Formula 1 - alennustila

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Täytyy muistaa, että esim turbo-moottoreiden tulo ei ollut Ecclestonen idea vaan F1 tallien ja FIA:n idea.

Näin Eccclestone ennen kauiden alkua

"Katsokaa viime päivien tapahtumia. Minähän sanoin, että näin tulisi käymään. FIA ja tallit halusivat uusia moottoreita. Parempaa ”tällaista kilvanajoa” he olisivat saaneet Le Mansissa, jyrähti F1-moguli Bernie Ecclestone Daily Mail –lehdelle." http://www.uusisuomi.fi/urheilu/66175-f1-pomo-raivostui-minahan-sanoin-etta-nain-kay

Toisaalla Ecclestone jo vuonna 2013.
"F1-moguli Bernie Ecclestone pelkää, että siirtyminen V6-turbomoottoreihin on hirvittävä virhe."
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288554560120.html

Samalla täytyy sanoa, että tasaisempaa rahanjakopolitiikka on ajanut nimeniomaan Ecclestone suurten autonvalmistajien ja F1 tallien sitä vastustaen. Turva-alueiden asfaltointi on ollut kuljettajien oma toive. Avattava takasiipi on ollut fanien oma toive. KERS oli FIA:n ja fanien idea. Yksikään näistä säännöistä ei ole ollut Ecclestonen ideoita.

Ilmeisesti Ecclestonen idea oli mitalijärjestelmä mutta sitä ei otettu käyttöön, mutta sen sijaan otettiin tämä nykyinen sosialistinen kaikille kivaa, kaikille pisteitä järjestelmä.

Se on kumma kun Ecclestonesta kirjotetaan sitä sun tätä, mutta tälläkään foorumilla ei ole yhtään ketjua autonvalmistajista tai F1-talleista, mikä on heidän osuutensa mihinkin.

F1 nousi asemaansa nimenomaan Ecclestonen aikana ja nyt viime vuosina Ecclestonen vaikutusvalta on vähenetynyt verrattuna edelliseen ja samaa tahtia on vähentyneet myös formuloiden katsojamäärät.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Toiset haluavat V8:ja takaisin, toiset taas eivät suostu niihin palaamaan. Mitäs jos avattaisiin koko sääntöpaketti vielä ja annettaisiin (pitkästä aikaa) tallien itse valita moottorinsa? Joko nykyisellä tekniikalla tai sitten vapari V8 vanhantyyppisellä KERSillä. Ehkä vielä kolmas vaihtoehto, eli se R4 turbo myös vaihtoehdoksi. Ei polttoaineenvirtaukseen rajoituksia, mutta jos säädettäisiin maksimi polttoainemäärä vaikkapa 120kg/kisa, niin ainakin nykytekniikalla voisi ajaa kummemmin säästelemättä, mutta toisaalta hirveitä tehoja ei voisi hakea polttoaineenkulutuksen kustannuksella, koska se taas toisi mukanaan kovaa säästelyä. Mikä sitten olisi R4 moottorin "porkkana", en tiedä, kun ajatusta en sen pidemmälle ole miettinyt. Kunhan tuli mieleeni vaihtoehtona.

Nykyisessä "standardoidussa" paketissa toki on haettu sitä, että voidaan vaihtaa moottoritoimittajaa vaikka kesken kauden (melkein) ja uusi paketti pitäisi sopia paikalleen. Kiinnityskohdat ainakin olivat kai säännöissä määrätty tiettyihin kohtiin jne. Sen vuoksihan McLaren pystyi nyt jo testaamaan Hondan myllyä. Toisiko tuo sitten mukanaan taas käsistä karkaavat kustannukset kehitystyössä, voi olla. Mutta tätä puolta voitaisiin taas tasata säännöillä, eli asiakastallille pitää toimittaa samat kehitysversiot kuin "tehdastallillekin" ja paketin hinta voidaan rajata myös. Ongelmatonta ei ole taatusti mikään ratkaisu, mutta ainakin tuossa olisi autotehtaille porkkanaa tulla tekemään omia innovaatioitaan tunnetuksi. Ja samalla testata niitä kovimmassa mahdollisessa paikassa; moottoriurheilun kuninkuusluokassa.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Ei. Suorasuihutus vaparit eivät häviäisi juuri yhtään taloudellisuudessa ja voittaisivat painossa, tilavuudessa, jäähdyksessä, äänessä ja hinnassa. Lemansissa saa ajaa millä tahansa konseptilla, Toyotalla on 3.7litrainen vapaastihengittävä v8 + hybridisetit.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
... Mutta tätä puolta voitaisiin taas tasata säännöillä, eli asiakastallille pitää toimittaa samat kehitysversiot kuin "tehdastallillekin" ja paketin hinta voidaan rajata myös. Ongelmatonta ei ole taatusti mikään ratkaisu, mutta ainakin tuossa olisi autotehtaille porkkanaa tulla tekemään omia innovaatioitaan tunnetuksi. Ja samalla testata niitä kovimmassa mahdollisessa paikassa; moottoriurheilun kuninkuusluokassa.
Tämä olisi minusta hyvä idea. Tiedä sitä sitten miten toimisi käytännössä, mutta ainakin teoriassa kuulostaa järkevältä.

Ja kyllä minustakin nuo vaparit alkavat olemaan vähän vanhaa tekniikkaa jo, ellei niitä sitten yhdistetä johonkin monimutkaiseen hybridi-systeemiin niin kuin Toyotan LMP1-autossa. Taitaa olla se systeemi vielä monimutkaisempi kuin F1:ssä nähdyt järjestelmät?

Mersu saisi tehdä lajille palveluksen ja sallia moottorikehityksen kauden aikana. Tuskin kukaan heitä ensi vuonna saa kiinni vaikka saisikin kehittää vapaasti. Eikä välttämättä vielä seuraavanakaan vuonna.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Uuden Hockenheimin alta kaadettiin paljon metsää.
Kyllähän kotimaassakin ostanaan saman tyyppinen toiminta. Kielletään motoristeilta enduron ajaminen lentokentän vieressä koska metsä pilaantuu / tulee melua. Ajot kielletään ja alue kaavotetaan teollisuusalueeksi. Luonnonsuojelun nimissä voidaan kaikkia kikkailuja tehdä.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Revoltia peesaten F1 on tehtaille puhtaasti markkinointia ja tuotekehittelyä varten. Toki tehtaan autourheiludivisioonan sisällä on motorsportihmisiä, mutta rahoitus tulee pääkonttorilta.

Esim. Mercedes on ilmoittanut lähtevänsä sarjasta jos palataan V8 koneisiin. Toki syynä menestys nykymoottorilla, mutta suurin on hybridimoottorin kehitystyö ja sen markkinointi katuautoissa.
Isolta osaltaan kyllä, mutta ei todellakaan puhtaasti.

Tuo menee multa täysin yli hilseen tuo tekniikan jäädyttäminen. Esim. juuri tuon moottoritekniikan, varsinkin kun se on täysin uutta! Mitä kilpailullisuutta siinä on että teknisellä puolella ei saa kilpaa kehittää laitteita? Se sotii myös täysin sitä vastaan että isot valmistajat olisivat mukana vain tuotekehittelyä varten. Eikö Mersun intresseissäkin olisi silloin avata moottorien jäädytykset jotta pystyisivät itsekin kehittämään laitteistoa kiihtyvällä tahdilla?

Kuten Adrian Neweykin on todennut, alati kiristyvät säännöt tekniikkapuolella ovat harmillisia lajia kohtaan (ja yksi syy sille miksi mies jättää pestinsä pääsuunnittelijana).
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9358
Tuo nykyinen moottorimäärärajoitus rajoittaisi jo itsessään aika paljon tehtäviä päivityksiä kauden aikana. Jos vaikka rajoitukseksi tehtäisiin se, että ns. rangaistusvoimanlähteiden täytyisi olla samaa speksiä kuin viimeinen ilman rangaitusta käytettävä osa, niin se estäisi jonkun verran kikkailua.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/webber-kritisoi-f1-saantoja-kimi-on-taysin-turhautunut/4540770

Musta noi Webberin kommentit kyllä hyvin kiteyttää F1-sarjan tilanteen tällä hetkellä. Kisassa vauhti on tärkeää, mutta vähintään yhtä tärkeää on renkaiden säästely, bensan säästely ja moottorin säästely. Epäonnistuneen kisan alun jälkeen takaa on vaikea nousta enää hyville pistesijoille koska autoa ei voi repiä yhtään. Myöskin taktiikat ovat tällä kaudella osoittautuneet olevan harvinaisen yksipuoleisia. Yleensä normaalissa kuivan kelin kisassa on yksi selkeästi parempi rengastaktiikka. Ja totta kai aina on olemassa se "paras" taktiikka, mutta se ero sen parhaan ja toiseksi parhaan välillä on liian iso. Jos et valitse sitä parasta, tulet viimeistään kisan lopussa häviämään ihan pirusti.

Jotenkin vähän vaikea pukea tätä fiilistä sanoiksi, mutta kyllä vain monissa kisoissa on tullut vähän semmoinen fiba, että tuokin kuski pystyisi parempaan jos ei tarvitsisi miettiä että milloin renkaat antavat mahdollisesti periksi tai onko siellä tankissa se vaadittava litra jäljellä.

Se sitten ajaisiko Kimi kärjessä (toivottavasti ajaisi! :D ) on sitten ihan eri asia, mutta kyllä se on tällä kaudella tullut selväksi että nämä nykyiset säännöt ovat ainakin Kimin suorituskykyä syöneet selvästi. Vettel on toinen kärsijä.

Summa summarum, minusta on harmillista että kilpailuista jää sellainen fiilis että suurin osa ajelee paikoin ihan säästöliekillä. Formula 1:ssä kuuluisi mennä Webberin sanoin aivan äärirajoilla jatkuvasti.

Ja pahalta tuntuu myös se, että minusta noihin sääntöihin ei tarvitsisi tehdä edes kovin isoja ja epärealistisia muutoksia, jotta kilpailuiden tasoa saataisiin nostettua. Ja silti pidetään vaan itsepäisesti kiinni tästä nykyisestä, ja mietitään vaan entistä hurjempia muutoksia (niin kuin esim. se turva-auton jälkeinen paikaltaan lähtö mikä meinasi tulla).
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Jos rehellisiä ollaan, niin kyllähän tuplapisteet huomisesta kisasta paljon mielenkiintoisemman tekevät.
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Jos rehellisiä ollaan, niin kyllähän tuplapisteet huomisesta kisasta paljon mielenkiintoisemman tekevät.
Ja jos rehellisiä ollaan, niin kyllähän koko kausi olisi ollut mielenkiintoisempi jos Mersut olisi poistettu sarjasta muutaman kisan jälkeen (tai annettu jotkut hillittömät lisäpainot). Mutta ei se sitä tarkoita että se olisi hyvä asia.

Helppohan näitä olisi keinotekoisesti tehdä mielenkiintoisemmaksi ja osittainhan sitä tehdäänkin DRS:n sun muun myötä. Siinä vaan on aika paljon tasapainoteltavaa tallien ja kuskien välisen kilpailun, viihdyttävyyden, reiluuden ja F1-perinteiden välillä. Tällä hetkellä se tasapaino on enimmäkseen pielessä, lähtien typerästä moottorikehityksen jäädytyksestä ja jatkuen vielä typerämpään renkaiden/bensan säästämiseen. Fokus on aika pahasti hukassa. F1 tarvitsisi diktaattorin joka ymmärtää kokonaisuuden ja osasten väliset suhteet. Nykyään on vain pihalla oleva diktaattori.

Ps. Itse asiassa, en edes näe miten tuplapisteet tekisi huomisen kisasta mainittavasti kiinnostavamman.
-Ilman tuplapisteitä asetelma olisi, että Hamiltonille riittää kun saa autonsa maaliin, mutta jos keskeyttää niin Rosberg voittaa.
-Tuplapisteiden kanssa Hamiltonille riittää kun saa autonsa maaliin, mutta jos keskeyttää niin Rosberg voittaa.

Onko jotain eroa? Ei Mersulla voi toista sijaa huonompi olla ilman teknisiä ongelmia/kolareita, joten se asetelma on molemmissa tarkalleen sama.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Jos rehellisiä ollaan, niin kyllähän tuplapisteet huomisesta kisasta paljon mielenkiintoisemman tekevät.
Tai sitten ei.

Mun osalta kausi päättyi Brasilian GP:hen, Abu Double boikotissa. Voi kuulostaa valitukselta, mutta ainakin boikottini pitää niin pitkään, kun tuplapisteet voi ratkaista tittelin. Jos Twitterissä sanotaan että Rosberg DNF, niin sitten saatan vaihtaa F1:een, tuskin sittenkään. Koosteen voin katsoa, jos huvittaa.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Jos rehellisiä ollaan, niin kyllähän tuplapisteet huomisesta kisasta paljon mielenkiintoisemman tekevät.
Tätä ei yksinkertaisesti pysty kukaan kieltämään. Jos nyt kuitenkin pidettäisiin tämä ainoana tuplapistekisana ja sitten unohdettaiiin koko juttu. Pidettäisiin tämä vaan tälläsenä hölmönä kokeiluna.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
En keksinyt oikeampaakaan toikkia, joten laitetaan tänne:

Onko kukaan ehtinyt laskea/tarkistaa, miten paljon nuo vikan kisan idioottimaiset tuplapisteet vaikuttivat lopulta kuskien ja tallien lopulliseen MM-taulukkoon? Eli millaiset olisivat olleet erot sijoituksissa, jos vikasta kisasta olisi saanut normaalit pisteet?
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Laskujeni mukaan (toivottavasti meni oikein) muutosta olisi Top12:een tullut hieman.

Virallinen Top12
  1. HAM 384
  2. ROS 317
  3. RIC 238
  4. BOT 186
  5. VET 167
  6. ALO 161
  7. MAS 134
  8. BUT 126
  9. HUL 96
  10. PER 59
  11. MAG 55
  12. RAI 55

Top12 ilman tuplapisteiden vaikutusta
  1. HAM 359
  2. ROS 317
  3. RIC 226
  4. BOT 171
  5. VET 163
  6. ALO 159
  7. MAS 116
  8. BUT 116
  9. HUL 88
  10. MAG 55
  11. RAI 54
  12. PER 53

Eli Massa ja Button olisivat normaalilla pistelaskulla päätyneet tasapisteisiin (kummin päin lie lopullinen sijoitus heidän kesken sitten mennyt?).
Sijat 10-12 olisivat sekoittuneet, kun Perez olisi jäänyt KMagin ja Räikkösen taakse.

Eli eipä paljon hetkauttanut. Perez hyötyi eniten päätyen Top kymppiin tuplapisteiden ansiosta!
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Laskujeni mukaan (toivottavasti meni oikein) muutosta olisi Top12:een tullut hieman.

Eli Massa ja Button olisivat normaalilla pistelaskulla päätyneet tasapisteisiin (kummin päin lie lopullinen sijoitus heidän kesken sitten mennyt?).
Sijat 10-12 olisivat sekoittuneet, kun Perez olisi jäänyt KMagin ja Räikkösen taakse.

Eli eipä paljon hetkauttanut. Perez hyötyi eniten päätyen Top kymppiin tuplapisteiden ansiosta!
OK, kiitos laskennasta. Hyvä asia, että vaikutus oli kokonaisuutenakin pieni. Mutta toisaalta kuskien osalta tuskin juuri muulla kuin mestaruudella ja ehkä jossain egomielessä top-3:lla on jotain merkitystä. Mites sitten tallien sarja? Siellä sentään on rahat kyseessä...
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Eli Massa ja Button olisivat normaalilla pistelaskulla päätyneet tasapisteisiin (kummin päin lie lopullinen sijoitus heidän kesken sitten mennyt?).
Massa edellä, koska paras sijoitus 2., ja Button parhaimmillaan 3:s.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Massa edellä, koska paras sijoitus 2., ja Button parhaimmillaan 3:s.
Eli tuplapisteet ei vaikuttanut noihinkaan sijoituksiin.

Eikä varmasti myöskään tallien välisiin (ihan laskematta nopeasti vilkaisten), koska erot sen verran isoja.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Kun tässä oli puhetta, että F1:n ongelmat kumpuavat pääasiassa taloudellisista ongelmista niin nehän ongelmat alkoivat jo silloin kun tupakkamainokset lähtivät autojen kyljistä pois.

Tuossa Dino arvosteli sitä, että kisoja oli viety jonnekin höpö höpö maihin. Tämä ei ollut F1:n oma eikä Ecclestonen mikään kuningas visio, vaan se johtui siitä, että EU oli kieltänyt tupakkamainonnan ja tästä syystä mm. kisoja on viety Euroopan ulkopuolelle ja tupakkasponsorit ovat lähteneet pois.

Tästä ovat kärsineet erityisesti pienet tallit. Tupakkamainonta on korvattu maksukuskeilla ja "intialaisilla sponsoreilla". F1 kun on kallista leikkiä niin tupakkamainokset ovat olleet henkireikä.

Samalla tavalla joku Hockenheim tuhottiin sen takia, koska näiden vihreiden mielestä ne autot tuhoavat luontoa
ja sen takia se vanha persoonallinen pitkä Hockenheim tuhottiin.:wall::wall:
Näillä väittämillä ei kyllä ole minkäänlaista totuuspohjaa. Kisojen vieminen pois Euroopasta alkoi kiihtyä vasta sen jälkeen, kun yhdelläkään tallilla ei enää ollut tupakkasponsoria. Toiseksi tupakkamainonta on kielletty nykyään lähes kaikkialla muuallakin kuin EU:ssa (USA, Kanada, Australia, myös yhä useammat kehittyvät taloudet). Formula ykkösten imagoon ei enää tänä päivänä sovi, että kuskit ovat tupakkayhtiöiden mannekiineja. Maksukuskeja oli sitä paitsi tupakkasponsoroinnin kulta-aikoina ihan yhtä paljon.

Hockenheimin raiskaaminen ei myöskään liittynyt vihreisiin millään tavalla, vaan radan lyhentäminen tehtiin nimenomaan F1-sarjan järjestäjien vaatimuksesta.
 
Ylös