johtaisi toteutuessaan kustannusten nousuun eli juuri päinvastaiseen suuntaan kuin mihin pitäisi pyrkiä.

Lisäksi moni tuntuu jo unohtaneen millaista jonoajelua F1-kisat olivat ennen DRS:ää ja sen mistä on peräisin termi trullijuna, koska moni tuntuu haluavan palata siihen samaan jonoajeluun jossa ohittaminen onnistuu ainoastaan varikolla ja sitten täällä valitettaisiin urakalla ohittamisen mahdottomuudesta.

Jotta F1-sarjan tulevaisuus turvataan on ensin saatava kustannukset alemmaksi ja samalla tulonjako tasaisemmaksi, jotta saadaan kaikkien tallien taloudet terveelle pohjalle ja sitä kautta kaikille talleille mahdollisuus rakentaa kilpailukykyinen auto.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Fanien ehdotukset tuppaavat olemaan sellaisia, että niissä unohdetaan se suurin ongelma eli lajin kalleus ja moni ehdotuksista johtaisi toteutuessaan kustannusten nousuun eli juuri päinvastaiseen suuntaan kuin mihin pitäisi pyrkiä.

Lisäksi moni tuntuu jo unohtaneen millaista jonoajelua F1-kisat olivat ennen DRS:ää ja sen mistä on peräisin termi trullijuna, koska moni tuntuu haluavan palata siihen samaan jonoajeluun jossa ohittaminen onnistuu ainoastaan varikolla ja sitten täällä valitettaisiin urakalla ohittamisen mahdottomuudesta.

Jotta F1-sarjan tulevaisuus turvataan on ensin saatava kustannukset alemmaksi ja samalla tulonjako tasaisemmaksi, jotta saadaan kaikkien tallien taloudet terveelle pohjalle ja sitä kautta kaikille talleille mahdollisuus rakentaa kilpailukykyinen auto.
Oho. Hartseri jyrähti! Näin se menee. Sarjan tila ei eheydy useamman rengastoimittajan mukaan tuomisella tai millään muullakaan kuluja nostavalla tekijällä.
 

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Jotain noissa nykyisissä renkaissa tuntuu olevan vialla, tai sitten se johtuu vain siitä että pirelli tuo väärät renkaat kisoihin. Jokaisessa kisassa on se pää-rengas millä ajetaan ja toista seosta käytetään vain jotta rengas-sääntö täyttyy. Aika vähän nykyään näkee erilaisia taktiikoita renkaiden suhteen.

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
 
Ylös